"Під прицілом” камери й олівця: візуальний літопис фронтового життя російської імператорської армії в роки Першої світової війни

Статтю присвячено дослідженню зображальних форм документування подій Великої війни 1914–1918 рр. на театрах військових дій російської армії. Основну увагу приділено фотознімкам та батальній графіці. Установлено, що в роки війни в усіх воюючих країнах було запроваджено жорстку військову цензуру з...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2020
Автор: Шевченко, В.В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут історії України НАН України 2020
Назва видання:Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/185828
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:"Під прицілом” камери й олівця: візуальний літопис фронтового життя російської імператорської армії в роки Першої світової війни / В.В. Шевченко // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.: Зб. наук. пр. — 2020. — Вип. 30. — С. 173-186. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-185828
record_format dspace
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Сторінки військової історії
Сторінки військової історії
spellingShingle Сторінки військової історії
Сторінки військової історії
Шевченко, В.В.
"Під прицілом” камери й олівця: візуальний літопис фронтового життя російської імператорської армії в роки Першої світової війни
Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.
description Статтю присвячено дослідженню зображальних форм документування подій Великої війни 1914–1918 рр. на театрах військових дій російської армії. Основну увагу приділено фотознімкам та батальній графіці. Установлено, що в роки війни в усіх воюючих країнах було запроваджено жорстку військову цензуру з відповідними обмеженнями на фото- і кінознімання. У Російській імперії офіційні репортажі з діючої армії могли вести лише акредитовані військові кореспонденти та фотографи під суворим контролем армійського командування. Художнє документування воєнних подій було здійснено спеціальним загоном студентів батальної майстерні Петербурзької академії мистецтв на чолі з професором М. Самокишем. Зібрані чи створені репортерами статті, світлини, кінематографічні плівки, малюнки тощо підлягали ретельній перевірці відділами фронтових військово-цензурних органів. Основним каналом масового поширення візуального матеріалу, створеного на фронті, були центральні багатотиражні газети й щотижневики. Особливістю ілюстративного контенту російських періодичних видань було переважно статичне відображення реалій війни, що не давало змоги сформувати чітке уявлення про розвиток подій на фронті. Практично скрізь фігурував стандартний набір сюжетів і тем. Крім задоволення інтересу читацької аудиторії, репортажні зображення були одним із важливих інструментів формування громадської думки та впливу на суспільні настрої населення Російської імперії. Поширення портативних фотоапаратів і рекламні заклики до безпосередніх учасників війни якомога повніше фіксувати її моменти сприяли появі аматорських фотознімків, зроблених солдатами і офіцерами “для себе”. На відміну від “офіційних”, ці світлини вирізняються більшою динамікою, спонтанністю та реалістичністю. Проте, внаслідок політики радянської влади, яка намагалася “стерти” Першу світову війну з суспільної пам’яті, багато фотодокументів, як і творів “окопної” графіки знищено або втрачено.
format Article
author Шевченко, В.В.
author_facet Шевченко, В.В.
author_sort Шевченко, В.В.
title "Під прицілом” камери й олівця: візуальний літопис фронтового життя російської імператорської армії в роки Першої світової війни
title_short "Під прицілом” камери й олівця: візуальний літопис фронтового життя російської імператорської армії в роки Першої світової війни
title_full "Під прицілом” камери й олівця: візуальний літопис фронтового життя російської імператорської армії в роки Першої світової війни
title_fullStr "Під прицілом” камери й олівця: візуальний літопис фронтового життя російської імператорської армії в роки Першої світової війни
title_full_unstemmed "Під прицілом” камери й олівця: візуальний літопис фронтового життя російської імператорської армії в роки Першої світової війни
title_sort "під прицілом” камери й олівця: візуальний літопис фронтового життя російської імператорської армії в роки першої світової війни
publisher Інститут історії України НАН України
publishDate 2020
topic_facet Сторінки військової історії
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/185828
citation_txt "Під прицілом” камери й олівця: візуальний літопис фронтового життя російської імператорської армії в роки Першої світової війни / В.В. Шевченко // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.: Зб. наук. пр. — 2020. — Вип. 30. — С. 173-186. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.
series Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.
