Покаяння як передумова святості у творах перших українських проповідників (від Кирила Турівського до митрополита Іларіона)

Виявляється, що стереотипно середньовічні теми можуть актуалізовуватися в секуляризованому суспільстві XXI ст. під впливом сильних подразників, як-от війна (може, тому й з’являються підстави ідентифікувати стан сучасності як постсекулярний). Тепер особливо загострилося прагнення релігійного світові...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2022
Автор: Чапля, О.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 2022
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/187118
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Покаяння як передумова святості у творах перших українських проповідників (від Кирила Турівського до митрополита Іларіона) / О. Чапля // Сіверянський літопис. — 2022. — № 3. — С. 109-115. — Бібліогр.: 2 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-187118
record_format dspace
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Літературознавчі студії
Літературознавчі студії
spellingShingle Літературознавчі студії
Літературознавчі студії
Чапля, О.
Покаяння як передумова святості у творах перших українських проповідників (від Кирила Турівського до митрополита Іларіона)
Сiверянський літопис
description Виявляється, що стереотипно середньовічні теми можуть актуалізовуватися в секуляризованому суспільстві XXI ст. під впливом сильних подразників, як-от війна (може, тому й з’являються підстави ідентифікувати стан сучасності як постсекулярний). Тепер особливо загострилося прагнення релігійного світовідчуття, яке може давати опору в хиткому сьогодні, тому важливо розуміти, як наша культура і зокрема література реагувала на подібні запити приблизно тисячу років тому, в яких формах відображене покаяння – одна з фундаментальних категорій християнства – в наших найраніших творах. Отож мета дослідження полягає у спробі простежити специфіку богословської концепції покаяння та окреслити її роль у духовному житті, спрямованому до святості. Назва статті, принаймні друга її частина, перегукується із працею «Перші українські проповідники і їх твори» отця-доктора Ярослава Левицького, отже, дослідження спирається на тексти Луки Жидяти, Теодосія Печерського, Клима Смолятича, але передусім на творчість митрополита Іларіона і Кирила Турівського. Попри те, що діяльність Іларіона треба датувати приблизно на 100 років раніше, ніж Кирила, в дужках зазначена антихронологічна послідовність, а вмотивованість такого авторського задуму, сподіваюся, висвітлиться в процесі розгортання дослідження. Кореляція «покаяння – святість» у найдавніших українських джерелах вперше стала предметом спеціальних студій, а міждисциплінарний підхід з виразними богословськими акцентами і глибокими зануреннями підтверджує наукову новизну дослідження. Висновки. У творах перших українських проповідників представлені різні грані теми покаяння – однієї з фундаментальних у християнському світогляді. Якщо в молитвах Кирила Турівського покаянні мотиви наскрізні та з яскравим акцентом на особі грішника, його пошуках Бога і спасіння, то згідно з текстом митрополита Іларіона на дорозі святості більша роль відводиться Божій Благодаті, яку людина, зокрема князь Володимир, здатна прийняти й активно співдіяти, а повчання «О казняхъ Божіихъ», яке вважали плодом праці Теодосія Печерського, презентує сприйняття покарання як складової у послідовності «покаяння – святість». Отже, концепт покаяння – складне надважливе поняття християнської (але не лише) культури, осмислене в оригінальних літературних формах і жанрах десять століть тому і не втрачає актуальності сьогодні.
format Article
author Чапля, О.
author_facet Чапля, О.
author_sort Чапля, О.
