Формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів

У сучасному світі розвиток мистецької освіти вимагає впровадження інноваційних підходів, які базуються на науковому обґрунтуванні та ефективному використанні ресурсів. Розглянуто формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності в позашкільних мистецьких осв...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2023
Автор: Пасечник, І.В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2023
Назва видання:Управління економікою: теорія та практика
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/197935
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів / І.В. Пасечник // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2023. — С. 211-220. — Бібліогр.: 11 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-197935
record_format dspace
spelling irk-123456789-1979352024-08-05T14:15:00Z Формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів Пасечник, І.В. У сучасному світі розвиток мистецької освіти вимагає впровадження інноваційних підходів, які базуються на науковому обґрунтуванні та ефективному використанні ресурсів. Розглянуто формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності в позашкільних мистецьких освітніх закладах. Досліджено ключові аспекти таких підходів, зокрема, стратегічне планування, фінансове забезпечення, управління ризиками, співпрацю та партнерство, оцінку результатів і підтримку творчого потенціалу. Визначено, що з розвитком освітніх систем особлива увага приділяється інноваційним підходам у мистецькій освіті. Особливої уваги набуває формування економічних стратегій для наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності в позашкільних мистецьких освітніх закладах. На основі аналізу сучасних тенденцій та передового досвіду зроблено висновки щодо ефективних стратегій формування економічних підходів, спрямованих на забезпечення успішного впровадження інноваційних проєктів у сфері мистецької освіти. Наукові доробки мають важливе значення для практиків у освітній галузі, адміністраторів і дослідників закладів позашкільної мистецької освіти, оскільки надають цінний внесок у розуміння ефективних стратегій розвитку мистецької освіти через інновації, що відкривають нові можливості для вдосконалення навчальних процесів й підвищення якості освіти в цій сфері. In the modern world, the development of art education requires the introduction of innovative approaches based on scientific justification and effective use of resources. The formation of economic approaches to the scientific substantiation of innovative project activity in extracurricular art educational institutions is considered. The key aspects of such approaches are explored, in particular, strategic planning, financial support, risk management, cooperation and partnership, evaluation of results and support of creative potential. It was determined that with the development of educational systems, special attention is paid to innovative approaches in art education. Special attention is paid to the formation of economic strategies for the scientific justification of innovative project activities in extracurricular art educational institutions. Based on the analysis of modern trends and best practices, conclusions have been drawn regarding effective strategies for the formation of economic approaches aimed at ensuring the successful implementation of innovative projects in the field of art education. Scientific developments are important for practitioners in the educational field, administrators and researchers of extracurricular art education institutions, as they provide a valuable contribution to the understanding of effective strategies for the development of art education through innovations that open up new opportunities for improving educational processes and improving the quality of education in this area. 2023 Article Формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів / І.В. Пасечник // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2023. — С. 211-220. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. 2221-1187 DOI: https://doi.org/10.37405/2221-1187.2023.211-220 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/197935 uk Управління економікою: теорія та практика Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
description У сучасному світі розвиток мистецької освіти вимагає впровадження інноваційних підходів, які базуються на науковому обґрунтуванні та ефективному використанні ресурсів. Розглянуто формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності в позашкільних мистецьких освітніх закладах. Досліджено ключові аспекти таких підходів, зокрема, стратегічне планування, фінансове забезпечення, управління ризиками, співпрацю та партнерство, оцінку результатів і підтримку творчого потенціалу. Визначено, що з розвитком освітніх систем особлива увага приділяється інноваційним підходам у мистецькій освіті. Особливої уваги набуває формування економічних стратегій для наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності в позашкільних мистецьких освітніх закладах. На основі аналізу сучасних тенденцій та передового досвіду зроблено висновки щодо ефективних стратегій формування економічних підходів, спрямованих на забезпечення успішного впровадження інноваційних проєктів у сфері мистецької освіти. Наукові доробки мають важливе значення для практиків у освітній галузі, адміністраторів і дослідників закладів позашкільної мистецької освіти, оскільки надають цінний внесок у розуміння ефективних стратегій розвитку мистецької освіти через інновації, що відкривають нові можливості для вдосконалення навчальних процесів й підвищення якості освіти в цій сфері.
format Article
author Пасечник, І.В.
spellingShingle Пасечник, І.В.
Формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів
Управління економікою: теорія та практика
author_facet Пасечник, І.В.
author_sort Пасечник, І.В.
title Формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів
title_short Формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів
title_full Формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів
title_fullStr Формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів
title_full_unstemmed Формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів
title_sort формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2023
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/197935
citation_txt Формування економічних підходів до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів / І.В. Пасечник // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2023. — С. 211-220. — Бібліогр.: 11 назв. — укр.
series Управління економікою: теорія та практика
work_keys_str_mv AT pasečnikív formuvannâekonomíčnihpídhodívdonaukovogoobgruntuvannâínnovacíjnoproêktnoídíâlʹnostípozaškílʹnihmistecʹkihosvítníhzakladív
first_indexed 2024-08-06T04:01:51Z
last_indexed 2024-08-06T04:01:51Z
_version_ 1806609323804065792
fulltext 211 DOI: https://doi.org/10.37405/2221-1187.2023.211-220 І. В. Пасечник, здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти ORCID 0009-0005-5935-2347 e-mail: pasechnic.iya@gmail.com, Приватний заклад вищої освіти «Східноєвропейський університет імені Рауфа Аблязова», м. Черкаси ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНИХ ПІДХОДІВ ДО НАУКОВОГО ОБҐРУНТУВАННЯ ІННОВАЦІЙНО- ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПОЗАШКІЛЬНИХ МИСТЕЦЬКИХ ОСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ У період масових кризових явищ, які переживає, в даний час, весь світ, зокрема, у економіко-виробничій, науково-педагогічній, гуманітарній, соціальній, демографічній та багатьох інших сферах суспільного життя, достатньо актуальною стає проблема розвитку позашкільної освіти – підготовки молодого покоління до життя в майбутньому. Свідоме українське суспільство зацікавлене в грома- дянах, здатних самостійно, активно діяти, приймати рішення, керу- ючись проєктним мисленням. В сучасному світі розвиток освітньої сфери вимагає постій- ного оновлення та інноваційного підходу до навчання та виховання. Особливо важливою є роль позашкільних мистецьких освітніх за- кладів у формуванні творчої та культурно-мистецької компетент- ності учнів, розвитку їхнього таланту та творчого потенціалу. Інноваційно-проєктна діяльність в цих закладах відіграє клю- чову роль у досягненні поставленої мети, сприяючи впровадженню новаторських підходів і методик, які сприяють розвитку учнівської творчості та самореалізації. Вивчення представленого науково-дослідницького проєкту спрямоване на ретельний аналіз та наукове обґрунтування теоретич- них підходів до інноваційно-проєктної діяльності в позашкільних мистецьких освітніх закладах на засадах економічного розвитку. Наукове обґрунтування теоретико-методичних основ проєкт- ної діяльності у середній школі та позашкільній освіті представлено у працях видатних вітчизняних вчених: І. Беха, О. Коберника, © І. В. Пасечник, 2023 212 В. Кременя, С. Кримського, Н. Ничкало, О. Пєхоти, В. Сидоренка та деяких інших. Теоретичні положення щодо проєктно-технологічного під- ходу в діяльності учасників освітнього процесу закладів позашкіль- ної освіти (ЗПО) розглядається у працях С. Русової та досліджено сучасними українськими науковцями О. Биковською, С. Кучер, Т. Сущенко та ін. Водночас на сьогодні ця проблематика залишається далеко не вичерпаною. Існує низка питань, що потребують ґрунтовних науко- вих розробок. Мета дослідження полягає в розкритті сутності та особли- востей інноваційного процесу в контексті мистецької освіти, вияв- ленні ключових теоретичних підходів до розвитку інноваційної ді- яльності й розробці рекомендацій для практичного впровадження інновацій у позашкільні мистецькі освітні заклади. Значущість дослідження обумовлена