Маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті

У статті розглянуто інтеграційно-диверсифікаційні процеси корпоративних об’єднань, які вимагають виваженого підходу до економічного управління та інновацій. Розглянуті економічні стратегії та ризики інноваційного управління в контексті інтеграційно-диверсифікаційних процесів корпоративних об’єднань....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2024
Автори: Гедз, М.Й., Вишневська, В.А., Науменко, С.Д.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2024
Назва видання:Вісник економічної науки України
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200022
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті / М.Й. Гедз, В.А. Вишневська, С.Д. Науменко // Вісник економічної науки України. — 2024. — № 1 (46). — С. 131–138. — Бібліогр.: 24 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-200022
record_format dspace
spelling irk-123456789-2000222024-11-09T20:58:12Z Маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті Гедз, М.Й. Вишневська, В.А. Науменко, С.Д. Маркетинг і логістика У статті розглянуто інтеграційно-диверсифікаційні процеси корпоративних об’єднань, які вимагають виваженого підходу до економічного управління та інновацій. Розглянуті економічні стратегії та ризики інноваційного управління в контексті інтеграційно-диверсифікаційних процесів корпоративних об’єднань. Визначено і описано етапи формування комплексної стратегії управління розвитком підприємства, засновані на детермінованій-результативній технології. Зазначено очікувані результати на кожному етапі впровадження стратегії. Аргументовано важливість введення окремого компонента на етапі оцінювання впливу стейкхолдерів на розвиток підприємства та отримання максимального синергетичного ефекту від диверсифікаційно-інтеграційного розвитку. Показано, що такий підхід сприяє оптимальному впорядкуванню стратегічної піраміди для розроблення ефективного стратегічного комплекту управління розвитком підприємства, особливо в умовах неотехнологічного відтворення. Пропонується впровадження процесу формування комплексної стратегії управління розвитком корпоративного підприємства, який враховує неотехнологічні умови відтворення і базується на загальнонауковому підході до створення детерміновано-результативної технології. Шляхом створення синергетичного стратегічного набору, ґрунтованого на стратегічній піраміді для підприємств, відкривається можливість вибору правильного напрямку розвитку та забезпечення вищої ефективності надбудови їхнього потенціалу за допомогою оптимально-результативної взаємодії бізнес-одиниць. The article examines the integration and diversification processes of corporate associations, which require a balanced approach to economic management and innovation. Economic strategies and risks of innovative management in the context of integration and diversification processes of corporate associations are considered. The stages of formation of a complex strategy for managing the development of the enterprise, based on deterministic-resultative technology, are defined and described. Expected results at each stage of strategy implementation are specified. The importance of introducing a separate component at the stage of assessing the influence of stakeholders on the development of the enterprise and obtaining the maximum synergistic effect from diversification and integration development is argued. It is shown that this approach contributes to the optimal arrangement of the strategic pyramid for the development of an effective strategic set of enterprise development management, especially in the conditions of neo-technological reproduction. It is proposed to implement the process of forming a comprehensive strategy for managing the development of a corporate enterprise, which takes into account the neo-technological conditions of reproduction and is based on a general scientific approach to the creation of deterministic-resultative technology. By creating a synergistic strategic set based on the strategic pyramid for enterprises, it becomes possible to choose the right direction of development and ensure higher efficiency in building their potential with the help of optimally effective interaction of business units. 2024 Article Маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті / М.Й. Гедз, В.А. Вишневська, С.Д. Науменко // Вісник економічної науки України. — 2024. — № 1 (46). — С. 131–138. — Бібліогр.: 24 назв. — укр. 1729-7206 DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2024.1(46).131-138 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200022 005.35:330.341.1:658.114.5 uk Вісник економічної науки України Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Маркетинг і логістика
Маркетинг і логістика
spellingShingle Маркетинг і логістика
Маркетинг і логістика
Гедз, М.Й.
Вишневська, В.А.
Науменко, С.Д.
Маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті
Вісник економічної науки України
description У статті розглянуто інтеграційно-диверсифікаційні процеси корпоративних об’єднань, які вимагають виваженого підходу до економічного управління та інновацій. Розглянуті економічні стратегії та ризики інноваційного управління в контексті інтеграційно-диверсифікаційних процесів корпоративних об’єднань. Визначено і описано етапи формування комплексної стратегії управління розвитком підприємства, засновані на детермінованій-результативній технології. Зазначено очікувані результати на кожному етапі впровадження стратегії. Аргументовано важливість введення окремого компонента на етапі оцінювання впливу стейкхолдерів на розвиток підприємства та отримання максимального синергетичного ефекту від диверсифікаційно-інтеграційного розвитку. Показано, що такий підхід сприяє оптимальному впорядкуванню стратегічної піраміди для розроблення ефективного стратегічного комплекту управління розвитком підприємства, особливо в умовах неотехнологічного відтворення. Пропонується впровадження процесу формування комплексної стратегії управління розвитком корпоративного підприємства, який враховує неотехнологічні умови відтворення і базується на загальнонауковому підході до створення детерміновано-результативної технології. Шляхом створення синергетичного стратегічного набору, ґрунтованого на стратегічній піраміді для підприємств, відкривається можливість вибору правильного напрямку розвитку та забезпечення вищої ефективності надбудови їхнього потенціалу за допомогою оптимально-результативної взаємодії бізнес-одиниць.
format Article
author Гедз, М.Й.
Вишневська, В.А.
Науменко, С.Д.
author_facet Гедз, М.Й.
Вишневська, В.А.
