Рецензія : Ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни / Упоряд. М. Паплаускайте. Київ: Лабораторія, 2022. 224 с.
Це книга репортажів, написаних журналістками українського видання Reporters про гострий період війни між 24 лютого та 9 травня 2022 р. Опублікована вона у серпні 2022 р. Рік по тому книга не перестає бути актуальним свідченням масштабної трагедії, яка спіткала мільйони українців....
Збережено в:
Дата: | 2023 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
2023
|
Назва видання: | Сiверянський літопис |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199765 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Рецензія : Ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни / Упоряд. М. Паплаускайте. Київ: Лабораторія, 2022. 224 с. / М. Каранда // Сіверянський літопис. — 2023. — № 5. — С. 161-163. — Бібліогр.: 1 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-199765 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1997652024-10-29T14:12:03Z Рецензія : Ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни / Упоряд. М. Паплаускайте. Київ: Лабораторія, 2022. 224 с. Каранда, М. Рецензії. Огляди. Анотації Це книга репортажів, написаних журналістками українського видання Reporters про гострий період війни між 24 лютого та 9 травня 2022 р. Опублікована вона у серпні 2022 р. Рік по тому книга не перестає бути актуальним свідченням масштабної трагедії, яка спіткала мільйони українців. 2023 Article Рецензія : Ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни / Упоряд. М. Паплаускайте. Київ: Лабораторія, 2022. 224 с. / М. Каранда // Сіверянський літопис. — 2023. — № 5. — С. 161-163. — Бібліогр.: 1 назв. — укр. 2518-7430 DOI: 10.58407/litopis.230517 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199765 355.01(470+571:477)(049.32) uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Рецензії. Огляди. Анотації Рецензії. Огляди. Анотації |
spellingShingle |
Рецензії. Огляди. Анотації Рецензії. Огляди. Анотації Каранда, М. Рецензія : Ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни / Упоряд. М. Паплаускайте. Київ: Лабораторія, 2022. 224 с. Сiверянський літопис |
description |
Це книга репортажів, написаних журналістками українського видання Reporters про гострий період війни між 24 лютого та 9 травня 2022 р. Опублікована вона у серпні 2022 р. Рік по тому книга не перестає бути актуальним свідченням масштабної трагедії, яка спіткала мільйони українців. |
format |
Article |
author |
Каранда, М. |
author_facet |
Каранда, М. |
author_sort |
Каранда, М. |
title |
Рецензія : Ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни / Упоряд. М. Паплаускайте. Київ: Лабораторія, 2022. 224 с. |
title_short |
Рецензія : Ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни / Упоряд. М. Паплаускайте. Київ: Лабораторія, 2022. 224 с. |
title_full |
Рецензія : Ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни / Упоряд. М. Паплаускайте. Київ: Лабораторія, 2022. 224 с. |
title_fullStr |
Рецензія : Ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни / Упоряд. М. Паплаускайте. Київ: Лабораторія, 2022. 224 с. |
title_full_unstemmed |
Рецензія : Ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни / Упоряд. М. Паплаускайте. Київ: Лабораторія, 2022. 224 с. |
title_sort |
рецензія : ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. україна між двома символічними датами російської ідеології війни / упоряд. м. паплаускайте. київ: лабораторія, 2022. 224 с. |
publisher |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
publishDate |
2023 |
topic_facet |
Рецензії. Огляди. Анотації |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/199765 |
citation_txt |
Рецензія : Ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. Україна між двома символічними датами російської ідеології війни / Упоряд. М. Паплаускайте. Київ: Лабораторія, 2022. 224 с. / М. Каранда // Сіверянський літопис. — 2023. — № 5. — С. 161-163. — Бібліогр.: 1 назв. — укр. |
series |
Сiверянський літопис |
work_keys_str_mv |
AT karandam recenzíânenaukovíhroníkivíjnižínočijestezis77dnívlûtogoukraínamíždvomasimvolíčnimidatamirosíjsʹkoíídeologíívíjniuporâdmpaplauskajtekiívlaboratoríâ2022224s |
first_indexed |
2024-11-10T18:53:56Z |
last_indexed |
2024-11-10T18:53:56Z |
_version_ |
1815362757857378304 |
fulltext |
Siverian chronicle. 2023. № 5
161
УДК 355.01(470+571:477)(049.32)
Марина Каранда
•
НЕНАУКОВІ ХРОНІКИ ВІЙНИ:
ЖІНОЧИЙ ЕСТЕЗИС.
