Використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України

У статті систематизовано підходи щодо використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України. Досліджено можливості та переваги транспортно-логістичних кластерів у відновленні логістичної інфраструктури як складової економіки України після російської...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:Інститут економіки промисловості НАН України
Дата:2023
Автори: Гриценко, С.І., Рябчун, А.М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2023
Назва видання:Вісник економічної науки України
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/198054
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Цитувати:Використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України / С.І. Гриценко, А.М. Рябчун // Вісник економічної науки України. — 2023. — № 2 (45). — С. 169-176. — Бібліогр.: 13 назв. — укр.

Репозиторії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-198054
record_format dspace
spelling irk-123456789-1980542024-08-15T11:03:40Z Використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України Гриценко, С.І. Рябчун, А.М. Відновлення економіки У статті систематизовано підходи щодо використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України. Досліджено можливості та переваги транспортно-логістичних кластерів у відновленні логістичної інфраструктури як складової економіки України після російської агресії. Доведено актуальність термінового відновлення та покращення функціонування морського та залізничного видів транспорту України для забезпечення безпеки перевезень.. Розглянуто досвід розвинених країн, які активно використовують кластерний підхід як стратегічний інструмент для відновлення та розвитку своїх економік. Обґрунтовано комплекс заходів щодо створення та розвитку транспортно-логістичних кластерів для повоєнного відновлення економіки України. Thіs artіcle systematіzes approaches to usіng the tools of transport and logіstіcs clusters іn the post-war economіc recovery of Ukraіne. The possіbіlіtіes and advantages of transport and logіstіcs clusters іn restorіng the logіstіcs іnfrastructure as a component of the Ukraіnіan economy after the Russіan aggressіon are іnvestіgated. The relevance of urgent restoratіon and іmprovement of the functіonіng of Ukraіnіan sea and raіlway transport to ensure the safety of transportatіon іs proved. The experіence of developed countrіes that actіvely use the cluster approach as a strategіc tool for restorіng and developіng theіr economіes іs consіdered. A set of measures for the creatіon and development of transport and logіstіcs clusters for the post-war economіc recovery of Ukraіne іs substantіated. 2023 Article Використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України / С.І. Гриценко, А.М. Рябчун // Вісник економічної науки України. — 2023. — № 2 (45). — С. 169-176. — Бібліогр.: 13 назв. — укр. 1729-7206 DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2023.2(45).169-176 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/198054 658.8:338.246.8+656(477) uk Вісник економічної науки України Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Відновлення економіки
Відновлення економіки
spellingShingle Відновлення економіки
Відновлення економіки
Гриценко, С.І.
Рябчун, А.М.
Використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України
Вісник економічної науки України
description У статті систематизовано підходи щодо використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України. Досліджено можливості та переваги транспортно-логістичних кластерів у відновленні логістичної інфраструктури як складової економіки України після російської агресії. Доведено актуальність термінового відновлення та покращення функціонування морського та залізничного видів транспорту України для забезпечення безпеки перевезень.. Розглянуто досвід розвинених країн, які активно використовують кластерний підхід як стратегічний інструмент для відновлення та розвитку своїх економік. Обґрунтовано комплекс заходів щодо створення та розвитку транспортно-логістичних кластерів для повоєнного відновлення економіки України.
format Article
author Гриценко, С.І.
Рябчун, А.М.
author_facet Гриценко, С.І.
Рябчун, А.М.
author_sort Гриценко, С.І.
title Використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України
title_short Використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України
title_full Використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України
title_fullStr Використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України
title_full_unstemmed Використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України
title_sort використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки україни
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2023
topic_facet Відновлення економіки
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/198054
citation_txt Використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України / С.І. Гриценко, А.М. Рябчун // Вісник економічної науки України. — 2023. — № 2 (45). — С. 169-176. — Бібліогр.: 13 назв. — укр.
series Вісник економічної науки України
work_keys_str_mv AT gricenkosí vikoristannâínstrumentaríûtransportnologístičnihklasterívupovoênnomuvídnovlenníekonomíkiukraíni
AT râbčunam vikoristannâínstrumentaríûtransportnologístičnihklasterívupovoênnomuvídnovlenníekonomíkiukraíni
first_indexed 2024-08-16T04:01:09Z
last_indexed 2024-08-16T04:01:09Z
_version_ 1807515249067163648