Науменко, С.Д.
author_sort Гедз, М.Й.
title Маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті
title_short Маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті
title_full Маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті
title_fullStr Маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті
title_full_unstemmed Маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті
title_sort маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2024
topic_facet Маркетинг і логістика
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200022
citation_txt Маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті / М.Й. Гедз, В.А. Вишневська, С.Д. Науменко // Вісник економічної науки України. — 2024. — № 1 (46). — С. 131–138. — Бібліогр.: 24 назв. — укр.
series Вісник економічної науки України
work_keys_str_mv AT gedzmj marketingovístrategíítaekonomíčnírizikicifrovízacíííntegracíjnodiversifíkacíjnihprocesívvkorporativnomumenedžmentí
AT višnevsʹkava marketingovístrategíítaekonomíčnírizikicifrovízacíííntegracíjnodiversifíkacíjnihprocesívvkorporativnomumenedžmentí
AT naumenkosd marketingovístrategíítaekonomíčnírizikicifrovízacíííntegracíjnodiversifíkacíjnihprocesívvkorporativnomumenedžmentí
first_indexed 2024-11-10T19:47:54Z
last_indexed 2024-11-10T19:47:54Z
_version_ 1815366152754298880
fulltext ГЕДЗ М. Й., ВИШНЕВСЬКА В. А., НАУМЕНКО С. Д. 2024/№1 (46) 131 DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2024.1(46).131-138 УДК 005.35:330.341.1:658.114.5 Михайло Йосипович Гедз д-р екон. наук, проф. ORCID 0000-0002-2040-4673 e-mail: gedz_ck@ukr.net, Приватний заклад вищої освіти «Східноєвропейський університет імені Рауфа Аблязова», м. Черкаси, Вікторія Анатоліївна Вишневська канд. екон. наук, доц. ORCID 0000-0003-4343-2455 e-mail: vishnevska9181@gmail.com, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Сергій Дмитрович Науменко приватний підприємець ORCID 0009-0007-5602-406X email: naum97sergey@gmail.com, м. Львів МАРКЕТИНГОВІ СТРАТЕГІЇ ТА ЕКОНОМІЧНІ РИЗИКИ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ІНТЕГРАЦІЙНО-ДИВЕРСИФІКАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ В КОРПОРАТИВНОМУ МЕНЕДЖМЕНТІ Постановка проблеми. Ефективна робота сучасних підприємств у динамічному та непередбачуваному се- редовищі залежить від чітко визначеного напрямку стратегічного розвитку та оптимальних шляхів його реалізації. Інструментом для успішного втілення обра- ного напрямку розвитку слугує комплексна стратегія, що ґрунтується на раціональному поєднанні стратегій на всіх рівнях управління підприємством. Ефективність такої стратегії залежить від точності виконання етапів її формування з урахуванням специ- фіки конкретного підприємства. Узагальнення різних методів та підходів до формування стратегії розвитку дозволило сформувати процес розробки та реалізації стратегії розвитку корпоративного підприємства в су- часних умовах неотехнологічного відтворення. При розробці комплексної стратегії управління диверсифікаційно-інтеграційним розвитком корпора- тивного підприємства важливо провести аналіз інших підприємств, діяльність яких може бути цікавою з певних параметрів. Цей аналіз допоможе підприєм- ствам розглянути можливість розширення власного потенціалу за рахунок оптимізації діяльності та струк- тури, а також максимізації синергійного ефекту від взаємодії з відповідними бізнес-одиницями. Огляд останніх досліджень і публікацій. Тема роз- робки стратегії розвитку підприємства ґрунтовно ви- світлена в наукових публікаціях. Цю проблему дослі- джували як українські, так і зарубіжні науковці, серед яких: А. Баланович [1], О. Гудзь [2], О. Гуцалюк [3], М. Єпіфанова [4], В. Козик [5], М. Крочак [6], М. Мер- кулов [7], Т. Муляр [8], Л. Олійник [9], І. Сотник [10]. Аналіз наукових досліджень показує, що процес формування стратегії можна узагальнити трьома ос- новними етапами: 1. Стратегічний аналіз, який передбачає вивчення зовнішнього та внутрішнього середовища підприєм- ства; визначення сильних та слабких сторін, можли- востей та загроз; формулювання місії та бачення під- приємства. 2. Стратегічний вибір, направлений на розробку альтернативних стратегій; оцінку та вибір найкращої стратегії; розробку плану реалізації стратегії. 3. Реалізація стратегії, направлена на втілення стратегії в життя; контроль за ходом реалізації страте- гії; коригування стратегії при необхідності. Різні науковці доповнювали та уточнювали ці етапи, щоб зробити процес формування стратегії більш ефективним. Це дозволило розробляти стратегії розвитку для підприємств різних галузей, сфер діяль- ності, розмірів та форм власності з урахуванням кон- кретних умов та потреб. Вчені дослідили особливості формування дивер- сифікаційних та інтеграційних стратегій [11-14], як ос- новних видів загальної стратегії на корпоративному рівні управління. Дослідження показали, що розробка стратегій для диверсифікованих [5] та інтегрованих підприємств [15-16] має свої особливості [17]. На формування підходу до вибору стратегії також впливає пріоритетність певних елементів цього процесу (умови, передумови, чинники впливу тощо) та особ- ливості функціонування підприємства. Хоча науковці детально дослідили та описали пи- тання, пов'язані з диверсифікаційними та інтеграцій- © Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2024 © Видавець Академія економічних наук України, 2024 ГЕДЗ М. Й., ВИШНЕВСЬКА В. А., НАУМЕНКО С. Д. 132 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ ними стратегіями, все ще не існує чіткого бачення щодо розробки стратегії управління диверсифіка- ційно-інтеграційним розвитком корпоративних під- приємств. Завдання дослідження. Метою статті є розробка науково-методичного підходу, який формує комп- лексну стратегію управління диверсифікаційно-ін- теграційним розвитком корпоративних підприємств з урахуванням неотехнологічних умов відтворення. Матеріал та методи дослідження. У ході дослі- дження використовувалися такі методи: — теоретичне узагальнення: вивчення