Модель структури менеджменту бізнес-процесів у закладах освіти з позицій економічної взаємодії, розвитку інноваційності та конкурентоспроможності

Інтеграція у світовий освітній простір вимагає певних вимог до системи управління закладів освіти, яка до тепер істотно не змінювалася, хоча сучасна діяльність надання освітніх послуг проблемно накладається на традиційну структуру навчання. Це змушує керівництво закладів освіти змінювати методи і пр...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2023
Автори: Ус, Г.О., Колодинський, С.Б.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2023
Назва видання:Управління економікою: теорія та практика
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/197925
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Модель структури менеджменту бізнес-процесів у закладах освіти з позицій економічної взаємодії, розвитку інноваційності та конкурентоспроможності / Г.О. Ус, С.Б. Колодинський // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2023. — С. 77-87. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-197925
record_format dspace
spelling irk-123456789-1979252024-08-05T14:12:33Z Модель структури менеджменту бізнес-процесів у закладах освіти з позицій економічної взаємодії, розвитку інноваційності та конкурентоспроможності Ус, Г.О. Колодинський, С.Б. Інтеграція у світовий освітній простір вимагає певних вимог до системи управління закладів освіти, яка до тепер істотно не змінювалася, хоча сучасна діяльність надання освітніх послуг проблемно накладається на традиційну структуру навчання. Це змушує керівництво закладів освіти змінювати методи і принципи управління діяльністю з використанням нових методів аналізу та структурнодинамічного підходу до вдосконалення системи управління. Мета: розглянути питання побудови моделі структури бізнес-процесів управління якості надання освітніх послуг. Методи: структурно-динамічний підхід, стратегічний аналіз у системі управління. Результати: моделювання бізнес-процесів управління якістю надання освітніх послуг починається з вибору пріоритетів розвитку, з яких слід вибрати шляхи їх перекладу в більш конкретні показники, які необхідно використовувати при розробці стратегічного розвитку діяльності закладів освіти. Висновки: побудова моделі структури бізнес-процесів управління якістю надання освітніх послуг з використанням структурно-динамічного підходу може бути застосована для створення системи управління якістю надання освітніх послуг. Integration into the global education system expects definite changes in the system of management of a high education establishment. This system hasn’t been changed although modern model of education services provision hasn’t agreed with the traditional structure of education. It makes chief executive officers of a high education establishment choose management tools and means using new methods of analysis and structural and dynamic approach to management system improvement. Aims and Objectives: To study the issue of modeling of business processes structure in education service quality management. Methods: Structural and dynamic approach, strategic analysis in the system of management. Results: Business processes modeling in education service quality management starts with the choice of development priority. It should be chosen the ways of their transformation into more definite indices which must be used in the strategic development of a high education establishment activity. Conclusions: The model of business processes structure in education service quality management taking into account structural and dynamic approach can be used to create the system of education service quality management. 2023 Article Модель структури менеджменту бізнес-процесів у закладах освіти з позицій економічної взаємодії, розвитку інноваційності та конкурентоспроможності / Г.О. Ус, С.Б. Колодинський // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2023. — С. 77-87. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. 2221-1187 DOI: https://doi.org/10.37405/2221-1187.2023.77-87 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/197925 uk Управління економікою: теорія та практика Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
description Інтеграція у світовий освітній простір вимагає певних вимог до системи управління закладів освіти, яка до тепер істотно не змінювалася, хоча сучасна діяльність надання освітніх послуг проблемно накладається на традиційну структуру навчання. Це змушує керівництво закладів освіти змінювати методи і принципи управління діяльністю з використанням нових методів аналізу та структурнодинамічного підходу до вдосконалення системи управління. Мета: розглянути питання побудови моделі структури бізнес-процесів управління якості надання освітніх послуг. Методи: структурно-динамічний підхід, стратегічний аналіз у системі управління. Результати: моделювання бізнес-процесів управління якістю надання освітніх послуг починається з вибору пріоритетів розвитку, з яких слід вибрати шляхи їх перекладу в більш конкретні показники, які необхідно використовувати при розробці стратегічного розвитку діяльності закладів освіти. Висновки: побудова моделі структури бізнес-процесів управління якістю надання освітніх послуг з використанням структурно-динамічного підходу може бути застосована для створення системи управління якістю надання освітніх послуг.
format Article
author Ус, Г.О.
