Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій

У статті поглиблено теоретико-методичні засади щодо оптимізації логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій як засобу досягнення конкурентних переваг. В представленому дослідженні акцентується увага на сучасних цифрових технологіях, таких як автоматизовані системи управління скл...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2024
Автори: Гриценко, С.І., Котляр, І.А.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2024
Назва видання:Вісник економічної науки України
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200018
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій / С.І. Гриценко, І.А. Котляр // Вісник економічної науки України. — 2024. — № 1 (46). — С. 113–117. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-200018
record_format dspace
spelling irk-123456789-2000182024-11-09T20:53:13Z Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій Гриценко, С.І. Котляр, І.А. Маркетинг і логістика У статті поглиблено теоретико-методичні засади щодо оптимізації логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій як засобу досягнення конкурентних переваг. В представленому дослідженні акцентується увага на сучасних цифрових технологіях, таких як автоматизовані системи управління складом, системи управління транспортом, Інтернет речей, блокчейн та великі дані, що дозволяють компаніям значно покращити ефективність своїх логістичних операцій. Використання цих технологій сприяє зниженню витрат, підвищенню точності і швидкості постачання, а також покращенню обслуговування клієнтів. У статті поглиблено теоретико-методичні засади щодо оптимізації логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій як засобу досягнення конкурентних переваг. В представленому дослідженні акцентується увага на сучасних цифрових технологіях, таких як автоматизовані системи управління складом, системи управління транспортом, Інтернет речей, блокчейн та великі дані, що дозволяють компаніям значно покращити ефективність своїх логістичних операцій. Використання цих технологій сприяє зниженню витрат, підвищенню точності і швидкості постачання, а також покращенню обслуговування клієнтів. 2024 Article Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій / С.І. Гриценко, І.А. Котляр // Вісник економічної науки України. — 2024. — № 1 (46). — С. 113–117. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. 1729-7206 DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2024.1(46).113-117 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200018 658.8:004 uk Вісник економічної науки України Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Маркетинг і логістика
Маркетинг і логістика
spellingShingle Маркетинг і логістика
Маркетинг і логістика
Гриценко, С.І.
Котляр, І.А.
Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій
Вісник економічної науки України
description У статті поглиблено теоретико-методичні засади щодо оптимізації логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій як засобу досягнення конкурентних переваг. В представленому дослідженні акцентується увага на сучасних цифрових технологіях, таких як автоматизовані системи управління складом, системи управління транспортом, Інтернет речей, блокчейн та великі дані, що дозволяють компаніям значно покращити ефективність своїх логістичних операцій. Використання цих технологій сприяє зниженню витрат, підвищенню точності і швидкості постачання, а також покращенню обслуговування клієнтів.
format Article
author Гриценко, С.І.
Котляр, І.А.
author_facet Гриценко, С.І.
Котляр, І.А.
author_sort Гриценко, С.І.
title Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій
title_short Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій
title_full Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій
title_fullStr Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій
title_full_unstemmed Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій
title_sort оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2024
topic_facet Маркетинг і логістика
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200018
citation_txt Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій / С.І. Гриценко, І.А. Котляр // Вісник економічної науки України. — 2024. — № 1 (46). — С. 113–117. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.