існуючих методичних підходів до розробки стратегії управління підприємством; — аналіз і синтез: виокремлення ключових пара- метрів диверсифікаційно-інтеграційного розвитку; — декомпозиція та структурно-логічний аналіз: виділення етапів процесу формування комплексної стратегії управління диверсифікаційно-інтеграційним розвитком підприємства. Основний матеріал дослідження. Існує багато різ- них підходів, моделей і пропозицій щодо формування стратегії підприємства і кожен з них має свою цінність і практичне застосування. Автори пропонують побуду- вати процес формування комплексної стратегії управ- ління диверсифікаційно-інтеграційним розвитком кор- поративного підприємства в основі якої розглянемо де- терміновано-результативну технологію (рис. 1). Дана технологія дозволяє: — врахувати всі фактори, що впливають на розви- ток підприємства; — розробити стратегію, яка буде максимально ефективною в конкретних умовах; — контролювати процес реалізації стратегії та вносити необхідні корективи. Детерміновано-результативна технологія побу- дови стратегії складається з економічного процесу, що ґрунтується на чіткій послідовності етапів та враху- ванні причинно-наслідкових зв'язків та основної цілі — досягнення конкретних, вимірюваних результа- тів. Наукова основа виступають такі підходи: — системний підхід: — розгляд підприємства як цілісної системи; — врахування всіх факторів, що впливають на його розвиток; — процесний підхід: — розбиття формування стратегії на чітко визна- чені етапи; — визначення відповідальних за кожен етап; — детерміністський підхід: — визначення причинно-наслідкових зв'язків між факторами та результатами; Детермінованість екзогенного економічного середовища Детермінованість ендогенного економічного середовища Рис. 1. Детерміновано-результативна технологія побудови стратегії як економічного процесу Джерело: удосконалено авторами на основі [18]. Детермінанти Результативність Технологія Характеристики поняття: Вимоги до технології: Види детермінант за класифікаційною ознакою: ке ро ва ні ст ь (к ер ов ан і) ; ( не ке ро ва ні ) с ер ед ов ищ е ф ун кц іо ну ва нн я (в ну тр іш ні ; з ов ні ш ні ) ха ра кт ер в пл ив у (с ти м ул ю ю чі ; де ст им ул ю ю чі ) дж ер ел о ви ни кн ен ня ( ек он ом іч ні ; с оц і- ал ьн і; п ол іт ич ні ; е ко ло гі чн і; т ех ні чн і) ви со ки й ст уп ін ь по ді лу п ро це су на с та ді ї си ст ем на п ов но та ( ці лі сн іс ть ) ре гу ля рн іс ть п ро це су і од но зн ач ні ст ь йо го ф аз м ір а до ся гн ут их р ез ул ьт ат ів ( ці ле й) за в из на че ни й те рм ін кі ль кі ст ь до ся гн ут их р ез ул ьт ат ів (ц іл ей ) за в из на че ни й те рм ін Сфери виникнення результатів: економічна; соціальна; політична; технічна; екологічна пе ре дб ач ає п ев ну с ук уп ні ст ь ді й, як і в ик он ую ть ся в ч ас і ГЕДЗ М. Й., ВИШНЕВСЬКА В. А., НАУМЕНКО С. Д. 2024/№1 (46) 133 — прогнозування можливих результатів стратегії; — результативний підхід: — фокус на досягненні конкретних, вимірюваних результатів; — контроль за ходом реалізації стратегії та вне- сення необхідних коректив. Перевагами даної технології є розробка ефектив- ної стратегії, яка буде максимально відповідати потре- бам та цілям підприємства; зниження ризиків, пов'я- заних з реалізацією стратегії та забезпечення контролю за ходом реалізації стратегії та внесення необхідних коректив. Результат диверсифікаційно-інтеграційного роз- витку корпоративних підприємств може бути як пози- тивним, так і негативним. Тому при формуванні та реалізації комплексної стратегії важливо враховувати три сценарії розвитку: — песимістичний: передбачає найгірший можли- вий розвиток подій; — оптимістичний: передбачає найкращий можли- вий розвиток подій; — реалістичний: передбачає найбільш ймовірний розвиток подій. Детерміновано-результативна технологія побу- дови комплексної стратегії управління диверсифіка- ційно-інтеграційним розвитком корпоративного підп- риємства представлена на рис. 2. Дана технологія дозволяє: — розробити стратегію, яка буде максимально адаптована до різних сценаріїв розвитку; — знизити ризики, пов'язані з реалізацією страте- гії; — підвищити ефективність управління диверси- фікаційно-інтеграційним розвитком підприємства. Перший етап формування комплексної стратегії схожий на підготовчий етап стратегічного управління, на якому аналізуються фактори, які впливають на ди- версифікаційно-інтеграційний розвиток підприєм- ства; визначаються сильні та слабкі сторони підпри- ємства, можливості та загрози зовнішнього середо- вища; формулюється місія та бачення підприємства; визначаються стратегічні цілі. Результати першого етапу — обґрунтована сис- тема стратегічних пріоритетів диверсифікаційно- інтеграційного розвитку підприємства та перелік клю- чових завдань, які необхідно виконати для досягнення стратегічних цілей. Стратегічний аналіз може бути періодичним (проводиться з метою покращення позиції корпора- тивного підприємства на ринку) або точковим (прово- диться при виході на нові ринки збуту). Аналіз зовнішнього середовища проводиться з урахуванням макро- та мікросередовища та дозволяє врахувати довгостроковий характер впливу факторів, які виникають одночасно та впливають на результати повільніше, ніж очікується (прийняття законів, підпи- сання угод про співпрацю між країнами, залучення іноземних інвесторів до розвитку регіону). При аналіз зовнішнього макросередовища, ус- пішно використовується як зарубіжними, так і вітчиз- няними підприємствами, зазвичай використовується PEST-аналіз. Однак: необхідно враховувати неочіку- вані події, які можуть мати значний вплив на розвиток та можуть нести суттєві зміни в функціонуванні країн, регіонів, галузей і підприємств. Тому до PEST-аналізу пропонується додати ще одну складову "s" — ситуаційні чинники, які стосу- ються появи несподівано раптових небезпек: природні чи техногенні катаклізми; військові дії, терористичні акти. Додавання ситуаційних чинників до PEST- аналізу дозволить кращим чином врахувати ризики, пов'язані