Імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях: проблеми та напрями стимулювання
Потреба імпортозаміщення є актуальною для будь-якої країни з точки зору необхідності забезпечення її економічної самодостатності, незалежності від ситуації на зовнішніх ринках та геополітичних змін. Для України в умовах повномасштабної війни таке завдання є важливим з позиції забезпечення економічно...
Збережено в:
Дата: | 2024 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут економіки промисловості НАН України
2024
|
Назва видання: | Економіка промисловості |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199527 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях: проблеми та напрями стимулювання / О.Ю. Снігова // Економіка промисловості. — 2024. — № 3 (107). — С. 22-36. — Бібліогр.: 18 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-199527 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1995272024-10-14T17:33:16Z Імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях: проблеми та напрями стимулювання Снігова, О.Ю. Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості Потреба імпортозаміщення є актуальною для будь-якої країни з точки зору необхідності забезпечення її економічної самодостатності, незалежності від ситуації на зовнішніх ринках та геополітичних змін. Для України в умовах повномасштабної війни таке завдання є важливим з позиції забезпечення економічної стійкості та безпеки. З цією метою уряд визначив серед пріоритетних завдань своєї діяльності заміщення у публічних закупівлях імпортної складової. Його вирішення буде важливим і для реалізації проєктів, пов’язаних із закупівлями для відбудови інфраструктурних об’єктів у повоєнний період. Значний виробничий потенціал для повоєнної відбудови інфраструктурних об’єктів України має сфера виготовлення ліфтового обладнання. Необхідність розширення виробничих потужностей цього сегменту машинобудування для задоволення потреб внутрішнього ринку у період повоєнної відбудови обумовить створення нових робочих місць та буде мати мультиплікаційний ефект від розвитку суміжних підприємств-постачальників компонентної бази виробництва. Проте низка проблем заважає вітчизняним виробникам ліфтового обладнання перемагати у публічних закупівлях. Метою статті є обґрунтування доцільності та визначення напрямів і заходів щодо стимулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях в Україні. Проаналізовано ринок ліфтового обладнання України. Оцінено здатність вітчизняних виробників ліфтового обладнання конкурувати на внутрішньому ринку за ціною, терміном гарантії, вартістю гарантійного обслуговування, якістю обладнання. Проаналізовано публічні закупівлі ліфтового обладнання та послуг щодо технічного обслуговування ліфтів через систему «Prozorro». Встановлено, що близько 70% публічних закупівель ліфтового обладнання припадає на закупівлю ліфтового обладнання в імпортерів із Туреччини та Китаю. Виявлено проблеми вітчизняних виробників ліфтової продукції, які заважають брати участь/перемагати у публічних закупівлях. Здійснено розрахунок мультиплікативного ефекту від зростання обсягів державних закупівель ліфтового обладнання у вітчизняних виробників, який свідчить про доцільність стимулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях. Запропоновано напрями та заходи щодо стимулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях в Україні. The problem of import substitution is relevant for any country, taken into account the re-quirements of its economic self-sufficiency, independence on the situation at the international markets and on geopolitical changes. For Ukraine in the state of full-scale war, this task is im-portant from the viewpoints of economic resilience and security. For this reason, the Govern-ment determined the substitution of import components in public procurements as one of the priorities of its activity. Solving this problem will be important for the projects associated with the procurement for the recovery of infrastructure in post-war period. The sector of elevator equipment production has a significant industrial potential for the post-war recovery of infrastructure in Ukraine. Extension of industrial capacity of this segment of machine building in order to cover the domestic market requirements in post-war recovery period will enable new job creation and will provide a multiplicative effect based on the devel-opment of complementary suppliers of production components. However, a number of prob-lems prevents Ukrainian elevator equipment producers from winning in public procurements. The goal of the article is to substantiate the reasonability and to determine the directions and stimulating measures for elevator equipment import substitution in public procurements in Ukraine. The market of elevator equipment of Ukraine has been analyzed. The capacity of Ukraini-an elevator equipment producers to compete at the domestic market has been assessed based on price, warranty terms, cost of warranty service, and quality of equipment. Public procurement of elevator equipment and maintenance services in “Prozorro” system has been studied. It was found that about 70 % of public procurements of elevator equipment account for the purchases of imported equipment from Turkey and China. The problems of domestic producers of elevator equipment preventing them from winning the public procure-ment have been explained. The multiplicative effect from the increase of public procurements of elevator equipment from national producers has been assessed. This proves the reasonability to stimulate import substitution of elevator equipment in public procurements. The directions and measures of ele-vator equipment import substitution stimulation in public procurements in Ukraine have been suggested. 2024 Article Імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях: проблеми та напрями стимулювання / О.Ю. Снігова // Економіка промисловості. — 2024. — № 3 (107). — С. 22-36. — Бібліогр.: 18 назв. — укр. 1562-109Х DOI: http://doi.org/10.15407/econindustry2024.03.022 JEL: H50, H57, L52, L59 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199527 339.338:621.876.11:338.4 uk Економіка промисловості Інститут економіки промисловості НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості |
spellingShingle |
Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості Снігова, О.Ю. Імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях: проблеми та напрями стимулювання Економіка промисловості |
description |
Потреба імпортозаміщення є актуальною для будь-якої країни з точки зору необхідності забезпечення її економічної самодостатності, незалежності від ситуації на зовнішніх ринках та геополітичних змін. Для України в умовах повномасштабної війни таке завдання є важливим з позиції забезпечення економічної стійкості та безпеки. З цією метою уряд визначив серед пріоритетних завдань своєї діяльності заміщення у публічних закупівлях імпортної складової. Його вирішення буде важливим і для реалізації проєктів, пов’язаних із закупівлями для відбудови інфраструктурних об’єктів у повоєнний період.
Значний виробничий потенціал для повоєнної відбудови інфраструктурних об’єктів України має сфера виготовлення ліфтового обладнання. Необхідність розширення виробничих потужностей цього сегменту машинобудування для задоволення потреб внутрішнього ринку у період повоєнної відбудови обумовить створення нових робочих місць та буде мати мультиплікаційний ефект від розвитку суміжних підприємств-постачальників компонентної бази виробництва. Проте низка проблем заважає вітчизняним виробникам ліфтового обладнання перемагати у публічних закупівлях.
Метою статті є обґрунтування доцільності та визначення напрямів і заходів щодо стимулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях в Україні.
Проаналізовано ринок ліфтового обладнання України. Оцінено здатність вітчизняних виробників ліфтового обладнання конкурувати на внутрішньому ринку за ціною, терміном гарантії, вартістю гарантійного обслуговування, якістю обладнання.
Проаналізовано публічні закупівлі ліфтового обладнання та послуг щодо технічного обслуговування ліфтів через систему «Prozorro». Встановлено, що близько 70% публічних закупівель ліфтового обладнання припадає на закупівлю ліфтового обладнання в імпортерів із Туреччини та Китаю. Виявлено проблеми вітчизняних виробників ліфтової продукції, які заважають брати участь/перемагати у публічних закупівлях.
Здійснено розрахунок мультиплікативного ефекту від зростання обсягів державних закупівель ліфтового обладнання у вітчизняних виробників, який свідчить про доцільність стимулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях. Запропоновано напрями та заходи щодо стимулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях в Україні. |
format |
Article |
author |
Снігова, О.Ю. |
author_facet |
Снігова, О.Ю. |
author_sort |
Снігова, О.Ю. |
title |
Імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях: проблеми та напрями стимулювання |
title_short |
Імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях: проблеми та напрями стимулювання |
title_full |
Імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях: проблеми та напрями стимулювання |
title_fullStr |
Імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях: проблеми та напрями стимулювання |
title_full_unstemmed |
Імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях: проблеми та напрями стимулювання |
title_sort |
імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях: проблеми та напрями стимулювання |
publisher |
Інститут економіки промисловості НАН України |
publishDate |
2024 |
topic_facet |
Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199527 |
citation_txt |
Імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях: проблеми та напрями стимулювання / О.Ю. Снігова // Економіка промисловості. — 2024. — № 3 (107). — С. 22-36. — Бібліогр.: 18 назв. — укр. |
series |
Економіка промисловості |
work_keys_str_mv |
AT snígovaoû ímportozamíŝennâlíftovogoobladnannâupublíčnihzakupívlâhproblemitanaprâmistimulûvannâ |
first_indexed |
2024-10-15T04:02:06Z |
last_indexed |
2024-10-15T04:02:06Z |
_version_ |
1812951127263543296 |
fulltext |
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
22 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 3 (107)
УДК 339.338:621.876.11:338.4 DOI: http://doi.org/10.15407/econindustry2024.03.022
Олена Юріївна Снігова,
доктор екон. наук, с.н.с.
ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України»
вул. Панаса Мирного, 26, м. Київ, 01011, Україна
E-mail: osnigova@ukr.net
https://orcid.org/ 0000-0001-7456-4894
ІМПОРТОЗАМІЩЕННЯ ЛІФТОВОГО
ОБЛАДНАННЯ У ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЛЯХ:
ПРОБЛЕМИ ТА НАПРЯМИ СТИМУЛЮВАННЯ
Потреба в імпортозаміщенні є актуальною для будь-якої країни з точки зору необхід-
ності забезпечення її економічної самодостатності, незалежності від ситуації на зовнішніх
ринках та геополітичних змін. Для України в умовах повномасштабної війни таке завдання
є важливим з позиції забезпечення економічної стійкості та безпеки. З цією метою уряд
визначив серед пріоритетних завдань своєї діяльності заміщення у публічних закупівлях
імпортної складової. Його вирішення буде важливим і для реалізації проєктів, пов’язаних із
закупівлями для відбудови інфраструктурних об’єктів у повоєнний період.
Значний виробничий потенціал для повоєнної відбудови інфраструктурних об’єктів
України має сфера виготовлення ліфтового обладнання. Необхідність розширення виробни-
чих потужностей цього сегменту машинобудування для задоволення потреб внутрішнього
ринку у період повоєнної відбудови обумовить створення нових робочих місць та буде
мати мультиплікативний ефект від розвитку суміжних підприємств-постачальників
компонентної бази виробництва. Проте низка проблем заважає вітчизняним виробникам
ліфтового обладнання перемагати у публічних закупівлях.
Метою статті є обґрунтування доцільності та визначення напрямів і заходів щодо сти-
мулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях в Україні.
Проаналізовано ринок ліфтового обладнання України. Оцінено здатність вітчизняних
виробників ліфтового обладнання конкурувати на внутрішньому ринку за ціною, терміном
гарантії, вартістю гарантійного обслуговування, якістю обладнання.
Проаналізовано публічні закупівлі ліфтового обладнання та послуг щодо технічного
обслуговування ліфтів через систему «Prozorro». Встановлено, що близько 70% публічних
закупівель ліфтового обладнання припадає на закупівлю ліфтового обладнання в імпортерів
із Туреччини та Китаю. Виявлено проблеми вітчизняних виробників ліфтової продукції, які
заважають брати участь/перемагати у публічних закупівлях.
Здійснено розрахунок мультиплікативного ефекту від зростання обсягів державних за-
купівель ліфтового обладнання у вітчизняних виробників, який свідчить про доцільність сти-
мулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях. Запропоно-
вано напрями та заходи щодо стимулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання у пу-
блічних закупівлях в Україні.
Ключові слова: імпортозаміщення, публічні закупівлі, повоєнне відновлення, стимулю-
вання імпортозаміщення.
JEL: H50, H57, L52, L59
Політика імпортозаміщення тради-
ційно відіграє ключову роль як у стимулю-
ванні економічного розвитку країн, так і в
реалізації структурних реформ, зниженні
сировинного характеру економіки та забез-
печенні національної безпеки.
© Видавець ВД «Академперіодика» НАН України, 2024
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 23
2024, № 3 (107)
З урахуванням практичної значущості
для України проблематики імпортозамі-
щення наприкінці 2021 р. було розроблено
проєкт Стратегії державної політики у сфері
імпортозаміщення та диверсифікації поста-
чань за імпортом товарів і послуг для пот-
реб стратегічних галузей промисловості,
орієнтований на необхідність зміцнення
економічного потенціалу та забезпечення
потреб безпеки й оборони України1. У
Проєкті передбачено заходи щодо форму-
вання та реалізації державної політики,
пріоритетів та напрямів, а також надано де-
тальний операційний план реалізації Стра-
тегії з 2021 по 2023 р. і план дій у сфері ім-
портозаміщення на довгостроковий пе-
ріод – до 2030 року.
З метою активізації внутрішніх резер-
вів забезпечення економічної стійкості Ук-
раїни уряд поставив серед пріоритетних за-
вдань збільшення ступеня локалізації та за-
міщення в публічних закупівлях імпортної
складової, визначаючи розвиток вітчизня-
ної промисловості як прямий внесок в обо-
роноздатність країни2. Важливим напрямом
у сфері публічних закупівель, визначеним в
оновленій Стратегії реформування системи
публічних закупівель, є ефективна реаліза-
ція проєктів, пов’язаних із закупівлями для
відбудови інфраструктурних об’єктів Укра-
їни, зруйнованих унаслідок повномасштаб-
ної збройної агресії РФ3,4.
Значний потенціал з точки зору вирі-
шення завдань згідно з визначеними урядом
1 Мінстратегпром підготував проєкт Стратегії імпортозаміщення в стратегічних галузях промисло-
вості. Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України. 2021. URL: https://mspu.gov.
ua/news/minstrategprom-pidgotuvav-proyekt-strategiyi-importozamishchennya-v-strategichnih-galuzyah-promis
lovosti (дата звернення 20.07.2024).
2 Свириденко Ю. Витрачати державні кошти на товари внутрішнього виробництва – має стати но-
вою філософією публічних закупівель. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/vytrachaty-derzhavni-koshty-na-
tovary-vnutrishnoho-vyrobnytstva-maie-staty-novoiu-filosofiieiu-publichnykh-zakupivel-iuliia-svyrydenko (дата
звернення: 20.07.2024).
3 Стратегія реформування системи публічних закупівель на 2024-2026 роки: Розпорядження Кабі-
нету Міністрів України від 02.02.2024 р. № 76-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/
public/65c/0df/904/65c0df904bcd9998217616.pdf (дата звернення: 20.07.2024).
4 Як саме сфера публічних закупівель буде розвиватись найближчими роками? Prozorro. URL:
https://infobox.prozorro.org/articles/yak-same-sfera-publichnih-zakupivel-bude-rozvivatis-nayblizhchimi-rokami
(дата звернення: 20.07.2024).
пріоритетами має виробництво ліфтового
обладнання. Споживчий попит на ліфтове
обладнання в Україні є значним і форму-
ється відповідно до двох тенденцій: необ-
хідності розв’язання проблеми постаріння
ліфтового фонду та потреби у відновленні
пошкодженого/зруйнованого житлового
фонду міст. Більшість ліфтів для заміни у
сфері ЖКГ закуповується за рахунок бю-
джетних коштів державного та місцевого
рівнів.
З урахуванням необхідності подо-
лання вищезгаданих тенденцій потреба в лі-
фтовому обладнані значно перевищує виро-
бничі потужності вітчизняних виробників.
Це стимулює розвиток і розширення вироб-
ничих площ виробників ліфтового облад-
нання для задоволення потреб внутріш-
нього ринку. Налагодження додаткових ви-
робництв має значний потенціал для ство-
рення нових робочих місць з мультипліка-
тивним ефектом від розвитку суміжних під-
приємств-постачальників компонентної
бази вітчизняного виробництва.
В Україні активно порушуються пи-
тання імпортозаміщення. Ця проблема до-
сліджувалася при формуванні та реалізації
аграрної політики з позиції ослаблення
залежності від поставок імпортних товарів
продовольчого призначення (Кундинський,
2015) та забезпечення продовольчої без-
пеки (Губа, 2015; Залізняк, 2019) при здій-
сненні структурної трансформації еконо-
міки, подоланні її сировинного характе-
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
24 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 3 (107)
ру та зниженні номенклатури споживчих
товарів, що імпортуються (Дунаев, Кирю-
хин, 2011; Пазізіна, 2017); формуванні ін-
теграційних кластерних відносин у системі
вітчизняного виробництва з позиції поси-
лення захищеності споживчого ринку від
продуктів надлишкового або неякісного
імпорту (Лупак, 2018).
