Рец.: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga

Рецензія на книгу: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga. Archäologie in Eurasien. Band 19. Mainz am Rhein, 2005.

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2007
Автор: Симоненко, О.В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут археології НАН України 2007
Назва видання:Археологія
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199459
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Рец.: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga / О.В. Симоненко // Археологія. — 2007. — № 3. — С. 109-111. — Бібліогр.: 3 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-199459
record_format dspace
spelling irk-123456789-1994592024-10-07T19:31:25Z Рец.: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga Симоненко, О.В. Рецензії Рецензія на книгу: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga. Archäologie in Eurasien. Band 19. Mainz am Rhein, 2005. 2007 Article Рец.: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga / О.В. Симоненко // Археологія. — 2007. — № 3. — С. 109-111. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. 0235-3490 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199459 uk Археологія Інститут археології НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Рецензії
Рецензії
spellingShingle Рецензії
Рецензії
Симоненко, О.В.
Рец.: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga
Археологія
description Рецензія на книгу: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga. Archäologie in Eurasien. Band 19. Mainz am Rhein, 2005.
format Article
author Симоненко, О.В.
author_facet Симоненко, О.В.
author_sort Симоненко, О.В.
title Рец.: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga
title_short Рец.: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga
title_full Рец.: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga
title_fullStr Рец.: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga
title_full_unstemmed Рец.: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga
title_sort рец.: m.a. očir-gorjaeva. pferdegeschirr aus chošeutovo. skythischer tierstil an der unteren wolga
publisher Інститут археології НАН України
publishDate 2007
topic_facet Рецензії
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199459
citation_txt Рец.: M.A. Očir-Gorjaeva. Pferdegeschirr aus Chošeutovo. Skythischer Tierstil an der Unteren Wolga / О.В. Симоненко // Археологія. — 2007. — № 3. — С. 109-111. — Бібліогр.: 3 назв. — укр.
series Археологія
work_keys_str_mv AT simonenkoov recmaocirgorjaevapferdegeschirrauschoseutovoskythischertierstilanderunterenwolga
first_indexed 2024-10-08T04:02:26Z
last_indexed 2024-10-08T04:02:26Z
_version_ 1812316969201827840
fulltext ISSN 0235-3490. Археологія, 2007, № 3 109 авторка рецензованої монографії — російська дослідниця, кандидат історичних наук Марія олександрівна очір-горяєва. ця книга є ре- зультатом її плідної співпраці з Євразійським відділом німецького археологічного інституту (м. Берлін), де М.о. очір-горяєва свого часу отримала стипендію ім. гумбольдта, а потім брала участь у спільних дослідницьких проек- тах, зокрема, у дослідженні та монографічному виданні унікального комплексу предметів кін- ського спорядження з с. хошеутове на нижній   волзі. як це часто буває, предмети випадково знай- шов тракторист під час земляних робіт у 1986 р. Місце знахідки дослідив співробітник аст- раханського краєзнавчого музею в.в. Плахов, який склав кресленик ситуації. До 1994 р. уні- кальні речі лежали у фондах, доки співробітник Інституту археології ран в.в. Дворниченко не склав їх повний опис та здав до ДІМу (принаймні акт прийому-здачі датовано 1994 р.). Першу публікацію комплексу було здійс- нено М.о. очір-горяєвою у співавторстві з в.в. Двор-ниченком (Дворниченко, очир-горяева 1997, с. 99—115). Згодом співавтори разом та поодинці вивчали хошеутівський комплекс у різ- них працях (Дворниченко 1999; Дворниченко, Плахов, очир-горяева 1997). у рецензованій книзі М.