з несподіваними подіями та розробити більш стійку стратегію розвитку [18]. Для аналізу факторів мікросередовища рекомен- дується використовувати модель "галузевої структури", яка ототожнює мікросередовище підприємства з галу- ззю або галузями, в яких воно функціонує. Аналіз внутрішнього середовища може бути про- ведений з використанням різних методів, таких як: економічний аналіз, балансовий аналіз, кластерний аналіз, збалансована система показників (BSC), лан- цюжок цінностей Портера, система McKensey. Зба- лансована система показників дозволяє оцінювати ді- яльність за певними внутрішніми складовими, оцінює взаємозв'язок між показниками цих складових та від- повідає взаємозв'язкам цілей, ефективність яких вони оцінюють. На цьому етапі важливо зіставити фактори зов- нішнього та внутрішнього середовища, що дозволить визначити конкурентні переваги бізнес-одиниць від- повідно до наявних та потенційних ключових факторів розвитку ринку. Найчастіше для цього використову- ється SWOT-аналіз, який дозволяє систематизувати інформацію про фактори середовища, формувати можливі варіанти розвитку подій, різні варіанти яких передбачають: використання можливостей зовніш- нього середовища для підвищення внутрішнього по- тенціалу підприємства; використання сильних сторін для зменшення впливу зовнішніх загроз або покра- щення позицій підприємства на ринку за рахунок сильних сторін, можливостей середовища. При цьому, матриця не дає чіткої відповіді на пи- тання: які заходи реалізовувати першочергово?; чи по- трібно реалізовувати всі заходи одночасно?; якщо за- ходи реалізовувати послідовно, то від чого залежить їх послідовність? Тому, для вибору стратегічного на- прямку розвитку недостатньо просто проаналізувати вплив усіх факторів середовища, а необхідно визна- чити та врахувати рівень впливу найважливіших фак- торів, що дозволить окреслити перспективи розвитку підприємства (стабільність, скорочення, зростання або стабілізація). Перспективи розвитку підприємства за- лежать від рівня вагомості певних факторів зовніш- нього середовища та наявних у підприємства ресурсів. Для аналізу впливу зовнішніх та внутрішніх фак- торів на диверсифікаційно-інтеграційний розвиток ре- комендується використовувати удосконалену матрицю SWOT-аналізу [19], у якій фактори середовища ранжу- ються за значенням інтегрального показника важли- вості. Комплексний аналіз середовищ функціонування може бути здійснений за допомогою Збалансованої системи показників або матриць портфельного ана- лізу, що лозволить порівняти отримані результати та прийняти ефективні рішення щодо вибору стратегії розвитку. На основі даних про конкурентні переваги та перспективи ринку робиться висновок про доцільність функціонування бізнес-одиниць та формуються цілі їх подальшого розвитку. Іноді зовнішнє середовище сприятливе для розвитку підприємства, але у підпри- ємства може бути недостатньо потенціалу та резервів для його нарощування. ГЕДЗ М. Й., ВИШНЕВСЬКА В. А., НАУМЕНКО С. Д. 134 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ Умовні позначення: Обмежуючі умови Зворотній зв'язок Рис. 2. Детерміновано-результативна технологія побудови комплексної стратегії управління диверсифікаційно-інтеграційним розвитком корпоративного підприємства Джерело: удосконалено авторами на основі [18]. П ер ш и й е т а п О ц ін к а д о с я гн у то го р ів н я і о с о б л и в о с те й р о зв и т к у б із н е с о д и н и ц ь п ід п р и є м с т в а Ч ет в ер т и й е т а п Р е а л із а ц ія к о м п л е к с н о ї с тр а те гі ї д и в е р с и ф ік а - ц ій н о -і н т е гр а ц ій н о го р о зв и т к у п ід п р и є м с тв а Д р у ги й е т а п М о д е л ю в а н н я д и в е р с и ф ік а - ц ій н о -і н т е гр а ц ій н о го р о зв и тк у п ід п р и є м с т в а Т р ет ій е т а п В и б ір к о м п л е к с н о ї с тр а те гі ї д и в е р с и ф ік а ц ій н о - ін те гр а ц ій н о го Аналіз зовнішніх чинників макросередовища та мікросередовища Аналіз внутрішнього середовища діяльності бізнес-одиниць Визначення сильних, слабких сторін, можливостей і загроз середовища функціону- вання бізнес одиниць підприємства (проведення SWOT — аналізу) Визначення конкурентних переваг бізнес одиниць підприємства з врахуванням клю- чових факторів розвитку регіону, галузі Формування стратегічних цілей розвитку бізнес одиниць підприємства відповідно загальної мети існування підприємства А к у м у л ю в а н н я в и зн а ч а л ь н и х е ф е к т ів т а в п л и в ів н е о те х н о л о гі ч н о го в ід тв о р е н н я : е к зо ге н н і та е н д о ге н н і в п л и в и Оцінювання впливу стейкхолдерів на розвиток підприємства: - класифікація підприємств; - виділення критеріїв оцінювання; - збирання даних; - оцінювання рівня впливу та аналіз результатів; - виявлення прогнозованих мож- ливостей розвитку суб’єктів господарювання Визначення цілей диверсифікаційно-інтеграційного розвитку підприємства (побу- дова дерева цілей) Вибір оптимально результативних сценаріїв взаємодії бізнес одиниць підприємства із пе- вними його стейкхолдерами Формування можливих сценаріїв взаємодії бізнес одиниць підприємства із певними його стейкхолдерами Оцінка можливості інтеграції підприємства із певними його стейкхолдерами Формування стратегічної піра- міди диверсифіка- ційно-інтеграцій- ного розвитку підприємства Система управлінських інновацій - формування концепції розвитку бізнес одиниць підпри- ємства враховуючи особливості функціонування бізнес одиниць і підприємств з якими вони інтегруються; - формування стратегічної піраміди (стратегічних альтерна- тив диверсифікаційно-інтеграційного розвитку відповідно альтернативних сценаріїв взаємодії бізнес одиниць підпри- ємства із певними його стейкхолдерами; - визначення альтернативних варіантів синергійного стра- тегічного набору підприємства Розробка плану організаційно-технічних заходів виконання конкретних дій відповід- ними бізнес одиницями підприємства Оцінювання варіантів синергійного стратегічного набору відповідно до існуючого й