Колодинський, С.Б.
spellingShingle Ус, Г.О.
Колодинський, С.Б.
Модель структури менеджменту бізнес-процесів у закладах освіти з позицій економічної взаємодії, розвитку інноваційності та конкурентоспроможності
Управління економікою: теорія та практика
author_facet Ус, Г.О.
Колодинський, С.Б.
author_sort Ус, Г.О.
title Модель структури менеджменту бізнес-процесів у закладах освіти з позицій економічної взаємодії, розвитку інноваційності та конкурентоспроможності
title_short Модель структури менеджменту бізнес-процесів у закладах освіти з позицій економічної взаємодії, розвитку інноваційності та конкурентоспроможності
title_full Модель структури менеджменту бізнес-процесів у закладах освіти з позицій економічної взаємодії, розвитку інноваційності та конкурентоспроможності
title_fullStr Модель структури менеджменту бізнес-процесів у закладах освіти з позицій економічної взаємодії, розвитку інноваційності та конкурентоспроможності
title_full_unstemmed Модель структури менеджменту бізнес-процесів у закладах освіти з позицій економічної взаємодії, розвитку інноваційності та конкурентоспроможності
title_sort модель структури менеджменту бізнес-процесів у закладах освіти з позицій економічної взаємодії, розвитку інноваційності та конкурентоспроможності
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2023
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/197925
citation_txt Модель структури менеджменту бізнес-процесів у закладах освіти з позицій економічної взаємодії, розвитку інноваційності та конкурентоспроможності / Г.О. Ус, С.Б. Колодинський // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2023. — С. 77-87. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.
series Управління економікою: теорія та практика
work_keys_str_mv AT usgo modelʹstrukturimenedžmentubíznesprocesívuzakladahosvítizpozicíjekonomíčnoívzaêmodíírozvitkuínnovacíjnostítakonkurentospromožností
AT kolodinsʹkijsb modelʹstrukturimenedžmentubíznesprocesívuzakladahosvítizpozicíjekonomíčnoívzaêmodíírozvitkuínnovacíjnostítakonkurentospromožností
first_indexed 2024-08-06T04:01:26Z
last_indexed 2024-08-06T04:01:26Z
_version_ 1806609297891655680
fulltext 77 DOI: https://doi.org/10.37405/2221-1187.2023.77-87 Г. О. Ус, д.е.н., проф. ORCID 0000-0001-8954-591X e-mail: us_galina@ukr.net, С. Б. Колодинський, д.е.н., доц. ORCID 0000-0002-9576-5289 е-mail: kolodi@ukr.net, Приватний заклад вищої освіти «Східноєвропейський університет імені Рауфа Аблязова», м. Черкаси МОДЕЛЬ СТРУКТУРИ МЕНЕДЖМЕНТУ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ З ПОЗИЦІЙ ЕКОНОМІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ, РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНОСТІ ТА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ Постановка проблеми. В сучасних умовах заклади освіти перетворились у повноправні суб'єкти ринкової економіки, отри- мали право самостійно визначати напрями власного розвитку, цілі і методи їх досягнення. Виросли вимоги суспільства до якості освіти, кардинально змінилися технології навчання, динамічно змі- нюються організаційні та економічні умови діяльності вищих навчальних закладів, загострюється конкуренція на ринку надання якісних освітніх послуг, постійно змінюється позиція державного апарату стосовно навчальних закладів. Держава поступово відмов- ляється від ролі головного і єдиного джерела фінансування вищої освіти. Сформувались групи замовників і споживачів освітніх по- слуг зі самостійними фінансовими можливостями, потребами та ін- тересами. З’явилися і успішно розвиваються недержавні заклади освіти, що призводить до конкуренції якості надання освітніх послуг. Зростання самостійності і свободи закладів освіти підвищує їх від- повідальність за ефективність складних бізнес-процесів. Спрямова- ність багатьох закладів освіти на надання якісних освітніх послуг вимагає побудову нової моделі бізнес-процесів управління, ос- кільки традиційні способи управління в умовах ринку виявляються в ряді випадків неспроможними. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питаннями роз- робки моделей управління бізнес-процесами у закладах освіти в © Г. О. Ус, С. Б. Колодинський, 2023 78 умовах інноваційної економіки та системи якості розглядались у на- укових працях таких дослідників як А. Асаул, В. Банслова, В. Бур- ков, В. Вікторов, А. Гуржій, М. Катанаєва, Б. Капаров, Е. Матвеєва та деяких інших. Формування цілей статті (постановка завдання). У статті досліджується питання побудови моделі структури бізнес-процесів управління якістю надання освітніх послуг у розрізі внутрішньо- університетських організаційно-економічних відносин структурно- динамічного підходу. Виклад основного матеріалу. Ресурсів, які знаходяться в розпорядженні закладів освіти (ЗО) недостатньо для рішення про- блем, що виникають. Для вирішення проблем необхідні фахівці, що мають відповідну кваліфікацію і здатні забезпечити процедури на- дання якісних освітніх послуг. Інакше кажучи, для ЗО необхідна єдина структура бізнес-процесів управління, тобто необхідно засто- сування структурно-динамічного підходу до механізму формування та оптимізації внутрішнього середовища ЗО. Сьогодні практично всі освітні установи переживають кризу управління – існуюча система управління не відповідає новим умо- вам і стандартам. Традиції управління базується на принципах уп- равління з минулих часів, для яких характерна відсутність ринку і конкуренції освітніх послуг, стабільного фінансування з боку дер- жави та перевищення попиту над пропозицією. Концепція, де ЗО представляється у вигляді набору бізнес- процесів, а управління діяльністю – як управління бізнес-проце- сами, була розроблена в кінці 1980-х років. З кінця 1990-х років по- чалися теоретичні дослідження проблематики використання прин- ципів процесно-орієнтованого управління для застосуванням у ЗО. Під бізнес-процесом розуміється специфічно упорядкована сукупність робіт (підпроцесів), дій у часі і просторі із зазначенням початку та кінця і точним визначенням входів і виходів. Прикладом освітнього бізнес-процесу є випуск фахівців з певної спеціальності та форми навчання. До бізнес-процесів в освіті відносяться не тільки бізнес-процеси пов’язані з навчанням, а й бізнес-процеси по- в'язані з фінансовим, планово-економічним розвитком, консалтин- говими послугами і всіма процесами життєвого циклу ЗО. Основним питанням управління вищим навчальним закладом сьогодні є процес перетворення з «науково-освітньої структури» в комерційно-фінансово-науково-освітню систему. Для оптимальної взаємодії фінансового, комерційного та інтелектуального капіталу 79 необхідні особливі механізми, реалізація яких може бути здійснена шляхом застосування економічних методів. Для забезпечення організації системи аналізу та планування фінансових ресурсів ЗО, у відповідності із вимогами ринкової еко- номіки, потрібно створення сучасної системи управління, яка базу- ється на розробці і контролі виконання ієрархічної системи бізнес- процесів ЗО. Така система дозволяє встановити жорсткий поточний і оперативний контроль за надходженням і витрачанням інформа- ційних потоків бізнес-процесів, створити сучасні умови для роз- робки і реалізації ефективної стратегії ЗО [4]. Реорганізація організаційної структури управління ЗО з вио- кремленням фінансового сектора, в якому мають формуватися цен- три фінансового обліку, впровадження стратегічного планування, перехід від функціональної орієнтації управління ЗО до процесної орієнтації, дозволить оперативно приймати рішення у вирішенні складних завдань функціонування ЗО, та удосконалити процеси розвитку багатоканального фінансування, розвивати матеріально- технічну базу для підвищення рівня і якості навчального процесу відповідно до світових стандартів. Розуміючи необхідність реформування системи управління, деякі