Значними є напрацювання вітчизня-
них учених щодо формування засад полі-
тики (Жаліло, Гацько, 2006) та визначення
пріоритетів імпортозаміщення при здійс-
ненні стратегічної модернізації промисло-
вості (Жаліло, Собкевич, Сухоруков та ін.,
2012; Собкевич, Шевченко, 2011), забезпе-
ченні економічної та енергетичної безпеки
України, подолання залежності внутріш-
нього ринку від імпорту енергоносіїв (Міні-
стерство енергетики та захисту довкілля,
2019; Лупак, 2018), а також у контексті про-
блем формування і реалізації галузевої по-
літики (Осташко, 2010) та стимулювання
соціально-економічного і промислового
розвитку (Цап, Палінчак, Стеблак, 2018).
Частково питання імпортозаміщення
порушувалися в контексті забезпечення
економічної стійкості в період пандемії,
коли введення спричинених нею обмежень
викликало логістичні труднощі та збіль-
шення транспортних витрат, але в той же
час розкрило можливості для національних
виробників, які мають потужний промисло-
вий потенціал1.
Потреба в імпортозаміщенні актуалі-
зувалася з початком повномасштабного
вторгнення РФ, що посилило як теоретичні,
так і прикладні аспекти досліджень цих про-
блем в Україні (Скрипник, Синяговська,
2022) та за її межами (Valero, Seputyte,
Nardelli, 2022; Holland, Johnson, Rush, Wong
et al., 2022).
Наразі імпортозаміщення в Україні
активно розглядається з точки зору задово-
лення поточних потреб заміщення втраче-
них товарних позицій щодо імпорту з Біло-
русі та РФ (Шевченко, 2023). Але науково-
аналітичні дослідження здійснюються без
урахування перспективних потреб, а також
майбутнього зростаючого попиту, виклика-
ного повоєнним відновленням країни.
Хоча розуміння відбудови країни як
драйвера повоєнного економічного зрос-
тання сприяло формуванню низки урядових
рішень, спрямованих на збільшення сту-
пеня виробничої локалізації вітчизняних то-
варовиробників і заміщення в публічних за-
купівлях імпортної складової, залишаються
невирішеними проблеми, які заважають ро-
зкриттю потенціалу певних галузей вітчиз-
няної промисловості.
Метою статті є обґрунтування доціль-
ності та визначення напрямів і заходів щодо
стимулювання імпортозаміщення ліфто-
вого обладнання у публічних закупівлях в
Україні.
Ринок ліфтового обладнання в Укра-
їні. Виробництво ліфтового обладнання в
Україні представлене 8 вітчизняними та
іноземними компаніями. Найбільш визнач-
ними вітчизняними виробниками є ТОВ
«Завод Євроформат», ТДВ «Укрліфтсер-
віс» (м. Київ), ТОВ «Карат-Ліфткомп-
лект» (м. Вишгород) з локалізацією виробни-
цтва більше 40% залежно від виду продукції.
(табл. 1, 2). Підприємства мають потужну
виробничо-господарську (включаючи склад-
ські приміщення) та контрольно-випробу-
вальну бази, сервісні центри з гарантійного
обслуговування ліфтового обладнання, що
забезпечує орієнтацію на повний цикл ви-
робництва ліфтів: проєктування, виготов-
лення, продаж, монтаж, технічне обслуго-
вування, модернізація і заміна ліфтового
обладнання. Досвід виробничої діяльності
вітчизняних виробничих підприємств є
значним (понад 20 років).
1 Updating the 2020 New Industrial Strategy: Building a stronger Single Market for Europe’s recovery
URL: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-
industrial-strategy_en (дата звернення: 20.07.2024).
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 25
2024, № 3 (107)
Таблиця 1 – Підприємства, представлені на ринку ліфтів в Україні (2023 р.)
Підприємство Од.
% до загальної
кількості
Локалізація, %
2021 2023
ПрAT OTIS, м. Київ 269 10 20-30 20-30
ТОВ «Крафт-Ліфткомплект», м. Вишгород 245 9 55 65
ТОВ «Завод Євроформат», м. Київ 200 7,5 70 70
ТДВ «Укрліфтсервіс», м. Київ 210 7,8 45 45-60
ПП СРБК «Техмонтаж», м. Івано-Франківськ 90 3,3 10 20-40
ТОВ «Браво-Ліфт», м. Київ 44 1,6 20-40 20-40
ТОВ «Завод Тіксіт», м. Біла Церква 21 0,8 20-30 20-30
ТОВ «Механічний завод «Сонет», м. Бровари 20 0,7 20-30 20-30
Таблиця 2 ‒ Показники виробництва ліфтів в Україні
Показник
2018-
2021
% до
загальної
кількості
2022
% до
загальної
кількості
2023
% до
загальної
кількості
Власне виробництво, од. 4514 31,7 345 21,4 1099 40,7
Загальна сума постачання
матеріалами та комплектую-
чими вітчизняних виробни-
ків, млн грн
- - - - 360
Виробнича потужність вітчи-
зняних виробників
- - - - 6600 -
Обсяг реалізованої продук-
ції, млрд грн
- - - - 1,2
Загальна чисельність праців-
ників, осіб
- - - - 600 -
Середня заробітна плата, грн - - - - 24000 -
Обсяг імпорту, од. 9722 68,3 1267 78,6 1602 59,3
Загалом, од. 14236 100 1612 100 2701 100
Джерело: складено автором за: Економічна доцільність інвестування у виробництво ліфтів в Україні. 2023.
Федерація роботодавців України. 5 с.
Вітчизняні підприємства виготовля-
ють пасажирські, вантажні та маловантажні
ліфти з широким спектром вантажопідйом-
ності з можливістю виконання індивідуаль-
них замовлень. Окрім ліфтів підприємства
реалізують замовлення щодо широкої номе-
нклатури запасних частин (кабіни, двері ка-
біни та шахти, деталі лебідки, редуктора
тощо); комплектів і вузлів для модернізації
морально застарілих та фізично зношених
ліфтів; додаткових частин для ліфтів, які ви-
робляються ліфтобудівельними заводами
країн СНД. Продукція підприємств сертифі-
кована (сертифікат якості ISO 9001-2010) і
відповідає всім державним стандартам. Під-
приємства реалізують супровід продукції
протягом терміну експлуатації (мінімум
10 років).
Розгалуженою є система вітчизняних
постачальників компонентної бази вітчиз-
няних виробників ліфтового обладнання,
яка становить понад 300 підприємств. Зага-
льна виробнича потужність вітчизняних за-
водів становить більше 6000 ліфтів на рік.
Разом з тим їх фактична завантаженість у
2023 р. становила 650 од./рік. Основною
причиною такої низької завантаженості є
неякісний дешевий імпорт.
Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
26 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 3 (107)
Увесь обсяг виробленого в Україні лі-
фтового обладнання споживається на внут-
рішньому ринку, що становить більше 40%
загального обсягу ринку України. Навіть
при зростанні обсягу виробництва ліфтів до
рівня виробничих потужностей вітчизняних
заводів ємність внутрішнього ринку, обумо-
влена необхідністю повоєнного соціально-
економічного відновлення регіонів та онов-
лення ліфтового фонду в непостраждалих
регіонах, буде значно перевищувати пот-
реби.
Ринок імпорту ліфтового обладнання
в Україні формується за рахунок постачаль-
ників з близько 20 країн, таких як Китай,
Швейцарія, Туреччина, Іспанія, Болгарія,
Німеччина, Фінляндія, Греція, Польща,
Швеція, Італія, Франція, Австрія, Литва, Ка-
нада, Корея, Данія, США. Серед іноземних
учасників ринку ліфтів України лише OTIS,
KONE, Schindler є акредитованими в Укра-
їні виробниками, що гарантує належну ор-
ганізацію робіт з встановлення, подальшого
технічного обслуговування та сервісного
супроводу протягом періоду експлуатації.