77 днів лютого. Україна між двома символічними датами
російської ідеології війни / Упорядник М. Паплаускайте.
Київ: Лабораторія, 2022. 224 с.
DOI: 10.58407/litopis.230517
© М. Каранда, 2023. CC BY 4.0
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6748-2815
Це книга репортажів, написаних журналістками українського видання Reporters про
гострий період війни між 24 лютого та 9 травня 2022 р. Опублікована вона у серпні
2022 р. Рік по тому книга не перестає бути актуальним свідченням масштабної трагедії,
яка спіткала мільйони українців.
Художній репортаж є сучасним жанром, який органічно синтезує роботу журналіста та
письменника, документальне та художнє начало. Рецензування такого роду текстів супро-
воджується певними викликами методологічного та методичного порядку.
Головна редакторка Reporters Марічка Паплаускайте в інтерв’ю 2022 р. назвала
шість ознак якісного художнього репортажу: «конфлікт, сильна історія і фактурні герої,
сюжетність, ефект занурення в ситуацію, який створюється через описи, діалоги та деталі,
проста мова і метафоричність»1.
Тримаю в руках збірку, яка задокументувала в особливий спосіб найболісніші історич-
ні події 2022 р., учасниками й свідками яких стали авторки. Для подолання тригерної ем-
патії варто відслідкувати, чи відповідають художні репортажі цим критеріям.
Також звернемо увагу на композиційну драматургічність: адже усі авторки тяжіють до
правила 3С: character, challenges, changes (з англ. – персонаж, виклики, зміни).
Передмова Сергія Жадана задає пом’якшуючий, адаптивний тон для сприйняття цьо-
го корпусу репортажів, і все одно, читання не є легким. «Свідчити і пам’ятати» – гасло,
яке мотивує не зануритися читачеві винятково у свої спогади про перші місяці війни.
«Збірка про … потребу і здатність людини проговорювати найболючіше, … мова очевид-
ців ... не безсила» (С. 8). І далі розмисли торкаються особливостей письма очевидців:
«Природа писання влаштована таким чином, що письмо відживлюється й постає на най-
випаленіших ділянках свідомості … коли, здається, мова видається просто зайвою»
(С. 10).
Авторки подолали свої страхи й заговорили чи не першими в Україні про трагедію,
яка проживається українцями тепер щоденно. Хронологічні межі, які охоплюють доку-
ментальний матеріал, викладений журналістками, зумовлені бажанням практичної відпо-
віді на російську ідеологію війни. Початок широкомасштабного вторгнення був приуро-
чений державою-терористом до свята 23 лютого – дня російської армії. Адже культ армії,
як мілітарного серця російської нації, давно став ознакою путінської ідеології. Іншим мар-
кером ідеології війни виступає 9 травня, дата, що стала відправною для формування міфу
про «Велику Перемогу». Цей міф функціонує для просування імперських наративів про
«Священну війну», «дідів, які воювали», «русскій мір», «великого полководця Сталіна».
Коли читач зануриться у репортажі українських журналісток, приватні тригери будуть
вмикатися автоматично й заважати відчути повноту історії у краплинах людського досві-
ду тих, хто вижив. І все ж раджу прочитати цю збірку.