о. очір-горяєва та в.в. Дворниченко у співавторстві уклали каталог знахідок. таким чином, на мій погляд, авторка повністю вико- нала свій моральний обов’язок перед покійним колегою. Під час вивчення випадкової знахідки дослід- ник насамперед має максимально достовір- но відтворити первинний вигляд пам’ятки. у роз-ділі «Fundgeschichte» авторка переконли- во довела, що хошеутівські вуздечкові набори походять не з могили, а з ямки-криївки біля її північно-західного кута, аргументуючи це ха- рактерними рисами поховального обряду кочо- виків нижнього Поволжя скіфської доби та ста-  тистичними даними, отриманими нею у попе- редніх дослідженнях. розділи «Gliederung des Fundinventars» та «Pferdegeschirrgarnituren» присвячено класифі- кації знахідок. М.о. очір-горяєва об’єднала чис- ленні (понад 300) та різноманітні предмети за їх функцією у вуздечковому наборі, виокремивши псалії, налобники та наносники, прикраси на- щічних та наносних ременів тощо. цікаво, що авторка зробила це, вдавшись до незвичайного, але найпростішого способу, що виявився опти- мальним: вона «перевернула» всі бляхи, класи- фікувавши їх за розташуванням петель на зво- роті. у такий спосіб дослідниця отримала кілька великих груп прикрас, що не повторювали одна   одну. Згрупувавши бляхи за сюжетами та розташу- ванням петель, М.о. очір-горяєва реконструю- вала гарнітури 11 вуздечок. важливе місце у системі її аргументів, крім стилістичної єдності та основного мотиву блях кожного набору, посі- дають аналогії з Пазирикських курганів. слід зазначити, що аналіз останніх у такому аспекті здійснено вперше, тому спостереження М.о. очір- горяєвої над пазирикськими вуздечками мають самостійну дослідницьку цінність. реконструкції ґрунтуються не лише на мірку- ваннях авторки щодо функцій гарнітури, а й на середніх розмірах голови коня степового типу, що додає їм реальності та правдоподібності.   в рецензованій книзі, порівняно з першою пуб- лікацією (Дворниченко, очир-горяева 1997), зроб-лено якісний крок на шляху осмислення комплексу. він набув форми та образу, що лег- ко сприймається і, що не менш важливо, легко перевіряється. отже, авторка виділила три групи хошеутів- ських наборів: лаконічного, класичного та пиш- ного стилів. Проте, пам’ятаючи, що всі набори є реконструкціями, дослідниця не наполягає на належності до тієї чи іншої групи, за винятком лише деяких. у розділі «Beobachtungen zum Tierstil von chošeutovo» М.о. очір-горяєва аналізує звіри- Ðåöåí糿 M.A. o č i r-G o r j a e v a Pferdegeschirr aus Chošeutovo. skythischer tierstil an der Unteren Wolga Archäologie in Eurasien. Band 19. Mainz am Rhein, 2005 © о.в. сиМоненко, 2007 ISSN 0235-3490. Археологія, 2007, № 3110 ний стиль, у якому виконано прикраси хошеу- тівських наборів. Фахівцям відомо, як складно обрати критерії для класифікації та правильний підхід до матеріалу. авторка, як і всі її попере- дники, опинилася перед вибором: що взяти за ос- нову аналізу — образи тварин, категорії прикрас чи художні особливості та стилістику? І знову дослідниця обрала несподіваний принцип —   географічний. Бляхи та псалії, що мають анало- ги на захід від волги, вона об’єднала в «Захід- ну» групу, ті, аналоги яким відомі на схід, — у «східну», а ті, що складають ядро комплексу, зі своєрідними мотивами, притаманними лише од- нокультурним пам’яткам нижнього Поволжя —   у «нижньоволзьку» групу. цей підхід, може, й не зовсім логічний з погляду мистецтвознавс- тва, але для культурно-історичного осмислення комплексу з хошеутова на широкому тлі ана- логій по всьому євразійському степу й почасти лісостепу від Дунаю до внутрішньої Монголії він «спрацював». До того ж, залучення аналогій із Північного Причорномор’я, добре датованих грецьким імпортом, дало змогу авторці окрес- лити й хронологічні межі звіриних образів на предметах із хошеутова. наводячи репрезентативне коло причорно- морських аналогій, М.