можливого потенціалу підприємства та його бізнес одиниць Коригування та формування остаточного варіанту комплексної стратегії диве- рсифікаційно-інтеграційного розвитку підприємства на основі результатів по- передніх досліджень Розподіл ресурсів відповідно до обраної структури і стратегії диверсифікаційно-інтег- раційного розвитку підприємства Аналіз ефективності і результативності реалізації стратегії диверсифікаційно-інтегра- ційного розвитку підприємства Контроль за реалізацією стратегії диверсифікаційно-інтеграційного розвитку підпри- ємства Управління змінами й коригування цілей Вибір ефективного синергійного стратегічного набору диверсифікаційно-інтегра- ційного розвитку підприємства ГЕДЗ М. Й., ВИШНЕВСЬКА В. А., НАУМЕНКО С. Д. 2024/№1 (46) 135 Після визначення цілей важливо знайти опти- мальні шляхи їх досягнення: — використання наявного потенціалу та резервів власних бізнес-одиниць; — об'єднання зусиль з привабливими підприєм- ствами; — зміна неперспективних бізнес-одиниць на при- вабливі сторонні. Вибір шляху об’єднання залежить від можливос- тей власних бізнес-одиниць, привабливості інших під- приємств та перспективності власних бізнес-одиниць. Диверсифікованій компанії, яка не має коштів для повного спектру власних послуг інтеграція з при- вабливими господарськими структурами може бути ефективним рішенням, прийняття якого дозволить компанії протягом певного періоду наростити власний потенціал, використовувати послуги сторонніх компа- ній, ознайомитися з потребами та мотивами спожива- чів, вивчити рівень конкуренції на ринку, оцінити особливості діяльності можливих партнерів; дізнатися про репутацію компаній, які надають необхідні по- слуги. Переваги інтеграції — доступ до нових ресурсів та можливостей, зниження ризиків, економія коштів та збільшення частки ринку. Другим етапом формування комплексної стратегії передбачається моделювання диверсифікаційно-ін- теграційного розвитку, а результатом цього етапу є розробка раціональних сценаріїв взаємодії бізнес-оди- ниць з іншими підприємствами та альтернативних стратегій розвитку бізнес-одиниць. Такі сценарії та стратегії спрямовані на забезпечення ефективної реа- лізації комплексної стратегії, яка, в свою чергу, базу- ється на раціональній взаємодії бізнес-одиниць та до- сягненні синергійного ефекту. При визначенні привабливих для інтеграції суб'єктів господарювання важливо оцінити їх можли- вий вплив на розвиток досліджуваного підприємства. Така оцінка враховує такі фактори як: фінансовий стан суб'єкта господарювання; його конкурентні пере- ваги, досвід роботи на ринку, репутація, можливість доступу до нових ресурсів та технологій. Оцінка мож- ливого впливу дозволить вибрати найпривабливіших партнерів для інтеграції, що допоможе максимізувати синергетичний ефект від інтеграції [20]. Перш ніж визначити привабливі для інтеграції суб'єкти господарювання необхідно оцінити сукупний вплив на досліджуване підприємство підприємств певних галузей, сфер, напрямків діяльності, рівня їх зацікавленості у діяльності досліджуваного підприєм- ства та можливості впливу на розвиток досліджуваного підприємства. Для цього потрібно класифікувати під- приємства за певною ознакою, обрати метод оціню- вання, зібрати дані, необхідні для проведення розра- хунків, оцінити вплив за виділеними показниками та проаналізувати отримані результати. Для визначення впливу певної групи підприємств на досліджуване підприємство можна використовувати модель, запропоновану в роботі [21], яка являє собою матрицю з двома осями — X, якісні параметри та Y, кількісні параметри. Матриця поділена на чотири складові: економічна, соціальна, техніко-технологічна та складова зовнішня привабливість. Для кожної складової необхідно сформувати пе- релік оцінювальних показників, які дозволяють по- рівнювати отримані значення для різних груп підпри- ємств, значення в межах однієї складової та ін- тегральні значення для різних складових. Дана модель дозволяє оцінити вплив різних груп підприємств на досліджуване підприємство та вибрати найпривабли- віших партнерів для інтеграції. На матриці відкладаються загальні значення для групи підприємств, які виділяються певною класифі- каційною ознакою або окремих підприємств різних груп, які будуть корисними для стратегічного розвитку досліджуваного підприємства. Це дозволить порівняти вплив різних груп підприємств на досліджуване під- приємство та вибрати найпривабливіших партнерів для інтеграції. Точки дотику на осях матриці для окремих груп підприємств відображають картину впливу (напрямок та розмір) цих підприємств на досліджуване підприєм- ство, що допомагає детальніше визначити можливі ефекти від взаємодії з цими підприємствами та визна- чити особливості подальшої співпраці з ними. Після вибору групи або сукупності привабливих підприємств оцінюються інтеграційні можливості до- сліджуваного підприємства з цими підприємствами. Така оцінка дозволяє визначити необхідність взаємодії та міру взаємодії (кількість, тривалість), яка може від- буватися з самими привабливими підприємствами або з їхніми структурними одиницями. Після оцінки інтеграційних можливостей дослі- джуваного підприємства з потенційними партнерами визначається найкращий варіант його поведінки в стратегічній перспективі — часткова або повна ін- теграція, самостійне функціонування. Вибір найкра- щого варіанту залежати від умов середовища, в якому функціонує підприємство та генеральної мети існу- вання компанії. Даний метод дозволяє ефективно до- сягати основної мети існування компанії та максимі- зувати синергетичний ефект від співпраці з партне- рами. На цьому етапі формується комплекс цілей ди- версифікаційно-інтеграційного розвитку підприєм- ства, формуються цілі з урахуванням ієрархії управ- ління та величини синергійного ефекту від взаємодії бізнес-одиниць. На цьому етапі вибору шляхів ефективного до- сягнення поставлених цілей розробляється комп- лексна стратегія диверсифікаційно-інтеграційного розвитку корпоративного підприємства, за