ЗО роблять спроби переходу до процесного управління, однак за відсутності чіткого розуміння принципів побудови системи уп- равління, заснованої на структурно-динамічному процесному під- ході, ці зміни проходять безсистемно і не приносять очікуваних ре- зультатів. Проблема полягає в неправильному розумінні концепції процесного управління. Проаналізовано кращі практики управління, що зарекоменду- вали себе в усьому світі, представлено список найбільш відомих управлінських підходів, таких як система Тойота (Toyota Production System, TPS), бережливе виробництво (Lean Production), загальне управління якістю (Total Quality Management, TQM), теорія обме- жень (Theory of Constraints, TOC) і шість сигм (Six Sigma). Незва- жаючи на наявні в них відмінності, всі ці практики управління за- сновані на структурно-динамічному процесному підході. Такий під- хід не є самостійною управлінською концепцією, а являє собою ін- струмент реалізації цілей в рамках прийнятого підходу. Моделювання бізнес-процесів управління якістю надання освітніх послуг починається з вибору пріоритетів розвитку, з яких слід вибрати шляхи їх перекладу в більш конкретні показники, які необхідно використовувати при розробці стратегічного розвитку ді- яльності ЗО. Архітектуру системи управління ЗО можна розглянути 80 як поетапне виконання намічених цілей в припущенні, що діяль- ність з реалізації кожного із стратегічних пріоритетів означає пере- хід з деякого початкового стану ЗО в кінцевий стан, який характе- ризується досягненням поставленої стратегічної цілі (рис. 1) [4-5]. Рис. 1. Архітектура системи управління закладом освіти (адаптовано з [4-5]) Спираючись на архітектуру системи управління ЗО можна ви- ділити групи цілей, що найбільше підходять для якісного надання освітніх послуг (див. таблицю). Серед групи цілей необхідно вибрати і ідентифікувати най- більш прийнятну, формування якої забезпечується визначенням якісних і кількісних показників; терміном досягнення; відповідаль- ністю виконавців; обмеженням по ресурсам. Головна ціль складається з підцілей в розрізі бізнес-процесів внутрішньоуніверситетських організаційно-економічних відносин. Рух до головної цілі починається з останньої підцілі, причому кож- ний перехід вимагає здійснення попередньої. Таке уявлення цілей формує цінність ЗО в аспекті надання якісних освітніх послуг. Для побудови моделі структури бізнес-процесів управління якістю надання освітніх послуг вибрано поетапний стратегічний аналіз: цілей, зовнішнього та внутрішнього середовища та оцінки стратегічної позиції ЗО. Спочатку у стратегічному аналізі визначається місія та цілі, потім – вивчення внутрішньоорганізаційного середовища ЗО. На даному етапі очікуються труднощі методичного характеру, врахо- вуючи специфіку вищого навчального закладу, доведеться одно- часно застосовувати ітераційний шлях: аналіз ряду сторін внутріш- нього середовища викликає необхідність звернення до зовнішнього, а, вивчивши деякі аспекти зовнішнього середовища, потрібно звер- нутися до внутрішнього. Аналіз показав, що ефективніше починати з внутрішнього середовища, а потім звертатися до зовнішнього, тоді різко обмежується обсяг опрацьованих інформаційних потоків да- них. 81 Таблиця 1 Групи цілей закладів освіти (адаптовано з [4-5]) Фінансові цілі Цілі замовників Цілі Джерела Цілі Джерела Підвищення річ- ного доходу, опти- мізація витрат Зниження собівар- тості, збільшення прибутку Більше послуг при тій же вартості на- вчання Додаткові освітні програми, курси, соціальна сфера, матеріальна база Залучення додат- кових джерел фі- нансування Наукові програми, гранти Скорочення витрат Зниження плати за навчання, додаткові пільги Збільшення частки ринку Збільшення кіль- кості здобувачів Нові продукти Розширення списку спеціальностей Внутрішні цілі Інновації та навчання Технологічні мож- ливості Автоматизація про- цесів, створення єдиного інформа- ційного