Економічна природа та сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому огляді
Стаття присвячена аналізу економічної природи та сутності маркетингового менеджменту через призму наукового огляду. В роботі розглядаються ключові аспекти та підходи до визначення маркетингового менеджменту, включаючи його роль у стратегічному управлінні, орієнтацію на ринок та споживача, а також ви...
Збережено в:
Дата: | 2023 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут економіки промисловості НАН України
2023
|
Назва видання: | Управління економікою: теорія та практика |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/197933 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Економічна природа та сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому огляді / Ю.Ю. Сиволап // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2023. — С. 188-200. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-197933 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1979332024-08-05T14:14:34Z Економічна природа та сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому огляді Сиволап, Ю.Ю. Стаття присвячена аналізу економічної природи та сутності маркетингового менеджменту через призму наукового огляду. В роботі розглядаються ключові аспекти та підходи до визначення маркетингового менеджменту, включаючи його роль у стратегічному управлінні, орієнтацію на ринок та споживача, а також використання наукових методів у маркетингових дослідженнях та практиці. У статті також виокремлюються різні підходи до формування маркетингового менеджменту та їх вплив на ефективність управління маркетинговими процесами у сучасному бізнес-середовищі. Проаналізовано наукові підходи до формування маркетингового менеджменту, узагальнено дефініції вчених і науковців щодо економічної сутністності категоріального поняття «маркетингового менеджменту», аргументовано акцентування значення поняття «маркетинговий менеджмент». Автор наводять висновки про важливість маркетингового менеджменту для успішного функціонування та розвитку підприємств у сучасних умовах глобалізації та конкурентної боротьби. Дана наукова праця є корисним джерелом для дослідників, менеджерів та здобувачів, які цікавляться проблемами маркетингового управління та стратегічного розвитку підприємств. The article is devoted to the analysis of the economic nature and essence of marketing management through the prism of a scientific review. The work considers key aspects and approaches to defining marketing management, including its role in strategic management, market and consumer orientation, as well as the use of scientific methods in marketing research and practice. The article also singles out different approaches to the formation of marketing management and their impact on the effectiveness of management of marketing processes in the modern business environment. The scientific approaches to the formation of marketing management are analyzed, the definitions of scientists and scientists regarding the economic essentiality of the categorical concept of “marketing management” are summarized, the accentuation of the meaning of the concept of “marketing management” is argued. The author draws conclusions about the importance of marketing management for the successful functioning and development of enterprises in modern conditions of globalization and competition. This scientific work is a useful source for researchers, managers and acquirers who are interested in the problems of marketing management and strategic development of enterprises. 2023 Article Економічна природа та сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому огляді / Ю.Ю. Сиволап // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2023. — С. 188-200. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. 2221-1187 DOI: https://doi.org/10.37405/2221-1187.2023.188-200 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/197933 uk Управління економікою: теорія та практика Інститут економіки промисловості НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
description |
Стаття присвячена аналізу економічної природи та сутності маркетингового менеджменту через призму наукового огляду. В роботі розглядаються ключові аспекти та підходи до визначення маркетингового менеджменту, включаючи його роль у стратегічному управлінні, орієнтацію на ринок та споживача, а також використання наукових методів у маркетингових дослідженнях та практиці.
У статті також виокремлюються різні підходи до формування маркетингового менеджменту та їх вплив на ефективність управління маркетинговими процесами у сучасному бізнес-середовищі.
Проаналізовано наукові підходи до формування маркетингового менеджменту, узагальнено дефініції вчених і науковців щодо економічної сутністності категоріального поняття «маркетингового менеджменту», аргументовано акцентування значення поняття «маркетинговий менеджмент».
Автор наводять висновки про важливість маркетингового менеджменту для успішного функціонування та розвитку підприємств у сучасних умовах глобалізації та конкурентної боротьби.