допомогою якої підприємство досягає поставлених цілей, забезпе- чує синергетичний ефект та оптимізує диверсифіка- ційно-інтеграційний розвиток в умовах неотехноло- гічного відтворення. Стратегія складається з синергійного стратегіч- ного набору, який будується за допомогою страте- гічної піраміди: набору управлінських інновацій, які спрямовані на максимальне досягнення ефекту; си- нергійного стратегічного набору, який включає в себе стратегії для кожного рівня ієрархії управління та вра- ховує взаємопроникність результатів діяльності одних бізнес-одиниць в інші; набір управлінських іннова- цій — нових методів та інструментів управління, які допоможуть підприємству ефективно реалізувати стра- тегію та досягти синергетичного ефекту [3]. Заключний етапом забезпечення ефективної реа- лізації синергійного стратегічного набору виступає формування передумов і умов для ефективного вті- ГЕДЗ М. Й., ВИШНЕВСЬКА В. А., НАУМЕНКО С. Д. 136 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ лення стратегії і забезпечення результативного вико- нання стратегії. На цьому етапі розробляється план конкретних дій для реалізації стратегії, який включає завдання, терміни виконання, відповідальних осіб, очікуваний результат, розміри і джерела фінансування, способи проміжного контролю і зворотного зв’язку, систему оперативного управління виробничою діяльністю. Під час реалізації запропонованого процесу ви- никає необхідність коригування плану дій, яке врахо- вує зміни зовнішнього та внутрішнього середовища. Процес формування комплексної стратегії пови- нен бути підкріплений елементами функцій управ- ління, які включають мотиваційні системи, заходи контролювання і регулювання, організаційні дії та плани на всіх управлінських рівнях. До обмежуючих умов відносяться мотиви інтеграції стейкхолдерів, стратегії розвитку регіону та національні стратегії роз- витку. Важливо, щоб всі ці елементи були чітко сфор- мульовані та узгоджені між собою. Висновки. Пропонується науково-методичний підхід до формування та реалізації комплексної стра- тегії управління диверсифікаційно-інтеграційним роз- витком підприємства, який відрізняється від існуючих. Запропонований підхід базується на побудові детермі- новано-результативної технології, яка дозволяє ефек- тивно вибудувати стратегічну піраміду та забезпечити вибір оптимально-результативного синергетичного стратегічного набору для максимальної реалізації по- ставлених цілей. Підхід також враховує циклічність процесу диверсифікаційно-інтеграційного розвитку підприємства в умовах неотехнологічного відтворення. Напрямки подальших досліджень. Напрямки по- дальших досліджень економічних стратегій та ризиків інноваційного управління інтеграційно-диверсифіка- ційними процесами корпоративних об’єднань потре- бують додаткових досліджень для з'ясування чинників, які впливають на їх результати, а саме: розширення методологічних підходів до визначення, аналізу та ке- рування ризиками в контексті корпоративних об'єд- нань; аналіз впливу інноваційний стратегій на загаль- ний стратегічний розвиток корпоративних об'єднань та їх взаємодія з існуючими стратегічними планами; розгляд впливу зацікавлених сторін на прийняття рі- шень в інноваційному управлінні та розробка страте- гій, спрямованих на оптимізацію цієї взаємодії; аналіз екологічних та соціальних аспектів впливу на прий- няття та успішність інноваційних стратегій корпора- тивних об'єднань; розробка стратегій, спрямованих на збільшення резильєнтності корпоративних об'єднань в умовах невизначеності та ризиків; вивчення впливу глобальних економічних, технологічних та соціокуль- турних тенденцій на формування стратегій управління корпоративними об'єднаннями. Ці напрями допоможуть розширити розуміння економічних стратегій та ризиків інноваційного уп- равління в контексті інтеграційно-диверсифікаційних процесів корпоративних об'єднань. Список використаних джерел 1. Баланович А. М. Механізм формування страте- гії розвитку промислового підприємства. Управління розвитком. 2017. № 3-4. С. 101-107. 2. Гудзь О. І. Методичні підходи до обґрунту- вання стратегії розвитку підприємства. Економіка та управління підприємством. 2018. Вип. 22. С. 334-340. 3. Гуцалюк О. М. Інтеграційний базис управління конкурентним позиціонуванням корпоративних підп- риємств. Бізнес-навігатор. 2017. № 4-1 (43). С. 136-142. 4. Єпіфанова І. Ю. Формування стратегії роз- витку підприємства в сучасних умовах. Вісник Одесь- кого національного університету. Серія: Економіка. 2017. Т. 22, Вип. 2. С. 99-103. 5. Козик В. В. Формування взаємодії учасників диверсифікованих компаній через стратегію поведінки їхніх бізнес-одиниць. Формування і розвиток взаємодії учасників інноваційної інфраструктури: теоретичні та прикладні аспекти: монографія. Львів: Растр-7, 2017. С. 98-111. 6. Крочак М. С. Формування стратегії розвитку промислових підприємств в умовах невизначеності. Науковий вісник Мукачівського державного універси- тету. Сер.: Економіка. 2017. Вип. 1. С. 85-90. 7. Меркулов М. М. Побудова стратегії розвитку підприємства на основі сформованої системи збалан- сованих показників. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2015. Т. 2. Вип. 1. С. 47-54. 8. Муляр Т. С. Формування і реалізація стратегії підприємств. Збірник наукових праць Таврійського дер- жавного агротехнологічного університету. Економічні науки. 2013. № 2 (6). С. 289-300. 9. Олійник Л. В. Методологічні засади форму- вання стратегії розвитку підприємства. Економiка i ор- ганiзацiя управлiння. 2018. № 3 (31). С. 118-126. 10. Сотник І. М. Формування стратегії стійкого економічного розвитку молокопереробного підприєм- ства. Вісник Одеського національного університету. Се- рія: Економіка. 2016. Т. 21. Вип. 7 (2). С. 98-104. 11. Захарченко В. І. Формування стратегій дивер- сифікації у розвитку промислового підприєства. Еко- номіка, фінанси, право. 2017. № 7. С. 14-17. 12. Ковтуненко К. В. Стратегія диверсифікації: поняття, види та фактори вибору. Економіка. Фінанси. Право. 