Впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі інноваційного розвитку підприємства
Досліджено різні підходи до визначення сутності стратегії інноваційного розвитку підприємства. Запропоновано концепцію стратегічного управління інноваційним розвитком підприємства та напрями інноваційного розвитку підприємства. Визначено взаємозв’язок напрямів інноваційного розвитку підприємства із...
Збережено в:
Дата: | 2024 |
---|---|
Автори: | , , |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут економіки промисловості НАН України
2024
|
Назва видання: | Економічний вісник Донбасу |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199664 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі інноваційного розвитку підприємства / К.В. Скопцов, Т.Г. Петленко, О.М. Безуглий // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 1-2 (75-76). — С. 103-108. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-199664 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1996642024-10-19T20:49:31Z Впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі інноваційного розвитку підприємства Скопцов, К.В. Петленко, Т.Г. Безуглий, О.М. Менеджмент інновацій Досліджено різні підходи до визначення сутності стратегії інноваційного розвитку підприємства. Запропоновано концепцію стратегічного управління інноваційним розвитком підприємства та напрями інноваційного розвитку підприємства. Визначено взаємозв’язок напрямів інноваційного розвитку підприємства із складовими інтелектуального капіталу підприємства. Обґрунтовано об’єкт та предмет наукових досліджень у сфері стратегічного управління інноваційним розвитком підприємства. Розглянуто та систематизовано теоретико-методичні підходи до визначення сутності інноваційного потенціалу підприємства. На основі системного та комплексного підходів запропоновано узагальнююче визначення інноваційного потенціалу та його структури, яка показує, що інноваційна складова є притаманною для всіх структурних елементів економічного потенціалу підприємства, оскільки виступає забезпечувальним елементом і внутрішнім джерелом створення основних інновацій у процесі управління ним. Various approaches to determining the essence of the enterprise's innovative development strategy have been studied. The concept of strategic management of innovative development of the enterprise and directions of innovative development of the enterprise are proposed. The relationship between the directions of innovative development of the enterprise and the components of the intellectual capital of the enterprise is determined. The object and subject of scientific research in the field of strategic management of the innovative development of the enterprise is substantiated. The theoretical and methodological approaches to determining the essence of the innovative potential of the enterprise are considered and systematized. On the basis of systemic and complex approaches, a generalized definition of innovative potential and its structure is proposed, which shows that the innovative component is inherent in all structural elements of the economic potential of the enterprise, as it acts as a supporting element and an internal source of the creation of basic innovations in the process of its management. 2024 Article Впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі інноваційного розвитку підприємства / К.В. Скопцов, Т.Г. Петленко, О.М. Безуглий // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 1-2 (75-76). — С. 103-108. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. 1817-3772 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-1-2(75-76)-103-108 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199664 330.341.1:005.21:658 uk Економічний вісник Донбасу Інститут економіки промисловості НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Менеджмент інновацій Менеджмент інновацій |
spellingShingle |
Менеджмент інновацій Менеджмент інновацій Скопцов, К.В. Петленко, Т.Г. Безуглий, О.М. Впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі інноваційного розвитку підприємства Економічний вісник Донбасу |
description |
Досліджено різні підходи до визначення сутності стратегії інноваційного розвитку підприємства. Запропоновано концепцію стратегічного управління інноваційним розвитком підприємства та напрями інноваційного розвитку підприємства. Визначено взаємозв’язок напрямів інноваційного розвитку підприємства із складовими інтелектуального капіталу підприємства. Обґрунтовано об’єкт та предмет наукових досліджень у сфері стратегічного управління інноваційним розвитком підприємства.