fulltext ГРИЦЕНКО С. І., РЯБЧУН А. М. 2023/№2 (45) 169 УДК 658.8:338.246.8+656(477) DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2023.2(45).169-176 Сергій Іванович Гриценко д-р екон. наук, професор ORCІD 0000-0002-3322-3986 e-maіl: sergіy.grіtsenko@gmaіl.com, Андрій Миколайович Рябчун магістр менеджменту e-maіl: rіabcyn.andrіy@gmaіl.com, Національний авіаційний університет, м. Київ ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТАРІЮ ТРАНСПОРТНО-ЛОГІСТИЧНИХ КЛАСТЕРІВ У ПОВОЄННОМУ ВІДНОВЛЕННІ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ Постановка проблеми. Російська агресія проти України завдала значних руйнувань інфраструктурі країни, у тому числі транспортно-логістичній. Це при- звело до порушення ланцюгів постачань, зростання цін на товари та послуги, а також до погіршення умов для ведення бізнесу. У таких умовах відновлення логістичної інфра- структури України потребує нових підходів і інстру- ментів. Одним із таких інструментів є формування транспортно-логістичних кластерів. Транспортно-логістичні кластери — це об'єд- нання підприємств, установ та організацій, які займа- ються транспортно-логістичними послугами. Вони мають ряд переваг, які можуть сприяти відновленню економіки України, зокрема: Економія витрат. Кластери можуть сприяти еко- номії витрат за рахунок спільного використання ін- фраструктури, ресурсів та інформації. Підвищення ефективності. Кластери можуть сприяти підвищенню ефективності транспортно-ло- гістичних послуг за рахунок кооперації та взаємодії учасників кластеру. Розвиток інновацій. Кластери можуть сприяти розвитку інновацій у сфері логістики. Постановка проблеми полягає в тому, що форму- вання транспортно-логістичних кластерів (ТЛК) може стати ефективним інструментом повоєнного віднов- лення логістичної інфраструктури України. Дослі- дження має на меті визначити можливості транс- портно-логістичних кластерів у відновленні економіки України. Аналіз останніх досліджень та публікацій. Стаття «Транспортно-логістичні кластери як інструмент по- воєнного відновлення економіки України», автори: С. Грищенко, С. Міщенко, О. Яковенко [1, с. 13-20]. Ця стаття була опублікована в 2023 році в журналі «Ло- гістика». Вона присвячена дослідженню можливостей транспортно-логістичних кластерів у відновленні еко- номіки України після війни. Автори статті визначають транспортно-логістичні кластери як об'єднання підприємств, установ та орга- нізацій, які займаються транспортно-логістичними послугами. Вони виділяють такі основні переваги транспортно-логістичних кластерів: — економія витрат за рахунок спільного викорис- тання інфраструктури, ресурсів та інформації; — підвищення ефективності транспортно-логіс- тичних послуг за рахунок кооперації та взаємодії уча- сників кластеру; — розвиток інновацій у сфері логістики. Автори статті також аналізують стан транс- портно-логістичної галузі України після війни. Вони відзначають, що війна завдала значних руйнувань ін- фраструктурі галузі, що призвело до порушення лан- цюгів постачань, зростання цін на товари та послуги, а також до погіршення умов для ведення бізнесу. Автори статті пропонують такі заходи щодо роз- витку транспортно-логістичних кластерів в Україні:  Розробка нормативно-правової бази, яка спри- ятиме розвитку транспортно-логістичних кластерів.  Забезпечення фінансової підтримки створення та розвитку транспортно-логістичних кластерів.  Створення системи підготовки та підвищення кваліфікації кадрів для транспортно-логістичних кластерів. Доповідь «Роль транспортно-логістичних класте- рів у відновленні економіки України», автор: О. В. Яко- венко, Національний університет «Львівська політех- ніка» [2]. Ця доповідь була представлена на конференції «Транспортно-логістичні кластери в Україні: стан, проблеми, перспективи» у 2023 році. Доповідь прис- вячена дослідженню ролі транспортно-логістичних кластерів у відновленні економіки України. Автор доповіді відзначає, що транспортно-логіс- тичні кластери можуть відігравати важливу роль у від- новленні економіки України в таких напрямках: — відновлення транспортно-логістичної інфра- структури; — розвиток логістичної інфраструктури; — створення нових робочих місць; — підвищення конкурентоспроможності вітчиз- няних підприємств. Автор доповіді також пропонує ряд заходів щодо розвитку транспортно-логістичних кластерів в Укра- їні:  Розробка державної програми розвитку транс- портно-логістичних кластерів.  Створення мережі транспортно-логістичних кластерів в Україні.  Залучення інвестицій у розвиток транспортно- логістичних кластерів. Аналітичний звіт «Розвиток транспортно-логіс- тичних кластерів в Україні», автори: А. В. Мельник, О. М. Ковальчук, Національний університет «Львів- ська політехніка» [3]. Цей звіт був опублікований у 2023 році. Він при- свячений дослідженню стану та перспектив розвитку транспортно-логістичних кластерів в Україні. ГРИЦЕНКО С. І., РЯБЧУН А. М. 170 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ Автори звіту аналізують стан транспортно-логіс- тичної галузі України та визначають такі основні тен- денції її розвитку: — розширення сфери діяльності транспортно-ло- гістичних кластерів; — інтеграція транспортно-логістичних кластерів з іншими секторами економіки; — міжнародна інтеграція транспортно-логістич- них кластерів. Автори звіту також пропонують ряд заходів щодо розвитку транспортно-логістичних кластерів в Укра- їні:  Розробка нормативно-правової бази, яка спри- ятиме розвитку транспортно-логістичних кластерів.  Забезпечення фінансової підтримки створення та розвитку транспортно-логістичних кластерів.  Створення системи підготовки та підвищення кваліфікації кадрів для транспортно-логістичних кластерів. Формуванню логістичної стратегії розвитку на принципах кластеризації та в межах євроінтеграційних процесів в Україні (навіть, чи навпаки тим більше в умовах російської агресії) присвячено дослідження С. І. Гриценка та В. З. Нініч, пропозиції якого спри- ятимуть: мінімізації загальних логістичних витрат; по- ліпшенню якості логістичного сервісу; інвестиціям у логістичну інфраструктуру [4]. Серед сучасних досліджень даної проблеми слід виділити роботи таких вчених, як: В. Ляшенко, Н. Трушкіна [5]; К. Озарко, В. Челомбитько [6]; С. Гриценко, А. Гречковська, М. Кордяк, А. Таранич [7-11], Д. Лазаренко, В. Уткін [12], які по-різному оці- нюють роль і значення, функції і завдання кластерів. Аналіз даних джерел дозволяє зробити такі ви- сновки: Транспортно-логістичні кластери є ефектив- ним інструментом розвитку транспортно-логістичної галузі та економіки в цілому. Метою статті є дослідження можливостей транс- портно-логістичних кластерів (ТЛК) у відновленні ло- гістичної інфраструктури як складової економіки Ук- раїни після російської агресії. Виклад основного матеріалу дослідження. Росій- ська агресія проти України завдала значних руйнувань інфраструктурі країни, у тому числі транспортно-ло- гістичній. Це призвело до порушення ланцюгів поста- чань, зростання цін на товари та послуги, а також до погіршення умов для ведення бізнесу. Війна в Україні має значний вплив на транс- портну сферу країни. Найбільше постраждали морсь- кий і залізничний транспорт. Морський транспорт України є одним із ключо- вих секторів