Жанрові особливості української барокової проповіді

У статті осмислено теоретичні передумови жанрової структури української барокової проповіді в процесі її становлення й розвитку — від ранньобарокового «Учительного Євангелія» Кирила Транквіліона Ставровецького до завершальної «Науки або способу зложення казання» Йоаникія Ґалятовського. Форми й з...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2022
Автор: Бомко, Л.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України 2022
Назва видання:Слово і Час
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/184763
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Жанрові особливості української барокової проповіді / Л. Бомко // Слово і Час. — 2022. — № 1. — С. 69-81. — Бібліогр.: 28 назв. — укp.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-184763
record_format dspace
spelling irk-123456789-1847632022-07-10T01:24:01Z Жанрові особливості української барокової проповіді Бомко, Л. Ad fontes! У статті осмислено теоретичні передумови жанрової структури української барокової проповіді в процесі її становлення й розвитку — від ранньобарокового «Учительного Євангелія» Кирила Транквіліона Ставровецького до завершальної «Науки або способу зложення казання» Йоаникія Ґалятовського. Форми й засади співіснування двох проповідницьких моделей — греко-слов’янської і латино-польської — розглядаються як джерело риторичних і стилістичних змін, що зумовлюють жанрові модифікації та різновиди. Із цього погляду авторські передмови, теми проповідей, їх узгодженість із різними композиційними частинами тексту дають підстави простежувати послідовну реалізацію цілісного задуму в межах усієї книги та окремих проповідницьких зразків. This paper is an attempt to comprehend the theoretical preconditions of the genre structure of the Ukrainian baroque sermon in the process of its formation and development starting from “Teaching Gospel” of the early baroque period written by Kyrylo Trankvilion Stavrovetskyi till the homiletic treatise “The Art or the Method of Composing the Sermon” by Ioanykii Galiatovskyi. The forms and principles of coexistence of two homiletical patterns, Greco- Slavic and Latin-Polish, are considered as a channel of rhetorical and stylistic changes that determine genre modifications and varieties. Viewed in this way, the author’s introductions, topics of sermons, and their consistency with different composite parts of the text give grounds to observe the consecutive actualization of the whole conception within the ambit of the whole book and individual sermon samples. One of the key issues is the interaction of oral and written (book) forms of a sermon, which reveals a double level of communication with the recipient: listening and reading. This is demonstrated by the oral practices of preaching by Kyrylo Trankvilion Stavrovetskyi, Ioanykii Galiatovskyi, Antonii Radyvylovskyi, and Lazar Baranovych, on the one hand. On the other hand, in their collections of sermons named “Key of Understanding”, “Virgin Mary’s Garden”, “Spiritual Sword”, “Trumpets of Sermon Words”, the authors, in addition to the practical part, give some theoretical comments and reflections on their creative process, endowed with divine power. The development of the theory of Ukrainian baroque preaching was greatly influenced by the homiletic treatise by Ioanykii Galiatovskyi “The Art or the Method of Composing the Sermon”, in which the author consistently elaborates the main issues concerning the theme, composition, examples, and amplification. 2022 Article Жанрові особливості української барокової проповіді / Л. Бомко // Слово і Час. — 2022. — № 1. — С. 69-81. — Бібліогр.: 28 назв. — укp. 0236-1477 DOI: doi.org/10.33608/0236-1477.2022.01.69-81 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/184763 82-97-5.09:27-287-312.47:7.034 uk Слово і Час Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Ad fontes!
Ad fontes!
spellingShingle Ad fontes!
Ad fontes!
Бомко, Л.
Жанрові особливості української барокової проповіді
Слово і Час
description У статті осмислено теоретичні передумови жанрової структури української барокової проповіді в процесі її становлення й розвитку — від ранньобарокового «Учительного Євангелія» Кирила Транквіліона Ставровецького до завершальної «Науки або способу зложення казання» Йоаникія Ґалятовського. Форми й засади співіснування двох проповідницьких моделей — греко-слов’янської і латино-польської — розглядаються як джерело риторичних і стилістичних змін, що зумовлюють жанрові модифікації та різновиди. Із цього погляду авторські передмови, теми проповідей, їх узгодженість із різними композиційними частинами тексту дають підстави простежувати послідовну реалізацію цілісного задуму в межах усієї книги та окремих проповідницьких зразків.
format Article
author Бомко, Л.
author_facet Бомко, Л.
author_sort Бомко, Л.
title Жанрові особливості української барокової проповіді
title_short Жанрові особливості української барокової проповіді
title_full Жанрові особливості української барокової проповіді
title_fullStr Жанрові особливості української барокової проповіді
title_full_unstemmed Жанрові особливості української барокової проповіді
title_sort жанрові особливості української барокової проповіді
publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
publishDate 2022
topic_facet Ad fontes!
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/184763
citation_txt Жанрові особливості української барокової проповіді / Л. Бомко // Слово і Час. — 2022. — № 1. — С. 69-81. — Бібліогр.: 28 назв. — укp.
series Слово і Час
work_keys_str_mv AT bomkol žanrovíosoblivostíukraínsʹkoíbarokovoípropovídí
first_indexed 2023-10-18T22:59:50Z
last_indexed 2023-10-18T22:59:50Z
_version_ 1796156982017654784