необхідністю пошуку та впровадження ефективних методів навчання і виховання в поза- шкільних мистецьких освітніх закладах у контексті швидкого тех- нологічного прогресу й змін у суспільстві. Новий науковий пошук розширює розуміння процесів інноваційного розвитку в освітній га- лузі, зосереджуючись на специфіці позашкільної мистецької освіти. Результати дослідження допоможуть впроваджувати інно- ваційні підходи та методики у роботу позашкільних мистецьких освітніх закладів для підвищення якості навчання та розвитку твор- чих здібностей учнів. Даний дослідницький проект має стратегічне значення для подальшого розвитку позашкільної мистецької освіти та підвищення її впливу на культурно-творчий розвиток суспіль- ства. У науковій літературі немає точного і загальноприйнятого ви- значення дефініції «проєкт» («progetto» − італійською, «projet» − французькою, «project» − німецькою та «project» − англійською) – для означення освітнього навчального прийому. Ми вважаємо найбільш актуальним розуміння проєкту сфор- мульоване О. Коберником: «Проєкт − це спеціально організований вчителем і самостійно виконуваний учнями комплекс дій, що за- вершується результатом, створенням творчого продукту» [5]. Саме таке тлумачення проєкту відкриває широкі можливості для його використання в освітньому процесі. Тому, задля досяг- нення такого результату, потрібно навчити учнів самостійно мис- лити, знаходити та вирішувати проблеми, залучаючи знання з різ- 213 них галузей, уміння прогнозувати результати і можливі наслідки рі- зних варіантів рішення, здатність встановлювати причинно-наслід- кові зв’язки [2]. У наш час метод проєктів стає інтегрованим компонентом розробленої й структурованої інноваційно-проєктної системи поза- шкільної освіти. І суть його залишається незмінною – поєднання академічних знань із прагматичними. Метод проєктів спрямований на самостійну діяльність учнів. Самостійна творча робота викону- ється учнями або групою учнів під керівництвом (за допомогою) вчителя. У дослідженні теоретико-методичних основ дизайн-підго- товки С. Кучер наголошує, що: «проєктування стало невід’ємною частиною вчителя технологій, оскільки проєктна технологія домі- нує нині в означеній галузі освіти. Саме тому у процесі виконання проєктів творчого характеру з різних дисциплін (основ композиції, основ дизайну, художньої обробки матеріалів, декоративно-при- кладного мистецтва) майбутній вчитель технологій може опанувати метод дизайн-мислення. В найбільш загальному плані процес рі- шення задачі з точки зору дизайн-мислення складається з наступних кроків: розуміння; фокус; ідеї; прототип; тест. При виконанні про- єктів учні проходять зазначені етапи, виконуючи певні завдання» [7]. Проєктування як вид діяльності, що: «синтезує в собі еле- менти ігрової, навчально-пізнавальної, ціннісно-орієнтаційної, предметно-перетворювальної, професійно-трудової, комунікатив- ної, теоретичної та практичної діяльності має бути націлене на ство- рення виробів і послуг, що володіють об’єктивною й суб’єктивною новизною і мають особистісну та суспільну значущість» [5]. Стосовно характерних особливостей проєктного підходу до навчання І. Єрмаков акцентує, що: «Ідеальний проєкт той, для ви- конання якого необхідні знання з різних галузей, що дають змогу розв’язати цілий комплекс проблем» [4]. У позашкільній освіті «принцип самостійності і активності особистості полягає у забезпеченні такої психолого-педагогічної ат- мосфери, яка сприяє виявленню, а також розвитку й реалізації уч- нями пізнавальної самостійності, творчої активності, прояву обда- рованості і таланту у навчально-виховній діяльності та у позанав- чальний час». Тому, «особлива роль належить методиці позашкільної освіти, що базується на застосуванні компетентнісного підходу, де в зміст освіти інтегровані такі основні компетентності особистості, 214 як пізнавальна, практична, творча і соціальна. Розробка такої мето- дики пов’язана з приведенням змісту позашкільної освіти у відпові- дність до сучасних вимог і визначенням таких