Середньовічні порти Східної Європи: деякі відмінності на річках і морях

Аналізується археологічна інформація щодо облаштування портів на водних магістралях від північних до південних морів на східноєвропейських землях у часи існування першої східнослов’янської держави....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2015
Автор: Моця, О.П.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут археології НАН України 2015
Назва видання:Археологія
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/195969
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Середньовічні порти Східної Європи: деякі відмінності на річках і морях / О.П. Моця // Археологія. — 2015. — №. 2. — С. 66-78. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-195969
record_format dspace
spelling irk-123456789-1959692023-12-08T16:53:57Z Середньовічні порти Східної Європи: деякі відмінності на річках і морях Моця, О.П. Статті Аналізується археологічна інформація щодо облаштування портів на водних магістралях від північних до південних морів на східноєвропейських землях у часи існування першої східнослов’янської держави. Во все времена взаимодействие человека и воды являлось одной из наиболее важных деталей функционирования любой экологической системы. Это в полной мере относится к средневековому времени и, в частности, к значе­ нию и функционированию портов в разных частях Восточной Европы. Анализ имеющейся на сегодня информации по этому вопросу позволяет сделать ряд выводов: 1) речные и морские восточноевропейские порты существенно отличались между собой как по размерам, так и по устройству, на что влияли как особенности ладшафта причерноморских и балтийских берегов, так и размеры водных ресурсов разных рек; 2) устройство конкретных портов на восточноевропейских реках, при наличии местных особенно­ стей, всеже имело и многочисленные аналогии, которые, в первую очередь, объясняются функционированием тесно связанных с ними локальных пространств; 3) в «портовых зонах» обслуживались различные типы судов — как простые однодеревки, так и «набойные» ладьи киевских мореплавателей при походах на византийские тер­ ритории (в первую очередь); кроме того, нередкими были и факты, указывающие на северные традиции в кораб­ лестроении, в частности находки ладейных заклепок свидетельствуют об использовании килевых клинкерных суден ладейного типа; 4) развитие «портовой археологи» принесет в дальнейшем новые интерестные и научно важные результаты не только для реконструкции жизнедеятельности в конкретном регионе, но и на европейских просторах в целом. Interaction between human and water was one of the most important details of any ecologic system functioning at all times. it concerns in full measure the mediaeval period, and the significance and functioning of ports in various parts of Eastern Europe in particular. analysis of the information on this issue available today allows the author to come to a series of conclusions: 1) river and sea ports in Eastern Europe quite significantly distinguished from each other both by their size, and their structure, which was caused both by the landscape peculiarities of the Black and the Baltic Seas’ coasts, and by the size of water resources in different rivers; 2) the organization of specific ports at Eastern European rivers, though having local peculiarities, also had numerous analogies which are explained, first of all, by the functioning of the local areas tightly related with them; 3) in «port zones» various types of ships were served, both simple logboats, and «planked» boats of kyiv seafarers in their campaigns for Byzantine territories (first of all); besides, the facts indicating the northern traditions in shipbuilding were also frequent, for instance, the findings of boat’s rivets testify for the usage of boat type clinker vessels with keels; 4) development of «ports archaeology» will bring in future the new interesting and scientifically important results for reconstruction of life activity not only in specific regions, but also in the whole European expanses. 2015 Article Середньовічні порти Східної Європи: деякі відмінності на річках і морях / О.П. Моця // Археологія. — 2015. — №. 2. — С. 66-78. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. 0235-3490 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/195969 uk Археологія Інститут археології НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Статті
Статті
spellingShingle Статті
Статті
Моця, О.П.
Середньовічні порти Східної Європи: деякі відмінності на річках і морях
Археологія
description Аналізується археологічна інформація щодо облаштування портів на водних магістралях від північних до південних морів на східноєвропейських землях у часи існування першої східнослов’янської держави.
format Article
author Моця, О.П.
author_facet Моця, О.П.
author_sort Моця, О.П.
title Середньовічні порти Східної Європи: деякі відмінності на річках і морях
title_short Середньовічні порти Східної Європи: деякі відмінності на річках і морях
title_full Середньовічні порти Східної Європи: деякі відмінності на річках і морях
title_fullStr Середньовічні порти Східної Європи: деякі відмінності на річках і морях
title_full_unstemmed Середньовічні порти Східної Європи: деякі відмінності на річках і морях
title_sort середньовічні порти східної європи: деякі відмінності на річках і морях
publisher Інститут археології НАН України
publishDate 2015
topic_facet Статті
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/195969
citation_txt Середньовічні порти Східної Європи: деякі відмінності на річках і морях / О.П. Моця // Археологія. — 2015. — №. 2. — С. 66-78. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.
series Археологія
work_keys_str_mv AT mocâop serednʹovíčníportishídnoíêvropideâkívídmínnostínaríčkahímorâh
first_indexed 2024-03-31T09:18:07Z
last_indexed 2024-03-31T09:18:07Z
_version_ 1796158110677598208