Конкуренція за український ринок
збуту серед країн-імпортерів є високою як
за ціновими, так і за неціновими чинниками.
У довоєнний період на ринку ліфтового об-
ладнання спостерігалися стійкі тенденції
зростання обсягу імпорту ліфтів із Туреч-
чини та Китаю. За 2021-2023 рр. кількість
імпортованих в Україну ліфтів скоротилася
на 1117 од. Це є наслідком зменшення об-
сягу імпорту по відношенню до довоєнного
періоду практично по всіх країнах-імпорте-
рах, проте переважно ‒ через значне скоро-
чення імпорту саме у 2022 р. із країн ‒ най-
більших імпортерів: Білорусі (практично в 4
рази), Китаю (більш ніж утричі) та Туреч-
чини (практично у 1,5 раза). Значним також
є скорочення кількості компаній (як інозем-
них, так і вітчизняних), які були постачаль-
никами ліфтового обладнання на ринок Ук-
раїни (табл. 3).
Таблиця 3 – Динаміка імпорту ліфтів в Україні
Країна-
імпортер
2021 2023
Д
и
н
ам
ік
а
2
0
2
3
-2
0
2
2
+
/-
м
л
н
Д
и
н
ам
ік
а
2
0
2
2
-2
0
2
1
+
/-
м
л
н
М
и
тн
а
в
ар
ті
ст
ь
,
м
л
н
д
о
л
.
К
іл
ь
к
іс
ть
л
іф
ті
в
,
о
д
.
К
іл
ь
к
іс
ть
і
н
о
зе
м
н
и
х
к
о
м
п
ан
ій
К
іл
ь
к
іс
ть
у
к
р
аї
н
сь
-
к
о
го
і
м
п
о
р
ту
,
о
д
.
М
іс
ц
е/
%
М
и
тн
а
в
ар
ті
ст
ь
,
м
л
н
д
о
л
.
К
іл
ь
к
іс
ть
л
іф
ті
в
,
о
д
.
К
іл
ь
к
іс
ть
і
н
о
зе
м
н
и
х
к
о
м
п
ан
ій
К
іл
ь
к
іс
ть
у
к
р
аї
н
сь
-
к
о
го
і
м
п
о
р
ту
,
о
д
.
М
іс
ц
е/
%
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Білорусь 4,184 363 1 14 4/,59 -0,203 -3,981
Росія 0,011 1 1 1 15/0,02 -0,036 0,025
Китай 19,033 717 16 27 1/34,54 6,753 298 12 14 2/19,91 -2,344 -9,936
Швейцарія 6,427 218 1 1 3/11,66 2,942 97 1 1 4/8,67 0,243 -3,728
Туреччина 18,109 1142 47 100 2/32,86 14,195 815 31 97 1/41,85 3,847 -7,761
Іспанія 1,003 35 4 6 7/1,82 6,194 250 3 5 3/18,26 4,101 1,090
Болгарія 0,498 28 2 4 8/0,9 0,474 29 1 2 8/1,4 -0,025 0,001
Німеччина 0,332 25 4 9 9/0,6 0,212 14 4 7 10/0,63 -0,085 -0,035
Фінляндія 2,003 87 1 1 6/3,63 1,347 54 1 1 5/3,97 0,440 -1,096
Греція 2,810 75 3 11 5/5,1 0,627 20 3 5 7/1,85 -0,159 -2,024
Польща 0,153 8 3 4 11/0,28 -0,040 -0,113
Швеція 0,160 6 1 2 10/0,29 0,059 2 1 1 12/0,18 0,059 -0,160
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 27
2024, № 3 (107)
Закінчення табл. 3
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Італія 0,098 5 4 4 12/0,18 0,081 4 4 4 11/0,24 -0,001 -0,016
Франція 0,083 2 1 1 13/0,15 0,212 5 1 1 9/0,83 0,212 -0,083
Австрія 0,023 1 1 1 14/0,07 0,023 0,000
Литва 0,070 3 1 3 14/0,13 0,000 -0,070
Канада 0,000 0,000
Корея 0,131 4 1 1 12/0,24 0,686 12 1 1 6/2,02 0,175 0,380
Данія -0,015 0,015
США 0,041 1 1 1 13/0,12 0,041 0,000
Усього 55,105 2719 91 189 33,846 1602 65 141
Джерело: складено автором за: Виробництво ліфтів в Україні. Всеукраїнська громадська організація «Асо-
ціація ліфтовиків України». URL: https://liftoviki.com.ua/ (дата звернення: 20.07.2024).
У 2023 р. на ліфтовому ринку зберіга-
лося домінування імпорту ліфтів із Туреч-
чини та Китаю (близько 60% всього обсягу
ринку). За даними Асоціації ліфтовиків Ук-
раїни переважна більшість компаній-імпор-
терів не можуть забезпечувати угоди на по-
ставку обладнання всіма необхідними сер-
тифікатами відповідності, сервісною та га-
рантійною підтримкою, повною відповідні-
стю чинному технічному регламенту в Ук-
раїні тощо.
Також зростає кількість «непостій-
них» постачальників (імпортерів) ліфтів,
що імпортують в Україну обладнання під
одиничні контракти, не підкріплюючи
угоду будь-якою подальшою технічною
підтримкою та не маючи відповідних серти-
фікатів1.
Протягом 2021-2023 рр. простежу-
ється значне падіння митної вартості ліфто-
вого обладнання, що обумовлює скоро-
чення надходжень до державного бюджету.
Проте за умови нижчих темпів зростання
цін на комплектуючі на внутрішньому ри-
нку можливе нівелювання негативної дії
чинника цінової конкуренції між внутріш-
нім виробником та імпортерами у публіч-
1 Ліфти: застосування, прийняття, технічне обслуговування, сервіс. Всеукраїнська громадська орга-
нізація «Асоціація ліфтовиків України». URL: https://liftoviki.com.ua/ (дата звернення: 20.07.2024).
2 Там само.
них закупівлях за рахунок підвищення рівня
локалізації вітчизняних виробників.
У 2023 р. на ліфтовому ринку зберіга-
лося домінування імпорту ліфтів із Туреч-
чини та Китаю (близько 60% всього обсягу
ринку). За даними Асоціації ліфтовиків Ук-
раїни переважна більшість компаній-імпор-
терів не можуть забезпечувати угоди на по-
ставку обладнання всіма необхідними сер-
тифікатами відповідності, сервісною та га-
рантійною підтримкою, повною відповідні-
стю чинному технічному регламенту в Ук-
раїні тощо.
Також зростає кількість «непостій-
них» постачальників (імпортерів) ліфтів,
що імпортують в Україну обладнання під
одиничні контракти, не підкріплюючи
угоду будь-якою подальшою технічною
підтримкою та не маючи відповідних серти-
фікатів2.
Протягом 2021-2023 рр. простежу-
ється значне падіння митної вартості ліфто-
вого обладнання, що обумовлює скоро-
чення надходжень до державного бюджету.
Проте за умови нижчих темпів зростання
цін на комплектуючі на внутрішньому ри-
нку можливе нівелювання негативної дії
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
28 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 3 (107)
чинника цінової конкуренції між внутріш-
нім виробником та імпортерами у публіч-
них закупівлях за рахунок підвищення рівня
локалізації вітчизняних виробників.
Чинники конкурентоспроможності
вітчизняного ліфтового обладнання в Ук-
раїні. Усе ліфтове обладнання, що виробля-
ється в Україні, відповідає вимогам Техніч-
ного регламенту ліфтів і компонентів без-
пеки та стандартам EN81-20. Номенклатура
запасних частин вітчизняного виробництва
сертифікована (сертифікат якості ISO 9001-
2010) і відповідає всім державним стандар-
там. За даними Асоціації ліфтовиків Укра-
їни вітчизняна продукція має переваги за
вартістю життєвого циклу, ціною комплек-
туючих, терміном експлуатації. У той же
час продукція виробників із Туреччини та
Китаю (крім KONE, OTIS) не має акредито-
ваних сервісних представництв в Україні,
що унеможливлює сервісну підтримку. Це
створює проблеми при експлуатації такого
обладнання та обумовлює зростання витрат
власників у майбутніх періодах. Відсутня
відповідальність монтажних організа-
цій/суб’єктів господарювання в Україні за
проєктування, виготовлення, монтаж, вве-
дення в обіг і сервісне забезпечення протя-
гом експлуатації ліфта, що обумовлює зро-
стання рівня небезпеки експлуатації ліфто-
вого обладнання в наступний період.