організаційних форм і методів, дидактичних засобів, які сприяють розв’язанню завдань навчання, виховання, розвитку, соціалізації підростаючого поко- ління» [8]. Позашкільна освіта має захистити та підтримати дитину, і тому, «свою діяльність педагог спрямовує на пробудження дослід- ницької активності дітей не заради їхнього однобокого вдоскона- лення з певної галузі знань. Навпаки, поглиблення знань сприяє розвитку інтересу до інших напрямків науки, техніки, мистецтва, вихованню широкої всебічної культури» [10]. Стаття 18 Закону України «Про позашкільну освіту» встано- влює, що позашкільна освіта здійснюється диференційовано відпо- відно до індивідуальних можливостей, інтересів, нахилів, здібнос- тей вихованців, учнів і слухачів з урахуванням їх віку, психофізич- них особливостей, стану здоров’я у різноманітних організаційних формах, серед яких дистанційна робота, котра зараз стала найакту- альнішою у всіх складових сучасної української освіти (вищій, піс- лядипломній, професійно-технічній, загальносередній, дошкільній, позашкільній та ін.) [11]. Виклики сьогодення продиктували нові умови. Позашкілля об’єдналося й за сприяння Міжнародної асоціації позашкільної освіти (МАПО) і кафедри позашкільної освіти Інженерно-педаго- гічного факультету НПУ імені М.П. Драгоманова спільно з предста- вниками Болгарії, Казахстану, Литви, Польщі, України, Чехії було запроваджено Міжнародний проєкт «Дистанційне навчання у поза- шкільній освіті» (International projekt «E-Learning in After-School Education»). Задля організації дистанційного навчання в системі по- зашкільної освіти. У межах проєкту його учасники презентувати- муть свої успіхи і напрацювання з дистанційного навчання за різ- ними напрямами позашкільної освіти у будь-якій формі (відео-, фото-, аудіо, графічна, текстова інформація заняття, лекції, семі- нару, уроку, консультації тощо) [2]. На даний час, завдяки поширенню світового педагогічного досвіду, метод проєктів відроджується та розвивається в українсь- кій освіті, доповнюються його теоретичні й концептуальні поло- ження. Розроблена та впроваджується «Концепція позашкільної освіти», що базується на засадах особистісно-орієнтованого, сис- темного підходів до виховання особистості. 215 Теоретичні підходи до наукового обґрунтування інноваційно- проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів можуть включати різні теорії та концепції, які допомагають розу- міти природу і сутність інновацій у цьому контексті. Формування економічних підходів та їх взаємодія з розвит- ком інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів стає базовою основою для провадження і реаліза- ції ґрунтовних наукових досліджень у цій сфері (див. рисунок). Рисунок. Базові теоретичні підходи до наукового обґрунтування інноваційно-проєктної діяльності позашкільних мистецьких освітніх закладів Джерело: авторська розробка. Антропологічний Інституційний Культурологічний Гуманітарний Педагогічний Психолого-педагогічний Соціально-психологічний Когнітивний Інтердисциплінарний Екологічний Економічний Управлінський Технологічний Креативний Комунікативний Соціальний конструктивізм Трансформаційний Ситуативний Гендерний Системний 216 Запропоновані підходи можуть використовуватися як теоре- тико-методична база для наукового обґрунтування інноваційно- проєктної діяльності в позашкільних мистецьких освітніх закладах і допомагати в розумінні її значення та можливих наслідків. Також ці підходи можуть доповнити й розширити теоретичну основу для економічного розвитку інноваційно-проєктної діяльно- сті в позашкільних мистецьких освітніх закладах, що сприятиме глибшому аналізу її сутності та механізмів реалізації, зокрема, в розробці ефективних стратегій і методик впровадження інновацій. Інноваційно-проєктна діяльність відіграє важливу роль у су- часному розвитку, враховуючи швидкі зміни технологій і суспіль- них потреб. Для впровадження інноваційних проєктів існують різні підходи, які можна класифікувати за вище представленими векто- рами. Успішне впровадження