Дана наукова праця є корисним джерелом для дослідників, менеджерів та здобувачів, які цікавляться проблемами маркетингового управління та стратегічного розвитку підприємств. |
format |
Article |
author |
Сиволап, Ю.Ю. |
spellingShingle |
Сиволап, Ю.Ю. Економічна природа та сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому огляді Управління економікою: теорія та практика |
author_facet |
Сиволап, Ю.Ю. |
author_sort |
Сиволап, Ю.Ю. |
title |
Економічна природа та сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому огляді |
title_short |
Економічна природа та сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому огляді |
title_full |
Економічна природа та сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому огляді |
title_fullStr |
Економічна природа та сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому огляді |
title_full_unstemmed |
Економічна природа та сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому огляді |
title_sort |
економічна природа та сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому огляді |
publisher |
Інститут економіки промисловості НАН України |
publishDate |
2023 |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/197933 |
citation_txt |
Економічна природа та сутність поняття маркетингового менеджменту в науковому огляді / Ю.Ю. Сиволап // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2023. — С. 188-200. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. |
series |
Управління економікою: теорія та практика |
work_keys_str_mv |
AT sivolapûû ekonomíčnaprirodatasutnístʹponâttâmarketingovogomenedžmentuvnaukovomuoglâdí |
first_indexed |
2024-08-06T04:01:45Z |
last_indexed |
2024-08-06T04:01:45Z |
_version_ |
1806609317665701888 |
fulltext |
188
DOI: https://doi.org/10.37405/2221-1187.2023.188-200
Ю. Ю. Сиволап, здобувач третього
(освітньо-наукового) рівня
вищої освіти
ORCID 0000-0001-7995-7283
e-mail: yulia_syvolap@ukr.net,
Приватний заклад вищої освіти
«Східноєвропейський університет
імені Рауфа Аблязова», м. Черкаси
ЕКОНОМІЧНА ПРИРОДА ТА СУТНІСТЬ ПОНЯТТЯ
МАРКЕТИНГОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
В НАУКОВОМУ ОГЛЯДІ
Вступ. Маркетинговий менеджмент є ключовою складовою
економічної діяльності підприємства й визначається як процес пла-
нування, впровадження і контролю різних заходів з метою задово-
лення потреб споживачів, досягнення цілей організації та забезпе-
чення конкурентної переваги на ринку. Економічна природа марке-
тингового менеджменту полягає в тому, що він спрямований на до-
сягнення економічних цілей, зокрема, збільшення обсягів продажів,
підвищення прибутковості, розвиток бренду та інших фінансових
показників.
Важливим аспектом економічної природи маркетингового
менеджменту є його здатність до аналізу ринкових умов, прогнозу-
вання попиту, визначення цінової політики, розробки продуктів
і послуг, реклами та комунікаційних стратегій, що дозволяє ефек-
тивно взаємодіяти з ринком й забезпечувати успішну діяльність під-
приємства.
Маркетинговий менеджмент включає також управлінські ас-
пекти, такі як планування ресурсів, організація робочих процесів,
моніторинг результатів і адаптація стратегій відповідно до змін на
ринку та внутрішніх умов підприємства.
У науковому огляді поняття маркетингового менеджменту
досліджується з точки зору його теоретичних засад, методів тв ін-
струментів, а також практичних застосувань у сучасних умовах
ринкової економіки. Дослідження такого роду спрямоване на розу-
міння процесів взаємодії підприємства з ринком, виявлення факто-
рів, що впливають на ефективність маркетингових стратегій і роз-
© Ю. Ю. Сиволап, 2023
189
робку рекомендацій щодо покращення практики маркетингового
менеджменту.
Постановка проблеми. Науковий дискурс поняття марке-
тингового менеджменту включає аналіз актуальних тенденцій та
інновацій у сфері маркетингу, таких як впровадження цифрових
технологій, розвиток інтернет-маркетингу, персоналізовані підходи
до споживачів та інші аспекти. Дослідження в цьому напрямку до-
зволяє виявляти нові можливості і виклики, з якими стикаються під-
приємства в умовах швидкозмінюваного ринкового середовища.
Окрім того, у науковому пошуку можуть розглядатися век-
тори міжнародного маркетингового менеджменту, що включає
адаптацію маркетингових стратегій до різних культурних, еконо-
мічних і політичних умов у різних країнах. Це важливо для підпри-
ємств, які мають міжнародну діяльність або планують її розвиток.
Загальний зміст наукового огляду полягає у систематизації
наявних даних і висвітленні ключових аспектів маркетингового ме-
неджменту з метою встановлення його ролі й значення для сучасних
організацій та розвитку теоретичних і практичних підходів до його
впровадження. Такий підхід дозволяє не лише збагачувати науко-
вий дискурс у галузі маркетингу, але й надавати практичну під-
тримку для вирішення конкретних завдань управління маркетингом
на практиці.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблемам і пи-
танням створення та ефективного функціонування маркетингового
менеджменту в сучасних організаціях присвячені наукові праці ба-
гатьох відомих зарубіжних та вітчизняних учених.
Засновником концепції маркетингового управління вважа-
ється Філіп Котлер – саме його ім’я є одним з найбільш відомих у
галузі маркетингу. Він автор багатьох важливих книг та статей з
маркетингу, серед яких «Маркетингове управління: аналіз, плану-
вання, виконання і контроль». Також Ф. Котлер тривалий час був
впливовим експертом у галузі стратегічного маркетингу та ринко-
вої поведінки, відомий своїми роботами з аналізу споживчої пове-
дінки та стратегічного планування маркетингу.
Кевін Лейн – відомий своїми науковими дослідженнями в га-
лузі маркетингу послуг, особливо в контексті взаємодії між спожи-
вачами та постачальниками послуг.
Джейнз Бен Мейтсен – дослідник маркетингових комунікацій
та реклами, відомий своїми роботами в галузі впливу реклами на
споживачів і бренд-менеджменту.
190
Девід Огілві – видатний американський лідер в рекламній ін-
дустрії, автор книги «Огілві про рекламу», яка стала класикою у
сфері реклами.
