Організаційно-економічний механізм забезпечення розвитку просторових утворень в умовах децентралізації. Актуальна проблематика нового районування

Сучасні процеси реформування АТУ із супроводжуючими їх процесами бюджетної децентралізації мають за наслідки низку неврегульованих, але нагальних для вирішення питань: ускладнення проведення макроекономічної політики, особливо фіскальної координації, загострення успадкованих територіальних диспарит...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2021
Автор: Бородіна, О.А.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2021
Назва видання:Управління економікою: теорія та практика
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/186759
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Організаційно-економічний механізм забезпечення розвитку просторових утворень в умовах децентралізації. Актуальна проблематика нового районування / О.А. Бородіна // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2021. — С. 13-34 . — Бібліогр.: 19 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-186759
record_format dspace
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
description Сучасні процеси реформування АТУ із супроводжуючими їх процесами бюджетної децентралізації мають за наслідки низку неврегульованих, але нагальних для вирішення питань: ускладнення проведення макроекономічної політики, особливо фіскальної координації, загострення успадкованих територіальних диспаритетів, проблеми інституційної досконалості децентралізованих одиниць, які отримують делеговані повноваження. В той же час, аналіз досвіду країн з аналогічним потенціалом допомагає визначити свої перспективи, не повторюючи чужих помилок. Так, досвід європейських країн, зокрема, Польщі, доводить, що трирівнева структура територіальної організації влади у континентальній системі органів місцевого самоврядування, є ефективною, а кореляційна тотожність з польським територіальним АТУ, дає Україні можливість врахувати позитивні наслідки та мінімізувати ризики. Стаття містить обґрунтовані докази необхідності врахування в Україні європейського підходу до територіального поділу та Номенклатури територіальних одиниць для цілей статистики NUTS. На базі співвідношення між категоріями доходів адміністративних одиниць у Польщі, запропоновано власне бачення побудови національної системи бюджетно-податкового розподілу із впровадженням принципово нових інституцій та механізмів. Приведене концептуальне бачення системного стратегування економічного розвитку просторових утворень. З урахуванням періодичності циклів Кондратьєва, наголошено, що за період 25-30 років напів-циклу низхідної хвилі на рівні громад, територіальна спільнота має напрацювати для власного стратегічного розвитку такі сценарії випереджаючого розвитку, які можна було б реалізувати на наступному напів-циклі (25-30 років наступної висхідної хвилі). Наведено переваги та загрози бюджетної децентралізації, її основні детермінанти у європейських країнах. З огляду на певний досвід відповідних фіскальних процесів в нашій країні з 2019 року, проведено аналітичне дослідження бюджетної децентралізації у її політичній, нормативній та організаційно-інституційній площинах. Інституційна проблематика нового просторового поділу розглянута на рівні нового укрупненого району – як нового гравця у адміністративно-територіальному поділі держави. Констатовано нагальну проблему – крайній брак коштів навіть на здійснення власних повноважень. Для досягнення позитивного ефекту організації роботи органів державної влади на усіх рівнях територіальної організації влади, запропоновано використання можливості застосування позитивного ефекту зовнішніх екстерналій. Коли ефективна робота органу публічної влади досягається від синергії роботи двох суб’єктів, з характерними функціями та спектром прав і повноважень. Приведено низку рекомендацій щодо упорядкування нормативно-законодавчої бази щодо унормування подальшого процесу бюджетної децентралізації та підвищення ефективності роботи органів влади субрегіонального рівня. Наголошено, що процес децентралізації повинен бути тісно пов'язаний з новою регіональною політикою та трансформацією всієї регіональної структури, а також, забезпечувати соціальну легітимність та справедливість.
format Article
author Бородіна, О.А.
spellingShingle Бородіна, О.А.
Організаційно-економічний механізм забезпечення розвитку просторових утворень в умовах децентралізації. Актуальна проблематика нового районування
Управління економікою: теорія та практика
author_facet Бородіна, О.А.
author_sort Бородіна, О.А.
title Організаційно-економічний механізм забезпечення розвитку просторових утворень в умовах децентралізації. Актуальна проблематика нового районування
title_short Організаційно-економічний механізм забезпечення розвитку просторових утворень в умовах децентралізації. Актуальна проблематика нового районування
title_full Організаційно-економічний механізм забезпечення розвитку просторових утворень в умовах децентралізації. Актуальна проблематика нового районування
title_fullStr Організаційно-економічний механізм забезпечення розвитку просторових утворень в умовах децентралізації. Актуальна проблематика нового районування
title_full_unstemmed Організаційно-економічний механізм забезпечення розвитку просторових утворень в умовах децентралізації. Актуальна проблематика нового районування
title_sort організаційно-економічний механізм забезпечення розвитку просторових утворень в умовах децентралізації. актуальна проблематика нового районування
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2021
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/186759
citation_txt Організаційно-економічний механізм забезпечення розвитку просторових утворень в умовах децентралізації. Актуальна проблематика нового районування / О.А. Бородіна // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2021. — С. 13-34 . — Бібліогр.: 19 назв. — укр.