о. очір-горяєва датує хо- шеутівський комплекс V ст. до н. е. Далі, корис- туючись власною схемою релятивної хронології однокультурних пам’яток нижнього Поволжя, авторка пропонує звузити цю дату до першої по- ловини століття, навіть до його другої чверті. взагалі, механізм датування комплексу з хошеутова, що не містить жодного предмету з вузьким датуванням, дуже цікавий. авторка підійшла до цієї проблеми системно. Під час аналізу «за-хідних» аналогів вона окреслила приблизне коло пам’яток, датованих грецьким імпортом, у межах першої половини V ст. до   н. е. Далі, встановивши, що комплекс із хошеу- това входить до групи церемоніальних наборів, авторка посилається на прямі аналогії серед церемоніальних наборів (насамперед набору з новопривольного) та повсякденних вуздечок із Блюменфельдського кургану а-12. у свою чергу, цей курган, за авторською схемою релятивної хронології, що ґрунтується на типології сагай- дачних наборів нижнього Поволжя, належить до верхнього пласту першої хронологічної групи. отже, і хошеутове має теж належати до цьо- го пласту, який М.о. очір-горяєва датує пер- шою половиною V ст. до н. е. аргументуючи цю дату, авторка посилається на власні статті з типології вістер стріл та хронології, опуб- ліковані в «російській археології» та вritish   archaeological report. на наш погляд, хронологічна частина книги мала б бути більш розширеною, позаяк стисло-  го тезового викладення авторської системи ре- лятивної хронології замало для такої праці, хоча дата комплексу й не викликає сумніву. напевно, краще було б повністю, з ілюстраціями, виклас- ти суть своєї схеми та механізм співвідношен- ня її з абсолютними датами, хоча б з огляду на те, що західним читачам не завжди доступні російські або українські видання, а нашим —   англійські. Здавалося б, авторське завдання виконано: комплекс описано, аналогії наведено, дату ви- значено. Проте М.о. очір-горяєва на цьому не зупинилася. вона здійснила наступний і напрочуд важливий крок, розглянувшиу роз- ділі «Gräber mit Pferdegeschirr aus dem Unteren Wolga-Gebiet» всі пам’ятки цієї категорії з ре- гіону, що вивчається. При цьому було проведено значну та важливу підготовчу роботу: складено повний каталог усіх вуздечкових наборів ниж- нього Поволжя; у книзі зібрано і проілюстровано (що важливо — і зі зворотного боку, з петлями та всіма деталями) всі комплекси, розкидані по регіональним музеям. ця копітка праця повністю виправдала себе, позаяк виявилося, що всі комплекси з предмета- ми вузди з нижнього Поволжя можна поділити на дві стилістичні групи, що відрізняються за поховальним обрядом. одні речі завжди знахо- дили у могильній ямі поруч із похованим, інші —   за межами ями, але поруч з нею. на думку ав- торки, перші можна вважати повсякденними, другі — церемоніальними, сакральними. в та- кий спосіб М.о. очір-горяєвій вдалося не лише «примирити» два протилежні погляди М.П. гряз-  нова та с.І. руденка про побутове або риту- альне призначення пазирикських вуздечкових наборів, а й порушити актуальне питання щодо співвідношення побутового та сакрального в археологічній культурі. Проаналізувавши по- ховання з нижнього Поволжя, авторка дійшла висновку, що хошеутівська знахідка належить до другої стилістичної групи церемоніальних наборів. нарешті, оцінивши місце та роль комплексу з хошеутова на тлі однокультурних пам’яток нижнього Поволжя, дослідниця вийшла за межі регіону, що вивчався. в останньому роз- ділі «Gräber mit Pferdegeschirr aus dem südlichen Uralvorland» здійснено детальний аналіз похо- вань із предметами кінської вузди з сусіднього регіону — Південного Приуралля. З позицій методології це дослідження — бездоганний крок, адже саме південно-приуральські пам’ятки складають другу (самаро-уральську) групу старожитностей Євразії скіфського часу (до першої, волго-донської, належить комплекс із хошеутова). у цьому розділі авторка докладно описала та каталогізувала понад 60 поховань із   ISSN 0235-3490. Археологія, 2007, № 3 111 предметами вузди. це, безумовно, безцінна ін- формаційна підтримка для дослідників, які вив- чають Південне Приуралля. цікавими та важливими є висновки М.