series Вісник економічної науки України
work_keys_str_mv AT gricenkosí optimízacíâlogístičnihbíznesprocesívzvikoristannâmcifrovihtehnologíj
AT kotlâría optimízacíâlogístičnihbíznesprocesívzvikoristannâmcifrovihtehnologíj
first_indexed 2024-11-10T19:46:33Z
last_indexed 2024-11-10T19:46:33Z
_version_ 1815366067879411712
fulltext ПЕРЕБИЙНІС В. І., РОГОЗА М. Є., МИКОЛЕНКО І. Г., КОНОНЕНКО Ж. А. 2024/№1 (46) 113 МАРКЕТИНГ ТА ЛОГІСТИКА DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2023.2(45).113-117 УДК 658.8:004 Сергій Іванович Гриценко академік АЕН України д-р екон. наук, проф. ORCID 0000-0002-3322-3986 e-mail: sergiy.gritsenko@gmail.com, Ілона Андріївна Котляр здобувач вищої освіти e-maіl: ikotliar0909@gmail.com, Національний авіаційний університет, м. Київ ОПТИМІЗАЦІЯ ЛОГІСТИЧНИХ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ Постановка проблеми. Цифрові технології пред- ставляють собою системи та інструменти, що вико- ристовують цифрове представлення інформації у ви- гляді бітів. Основною перевагою цих технологій є зни- ження витрат на зберігання, обробку та передачу да- них. Це включає широкий спектр пристроїв та інстру- ментів, від простих електронних приладів і соціальних медіа до складних систем підтримки комп'ютерного середовища [1]. Цифрові технології охоплюють фунда- ментальні аспекти комп'ютерних наук, операційні си- стеми, розробку додатків, усунення несправностей та адміністративні мережеві технології, що робить їх не- замінними в багатьох галузях сучасної економіки [2]. Цифрові технології також мають значний вплив на соціальні та матеріальні аспекти нашого життя, проникаючи в продукти, послуги та процеси. Зокрема, концепція цифрових двійників, яка полягає в інтегра- ції даних між фізичними та віртуальними об'єктами, є важливим нововведенням в індустрії 4.0. Ці технології використовуються у виробництві, охороні здоров'я, розумних містах та інших галузях, сприяючи більш ефективному управлінню та оптимізації ресурсів [3; 4]. Розвиток цифрових технологій у логістиці по- чався в 1980-х роках з впровадження автоматизації. Одним із важливих нововведень є концепція «Фізич- ного Інтернету», яка передбачає інтеграцію всесвітньої системи вантажоперевезень за допомогою сучасних технологій управління даними, таких як блокчейн, що забезпечує прозорість і простежуваність товарів [5]. У 1990-х роках логістика почала активно впро- ваджувати інформаційні системи управління скла- дами, системи управління транспортом та системи уп- равління ланцюгами постачань. Ці системи сприяли оптимізації логістичних потоків, підвищенню безпеки перевезень та зниженню витрат. З розвитком техноло- гій Інтернету Речей (IoT) та штучного інтелекту (AI) в 2000-х роках, логістичні компанії отримали можли- вість впроваджувати інтелектуальні системи управ- ління транспортом, автоматизовані склади та дрони для швидкої доставки [6]. Ці технології значно підви- щили гнучкість та швидкість логістичних процесів, що дозволило компаніям забезпечувати високу якість об- слуговування клієнтів та підвищувати свою конкурен- тоспроможність на ринку [7]. Цифрові технології оп- тимізують логістичні бізнес-процеси в контексті взає- мопов'язаної сукупності операцій і функцій відповідно до визначеної логістичної стратегії. Аналіз останніх досліджень та публікацій. Теорія і практика транспортно-логістичної діяльності висвіт- лена в працях таких зарубіжних та вітчизняних на- уковцій, як Д. Бауерсокс, Д. Клос, Д. Сток, Д. Лам- берт, А. Кальченко, Є. Крикавський, О. Окландер, О. Тридід. Проте висвітлені підходи до вдосконалення логістичної діяльності потребують подальшого систе- много дослідження в роботах [1-20] та шляхом по- дальшої оптимізації логістичних бізнес-процесів з ви- користанням цифрових технологій щодо їх застосу- вання в умовах сучасного середовища, що обумовило вибір теми статті та визначило мету дослідження. Метою статті є розробка пропозицій та рекомен- дацій щодо оптимізації логістичних бізнес-процесів