series Управління економікою: теорія та практика
work_keys_str_mv AT borodínaoa organízacíjnoekonomíčnijmehanízmzabezpečennârozvitkuprostorovihutvorenʹvumovahdecentralízacííaktualʹnaproblematikanovogorajonuvannâ
first_indexed 2023-10-18T23:04:28Z
last_indexed 2023-10-18T23:04:28Z
_version_ 1796157179699396608
spelling irk-123456789-1867592022-11-30T01:26:08Z Організаційно-економічний механізм забезпечення розвитку просторових утворень в умовах децентралізації. Актуальна проблематика нового районування Бородіна, О.А. Сучасні процеси реформування АТУ із супроводжуючими їх процесами бюджетної децентралізації мають за наслідки низку неврегульованих, але нагальних для вирішення питань: ускладнення проведення макроекономічної політики, особливо фіскальної координації, загострення успадкованих територіальних диспаритетів, проблеми інституційної досконалості децентралізованих одиниць, які отримують делеговані повноваження. В той же час, аналіз досвіду країн з аналогічним потенціалом допомагає визначити свої перспективи, не повторюючи чужих помилок. Так, досвід європейських країн, зокрема, Польщі, доводить, що трирівнева структура територіальної організації влади у континентальній системі органів місцевого самоврядування, є ефективною, а кореляційна тотожність з польським територіальним АТУ, дає Україні можливість врахувати позитивні наслідки та мінімізувати ризики. Стаття містить обґрунтовані докази необхідності врахування в Україні європейського підходу до територіального поділу та Номенклатури територіальних одиниць для цілей статистики NUTS. На базі співвідношення між категоріями доходів адміністративних одиниць у Польщі, запропоновано власне бачення побудови національної системи бюджетно-податкового розподілу із впровадженням принципово нових інституцій та механізмів. Приведене концептуальне бачення системного стратегування економічного розвитку просторових утворень. З урахуванням періодичності циклів Кондратьєва, наголошено, що за період 25-30 років напів-циклу низхідної хвилі на рівні громад, територіальна спільнота має напрацювати для власного стратегічного розвитку такі сценарії випереджаючого розвитку, які можна було б реалізувати на наступному напів-циклі (25-30 років наступної висхідної хвилі). Наведено переваги та загрози бюджетної децентралізації, її основні детермінанти у європейських країнах. З огляду на певний досвід відповідних фіскальних процесів в нашій країні з 2019 року, проведено аналітичне дослідження бюджетної децентралізації у її політичній, нормативній та організаційно-інституційній площинах. Інституційна проблематика нового просторового поділу розглянута на рівні нового укрупненого району – як нового гравця у адміністративно-територіальному поділі держави. Констатовано нагальну проблему – крайній брак коштів навіть на здійснення власних повноважень. Для досягнення позитивного ефекту організації роботи органів державної влади на усіх рівнях територіальної організації влади, запропоновано використання можливості застосування позитивного ефекту зовнішніх екстерналій. Коли ефективна робота органу публічної влади досягається від синергії роботи двох суб’єктів, з характерними функціями та спектром прав і повноважень. Приведено низку рекомендацій щодо упорядкування нормативно-законодавчої бази щодо унормування подальшого процесу бюджетної децентралізації та підвищення ефективності роботи органів влади субрегіонального рівня. Наголошено, що процес децентралізації повинен бути тісно пов'язаний з новою регіональною політикою та трансформацією всієї регіональної структури, а також, забезпечувати соціальну легітимність та справедливість. Modern reform processes АТУ with the accompanying processes of fiscal decentralization have consequences for a number of unresolved but urgent issues: the complication of macroeconomic policy, especially fiscal coordination, the aggravation of inherited territorial disparities, problems of institutional perfection of decentralized units that receive delegated powers. At the same time, analyzing the experience of countries with similar potential helps to determine their prospects without repeating other people's mistakes. Thus, the experience of European countries, in particular, Poland, proves that the three-level structure of the territorial organization of power in the continental system of local self-government bodies is effective, and the correlation identity with the Polish territorial system gives Ukraine the opportunity to take into account the positive consequences and minimize risks. The article contains reasonable evidence of the need to take into account in Ukraine the European approach to territorial division and the nomenclature of territorial units for the purposes of NUTS statistics. Based on the ratio between the categories of income of administrative divisions in Poland, we propose our own vision of building a national system of budget and tax distribution with the introduction of fundamentally new institutions and mechanisms. A conceptual vision of the system strategy of economic development of spatial formations is presented. Taking into account the frequency of Kondratiev cycles, it is noted that for the period of 25-30 years of the half-cycle of the descending wave at the community level, the territorial community should develop for its own strategic development such scenarios of advanced development that could be implemented in the next half-cycle (25-30 years of the next ascending wave). The advantages and threats of budget decentralization, its main determinants in European countries are presented. Taking into account some experience of the relevant fiscal processes in our country since 2019, an analytical study of budget decentralization in its political, regulatory, organizational and institutional planes was conducted. The institutional problem of the new spatial division is considered at the level of a new enlarged district – as a new player in the administrative-territorial division of the state. An urgent problem was stated-an extreme lack of funds even for the exercise of their own powers. To achieve a positive effect of organizing the work of state authorities at all levels of the territorial organization of power, it is proposed to use the possibility of applying the positive effect of external externalities. When the effective work of a public authority is achieved from the synergy of the work of two subjects, with characteristic functions and a range of rights and powers. A number of recommendations are made to streamline the regulatory framework for normalizing the further process of budget decentralization and improving the efficiency of the work of subregional authorities. It was noted that the process of decentralization should be closely linked to the new regional policy and the transformation of the entire regional structure, as well as ensure social legitimacy and Justice. 2021 Article Організаційно-економічний механізм забезпечення розвитку просторових утворень в умовах децентралізації. Актуальна проблематика нового районування / О.А. Бородіна // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2021. — С. 13-34 . — Бібліогр.: 19 назв. — укр. 2221-1187 DOI: https://doi.org/10.37405/2221-1187.2021.13-34 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/186759 uk Управління економікою: теорія та практика Інститут економіки промисловості НАН України