2016. № 12/3. С. 22-27. 13. Ортіна Г. В. Вплив інтеграційних відносин на формування стратегії розвитку реального сектора еко- номіки. Європейський вектор економічного розвитку. Економічні науки. 2014. № 1. С. 129-134. 14. Стадник В. В. Стратегія диверсифікації в уп- равлінні міжнародною конкурентоспроможністю під- приємства: монографія. Хмельницький: ХНУ, 2013. 202 с. 15. Пилипенко А. А. Формування механізму стра- тегічного управління інтегрованою структурою біз- несу, заснованого на використанні збалансованої сис- теми показників. Проблеми економіки. 2009. № 4. С. 46- 57. 16. Романенко О. В. Особливості формування стратегій діяльності корпоративних інтегрованих стру- ктур. Ефективна економіка. № 8. 2014. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3249. 17. Балдинюк А. Г. Стратегія управління змінами в організації. Економіка і суспільство. 2017. № 10. С. 155-158. 18. Залуцька Х. Я. Комплексна стратегія управ- ління диверсифікаційно-інтеграційним розвитком ма- шинобудівних підприємств: економічні детермінанти результативної реалізації. Економічний вісник. 2020. ГЕДЗ М. Й., ВИШНЕВСЬКА В. А., НАУМЕНКО С. Д. 2024/№1 (46) 137 № 3. С. 134-143. DOI: https://doi.org/10.33271/eb- dut/71.134. 19. Zalutska Kh. Improved SWOT analysis matrix is basis for choosing rational way of enterprise strategic development. Матеріали науково-практичної конфере- нції «Сучасні підходи до креативного управління еконо- мічними процесами». Київ: НАУ, 2020. С. 44-45. 20. Kolodynskyi S. B., Storozhuk O. V., Lozova T. P., Kalinin O. V. Strategic management of the economic se- curity of corporate enterprises under the influence of inte- gration processes and digitalization. Intellectualization of Logistics and Supply Chain Management. 2023. Vol. 22. Р. 55-63. DOI: https://doi.org/10.46783/smart-scm/2023- 21-7. 21. Kozyk V. The formation of a sustainable development strategy of the region. Proceedings of the 2019 7th International Conference on Modeling, Development and Strategic Management of Economic System. URL: https://www.researchgate.net/publication/336728822_The _formation_of_a_sustainable_development_strateg y_of_the_region. 22. Гуцалюк О. М. Динамічне обґрунтування ін- теграційної стратегії корпоративного розвитку. Еконо- міка розвитку. 2017. № 4 (84). С. 67-74. 23. Гуцалюк О. М. Економічне обґрунтування процесу утворення корпоративних інтеграційних об’єднань. Науковий вісник Ужгородського універси- тету. Серія: «Економіка». 2016. Вип. 1 (47). Т. 2. С. 330-334. 24. Бондар Ю. А., Жовновач Р. І., Метіль Т. К., Бондаренко І. В. Економічне стратегування реалізації сценаріїв корпоративної інтеграції акціонерних това- риств України. Вісник економічної науки України. 2022. № 2 (43). С. 101-107. DOI: https://doi.org/10.37405/ 1729-7206.2022.2(43).101-107. References 1. Balanovich, A. M. (2017). Mekhanizm formu- vannia stratehii rozvytku promyslovoho pidpryiemstva. [Mechanism of formation of industrial enterprise develop- ment strategy]. Upravlinnia rozvytkom — Development management, 3-4, рр. 101—107 [in Ukrainian]. 2. Hudz, O. I. (2018). Metodychni pidkhody do obgruntuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstva [Metho- dical approaches to justifying the company's development strategy]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvom — Economy and enterprise management, Issue 22, рр. 334-340 [in Ukrainian]. 3. Hutsaliuk, O. M. (2017). Intehratsiinyi bazys up- ravlinnia konkurentnym pozytsionuvanniam korporatyv- nykh pidpryiemstv [Integration basis of management of competitive positioning of corporate enterprises]. Business navigator, 4-1 (43), рр. 136-142 [in Ukrainian]. 4. Epifanova, I. Yu. (2017). Formuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstva v suchasnykh umovakh [Formation of the enterprise development strategy in modern conditions]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Ekonomika — Bulletin of Odessa National University. Series: Economy, Vol. 22, Issue 2, рр. 99—103 [in Ukrainian]. 5. Kozik, V. V. (2017). Formuvannia vzaiemodii uchasnykiv dyversyfikovanykh kompanii cherez stratehiiu povedinky yikhnikh biznes-odynyts [Formation of the interaction of the participants of diversified companies through the behavior strategy of their business units]. Formation and development of the interaction of the participants of the innovative infrastructure: theoretical and applied aspects [Formuvannia i rozvytok vzaiemodii uchasnykiv innovatsiinoi infrastruktury: teoretychni ta prykladni aspekty]. (рр. 98—111). Lviv, Rastr-7 [in Ukrainian]. 6. Krochak, M. S. (2017). Formuvannia stratehii rozvytku promyslovykh pidpryiemstv v umovakh nevyznachenosti [Formation of a strategy for the development of industrial enterprises in conditions of uncertainty]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomika — Scientific Bulletin of Mu- kachevo State University. Ser.: Economy, Issue 1, рр. 85—90 [in Ukrainian]. 7. Merkulov, M. M. (2015). Pobudova stratehii rozvytku pidpryiemstva na osnovi sformovanoi systemy zbalansovanykh pokaznykiv [Construction of an enterprise development strategy based on the formed system of balanced indicators]. Rynkova ekonomika: suchasna teoriia i praktyka upravlinnia — Market economy: modern management theory and practice, Vol. 2, Issue 1, рр. 47—54 [in Ukrainian]. 8. Mular, T. S. (2013). Formuvannia i realizatsiia stratehii pidpryiemstv [Formation and implementation of enterprise strategy]. Zbirnyk naukovykh prats Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu. Ekono- michni nauky — Collection of scientific works of Tavriyya State Agro-Technological University. Economic Sciences, 2(6), рр. 289-300 [in Ukrainian]. 9. Oliinyk, L. V. (2018). Metodolohichni zasady formuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstva [Methodo- logical principles of enterprise development strategy formation]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia — Economics and management organization, 3 (31), рр. 118— 126 [in Ukrainian]. 