work_keys_str_mv AT ševčenkovv pídpricílomkamerijolívcâvízualʹnijlítopisfrontovogožittârosíjsʹkoíímperatorsʹkoíarmíívrokiperšoísvítovoívíjni
first_indexed 2023-10-18T23:02:12Z
last_indexed 2023-10-18T23:02:12Z
_version_ 1796157083730575360
spelling irk-123456789-1858282022-10-20T01:26:49Z "Під прицілом” камери й олівця: візуальний літопис фронтового життя російської імператорської армії в роки Першої світової війни Шевченко, В.В. Сторінки військової історії Статтю присвячено дослідженню зображальних форм документування подій Великої війни 1914–1918 рр. на театрах військових дій російської армії. Основну увагу приділено фотознімкам та батальній графіці. Установлено, що в роки війни в усіх воюючих країнах було запроваджено жорстку військову цензуру з відповідними обмеженнями на фото- і кінознімання. У Російській імперії офіційні репортажі з діючої армії могли вести лише акредитовані військові кореспонденти та фотографи під суворим контролем армійського командування. Художнє документування воєнних подій було здійснено спеціальним загоном студентів батальної майстерні Петербурзької академії мистецтв на чолі з професором М. Самокишем. Зібрані чи створені репортерами статті, світлини, кінематографічні плівки, малюнки тощо підлягали ретельній перевірці відділами фронтових військово-цензурних органів. Основним каналом масового поширення візуального матеріалу, створеного на фронті, були центральні багатотиражні газети й щотижневики. Особливістю ілюстративного контенту російських періодичних видань було переважно статичне відображення реалій війни, що не давало змоги сформувати чітке уявлення про розвиток подій на фронті. Практично скрізь фігурував стандартний набір сюжетів і тем. Крім задоволення інтересу читацької аудиторії, репортажні зображення були одним із важливих інструментів формування громадської думки та впливу на суспільні настрої населення Російської імперії. Поширення портативних фотоапаратів і рекламні заклики до безпосередніх учасників війни якомога повніше фіксувати її моменти сприяли появі аматорських фотознімків, зроблених солдатами і офіцерами “для себе”. На відміну від “офіційних”, ці світлини вирізняються більшою динамікою, спонтанністю та реалістичністю. Проте, внаслідок політики радянської влади, яка намагалася “стерти” Першу світову війну з суспільної пам’яті, багато фотодокументів, як і творів “окопної” графіки знищено або втрачено. The article is devoted to the study of pictorial forms of documenting the events of the Great War of 1914–1918 in the theaters of war of the Russian army. The main attention is paid to photographs and battle graphics. It was established that during the war in all warring countries, strict military censorship was introduced with appropriate restrictions on photography and filming. In the Russian Empire, official reports from the active army could be conducted only by accredited military correspondents and photographers under the strict control of the army command. Рictorial documentation of military events was carried out by a special detachment of students of the battle class of the St. Petersburg Academy of Arts, led by Professor M. Samokysh. Articles, photographs, cinematographic films, drawings, etc., collected or created by reporters, were subject to careful scrutiny by the departments of front-line military censorship. The main channel for the mass distribution of visual material created at the frontline was the central multi-circulation newspapers and weeklies. The peculiarity of the illustrative content of Russian periodicals was mainly a static reflection of the realities of the war, which did not allow to form a clear idea of the development of events at the front. Almost everywhere there was a standard set of photo stories and themes. In addition to satisfying the interest of the readership, reportage images were one of the important tools for shaping public opinion and influencing the public mood of the population of the Russian Empire. The proliferation of portable cameras and advertising appeals to the direct participants in the war to capture its moments as fully as possible contributed to the emergence of amateur photographs taken by soldiers and officers “for themselves”. Unlike “official”, these photos are more dynamic, spontaneous and realistic. However, as a result of the policy of the Soviet government, which tried to “erase” the World War First from public memory, many photographic documents, as well as works of “trench” graphics were destroyed or lost. 2020 Article "Під прицілом” камери й олівця: візуальний літопис фронтового життя російської імператорської армії в роки Першої світової війни / В.В. Шевченко // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.: Зб. наук. пр. — 2020. — Вип. 30. — С. 173-186. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. 2307-5791 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/185828 94(100:477)“1914/1918” uk Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. Інститут історії України НАН України