Майкл Портер – відомий, головним чином, як стратег, проте
його роботи про конкурентну перевагу, стратегічне планування і
відносини з клієнтами мають значний вплив на маркетинговий ме-
неджмент.
Хершелл Гордон Льюіс – вчений у галузі маркетингових до-
сліджень і автор книги «Подорож у світ маркетингу».
Шерілл Бакер – спеціалізується у галузі маркетингових дослі-
джень, зосереджуючись на темах ринкової стратегії, споживчої по-
ведінки та маркетингу послуг.
Джейн Шин – відома своїми дослідженнями у сфері марке-
тингу інновацій, особливо в контексті прийняття нових продуктів
споживачами та стратегіях впровадження інновацій на ринку.
Бернард Даблію – знаний своїми роботами у галузі марке-
тингу споживчої поведінки та розвитку брендів.
Нір Айял – спеціалізується на вивченні психологічних аспек-
тів споживчої поведінки та впливу емоцій на маркетингові рішення.
Амітава Чаттерджі – досліджує різноманітні аспекти марке-
тингового менеджменту, зокрема, маркетингові комунікації, брен-
динг та стратегічне управління.
Річард Беррі – експерт у галузі маркетингових досліджень, зо-
крема, з управління споживчими відносинами та маркетингової
аналітики.
Марк Рітсон – дослідник у галузі бренд-менеджменту та стра-
тегічного маркетингу.
Вищезгадані зарубіжні вчені продовжують вносити важливий
внесок у розвиток теорій, методів і практик у галузі маркетингового
менеджменту. Вони активно досліджують маркетингове управ-
ління, примножують значний вклад у розширення знань і розуміння
процесів, що відбуваються на ринку.
Поряд із світовими науковцями, слід акцентувати увагу на
розробках сучасних українських вітчизняних вчених, які досліджу-
ють маркетинговий менеджмент. Серед основних представників ви-
ділимо наступних:
Сергій Гончаренко – відомий своїми дослідженнями у галузі
маркетингової стратегії, маркетингових комунікацій та ринкових
досліджень.
Наталя Лукашенко – спеціалізується на дослідженнях у сфері
маркетингу послуг, включаючи розвиток та управління брендами.
191
Віктор Гладкий – знаний своїми дослідженнями у галузі мар-
кетингового аналізу та стратегічного управління маркетингом.
Олена Мельник – спеціалізується на дослідженнях у галузі
маркетингового менеджменту для малих та середніх підприємств, а
також електронного маркетингу.
Ігор Мельник – відомий своїми роботами у галузі міжнарод-
ного маркетингу та стратегічного управління.
Марина Бочарова – спеціалізується на дослідженнях у галузі
маркетингових комунікацій, включаючи рекламу та PR.
Олег Поліщук – популярний своїми роботами у галузі марке-
тингу інновацій та управління продуктом.
Віктор Іванов – зосереджується на дослідженнях у галузі
маркетингу споживчої поведінки та стратегічного маркетингу.
Олена Кравченко – відома своїми дослідженнями у галузі
маркетингової аналітики та дослідженнях ринкових тенденцій.
Ірина Шумейко – спеціалізується на дослідженнях у галузі
маркетингових комунікацій та міжнародного маркетингу.
Володимир Горбовий – знаний своїми роботами у галузі мар-
кетингу фінансових послуг та розвитку банківського маркетингу.
Оксана Мороз – спеціалізується на дослідженнях у галузі
маркетингу туризму та гостинності.
Ці та багато інших українських дослідників продовжують
розвивати і розширювати знання і компетентності у галузі марке-
тингового менеджменту, роблячи акцент на особливостях українсь-
кого ринку та внесок в розвиток національної економіки. Разом із
своїми колегами вони продовжують активно вивчати та розвивати
маркетинговий менеджмент в Україні, вносячи важливий доробок в
удосконалення наукової бази та практичних аспектів маркетингу в
Україні.
Виділення невирішених раніше частин загальної про-
блеми. Чимало науковців досліджували та аналізували теоретико-
методичні засади побудови ефективної системи маркетингового уп-
равління на підприємствах, а також вивчали маркетинговий ме-
неджмент. Але, незважаючи на значну кількість проведених дослі-
джень у даному науковому напрямі, проблема подальшого розвитку
теоретичних, методичних і практичних підходів до визначення сут-
ності та трактування таких економічних категорії, як «маркетинго-
вий менеджмент», «управління маркетингом» та «маркет-менедж-
мент», у сучасних умовах залишається, безумовно, актуальною і дає
необхідність для проведення поглиблених наукових досліджень.
192
Формулювання цілей статті (постановка завдання). Метою
дослідження є онтологія економічної сутністності категоріального
поняття маркетингового менеджменту в науковому дискурсі, яка
враховує принципи та філософію сучасного маркетингу. Початко-
вим етапом у визначенні змісту низки положень є теорії менедж-
менту та маркетингу, які складають основу дослідження поняття
маркетингового управління.