Таким чином, спроможність вітчизня-
них виробників ліфтового обладнання кон-
курувати на внутрішньому ринку оціню-
ється на підставі можливості їх продукції
задовольнити вимоги внутрішнього ринку в
сучасних умовах відносно продукції конку-
рентів за такими напрямами:
ціна ‒ за рахунок недотримання норм
чинного законодавства та технічного регла-
менту вітчизняні виробники значно посту-
паються в ціні недоброчесним компаніям-
імпортерам;
строк гарантії ‒ вітчизняне ліфтове
обладнання є повністю конкурентним за га-
рантійними умовами;
вартість гарантійного обслугову-
вання ‒ гарантійне обслуговування входить
у вартість ліфтового обладнання, а оскільки
виробники не мають конкурентних переваг
за ціною, то за вартістю гарантійного обслу-
говування вони також є неконкурентоспро-
можними. Разом з тим у випадку конкурен-
ції з компаніями-імпортерами, що не забез-
печують гарантійного обслуговування, віт-
чизняні виробники матимуть паритет за ра-
хунок такої важливої складової, як гаран-
тійне обслуговування, що включена у вар-
тість обладнання;
якість обладнання ‒ вітчизняні виро-
бники ліфтового обладнання мають конку-
рентні переваги з урахуванням повної від-
повідності продукції чинному технічному
регламенту України порівняно з ліфтовим
обладнанням імпортерів, які таких вимог не
дотримуються;
інші конкурентні переваги ‒ націона-
льні виробники ліфтового обладнання ма-
ють низку конкурентних переваг порівняно
з недоброчесними конкурентами на ринку,
а саме: наявність сертифікатів відповідності
всім законодавчим вимогам, виданих ор-
ганами, що мають атестат Національного
агентства акредитації України; надійність і
репутація заводів-виробників; повна техні-
чна підтримка проєктів експертами з ліфто-
вого обладнання, наявність на заводах влас-
них вузькоспеціалізованих фахівців; на-
дання сервісного гарантійного та післягара-
нтійного обслуговування.
Публічні закупівлі ліфтової продук-
ції та послуг щодо технічного обслугову-
вання ліфтів через систему «Prozorro». Бі-
льшість закупівельних процедур в Україні в
умовах воєнного стану було здійснено без
електронної системи закупівель (ЕСЗ), але
за умови оприлюднення відповідної доку-
ментації після припинення дії воєнного
стану. Отже, статистична інформація про
закупівлі в ЕСЗ за 2022-2023 рр. є непов-
ною. За даними 2021 р. при обсязі публіч-
них закупівель близько 650 млрд грн близь-
ко 38% товарів і послуг у рамках публічних
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 29
2024, № 3 (107)
закупівель України є імпортними або міс-
тять суттєву імпортну складову; рівень про-
никнення імпорту в сектор публічних заку-
півель продукції машинобудування дорів-
нює майже 47%1. За 2023 р. частка публіч-
них закупівель ліфтів у системі «Prozorro»
складає близько 30%, що становить майже
1000 шт. Близько 70% всього обсягу публі-
чних закупівель ліфтів було здійснено в ім-
портерів із Туреччини та Китаю. Також за
даними сайту системи Prozorro щодо заку-
півель послуг з обслуговування ліфтів з кві-
тня 2023 р. по квітень 2024 р. переважають
(2023 р. ‒ 85%, 4 місяці 2024 р. – 91%) є по-
слуги технічного обслуговування, капіталь-
ного та поточного ремонтів ліфтів житло-
вих і нежитлових приміщень. Послуги щодо
встановлення ліфтів становлять незначну
частку публічних закупівель від їх загальної
кількості. Разом із послугами щодо встано-
влення машин спеціального призначення
(підйомні платформи) їх частка у 2023 р. до-
рівнює 0,2% та у 2024 р. – 0,5%2,3.
Проблеми вітчизняних виробників
ліфтової продукції, які заважають брати
участь і перемагати у публічних закупів-
лях:
низька цінова політика іноземних ви-
робників ліфтового обладнання як елемент
маркетингового ходу для швидкого захоп-
лення ринку;
недоліки нормативно-правової та за-
конодавчої бази, що дозволяють імпортерам
вигравати тендери на державні закупівлі за
рахунок формування низької ціни за відсут-
ності їх відповідальності за встановлене лі-
фтове обладнання та незабезпеченні його
належним сервісом у подальшому. У Техні-
чному регламенті введено термін «монтаж-
1Локалізуймося, бо ми того варті. URL: https://zn.ua/ukr/promyshliennost/lokalizujmosja-bo-mi-toho-
varti.html (дата звернення 20.07.2024).
2 Підіймально-транспортувальне обладнання. URL: https://zakupivli.pro/gov/tenders?q=%D0%
BF%D1%96%D0%B4%D1%96%D0%B9%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE-
%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D1%83%D0%B2%
D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B5+%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%BD
%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F (дата звернення 20.07.2024).
3 Інформація про державні закупівлі щодо продукції/послуг щодо ліфтів. URL: https://zakupivli.pro/
gov/tenders?q=%D0%BB%D1%96%D1%84%D1%82+&p=146 (дата звернення 20.07.2024).
ник» (у Директиві по ліфтах – «монтажна
організація»), що означає «фізичну чи юри-
дичну особу, яка бере на себе відповідаль-
ність за проєктування, виготовлення, мон-
таж і введення в обіг ліфта». В інших право-
вих документах ЄС та України для визна-
чення суб’єктів господарювання використо-
вується термін «виробник». Директива по
ліфтах не визначає зобов’язань будь-яким
суб’єктам господарювання як «виробникам
ліфтів», а поняття «виробник» стосується
лише виробників компонентів безпеки.
Ліфт як готовий продукт існує лише після
його постійного встановлення в споруді/бу-
дівлі. У Технічному регламенті та Дирек-
тиві по ліфтах використано загальне пред-
ставлення монтажної організації для того,
щоб накласти обов’язки на особу, яка пос-
тачає ліфт для використання. Роль монтаж-
ної організації поєднує в собі елементи ви-
робництва, монтажу та розміщення на ри-
нку і вважається фундаментальним для пос-
тачання кінцевого продукту. Тобто монтаж-
ною організацією є суб’єкт господарської
діяльності, який бере на себе відповідаль-
ність, що призначається виробнику. Вітчиз-
няні виробники ліфтів та іноземні вироб-
ники-імпортери, які акредитовані в Україні
(мають юридичний статус), сертифіковані
як «монтажні організації» ‒ виробники із за-
безпеченням контролю за виробництвом,
монтажем і сервісом. Проблемою є застосу-
вання ліфтів іноземних виробників, серти-
фікованих Органом з оцінки відповідності,
які не мають статусу монтажної організації
в Україні, а мають сертифікати на проєкту-
вання та виготовлення ліфтів (більшою мі-
рою це компанії Китаю та Туреччини). Час-
тка імпорту таких ліфтів після введення
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
30 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 3 (107)
Технічного регламенту за період 2019-
2023 рр. зросла з 40 до 70% від загального
імпорту ліфтів;
недоліки механізму сертифікації ви-
робників. На ліфтовому ринку посилюється
тенденція щодо одержання сертифікатів,
що не відповідають всім нормам чинного
технічного регламенту України. Згідно з те-
хнічними нормами ліфти мають бути серти-
фіковані за окремими вузлами, а не компле-
ктно, проте ця вимога ігнорується. За таких
умов формування ціни суб’єктів господа-
рювання, що не мають статусу монтажної
організації, дозволяє вигравати тендери на
державні закупівлі при незабезпеченні вста-
новленого продукту належним сервісом у
перспективі;
недоліки механізму публічних закупі-
вель. У механізмі публічних закупівель ви-
користовується лише ціновий фактор, що
суперечить світовій та європейській прак-
тиці застосування такого механізму для сти-
мулювання розвитку національної промис-
ловості, зокрема захисту національного то-
варобиробника. Переважна більшість країн
використовують нецінові фактори в публіч-
них закупівлях для обмеження імпорту та
сприяння розвитку національної промисло-
вості. В Україні практично єдиним крите-
рієм оцінювання тендерних пропозицій є
ціна, що обумовлює проникнення дешевого
імпорту незадовільної якості. Це стосується
компаній-імпортерів, які не можуть забез-
печити угоди на поставку обладнання всіма
необхідними сертифікатами відповідності,
сервісною та гарантійною підтримкою, пов-
ною відповідністю чинному технічному ре-
гламенту в Україні (зокрема, з укомплекто-
ваного ліфта частина вузлів безпеки та від-
повідальних вузлів може не відповідати
чинним вимогам) тощо;
брак критично важливих кваліфікова-
них трудових ресурсів унаслідок мобілізації
та міграції, що обумовлює невідповідність
вітчизняних виробників ліфтової продукції
1 Виробництво ліфтів в Україні. Всеукраїнська громадська організація «Асоціація ліфтовиків Укра-
їни».URL: https://liftoviki.com.ua/ (дата звернення: 20.07.2024).