Розглянуто та систематизовано теоретико-методичні підходи до визначення сутності інноваційного потенціалу підприємства. На основі системного та комплексного підходів запропоновано узагальнююче визначення інноваційного потенціалу та його структури, яка показує, що інноваційна складова є притаманною для всіх структурних елементів економічного потенціалу підприємства, оскільки виступає забезпечувальним елементом і внутрішнім джерелом створення основних інновацій у процесі управління ним. |
format |
Article |
author |
Скопцов, К.В. Петленко, Т.Г. Безуглий, О.М. |
author_facet |
Скопцов, К.В. Петленко, Т.Г. Безуглий, О.М. |
author_sort |
Скопцов, К.В. |
title |
Впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі інноваційного розвитку підприємства |
title_short |
Впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі інноваційного розвитку підприємства |
title_full |
Впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі інноваційного розвитку підприємства |
title_fullStr |
Впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі інноваційного розвитку підприємства |
title_full_unstemmed |
Впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі інноваційного розвитку підприємства |
title_sort |
впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі інноваційного розвитку підприємства |
publisher |
Інститут економіки промисловості НАН України |
publishDate |
2024 |
topic_facet |
Менеджмент інновацій |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199664 |
citation_txt |
Впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі інноваційного розвитку підприємства / К.В. Скопцов, Т.Г. Петленко, О.М. Безуглий // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 1-2 (75-76). — С. 103-108. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. |
series |
Економічний вісник Донбасу |
work_keys_str_mv |
AT skopcovkv vprovadžennâíntelektualʹnihresursívustrategíčnomuvektoríínnovacíjnogorozvitkupídpriêmstva AT petlenkotg vprovadžennâíntelektualʹnihresursívustrategíčnomuvektoríínnovacíjnogorozvitkupídpriêmstva AT bezuglijom vprovadžennâíntelektualʹnihresursívustrategíčnomuvektoríínnovacíjnogorozvitkupídpriêmstva |
first_indexed |
2024-10-20T04:03:43Z |
last_indexed |
2024-10-20T04:03:43Z |
_version_ |
1813404213497036800 |
fulltext |
К. В. Скопцов, Т. Г. Петленко, О. М. Безуглий
103
Економічний вісник Донбасу № 1-2 (75-76), 2024
DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-1-2(75-76)-103-108
УДК 330.341.1:005.21:658
К. В. Скопцов,
старший викладач,
ORCID 0000-0002-2115-2391,
e-mail: skobemech@gmail.com,
Приватний заклад вищої освіти «Східноєвропейський
університет імені Рауфа Аблязова», м. Черкаси,
Т. Г. Петленко,
асистент,
ORCID 0009-0006-4682-8913,
e-mail: tpetlenko@ukr.net,
Центральноукраїнський національний технічний
університет, м. Кропивницький,
О. М. Безуглий,
здобувач третього (освітньо-
наукового) рівня вищої освіти,
ORCID 0009-0002-8644-3146,
e-mail: mba@online.ua,
Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро
ВПРОВАДЖЕННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ РЕСУРСІВ
У СТРАТЕГІЧНОМУ ВЕКТОРІ
ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
Постановка проблеми. На сучасному етапі
розвитку економіки досягнення конкурентних пере-
ваг підприємствами як на вітчизняному, так і на за-
рубіжному ринках можливе лише за умови ефек-
тивного використання інтелектуальних ресурсів,
впровадження сучасних наукомістких технологій,
розробки якісно нової продукції, створення іннова-
цій.
Тому для кожного підприємства постає пи-
тання розробки власної стратегії управління іннова-
ційним розвитком, яка повинна базуватись на сфор-
мульованих концептуальних положеннях, що спри-
ятимуть забезпеченню системності в процесі роз-
робки самої інноваційної стратегії, створюватимуть
умови для організації управління інноваціями та до-
зволять сформувати ефективний інструментарій її
реалізації.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Пи-
тання стратегії інноваційного розвитку розгляда-
лись багатьма вченими. До найбільш відомих зару-
біжних дослідників вказаної проблематики можна
віднести: Й. Шумпетера, М. Бейкера, В. Мединсь-
кого, Е. Терещенка, Р. Фатхутдінова та інших. Серед
вітчизняних вчених слід відзначити тих, хто займа-
ється проблемами інноваційної діяльності на рівні
суб’єктів господарювання, а саме: С. Аптекар, М. Бі-
лопольський, С. Ілляшенко, Н. Краснокутська,
А. Турило, Е. Шацька, Н. Щепкіна, О. Кравченко,
О. Князєва, А. Гриньов, А. Ганієва, О. Кудирко.
Роботи цих авторів висвітлюють різні аспекти
формування та реалізації стратегії інноваційного
розвитку підприємства, проте питання формування
стратегічного управління інноваційним розвитком
вітчизняних підприємств досліджено недостатньо,
що зумовило актуальність дослідження.
Мета дослідження полягає в дослідженні
впровадження інтелектуальних ресурсів в транс-
портно-логістичні технології як стратегічного век-
тору інноваційного розвитку підприємства та об-
ґрунтуванні сутності стратегічного управління інно-
ваційним розвитком підприємства в рамках систем-
ного підходу.
Основні результати дослідження. Теорія
стратегічного управління базується на таких загаль-
них методологічних підходах до управління як сис-
темному, процесному, організаційному, ресурсному
та інших.