інноваційних проєктів може бути до- сягнутим за допомогою адаптивного підходу, який передбачає гну- чку реакцію на зміни в зовнішньому середовищі та постійне вдос- коналення. Кожен з цих підходів може бути використаний окремо або комбінуватися залежно від конкретної ситуації та стратегічних цілей організації (див. таблицю). Крім вищенаведених підходів, існують інші аспекти, які мо- жуть впливати на інноваційно-проєктну діяльність. Наприклад, орі- єнтація на ефективне управління процесом інноваційного проєкту, включаючи планування, контроль та оцінку результатів, є ключо- вим аспектом успішного впровадження інновацій. Таблиця Загальна характеристика підходів до інноваційно-проєктної діяльності № з/п Підхід Характеристика 1 2 3 1 Антропологіч- ний Аналізує взаємодію між культурними, історичними та со- ціальними чинниками у формуванні інноваційного середо- вища 2 Інституційний Вивчає роль інституційних факторів, таких як правова база, управління та політична підтримка, у формуванні інноваційно-проєктної діяльності в освітніх закладах 3 Культурологіч- ний Висвітлює роль мистецтва та культури в освіті, а також важливість інновацій у вдосконаленні цього процесу. Цей підхід дозволяє розуміти, як інновації можуть впливати на культурний розвиток і творчість учнів 217 Закінчення таблиці 1 2 3 4 Гуманітарний Зосереджується на розвитку творчих та емоційних аспек- тів особистості через мистецьке навчання та впровадження інновацій 5 Педагогічний Аналізує методи та стратегії навчання та виховання в по- зашкільних мистецьких освітніх закладах і розглядає мож- ливості їх вдосконалення за допомогою інноваційних під- ходів 6 Психолого- педагогічний Досліджує психологічні аспекти навчання та виховання в контексті інноваційного процесу 7 Соціально- психологічний Вивчає вплив інновацій на психологічний та соціальний розвиток учнів, їх мотивацію та самореалізацію 8 Когнітивний Розглядає психологічні та когнітивні аспекти сприйняття, розуміння та використання інновацій у навчанні й твор- чості 9 Інтердисциплі- нарний Аналізує можливості співпраці та взаємодії різних дисци- плін для створення інноваційних педагогічних підходів 10 Екологічний Враховує вплив інноваційної діяльності на оточуюче сере- довище та можливість впровадження екологічно збалансо- ваних методів навчання 11 Економічний Розглядає інновації у контексті їх економічної ефективно- сті та впливу на фінансове становище позашкільних мис- тецьких освітніх закладів 12 Управлінський Аналізує процес управління позашкільними мистецькими освітніми закладами з урахуванням впровадження іннова- ційних методів і стратегій 13 Технологічний Розглядає використання технологій у навчальному процесі та можливості їх інтеграції в інноваційну діяльність 14 Креативний Аналізує роль і стимулювання творчості та креативності в інноваційних процесах позашкільних мистецьких освітніх закладів 15 Комунікативний Вивчає ефективність комунікації між учасниками освіт- нього процесу у контексті впровадження інновацій 16 Соціальний конструктивізм Аналізує роль соціального середовища і спільної діяльно- сті у створенні нових знань та інновацій 17 Трансформацій- ний Розглядає інноваційні процеси як засіб для трансформації освітньої системи та покращення її якості 18 Ситуативний Вивчає взаємодію між освітніми процесами та конкрет- ними ситуаціями, у яких вони відбуваються, з урахуванням контексту і специфіки мистецького навчання 19 Гендерний Досліджує різноманітність гендерних перспектив і вплив гендеру на інноваційні процеси в освітній сфері 20 Системний Розглядає позашкільні мистецькі освітні заклади як скла- дову частину більшої системи освіти. Цей підхід дозволяє аналізувати взаємозв’язки між елементами системи, вклю- чаючи інноваційні процеси 218 Також важливо враховувати ризики, пов’язані з інноваційною діяльністю і розробляти стратегії їх управління. Інноваційні про- єкти часто поєднані з великим ризиком, оскільки вони можуть сти- катися з технічними, фінансовими, ринковими та організаційними викликами. Отже, враховуючи