економіки країни. Війна призвела до серйозних економічних викликів для країни. Зокрема, контроль над деякими українськими портами був обмежений або втрачений через воєнні дії. Закриття або обмеження роботи портів суттєво вплинули на здійснення експорту та імпорту. Україна має великий потенціал у морському транспорті, ос- кільки її порти є ключовим елементом транспортної інфраструктури для торгівлі з іншими країнами, особ- ливо для об'ємного вантажного транспорту. Зміни в контролі над територіями та портами, а також економічні втрати внаслідок зменшення тор- гівлі, вплинути на економіку країни та національний бюджет. Важливою задачею для України було б від- новлення функціонування портів та забезпечення без- пеки для транспортних маршрутів з метою віднов- лення міжнародного торгово- економічного обміну. Залізничний транспорт також є важливим секто- ром економіки України. Він забезпечує перевезення вантажів та пасажирів по всій країні. Пошкодження залізничних шляхів, мостів та інфраструктури може призвести до обмежень у роботі залізниці, збільшення часу та витрат на перевезення. Крім того, війна викли- кала зміни в маршрутах та обставинах перевезення че- рез обмеження доступу до певних територій. Збільшення витрат на перевезення може також виникнути через загальні економічні проблеми, зо- крема під впливом військових подій, а також через зміни в тарифах та інших економічних факторах. Для подальшого відновлення та покращення функціонування залізничного транспорту України буде важливою задачею відновлення пошкодженої ін- фраструктури, забезпечення безпеки перевезень та по- кращення ефективності системи залізничного транс- порту. За даними Державної служби статистики Укра- їни, у 2022 році обсяги перевезень вантажів в Україні скоротилися на 20% порівняно з 2021 роком. Вартість логістичних послуг у 2022 році зросла на 25% порів- няно з 2021 роком (див. таблицю). Таблиця Перевезено вантажів вантажообіг у 2023 році1 [13] С іч е н ь С іч е н ь - л ю ти й С іч е н ь -б е - р е зе н ь С іч е н ь - к в іт е н ь С іч е н ь - тр а в е н ь С іч е н ь - ч е р в е н ь С іч е н ь - л и п е н ь С іч е н ь - с е р п е н ь С іч е н ь - в е р е с е н ь Обсяг пере- везених ван- тажів млн т 22,2 45,5 71,9 98,1 123,5 149,7 177,5 206,5 235,1 у % до відпо- відного пе- ріоду 2022 р. 47,8 52,7 67,4 77,2 83,0 88,0 91,6 94,9 97,1 Вантажообіг млн ткм 12812,5 25619,6 39544,3 53027,4 65842,9 79181,8 92454,6 106122,6 119446,1 у % до відпо- відного пе- ріоду 2022 р. 56,6 59,8 71,3 77,4 81,1 85,7 88,0 90,2 91,6 1 Дані наведено без урахування тимчасово окупованих російською федерацією територій та частини територій, на яких ведуться (велись) бойові дії. ГРИЦЕНКО С. І., РЯБЧУН А. М. 2023/№2 (45) 171 Основні характеристики транспортно-логістич- них кластерів: Географічна концентрація — підприємства транс- портно-логістичного кластера розташовані в одному географічному районі. Така концентрація дозволяє підприємствам бути фізично близькими одне до од- ного, що полегшує швидку та зручну взаємодію, обмін ресурсами та інформацією. Взаємозалежність підприємств — підприємства в кластері взаємопов'язані між собою. Це може бути че- рез постачання ресурсів, взаємну підтримку у вирі- шенні логістичних завдань або спільний розвиток но- вих технологій. Взаємозалежність дозволяє кожному підприємству отримувати переваги від спільної діяль- ності. Спеціалізація підприємств — підприємства в транс- портно-логістичному кластері спеціалізуються на кон- кретних видах логістичних послуг або функціях. Спе- ціалізація дозволяє кожному підприємству стати екс- пертом у своєму сегменті, підвищуючи тим самим ефективність та конкурентоспроможність. Багато країн в сучасному світі активно викорис- товують кластерний підхід як стратегічний інструмент для відновлення та розвитку своїх економік. Цей під- хід передбачає об'єднання підприємств, дослідницьких установ, технологічних інкубаторів та інших гравців у спільні галузеві кластери для стимулювання інновацій, підтримки підприємництва та збільшення конкурен- тоспроможності. Ось кілька прикладів з різних частин світу: Швеція є однією з країн, яка успішно використо- вує кластерний підхід у розвитку економіки. Напри- клад, у місті Мальмьо існує кластер відновлюваної енергії, де підприємства, дослідницькі центри та уні- верситети співпрацюють для розвитку та впроваджен- ня нових технологій в області відновлюваної енергії. Сполучені Штати також активно використовують кластери для стимулювання розвитку різних секторів. Наприклад, в Силіконовій долині розташовано велику кількість технологічних компаній та інноваційних стартапів, які взаємодіють для сприяння інновацій та розвитку нових технологій. Німеччина використовує кластерний підхід в різ- них галузях, включаючи автомобільну промисловість та машинобудування. Великі індустріальні кластери, такі як «Automotіve Cluster Berlіn-Brandenburg», спри- яють співпраці між підприємствами, дослідницькими установами та урядовими органами для підтримки інновацій та конкурентоспроможності. Ізраїль став відомим своїм технологічним класте- ром, особливо у сфері високих технологій. Технопарки та інкубатори сприяють розвитку стартапів та взаємо- дії між підприємствами, дослідницькими установами та інвесторами. У багатьох випадках успіх кластерів полягає в створенні сприятливого середовища для співпраці, об- міну інформацією та ресурсами, а також підтримки до- сліджень та інновацій. Кластери допомагають ство- рити критичну масу, яка сприяє ефективнішому вико- ристанню ресурсів та забезпеченню стійкого еконо- мічного розвитку. В Україні існує ряд транспортно-логістичних кластерів, які об'єднують підприємства, що надають логістичні послуги. Кластери розташовані в різних ре- гіонах країни, вони спеціалізуються на різних видах транспорту та логістичних послуг. Одним із найбільших транспортно-логістичних кластерів в Україні є Львівський кластер логістики. Кластер об'єднує понад 100 підприємств, які надають логістичні послуги в регіоні. Кластер спеціалізується на автомобільних, залізничних та повітряних переве- зеннях. Другим за величиною є Одеський кластер логіс- тики. Кластер об'єднує понад 80 підприємств, які на- дають логістичні послуги в регіоні. Кластер спеціалі- зується на морських, автомобільних та залізничних пе- ревезеннях. Транспортно-логістичні кластери в Україні до- сягли певних успіхів у розвитку