Ефективність стратегічного управління зале-
жить від базових напрямків, а саме – зростання,
розширення, захист або розвиток. З урахуванням
мети даного дослідження базовим напрямком буде
виступати – розвиток. Оскільки, розвиток в органі-
зації має багатогранний характер, а саме економіч-
ний розвиток, інноваційний розвиток, розвиток ок-
Менеджмент інновацій
© Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2024
© Видавець ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка", 2024
К. В. Скопцов, Т. Г. Петленко, О. М. Безуглий
104
Економічний вісник Донбасу № 1-2 (75-76), 2024
ремих складових, які мають безпосередній вплив на
перші два типи розвитку, то доцільно буде розгля-
дати питання стратегічного управління інновацій-
ним розвитком підприємства саме з позиції систем-
ному підходу.
Спочатку відмітимо, що більшість науковців в
своїх дослідженнях приділяє увагу таким категоріям
як: інноваційний розвиток підприємства, стратегія
інноваційного розвитку підприємства, економічний
розвиток підприємства, стратегія економічного роз-
витку підприємства тощо.
Роботи присвячені питанням управління інно-
ваційним розвитком підприємства в науковій літера-
турі майже не зустрічаються. На нашу думку, вкрай
важливо саме управляти інноваційним розвитком
підприємства, для чого необхідно сформувати кон-
цепцію стратегічного управління інноваційним роз-
витком підприємства.
Концепція стратегічного управління інновацій-
ним розвитком підприємства буде полягати у на-
ступному:
– розкрити сутність і зміст таких категорій як
стратегічне управління, стратегія інноваційного
розвитку підприємства, інновація підприємства,
інноваційний розвиток підприємства;
– визначити об’єкт та предмет наукових дослі-
джень у сфері стратегічного управління інновацій-
ним розвитком підприємства;
– на підставі сутнісного змісту зазначених кате-
горій визначити можливі напрями інноваційного
розвитку підприємства;
– встановити взаємозв’язок напрямів іннова-
ційного розвитку підприємства із складовими інте-
лектуального капіталу підприємства;
– визначити принципи стратегічного управ-
ління інноваційним розвитком підприємства;
– розробити систему стратегій інноваційного
розвитку підприємства з урахуванням напрямків
інноваційного розвитку та їх взаємозв’язку із скла-
довими інтелектуального капіталу підприємства;
– обґрунтувати систему оціночних показників
та індикаторів інноваційного розвитку підприємс-
тва;
– розробити ефективний організаційно-еконо-
мічний механізм управління інноваційним розвит-
ком підприємства.
Також, доцільним буде привести наступну по-
зицію стосовно трактування категорії «інноваційний
розвиток підприємства» – революційний або ево-
люційний процес інноватизації підприємства за ра-
хунок ефективного використання інтелектуальних
ресурсів, як власних так і залучених, і характеризу-
ється прогресивною зміною його якісного стану.
Отже, результатом інноваційного розвитку під-
приємства будуть постійні прогресивні зміни його
якісного стану, а яким буде процес інноватизації: ре-
волюційний або еволюційний – залежатиме від об-
раного інноваційного напряму, дієздатної стратегії
інноваційного розвитку та рівня співвідношення
власних та залучених інтелектуальних ресурсів та
людського інтелектуального капіталу підприємства.
Розумне поєднання напрямів інноваційного роз-
витку із складовими інтелектуального капіталу під-
приємства забезпечить отримання доходу в процесі
його економічного розвитку.
Об’єктом досліджень у сфері стратегічного уп-
равління інноваційним розвитком підприємства мо-
жуть виступати процеси управління інноватизацією
всього підприємства, окремого виробництва або ок-
ремих функціональних підсистем.
Предметом наукових досліджень в даному на-
прямку будуть проблемні питання щодо форму-
вання концепцій, стратегій, джерел, механізмів, си-
стеми оціночних показників та інструментів управ-
ління інноваційним розвитком підприємства, які
призвані забезпечити прогресивну зміну його якіс-
ного стану в умовах формування інформаційного
суспільства та інноваційної економіки.
Сформуємо бачення сутності стратегічного
управління інноваційним розвитком підприємства –
процес розробки та реалізації концепції, яка є осно-
вою для прийняття ключових управлінських рішень
щодо бажаного рівня інноваційного розвитку, до-
пустимих ризиків, методів інноватизації та приве-
дення у відповідність наявних можливостей шляхом
розробки й реалізації системи стратегій за напря-
мами інноваційного розвитку підприємства («стра-
тегічного набору»).