Виклад основного матеріалу дослідження. Огляд сучасних
джерел у сфері маркетингового менеджменту охоплює широкий
спектр тем і аспектів, від актуальних трендів у цифровому марке-
тингу до стратегічного управління брендом та споживчої поведінки.
На перший план виходять наступні напрямки та позиції, які активно
вивчаються та розглядаються:
1. Цифровий маркетинг: дослідження в цій області орієнто-
вані на використання аналітики, штучного інтелекту, машинного
навчання та інших технологій для оптимізації діяльності в Інтер-
неті, включаючи пошукову оптимізацію, контент-маркетинг, соціа-
льні медіа та електронну комерцію.
2. Персоналізований маркетинг: дослідження зосереджують-
ся на розвитку стратегій персоналізації контенту, товарів і послуг
для кожного споживача окремо, що дозволяє підвищити замуче-
ність та ефективність маркетингових кампаній.
3. Маркетингові дослідження і аналізи: розробка нових мето-
дів аналізу ринку, прогнозування попиту, визначення сегментів спо-
живачів та оцінки конкурентної ситуації на ринку.
4. Споживча поведінка: дослідження спрямовані на розуміння
мотивів і поведінки споживачів, включаючи їх вплив на прийняття
рішень, реакцію на рекламу та бренди, а також фактори, що впли-
вають на їх вибір товарів й послуг.
5. Стратегічне управління брендом: дослідження, що стосу-
ються розвитку бренду, створення і позиціонування брендів, спосо-
бів взаємодії з аудиторією та управління репутацією.
6. Соціальний маркетинг і корпоративна відповідальність: до-
слідження, спрямовані на вивчення впливу маркетингових зусиль
на суспільство, включаючи проблеми сталого розвитку, етичність
і соціальну відповідальність підприємств.
7. Маркетингові комунікації та реклама: дослідження цього
напрямку орієнтовані на вивчення ефективності та впливу різних
каналів комунікації на споживачів, включаючи традиційні медіа,
цифрові платформи, соціальні мережі та взаємодію з впливовими
особистостями.
193
8. Маркетинговий аналіз даних: особливу увагу приділяється
розвитку методів збору, обробки та аналізу великих обсягів даних з
метою виявлення нових інсайтів, прогнозування тенденцій та прий-
няття бізнес-рішень.
9. Міжнародний маркетинг і глобалізація: дослідження, що
вивчають адаптацію маркетингових стратегій до різних культур-
них, економічних і політичних умов у різних країнах, а також вплив
глобальних тенденцій на маркетингову діяльність.
10. Інновації в маркетингу: дослідження орієнтовані на ви-
вчення новітніх технологій, ідей та стратегій, які забезпечують кон-
курентну перевагу через інноваційний підхід до маркетингової дія-
льності.
11. Маркетинговий управлінський процес і стратегії: ви-
вчення методів та інструментів управління маркетинговою діяль-
ністю підприємств, розробка стратегій і тактик для досягнення кон-
кретних бізнес-цілей.
12. Маркетинг в сфері послуг: особлива увага приділяється
особливостям маркетингу в сфері послуг, включаючи управління
якістю послуг, створення і управління клієнтським досвідом та
розробку маркетингових стратегій для різних видів послуг.
Розглянуті теми представлені у великій кількості академічних
досліджень, наукових публікацій, підручників і монографій, які
відображають найновіші тенденції та розвиток сучасного марке-
тингового менеджменту. Напрямки досліджень в маркетинговому
менеджменті представлені у багатьох професійних виданнях, апро-
бовані на конференціях та в дослідницьких програмах, що сприяє
постійному оновленню та інноваціям у галузі маркетингу.
Досліджуючи сучасні моделі бізнесу, доцільно виділити сут-
тєву різницю між попередньою моделлю, в якій маркетинг був лише
однією з функцій, і новою, де маркетинг має впливати на всі управ-
лінські рішення. Оскільки маркетинг відокремився в своєрідну
ланку системи управління підприємством, він став безпосереднім
об’єктом управління в організації. Відбулася певна інтеграція мар-
кетингу і менеджменту, виникла синергія, нове поняття – «марке-
тинговий менеджмент» (англ. marketing management), «маркетинг-
менеджмент», а також «маркет-менеджмент» – як унікальна філо-
софія функціонування організації, як нова концепція управління ор-
ганізацією [1, с. 67].
Теоретико-методичну та методологічну основу маркетинго-
вого менеджменту становлять різні наукові підходи, які представ-
лені у табл. 1.
