Мислеобраз «місто» в художньо-персонажному дискурсі Валер՚яна Підмогильного

У статті проаналізовано виражально-зображальні засоби ословлення мислеобразу «місто» в однойменному романі В. Підмогильного. Акцентовано на логіко-семантичній опозиції «місто» – «село», яка у творі виконує текстоцентричну функцію. Зауважено, що вивчення вербалізованої константи протиставлення є в...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2021
Автор: Голікова, Н.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української мови НАН України 2021
Назва видання:Культура слова
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/187961
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Мислеобраз «місто» в художньо-персонажному дискурсі Валер՚яна Підмогильного / Н. Голікова // Культура слова. — 2021. — Вип. 94. — С. 46–56. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-187961
record_format dspace
spelling irk-123456789-1879612023-02-08T01:27:06Z Мислеобраз «місто» в художньо-персонажному дискурсі Валер՚яна Підмогильного Голікова, Н. Місто в українській лінгвокультурі: перегук поколінь У статті проаналізовано виражально-зображальні засоби ословлення мислеобразу «місто» в однойменному романі В. Підмогильного. Акцентовано на логіко-семантичній опозиції «місто» – «село», яка у творі виконує текстоцентричну функцію. Зауважено, що вивчення вербалізованої константи протиставлення є важливим питанням для інтегративної лінгвостилістики, що взаємодіє з такими науковими галузями, як лінгвокультурологія, когнітивна лінгвістика, соціолінгвістика, комунікативна лінгвістика тощо. Актуалізовано поняття персонажного дискурсу: найважливішою ознакою роману «Місто» В. Підмогильного є внутрішньоструктурне поєднання мови автора та мови головного героя твору – Степана Радченка. Доведено, що дискурсивна зона персонажа є найвпливовішою у формуванні аналізованого мислеобразу. Простежено семантико-стилістичні особливості ключового слова «місто», що концентрує художню оповідь прозового твору й постає домінантним компонентом когнітивно-польової структури відповідного концепту. Визначено його лексико-тематичні та семантико-асоціативні лінії, які забезпечують змістову зв’язність і цілісність мислеобразу у вертикальному контексті роману: «місто» ↔ «село», «місто ↔ «природа», «закритий простір» ↔ «відкритий простір», «місто» → «мистецтво» → «література», «місто» ← «кохання» → «природа» тощо. Висновковано, що В. Підмогильний, «зануривши» сільську людину в «другу природу» – урбанізований простір з його антропогенним ландшафтом, одним із перших українських письменників початку ХХ ст. концептуалізував місто як визначальний чинник у цивілізаційно-історичному розвиткові суспільства. The article analyzes the expressing-depicting means of verbalization of the mission «City» in the same name V. Pidmohylnyi’s novel, based on the logical-semantic opposition «City» – «Village». It is noted that the study of the verbalized constants of the specified contrast is an important issue for integrative linguistic history, which interacts with such scientific industries as linguistic culture, cognitive linguistics, sociolinguistics, communicative linguistics etc. The concept of a character discourse is actualized: the most important sign of the novel «The city» V. Pidmohylnyi’s combination of the language of the author and the language of the main character of the work – Stepan Radchenko. It is proved that the discursive zone of the character is the most influential in the formation of the analyzed mental image. The semantic-stylistic features of the «City» are traced, which concentrates artistic narrative of a proactive piece and appears a dominant component of the cognitive-field structure of the relevant concept. Its lexical-thematic and semantic and associative lines, which provide content to the сonnectivity and integrity of the mental image in the vertical context of the novel: «City» ↔ «Village», «City» ↔ «Nature», «Closed space» ↔ «Open Space», «City» → «Art» → «Literature», «City» ← «Love» → «Nature» etc. The conclusion is emphasized that V. Pidmohylnyi one of the first Ukrainian writers of the beginning of the twentieth century. Conceptualized the city as a decisive factor in civilization-historical development of society, «immersing» a person from the village to urbanized space – anthropogenic landscape, «second nature». 2021 Article Мислеобраз «місто» в художньо-персонажному дискурсі Валер՚яна Підмогильного / Н. Голікова // Культура слова. — 2021. — Вип. 94. — С. 46–56. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. 0201-419X DOI: doi.org/10.37919/0201-419X-2021.94.4 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/187961 811.161.2 uk Культура слова Інститут української мови НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Місто в українській лінгвокультурі: перегук поколінь
Місто в українській лінгвокультурі: перегук поколінь
spellingShingle Місто в українській лінгвокультурі: перегук поколінь
Місто в українській лінгвокультурі: перегук поколінь
Голікова, Н.
