Ще раз про елітарний поховальний обряд язичницької Русі

У статті мова піде про недостатньо розроблену у вітчизняній науці тему традиційних еліт у суспільстві, а саме у часи існування першої держави східних слов’ян, відомої під назвами «Руська земля» чи «Русь» у середньовічних письмових джерелах, або ж «Київська Русь», «Давньоруська держава» в кабінетн...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:Інститут археології НАН України
Дата:2019
Автор: Моця, О.П.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут археології НАН України 2019
Назва видання:Археологія
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/194849
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Цитувати:Ще раз про елітарний поховальний обряд язичницької Русі / О.П. Моця // Археологія. — 2019. — № 2. — С. 48-60. — Бібліогр.: 27 назв. — укр.

Репозиторії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-194849
record_format dspace
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Статті
Статті
spellingShingle Статті
Статті
Моця, О.П.
Ще раз про елітарний поховальний обряд язичницької Русі
Археологія
description У статті мова піде про недостатньо розроблену у вітчизняній науці тему традиційних еліт у суспільстві, а саме у часи існування першої держави східних слов’ян, відомої під назвами «Руська земля» чи «Русь» у середньовічних письмових джерелах, або ж «Київська Русь», «Давньоруська держава» в кабінетних працях пізніших часів. Вивчення археологічних матеріалів кінця І — початку ІІ тис. н. е. дозволяє зараховувати до елітарних поховань т. зв. зрубні чи камерні гробниці й поховання зі зброєю, де й були поховані представники вищих соціальних прошарків тогочасного суспільства.
format Article
author Моця, О.П.
author_facet Моця, О.П.
author_sort Моця, О.П.
title Ще раз про елітарний поховальний обряд язичницької Русі
title_short Ще раз про елітарний поховальний обряд язичницької Русі
title_full Ще раз про елітарний поховальний обряд язичницької Русі
title_fullStr Ще раз про елітарний поховальний обряд язичницької Русі
title_full_unstemmed Ще раз про елітарний поховальний обряд язичницької Русі
title_sort ще раз про елітарний поховальний обряд язичницької русі
publisher Інститут археології НАН України
publishDate 2019
topic_facet Статті
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/194849
citation_txt Ще раз про елітарний поховальний обряд язичницької Русі / О.П. Моця // Археологія. — 2019. — № 2. — С. 48-60. — Бібліогр.: 27 назв. — укр.
series Археологія
work_keys_str_mv AT mocâop ŝerazproelítarnijpohovalʹnijobrâdâzičnicʹkoírusí
first_indexed 2024-03-31T09:13:13Z
last_indexed 2024-03-31T09:13:13Z
_version_ 1796157992275542016
spelling irk-123456789-1948492023-11-30T19:23:04Z Ще раз про елітарний поховальний обряд язичницької Русі Моця, О.П. Статті У статті мова піде про недостатньо розроблену у вітчизняній науці тему традиційних еліт у суспільстві, а саме у часи існування першої держави східних слов’ян, відомої під назвами «Руська земля» чи «Русь» у середньовічних письмових джерелах, або ж «Київська Русь», «Давньоруська держава» в кабінетних працях пізніших часів. Вивчення археологічних матеріалів кінця І — початку ІІ тис. н. е. дозволяє зараховувати до елітарних поховань т. зв. зрубні чи камерні гробниці й поховання зі зброєю, де й були поховані представники вищих соціальних прошарків тогочасного суспільства. Первое государственное образование восточных славян, известное современникам под названием «Руськая земля» или «Русь», и обозначенное кабинетными исследователями последующих поколений как «Киевская Русь» или же «Древнерусское государство», вошло в европейскую историю как время, когда новое и молодое феодальное общество прошло путь от язычества к православию, от первобытнообщинных структур к цивилизационным. На начальном этапе своего существования оно именовалось как государство «дружинное». В то время именно представители воинских контингентов великого князя киевского осуществляли основной контроль за собиранием податей и осуществлением судебных функций в мире восточных славян, постепенно попадавших под контроль великокняжеского рода Рюриковичей. В отношении реального осуществления новой власти в связи с отсутствием достаточного количества письменных источников, существует дефицит объективной информации. Поэтому археологические реалии существенно дополняют этот пробел. И в первую очередь это касается погребальных памятников языческой поры, когда в идеологическом отношении обряд захоронения отображал конкретное место в «земной» жизни уходящих «в иной мир» членов общества, в первую очередь представителей его социальной верхушки. Детали захоронения в так называемых срубных или же камерных гробницах, как и захоронения с оружием, в частности, на территории южнорусского региона, во многом реально отображают такие процессы в эволюции развития раннегосударственных структур. The first state formation of the Eastern Slavs, known to contemporaries under the name of “Rus land” or “Rus”, and designated by the desk researchers of subsequent generations as “Kyivan Rus” or “Old Rus state”, entered European history as the time when the new and young feudal society went the way from paganism to Orthodoxy, from primitive communal structures to civilization. At the initial stage of its existence, it was referred to as the “armed force” state. At that time, it was representatives of the military contingents of the Grand Prince of Kyiv who implemented the main control over the collection of taxes and the fulfillment of judicial functions in the world of the Eastern Slavs, who gradually came under the control of the grand princes family of Rurikovich. With regard to the actual implementation of the new government by the young rulers of the new European state at this stage of studying all the details of the functioning of this social organism, due to the lack of a sufficient number of written sources, there is a shortage of objective information. Therefore, archaeological realities significantly complement this gap. And first of all it concerns the burial monuments of the pagan period, when, ideologically, the burial rite displayed a specific place in the “earthly” life of members of society who left the “other world,” primarily representatives of its social elite. Details of the burial in the so-called log-like or chamber tombs, as well as burial with weapons, in particular, in the territory of the southern Rus region, in many ways actually reflect such processes in the evolution of the development of early-state structures. 2019 Article Ще раз про елітарний поховальний обряд язичницької Русі / О.П. Моця // Археологія. — 2019. — № 2. — С. 48-60. — Бібліогр.: 27 назв. — укр. 0235-3490 DOI: https://doi.org/10.15407/archaeologyua2019.02.048 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/194849 [904.5:393](477)"653" uk Археологія Інститут археології НАН України