Напрям або комбінація напрямів інноваційного
розвитку кожного конкретного підприємства буде
визначатись в залежності від багатьох факторів, як
внутрішніх так і зовнішніх, а також від виду його
економічного розвитку.
Наступним кроком, згрупуємо існуючі підходи
вітчизняних науковців до визначення сутності стра-
тегії інноваційного розвитку підприємства для кра-
щого розуміння їх змісту (табл. 1).
Слід відмітити, що в зарубіжній літературі на-
працювання в цьому питанні відсутні.
Згрупуємо визначення вчених за такими клю-
човими ознаками стратегії як мета та сутність. Отже,
мету стратегії інноваційного розвитку підприємства
науковці визначають як: досягнення цілей іннова-
ційного розвитку [1], досягнення поставлених цілей
[2], досягнення певних цілей [3], стабільний іннова-
ційно-активний розвиток [4], створення і впрова-
дження нових продуктів, технологій тощо [6], забез-
печення мети і завдань інноваційного розвитку [7].
Видно, що науковці по-різному підходять до визна-
чення ключової мети стратегії, але в частині з них
відсутня чітка мета, яка враховує інноваційну скла-
дову. В той же час, сутність стратегії інноваційного
розвитку підприємства визначають як: розробка
системи планових дій [1], система планових і про-
гнозованих дій [2], науково-обґрунтована система
розвитку [3], система довгострокових концептуаль-
них установок [4], спосіб досягнення цілей іннова-
ційного розвитку підприємства [5], розрахована на
К. В. Скопцов, Т. Г. Петленко, О. М. Безуглий
105
Економічний вісник Донбасу № 1-2 (75-76), 2024
Таблиця 1
Теоретико-методичні підходи до визначення сутності стратегії
інноваційного розвитку підприємства
Джерело Зміст
Шацька Е. Ш. [1] «стратегія інноваційного розвитку підприємства» – розробка системи планових дій, спрямова-
них на досягнення цілей інноваційного розвитку підприємства, шляхом створення сприятли-
вого інноваційного середовища або вигідного пристосування до нього, базуючись на акумулю-
ванні, використанні та оптимізації ресурсів підприємства, результатом чого має стати підви-
щення якості продукції, конкурентоздатності підприємства, зниження витрат
Щепкіна Н. М. [2] стратегія інноваційного розвитку підприємства – це планування та реалізація заходів щодо до-
сягнення поставлених цілей, виражених у конкретних числових параметрах. Ці заходи спрямо-
вані на посилення ринкових позицій підприємства шляхом виготовлення і реалізації інновацій-
них продуктів, впровадження нових технологій і процесів
Кравченко О. О. [3] стратегію інноваційного розвитку аграрних підприємств пропонується розглядати як систему
планових і прогнозованих дій, спрямованих на використання повного інноваційно-технологіч-
ного циклу для досягнення певних цілей. Кожна обрана стратегія повинна пристосовуватися
до умов, що змінюються
Князєва О. А. [4] стратегія інноваційного розвитку являє собою науково-обґрунтовану систему розвитку
суб’єкта підприємницької діяльності, що, використовуючи наявний ресурсний потенціал,
здатна забезпечити стабільний інноваційно-активний розвиток суб’єкта в конкурентному се-
редовищі
Гриньов А. В. [5] стратегію інноваційного розвитку слід розглядати як систему довгострокових концептуальних
установок розподілу ресурсів при зміні зовнішніх і внутрішніх умов функціонування
Ганієва А. Р. [6] інноваційна стратегія визначена як спосіб досягнення цілей інноваційного розвитку підприєм-
ства, як сукупність певних дій, спрямованих на ефективне використання наявного інновацій-
ного потенціалу підприємства з метою створення та впровадження нових продуктів, техноло-
гій, заходів організаційно-управлінського характеру, що сприяють розвиткові підприємства
і суспільства в цілому
Кудирко О. М. [7] інноваційна стратегія розглядається як розрахована на перспективу система дій суб’єкта еко-
номіки, що забезпечує реалізацію мети, завдань і пріоритетів моделі його інноваційного роз-
витку з урахуванням ендогенних і екзогенних факторів для досягнення ринкового успіху і на-
буття конкурентоспроможності
перспективу система дій [7]. Незважаючи на велику
розбіжність думок, все ж більшість науковців визна-
чають її через систему планових дій.