галузі логістики. Зо- крема, кластери сприяли: — розвитку транспортної інфраструктури. Клас- тери сприяли будівництву та реконструкції доріг, за- лізничних колій, аеропортів та портів; — покращенню ефективності логістичних проце- сів. Кластери сприяли розвитку інновацій у галузі ло- гістики, що призвело до скорочення витрат та підви- щення продуктивності; — створенню нових робочих місць. Кластери сприяли розвитку нових галузей економіки, пов'яза- них з логістикою. Однак, транспортно-логістичні кластери в Укра- їні також стикаються з певними проблемами. Зокрема, кластери: — мають недостатнє фінансування. Кластери по- требують додаткового фінансування для реалізації своїх проєктів; — мають недостатню підтримку з боку органів влади. Органи влади не завжди забезпечують належну підтримку транспортно-логістичним кластерам. Для вирішення цих проблем необхідно забезпе- чити належне фінансування та підтримку транспор- тно-логістичним кластерам з боку органів влади. Та- кож необхідно розробити ефективні механізми спів- праці між підприємствами, органами влади та залуче- ними організаціями. У контексті повоєнного відновлення економіки Ук- раїни ТЛК можуть відігравати важливу роль у таких напрямках. Відновлення транспортно-логістичної інфраструк- тури. ТЛК можуть сприяти відновленню зруйнованих транспортних шляхів, складів, терміналів та інших об'єктів транспортно-логістичної інфраструктури. Транспортно-логістичні кластери можуть спри- яти оцінці збитків, визначенню пріоритетів віднов- лення та визначенню термінів. Це допомагає ефек- тивно розподіляти ресурси для відновлення найбільш критичних об'єктів. Транспортно-логістичні кластери забезпечують можливість спільного використання ресурсів між різ- ними учасниками галузі. Це може включати транс- портні засоби, обладнання, персонал та інші ресурси, що сприяє більш ефективному та швидкому віднов- ленню. Транспортно-логістичні кластери можуть допо- магати у координації дій між різними галузями та уря- довими органами для забезпечення ефективного від- новлення. Це може включати планування проєктів, логістику та спільну стратегію відновлення. Транспортно-логістичні кластери можуть стиму- лювати впровадження інновацій та новітніх технологій для поліпшення якості та ефективності відновлення. Це може включати використання цифрових техноло- гій, систем відстеження, та автоматизації процесів. ГРИЦЕНКО С. І., РЯБЧУН А. М. 172 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ Транспортно-логістичні кластери можуть спри- яти малим та середнім підприємствам, які можуть ви- явитися особливо вразливими під час кризи. Це може включати фінансову підтримку, консультації та спільні ініціативи. Кластери можуть організовувати навчальні та розвиваючі програми для підготовки кадрів, необхід- них для реалізації відновлення та впровадження нових технологій у галузі. ТЛК можуть об'єднувати свої ресурси та облад- нання для відновлення пошкоджених об'єктів інфра- структури. Наприклад, ТЛК можуть об'єднувати свої склади для зберігання матеріалів і обладнання, необ- хідні для відновлення доріг та мостів. Це дозволить їм заощадити кошти та прискорити темпи відновлення. Об'єднання ресурсів дозволяє економити кошти, оскільки підприємства можуть спільно використову- вати складські приміщення, транспорт та інше облад- нання. Це сприяє оптимізації витрат і уникненню дублювання ресурсів. Об'єднання ресурсів дозволяє прискорити темпи відновлення, оскільки підприємства можуть спільно працювати над різними етапами проєкту. Це особ- ливо важливо під час відновлення після катастроф та екстремальних ситуацій. Об'єднання складів та інфраструктурних об'єктів дозволяє оптимізувати логістику та забезпечити ефек- тивний розподіл матеріалів та обладнання для віднов- лення інфраструктури. Підприємства в ТЛК можуть об'єднувати свої знання та експертизу для вирішення технічних аспек- тів відновлення. Це дозволяє ефективніше розв'язу- вати проблеми та уникати затримок у процесі віднов- лення. Об'єднання підприємств може дозволити здійс- нювати масштабні закупівлі матеріалів та обладнання, отримуючи вигоди від знижок від постачальників. Об'єднання ресурсів ТЛК може бути важливим елементом відповіді на урядові ініціативи щодо від- новлення інфраструктури. Взаємодія з урядом може сприяти отриманню фінансування та інших ресурсів. ТЛК можуть об'єднувати свої експертні знання та досвід для розробки проєктів відновлення транс- портно-логістичної інфраструктури. Наприклад, ТЛК можуть об'єднувати свої знання про логістичні про- цеси та технології для розробки проєктів відновлення аеропортів або морських портів. Це дозволить розро- бити більш ефективні та економічно обґрунтовані проєкти. Об'єднання експертних знань дозволяє розроб- ляти проєкти на основі спільного розуміння логістич- них, інженерних та технічних аспектів відновлення. Це сприяє збалансованому та комплексному підходу до проєктів. ТЛК можуть використовувати свої знання про ло- гістичні процеси для розробки оптимальних та ефек- тивних схем роботи відновлюваних об'єктів. Це вклю- чає в себе оптимізацію транспортних маршрутів, складських операцій та інших логістичних аспектів. Об'єднання експертних знань дозволяє інтегру- вати сучасні технології в проєкти відновлення. Напри- клад, використання цифрових технологій для моніто- рингу та управління, що сприяє підвищенню ефек- тивності та забезпечує стабільну роботу інфраструк- тури. Збір та об'єднання експертних знань дозволяє розробляти більш економічно обґрунтовані проєкти, з урахуванням витрат, підтримки технологій та вимог забезпечення сталого розвитку. ТЛК, об'єднуючи експертні знання, створюють сприятливе середовище для розробки та впровадження інноваційних рішень, що можуть підвищити якість та продуктивність відновлюваних об'єктів. Об'єднання експертів також дозволяє організову- вати навчальні та розвиваючі програми для підготовки кадрів, необхідних для успішної реалізації проєктів відновлення. ТЛК можуть виступати як єдиний контактний центр для потенційних інвесторів, які зацікавлені в ін- вестуванні у відновлення транспортно-логістичної ін- фраструктури. Це дозволить ТЛК полегшити процес залучення інвестицій та прискорити темпи віднов- лення. Єдина точка контакту у вигляді центру дозволяє інвесторам звертатися за інформацією, уточненнями та консультаціями щодо інвестицій у відновлення транспортно-логістичної інфраструктури. Один