194
Таблиця 1
Наукові підходи до формування маркетингового менеджменту
№
з/п Назва підходу Сутність підходу
1 Концептуальний Спрямування ділового мислення, філософія ділової актив-
ності, комплекс науково обґрунтованих уявлень, система-
тизоване і планомірне спрямування всіх функцій організа-
ції до вирішення із максимальною вигодою проблем кон-
куренції через задоволення потреб споживачів
2 Інституційний Маркетинговий менеджмент розглядається як система з
багатьма елементами, що взаємодіють один з одним і з
елементами зовнішніх систем
3 Системний Розгляд процесів як систем, тобто поєднання в одне ціле
елементів, необхідних для досягнення певної мети
4 Комплексний Єдність організаційних, економічних, соціальних, право-
вих, психологічних та інших аспектів менеджменту
5 Програмно-
цільовий
Під кожну встановлену в організації мету необхідно роз-
робляти маркетингові програми, які повинні забезпечу-
вати її досягнення
6 Ситуаційний Дії організації та її керівника повинні залежати від поточ-
ного стану внутрішнього і зовнішнього середовища (кон-
тексту)
7 Факторний Базується на ідеї, що успішна маркетингова діяльність за-
лежить від впливу різних факторів, які можна класифіку-
вати та враховувати при прийнятті управлінських рішень.
Цей підхід допомагає аналізувати і враховувати різні ас-
пекти ринкової ситуації та споживчого середовища для
ефективного управління
Джерело: удосконалено та доповнено автором на основі [2].
Аналіз понятійно-категоріальних основ теорії маркетинго-
вого менеджменту свідчить про існування достатньої кількості кон-
цепцій, підходів щодо визначень і його термінів. Для розуміння
об’єктивної сутності термінології «управління маркетингом» та
«маркет-менеджмент» проведемо їх аналіз, що дасть змогу зробити
певні висновки щодо визначення їх місця та ролі в управлінні під-
приємством (табл. 2).
Сучасне тлумачення поняття «маркетинговий менеджмент»
відноситься до числа найбільш уживаних. Воно використовується
щонайменше у шести значеннях, зокрема, у таких як: «філософія
управління»; «концепція»; «система»; «процес»; «функція»; «мис-
тецтво та наука» (див. рисунок).
Розглянемо більш детально кожне значення:
філософія управління: маркетинговий менеджмент розгляда-
ється як філософія управління, що базується на принципах спрямо-
195
Таблиця 2
Дефініції вчених і науковців щодо економічної сутністності
категоріального поняття «маркетингового менеджменту»
№
з/п Автор Трактування економічної сутністності
«маркетингового менеджменту»
1 2 3
1 Американська асо-
ціація маркетингу
[16, с. 145]
«Маркетинг менеджмент – процес планування та реалізації за-
гальної концепції, політики ціноутворення, просування та розпо-
ділу ідей, товарів і послуг, спрямований на здійснення обмінів,
які відповідають як індивідуальним так і організаційним цілям»
2 Л. Балабанова [3] «Маркетинговий менеджмент – поняття більш широке, ніж уп-
равління маркетингом. Якщо останнє являє собою одну із загаль-
них функцій менеджменту, то маркетинговий менеджмент – це
управління всіма функціями, всіма структурними підрозділами
на основі маркетингу»
3 М. Белявцев,
В. Воробйова,
В. Кузнєцова
[4, с. 145]
«Маркетинговий менеджмент слід розглядати як філософію уп-
равління організацією за допомогою основ маркетингу, яка
включає принципи, методи, засоби, інструменти та форми управ-
ління маркетингом»
4 О. Біловодська [5] «Зміна мислення – прийняття всіх управлінських рішень з ураху-
ванням вимог ринку, постійна здатність до змін вимог ринку,
тобто це не тільки орієнтація організації на внутрішні можли-
вості, це – врахування зовнішніх умов»
5 А. Войчак [6] «Аналіз, планування, втілення в життя та контроль над проведен-
ням заходів, розрахованих на встановлення, зміцнення і під-
тримку взаємовигідних обмінів із цільовим ринком для досяг-
нення конкретної мети організації (отримання прибутку, зрос-
тання обсягів збуту, збільшення частки ринку тощо)»
6 П. Друкер [11] «Маркетинговий менеджмент – складова частина загального
управлінського процесу на підприємстві, де маркетинг є однією
з функцій менеджменту»
7 Р. Іванова [7] «Цілеспрямована діяльність організації щодо регулювання своєї
позиції на ринку за допомогою планування, організації, обліку,
контролю виконання кожного етапу поведінки організації з ура-
хуванням впливу закономірностей розвитку ринку та конкурент-
ного середовища для досягнення прибутковості»
8 Ф. Котлер,
К. Келлер
[1, с. 22-23]
«Маркетинговий менеджмент – процес планування та реалізації
концепцій щодо ціноутворення, просування та розподілу ідей,
товарів та послуг, направлений на здійснення обмінів, котрі за-
довольняють індивідуальні та організаційні цілі»
9 В. Куценко
[12, с. 4]
«Маркетинговий менеджмент – процес аналізу, планування, реа-
лізації і контролю за здійсненням заходів, спрямованих на вста-
новлення і підтримку взаємовигідних зв’язків із цільовим ринком
