Українська освіта в автономній Галичині: Вищі вакаційні літні курси у Львові

Статтю присвячено реконструкції процесу організації та проведення Вищих вакаційних літніх курсів у галицькій столиці, ініційованих членами Товариства прихильників української літератури, науки і штуки у Львові. З’ясовано мотивацію та плани їх організаторів, відтворено структуру та зміст лекційни...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2019
Автор: Янишин, Б.М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут історії України НАН України 2019
Назва видання:Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/185796
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Українська освіта в автономній Галичині: Вищі вакаційні літні курси у Львові / Б.М. Янишин // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.: Зб. наук. пр. — 2019. — Вип. 29. — С. 217-230. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Опис
Резюме:Статтю присвячено реконструкції процесу організації та проведення Вищих вакаційних літніх курсів у галицькій столиці, ініційованих членами Товариства прихильників української літератури, науки і штуки у Львові. З’ясовано мотивацію та плани їх організаторів, відтворено структуру та зміст лекційних занять. Курси відбувалися у Львові протягом місяця від 23 червня до 22 липня 1904 р. У них брала участь молодь не тільки з Галичини, але й з підросійської України. Цим організатори хотіли зміцнити почуття соборності в розділеному кордонами та ментальними стереотипами українському молодіжному середовищі. Загальна кількість учасників курсів сягнула 135 осіб, що було свідченням їх актуальності та затребуваності з боку громадськості. Виявлено, що на курсах працювали М. Грушевський, І. Франко, К. Студинський, Ф. Вовк, М. Ганкевич, С. Томашівський, І. Раковський та І. Брик. Вони викладали такі предмети: “Огляд історії України-Руси”, “З історії українсько-польських відносин XVII в.”, “З новішої історії Західної Європи”, “Огляд української літератури від найдавніших часів до кінця XIX віку”, “Культурний рух у Галичині від виступу М. Шашкевича до 1860 р.”, “Онто- і філогенез людини”, “Угорська Русь”, “Вибрані практичні питання з українсько-руської граматики” та ін. Досліджено громадський резонанс курсів, реакцію на них у молодіжному середовищі. Доведено, що важливим освітянським ефектом курсів стало те, що його ініціатори звернули увагу на слабкість дидактичного забезпечення української вищої освіти. Тож з ініціативи голови Товариства та з огляду на статутні вимоги, його члени вирішили спеціальну увагу приділити підготовці і виданню навчальної та науково-популярної літератури для вищої школи. Підсумовано, що проведенням літніх курсів українська громада Галичини склала важливий іспит на національно-культурну зрілість, довівши здатність мобілізувати свої сили і адекватно реагувати на виклики часу.