кваліфікаційному критерію учасника про-
цедури публічних закупівель й унеможлив-
лює їх участь у них.
Розрахунок мультиплікативного
ефекту від збільшення обсягів державних
закупівель ліфтового обладнання у вітчи-
зняних виробників.
Для розрахунку ефекту впливу від
зростання обсягу публічних закупівель про-
дукції у вітчизняного виробника ліфтового
обладнання на зайнятість використано нор-
мативний метод розрахунку максимально
можливого обсягу випуску ліфтового обла-
днання.
Розрахований коефіцієнт чисельності
зайнятих на виробництві до кількості виго-
товлених ліфтів у 2023 р. становить 0,55.
При максимально можливій потужності ві-
тчизняних підприємств у 6000 од. необхідна
кількість працюючих становить 3276 осіб
(близько 3300 осіб), що забезпечить ство-
рення близько 2700 додаткових робочих
місць у сфері виробництва ліфтового обла-
днання.
Постачання матеріалів і комплектую-
чих виробів від вітчизняних підприємств
здійснюється більш ніж 300 підприємст-
вами. Матеріальні затрати в собівартості
складають не менше 60%, з них не менше
50% ‒ виробництва України, що в загаль-
ному обсязі реалізації ліфтів становить бли-
зько 30%.
Обсяг постачання у 2023 р. ТОВ «Ка-
рат-Ліфткомплект» при обсязі виробництва
245 ліфтів становив 86,7 млн грн. За 2023 р.
обсяг постачання виробників ліфтів стано-
вив 360 млн грн (обсяг виробництва ‒ 1099
ліфтів). За необхідності комплектації 6000
од. ліфтів обсяг продукції постачальників
становитиме 2,2 млрд грн.
За даними Асоціації ліфтовиків Укра-
їни зростання обсягів виробництва ліфтів до
рівня виробничої потужності забезпечить
створення 1500 робочих місць у суміжних
галузях1.
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 31
2024, № 3 (107)
Для розрахунку впливу зростання об-
сягів державних закупівель на зростання ви-
пуску продукції по галузі використано мо-
дель міжгалузевого балансу «витрати-ви-
пуск», яка спирається на поняття «чиста га-
лузь» або «вид економічної діяльності» (Че-
пелєв, 2012; Шоломицький, Дейсан, Шоло-
мицька та ін., 2021).
Використання моделі поширене для
оцінювання сукупного результату, що ви-
никає в економічній системі за рахунок
впливу зміни одного з її елементів (обсягів
виробництва, інвестицій, інших характери-
стик галузі) з урахуванням його внеску в за-
гальну економічну динаміку. Модель «ви-
трати-випуск» ґрунтується на ідеї зв'язків
між галузями, обумовлених взаємним спо-
живанням у процесі виробництва товарів і
послуг. Відповідно, проміжне споживання
одних галузей приводить до зростання ви-
пуску і проміжного споживання інших.
Характер впливу оцінюється як пря-
мий ефект, а співвідношення між величи-
нами прямого та сукупного ефекту назива-
ється мультиплікатором. Мультиплікатив-
ний ефект виникає при початковому збіль-
шенні витрат у процесі багаторазового цик-
лічного використання економічними галу-
зями і має більший вплив, ніж початкова
сума стимулу.
Модель має припущення, що:
кожна галузь виробляє лише один
продукт та кожен продукт виробляється
лише однією галуззю;
кожна галузь використовує єдину те-
хнологію, що забезпечує постійний набір
вхідних ресурсів для створення продуктів
галузі;
пропозиція ресурсів є умовно необме-
женою;
у процесі виробництва кожна галузь
споживає продукцію, вироблену іншими га-
лузями;
співвідношення масштабів показників
за кожним видом продукції є незмінним;
залежність між обсягами виробництва
та витратами є пропорційною;
попит не впливає на ціни (модель не
враховує зміни цін унаслідок зміни попиту).
Ефект початкового стимулу, розрахо-
ваний із використанням даної методики, не-
можливо екстраполювати на майбутнє за
рахунок одномоментності реакції економіч-
ної системи, розрахованої на основі статис-
тичних даних конкретного періоду. Як на-
слідок, для України в умовах війни є висока
ймовірність відхилення розрахованих муль-
типлікаторів від фактичних мультиплікати-
вних ефектів.
Інформаційну базу обчислень стано-
вить таблиця «Витрати-випуск» за 2021 р. в
основних цінах. Обчислення виконано з ви-
ключенням імпортної складової у випуску.
Ефект є величиною зміни галузевого випу-
ску у відповідь на зміну величини кінцевого
споживання.
Розрахунок мультиплікаторів випуску:
збільшення обсягу державних закупі-
вель за КВЕД С28 «Виробництво машин та
устаткування, не віднесене до інших групу-
вань» на 1 грн спричинить зростання випу-
ску продукції по всіх галузях на 1,233 грн;
збільшення обсягу державних закупі-
вель за КВЕД 28.22.16 28.22.16 «Ліфти, скі-
пові підіймачі, ескалатори та пішохідні ру-
хомі доріжки» на 1 грн приведе до зрос-
тання випуску продукції по всіх галузях на
0,32 грн.
Висновки. Мультиплікативний ефект
від імпортозаміщення у публічних закупів-
лях ліфтового обладнання досягається не
лише посиленням прямих дій щодо підтри-
мки галузі, а потребує формування ефекти-
вної економічної політики та розроблення
заходів, що забезпечують подолання систе-
мних проблем: від недоліків системи публі-
чних закупівель до недосконалості норма-
тивно-правового забезпечення, що заважа-
ють вітчизняним виробникам ліфтового об-
ладнання брати участь і перемагати в торгах
(див. рисунок).
Скорочення імпорту в публічних за-
купівлях можливо досягти шляхом:
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
32 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 3 (107)
Рисунок – Стимулювання імпортозаміщення ліфтового обладнання в системі публічних
закупівель
Джерело: складено автором.