для досягнення цілей підприємства, що існує у загальній системі
менеджменту»
10 І. Кушнір [13, с. 6] «Маркетинговий менеджмент – процес виявлення цільових рин-
ків з метою реалізації політики ціноутворення, просування й
розподілу ідей, продуктів і послуг, спрямованих на здійснення
обміну, який задовольняє попит та пропозицію на ринку товарів»
11 Ж.-Ж. Ламбен
[14, с. 31-65]
«Маркетинговий менеджмент – соціальний процес, спрямований
на задоволення потреб і бажань людей і організацій завдяки за-
безпеченню вільного конкурентного обміну товарами і послу-
гами, що становлять цінність для покупця»
196
Закінчення табл. 2
1 2 3
12 Д. Райко,
Л. Лебедєва
[15, с. 117]
«Маркетингове управління (маркетинговий менеджмент) – су-
часна концепція маркетингу, принципово новий підхід, перш за
все, до стратегічного управління організацією, що в умовах
гострої конкуренції спирається на ринкову орієнтацію»
13 В. Россоха [8; 9] «Маркетинговий менеджмент у широкому розумінні включає
комплекс стратегічних і тактичних заходів, спрямованих на за-
безпечення стійкого й усебічного успіху у споживачів та його
ефективну діяльність. Вузьке розуміння базується на сфері уп-
равління службою маркетингу з урахуванням впливу чинника за-
гального керівництва діяльністю організації»
14 О. Ткач [10] «Успіх в управлінні організацією досягається за умови застосу-
вання всіх засобів маркетингу, спрямованих на завоювання ці-
льового сегменту ринку, що забезпечує синергічний ефект – сво-
єчасне задоволення споживачів необхідними товарами, а органі-
зації – прибутками»
15 С. Яроміч,
Т. Величко
[2, с. 741]
«Менеджмент формулює цілі, шукає ресурси, оцінює результати,
маркетинг слугує засобом досягнення визначених цілей, а марке-
тинговий менеджмент постає як складова частина системи управ-
ління у цілому»
Джерело: складено автором на основі [1-16].
Рисунок. Використання поняття
«маркетинговий менеджмент» у науковому середовищі
ваності на потреби та задоволення споживачів, а також на створенні
цінності для них;
концепція: це відображення певної концепції управління, яка
передбачає активну увагу до потреб та бажань споживачів і форму-
вання стратегій, орієнтованих на ринок;
Маркетинговий
менеджмент
філософія
управління
концепція
система
процес
функція
мистецтво
та наука
197
система: маркетинговий менеджмент може розглядатися як
система управління, що включає в себе різні підсистеми та процеси,
спрямовані на досягнення маркетингових цілей;
процес: також розглядається як процес управління, що вклю-
чає в себе послідовні дії з аналізу ринку, розробки стратегій, реалі-
зації маркетингових заходів та контролю результатів;
функція: маркетинговий менеджмент може розглядатися як
функція управління, що відповідає за планування, координацію та
контроль маркетингової діяльності в організації;
мистецтво та наука: маркетинговий менеджмент вважається
як поєднання мистецтва та науки, де наукові методи та аналіз поєд-
нуються з креативністю та інтуїцією для досягнення успіху на
ринку.
Таке широке розуміння поняття «маркетинговий менедж-
мент» відображає складність та багатогранність цієї сфери управ-
ління, яка охоплює як стратегічні аспекти, так і практичні виклики
в умовах сучасного ринкового середовища.
Висновки. Науковий огляд економічної природи та сутності
поняття маркетингового менеджменту дозволяє зрозуміти ключові
аспекти та принципи, які лежать в основі маркетингової діяльності.
Висновки на основі проведеного огляду полягають у наступ-
ному:
1. Сутність маркетингового менеджменту: маркетинговий ме-
неджмент є стратегічним підходом до управління бізнесом, що зо-
середжується на задоволенні потреб споживачів через розробку та
реалізацію ефективних маркетингових стратегій та тактик.
2. Орієнтація на ринок та споживача: в основі маркетингового
менеджменту лежить орієнтація на ринок та споживача. Успішна
стратегія бізнесу повинна відповідати потребам та побажанням ці-
льової аудиторії.
3. Стратегічне управління: маркетинговий менеджмент вклю-
чає стратегічне планування та управління, спрямоване на досяг-
нення конкурентних переваг та встановлення позицій на ринку.
4. Використання наукових методів: у маркетинговому ме-
неджменті використовуються наукові підходи, такі як аналіз ринку,
дослідження споживчої поведінки, стратегічне планування та конт-
роль результатів.
5. Підхід за результатом: маркетинговий менеджмент орієн-
тований на досягнення певних результатів, таких як збільшення об-
сягів продажів, підвищення відомості бренду, залучення нових клі-
єнтів тощо.
198
Отже, маркетинговий менеджмент визнається як ключовий
елемент управління сучасними підприємствами, який допомагає
вони розробляти ефективні стратегії для досягнення своїх цілей на
ринку. Його актуальність полягає у здатності підприємств адапту-
ватися до змін у споживчому середовищі та ефективно конкурувати
на ринку.