шляхом застосування цифрових технологій. Виклад основного матеріалу дослідження. Цифро- візація бізнес-процесів покликана не тільки надати споживачам необхідну інформацію про послугу, міс- цезнаходження вантажівки, обмін документами, а й забезпечити довіру клієнтів компанії до постачальника цих послуг. Адже завдяки інформаційним технологіям скорочується час на надання клієнтам необхідної ін- формації. Актуальність дослідження обраної теми під- вищується тим, що в останні роки науково-технічний прогрес сприяв значному розвитку інформаційного за- безпечення в логістичній сфері. Для передачі інфор- мації людство все частіше використовує компоненти цифрових технологій. В результаті компанії можуть отримувати інформацію через спільні системи швидше і прозоріше (табл. 1). Актуальність та необхідність оптимізації логіс- тики підкреслюється динамікою розвитку сектору роздрібної торгівлі та зростаючими вимогами вибагли- вого споживача. Враховуючи розгалужену мережу ком- панії та різноманітний асортимент продукції, підви- © Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2024 © Видавець Академія економічних наук України, 2024 ГРИЦЕНКО С. І., КОТЛЯР І. А. 114 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ щення ефективності логістики шляхом оптимізації має вирішальне значення для підтримки конкуренто- спроможності. Такі заходи з оптимізації, як впровадження пере- дових цифрових інструментів для управління запасами в режимі реального часу, покращення планування маршрутів та прогностичної аналітика для прогнозу- вання попиту, є життєво важливими. Ці вдоскона- лення не лише впорядкують операції та зменшать ви- трати, але й покращать надання послуг та рівень задо- воленості клієнтів. Таким чином, впровадження більш інтегрованої та технологічно вдосконаленої логістичної системи є актуальним і необхідним для підтримки та зміцнення ринкових позицій у бізнес-середовищі, яке стає все більш цифровим та орієнтованим на ефективність. Основними цілями оптимізації логістичних про- цесів з використанням цифрових технологій є підви- щення операційної ефективності, зниження витрат і підвищення рівня задоволеності клієнтів. Таблиця 1 Основні компоненти цифрових технологій в логістиці Компоненти Опис Автоматизація процесів Автоматизація процесів включає використання комп'ютерних систем та програм- ного забезпечення для автоматизації рутинних логістичних операцій, таких як сортування, пакування, відстеження вантажів та управління запасами. Це дозволяє значно знизити витрати на робочу силу, підвищити точність та швидкість вико- нання завдань [6] Big Data і аналітика даних Big Data та аналітика даних використовують великі обсяги даних для прогнозування попиту, оптимізації маршрутів доставки, управління запасами та аналізу продук- тивності. Це дозволяє логістичним компаніям приймати обґрунтовані рішення на основі актуальної інформації [7] Штучний інтелект і ма- шинне навчання Штучний інтелект і машинне навчання застосовуються для автоматизації процесів прийняття рішень, оптимізації логістичних мереж, прогнозування попиту та підви- щення ефективності операцій. Ці технології можуть аналізувати великі обсяги да- них і надавати рекомендації в реальному часі [8] Інтернет речей (IoT) Інтернет речей (IoT) включає використання сенсорів і підключених пристроїв для моніторингу та управління логістичними процесами в реальному часі. Це забезпе- чує прозорість і контроль над усіма етапами ланцюга поставок [5] Облікові та управлінські інформаційні системи Облікові та управлінські інформаційні системи включають ERP-системи, системи управління складом (WMS), системи управління транспортом (TMS) та інші про- грамні рішення для автоматизації і оптимізації бізнес процесів. Вони забезпечують інтеграцію і ефективне управління всіма аспектами логістичних операцій [10] Робототехніка і дрони Робототехніка і дрони використовуються для автоматизації фізичних процесів, та- ких як складування, сортування і доставка