Мислеобраз «місто» в художньо-персонажному дискурсі Валер՚яна Підмогильного
Культура слова
description У статті проаналізовано виражально-зображальні засоби ословлення мислеобразу «місто» в однойменному романі В. Підмогильного. Акцентовано на логіко-семантичній опозиції «місто» – «село», яка у творі виконує текстоцентричну функцію. Зауважено, що вивчення вербалізованої константи протиставлення є важливим питанням для інтегративної лінгвостилістики, що взаємодіє з такими науковими галузями, як лінгвокультурологія, когнітивна лінгвістика, соціолінгвістика, комунікативна лінгвістика тощо. Актуалізовано поняття персонажного дискурсу: найважливішою ознакою роману «Місто» В. Підмогильного є внутрішньоструктурне поєднання мови автора та мови головного героя твору – Степана Радченка. Доведено, що дискурсивна зона персонажа є найвпливовішою у формуванні аналізованого мислеобразу. Простежено семантико-стилістичні особливості ключового слова «місто», що концентрує художню оповідь прозового твору й постає домінантним компонентом когнітивно-польової структури відповідного концепту. Визначено його лексико-тематичні та семантико-асоціативні лінії, які забезпечують змістову зв’язність і цілісність мислеобразу у вертикальному контексті роману: «місто» ↔ «село», «місто ↔ «природа», «закритий простір» ↔ «відкритий простір», «місто» → «мистецтво» → «література», «місто» ← «кохання» → «природа» тощо. Висновковано, що В. Підмогильний, «зануривши» сільську людину в «другу природу» – урбанізований простір з його антропогенним ландшафтом, одним із перших українських письменників початку ХХ ст. концептуалізував місто як визначальний чинник у цивілізаційно-історичному розвиткові суспільства.
format Article
author Голікова, Н.
author_facet Голікова, Н.
author_sort Голікова, Н.
title Мислеобраз «місто» в художньо-персонажному дискурсі Валер՚яна Підмогильного
title_short Мислеобраз «місто» в художньо-персонажному дискурсі Валер՚яна Підмогильного
title_full Мислеобраз «місто» в художньо-персонажному дискурсі Валер՚яна Підмогильного
title_fullStr Мислеобраз «місто» в художньо-персонажному дискурсі Валер՚яна Підмогильного
title_full_unstemmed Мислеобраз «місто» в художньо-персонажному дискурсі Валер՚яна Підмогильного
title_sort мислеобраз «місто» в художньо-персонажному дискурсі валер՚яна підмогильного
publisher Інститут української мови НАН України
publishDate 2021
topic_facet Місто в українській лінгвокультурі: перегук поколінь
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/187961
citation_txt Мислеобраз «місто» в художньо-персонажному дискурсі Валер՚яна Підмогильного / Н. Голікова // Культура слова. — 2021. — Вип. 94. — С. 46–56. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.
series Культура слова
work_keys_str_mv AT golíkovan misleobrazmístovhudožnʹopersonažnomudiskursívalerânapídmogilʹnogo
first_indexed 2023-10-18T23:07:15Z
last_indexed 2023-10-18T23:07:15Z
_version_ 1796157301564899328