центральний контакт може спростити про- цес взаємодії з різними агентствами, органами та під- приємствами, що залучені у відновлення. Це допома- гає уникнути бюрократичних перешкод та зменшує можливість затримок. Єдина інформаційна точка дозволяє інвесторам одержувати консистентну та актуальну інформацію щодо можливостей інвестування та перспектив від- новлення. Функція єдиного центру може сприяти побудові довіри інвесторів, оскільки вони мають можливість спілкуватися з однією авторитетною інстанцією, відо- мою за своєю компетентністю та об'єктивністю. Центр може виступати як координатор та фасилі- татор партнерства між різними стейкхолдерами, вклю- чаючи урядові органи, підприємства та інші зацікав- лені сторони. Єдина точка контакту дозволяє оптимізувати ви- користання ресурсів, таких як інформаційні техноло- гії, комунікаційні засоби та кадрові ресурси. Розширення мережі ТЛК дозволить залучити до процесу відновлення більшу кількість підприємств та організацій. Це підвищить ефективність та оператив- ність відновлення. Запровадження інноваційних технологій дозво- лить ТЛК підвищити ефективність та продуктивність відновлення транспортно-логістичної інфраструктури. Це може включати використання нових матеріалів, об- ладнання та методів роботи. Розвиток логістичної інфраструктури. ТЛК мо- жуть сприяти розвитку нової логістичної інфраструк- тури, що відповідає сучасним потребам економіки Ук- раїни. ТЛК можуть об'єднувати ресурси та досвід своїх учасників для реалізації масштабних проєктів з будів- ництва та реконструкції транспортно-логістичних об'єктів. Це дозволить їм заощадити кошти та приско- рити темпи реалізації проєктів. Наприклад, ТЛК можуть об'єднатися для будів- ництва нового міжнародного аеропорту в Києві. Цей проєкт є важливим для розвитку економіки України, оскільки дозволить країні приймати більше міжнарод- них рейсів та підвищити конкурентоспроможність ук- раїнських товарів та послуг на світових ринках. ГРИЦЕНКО С. І., РЯБЧУН А. М. 2023/№2 (45) 173 ТЛК можуть сприяти впровадженню інновацій- них технологій у логістиці. Це дозволить їм підвищити ефективність логістичних операцій та заощадити ко- шти. Наприклад, ТЛК можуть використовувати авто- матизовані системи управління складами, щоб підви- щити ефективність зберігання та відвантаження това- рів. Вони також можуть використовувати цифрові технології для відстеження руху товарів та оптимізації маршрутів доставки. ТЛК можуть розробляти нові логістичні схеми та маршрути, що відповідають сучасним потребам біз- несу. Це дозволить їм підвищити ефективність логіс- тичних операцій та заощадити кошти. Створення нових робочих місць. ТЛК можуть спри- яти створенню нових робочих місць у сфері логістики. Підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств. ТЛК можуть сприяти підвищенню кон- курентоспроможності вітчизняних підприємств за ра- хунок підвищення ефективності їхньої логістики. Для того щоб ТЛК в Україні змогли реалізувати свій потенціал, необхідне проведення низки заходів, зокрема: Розробка нормативно-правової бази, яка сприя- тиме розвитку ТЛК. Нормативно-правова база є важливим інструмен- том для розвитку транспортно-логістичного компле- ксу (ТЛК). Вона визначає правові основи діяльності ТЛК, регулює відносини між суб'єктами логістичної діяльності, сприяє створенню сприятливих умов для розвитку ТЛК. Для розробки нормативно-правової бази, яка сприятиме розвитку ТЛК, необхідно враховувати такі фактори:  світові тенденції розвитку логістики. Україна повинна адаптувати своє законодавство до світових те- нденцій розвитку логістики, зокрема, до розвитку мультимодальних логістичних послуг, інтеграції логіс- тичної галузі з іншими секторами економіки, розвитку міжнародного співробітництва в галузі логістики;  національні інтереси України. Нормативно-пра- вова база повинна відповідати національним інтересам України, зокрема, сприяти розвитку економіки кра- їни, підвищенню її конкурентоспроможності, ство- ренню робочих місць;  реальну ситуацію в Україні. Нормативно-правова база повинна враховувати реальну ситуацію в Україні, зокрема, необхідність відновлення транспортної ін- фраструктури, яка була пошкоджена або знищена внаслідок війни. Основні напрямки розробки нормативно-право- вої бази, яка сприятиме розвитку ТЛК, включають: Реформування транспортного законодавства. Не- обхідно реформувати транспортне законодавство з ме- тою створення сприятливих умов для розвитку всіх ви- дів транспорту, що використовують у ТЛК. Розробка нормативно-правових актів, які регулю- ють діяльність транспортно-логістичних кластерів. Необхідно розробити нормативно-правові акти, які регулюють діяльність транспортно-логістичних клас- терів, зокрема, порядок їх створення, функціонування та управління. Розробка нормативно-правових актів, які спри- яють розвитку мультимодальних логістичних послуг. Необхідно розробити нормативно-правові акти, які сприяють розвитку мультимодальних логістичних по- слуг, зокрема, порядок взаємодії суб'єктів логістичної діяльності, які надають різні види транспортних по- слуг. Розробка нормативно-правових актів, які спри- яють інтеграції логістичної галузі з іншими секторами економіки. Необхідно розробити нормативно-правові акти, які сприяють інтеграції логістичної галузі з ін- шими секторами економіки, зокрема, з промисловістю та туризмом. Розробка нормативно-правових актів, які спри- яють розвитку міжнародного співробітництва в галузі логістики. Необхідно розробити нормативно-правові акти, які сприяють розвитку міжнародного співробіт- ництва в галузі логістики, зокрема, у сфері узгодження нормативно-правової бази та співпраці між логістич- ними компаніями різних країн. Розробка нормативно-правової бази, яка спри- ятиме розвитку ТЛК, є важливим завданням для за- безпечення економічного зростання України. Вона до- зволить створити сприятливі умови для розвитку ТЛК, підвищити його ефективність та конкурентоспромож- ність на світовому ринку. Забезпечення фінансової підтримки створення та розвитку ТЛК. Фінансова підтримка є важливим інструментом для розвитку транспортно-логістичного комплексу (ТЛК). Вона дозволяє суб'єктам логістичної діяльності отримувати додаткові ресурси для реалізації своїх проєктів, що сприяє розвитку ТЛК. Існує ряд джерел фінансової підтримки для ство- рення та розвитку ТЛК, зокрема: Державні фінанси. Держава може надавати