Неофіційний антропонім Петръ Гоугнивыи. 1
Стаття присвячена з’ясуванню мотиваційної основи, реконструкції референтних зв’язків, денотативних ознак неофіційного антропоніма Петръ Гоугнивыи, наявного в оригінальних і перекладних східнослов’янських писемних пам’ятках (Лаврентіївському літописі, «Хроніці Георгія Амартола», «Давньослов’янській...
Збережено в:
Дата: | 2020 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут мовознавства ім. О.О. Потебні НАН України
2020
|
Назва видання: | Мовознавство |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/187747 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Неофіційний антропонім Петръ Гоугнивыи. 1 / Г.В. Межжеріна // Мовознавство. — 2020. — № 5. — С. 50-69. — Бібліогр.: 36 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | Стаття присвячена з’ясуванню мотиваційної основи, реконструкції референтних зв’язків, денотативних ознак неофіційного антропоніма Петръ Гоугнивыи, наявного в оригінальних і перекладних східнослов’янських писемних пам’ятках
(Лаврентіївському літописі, «Хроніці Георгія Амартола», «Давньослов’янській
кормчій
ХІV титулів» та ін.). Антропонім належить двом особам — Александрійському патріарху V ст. Петру ІІІ (Πέτρος Μογγός) і «літописному» римському єресіарху ІХ ст. Висловлено припущення про те, що Петро ІІІ отримав неофіційне ім’я
за життя в середовищі монофізитів. Доведено, що у внутрішній формі неофіційного
пропріального імені Μογγός і його перекладного відповідника Гоугнивыи знайшов
відбиття перехід від оцінки людини за фізичними вадами до оцінки релігійно-етичної, від значення ‛який має охриплий, неясний голос’ до значення ‛єретик’.
У зв’язку з реконструкцією денотативних ознак неофіційного антропоніма
Петръ Гоугнивыи простежено його використання в писемних пам’ятках після
ХІІІ ст. та розглянуто ряд дискусійних питань, серед яких походження «Промови філософа», час включення в літописну статтю сказання про Петра Гугнивого,
факт існування римського папи на ім’я Петръ Гоугнивыи, етнічні корені єресіарха та ін. Показано, що Петро Гугнивий привніс у католицьке віросповідання єретичне вчення, зорієнтоване на язичницькі та іудейські догмати. Денотат другого
компонента в неофіційному імені Петръ Гоугнивыи включає ознаки, які виникли
в процесі переосмислення первинної семантики іє. *gou-(n-) та його континуантів.
У східнослов’янських дериватах розвинулася семантика невдоволення, насміхання,
зневаги. На той час, коли сказання про Петра Гугнивого було внесено в літописну
статтю *988 р., у словотвірному гнізді з коренем -гоу(г)- уже відбувся перехід до
культурної семантики. Денотативні компоненти етнокультурного плану, які входять
до змісту антропоніма Петръ Гоугнивыи, у своїй сукупності повторюють семантичну структуру слова єретик. Поєднання історико-лінгвістичного аналізу з історико-культурологічним, урахування як історичних фактів, так і інформації, засвідченої
в апокрифічних сказаннях і наукових версіях, дає підстави для того, щоб вважати
«літописного» Петра Гугнивого реальною історичною особою. |
---|