Слід також відмітити, хоча науковці по-різному
називають стратегію: «стратегія інноваційного роз-
витку підприємства» або «інноваційна стратегія»,
але по суті визначають одне й теж. Вважаємо, що
вживання словосполучення «інноваційна стратегія»
буде розкриватись у зовсім іншому сенсі – іннова-
ційною буде сама стратегія будь-якого об’єкта,
тобто принципово новими будуть підходи до її фор-
мування, розробки, впровадження тощо.
На нашу думку, мета стратегії буде полягати у
забезпеченні рівня інноваційного розвитку підпри-
ємства, який призводитиме до прогресивних змін
його якісного стану. А сутність стратегії – в роз-
робці системи управління інноваційним розвитком
підприємства. Сформуємо бачення стратегії інно-
ваційного розвитку підприємства – розробка сис-
теми управління з метою підтримки такого рівня
інноваційного розвитку підприємства, який забезпе-
чуватиме прогресивні зміни його якісного стану за
рахунок гнучкого адаптаційного механізму до мін-
ливих умов зовнішнього середовища та оптималь-
ного використання внутрішніх можливостей.
Щодо визначення сутності категорії «іннова-
ція», то наш погляд полягає в тому, що необхідно
розмежовувати дану категорію із загальнотеоретич-
них та предметно-прикладних позицій. «Інновація
підприємства» представляє собою ефективний ін-
струмент економічного розвитку підприємства в
умовах глобалізації на основі введення нового або
значно вдосконаленого продукту (товару або по-
слуги), процесу, нового методу маркетингу або но-
вого організаційного методу в його діяльності, який
базується на ефективному використанні як власних
інтелектуальних ресурсів й людського інтелектуаль-
ного капіталу так і залучених, з метою підвищення
економічної ефективності й отриманні конкурент-
них переваг у довгостроковій перспективі. Таке ви-
значення інновації підприємства має певні переваги,
оскільки системно розкриває зміст цієї категорії
і ґрунтовно відображає її характерні риси.
Виходячи із сутності та змісту категорії «інно-
вація підприємства» можна сформулювати основні
напрями інноваційного розвитку підприємства:
– продуктовий, спрямований на розробку й/або
впровадження нового продукту (товару, послуги)
або суттєвого вдосконалення існуючого;
– організаційний, спрямований на розробку
й/або впровадження нового організаційного методу
або значного вдосконалення існуючого;
– технологічний, спрямований на розробку
й/або впровадження нового процесу (технології) або
значного вдосконалення існуючого;
– ринковий, спрямований на розробку й/або
впровадження нових методів маркетингу;
К. В. Скопцов, Т. Г. Петленко, О. М. Безуглий
106
Економічний вісник Донбасу № 1-2 (75-76), 2024
– ресурсний, спрямований на ефективне вико-
ристання власних інтелектуальних ресурсів й люд-
ського інтелектуального капіталу й/або залучених.
Такий підхід до визначення напрямів іннова-
ційного розвитку підприємства за своїм змістом
і структурую дозволяє зробити логічне припущення
щодо тісного зв’язку із складовими інтелектуаль-
ного капіталу підприємства.
Зазвичай, при розробці стратегій враховують їх
залежність від стадій життєвого циклу підприєм-
ства.
У нашому випадку буде доцільніше й логічніше
визначити напрями інноваційного розвитку підпри-
ємства з урахуванням стратегії розвитку інтелекту-
альних ресурсів в залежності від виду його еконо-
мічного розвитку (табл. 2). Такий підхід до страте-
гічного управління інноваційним розвитком підпри-
ємства на основі системному підходу обґрунтову-
ється тісним зв'язком та взаємодією між собою та-
ких видив розвитку як економічного, інноваційного
та інтелектуальних ресурсів підприємства.
При цьому будемо спиратись на дослідження
[8], автори якого вважають, що економічний розви-
ток підприємства – це економічна складова життє-
діяльності підприємства у всіх її формах і проявах
на протязі його життєвого циклу, яка здійснюється
під впливом екзогенних та ендогенних чинників і
зорієнтована на досягнення поставленої власником
(власниками) мети, а також обґрунтовують його
види.
А також на роботу [9], автори якої стверджу-
ють, що ефективність системи управління інтелек-
туальними ресурсами підприємства залежить від
процесів капіталізації – ефективного їх викорис-
тання, перетворення на складові інтелектуального
капіталу й отримання від цього процесу прибутку, а
також комерціалізації – процесу перетворення ідей
на продукти інтелектуальної діяльності: інтелекту-
альні продукти, інтелектуальні активи та інновації,
частину з яких підприємство може реалізувати.
