Innovative Approach to Estimating Costs of Vehicle Parking Services

Introduction. The analysis of the state of the vehicle parking system in Ukraine has shown that the organizational, regulatory, and financial conditions of its operation do not meet the needs of road users, user requirements and European practices. Problem Statement. Due to the congestion of the st...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
Дата:2020
Автори: Vnukova, N.M., Tokhtamysh, T.O., Yagolnitskiy, O.A., Hranko, K.B.
Формат: Стаття
Мова:English
Опубліковано: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2020
Назва видання:Наука та інновації
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/185479
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Цитувати:Innovative Approach to Estimating Costs of Vehicle Parking Services / N.M. Vnukova, T.O. Tokhtamysh, O.A. Yagolnitskiy, K.B. Hranko // Наука та інновації. — 2020. — Т. 16, № 6. — С. 95-104. — Бібліогр.: 10 назв. — англ.

Репозиторії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-185479
record_format dspace
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language English
topic Cвіт інновацій
Cвіт інновацій
spellingShingle Cвіт інновацій
Cвіт інновацій
Vnukova, N.M.
Tokhtamysh, T.O.
Yagolnitskiy, O.A.
Hranko, K.B.
Innovative Approach to Estimating Costs of Vehicle Parking Services
Наука та інновації
description Introduction. The analysis of the state of the vehicle parking system in Ukraine has shown that the organizational, regulatory, and financial conditions of its operation do not meet the needs of road users, user requirements and European practices. Problem Statement. Due to the congestion of the street and road network of large cities of Ukraine by vehicles, there is a need to substantiate and determine zoning indicators to establish the appropriate cost of services for the use of paid parking lots. Purpose. Development of zoning indicators when calculating the cost of services for the use of sites for paid parking of vehicles. Materials and Methods. General and special methods of economic theory, scientific knowledge are used: system, comparative analysis, etc. Results. According to the results of experiments on the load of day platforms for paid parking of vehicles, 3 zones have been identified. Most of the sites fall into Zone I and Zone II because of their load level of more than 60%. The zoning indicators have been developed for the calculation of the cost of services for the use of sites for the payment of parking vehicles. When assessing the priority of the influential factors on the zoning indicator, the scale of relative importance of T. Saati is used. It has been determined that zoning is the main factor influencing the step of adjusting the tariff rate for paid parking of vehicles. The results of the calculations showed that the step of adjusting the tariff should be 0.4. Conclusion. The development can be used in the work of utilities that provide vehicle parking services, in particular, in the preparation and submission of settlement materials and documents for the formation of tariffs for services for the use of daytime parking lots for paid parking.
format Article
author Vnukova, N.M.
Tokhtamysh, T.O.
Yagolnitskiy, O.A.
Hranko, K.B.
author_facet Vnukova, N.M.
Tokhtamysh, T.O.
Yagolnitskiy, O.A.
Hranko, K.B.
author_sort Vnukova, N.M.
title Innovative Approach to Estimating Costs of Vehicle Parking Services
title_short Innovative Approach to Estimating Costs of Vehicle Parking Services
title_full Innovative Approach to Estimating Costs of Vehicle Parking Services
title_fullStr Innovative Approach to Estimating Costs of Vehicle Parking Services
title_full_unstemmed Innovative Approach to Estimating Costs of Vehicle Parking Services
title_sort innovative approach to estimating costs of vehicle parking services
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2020
topic_facet Cвіт інновацій
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/185479
citation_txt Innovative Approach to Estimating Costs of Vehicle Parking Services / N.M. Vnukova, T.O. Tokhtamysh, O.A. Yagolnitskiy, K.B. Hranko // Наука та інновації. — 2020. — Т. 16, № 6. — С. 95-104. — Бібліогр.: 10 назв. — англ.