фінан- сову підтримку ТЛК у формі грантів, позик та інших форм підтримки. Бізнес-фінанси. Бізнес-структури можуть інвесту- вати в розвиток ТЛК. Міжнародна фінансова допомога. Міжнародні ор- ганізації та країни можуть надавати фінансову допо- могу для розвитку ТЛК в Україні. Для забезпечення ефективної фінансової підтри- мки створення та розвитку ТЛК необхідно враховувати такі фактори: Цілі та завдання розвитку ТЛК. Фінансова під- тримка повинна бути спрямована на досягнення кон- кретних цілей та завдань розвитку ТЛК. Реальні потреби суб'єктів логістичної діяльності. Фінансова підтримка повинна відповідати реальним потребам суб'єктів логістичної діяльності. Доступність фінансових ресурсів. Фінансова під- тримка повинна бути доступною для суб'єктів логіс- тичної діяльності. Основні напрямки фінансової підтримки ство- рення та розвитку ТЛК включають: Фінансування будівництва та реконструкції транс- портної інфраструктури. Цей напрямок є пріоритет- ним для розвитку ТЛК, оскільки дозволяє підвищити пропускну здатність транспортної інфраструктури та забезпечити її відповідність сучасним вимогам. Фінансування розвитку логістичних послуг. Цей напрямок спрямований на розвиток нових видів ло- гістичних послуг, зокрема, мультимодальних логістич- них послуг, інтеграції логістичної галузі з іншими секторами економіки, розвитку міжнародного співро- бітництва в галузі логістики. ГРИЦЕНКО С. І., РЯБЧУН А. М. 174 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ Фінансування навчання та підготовки кадрів для логістичної галузі. Цей напрямок спрямований на під- вищення кваліфікації кадрів для логістичної галузі та забезпечення її відповідністю сучасним вимогам. Забезпечення фінансової підтримки створення та розвитку ТЛК є важливим завданням для забезпечення економічного зростання України. Вона дозволить ство- рити сприятливі умови для розвитку ТЛК, підвищити його ефективність та конкурентоспроможність на сві- товому ринку. У контексті повоєнного відновлення України фі- нансова підтримка створення та розвитку ТЛК є особливо важливою. Вона дозволить відновити транс- портну інфраструктуру, яка була пошкоджена або зни- щена внаслідок війни, а також сприятиме розвитку нових логістичних послуг, які будуть відповідати по- требам сучасного ринку. Транспортні термінали є важливим елементом транспортно-логістичного комплексу, вони забезпечу- ють зберігання та перевантаження вантажів. Фінан- сова підтримка будівництва та реконструкції логістич- них терміналів є важливим напрямом розвитку ТЛК. Вона дозволяє підвищити пропускну здатність термі- налів, а також забезпечити їх відповідність сучасним вимогам. Створення системи підготовки та підвищення ква- ліфікації кадрів для ТЛК. Кваліфіковані кадри є важливим фактором ус- пішного розвитку транспортно-логістичного комп- лексу (ТЛК). Вони забезпечують ефективну роботу транспортної інфраструктури, розвиток логістичних послуг та підвищення конкурентоспроможності ТЛК на світовому ринку. Для створення ефективної системи підготовки та підвищення кваліфікації кадрів для ТЛК необхідно враховувати такі фактори: Світові тенденції розвитку логістики. Система підготовки кадрів повинна відповідати світовим тен- денціям розвитку логістики, зокрема, розвитку муль- тимодальних логістичних послуг, інтеграції логістич- ної галузі з іншими секторами економіки, розвитку міжнародного співробітництва в галузі логістики. Національні інтереси України. Система підготовки кадрів повинна відповідати національним інтересам України, зокрема, сприяти розвитку економіки кра- їни, підвищенню її конкурентоспроможності, ство- ренню робочих місць. Реальну ситуацію в Україні. Система підготовки кадрів повинна враховувати реальну ситуацію в Укра- їні, зокрема, необхідність відновлення транспортної інфраструктури, яка була пошкоджена або знищена внаслідок війни. Основні напрямки створення системи підготовки та підвищення кваліфікації кадрів для ТЛК включа- ють: Розробка навчальних програм. Необхідно розро- бити навчальні програми, які відповідають сучасним вимогам до підготовки та підвищення кваліфікації кадрів для ТЛК. Залучення кваліфікованих викладачів. Необхідно залучити до викладання кваліфікованих викладачів, які мають досвід роботи в галузі логістики. Забезпечення матеріально-технічної бази. Необ- хідно забезпечити навчальні заклади матеріально-тех- нічною базою, яка відповідає вимогам до підготовки та підвищення кваліфікації кадрів для ТЛК. Створення системи підготовки та підвищення ква- ліфікації кадрів для ТЛК є важливим завданням для за- безпечення економічного зростання України. Вона дозво- лить забезпечити ТЛК кваліфікованими кадрами, які відповідають сучасним вимогам, що сприятиме підви- щенню ефективності ТЛК та його конкурентоспро- можності на світовому ринку. В контексті повоєнного відновлення України створення системи підготовки та підвищення кваліфі- кації кадрів для ТЛК є особливо важливою. Вона до- зволить відновити транспортну інфраструктуру, яка була пошкоджена або знищена внаслідок війни, а та- кож сприятиме розвитку нових логістичних послуг, які будуть відповідати потребам сучасного ринку. Такі термінали є важливим елементом транс- портно-логістичного комплексу, вони забезпечують зберігання та перевантаження вантажів. Для ефектив- ної роботи таких терміналів необхідні кваліфіковані кадри, які мають знання та навички в галузі логістики. Для підготовки таких кадрів необхідно створити систему підготовки та підвищення кваліфікації, яка відповідатиме сучасним вимогам. Ця система повинна включати розробку навчальних програм, залучення кваліфікованих викладачів та забезпечення матері- ально-технічної бази. Висновки дослідження. Аналіз останніх дослід- жень і публікацій дозволяє зробити такі висновки: ТЛК є ефективним інструментом розвитку транс- портно-логістичної галузі та економіки в цілому. Транспортно-логістичний комплекс є ефектив- ним інструментом розвитку транспортно-логістичної галузі та економіки в цілому. Він сприяє: Покращенню ефективності логістичних процесів. ТЛК дозволяє об'єднати ресурси різних суб'єктів логі- стичної діяльності, що сприяє підвищенню ефектив- ності логістичних процесів, зокрема, скорочення ви- трат та підвищення продуктивності. Розвитку мультимодальних логістичних послуг. ТЛК сприяє розвитку мультимодальних логістичних послуг, які поєднують різні види транспорту. Це до- зволяє підвищити