Таблиця 2
Зв’язок напрямів інноваційного розвитку підприємства від виду його економічного розвитку
та стратегії розвитку інтелектуальних ресурсів
Вид економічного розвитку
підприємства
Стратегія розвитку інтелектуальних
ресурсів підприємства (ІРП)
Напрями інноваційного
розвитку підприємства
Утворення підприємства Забезпечення достатнього обсягу інтелектуальних ре-
сурсів, визначення пріоритетних напрямків їх викори-
стання
організаційний, ресурсний
Економічне зростання Формування інтелектуальних ресурсів, ефективне ви-
користання ІРП, формування системи їх саморозвитку
технологічний
продуктовий,
ринковий
Економічна стабільність Розширення напрямків використання ІРП, удоскона-
лення системи їх саморозвитку
технологічний
продуктовий,
ринковий
Економічне падіння Диверсифікація напрямків використання ІРП, що да-
ють змогу зберегти наявні позиції
організаційний, ресурсний,
ринковий
Розвиток без прибутку і збитку Диверсифікація напрямків використання ІРП, що да-
ють змогу отримати додатковий дохід
технологічний
ринковий
Розвиток зі збитком організаційний, ресурсний
Криза (банкрутство) Диверсифікація напрямків використання ІРП, що да-
ють змогу вийти з кризи й запобігти банкрутству
організаційний, ресурсний
Ліквідація підприємства Реалізація інтелектуальних ресурсів, активів і продук-
тів, які можуть бути реалізовані
організаційний, ресурсний,
ринковий
Висновки. Запропонована комбінація напрямів
інноваційного розвитку підприємства визначатиме
мету відповідної стратегії інноваційного розвитку
підприємства з урахуванням стратегії розвитку інте-
лектуальних ресурсів та в залежності від виду еко-
номічного розвитку підприємства.
Такий підхід до формування стратегії іннова-
ційного розвитку підприємства є комплексним, сис-
темним та гармонічно поєднує в собі різні аспекти
розвитку підприємства.
Інноваційний потенціал можна розглядати як
складну динамічну систему генерування, накопи-
чення і трансформування наукових, управлінських
ідей та науково-технічних, маркетингових тощо ре-
зультатів в інноваційні продукти на основі здійс-
нення безперервного процесу управління підприєм-
ством.
Література
1. Шацька Е. Ш. Стратегія інноваційного розвитку підприємств виноградарства і плодівництва Автономної республіки
Крим: автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльно-
сті)». Суми, 2010. 22 с.
К. В. Скопцов, Т. Г. Петленко, О. М. Безуглий
107
Економічний вісник Донбасу № 1-2 (75-76), 2024
2. Щепкіна Н. М. Стратегія інноваційного розвитку підприємств металургійної промисловості: автореф. дис. … канд.
екон. наук: 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)». Маріуполь, 2010. 22 с.
3. Кравченко О. О. Інноваційний розвиток та структурні зміни в економіці: автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.00.01
«Економічна теорія та історія економічної думки». Київ, 2011. 21 с.
4. Князєва О. А. Інноваційний розвиток підприємств поштового зв’язку: теорія, методологія, практика: автореф. дис. …
д-ра екон. наук: 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)». Одеса, 2010. 31 с.
5. Гриньов А. В. Стратегія інноваційного розвитку підприємства: автореф. дис. … д-ра екон. наук: 08.06.01 «Економіка,
організація і управління підприємствами». Донецьк, 2004. 37 с.
6. Ганієва А. Р. Формування інноваційної стратегії розвитку підприємств целюлозно-паперової промисловості: автореф.
дис... канд. екон. наук: 08.06.01 «Економіка, організація і управління підприємствами». Київ, 2005. 21 с.
7. Кудирко О. М. Формування економічної стратегії інноваційного розвитку підприємств харчової промисловості: авто-
реф. дис. ... канд. екон. наук: 08.06.01 «Економіка, організація і управління підприємствами». Київ, 2005. 20 с.
8. Турило А. М., Святенко С. В. Теоретико-методичні основи фінансово-економічного розвитку підприємства. Фінанси
України. 2010. № 2. С. 120-126.
9. Турило А. М., Корнух О. В. Інтелектуальний капітал – основа інноватизації, еффективності і корпоративної стратегії
підприємства: монографія. Кривий Ріг: ВД «Криворізький національний університет», 2012. 228 с.
10. Гуцалюк О. М., Бондар Ю. А. Управління стратегічним розвитком транспортної інфраструктури національної еко-
номіки. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. Серія: Економіка та уп-
равління в нафтовій і газовій промисловості. 2021. № 1 (23). С. 98-107. DOI: https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-1(23)-98-
107.