Маркетинговий менеджмент є важливою складовою страте-
гічного управління сучасними підприємствами. Він базується на ре-
тельному аналізі ринкових умов, споживчих потреб й конкурент-
ного середовища з метою розробки ефективних стратегій і тактик,
спрямованих на досягнення поставлених цілей.
Використання наукових підходів, таких як аналіз даних, до-
слідження споживчої поведінки і стратегічне планування, дозволяє
підприємствам управляти своєю маркетинговою діяльністю більш
ефективно та адаптуватися до змін у споживчому середовищі та на
ринку.
Успішна реалізація маркетингового менеджменту дозволяє
підприємствам збільшити свою конкурентоспроможність, залучити
та утримувати клієнтів, розвивати свій бренд і досягати інших стра-
тегічних цілей. Таким чином, маркетинговий менеджмент визна-
ється як фундаментальний інструмент успішного функціонування
та розвитку сучасних корпоративних підприємств.
Література
1. Котлер Ф., Келлер К. Маркетинг менеджмент / перевод с англ. 3-е изд.
СПб.: Питер, 2012. 810 с.
2. Яроміч С. А., Величко Т. Г. Сутність поняття маркетингового менедж-
менту в науковому дискурсі. Економіка і суспільство. 2017. № 9. С. 740-745.
3. Балабанова Л. В. Маркетинговий менеджмент: навчальний посібник.
Київ: Знання, 2004. 354 с.
4. Белявцев М. І., Воробйова В. М., Кузнєцова В. Г. Маркетинговий мене-
джмент: навчальний посібник. Київ: ДНУ, 2006. 407 с.
5. Біловодська О. А. Маркетинговий менеджмент: навч. посібник. Київ:
Знання, 2010. 332 с.
6. Войчак А. В. Маркетинговий менеджмент: навч.-метод. посібник. Київ:
КНЕУ, 2000. 100 с.
7. Іванова Р. Х. Маркетинговий менеджмент: конспект лекцій. Харків:
ІНЖЕК, 2007. 120 c.
8. Россоха В. В., Гуменна О. В., Пічик К. В., Романченко Н. В. Маркетинго-
вий менеджмент : навчальний посібник. Київ: Каравела, 2013. 244 с.
9. Россоха В. В. Маркетинговий менеджмент в системі управління підпри-
ємством. Агроінком. 2012. № 10-12. С. 108-112.
10. Ткач О. В. Маркетинговий менеджмент у діяльності підприємств. На-
уковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». 2016. Вип. 1.
С. 292-296.
199
11. Друкер П. Класические работы по менеджменту / перевод с англ. М.:
Альпина Бизнес Букс, 2015. 218 с.
12. Куценко В. М. Маркетинговий менеджмент. Київ: МАУП, 2003. 184 с.
13. Кушнір І.Г. Формування організаційних систем маркетингового мене-
джменту в птахівничому підкомплексі АПК: автореф. дис. на здобуття ступеня
канд. екон. наук: спец. 08.00.03. Київ, 2007. 16 с.
14. Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок / перевод с
англ. СПб.: Питер, 2007. 800 с.
15. Райко Д. В., Лебедєва Л. Е. Модель управління маркетингом у системі
менеджменту промислового підприємства. Маркетинг і менеджмент інновацій.
2015. № 1. C. 107-123.
16. Peter D. Bennett. Dictionary of Marketing Tenns. 2nd ed. Chicago: American
Marketing Association, 1995.
17. Гуцалюк О. М. Інтеграційний базис управління конкурентним позиціо-
нуванням корпоративних підприємств. Бізнес-навігатор. 2017. № 4-1 (43). С. 136-
142.
18. Гуцалюк О. М., Гаврилова Н. В., Котлубай В. О. Сучасні особливості
управління ризиками в контексті стратегічного розвитку підприємства. Вісник еко-
номічної науки України. 2021. № 1 (40). С. 74-79. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-
7206.2021.1(40).74-79.
19. Бондар Ю. А., Або Мрига Мохамед. Значення інвестиційного маркети-
нгу в господарській діяльності підприємств авіаційної галузі. ІІ Міжнар. наук.-
практ. конф. "Сучасний маркетинг: стратегічне управління та інноваційний роз-
виток" (м. Харків, 15 жовт. 2020 р.). Харків, 2020. С. 36-39.
20. Бондар Ю. А., Слобода Д. Маркетинговий підхід до визначення поняття
«імідж підприємства». Сучасні проблеми економічної теорії, маркетингу та моде-
лювання соціально-економічних систем: матеріали VI Всеукр. наук.-практ. інтер-
нет конф. (м. Кропивницький, 27-28 квітня 2023 р.). Кропивницький: ЦНТУ, 2023.
С. 17-21.
References
1. Kotler, F., Keller, K. (2012). Marketing management. Transl. from english.
3rd ed. St. Petersburg, Pіter. 810 p.
2. Yaromych, S. A., Velichko, T. G. (2017). Sutnist poniattia marketynhovoho
menedzhmentu v naukovomu dyskursi [The essence of the concept of marketing ma-
nagement in scientific discourse]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and society, 9,
рр. 740-745 [in Ukrainian].