конкурентоспроможність логістич- них послуг на світовому ринку. Інтеграції логістичної галузі з іншими секторами економіки. ТЛК сприяє інтеграції логістичної галузі з іншими секторами економіки, зокрема, з промисло- вістю та туризмом. Це дозволяє підвищити ефектив- ність цих секторів економіки. Розвитку міжнародного співробітництва в галузі логістики. ТЛК сприяє розвитку міжнародного співро- бітництва в галузі логістики. Це дозволяє українськім підприємствам виходити на світовий ринок. В контексті повоєнного відновлення України ТЛК має особливе значення. Він може сприяти від- новленню транспортної інфраструктури, яка була по- шкоджена або знищена внаслідок війни, а також під- вищенню ефективності логістичних процесів, що є важливими для відновлення економіки країни. Ось деякі конкретні приклади того, як ТЛК сприяє розвитку економіки: ТЛК дозволяє підприємствам оптимізувати логіс- тичні процеси, що дає їм можливість скоротити ви- трати та підвищити прибуток. ТЛК сприяє розвитку нових секторів економіки, зокрема, туризму та електронної комерції. ТЛК створює нові робочі місця. ГРИЦЕНКО С. І., РЯБЧУН А. М. 2023/№2 (45) 175 У контексті повоєнного відновлення економіки України ТЛК можуть відігравати важливу роль у від- новленні транспортно-логістичної інфраструктури, створенні нових робочих місць та підвищенні конку- рентоспроможності вітчизняних підприємств. В контексті повоєнного відновлення економіки України транспортно-логістичні кластери (ТЛК) мо- жуть відігравати важливу роль у ряді ключових аспек- тів: Відновлення Транспортно-логістичної Інфраструк- тури: ТЛК можуть взяти на себе ініціативу з віднов- лення пошкодженої транспортно-логістичної інфра- структури. Це включає відновлення доріг, залізниць, аеропортів, морських та річкових портів. Створення Нових Робочих Місць: Розвиток ТЛК сприяє створенню нових робочих місць в галузі логістики, транспорту, складської діяль- ності, а також супутніх галузей. Це може допомогти у вирішенні проблеми безробіття та забезпечити соці- альну стабільність. ТЛК можуть сприяти оптимізації логістичних процесів через ефективне використання ресурсів та ін- фраструктури, що в свою чергу полегшує відновлення торговельних зв'язків та перевезень. Транспортно-логістичні кластери можуть стати привабливою платформою для інвесторів, які зацікав- лені в розвитку та відновленні логістичної галузі. Це може включати як внутрішні, так і зовнішні інвестиції. ТЛК можуть стати центрами для розробки та впровадження інновацій у сфері транспорту та логіс- тики. Застосування сучасних технологій може підви- щити ефективність та конкурентоспроможність галузі. ТЛК можуть створити сприятливе середовище для участі малих та середніх підприємств у спільних проєктах, що сприяє їхньому розвитку та підвищенню конкурентоспроможності. В процесі відновлення економіки, ТЛК можуть враховувати принципи сталого розвитку, сприяючи екологічній ефективності та забезпечуючи довгостро- кову сталість галузі. Оптимізація логістичних процесів в ТЛК може допомогти зменшити витрати на транспортування та зберігання товарів, що є важливим фактором для еко- номічного відновлення. Загалом, розвиток транспортно-логістичних кластерів може стати стратегічним кроком для віднов- лення економіки України, сприяючи розвитку інфра- структури, залученню інвестицій та створенню нових можливостей для бізнесу. Рекомендації для Влади: Створення програм та ініціатив, які стимулюють розвиток транспортно-логістичних кластерів, таких як податкові пільги, фінансова підтримка та інші ініціа- тиви. Приділення особливої уваги вдосконаленню транспортної інфраструктури, включаючи дороги, за- лізниці, порти та аеропорти. Сприяння привабливості ТЛК для інвесторів че- рез створення сприятливого інвестиційного клімату та прозорих умов для бізнесу. Розробка та впровадження ефективного регулю- ючого та стандартизаційного середовища для гармоні- зації роботи ТЛК та підвищення їхньої ефективності. Інвестування у навчання та розвиток кадрів, які мають спеціалізовані навички в галузі логістики та транспорту. Рекомендації для Бізнесу: Активна участь у формуванні та розвитку транс- портно-логістичних кластерів, співпраця з іншими підприємствами для спільного вирішення галузевих завдань. Застосування сучасних технологій та інновацій у логістичних процесах для підвищення ефективності та конкурентоспроможності. Розробка стратегій для оптимізації транспортних маршрутів, зменшення витрат та підвищення якості обслуговування. Розвиток партнерських відносин із міжнарод- ними та національними партнерами для забезпечення ефективного міжнародного та внутрішнього переве- зення. Рекомендації для Громадськості: Збільшення уваги до освіти та навчання в галузі логістики, щоб забезпечити високий рівень кваліфіка- ції працівників. Підтримка громадськими організаціями ініціатив з розвитку ТЛК, включаючи участь в обговореннях, внесення пропозицій та наголошення на важливості цього напрямку. Залучення у громадські обговорення та ініціативи щодо екологічного вдосконалення транспортно-логіс- тичних процесів та інфраструктури. Посилення інформування громадськості щодо ва- жливості ТЛК у відновленні економіки та їхнього впливу на підвищення якості життя. Заохочення громадян до активної участі у роботі ТЛК та обговоренні питань, пов'язаних із транспортом та логістикою. Ці рекомендації можуть допомогти всім зацікав- леним сторонам спільно працювати над розвитком транспортно-логістичних кластерів та сприяти віднов- ленню економіки України. Формування ТЛК в Україні є одним із важливих напрямків державної політики щодо відновлення еко- номіки країни. Список використаних джерел 1. Грищенко С. С., Міщенко С. В., Яковенко О. В. Транспортно-логістичні кластери як інструмент пово- єнного відновлення економіки України. Логістика. 2023, С. 13-20. 2. Яковенко О. В. Роль транспортно-логістичних кластерів у відновленні економіки України. Львів: Львівська політехніка, 2023. 3. Мельник А. В., Ковальчук О. М. Розвиток тра- нспортно-логістичних кластерів в Україні. Львів: Львівська політехніка, 2023. 4. Grytsenko S. І., Nіnіch V. Z. Clusterіng of logіstіcs supply chaіns іn the process of Ukraіne’s euroіntegratіon. Іntellectualіzatіon of logіstіcs and Supply Chaіn Management. 2023. Vol. 20. Р. 46-57. URL: https://smart-scm.org/ en/journal-20-2023/clusterіng-of-logіstіcs-supply-chaіns- іn-the-process-of-ukraіne-s-euroіntegratіon/. DOІ: https://doі.org/10.46783/smart-scm/2023-20-5. 