Священник Олексій Пелипенко як "апостол" неоунії на Волині
Мета роботи полягає в аналізі біографії священника Олексія Пелипенка, який був одним із організаторів неоунійного руху на Волині в міжвоєнний період. Дослідження покликане з’ясувати, яку роль ця особа зіграла в розвитку неоунії, а також виявити причини її виїзду з Волині. Методологія дослідження с...
Збережено в:
Дата: | 2023 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
2023
|
Назва видання: | Сiверянський літопис |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199733 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Священник Олексій Пелипенко як "апостол" неоунії на Волині / М. Федчук // Сіверянський літопис. — 2023. — № 4. — С. 86-94. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | Мета роботи полягає в аналізі біографії священника Олексія Пелипенка, який був одним із організаторів неоунійного руху на Волині в міжвоєнний період. Дослідження покликане з’ясувати, яку
роль ця особа зіграла в розвитку неоунії, а також виявити причини її виїзду з Волині. Методологія
дослідження спирається на принципи історизму, об’єктивності та критичного аналізу джерельного матеріалу. Дослідити архівні джерела дало можливість застосування загальнонаукових (аналізу
і синтезу, порівняння, узагальнення) та спеціально-історичних (проблемно-хронологічного, історичної реконструкції, історико-генетичного, біографічного) методів. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше було впорядковано біографію О. Пелипенка. При цьому з’ясовано обставини
його життя до призначення наприкінці 1922 р. на одну з волинських парафій й уточнено біографічні дані після виїзду з Волині. Висновки. Хоча О. Пелипенко походив із селянської сім’ї Подільської
губернії, його навчання в ряді освітніх закладів переконує в ерудованості цієї особи. Різноплановість навчальних закладів, вибір церковної кар’єри людиною селянського походження, згода на служіння в непростих умовах уніатського середовища і на фронті, навчання на економічному факультеті вже після духовної висвяти – усе це свідчить про тривалі пошуки О. Пелипенком свого місця в
житті. Не припинилися ці пошуки й пізніше, коли священник заявив про прийняття унії, адже через
тридцять років він знову повернувся до православ’я. Аналіз вчинків О. Пелипенка змушує констатувати, що ними керувала не духовна складова, а матеріальні розрахунки, які й спонукали священника
підпорядкуватися католицькому біскупу та зайнятися пропагуванням неоунії. Якраз через це унійна
місія О. Пелипенка й виявилася неуспішною, адже у волинського населення не викликала довіри проповідь особи, яка ославила себе аморальною поведінкою. |
---|