гармонізації законодавства України у
сфері публічних закупівель із відповідними
директивами ЄС;
розширення переліку вимог до учасни-
ків публічних закупівель, що будуть унемож-
ливлювати участь недобросовісних імпор-
терів (частка яких на ліфтовому ринку дося-
гає 60%). До таких вимог слід віднести: на-
дання сертифікатів, виданих виключно ор-
ганами оцінки відповідності, що отримали
сертифікат Національного агентства акре-
дитації України, і включення переліку та-
ких органів, сертифікати яких відповідають
умовам закупівлі; введення вимог до учас-
ників публічних закупівель, згідно з якими
ліфтове обладнання має бути сертифіковане
за вузлами, а не комплектно, і мають бути
надані відповідні сертифікати акредитова-
ними органами; доповнення вимог закупівлі
переліком вузлів безпеки і відповідальних
вузлів та визначення вимог, яким мають від-
повідати такі вузли згідно з чинним техніч-
ним регламентом України;
внесення змін до нормативно-право-
вих документів, що регламентують конт-
роль за введенням ліфтів в обіг з боку забу-
довників і забезпечення належним сервіс-
ним обслуговуванням для безпеки експлу-
СТИМУЛЮВАННЯ ІМПОРТОЗАМІЩ ЕННЯ ЛІФТОВОГО ОБЛАДНАННЯ
Заходи
розширення переліку вимог до учасників
публічних закупівель
внесення змін до нормативно-правової бази
для забезпечення безпеки експлуатації
включення ліфтів до переліку товарів
з підтвердженим ступенем локалізації
стимулювання внутрішнього виробництва
запровадження реєстрації ліфтів
надання переваги виробникам з комплексним
підходом «виробництво-монтаж-сервіс»
Проблеми, які заважають перемагати
у публічних закупівлях
низька цінова категорія іноземних виробників
недоліки нормативно-правової
та законодавчої бази
надання переваги іноземним виробникам,
які не мають статусу монтажної організації
недоліки сертифікації за вузлами,
а не комплексно
недоліки та невідповідальність світової
практиці механізму публічних закупівель
брак критично важливих
кваліфікованих трудових ресурсів
Критерії конкурентоспроможності
вітчизняного ліфтового обладнання:
Очікувані результати впровадження
заходів - мультиплікативні ефекти:
строк гарантії та вартість гарантійно-
го обслуговування;
якість;
безпека (мають сертифікати);
інші чинники: надійність та репута-
ція; технічна підтримка та якість
післягарантійного обслуговування
створення близько 2700 додаткових робочих місць у
сфері виробництва ліфтів;
створення 1500 робочих місць у суміжних галузях;
збільшення обсягу державних закупівель за КВЕД
28.22.16 «Ліфти, скіпові підіймачі, екскалатори та
пішохідні рухомі доріжки» на 1 грн спричинить зро-
стання випуску продукції по всіх галузях на 0,32 грн
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 33
2024, № 3 (107)
атації, а саме: проведення перевірок щодо
наявності сертифікатів, виданих ООВ, віт-
чизняним імпортерам, які згідно з Техніч-
ним регламентом мають стати «монтаж-
ними організаціями»; запровадження конт-
ролю при виданні дозволів на експлуатацію
та наявність документів на ліфти згідно з
Технічним регламентом щодо набуття ста-
тусу «монтажник»/виробник, проведення
процедур сертифікації та кінцевої переві-
рки; покладання на «монтажну організа-
цію» ‒ суб’єкт господарювання в Україні ‒
повної відповідальності за проєктування,
виготовлення, монтаж, введення в обіг та
сервісне забезпечення як «виробника» про-
тягом експлуатації ліфта, що потребує вне-
сення змін до нормативно-правових доку-
ментів;
включення ліфтів до переліку товарів,
на які поширюватиметься дія Закону Укра-
їни Про внесення змін до Закону України
«Про публічні закупівлі» щодо створення
передумов для сталого розвитку та модерні-
зації вітчизняної промисловості з підтвер-
дженим ступенем локалізації виробництва;
стимулювання внутрішнього вироб-
ництва ліфтів: запровадження державних
програм підтримки; запровадження реєст-
рації ліфтів (згідно з досвідом країн ЄС); ви-
рішення проблемних питань, пов’язаних із
положеннями Технічного регламенту –
надання пріоритетності для виробників із
комплексним підходом «виробництво – мо-
нтаж – сервіс».
Література
Губа М. І. (2015). Імпортозаміщення в сис-
темі забезпечення розвитку продоволь-
чого ринку. Глобальні та національні
проблеми економіки. Вип. 7. С. 117-121.
Дунаев И., Кирюхин А. (2011). Разработка
программ импортозамещения на этапе
структурной модернизации экономики
приграничной украинской области. За-
безпечення сталого розвитку економіки
на макро- та макрорівнях. Одеса: Центр
екон. дослід. і розв. С. 14-16.
Жаліло Я., Гацько В. (2006). Проблеми
формування сучасних засад політики
імпортозаміщення в Україні. Економічна
політика. № 1. URL: http://www.niisp.
org/vydanna/panorama/issue.php?s=epol2
&issue=2006_1 (дата звернення:
20.07.2024).
Жаліло Я.А., Собкевич О.В., Сухоруков А.І.
та ін. (2012). Пріоритети імпортозамі-
щення у стратегії модернізації промисло-
вості України: аналіт. доповідь / за заг.
ред. Я.А. Жаліла. Київ: НІСД. 71 с.
Залізняк В.П. (2019). Імпортозаміщення в
системі забезпечення продовольчої без-
пеки України. Державне управління:
удосконалення та розвиток. № 1. DOI:
https://doi.org/10.32702/2307-2156-2019.
1.29
Кундицький О. (2015). Стратегія держав-
ного регулювання імпортозаміщення в
аграрному секторі України. Науковий ві-
сник Міжнародного гуманітарного уні-
верситету. № 10. С. 60-62.
Лупак Р. (2018). Державна політика імпор-
тозаміщення в системі забезпечення еко-
номічної безпеки України: пріоритети та
інструменти реалізації: монографія.
Львів: Вид-во ННВК «АТБ». 527 с.
Осташко Т. (2010). Можливості та обме-
ження застосування захисних заходів для
сільськогосподарської продукції в рам-
ках СОТ. Економіст. № 9. С. 4-6.
Пазізіна С. (2017). Імпортозаміщення як
чинник зрушень структури виробництва
і зовнішньої торгівлі України. Журнал
європейської економіки. Т. 11. Вип. 2.
С. 199-214. URL: https://jeej.wunu.edu.ua/
index.php/ukjee/article/view/549 (дата звер-
нення: 11.06.2024).
Міністерство енергетики та захисту довкіл-
ля. Асоціація газовидобувних компаній
України. (2019). Посібник імпортозамі-
щення для України. Нафта і газ. 28 с.
URL: https://www.geo.gov.ua/wp-content/
uploads/presentations/ukr/posibnik-importo
zamishhennya-dlya-ukraini.pdf (дата звер-
нення: 16.07.2024).
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
34 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 3 (107)
Скрипник Н.Є., Синяговська А.О. (2022).
Імплементація стратегії імпортозаміщен-
ня в сучасних реаліях геоекономічної не-
стабільності. Інфраструктура ринку.
Вип. 66. С. 35-39.
Собкевич О., Шевченко А. (2011). Щодо фі-
нансових механізмів структурних змін у
промисловому секторі: аналіт. записка.
URL: http://www.niss.gov.ua/articles/ 460/
(дата звернення: 21.06.2024).
Цап М.В., Палінчак М.М., Стеблак Д.М.
(2018). Сутнісні характеристики процесу
імпортозаміщення та його ролі в соціа-
льно-економічному розвитку. Науковий
вісник Ужгородського національного
університету. Сер. Економіка. Вип. 18,
ч. 3. С. 118-122.
Чепелєв М. (2012). Оцінка мультиплікатив-
них ефектів для галузей економіки Укра-
їни: ретроспективний аналіз на базі таб-
лиць «Витрати-випуск». Економіст.
№ 11. С. 74-76.
Шевченко А. (2023). Перспективи імпорто-
заміщення російських та білоруських то-
варів на внутрішньому ринку України.
Національний інститут стратегічних дос-
ліджень. Центр економічних і соціальних
досліджень. Експертна аналітика. URL:
https://niss.gov.ua/doslidzhennya/ekonomi
ka/perspektyvy-importozamishchennya-
rosiyskykh-ta-biloruskykh-tovariv-na (дата
звернення: 21.07.2024).
Шоломицький Ю., Дейсан І., Шоломиць-
ка О. та ін. (2021). Оцінка економічних
ефектів програми «Велике будівництво»
в 2020-2023 роках. Київ: Київська школа
економіки. 56 с.
Holland B., Johnson S, Rush J., Wong A., Orlik T.
(2022, February 25). How War in Ukraine
Threatens the World’s Economic Recove-
ry. Bloomberg Economic. P. 1-5. URL:
https://www.bloomberg.com/news/features/
2022-02-25/war-in-ukraine-howthe-ukraine-
russia-conflict-could-impact-the-globaleco
nomy (дата звернення: 16.05.2024).