простору Підвищення при- вабливості на ри- нку Нові освітні про- грами і курси, під- вищення кваліфіка- ції науково-педаго- гічних працівників Розширення нав- чальних площ Будівництво нового корпусу Мотивація співро- бітників Програми самовдо- сконалення, на- уково-дослідницька робота, можливості отримання додатко- вих знань В результаті аналізу внутрішнього середовища виводиться оцінка стратегічного потенціалу в рамках поставленої цілі: наскіль- ки за кількістю та якістю ресурсів, станом функцій і проектів ЗО відповідає цільовим вимогам. Таким чином проводиться аналіз фактичного і нормативного потенціалів (або шляхом порівняння з головним конкурентом, якщо оцінюється власні конкурентні пере- ваги). По закінченні аналізу здійснюється SWOT-аналіз ЗО. Аналіз зовнішнього середовища, виконаний щодо цілі і групи бізнес-процесів, дозволяє оцінити стратегічний клімат або страте- гічні умови, створені зовнішнім середовищем: оцінка можливостей і ризиків. Далі проводиться спільне дослідження потенціалу та клімату, або оцінки стратегічної позиції ЗО в просторі з двох координат: го- ризонтальна – через яку визначається значення потенціалу, а верти- кальна – відображення стану клімату (привабливості умов зовніш- нього середовища). Множення потенціалу (Пот) і клімату (Кл) отри- муємо основний результат аналітичної стадії – значення стратегіч- ної позиції (Поз): Пот * Кл = Поз [4]. 82 Кожен етап стратегічного аналізу потребує обґрунтованого методичного забезпечення. На рис. 2. наведено набір інструментів, що найбільш часто використовується, – методи, моделі, схеми циклів, концепцій, графіки, які дозволяють будувати модель струк- тури бізнес-процесів управління якістю надання освітніх послуг. Рис. 2. Модель структури бізнес-процесів управління якістю надання освітніх послуг (авторська розробка) Удосконалення внутрішньоуніверситетських організаційно- економічних відносин з метою підвищення якості та ефективності діяльності ЗО передбачає перехід до даної моделі ЗО, в рамках якої можливо з одного боку, забезпечення гнучкості як ключової харак- теристики діяльності ЗО, з іншого боку, повноцінне (адекватне ін- тересам) застосування кожного суб'єкта в усі елементи внутрішньо- університетських організаційно-економічних відносин. Ін ст ру ме нт ар ій За вд ан ня Рі ш ен ня Загальний аналізАналіз стратегічних цілей Аналіз внутрішнього середовища Аналіз зовнішніх факторів Ідентифікація стратегічного розвитку Модель виробничо- господарської системи Модель системи стратегічного управління «Дерево цілей» Вибір Структури стратегічного розвитку та «Дерево цілей» Оцінка стратегічного потенціалу Схеми життєвих циклів освітніх продуктів Схема «Бізнес-процеси продуктів» Графік Портера Крива навчання Вибір варіанту структури внутрішнього середовища (потенціалу), методів та оцінки потенціалу Оцінка стратегічного клімату (умов) Аналіз «Поля сил» STEP-аналіз та стратегічні зони Контактні аудиторії Котлера та Концепція рушійних сил 5 конкурентних сил Портера та Ключові фактори успіху Вибір структури зовнішнього середовища (умов), методів та оцінки клімату Оцінка стратегічної позиції; конкурентної переваги Матриця Ансоффа «продукт-ринок» SWOT-аналіз Матриця «покупець- продавець» та ЖЦ Вибір варіанту структури стратегічного простору, методів і оцінки позиції Ідентифікація стратегій щодо позиції потенціалмісія ризик 83 Дана модель базується на сукупності таких основних принци- пів: – академічна самостійність ЗО; – економічна незалежність ЗО; – представлення мети надання якісних освітніх послуг у функції попиту; – організація та управління діяльності ЗО як моделювання бізнес-процесів управління; організаційна децентралізація ЗО. Перші три принципи досить докладно розглядаються в науко- вих роботах, знайшли своє відображення і в нормативних докумен- тах. Звернемо увагу на останні два принципи і відзначимо, у чому полягає зміна внутрішньоуніверситетських