Приношення одягу в iнгумацiях культури Черняхiв–Синтана-де-Муреш

У низці інгумацій культури Черняхів–Синтана-деМуреш предмети одягу та взуття (?) знайдені окремо від кістяка, поблизу нього або у заповненні могили. Досі, згідно з класифікацією поховального інвентарю за його функціональним призначенням, до «приношень» — суспільного внеску до похорону — дослідник...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:Інститут археології НАН України
Дата:2021
Автор: Гопкало, О.В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут археології НАН України 2021
Назва видання:Археологія
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/196019
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Цитувати:Приношення одягу в iнгумацiях культури Черняхiв–Синтана-де-Муреш / О.В. Гопкало // Археологія. — 2021. — №. 2. — С. 33–39. — Бібліогр.: 30 назв. — укр.

Репозиторії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-196019
record_format dspace
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Статтi
Статтi
spellingShingle Статтi
Статтi
Гопкало, О.В.
Приношення одягу в iнгумацiях культури Черняхiв–Синтана-де-Муреш
Археологія
description У низці інгумацій культури Черняхів–Синтана-деМуреш предмети одягу та взуття (?) знайдені окремо від кістяка, поблизу нього або у заповненні могили. Досі, згідно з класифікацією поховального інвентарю за його функціональним призначенням, до «приношень» — суспільного внеску до похорону — дослідники зараховували лише м’ясну їжу та посуд, одяг вважався таким, що належав до особистих речей померлого. Укладаючи в могилу додатковий предмет або комплект одягу чи взуття, родичі або/та члени общини могли керуватися наміром забезпечити небіжчика необхідними речами або, навпаки, позбутися його особистих речей.
format Article
author Гопкало, О.В.
author_facet Гопкало, О.В.
author_sort Гопкало, О.В.
title Приношення одягу в iнгумацiях культури Черняхiв–Синтана-де-Муреш
title_short Приношення одягу в iнгумацiях культури Черняхiв–Синтана-де-Муреш
title_full Приношення одягу в iнгумацiях культури Черняхiв–Синтана-де-Муреш
title_fullStr Приношення одягу в iнгумацiях культури Черняхiв–Синтана-де-Муреш
title_full_unstemmed Приношення одягу в iнгумацiях культури Черняхiв–Синтана-де-Муреш
title_sort приношення одягу в iнгумацiях культури черняхiв–синтана-де-муреш
publisher Інститут археології НАН України
publishDate 2021
topic_facet Статтi
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/196019
citation_txt Приношення одягу в iнгумацiях культури Черняхiв–Синтана-де-Муреш / О.В. Гопкало // Археологія. — 2021. — №. 2. — С. 33–39. — Бібліогр.: 30 назв. — укр.
series Археологія
work_keys_str_mv AT gopkaloov prinošennâodâguvingumaciâhkulʹturičernâhivsintanademureš
first_indexed 2024-03-31T09:18:22Z
last_indexed 2024-03-31T09:18:22Z
_version_ 1796158116007510016
spelling irk-123456789-1960192023-12-08T21:01:32Z Приношення одягу в iнгумацiях культури Черняхiв–Синтана-де-Муреш Гопкало, О.В. Статтi У низці інгумацій культури Черняхів–Синтана-деМуреш предмети одягу та взуття (?) знайдені окремо від кістяка, поблизу нього або у заповненні могили. Досі, згідно з класифікацією поховального інвентарю за його функціональним призначенням, до «приношень» — суспільного внеску до похорону — дослідники зараховували лише м’ясну їжу та посуд, одяг вважався таким, що належав до особистих речей померлого. Укладаючи в могилу додатковий предмет або комплект одягу чи взуття, родичі або/та члени общини могли керуватися наміром забезпечити небіжчика необхідними речами або, навпаки, позбутися його особистих речей. В ряде погребений культуры Черняхов–Сынтана-де-Муреш предметы или комплекты одежды или обувь найдены отдельно от скелета, рядом с ним или в заполнении могилы. Согласно классификации погребального инвентаря по его функциональному назначению, одежда принадлежит к личным вещам покойника. Одежда никогда не рассматривалась в качестве самостоятельного социологического признака, а только вместе с сосудами-«приношениями». В данной работе выдвинута гипотеза, согласно которой положение дополнительного предмета или комплекта одежды и/или обуви в погребение является самостоятельным социологическим признаком — признаком погребения высокого социального ранга. Дополнительный предмет, комплект одежды или обуви встречен в 9 погребениях (их описания даны в Приложении). Одежду с фибулой, очевидно, плащ клали в мужские погребения (№№ 3, 7); с двумя фибулами, наподобие римской столы, — в могилы женщин разного возраста (№№ 1, 2, 4, 6, 9). Одежду, сумку или пару обуви положили в изголовье пожилой женщины (№ 8). Перечисленные погребения относятся ко времени не ранее третьей фазы относительной хронологии черняховской культуры, предложенной Е. Л. Гороховским, т. е. ко второй трети IV в. и более позднему времени. Большинство обсуждаемых погребений принадлежало к 3 и 3 «а» археолого-социологическим типам, по Н. М. Кравченко. Исключение составляет погребение Индепенденца 13 2 типа, по Н. М. Кравченко. Положение в могилу «запаса» одежды или обуви былo отражением стремления обеспечить покойника необходимыми вещами — проявлением заботы о покойнике или, наоборот, стремления избавиться от его личных вещей. Вопрос об обуви культуры Черняхов–Сынтана-де-Муреш, о представлениях и верованиях, связанных с обувью заслуживает особого внимания. In a number of the Cherniakhiv–Sîntana-de-Mureş culture inhumations items or sets of garment or footwear were found separately from the skeleton, next to it or in the grave filling. According to the classification of grave goods by its functional purpose, a garment belongs to personal things of the deceased. The garment has never been considered as an independent sociological feature, but only together with vessels-“offerings”. In the article, it is hypothesized that placement of additional item or set of garments or footwear in a grave is an independent sociological feature — a feature of a high social ranked grave. The additional items or sets of garment or footwear were found in nine graves (their descriptions are given in the Appendix). The garment with a fibula and probably a cloak were placed in men’s graves (Nos. 3, 7), while clothes with two fibulae, like a Roman stola — in graves of women of different ages (Nos. 1, 2, 4, 6, 9). Clothes, a bag or a pair of shoes were placed next to the head of an elderly woman (No. 8). The listed burials belong to the period not earlier than the third phase of the Cherniakhiv culture relative chronology, proposed by Ye. L. Horokhovskyi, i.e. to the second third of the 4th century and later. Most of the discussed graves belong to the 3rd and 3rd«a» archaeological-sociological types after N. M. Kravchenko. The exception is a grave of Independents No. 13, which belongs to the 2nd type after N. M. Kravchenko. The placement in the grave of a garment stock or footwear was a reflection of intention to provide the deceased with necessary things — a manifestation of care for the deceased or conversely of the intention to dispose from his/her personal things. The question about the Cherniakhiv–Sîntana-de-Mureş culture footwear, about ideas and beliefs connected with it, deserves special attention. 2021 Article Приношення одягу в iнгумацiях культури Черняхiв–Синтана-де-Муреш / О.В. Гопкало // Археологія. — 2021. — №. 2. — С. 33–39. — Бібліогр.: 30 назв. — укр. 0235-3490 DOI: https://doi.org/10.15407/arheologia2021.02.033 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/196019 904.24(4-11)“639” uk Археологія Інститут археології НАН України