Valero J., Seputyte M., Nardelli A. (2022, May
31). EU Leaders Back Push to Ban Most
Russia Oil Over Putin’s War. Bloomberg
Economic. P. 1-4. URL: https://www.bloom
berg.com/news/articles/2022-05-30/eu-leade
rs-back-push-to-ban-some-russian-oil-over-
putin-s-war (дата звернення: 31.05.2024).
References
Guba, M. (2015). Import substitution in the
food market development support system.
Global and national problems of economic,
7, pp. 117-121 [in Ukrainian].
Dunaev, I., & Kiryukhin, A. (2011). Develop-
ment of import substitution programs at the
stage of structural modernization of the
economy of the border region of Ukraine.
Ensuring the sustainable development of the
economy at the macro and macro levels.
Odesa: Economic center experiment and
solution, рp. 14-16 [in Ukrainian].
Zhalilo, Ya., & Gatsko, V. (2006). Problems of
forming modern principles of import
substitution policy in Ukraine. Economic
policy, 1. Retrieved from http://www.niisp.
org/vydanna/panorama/issue.php?s=epol2
&issue=2006_1 [in Ukrainian].
Zhalilo, Ya., Sobkevich, O., Sukhorukov A.
and etc. (2012). Priorities of import substi-
tution in the strategy of modernization of
Ukrainian industry. Analytical report. In
Ya. Zhalilo (Ed.). Kyiv: NISD. 71 р. [in
Ukrainian].
Zaliznyak, V. (2019). Import substitution in the
food security system of Ukraine. Public
administration: improvement and
development. Electronic edition, 1. DOI:
https://doi.org/10.32702/2307-2156-2019.
1.29 [in Ukrainian].
Kundytsky, O. (2015). Strategy of state
regulation of import substitution in the
agricultural sector of Ukraine. International
Humanitarian University Herald, 10, рp.
60-62. [in Ukrainian].
Lupak, R. (2018). State policy of import
substitution in the system of ensuring
economic security of Ukraine: priorities and
implementation tools: monograph. Lviv.
NNVK "ATB" publishing house. 527 р. [in
Ukrainian].
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 35
2024, № 3 (107)
Ostashko, T. Possibilities and limitations of the
application of protective measures for
agricultural products within the framework
of the WTO. Economist, 9, pp. 4-6 [in
Ukrainian].
Pazizina, S. (2017). Import substitution as a
factor in changes in the structure of
production and foreign trade of Ukraine.
Journal of European Economy, 11 (2),
pp. 199-214 [in Ukrainian].
Ministry of Energy and Environmental
Protection. Association of Gas Production
Companies of Ukraine (2019). Guide to
import substitution for Ukraine. Oil and gas.
Retrieved from https://www.geo.gov.ua/
wp-content/uploads/presentations/ukr/posib
nik-importozamishhennya-dlya-ukraini.pdf
[in Ukrainian].
Skrypnyk, N., & Sinyagovska, A. (2022).
Implementation of the import substitution
strategy in the modern realities of
geoeconomic instability. Market
Infrastructure, 66, рр. 35-39 [in Ukrainian].
Sobkevich, O., & Shevchenko, A. (2011).
Regarding the financial mechanisms
of structural changes in the industrial
sector. Analytical note. Retrieved from
http://www.niss.gov.ua/articles/460/ [in
Ukrainian].
Tsap, M., Palinchak, M., & Steblak, D. (2018).
Essential characteristics of the import
substitution process and its role in socio-
economic development. Scientific Bulletin
of Uzhhorod University, Series "Econo-
mics", 18, 3, рр. 118-122 [in Ukrainian].
Chepelev, M. (2012). Evaluation of multiplier
effects for the branches of the economy of
Ukraine: a retrospective analysis based on
the "Input-output" tables. Economist, 11,
рр. 74-76 [in Ukrainian].
Shevchenko, A. (2023). Prospects for import
substitution of Russian and Belarusian
goods in the domestic market of Ukraine.
National Institute of Strategic Studies.
Center for Economic and Social Research.
Expert analytics. Retrieved from
https://niss.gov.ua/doslidzhennya/ekonomi
ka/perspektyvy-importozamishchennya-
rosiyskykh-ta-biloruskykh-tovariv-na [in
Ukrainian].
Sholomytskyi, Yu., Daysan, I., & Sholomyts-
ka, O. and etc. (2021). Evaluation of the
economic effects of the "Major construc-
tion" program in 2020-2023. Kyiv. School
of Economics. 56 p. [in Ukrainian].
Holland, B., Johnson, S, Rush, J., Wong, A., &
Orlik, T. (2022, February 25). How War in
Ukraine Threatens the World’s Economic
Recovery. Bloomberg Economic, pp. 1-5.
Retrieved from https://www.bloomberg.
com/news/features/2022-02-25/war-in-ukra
ine-howthe-ukraine-russia-conflict-could-
impact-the-globaleconomy
Valero, J., Seputyte, M., & Nardelli, A. (2022,
May 31). EU Leaders Back Push to Ban
Most Russia Oil Over Putin’s War.
Bloomberg Economic, pp. 1-4. Retrieved
from https://www.bloomberg.com/news/
articles/2022-05-30/eu-leaders-back-push-
to-ban-some-russian-oil-over-putin-s-war
Olena Yu. Snigova,
Doctor of Economic Sciences, senior researcher
Institute for Economics and Forecasting, NAS of Ukraine
26 Panasa Myrnoho Street, Kyiv, 01011, Ukraine
E-mail: osnigova@ukr.net
https://orcid.org/ 0000-0001-7456-4894
IMPORT SUBSTITUTION OF ELEVATOR EQUIPMENT IN PUBLIC
PROCUREMENTS: PROBLEMS AND DIRECTIONS OF STIMULATION
The problem of import substitution is relevant for any country, taken into account the require-
ments of its economic self-sufficiency, independence on the situation at the international markets
and on geopolitical changes. For Ukraine in the state of full-scale war, this task is important from
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
36 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 3 (107)
the viewpoints of economic resilience and security. For this reason, the Government determined the
substitution of import components in public procurements as one of the priorities of its activity.
Solving this problem will be important for the projects associated with the procurement for the
recovery of infrastructure in post-war period.
The sector of elevator equipment production has a significant industrial potential for the post-
war recovery of infrastructure in Ukraine. Extension of industrial capacity of this segment of ma-
chine building in order to cover the domestic market requirements in post-war recovery period will
enable new job creation and will provide a multiplicative effect based on the development of com-
plementary suppliers of production components. However, a number of problems prevents Ukrain-
ian elevator equipment producers from winning in public procurements.
The goal of the article is to substantiate the reasonability and to determine the directions and
stimulating measures for elevator equipment import substitution in public procurements in Ukraine.
The market of elevator equipment of Ukraine has been analyzed. The capacity of Ukrainian
elevator equipment producers to compete at the domestic market has been assessed based on price,
warranty terms, cost of warranty service, and quality of equipment.
Public procurement of elevator equipment and maintenance services in “Prozorro” system
has been studied. It was found that about 70 % of public procurements of elevator equipment ac-
count for the purchases of imported equipment from Turkey and China. The problems of domestic
producers of elevator equipment preventing them from winning the public procurement have been
explained.
The multiplicative effect from the increase of public procurements of elevator equipment
from national producers has been assessed. This proves the reasonability to stimulate import sub-
stitution of elevator equipment in public procurements. The directions and measures of elevator
equipment import substitution stimulation in public procurements in Ukraine have been suggested.
Keywords: imports substitution, public procurements, post-war recovery, import substitution
stimulation.
JEL: H50, H57, L52, L59
Формат цитування:
Снігова О. Ю. (2024). Імпортозаміщення ліфтового обладнання у публічних закупівлях:
проблеми та напрями стимулювання. Економіка промисловості. № 3 (107). С. 22–36. DOI:
http://doi.org/10.15407/econindustry.2024.03.022
Snigova, O. Yu. (2024). Import substitution of elevator equipment in public procurements:
problems and directions of stimulation. Econ. promisl., 3 (107), рр. 22–36. DOI: http://
doi.org/10.15407/econindustry2024.03.022
Надійшла до редакції 29.07.2024 р.
|