11. Гуцалюк О. М., Бондар Ю. А., Цатурян Р. О. Особливості формування системи реінжинірингу бізнес-процесів підп-
риємств з використанням цифрових технологій. Економічний вісник Донбасу. 2023. № 2 (72). С. 40-47. DOI:
https://doi.org/10.129 58/1817-3772-2023-2(72)-40-47.
12. Жовновач Р. І., Ніколаєв І. В. Екологічні ризики у формуванні еколого-економічної системи металургійних підпри-
ємств. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 1. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2156-2020.1.3.
13. Цатурян Р. О., Бедов Д. В., Жовновач Р. І. Інноваційні маркетингові інструменти просування промислової продукції
в мережі Інтернет. Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. 2023. Вип. 9 (42). С. 186-196. DOI:
https://doi.org/10.32515/2663-1636.2023.9(42).186-196.
14. Hutsaliuk O. M., Bondar Iu. А., Havrylova N. V., Kovalenko-Marchenkova Y. V. Determination of directions of improve-
ment the organizational and economic mechanism of diversification of used resources and management of products management.
Економічні інновації. 2021. Vol. 23. Iss. 1 (78). P. 75-83. DOI: https://doi.org/10.31520/ei.2021.23.1(78).75-83.
References
1. Shatska, E. Sh. (2010). Stratehiia innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv vynohradarstva i plodivnytstva Avtonomnoi respu-
bliky Krym [Strategy of innovative development of viticulture and fruit growing enterprises of the Autonomous Republic of Crimea].
Extended abstract of candidate’s thesis. Sumy. 22 p. [in Ukrainian].
2. Shchepkina, N. M. (2010). Stratehiia innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv metalurhiinoi promyslovosti [Strategy of
innovative development of enterprises of the metallurgical industry]. Extended abstract of candidate’s thesis. Mariupol. 22 p. [in
Ukrainian].
3. Kravchenko, O. O. (2011). Innovatsiinyi rozvytok ta strukturni zminy v ekonomitsi [Innovative development and structural
changes in the economy]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. 21 p. [in Ukrainian].
4. Kniazieva, O. A. (2010). Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv poshtovoho zviazku: teoriia, metodolohiia, praktyka [Innovative
development of postal enterprises: theory, methodology, practice]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Odesa. 31 p. [in Ukrainian].
5. Hrynov, A. V. (2004). Stratehiia innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstva [The strategy of innovative development of the
enterprise]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Donetsk. 37 p. [in Ukrainian].
6. Haniieva, A. R. (2005). Formuvannia innovatsiinoi stratehii rozvytku pidpryiemstv tseliulozno-paperovoi promyslovosti [For-
mation of an innovative strategy for the development of enterprises of the pulp and paper industry]. Extended abstract of candidate’s
thesis. Kyiv. 21 p. [in Ukrainian].
7. Kudyrko, O. M. (2005). Formuvannia ekonomichnoi stratehii innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv kharchovoi promyslovosti
[Formation of an economic strategy for the innovative development of food industry enterprises]. Extended abstract of candidate’s
thesis. Kyiv. 20 p. [in Ukrainian].
8. Turylo, A. M., Svіatenko, S. V. (2010). Teoretyko-metodychni osnovy finansovo-ekonomichnoho rozvytku pidpryiemstva
[Theoretical and methodological foundations of financial and economic development of the enterprise]. Finansy Ukrainy – Finances
of Ukraine, 2, рр. 120-126 [in Ukrainian].
9. Turylo, A. M., Kornukh, O. V. (2012). Intelektualnyi kapital – osnova innovatyzatsii, effektyvnosti i korporatyvnoi stratehii
pidpryiemstva [Intellectual capital is the basis of innovation, efficiency and corporate strategy of the enterprise]. Kryvyi Rih, Kryvyi
Rih National University. 228 p. [in Ukrainian].
10. Hutsaliuk, O. M., Bondar, Iu. A. (2021). Upravlinnia stratehichnym rozvytkom transportnoi infrastruktury natsionalnoi
ekonomiky [Management of the strategic development of the transport infrastructure of the national economy]. Naukovyi visnyk Ivano-
Frankivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu nafty i hazu. Seriia: Ekonomika ta upravlinnia v naftovii i hazovii
promyslovosti – Scientific Bulletin of the Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas. Series: Economics and man-
agement in the oil and gas industry, 1 (23), рр. 98-107. DOI: https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-1(23)-98-107 [in Ukrainian].