товарів. Дрони, наприклад, можуть здій- снювати швидку доставку невеликих посилок у важкодоступні місця, знижуючи час доставки та витрати [11] Зокрема, впровадження спрямоване на управ- ління запасами в режимі реального часу за допомогою передових систем, які можуть динамічно пристосову- ватися до коливань попиту та пропозиції, оптимізацію маршрутів дистрибуції за допомогою GPS та програм- ного забезпечення для оптимізації маршрутів з метою мінімізації часу доставки та споживання палива, а та- кож використання прогресивної аналітики для точ- ного прогнозування тенденцій продажів та потреб у запасах. Ці цілеспрямовані вдосконалення покликані під- вищити швидкість реагування ланцюга постачання, зменшити ймовірність затоварювання та дефіциту за- пасів і, зрештою, забезпечити безперебійне та ефек- тивне обслуговування клієнтів, що сприятиме досяг- ненню стратегічних цілей компанії в умовах конку- ренції на ринку. Неефективність транспортної логіс- тики також може призвести до затримок з поповнен- ням запасів, що, в свою чергу, негативно впливає на задоволеність клієнтів. Ці проблеми часто загострю- ються через брак даних у режимі реального часу, що призводить до неефективності управління запасами, коли час реагування на зміну рівня запасів відповідно до коливань попиту є недостатнім. Оптимізація маршрутів на основі штучного інте- лекту та управління автопарком на основі Інтернету речей спростять процеси доставки, знизять витрати та підвищать надійність обслуговування. Впровадження машинного навчання для аналітики вдосконалить прогнозування попиту, тим самим оптимізуючи про- цес закупівель і приводячи рівень запасів у відповід- ність до потреб ринку. Для підприємства впровадження технологій RFID та IoT може значно підвищити ефективність уп- равління запасами та автопарком шляхом надання да- них та аналітики в режимі реального часу, що є важ- ливим для динамічного середовища роздрібної тор- гівлі. ERP-системи мають вирішальне значення для інтеграції різних бізнес-процесів, що може призвести до більш обґрунтованого прийняття рішень і підви- щення операційної ефективності. Штучний інтелект і машинне навчання особливо корисні для вдоскона- лення прогнозування попиту та оптимізації маршрутів доставки, що тісно пов'язано з цілями компанії щодо скорочення логістичних витрат і підвищення рівня за- доволеності клієнтів (табл. 2). Разом ці технології забезпечують надійну основу для усунення поточної неефективності логістичних операцій компанії. ГРИЦЕНКО С. І., КОТЛЯР І. А. 2024/№1 (46) 115 Таблиця 2 Аналіз цифрових технологій для оптимізації логістичних процесів Технологія Опис Оцінка придатності RFID Радіочастотна ідентифікація дозволяє відстежувати та ідентифікувати про- дукцію за допомогою радіохвиль Дуже добре підходить для підвищення точності інвентаризації та зменшення втрат завдяки кращому відстеженню товарів на складах і в до- розі IoT Інтернет речей дозволяє пристроям спілкуватися та працювати через Інте- рнет Підходить для моніторингу автопарку та управ- ління запасами в режимі реального часу, підви- щуючи оперативність та ефективність роботи ERP системи Системи планування ресурсів підпри- ємства інтегрують основні бізнес-про- цеси Необхідний для централізації управління даними та покращення процесу прийняття рішень за- вдяки інтегрованій інформації з різних відділів ШІ та машинне навчання Технології, які дозволяють системам навчатися на основі даних і вдоскона- люватися з часом Підходить для прогнозуючої аналітики в прогно- зуванні попиту та оптимізації маршрутів, потен- ційно знижуючи витрати та покращуючи сервіс Основною метою моніторингу економічної ефек- тивності проєктних пропозицій для оптимізації логіс- тичниx бізнес-процесів є забезпечення безперервного контролю за впровадженням цифрових технологій та оцінка їх впливу на фінансові результати підприєм- ства. Це включає аналіз витрат і вигод від викорис- тання нових технологій, виявлення потенційних еко- номічних ризиків, а також