Еволюція концепції публічно-приватного партнерства у 1980-2020-х роках
Еволюція змін концепції публічно-приватного партнерства у сучасному світі є вельми актуальною. Загострення глобальних проблем, таких як фінансові кризи, зміни клімату, соціальні дисбаланси та економічні перетворення, спричиняє потребу в нових стратегіях і концепціях співпраці між різними секторами с...
Збережено в:
Дата: | 2023 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут економіки промисловості НАН України
2023
|
Назва видання: | Економіка промисловості |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/196428 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Еволюція концепції публічно-приватного партнерства у 1980-2020-х роках / І.П. Петрова // Економіка промисловості. — 2023. — № 4 (104). — С. 22-46. — Бібліогр.: 35 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | Еволюція змін концепції публічно-приватного партнерства у сучасному світі є вельми актуальною. Загострення глобальних проблем, таких як фінансові кризи, зміни клімату, соціальні дисбаланси та економічні перетворення, спричиняє потребу в нових стратегіях і концепціях співпраці між різними секторами суспільства. Публічно-приватне партнерство виступає ключовим інструментом для подолання цих викликів, оскільки забезпечує механізми взаємодії між державними та приватними суб’єктами для досягнення спільних цілей.
Метою статті є обґрунтування еволюційних змін концепції публічно-приватного партнерства.
У результаті бібліографічного огляду та візуалізації даних з Web of Science на основі VOSviewer виокремлено та проаналізовано десять кластерів досліджень, які відображають різноманітні теми та їх взаємозв’язок, сприяючи систематизації змін у концепції публічно-приватного партнерства. Виявлено фази еволюційної трансформації концепції публічно-приватного партнерства: Public-Private Partnership 1.0. Традиційне публічно-приватне партнерство (Traditional Public-Private Partnership); Public-Private Partnership 2.0. Публічно-приватне партнерство на користь людей (People-first Public-Private Partnership); Public-Private Partnership 3.0. Кліматично-розумне публічно-приватне партнерство (Climate-smart Public-Private Partnership); Public-Private Partnership 4.0. Стале публічно-приватне партнерство для повоєнної відбудови (Sustainable PPPs for post-war reconstruction).
Визначено, що при використанні публічно-приватного партнерства в промисловості спостерігається зміна ролі цієї сфери. У «традиційному публічно-приватному партнерстві» промисловість відіграє ключову роль при будівництві інфраструктури, забезпечуючи матеріали і передові технології для інфраструктурних проєктів; у «публічно-приватному партнерстві на користь людей» ‒ при забезпеченні якісної медичної допомоги та поліпшенні системи охорони здоров’я; «кліматично-розумному публічно-приватному партнерстві» ‒ при зменшенні впливу змін клімату на виробництво шляхом інвестицій в екологічно чисті технології та забезпеченні стабільності поставок харчових продуктів; «сталому публічно-приватному партнерстві для повоєнної відбудови» ‒ при повоєнному відновленні, надаючи необхідні матеріали та ресурси для будівництва та реконструкції інфраструктури. Також під час пандемії COVID-19 промисловість, зокрема фармацевтична, співпрацює з урядом та іншими секторами для розроблення нових методів лікування та вакцин.
Виявлено, що в Україні концепція публічно-приватного партнерства має недостатній розвиток. «Традиційне публічно-приватне партнерство», незважаючи на 20-річне впровад-ження, так і не дістало активної реалізації проєктів в інфраструктурі. «Публічно-приватне партнерство на користь людей» тільки починає свій розвиток. У повоєнних умовах актуалізується «стале публічно-приватне партнерство для повоєнної відбудови», оскільки сприяє залученню міжнародних ресурсів для економічного та соціального відновлення, але необхідний системний підхід та адаптація до специфіки ситуації в Україні. Упровадження публічно-приватного партнерства потребує системних рекомендацій та врахування міжнародного досвіду для ефективного використання у процесі відновлення й відбудови інфраструктури та стратегічних об’єктів. |
---|