організаційно-еконо- мічних відносин в умовах моделі ЗО, що базується на перерахова- них вище принципах, і як це відобразиться на кінцевих результатах його діяльності. Організація і управління діяльністю ЗО як моделювання біз- нес-процесів управління означає перехід від функціональної орієн- тації управління ЗО до процесної орієнтації. Причинами такого пе- реходу є, з одного боку, неефективність функціонально орієнтова- ної організації в умовах сучасного ринку, а з іншого боку, змінилися можливості способів і методів підтримки прийняття рішень, інакше кажучи, доступність різноманітних засобів інформаційного забез- печення діяльності ЗО [4-5]. Кожен освітній бізнес-процес входу має абітурієнтів, в якості виходу – фахівців, а змістом його є певним чином організаційно- методичне, наукове навчання і виховна робота студентів. При та- кому підході об'єктами внутрішньоуніверситетських організаційно- економічних відносин виступають розробка, здійснення, управ- ління, інституційне забезпечення освітнього бізнес-процесу; а суб'єктами – ЗО, підрозділи, науково-педагогічні працівники, сту- денти, підприємства-замовники. Виділення освітніх бізнес-проце- сів, їх аналіз та вдосконалення становлять значний резерв для під- вищення ефективності діяльності ЗО. Серед основних переваг – це простота проведення оптимізації як самих процесів, з точки зору ор- ганізації, синхронізації, взаємоузгодження, так і ресурсів, спожива- них цими процесами, особливо це стосується кадрових ресурсів. Крім того, вихідною точкою і кінцевим продуктом освітнього біз- нес-процесу є результат (конкурентоспроможність випускника), тому відбувається природна переорієнтація бізнес-процесів управ- ління на споживача (випускника), за яким і оцінюється результат. 84 Організаційна децентралізація ЗО передбачає визначення ряду центрів відповідальності (інститутів, кафедр), які самі забезпе- чують реалізацію конкретних освітніх процесів, і керівники яких беруть на себе відповідальність за результати діяльності, за витрати і (частково) доходи своїх підрозділів. Позитивні сторони такого під- ходу полягають в наступному: делегування відповідальності на більш низький структурний рівень сприяє скороченню строків прийняття рішень; власний бюджет служить основою для системи матеріального стимулювання всього персоналу підрозділу; кожен співробітник розуміє, що його особисті зусилля щодо скорочення витрат дійсно позначається на стані бюджету підрозділу, що важко- досяжно в масштабах ЗО; встановивши величину витрат, властивих кожному з підрозділів, адміністрації ЗО легше приймати коригуючі рішення. Таким чином, організаційна децентралізація означає делегу- вання більш широких повноважень і відповідальності підрозділам при реалізації освітніх бізнес-процесів. Проблемам побудови математичних моделей якості освіт- нього процесу приділено чимало уваги в роботах [1-8], в яких опи- сана оптимізаційна модель оцінки та управління якістю підготовки студентів у ЗО. На вирішення основних завдань управління ЗО впливають численні фактори невизначеності [4-6]. Те, в якій мірі вони врахо- вуються, впливає не тільки на зміст моделі описуваного процесу, а й на вибір математичних методів для розв'язання задачі оптималь- ного управління діяльністю ЗО. Найбільш простою математичною моделлю, яку застосову- ють при контролі якості освітнього процесу, є бальна модель. За- фіксуємо деякий об'єкт, нехай 1Х , 2Х ,. . . , Хn – сукупність кіль- кісних показників, що характеризують стан обраного об'єкта на даний момент часу t і результати його діяльності за попередній контрольний період. В цьому випадку генеральний рейтинг обра- ного об'єкта можна розрахувати за формулою: nnХХХR ααα +++= ...2211 , де iα – це вагові множники, які призначаються експертами еврис- тично. Перевагами бальної моделі є її простота і невисока трудо- місткість. Досконаліша, порівняно з попередньою, – нормативно-класи- фікаційна