о. очір-горяєвої. комплекс із хошеутова вона ін- терпретувала як символічне поховання 11 ко- ней. авторка залучила порівняльний матеріал із Пів-нічного Причорномор’я, Південного Приуралля та горного алтаю, навела численні знахідки кінських поховань та предметів вузди в археологічних пам’ятках скіфського часу з усіх куточків євразійського степу. на думку автор- ки, схеми взаєморозташування коней та «госпо- дарів» свідчать про підпорядкованість поховань коней положенню та орієнтації похованого гос- подаря, а їх багата вузда визначає соціальний статус людини. усі ці міркування наведено в двох розділах, а етнографічні приклади про значення коня в кочових суспільствах — у висновках. напевно, варто було б зібрати всі ці дані разом та роз- глядати їх комплексно, тоді б важлива теза про   дворниченко В.В. новые поступления в состав хошеутовского комплекса уздечных принадлежностей // скифы и сарматы в VII—III вв. до н. э. — М., 1999. — с. 153—155. дворниченко В.В., очир-горяева М.А. хошеутовский комплекс уздечных принадлежностей скифского времени на нижней волге // Донские древности. — ростов н/Д. — 1997. — с. 99—115. дворниченко В.В., Плахов В.В., очир-горяева М.А. Погребения ранних кочевников из нижнего Поволжья // ра. — 1997. — № 3. — с. 127—142. одержано 25.01.2007 те, що супровідні поховання коней та предмети вузди в пам’ятках нижнього Поволжя та Пів- денного Приуралля не є свідченням розвине- ного культу коня, пролунала б переконливіше. це тим більше прикро, що авторка протягом усього дослідження демонструвала знання ет- нографії та фольклору, принаймні її рідного калмицького народу, й ці доречні спостережен- ня помітно пожвавили сприйняття археоло- гічних реалій, нагадуючи про їх роль у колись   живій культурі. серед позитивних моментів книги слід від- значити численні ілюстрації високої інформа- тивної та технічної якості, широкі резюме росій- ською та англійською мовами, каталог знахідок. отже, 19-й том серії «археологія в Євразії», що регулярно публікує Євразійський відділ німець- кого археологічного інституту, поповнив науку ще однією високоякісною публікацією видатно- го археологічного комплексу. о.В. СИМоНеНко До важливих компонентів християнської куль- тури належать поховання. обряди захоронень завжди були стійкими, консервативними і в них краще, ніж в інших традиційних явищах, простежуються спадкові риси у розвитку самої культури. Завдяки дослідженням могильни- ків можна відтворити поховальний обряд, що містить значну інформацію про його творців. Матеріали вивчення поховань широко вико- ристовуються для визначення етнічного складу населення тієї чи іншої археологічної культури. різні групи завжди дотримувалися різних уяв- лень про потойбічний світ, тому по-різному й ховали своїх небіжчиків. крім того, ці матеріа-  © І.П. воЗний, 2007 á.Ï. ò î ì å í ÷ ó ê àðõåîëîã³ÿ íåêðîïîë³â ãàëè÷à ³ ãàëèöüêî¿ çåìë³. îäåðæàâëåííÿ. õðèñòèÿí³çàö³ÿ ²âàíî-Ôðàíê³âñüê: Ãîñòèíåöü, 2006. — 328 ñ. ли є важливим джерелом вивчення ідеологічних уявлень, релігійних обрядів та вірувань, демо- графії та побуту населення як окремих регіонів, так і всієї русі. З огляду на таку специфіку по- ховальні комплекси є одними з найбільш пред- ставницьких археологічних джерел в історичних дослідженнях. вивчення могильників давнього галича і га- лицької землі було розпочато ще у 1880-х рр. і триває й нині. у 1990 та 1993 рр. вийшли мо- нографії о.П. Моці, присвячені поховальним пам’яткам південно-руських земель Іх—хІІІ ст.,   де автор на основі систематизації, аналізу та інтерпретації матеріалів поховальних пам’яток розглянув актуальні питання історії київської русі, зокрема, й досліджуваного регіону. Здава-