Найбільше матеріалів вміщено від чернігівської авторки Віри Курико. Якщо у репор-
тажі «Сьогодні восьмий день, відколи тато не на зв’язку» є розвиток героїні від наляканої
дівчини до професіонала, який свідомо повертається у рідне місто на сьомий день війни,
1 Нишпорська Дарія. Що треба знати про художній репортаж — розбираємо на прикладі Reporters. The Lede.
2020. 20 січня. URL: https://www.thelede.media/lifehacks/2020/01/27/775/.
Сіверянський літопис. 2023. № 5
162
то «Десять днів у Чернігові» – це з одного боку історія про поточні виклики: розстріл чер-
ги за хлібом, відсутність труни для поховання, страх померти голою, приймаючи душ, пе-
реховування у погребі від постійних артобстрілів і авіанальотів, згадка про загиблого зна-
йомого теороборонівця Павла (для мене – студента, актора і друга Пашу Єременка). І все
ж вдалим і гірким одночасно воєнним гумором можна вважати епізод про питання-відпо-
віді дітей, які просто пізнавали світ у його чорні хвилини існування. Так номінація «рус-
ская народная сказка» їх мамою була проінтерпретована – «це те, що у нас за вікном». Рі-
шення повторного виїзду авторці далося складно, каталізатор, мабуть – снаряд, який при-
летів у двір і чужий чоловік закрив авторку власним тілом від пазурів смерті. Репортаж
«Ми бачили поле – воно горіло…» оповідає про досвід виживання й евакуації чернігів-
ського центру соціально-психологічної реабілітації дітей. Головні герої – вихователька
Наталя Пісоцька, директор Анатолій Писанка, їх малі підопічні, монастир і дорога до
Прикарпаття. Знову дитяче питання «А на Харків хто скидав (бомби)?» порушує не дитя-
чу тему відповідальності за військові злочини. Репортаж «Білий халат» присвячено особ-
ливій сторінці новітньої історії – життю психо-неврологічного диспансера в окупації, під
самим Черніговом. Він у ті страшні дні існував завдяки багатьом сумлінним і самовідда-
ним містянам. Пані директорка, Світлана Александрова, стала своєрідним символом муж-
ності колективу, який продовжував лікувати, годувати, ховати в підземеллі, обігрівати й
навіть проводити в останню путь своїх складних пацієнтів. Попри обшуки, невідомість,
чи пропустять блокпости окупантів чернігівську машину з ліками та продуктами, попри
майже відсутній зв’язок із власними родинами у місті, яке нещадно обстрілювалося, але
стояло як північна брама до України.
Інша чернігівка, Інна Адруг, у репортажі «Я не можу виїхати – у мене двадцять котів»
оповідає неначе про те саме, війну. Але мова рублена, речення редуковані, скупі фарби.
Про війну, мабуть, саме так і я б писала, якщо спромоглася на есей чи спогад. Деталі у
тексті красномовні. Дитина, яка не боїться русні, але трохи – «звєрського кота». Чуття, які
витончуються і диференціюють «свої» – «чужі» постріли, близько – далеко «прильот»,
тісно – просторо у підвалі, чисто – брудно від власного одягу та можливості виділити во-
ду на щось, окрім харчування. Ощадливе щастя від запису на гуманітарку всіх уцілілих
сусідів, від зайвої години сну не в підвалі, від співу весняних пташок. Щастя могти слід-
кувати за життям міста. Метафора «мої кохані будинки» відгукнулася – це ті, які дорогі
місцевому мешканцю, які стають знаковими, бадьорять пам’ять про дружбу і любов, свід-
чать про неперервність історії міста. І двадцять перша кішка, яка прибилася після облоги
до солідного загону котів авторки – теж символ любові.
Чернігову, який був довгий час у оточенні, подекуди пророчили долю Маріуполя. До-
свід мешканок міста Діви Марії після оприлюднення злочинів російської армії в Бучі,
Гостомелі, Ірпені має особливу оптику. Читаю репортажі Ганни Аргірової чи Ірини
Ярошинської й пригадую свій власний досвід зустрічі з родинами вцілілих маріупольців.