різноманітні підходи та аспекти іннова- ційно-проєктної діяльності, важливо ретельно аналізувати специ- фіку кожного проєкту та вибирати оптимальні стратегії для його ус- пішної реалізації. Висновки. Врахування економічних факторів вимагає від по- зашкільних мистецьких закладів розробки стратегічних планів, що охоплюють як поточні, так і майбутні потреби закладу. Це допо- може створити фундамент для стабільного інноваційного розвитку. Заклади мистецької освіти повинні активно використовувати різноманітні джерела фінансування, такі як гранти, спонсорська підтримка та партнерство з приватним сектором, для забезпечення реалізації інноваційних проєктів. Важливо проводити аналіз ризи- ків перед початком інноваційних проєктів та розробляти стратегії їх управління, щоб мінімізувати можливі фінансові й організаційні втрати. Співпраця з іншими освітніми установами, бізнес-середо- вищем і громадськими організаціями може значно збільшити шанси на успішну реалізацію інноваційних проєктів шляхом обміну ре- сурсами та досвідом. Доцільно встановити критерії успіху для інноваційних проєк- тів і систематично оцінювати їх результати для забезпечення ефек- тивного використання ресурсів та коригування стратегій, якщо це необхідно. Створення умов для розвитку творчого потенціалу ви- кладачів і учнів є важливим аспектом успішної інноваційної діяль- ності позашкільних мистецьких закладів. Враховуючи ці аспекти, позашкільні мистецькі освітні за- клади можуть стати центрами інноваційного розвитку, які відпові- датимуть на сучасні виклики та сприятимуть розвитку мистецтва і культури. Загальною метою впровадження економічних підходів є створення сприятливого середовища для розвитку та реалізації інноваційних проєктів у сфері мистецтва й освіти, що сприятиме підвищенню їхньої конкурентоспроможності та впливу на суспіль- ство. Література 1. Бондар Ю. А., Легінькова Н. І. Використання видів та методів плану- вання при реалізації проєктів. Економічні, соціальні та інформаційні механізми 219 формування та вдосконалення системи управління проектами: монографія. Київ: НАПН України ДЗВО «Ун-т менедж. освіти», 2021. С. 318-337. 2. Дьяченко М. Методика керівництва проєктами з художньо-естетичного напряму в закладах позашкільної освіти. Європейська проєктна культура в Укра- їні: стан, проблеми, перспективи: збірник матеріалів Міжнародної науково-прак- тичної конференції (м. Запоріжжя, 29-30 травня 2020 р.). Запоріжжя: ЗНУ, 2020. С. 69-72. 3. Гуцалюк О. М., Головіна О. І., Козловцева В. А. Формування інновацій- ної інфраструктури національної економіки в умовах глобалізації та інтеграції. Ін- фраструктура ринку. 2019. № 33. С. 381-487. DOI: https://doi.org/10.32843/ infrastruct33-56. 4. Єрмаков І. Г. Метод проектів у контексті життєвих результатів діяльності в системі соціальної та життєвої практики учнів. Частина І. Постметодика. 2016. № 2. С. 24-34. 5. Коберник О. М., Сидоренко В. К. Методика трудового навчання: проек- тно-технологічний підхід: навчальний посібник. Умань: КопіЦентр, 2007. 204 с. 6. Крамський С. О., Гуцалюк О. М., Аблязова Н. Р., Мальцев М. М. Вико- ристання проєктного менеджменту як інноваційно-енвайронментального підходу в системі підготовки фахівців з економіки та управління науково-технічною сфе- рою. Економічний вісник Донбасу. 2023. № 3 (73). С. 88-96. DOI: https://doi.org/10.129 58/1817-3772-2023-3(73)-88-96. 7. Кучер С. Л. Теоретичні і методичні засади неперервної дизайн підгото- вки майбутніх учителів технологій: дис…. на здобуття наук. ступеня д-ра педаго- гічних наук: спец. 13.00.04 − теорія і методика професійної освіти. Кривий Ріг, 2018. 8. Проєкт «Концепція позашкільної освіти». Міністерство освіти і науки України, 2019. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadskeobgovorennya/ 2019/10/22/ kontseptsiya-rozvitku-pozashkilnoi-osviti.docx. 9. Смірнова О. О. Методичні основи проектної діяльності у закладі позаш- кільної мистецької освіти. Освітньо-науковий простір. 2021. № 1. С. 82-89. 