title Покаяння як передумова святості у творах перших українських проповідників (від Кирила Турівського до митрополита Іларіона)
title_short Покаяння як передумова святості у творах перших українських проповідників (від Кирила Турівського до митрополита Іларіона)
title_full Покаяння як передумова святості у творах перших українських проповідників (від Кирила Турівського до митрополита Іларіона)
title_fullStr Покаяння як передумова святості у творах перших українських проповідників (від Кирила Турівського до митрополита Іларіона)
title_full_unstemmed Покаяння як передумова святості у творах перших українських проповідників (від Кирила Турівського до митрополита Іларіона)
title_sort покаяння як передумова святості у творах перших українських проповідників (від кирила турівського до митрополита іларіона)
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 2022
topic_facet Літературознавчі студії
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/187118
citation_txt Покаяння як передумова святості у творах перших українських проповідників (від Кирила Турівського до митрополита Іларіона) / О. Чапля // Сіверянський літопис. — 2022. — № 3. — С. 109-115. — Бібліогр.: 2 назв. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT čaplâo pokaânnââkperedumovasvâtostíutvorahperšihukraínsʹkihpropovídnikívvídkirilaturívsʹkogodomitropolitaílaríona
first_indexed 2023-10-18T23:05:19Z
last_indexed 2023-10-18T23:05:19Z
_version_ 1796157217341177856
spelling irk-123456789-1871182022-12-08T01:26:15Z Покаяння як передумова святості у творах перших українських проповідників (від Кирила Турівського до митрополита Іларіона) Чапля, О. Літературознавчі студії Виявляється, що стереотипно середньовічні теми можуть актуалізовуватися в секуляризованому суспільстві XXI ст. під впливом сильних подразників, як-от війна (може, тому й з’являються підстави ідентифікувати стан сучасності як постсекулярний). Тепер особливо загострилося прагнення релігійного світовідчуття, яке може давати опору в хиткому сьогодні, тому важливо розуміти, як наша культура і зокрема література реагувала на подібні запити приблизно тисячу років тому, в яких формах відображене покаяння – одна з фундаментальних категорій християнства – в наших найраніших творах. Отож мета дослідження полягає у спробі простежити специфіку богословської концепції покаяння та окреслити її роль у духовному житті, спрямованому до святості. Назва статті, принаймні друга її частина, перегукується із працею «Перші українські проповідники і їх твори» отця-доктора Ярослава Левицького, отже, дослідження спирається на тексти Луки Жидяти, Теодосія Печерського, Клима Смолятича, але передусім на творчість митрополита Іларіона і Кирила Турівського. Попри те, що діяльність Іларіона треба датувати приблизно на 100 років раніше, ніж Кирила, в дужках зазначена антихронологічна послідовність, а вмотивованість такого авторського задуму, сподіваюся, висвітлиться в процесі розгортання дослідження. Кореляція «покаяння – святість» у найдавніших українських джерелах вперше стала предметом спеціальних студій, а міждисциплінарний підхід з виразними богословськими акцентами і глибокими зануреннями підтверджує наукову новизну дослідження. Висновки. У творах перших українських проповідників представлені різні грані теми покаяння – однієї з фундаментальних у християнському світогляді. Якщо в молитвах Кирила Турівського покаянні мотиви наскрізні та з яскравим акцентом на особі грішника, його пошуках Бога і спасіння, то згідно з текстом митрополита Іларіона на дорозі святості більша роль відводиться Божій Благодаті, яку людина, зокрема князь Володимир, здатна прийняти й активно співдіяти, а повчання «О казняхъ Божіихъ», яке вважали плодом праці Теодосія Печерського, презентує сприйняття покарання як складової у послідовності «покаяння – святість». Отже, концепт покаяння – складне надважливе поняття християнської (але не лише) культури, осмислене в оригінальних літературних формах і жанрах десять століть тому і не втрачає актуальності сьогодні. It turns out that stereotypical medieval themes can be actual in the secularized society of the XXI c. under the influence of strong stimuli, such as war (that is why there are reasons to identify the state of modernity as post-secular). Now we especially feel the desire for a religious worldview, which can provide support in the unstable world today, so it is interesting to understand how our culture and, in particular, literature responded to similar requests about a thousand years ago, in what forms repentance – one of the fundamental categories of Christianity – is reflected in our earliest works. Therefore, the goal of the research is to trace the specifics of the theological concept of repentance and outline its role in the spiritual life aimed at holiness. The title of this article, at least its second part, resonates with the work «The First Ukrainian Preachers and Their Works» by father-doctor Yaroslav Levytskyi. The research is based on the texts of Luka Zhydiata, Teodosii Pecherskyi, and Klym Smoliatych and primarily on the works of Metropolitan Ilarion and Kyrylo Turivskyi. Even though Ilarionʼs activity should be dated approximately 100 years earlier than Kyryloʼs, an anti-chronological sequence is in parentheses, and the motivation of such an authorʼs idea will, I hope, become logical as the research unfolds. The correlation of «repentance – holiness » in the oldest Ukrainian sources became the subject of special studies for the first time, and the interdisciplinary approach with distinct theological accents and deep dives confirms the scientific novelty of the study. Conclusions. The works of the first Ukrainian preachers present various aspects of the theme of repentance – one of the fundamental themes in the Christian worldview. In the prayers of Kyrylo Turivskyi, penitential motives are pervasive: with a bright emphasis on the person of the sinner and his search for God and salvation. Instead, according to the text of Metropolitan Ilarion, a larger role is attributed to Godʼs Grace on the path to holiness, which a person, in particular Prince Volodymyr, can perceive and actively cooperate. The teaching On Godʼs Executioner, considered the fruit of the work of Theodosius Pecherskyi, represents the perception of punishment as a component in the sequence «repentance – holiness». So, the concept of repentance is complex and essential in Christian (but not only) culture, understood in original literary forms and genres ten centuries ago and does not lose its relevance today. 2022 Article Покаяння як передумова святості у творах перших українських проповідників (від Кирила Турівського до митрополита Іларіона) / О. Чапля // Сіверянський літопис. — 2022. — № 3. — С. 109-115. — Бібліогр.: 2 назв. — укр. 2518-7430 DOI: 10.5281/zenodo.7190086 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/187118 821.161.2-97.09«9/11»:271.222(477)-475-051 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України