перевірку відповідності реальних результатів запланованим показникам. Мо- ніторинг дозволяє вчасно виявляти відхилення від плану та приймати коригуючи заходи для досягнення максимального економічного ефекту від реалізації проєктів. Моніторинг є критично важливим для об'єктив- ної оцінки проєктних пропозицій, оскільки він забез- печує надійні дані про ефективність впроваджуваних технологій. Завдяки систематичному збору та аналізу даних, моніторинг дозволяє оцінити, наскільки впроваджені цифрові рішення сприяють зниженню операційних витрат, підвищенню продуктивності та поліпшенню якості обслуговування клієнтів. Це, у свою чергу, до- зволяє приймати обґрунтовані управлінські рішення щодо подальших інвестицій у цифровізацію логістич- них процесів та сприяє досягненню стратегічних цілей підприємства. Моніторинг також допомагає ідентифікувати найефективніші практики та технології, які можуть бути масштабовані та впроваджені в інших підрозділах компанії, що сприяє загальному підвищенню конку- рентоспроможності. Для аналізу економічної ефек- тивності проєктних пропозицій у сфері логістики мо- жуть бути використані різні методи моніторингу, включаючи аналіз витрат та вигод, метод чистої при- веденої вартості та метод внутрішньої норми рента- бельності. Аналіз витрат та вигод дозволяє зіставити всі ви- трати, пов'язані з впровадженням цифрових техноло- гій, з очікуваними вигодами, що дозволяє прийняти обґрунтоване рішення щодо доцільності проєкту. Ме- тод чистої приведеної вартості оцінює проєкт з ураху- ванням вартості грошей у часі, що дає можливість ви- значити, наскільки проєкт збільшить вартість компа- нії. Внутрішня норма рентабельності використову- ється для визначення процентної ставки, за якої чиста приведена вартість проєкту дорівнює нулю, що допо- магає оцінити прибутковість інвестицій. Кожен з цих методів має свої переваги та недо- ліки. Аналіз витрат та вигод є простим та інтуїтивно зрозумілим, однак він може бути суб'єктивним, ос- кільки оцінка вигод може бути неточною або непов- ною. Метод чистої приведеної вартості надає точнішу фінансову оцінку проєкту, враховуючи вартість гро- шей у часі, але вимагає точного прогнозування грошо- вих потоків, що може бути складним в умовах високої невизначеності. Висновки. Дослідження щодо оптимізації логіс- тичних бізнес-процесів шляхом впровадження цифро- вих технологій показало, що інтеграція RFID, Інтер- нету речей, оптимізації маршрутів на основі штучного інтелекту та машинного навчання для аналітики значно покращує логістичні операції. Впровадження RFID та Інтернету речей спростило відстеження та уп- равління запасами, зменшило кількість помилок та операційні витрати завдяки підвищенню точності рівня запасів. Оптимізація маршрутів за допомогою штучного інтелекту підвищила швидкість і надійність доставки завдяки оптимізації маршрутів на основі да- них про трафік у реальному часі, що, своєю чергою, підвищило ефективність доставки, знизило спожи- вання пального. Машинне навчання уможливило більш точне прогнозування попиту, що дозволило краще управляти запасами та зменшити кількість ви- падків затоварювання або дефіциту. Ці технологічні досягнення в сукупності покращують операційну гнучкість, дозволяючи компанії більш ефективно від- повідати вимогам ринку та зберігати конкурентну перевагу в умовах Європейської інтеграції. Євросоюз прагне перетворити наступні 10 років на цифрове де- сятиліття Європи [9, с. 52]. Цифровізація допомагає компаніям не тільки впорядкувати передачу даних через свої операції, але й отримати на основі даних інформацію, яка може до- помогти підвищити ефективність їх діяльності. Таким чином, використання цифрових техноло- гій сприяє оптимізації даних, оптимізації внутрішніх і зовнішніх операцій, а також забезпеченню досяг- нення логістичними компаніями цілей клієнтів і біз- несу. По суті, цифровізація є корисним інструментом, який дає компанії максимум переваг і гарантує її три- валий успіх. Список використаних джерел 1. Goldfarb A., Tucker C. Digital Economics. NBER Working Paper Series. 