3. Balabanova, L. V. (2004). Marketynhovyi menedzhment [Marketing manage-
ment]. Kyiv, Znannia. 354 p. [in Ukrainian].
4. Belіavtsev, M. I., Vorobіova, V. M., Kuznіetsova, V. H. (2006). Marketyn-
hovyi menedzhment [Marketing management]. Kyiv, DNU. 407 p. [in Ukrainian].
5. Bilovodska, O. A. (2010). Marketynhovyi menedzhment [Marketing manage-
ment: study guide]. Kyiv, Znannia. 332 p. [in Ukrainian].
6. Voіchak, A. V. (2000). Marketynhovyi menedzhment [Marketing manage-
ment]. Kyiv, KNEU. 100 p. [in Ukrainian].
7. Ivanova, R. Kh. (2007). Marketynhovyi menedzhment [Marketing manage-
ment]. Kharkiv, INZHEK. 120 p. [in Ukrainian].
8. Rossokha, V. V., Humenna, O. V., Pichyk, K. V., Romanchenko, N. V. (2013).
Marketynhovyi menedzhment [Marketing management]. Kyiv, Caravela. 244 p. [in
Ukrainian].
200
9. Rossokha, V. V. (2012). Marketynhovyi menedzhment v systemi upravlinnia
pidpryiemstvom [Marketing management in the enterprise management system].
Ahroinkom – Agroincom, 10-12, рр. 108-112 [in Ukrainian].
10. Tkach, O. V. (2016). Marketynhovyi menedzhment u diialnosti pidpryiemstv
[Marketing management in the activities of enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho
universytetu. Seriia «Ekonomika» – Scientific Bulletin of Uzhhorod University. "Econ-
omy" Series, 1, рр. 292-296 [in Ukrainian].
11. Druker, P. (2015). Classical works on management. Transl. from english. M.,
Alpina Business Books, 218 p.
12. Kutsenko, V. M. (2003). Marketynhovyi menedzhment [Marketing manage-
ment]. Kyiv, MAUP. 184 p. [in Ukrainian].
13. Kushnir, I. H. (2007). Formuvannia orhanizatsiinykh system marketyn-
hovoho menedzhmentu v ptakhivnychomu pidkompleksi APK [Formation of organiza-
tional systems of marketing management in the poultry sub-complex of the agro-indus-
trial complex]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. 16 p. [in Ukrainian].
14. Lamben, J.-Zh. (2007). Market-oriented management. Transl. from english.
St. Petersburg, Pіter. 800 p.
15. Raiko, D. V., Lebedeva, L. E. (2015). Model upravlinnia marketynhom u sys-
temi menedzhmentu promyslovoho pidpryiemstva [The model of marketing management
in the management system of an industrial enterprise]. Marketynh i menedzhment inno-
vatsii – Marketing and innovation management, 1, рр. 107-123 [in Ukrainian].
16. Peter D. Bennett. (1995). Dictionary of Marketing Tenns. 2nd ed. Chicago,:
American Marketing Association.
17. Hutsaliuk, O. M. (2017). Intehratsiinyi bazys upravlinnia konkurentnym
pozytsionuvanniam korporatyvnykh pidpryiemstv. [Integration basis of management of
competitive positioning of corporate enterprises]. Business navigator, 4-1 (43), рр. 136-
142 [in Ukrainian].
18. Hutsaliuk, О. М., Havrylova, N. V., Kotlubay, V. O. (2021). Suchasni
osoblyvosti upravlinnia ryzykamy v konteksti stratehichnoho rozvytku pidpryiemstva
[Modern Features of Risk Management in the Context of Strategic Development of the
Enterprise]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 1 (40), рр. 74-79. DOI:
https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.1(40).74-79 [in Ukrainian].
19. Bondar, Iu. A., Abo Mryga Mohamed. (2020). Znachennia investytsiinoho
marketynhu v hospodarskii diialnosti pidpryiemstv aviatsiinoi haluzi [The importance of
investment marketing in the economic activity of enterprises in the aviation industry].
Suchasnyi marketynh: stratehichne upravlinnia ta innovatsiinyi rozvytok [Modern mar-
keting: strategic management and innovative development]: Proceedings of the II Inter-
national Science and Practice Conference. (pp. 36-39). Kharkiv [in Ukrainian].
20. Bondar, Iu. A., Sloboda, D. (2023). Marketynhovyy pidkhid do
vyznachennya ponyattya «imidzh pidpryyemstva». [Marketing approach to defining the
concept of "enterprise image"]. Suchasni problemy ekonomichnoi teorii, marketynhu ta
modeliuvannia sotsialno-ekonomichnykh system [Modern problems of economic theory,
marketing and modeling of socio-economic systems]: Proceedings of the VI All-Ukrain-
ian Scientific and Practical Internet Conference. (pp.17-21). Kropyvnytskyi,. National
Technical University [in Ukrainian].
Надійшла до редакції 10.11.2023 р.
|