модель розрахунку рейтингів [4-5]. Суть її зводиться до 85 наступного. Вся сукупність вихідних показників стану та актив- ності діяльності заданого об'єкта поділяється на дві множини по- казників: показники потенційних можливостей і показники актив- ності або результативності. Еталонна модель управління великими системами управління була запропонована для синтезу систем, які самостійно налаштову- ються (адаптуються) для автоматичного управління складними ба- гатоконтурними технічними об'єктами [4-5]. Сутність еталонних моделей полягає в припущенні про те, що можна вибрати деякий ідеальний (гіпотетичний, еталонний) об'єкт управління, значення параметрів якого є оптимальними в тому чи іншому сенсі (це при- пущення не завжди практично піддається реалізації). В літературі останніх років популярна модель ранжирування об'єктів системи вищої освіти. Введемо комплексний інтегральний показник якості об'єкта, заснований на об'єктивній значимості кож- ного фактору:  = == n j m,1,..,i jiji HkSR 1 ,)( де )( iSR – інтегральна якість об'єкта mSi , – кількість об'єктів; n – кількість ознак; jH – значимість j-ї ознаки; ijk – якісна оцінка j-ї ознаки для i-го об'єкта. В якості мірі значимості фактору часто пропонується викори- стовувати значення ентропії ознаки (по К. Шеннону) як об'єктивну міру невизначеності значень ознаки  = =−= j jtjt K t n,1,..,j pj pH 1 ,ln де jK – число якісних рівнів j-ї ознаки (системне підставу якості); jt p – ймовірність (частота) застосування якісної оцінки tkij = в розподілі j-ї ознаки. В цьому випадку велику значимість матимуть ознаки з більшим ступенем "розкиду" значень в аналізованій ви- бірці. Висновки. Побудова моделі структури бізнес-процесів уп- равління якістю надання освітніх послуг має бути нерозривно пов’язана з основною управлінською концепцією, прийнятою в ЗО. У разі якщо концепція не вибрана, або якщо її необхідно змінити, то для ЗО можна обрати методологію загального підвищення якості TQM, яка тісно перетинається зі стандартом ІСО 9000. Керуючись вибраною методологією, і орієнтуючись на стратегію і місію орга- 86 нізації, побудова моделі структури бізнес-процесів управління якістю надання освітніх послуг буде чітко орієнтованою, з ясно ви- значеними показниками і цілями. Будь-яка сучасна управлінська методологія оперує поняттями бізнес-процесів і управління ними. Управління бізнес-процесами – ключовий момент реалізації управління якості надання освітніх по- слуг. У дослідженні для побудови моделі структури бізнес-проце- сів управління якості надання освітніх послуг запропоновано структурно-динамічний підхід, який може бути застосований для створення системи управління якості надання освітніх послуг на ос- нові моделювання бізнес-процесів. Запропонована модель, що об- ґрунтована математичним апаратом дозволяє в розрізі внутрішньо- університетських організаційно-економічних відносин в межах мо- делі зрозуміти основні принципи організації і управління діяль- ністю ЗО. Література 1. Гуцалюк О. М., Гаврилова Н. В. Вплив маркетингових, фінансових та ци- фрових технологій на розвиток інфокомунікаційної сфери, як складової інновацій- ної інфраструктури/ Вісник економічної науки України. 2020. № 2 (39). С. 166-171. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2020.2(39).166-171. 2. Hutsaliuk O. M., Havrylova N. V., Krasnozhon N. S. Info-communications in the system of innovative infrastructure of the national economy of the state. Економічні інновації. 2020. Т. 22. Вип. 3 (76). С. 159-167. DOI: 10.31520/ei.2020.22.3(76).159- 167. 3. Remuha Y., Hutsaliuk O., Kotlubai V., Slobodianiuk O. Integration theory and effective partnership of logistics entities. Innovative Management of Business Integration And Education in Transnational Economic Systems: collective monograph. Riga: ISMA, 2023. P. 222-230. 4. Ус Г. О. Теоретичні основи та проблеми управління знаннями в соціа- льно-економічних системах: монографія. Черкаси: СУЕМ, 2012. 