Смарт-спеціалізація з позицій провідних шкіл економічної теорії
Спрямованість на смарт-спеціалізацію є ключовим елементом стратегування регіонального розвитку в Україні, що, наприклад, відображається у Державній стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки. Але порівняльний аналіз окремих показників економічного розвитку ЄС, США та Китаю свідчить, що сама...
Збережено в:
Дата: | 2022 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут економіки промисловості НАН України
2022
|
Назва видання: | Вісник економічної науки України |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/186632 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Смарт-спеціалізація з позицій провідних шкіл економічної теорії / О.С. Вишневський // Вісник економічної науки України. — 2022. — № 1 (42). — С. 3-8. — Бібліогр.: 21 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | Спрямованість на смарт-спеціалізацію є ключовим елементом стратегування регіонального розвитку в Україні, що, наприклад, відображається у Державній стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки. Але порівняльний аналіз окремих показників економічного розвитку ЄС, США та Китаю свідчить, що сама по собі «смарт-спеціалізація» не є конкурентною перевагою в глобальному масштабі. Разом з тим дослідниками відмічається наявність відставання теорії від практики стратегування на засадах смарт-спеціалізації. Хоча теоретичні питання, пов’язані із смарт-спеціалізацією, також не оминаються увагою з боку науковців, безпосереднє осмислення процесів смарт-спеціалізації з позицій конкретних шкіл економічної теорії проводиться вкрай обмежено. Тому, метою дослідження є редукція сутності поняття «смарт-спеціалізація» з позицій провідних шкіл економічної теорії.
Для аналізу обрано класифікацію, за якою виділяються 9 шкіл економічної теорії: (1) класична, (2) неокласична, (3) марксистська, (4) девелопменталістська, (5) австрійська, (6) шумпетеріанська, (7) кейн сіанська, (8) інституційна, (9) бехевіористська (поведінкова).
З дев’яти розглянутих провідних шкіл економічної теорії, майже половина шкіл (класична, девелопменталістська, шумпетеріанська та інституційна) суттєво вплинули на формування сутності смарт-спеціалізації. Помірний вплив смарт-спеціалізація зазнала від неокласичної, марксистської та кейнсіанської шкіл. Австрійська та поведінкова характеризуються незначним впливом на смарт-спеціалізацію. Таким чином, смарт-спеціалізація в суттєвому чи помірному ступені відповідає окремим положенням 7 з 9 провідних шкіл економічної теорії, розглянутих в цьому дослідженні. Тобто смарт-спеціалізація синтезує положення різних шкіл економічної теорії.
З цього випливає дві альтернативи: або концепт смарт-спеціалізації – це «конструктивний» інструмент поєднання «кращих» практик різних шкіл економічної теорії, або це еклектичне поєднання сутностей, що принципово не об’єднуються. Однозначне вирішення цієї дилеми можливо у практичній площині у довгостроковій перспективі. |
---|