2017. DOI: https://doi.org/10.3386/ w23684. ГРИЦЕНКО С. І., КОТЛЯР І. А. 116 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ 2. Russell M. Digital Technologies. Classroom Assessment and Educational Measurement. 2019. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429507533-13. 3. Fuller A., Fan Z., Day C. Digital Twin: Enabling Technologies, Challenges and Open Research. IEEE Access. 2020. Vol. 8. Р. 108952-108971. DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2998358. 4. Seidel S. Digital Technology and Structure: Bridging the Gap Between Information Systems Research and Practice. The Art of Structuring. 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-06234-7_3. 5. Acciaro M., Renken K., Khadiri N. Technological Change and Logistics Development in European Ports. European Port Cities in Transition. 2020. Р. 73-88. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-36464-9_5. 6. Вербівська Л., Жигалкевич З., Фісун Ю., Чобі- ток І., Шведкий В. Цифрові технології як інструмент ефективної логістики. Revista de la Universidad del Zulia. 2023. DOI: https://doi.org/10.46925//rdluz.39.28. 7. Восканян З. А. Digital технології логістичної системи: основні положення та передумови форму- вання. Бізнес Інформ. 2022. № 12. С. 105-112. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-12-105-112. 8. Barczak, A., Dembińska, I., Marzantowicz, Ł. Analysis of the Risk Impact of Implementing Digital Innovations for Logistics Management. Processes. 2019. Vol. 7(11). No. 815. DOI: https://doi.org/10.3390/pr7110815. 9. EU&Me. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2022. 84 р. 10. Kanchaveli, L. Modern Digital Technologies and Automatic Control Systems In Logistics Companies - Digital Logistics. Economics. 2022. № 6-8. Р. 124-132. DOI: https://doi.org/10.36962/ecs/105/6-8/2022-124. 11. Shadibekova D., Ismoilov N. Development of Digital Logistics and Transport in the Process of Globalization. The 5th International Conference on Future Networks & Distributed Systems. 2021. DOI: https://doi.org/10.1145/3508072.3508207. 12. Гриценко С. І. Вплив цифрового маркетингу на розвиток освітніх кластерів. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності: зб. наук. праць. Маріуполь: ДВНЗ «ПДТУ», 2017. Вип. 15. С. 38-41. 13. Бєлікова О. Ю., Фоміченко І. П., Шаш- ко В. О., Ніколаєва Ю. В. Тенденції розвитку цифро- вого маркетингу як інноваційного інструменту управ- ління підприємствами. Вісник економічної науки України. 2020. №2 (39). С. 133-138. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2020.2(39).133-138. 14. Гриценко С. І., Колісніченко А. В. Проекту- вання логістичних систем шляхом впровадження ІТ- рішень. Проблеми підготовки професійних кадрів з логі- стики в умовах глобального конкурентного середовища: Тези доп. ХVIII міжнар. наук.-практ. конф. (23- 24 жовтня 2020 р.). Київ, 2020. С. 219-222. 15. Kovalchuk S., Gritsenko S., Yaroshenko I., Se- myhulina I., Kobets D. Structural changes in economy of the regions in the context of digitalization. Laplage em Re- vista (International). 2021. Vol. 7_(3C). Р. 669-681. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173C1676p.669- 681. 16. Новікова О. Ф., Антонюк В. П., Ляшен- ко В. І. та ін. Формування концептуальних засад циф- рової трансформації освіти та науки. Вісник економіч- ної науки України. 2021. №1 (40). С. 190-198. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.1(40).190-198. 17. Гриценко С. І., Колісніченко А. В. Особливо- сті управління логістичними бізнес-процесами в умо- вах діджиталізації. Моделювання і оптимізація у транс- порті та логістиці: тези доп. VІІ Міжнар. наук. конф. (21-25 березня 2022 р.). Київ-Кишинів-Баку, 2022. С. 143-154. 18. Панькова О. В., Касперович О. Ю. Українське волонтерство в умовах збройної російської агресії: змі- цнення потужностей через залучення ресурсів цифро- візації, платформізації, ІКТ та мережевих технологій. Економічний вісник Донбасу. 