11. Hutsaliuk, O. M., Bondar, Iu. A., Tsaturyan, R. O. (2023). Osoblyvosti formuvannia systemy reinzhynirynhu biznes-protsesiv
pidpryiemstv z vykorystanniam tsyfrovykh tekhnolohii [Peculiarities of Forming a System of Reengineering Business Processes of
Enter-prises Using Digital Technologies]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, Vol. 2 (72), рp. 40-47.
DOI: https://doi.org/10.129 58/1817-3772-2023-2(72)-40-47 [in Ukrainian].
12. Zhovnovach, R. I., Nikolaev, I. V. (2020). Ekolohichni ryzyky u formuvanni ekoloho-ekonomichnoi systemy metalurhiinykh
pidpryiemstv [Environmental risks in the formation of the ecological and economic system of metallurgical enterprises]. Derzhavne
upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok, 1. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2156-2020.1.3 [in Ukrainian].
К. В. Скопцов, Т. Г. Петленко, О. М. Безуглий
108
Економічний вісник Донбасу № 1-2 (75-76), 2024
13. Tsaturian, R. O., Bedov, D. V., Zhovnovach, R. I. (2023). Innovatsiini marketynhovi instrumenty prosuvannia promyslovoi
produktsii v merezhi Internet [Innovative marketing tools for promoting industrial products on the Internet]. Tsentralnoukrainskyi
naukovyi visnyk. Ekonomichni nauky – Central Ukrainian scientific bulletin. Economic sciences, 9 (42), рр. 186-196. DOI:
https://doi.org/10.32515/2663-1636.2023.9(42).186-196 [in Ukrainian].
14. Hutsaliuk, O. M., Bondar, Iu. А., Havrylova, N. V., Kovalenko-Marchenkova, Y. V. (2021). Determination of directions of
improvement the organizational and economic mechanism of diversification of used resources and management of products manage-
ment. Ekonomichni innovatsii – Economic innovations, Vol. 23, Iss. 1 (78), рр. 75-83. DOI:
https://doi.org/10.31520/ei.2021.23.1(78).75-83.
Скопцов К. В., Петленко Т. Г., Безуглий О. М. Впровадження інтелектуальних ресурсів у стратегічному векторі
інноваційного розвитку підприємства
Досліджено різні підходи до визначення сутності стратегії інноваційного розвитку підприємства. Запропоновано кон-
цепцію стратегічного управління інноваційним розвитком підприємства та напрями інноваційного розвитку підприємства.
Визначено взаємозв’язок напрямів інноваційного розвитку підприємства із складовими інтелектуального капіталу підприєм-
ства. Обґрунтовано об’єкт та предмет наукових досліджень у сфері стратегічного управління інноваційним розвитком під-
приємства.
Розглянуто та систематизовано теоретико-методичні підходи до визначення сутності інноваційного потенціалу підпри-
ємства. На основі системного та комплексного підходів запропоновано узагальнююче визначення інноваційного потенціалу
та його структури, яка показує, що інноваційна складова є притаманною для всіх структурних елементів економічного по-
тенціалу підприємства, оскільки виступає забезпечувальним елементом і внутрішнім джерелом створення основних інновацій
у процесі управління ним.
Ключові слова: стратегічне управління, інноваційний розвиток підприємства, інтелектуальні ресурси, транспортно-
логістичні технології, інноваційна стратегія.
Skoptsov K., Petlenko Т., Bezuhlyi O. Implementation of Intellectual Resources in Strategic Vector of Innovative
Development of the Enterprise
Various approaches to determining the essence of the enterprise's innovative development strategy have been studied. The con-
cept of strategic management of innovative development of the enterprise and directions of innovative development of the enterprise
are proposed. The relationship between the directions of innovative development of the enterprise and the components of the intellectual
capital of the enterprise is determined. The object and subject of scientific research in the field of strategic management of the innova-
tive development of the enterprise is substantiated.
The theoretical and methodological approaches to determining the essence of the innovative potential of the enterprise are con-
sidered and systematized. On the basis of systemic and complex approaches, a generalized definition of innovative potential and its
structure is proposed, which shows that the innovative component is inherent in all structural elements of the economic potential of the
enterprise, as it acts as a supporting element and an internal source of the creation of basic innovations in the process of its management.
Keywords: strategic management, innovative development of the enterprise, intellectual resources, transport and logistics tech-
nologies, innovative strategy.
Стаття надійшла до редакції 11.04.2024
|