10. Сущенко Т. І. Позашкільна педагогіка: навчальний посібник. Київ: ІСДО, 1996. 144 с. 11. Про позашкільну освіту: Закон України від 22.06.2000 р. № 1841-ІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text. References 1. Bondar, Іu. A., Lehinkova, N. I. (2021). Vykorystannia vydiv ta metodiv planuvannia pry realizatsii proiektiv [The use of types and methods of planning in the implementation of projects]. Ekonomichni, sotsialni ta informatsiini mekhanizmy formu- vannia ta vdoskonalennia systemy upravlinnia proektamy [Economic, social and infor- mational mechanisms of formation and improvement of the project management system]. (pp. 318-337). Kyiv. DZVO "University of Management of education" of NAS of Ukraine [in Ukrainian]. 2. Dіachenko M. (2020). Metodyka kerivnytstva proiektamy z khudozhno-es- tetychnoho napriamu v zakladakh pozashkilnoi osvity [Methodology of managing pro- jects in the artistic and aesthetic direction in out-of-school education institutions]. Yevro- peiska proiektna kultura v Ukraini: stan, problemy, perspektyvy [European project cul- ture in Ukraine: state, problems, prospects]: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. (pp. 69-72). Zaporizhzhia, ZNU [in Ukrainian]. 220 3. Hutsaliuk, O. M., Holovina, O. I., Kozlovtseva, V. A. (2019). Formuvannia innovatsiinoi infrastruktury natsionalnoi ekonomiky v umovakh hlobalizatsii ta inteh- ratsii [Formation of innovative infrastructure of the national economy in conditions of globalization and integration]. Infrastruktura rynku – Market infrastructure, 33, pp. 381- 487. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct33-56 [in Ukrainian]. 4. Yermakov, I. H. (2016). Metod proektiv u konteksti zhyttievykh rezultativ di- ialnosti v systemi sotsialnoi ta zhyttievoi praktyky uchniv. Chastyna I [The method of projects in the context of life results of activities in the system of social and life practice of students. Part I]. Postmetodyka – Postmethodology, 2, pp. 24-34 [in Ukrainian]. 5. Kobernyk, O. M., Sydorenko,V. K. (2007). Metodyka trudovoho navchannia: proektno-tekhnolohichnyi pidkhid [Methodology of labor training: project-technological approach]. Uman, Copy Center. 204 p. [in Ukrainian]. 6. Kramskyi, S. O., Hutsaliuk, O. M., Ablіazova, N. R., Maltsev, M. M. (2023). Vykorystannia proiektnoho menedzhmentu yak innovatsiino-envaironmentalnoho pidkhodu v systemi pidhotovky fakhivtsiv z ekonomiky ta upravlinnia naukovo- tekhnichnoiu sferoiu [The Use of Project Management as an Innovative and Environmen- tal Approach in the System of Training Specialists in Economics and Management of the Scientific and Technical Sphere]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, 3 (73). pp. 88-96. DOI: https://doi.org/10.129 58/1817-3772-2023-3(73)-88- 96 [in Ukrainian]. 7. Kucher, S. L. (2018). Teoretychni i metodychni zasady neperervnoi dyzain pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Theoretical and methodical principles of continuous design training of future technology teachers]. Doctor’s thesis. Kryvyi Rih [in Ukrainian]. 8. Proiekt «Kontseptsiia pozashkilnoi osvity» [Project "Concept of after-school education"]. (2019). Ministry of Education and Science of Ukraine. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadskeobgovorennya/2019/10/22/koncepcta- rozvitku-pozashkilnoi-osviti.docx [in Ukrainian]. 9. Smirnova, O. O. (2021). Metodychni osnovy proektnoi diialnosti u zakladi pozashkilnoi mystetskoi osvity [Methodical bases of project activity in the institution of extracurricular art education]. Osvitno-naukovyi prostir – Educational and scientific space, 1, pp. 82-89 [in Ukrainian]. 10. Sushchenko, T. I. (1996). Pozashkilna pedahohika [Extracurricular peda- gogy]. Kyiv, ISDO. 144 p. [in Ukrainian]. 11. Pro pozashkilnu osvitu: Zakon Ukrainy vid 22.06.2000 r. № 1841-III [On extracurricular education: Law of Ukraine dated June 22, 2000 No. 1841-ІІІ]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text [in Ukrainian]. Надійшла до редакції 14.11.2023 р.