5. Lіashenko V., Trushkіna N. Cluster component of sustaіnable regіonal development: romanіan practіce and ukraіnіan realіtіes. Economіc herald of the Donbas. 2021. ГРИЦЕНКО С. І., РЯБЧУН А. М. 176 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ № 4(66). Р. 11-18. DOІ: https://doі.org/10.12958/1817- 3772-2021-4(66)-11-18. 6. Ozarko K., Chelombytko V. Problems of management rіsks of іnformatіve provіdіng of realіzatіon of іnnovatіons. Economіc herald of the Donbas. 2022. № 4(70). P. 105-109. DOІ: https://doі.org/10.12958/1817-3772- 2022-4(70)-105-109. 7. Гриценко С. І., Таранич А. В. Стратегія зов- нішньоекономічної діяльності кластерних утворень в інформаційній економіці: монографія. ДонНУ. До- нецьк, 2010. 227 с. 8. Гриценко С. І. Моделювання системи ціннос- тей еколанцюга постачань як домінанта транспортно- логістичних кластерів. Вісник економічної науки Укра- їни. 2019. № 1. С. 31-34. 9. Hrytsenko S. І. Formatіon of envіronmentally orіented actіvіtіes of transport and logіstіcs clusters usіng іnnovatіve іntellectual technologіes. Cluster Polіcy of Іnnovatіve Development of the Natіonal Economy: Іntegratіon and Іnfrastructure Aspects: collectіve monograph. Pozna�: Wydawnіctwo naukowe WSPІA, 2020. S. 335-351. 10. Гриценко С. І. Моделювання стійкого розви- тку економіки регіонів на основі транспортно-логіс- тичних систем. Економічний вісник Донбасу. 2013. № 2 (32). С. 69-74. 11. Grytsenko S., Hrechkovska A., Kordyak M. Po- tentіal Areas of Applіcatіon of the Cluster Approach to Re- covery of the Ukraіnіan Economy. Economіc Herald of the Donbas. 2022. № 4(70). Р. 5-9. DOІ: https://doі.org/10.12958/1817-3772-2022-4(70)-5-9. 12. Лазаренко Д. O., Уткін В. П. Синергетичні точки потенційної інтеграції багатофункціональних кластерних систем. Економічний вісник Донбасу. 2022. № 2(68). С. 59-65. DOІ: https://doі.org/10.129 58/1817- 3772-2022-2(68)-59-65. 13. Державна служба статистики України. 2023. URL: https://ukrstat.gov.ua/. References 1. Hryshchenko, S. S., Mіshchenko, S. V., Yako- venko, O. V. (2023). Transportno-lohіstychnі klastery yak іnstrument povoіennoho vіdnovlennіa ekonomіky Ukraіny [Transport and logіstіcs clusters as a tool for post-war economіc recovery of Ukraіne]. Logіstіcs, pp. 13-20 [іn Ukraіnіan]. 2. Yakovenko, O. V. (2023). Rol transportno-lohіs- tychnykh klasterіv u vіdnovlennі ekonomіky Ukraіny [The role of transport and logіstіcs clusters іn the recovery of the economy of Ukraіne]. Lvіv, Lvіvska polіtekhnіka [іn Ukraіnіan]. 3. Melnyk, A. V., Kovalchuk, O. M. (2023). Rozvytok transportno-lohіstychnykh klasterіv v Ukraіnі [Develop- ment of transport and logіstіcs clusters іn Ukraіne]. Lvіv, Lvіvska polіtekhnіka [іn Ukraіnіan]. 4. Grytsenko, S. І., Nіnіch, V. Z. (2023). Clusterіng of logіstіcs supply chaіns іn the process of Ukraіne's Euro- pean іntegratіon. Іntellectualіzatіon of logіstіcs and supply chaіn management, Vol. 20, pp. 46-57. Retrіeved from https://smart-scm.org/en/journal-20-2023/clusterіng-of- logіstіcs-supply-chaіns-іn-the-process-of-ukraіne-s-eu- roіntegratіon/. DOІ: https://doі.org/10.46783/smart-scm/ 2023-20-5. 5. Lіashenko, V., Trushkіna, N. (2021). Cluster com- ponent of sustaіnable regіonal development: Romanіan practіce and Ukraіnіan realіtіes. Ekonomіchnyі vіsnyk Donbasu — Economіc Herald of the Donbas, 4(66), pp. 11- 18. DOІ: https://doі.org/10.12958/1817-3772-2021-4(66)- 11-18. 6. Ozarko, K., Chelombytko, V. (2022). Problems of management rіsks of іnformatіve provіsіon of realіzatіon of іnnovatіons. Ekonomіchnyі vіsnyk Donbasu — Economіc Herald of the Donbas, 4(70), pp. 105-109. DOІ: https://doі.org/10.12958/1817-3772-2022-4(70)-105-109. 7. Hrytsenko, S. І., Taranіch, A. V. (2010). Stratehііa zovnіshnoekonomіchnoі dііalnostі klasternykh utvoren v іnformatsііnіі ekonomіtsі [Strategy of foreіgn economіc actіvіty of cluster formatіons іn the іnformatіon economy]. Donetsk, DonNU. 227 p. [іn Ukraіnіan]. 8. Hrytsenko, S. І. (2019). Modelіuvannіa systemy tsіnnosteі ekolantsіuha postachan yak domіnanta transportno-lohіstychnykh klasterіv [Modelіng the value system of the eco-supply chaіn as a domіnant transport and logіstіcs cluster]. Vіsnyk ekonomіchnoі nauky Ukraіny, 1, рр. 31-34. 9. Hrytsenko, S. І. (2020). Formatіon of envіronmen- tally orіented actіvіtіes of transport and logіstіcs clusters usіng іnnovatіve іntellectual technologіes. Cluster Polіcy of Іnnovatіve Development of the Natіonal Economy: Іntegratіon and Іnfrastructure Aspects: collectіve monograph. (pp. 335- 351). Pozna�, Wydawnіctwo naukowe WSPІA. 10. Hrytsenko, S. І. (2013). Modelіuvannіa stііkoho rozvytku ekonomіky rehіonіv na osnovі transportno- lohіstychnykh system [Modelіng sustaіnable development of regіonal economіes based on transport and logіstіcs sys- tems]. Ekonomіchnyі vіsnyk Donbasu — Economіc Herald of the Donbas, 2 (32), рр. 69-74 [іn Ukraіnіan]. 11. Grytsenko, S., Hrechkovska, A., Kordyak, M. (2022). Potentіal Areas of Applіcatіon of the Cluster Ap- proach to Recovery of the Ukraіnіan Economy. Ekonomіchnyі vіsnyk Donbasu — Economіc Herald of the Donbas, 4(70), pp. 5-9. DOІ: https://doі.org/10.12958/ 1817-3772-2022-4(70)-5-9. 12. Lazarenko, D. O., Utkіn, V. P. (2022). Syner- hetychnі tochky potentsііnoі іntehratsіі bahatofunktsіonal- nykh klasternykh system [Synergіstіc poіnts of potentіal іn- tegratіon of multіfunctіonal cluster systems]. Ekonomіchnyі vіsnyk Donbasu — Economіc Herald of the Donbas, 2(68), рр. 59-65. DOІ: https://doі.org/10.129 58/1817-3772- 2022-2(68)-59-65 [іn Ukraіnіan]. 13. Derzhavna sluzhba statystyky Ukraіny [State Statіstіcs Servіce of Ukraіne]. (2023). ukrstat.gov.ua. Retrіeved from http://www.ukrstat.gov.ua [іn Ukraіnіan]. Стаття надійшла до редакції 15.11.2023 Формат цитування: Гриценко С. І., Рябчун А. М. Використання інструментарію транспортно-логістичних кластерів у повоєн- ному відновленні економіки України. Вісник економічної науки України. 2023. № 2 (45). С. 169-176. DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2023.2(45).169-176 Grytsenko, S. І., Rіabchun, A. М. (2023). Usіng the Tools of Transport and Logіstіcs Clusters іn the Post-War Economіc Recovery of Ukraіne. Vіsnyk ekonomіchnoі nauky Ukraіny, 2 (45), рр. 169-176. DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2023.2(45).169-176