Це трапилося на Франківщині. Побиті автівки, сива дитина років семи, мама, яка погано
говорить через заїкання, вісімнадцятирічний син у чорній курточці, який несе батька на
руках у гуртожиток. Курточка після прання виявляється бордовою. Цього нема у репорта-
жах, це мої зустрічі й закарбовані епізоди відлуння війни. Але оповіді про надзусилля, які
мама доклала, щоб вивезти дітей з Маріуполя або про кризу зіткнення зі смертю (люди
під завалами, непоховані трупи на дорогах) і неможливість допомогти іншому, кризу за-
лишеності, холод, голод і страх, пережиті подружжям поважного віку – ці оповіді з книги
дають читачеві зовсім нову естетику війни (філософську опцію наділяти сенсами відчут-
тя). Почуття незахищеності, розчавленості минулого, певних світоглядних установок і па-
ралельно почуття гніву до «визволителів».
З точки зору виразності сюжету й оформлення його в оповідь, яка буде напружено-
драматичною та стилістично опуклою, репортаж Катерини Бабкіної – чи не найсильні-
ший. Довга дорога матері з однорічною дитиною з Києва до Польщі – одна з сотень тисяч
доріг, які подолали наші біженки, рятуючи дітей з під ракет і бомб. Але читати про підми-
вання грудного малюка у придорожніх хатах, про ризик втратити чергу на проходження
кордону, про замерзання в автівці через тотальну економію бензину тяжко і ... довірливо.
Бо правда у деталях.
Ємність узагальнення та збереження деталізації також є сильними сторонами матеріа-
лів Марічки Паплаускайте. Оповідь про волонтерську роботу колективу театру Леся
Курбаса, який у перші дні війни перетворено було на воєнний хостел, сповнена контраст-
ності. Очікування вистав змінене на очікування перемоги, спрага допомагати усім біжен-
цям і самостійне награвання на фортепіано хлопчика Максима, сум від поточних новин з
фронту та радість від стратегічно потужних політичних новин – все це інгредієнти, із яких
складено оригінальний і переконливий репортаж.
Siverian chronicle. 2023. № 5
163
Не варто нехтувати емоційними, естетично переобтяженими болем джерелами для до-
слідження новітньої історії. В емоції можна прочитати світоглядну оцінку подіям, цінніс-
ні вектори нашої нації, яка виборює право на демократичний та вільний розвиток у ці не-
прості дні Широкої війни. Рекомендую для ознайомлення не тільки історикам і філоло-
гам, а й психологам, психотерапевтам, кіносценаристам і всім митцям, хто цей колектив-
ний досвід має віддзеркалити у творах для нащадків.
Дата подання: 15 серпня 2023 р.
Дата затвердження до друку: 10 жовтня 2023 р.
Цитування за ДСТУ 8302:2015
Каранда, М. Рецензія : Ненаукові хроніки війни: жіночий естезис // 77 днів лютого. Україна між
двома символічними датами російської ідеології війни / Упоряд. М. Паплаускайте. Київ: Лаборато-
рія, 2022. 224 с. Сіверянський літопис. 2023. № 5. C. 161–163. DOI: 10.58407/litopis.230517.
Цитування за стандартом APA
Karanda, М. (2023). Retsenziia : Nenaukovi khroniky viiny: zhinochyi estezys // 77 dniv liutoho. Ukra-
ina mizh dvoma symvolichnymy datamy rosiiskoi ideolohii viiny / Uporiad. M. Paplauskaite. Kyiv: Labo-
ratoriia, 2022. 224 s. [Review : Non-scientific chronicles of war: womenʼs aesthesis // 77 days of Februa-
ry. Ukraine between two symbolic dates of the Russian war ideology / Edited by M. Paplauskaite. Kyiv:
Laboratory, 2022. 224 p.]. Siverianskyi litopys – Siverian chronicle, 5, P. 161–163. DOI: 10.58407/lito-
pis.230517.
|