2022. №2(68). С. 113-123. DOI: https://doi.org/10.129 58/1817-3772-2022-2(68)- 113-123. 19. Берташ А. С., Гриценко С. І. ІТ-технології як спосіб оптимізації логістичних процесів. Актуальність та особливості наукових досліджень в умовах воєнного стану: тези доп. ІІІ міжнар. наук.-практ. Інтернет- конф. з нагоди відзначення дня науки-2023 в Україні (м. Київ, 23 травня 2023 р.). Київ, 2023. С. 468-471. DOI: https://www.doi.org/10.36486/23-05-2023. 20. Демус А. О., Гриценко С. І., Карпунь О. В. Діджиталізація процесу обслуговування клієнтів в ла- нцюгах постачання логістичної компанії. Проблеми підготовки професійних кадрів з логістики в умовах гло- бального конкурентного середовища: збірник доп. ХХІ Міжнародної наук.-практ. конф. (27 жовтня 2023 р.). Київ: НАУ, 2023. С. 190-194. References 1. Goldfarb, A., Tucker, C. (2017). Digital Economics. NBER Working Paper Series. DOI: https://doi.org/10.3386/w23684. 2. Russell, M. (2019). Digital Technologies. Classroom Assessment and Educational Measurement. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429507533-13. 3. Fuller, A., Fan, Z., Day, C. (2020). Digital Twin: Enabling Technologies, Challenges and Open Research. IEEE Access, 8, 108952-108971. DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2998358. 4. Seidel, S. (2019). Digital Technology and Structure: Bridging the Gap Between Information Systems Research and Practice. The Art of Structuring. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-06234-7_3. 5. Acciaro, M., Renken, K., Khadiri, N. (2020). Technological Change and Logistics Development in European Ports. European Port Cities in Transition. (рр. 73- 88). DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-36464-9_5. 6. Verbivska, L., Zhigalkevych, Z., Fisun, Yu., Chobitok, I., Shvedkyi, V. (2023). Tsyfrovi tekhnolohii yak instrument efektyvnoi lohistyky [Digital technologies as a tool of effective logistics]. Revista de la Universidad del Zulia. DOI: https://doi.org/10.46925//rdluz.39.28 [in Ukrainian]. 7. Voskanian, Z. (2022). Digital tekhnolohii lo- histychnoi systemy: osnovni polozhennia ta peredumovy formuvannia [Digital Technology for a Logistics System: the Main Provisions and Prerequisites for the Formation]. Business Inform, 12, рр. 105-112. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-12-105-112 [in Ukrainian]. 8. Barczak, A., Dembińska, I., Marzantowicz, Ł. (2019). Analysis of the Risk Impact of Implementing ГРИЦЕНКО С. І., КОТЛЯР І. А. 2024/№1 (46) 117 Digital Innovations for Logistics Management. Processes, 7(11), 815. DOI: https://doi.org/10.3390/pr7110815. 9. EU&Me. (2022). Luxembourg, Publications Office of the European Union. 84 р. 10. Kanchaveli, L. (2022). Modern Digital Techno- logies and Automatic Control Systems In Logistics Companies — Digital Logistics. Economics, 6-8, рр. 124- 132. DOI: https://doi.org/10.36962/ecs/105/6-8/2022-124. 11. Shadibekova, D., Ismoilov, N. (2021). Develop- ment of Digital Logistics and Transport in the Process of Globalization. The 5th International Conference on Future Networks & Distributed Systems. DOI: https://doi.org/10.1145/3508072.3508207. 12. Grytsenko, S. I. (2017). Vplyv tsyfrovoho marketynhu na rozvytok osvitnikh klasteriv [The impact of digital marketing on the development of educational clusters]. Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualnoi vlasnosti — Theoretical and practical aspects of economics and intellectual property, 15, рр. 38-41. Mariupol, DVNZ «PDTU» [in Ukrainian]. 13. Bielikova, O. Yu., Fomichenko, I. P., Shash- ko, V. O., Nikolaieva, Yu. V. (2020). Tendentsii rozvytku tsyfrovoho marketynhu yak innovatsiinoho instrumentu upravlinnia pidpryiemstvamy [Trends in Digital Marketing as an Innovative Tool for Enterprise Management]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2 (39), рр. 133-138. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2020.2(39).133-138 [in Ukrainian]. 