series Наука та інновації
work_keys_str_mv AT vnukovanm innovativeapproachtoestimatingcostsofvehicleparkingservices
AT tokhtamyshto innovativeapproachtoestimatingcostsofvehicleparkingservices
AT yagolnitskiyoa innovativeapproachtoestimatingcostsofvehicleparkingservices
AT hrankokb innovativeapproachtoestimatingcostsofvehicleparkingservices
first_indexed 2023-10-18T23:01:24Z
last_indexed 2023-10-18T23:01:24Z
_version_ 1796157049403342848
spelling irk-123456789-1854792022-09-21T01:25:53Z Innovative Approach to Estimating Costs of Vehicle Parking Services Vnukova, N.M. Tokhtamysh, T.O. Yagolnitskiy, O.A. Hranko, K.B. Cвіт інновацій Introduction. The analysis of the state of the vehicle parking system in Ukraine has shown that the organizational, regulatory, and financial conditions of its operation do not meet the needs of road users, user requirements and European practices. Problem Statement. Due to the congestion of the street and road network of large cities of Ukraine by vehicles, there is a need to substantiate and determine zoning indicators to establish the appropriate cost of services for the use of paid parking lots. Purpose. Development of zoning indicators when calculating the cost of services for the use of sites for paid parking of vehicles. Materials and Methods. General and special methods of economic theory, scientific knowledge are used: system, comparative analysis, etc. Results. According to the results of experiments on the load of day platforms for paid parking of vehicles, 3 zones have been identified. Most of the sites fall into Zone I and Zone II because of their load level of more than 60%. The zoning indicators have been developed for the calculation of the cost of services for the use of sites for the payment of parking vehicles. When assessing the priority of the influential factors on the zoning indicator, the scale of relative importance of T. Saati is used. It has been determined that zoning is the main factor influencing the step of adjusting the tariff rate for paid parking of vehicles. The results of the calculations showed that the step of adjusting the tariff should be 0.4. Conclusion. The development can be used in the work of utilities that provide vehicle parking services, in particular, in the preparation and submission of settlement materials and documents for the formation of tariffs for services for the use of daytime parking lots for paid parking. Вступ. Аналіз стану системи паркування транспортних засобів в Україні свідчить, що організаційні, нормативно-правові та фінансові умови її функціонування не відповідають потребам учасників дорожнього руху, вимогам користувачів та європейським практикам. Проблематика. Через перевантаження вулично-дорожньої мережі великих міст України транспортними засобами виникає необхідність обґрунтування та визначення показників зональності для встановлення відповідної вартості послуг за користування майданчиками для платного паркування. Мета. Розробка показників зональності при розрахунку вартості послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів. Матеріали та методи. Використано загальнонаукові та спеціальні методи економічної теорії та наукового пізнання: системного, порівняльного аналізу тощо. Результати. Визначення рівня завантаження денних майданчиків для платного паркування транспортних засобів дозволило виділити три зони. Більша частина майданчиків потрапила до зони І та зони ІІ через рівень їхнього завантаження понад 60 %. Розроблено показники зональності для розрахунку вартості послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів. При оцінці пріоритету впливу факторів на показник зональності використано шкалу відносної важливості Т. Сааті. Визначено, що зональність є головним фактором впливу на крок коефіцієнту коригування тарифу для платного паркування транспортних засобів. Результати розрахунків показали, що крок коригування тарифу має складати 0,4. Висновки. Розробку можна використовувати в роботі підприємств комунального господарства, що забезпечують надання послуг з паркування транспортних засобів, зокрема, при підготовці та поданні розрахункових матеріалів та документів для формування тарифів на послуги з користування денними майданчиками для платного паркування транспортних засобів. 2020 Article Innovative Approach to Estimating Costs of Vehicle Parking Services / N.M. Vnukova, T.O. Tokhtamysh, O.A. Yagolnitskiy, K.B. Hranko // Наука та інновації. — 2020. — Т. 16, № 6. — С. 95-104. — Бібліогр.: 10 назв. — англ. 1815-2066 DOI: doi.org/10.15407/scin16.06.095 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/185479 en Наука та інновації Видавничий дім "Академперіодика" НАН України