340 с. 5. Чмир І. О., Ус Г. О. Управління знаннями в комп’ютерних системах нав- чання та прийняття рішень: монографія. Черкаси: СУЕМ, 2010. 259 с. 6. Манькута Я. М., Захарова І. В. Технології структурування контенту еле- ктронних ресурсів у сфері наукової діяльності на засадах онтологічного інжиніри- нгу. Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. 2023. № 2 (30). С. 215-228. DOI: https://doi.org/10.58252/2078-1628-2023-2(30)-023. 7. Bondar Iu. A., Lehinkova N. I. Tооls of activation of innovative development of enterprises of Ukraine. Economy digitalization in a pandemic conditions: processes, strategies, technologies: International scientific conference, January 22-23, 2021. Kielce, Poland. Р. 91-95. 8. Лещенко Г. А., Бондар Ю. А., Кирстя А. В. Соціально-економічний роз- виток науково-дослідної діяльності закладів вищої освіти. Вісник економічної на- уки України. 2022. № 1 (42). С. 87-93. DOI: https://doi.org/10.37405/1729- 7206.2022.1(42).87-93. 87 References 1. Hutsaliuk, О. М., Havrylova, N. V. (2020). Vplyv marketynhovykh, fi- nansovykh ta tsyfrovykh tekhnolohii na rozvytok infokomunikatsiinoi sfery, yak sklado- voi innovatsiinoi infrastruktury [Influence of Marketing, Financial and Digital Technol- ogies in the De-velopment of Infocommunication Sphere as a Component of Innovation Infrastructure]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2 (39), рр. 166-171. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2020.2(39).166-171 [in Ukrainian]. 2. Hutsaliuk, O. M., Havrylova, N. V., Krasnozhon, N. S. (2020). Info-сommu- nications in the system of innovative infrastructure of the national economy of the state. Ekonomichni innovatsii – Economic innovations, Vol. 22, Iss. 3 (76), pp. 159-167. DOI: 10.31520/ei.2020.22.3(76).159-167. 3. Remuha, Y., Hutsaliuk, O., Kotlubai, V., Slobodianiuk, O. (2023). Integration theory and effective partnership of logistics entities. Innovative Management of Business Integration and Education in Transnational Economic Systems: collective monograph. (pp. 222-230). Riga, ISMA. 4. Us, H. O. (2012). Teoretychni osnovy ta problemy upravlinnia znanniamy v sotsialno-ekonomichnykh systemakh [Theoretical foundations and problems of knowledge management in socio-economic systems]. Cherkasy, SUEM. 340 p. [in Ukrainian]. 5. Chmyr, I. O., Us, H. O. (2010). Upravlinnia znanniamy v kompiuternykh sys- temakh navchannia ta pryiniattia rishen [Knowledge management in computer-based learning and decision-making systems]. Cherkasy, SUEM. 259 p. [in Ukrainian]. 6. Mankuta, Yа. M., Zakharova, I. V. (2023). Tekhnolohii strukturuvannia kontentu elektronnykh resursiv u sferi naukovoi diialnosti na zasadakh ontolohichnoho inzhynirynhu. [Technologies for structuring the content of electronic resources in the field of scientific activity on the basis of ontological engineering]. Visnyk Skhidnoievro- peiskoho universytetu ekonomiky i menedzhmentu – Bulletin of the East European University of Economics and Management, 2 (30), pp. 215-228. DOI: https://doi.org/10.58252/2078-1628-2023-2(30)-023 [in Ukrainian]. 7. Bondar, Iu. A., Lehinkova, N. I. (2021). Tооls of activation of innovative de- velopment of enterprises of Ukraine. Economy digitalization in a pandemic conditions: processes, strategies, technologies: Proceedings of the International Scientific Confe- rence. (pp. 91-95). Kielce, Poland. 8. Leshchenko, H. А., Bondar, Іu. A., Kyrstia, A. V. (2022). Sotsialno- ekonomichnyi rozvytok naukovo-doslidnoi diialnosti zakladiv vyshchoi osvity [Socio- Economic Development of Research Activities of Institutions of Higher Education]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 1 (42), рр. 87-93. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2022.1(42).87-93 [in Ukrainian]. Надійшла до редакції 10.11.2023 р.