14. Grytsenko. S. I., Kolisnichenko. A. V. (2020). Proektuvannia lohistychnykh system shliakhom vpro- vadzhennia IT-rishen [Designing logistics systems by implementing IT solutions]. Problemy pidhotovky profe- siinykh kadriv z lohistyky v umovakh hlobalnoho konku- rentnoho seredovyshcha [Problems of training professional personnel in logistics in the conditions of a global competitive environment]: Proceedings of the ХVIII International Scientific and Practical Conference. (рр. 219-222). Kyiv [in Ukrainian]. 15. Kovalchuk, S., Gritsenko, S., Yaroshenko, I., Semyhulina, I., Kobets, D. (2021). Structural changes in economy of the regions in the context of digitalization. Laplage em Revista (International), 7_(3C), рр. 669-681. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173C1676p. 669-681. 16. Novikova, O. F., Antoniuk, V. P., Liashen- ko, V. I. et al. (2021). Formuvannia kontseptualnykh zasad tsyfrovoyi transformatsiyi osvity ta nauky [Formation of Conceptual Bases of Digital Transformation of Education and Science of Ukraine]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 1 (40), рр. 190-198. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.1(40).190-198 [in Ukrainian]. 17. Grytsenko, S. I., Kolisnichenko, A. V. (2022). Osoblyvosti upravlinnia lohistychnymy biznes-protsesamy v umovakh didzhytalizatsiyi [Peculiarities of logistics business process management in conditions of digitalization]. Modeliuvannia i optymizatsiya u transporti ta lohistytsi [Modeling and optimization in transport and logistics: theses add]: Proceedings of the VII International Scientific Conference. (рр. 143-154). Kyiv-Kyshyniv-Baku [in Ukrainian]. 18. Pankova, O. V., Kasperovych, O. Yu. (2022). Ukrainske volonterstvo v umovakh zbroinoi rosiiskoi ahresii: zmitsnennia potuzhnostei cherez zaluchennia resursiv tsyfrovizatsii, platformizatsii, IKT ta merezhevykh tekhnolohii [Ukrainian Volunteering under Conditions of Armed Russian Aggression: Strengthening Capacities through Digitalization, Platformization and the Involve- ment of ICT, Network Technologies]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu — Economic Herald of the Donbas, 2(68), рр. 113- 123. DOI: https://doi.org/10.129 58/1817-3772-2022- 2(68)-113-123 [in Ukrainian]. 19. Bertash, A. S., Grytsenko, S. I. (2023). IT- tekhnolohii yak sposib optymizatsiyi lohistychnykh protsesiv [IT technologies as a way to optimize logistics processes]. Aktualnist ta osoblyvosti naukovykh doslidzhen v umovakh voiennoho stanu [Relevance and peculiarities of scientific research in the conditions of martial law]: Proceedings of the III International Scientific and Practical Internet Conference on the occasion of the Science Day 2023 in Ukraine. (рр. 468-471). Kyiv. DOI: https://www.doi.org/10.36486/23-05-2023 [in Ukrainian]. 20. Demus, A. O., Grytsenko, S. I., Karpun, O. V. (2023). Didzhytalizatsiia protsesu obsluhovuvannia kliientiv v lantsiuhakh postachannia lohistychnoi kompanii [Digitization of the customer service process in the logistics company's supply chains]. Problemy pidhotovky profesiinykh kadriv z lohistyky v umovakh hlobalnoho konkurentnoho seredovyshcha [Problems of training professional personnel in logistics in the conditions of a global competitive environment]: Proceedings of the XXI International Scientific and Practical Conference. (рр. 190- 184). Kyiv, NAU [in Ukrainian]. Стаття надійшла до редакції 11.03.2024 Формат цитування: Гриценко С. І., Котляр І. А. Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових техноло- гій. Вісник економічної науки України. 2024. № 1 (46). С. 113-117. DOІ: https://doі.org/10.37405/1729- 7206.2024.1(46).113-117 Grytsenko, S. І., Kotliar, I. A. (2024). Optimization of Logistics Business Processes Using Digital Technologies. Vіsnyk ekonomіchnoі nauky Ukraіny, 1 (46), рр. 113-117. DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2024.1(46).113-117