10. Sotnyk, I. M. (2016). Formuvannia stratehii stiikoho ekonomichnoho rozvytku molokopererobnoho pidpryiemstva [Formation of a strategy for sustainable economic development of a milk processing enterprise]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Ekono- mika — Bulletin of Odessa National University. Series: Economy, Vol. 21, Issue 7(2), рр. 98—104 [in Ukrainian]. 11. Zakharchenko, V. I. (2017). Formuvannia stratehii dyversyfikatsii u rozvytku promyslovoho pidpry- iestva [Formation of diversification strategies in the development of an industrial enterprise]. Ekonomika, finansy, pravo — Economy, finance, law, 7, рр. 14—17 [in Ukrainian]. 12. Kovtunenko, K. V. (2016). Stratehiia dyversyfi- katsii: poniattia, vydy ta faktory vyboru. [Diversification strategy: concepts, types and factors of choice]. Ekonomika. Finansy. Pravo — Economy. Finances. Right, 12/3, рр. 22— 27 [in Ukrainian]. 13. Ortina, G. V. (2014). Vplyv intehratsiinykh vidnosyn na formuvannia stratehii rozvytku realnoho sektora ekonomiky [The influence of integration relations on the formation of a strategy for the development of the real sector of the economy]. Yevropeiskyi vektor ekono- michnoho rozvytku. Ekonomichni nauky — European vector of economic development. Economic sciences, 1, рр. 129—134 [in Ukrainian]. 14. Stadnyk, V. V. (2013). Stratehiia dyversyfikatsii v upravlinni mizhnarodnoiu konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Strategy of diversification in the management of the international competitiveness of the enterprise]. Khmelnytskyi, KhNU. 202 p. [in Ukrainian]. ГЕДЗ М. Й., ВИШНЕВСЬКА В. А., НАУМЕНКО С. Д. 138 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ 15. Pylypenko, A. A. (2009). Formuvannia mekhanizmu stratehichnoho upravlinnia intehrovanoiu strukturoiu biznesu, zasnovanoho na vykorystanni zbalansovanoi systemy pokaznykiv [Formation of a mechanism for strategic management of an integrated business structure based on the use of a balanced system of indicators]. Problemy ekonomiky — Problems of the economy, 4, рр. 46—57 [in Ukrainian]. 16. Romanenko, O. V. (2014). Osoblyvosti formu- vannia stratehii diialnosti korporatyvnykh intehrovanykh struktur [Peculiarities of the formation of strategies for corporate integrated structures]. Efektyvna ekonomika, 8. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z= 3249 [in Ukrainian]. 17. Baldyniuk, A. H. (2017). Stratehiia upravlinnia zminamy v orhanizatsii [Change management strategy in the organization]. Ekonomika i suspilstvo — Economy and society, 10, рр. 155—158 [in Ukrainian]. 18. Zalutska, Kh. Ya. (2020). Kompleksna stratehiia upravlinnia dyversyfikatsiino-intehratsiinym rozvytkom mashynobudivnykh pidpryiemstv: ekonomichni determi- nanty rezultatyvnoi realizatsii. [Complex management strategy of diversification and integration development of machine-building enterprises: economic determinants of effective implementation]. Ekonomichnyi visnyk — Economics Bulletin, 3, рр. 134-143. DOI: https://doi.org/10.33271/ebdut/71.134 [in Ukrainian]. 19. Zalutska, Kh. (2020). Improved SWOT analysis matrix is the basis for choosing a rational way of enterprise strategic development. Suchasni pidkhody do kreatyvnoho upravlinnia ekonomichnymy protsesamy [Modern approaches to creative management of economic processes]: Proceedings of the Scientific and Practical Conference. (рр. 44—45). Kyiv, NAU. [in Ukrainian]. 20. Kolodynskyi, S. B., Storozhuk, O. V., Lozova, T. P., Kalinin, O. V. (2023). Stratehichne upravlinnya ekonomichnoyu bezpekoyu korporatyvnykh pidpryyemstv pid vplyvom intehratsiynykh protsesiv ta tsyfrovizatsiyi. [Strategic management of the economic security of corporate enterprises under the influence of integration processes and digitalization]. Intellectualization of Logistics and Supply Chain Management, 22, pp. 55-63. DOI: https://doi.org/10.46783/smart-scm/2023-21-7. 21. Kozyk, V. (2019). The formation of a sustainable development strategy of the region. Proceedings of the 2019 7th International Conference on Modeling, Development and Strategic Management of Economic System (MDSMES). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/ 336728822_The_formation_of_a_sustainable_development _strateg y_of_the_region. 22. Hutsalіuk, O. M. (2017). Dynamichne obgrun- tuvannia intehratsiinoi stratehii korporatyvnoho rozvytku [Dynamic substantiation of the integration strategy of cor- porate development]. Ekonomika rozvytku — Development economics, 4 (84), pp. 67-74 [in Ukrainian]. 23. Hutsaliuk, O. M. (2016). Ekonomichne obgruntu- vannia protsesu utvorennia korporatyvnykh intehratsiinykh obiednan [Economic justification of the process of for- mation of corporate integration associations]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Ekonomika — Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Economy, Issue 1(47), Vol. 2, рр. 330-334 [in Ukrainian]. 24. Bondar, Iu. A., Zhovnovach, R. I., Metil, T. K., Bondarenko, I. V. (2022). Ekonomichne stratehuvannya realizatsiyi stsenariyiv korporatyvnoyi intehratsiyi aktsion- ernykh tovarystv Ukrayiny [Economic strategizing of the implementation of corporate integration scenarios of joint- stock companies of Ukraine]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2 (43), рр. 101-107. DOI: https://doi.org/ 10.37405/1729-7206.2022.2(43).101-107 [in Ukrainian]. Стаття надійшла до редакції 03.05.2024 Формат цитування: Гедз М. Й., Вишневська В. А., Науменко С. Д. Маркетингові стратегії та економічні ризики цифровізації інтеграційно-диверсифікаційних процесів в корпоративному менеджменті. Вісник економічної науки України. 2024. № 1 (46). С. 131-138. DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2024.1(46).131-138 Gedz, M. I., Vyshnevska, V. V., Naumenko, S. D. (2024). Marketing Strategies and Economic Risks of Digitaliza- tion of Integration and Diversification Processes in Corporate Management. Vіsnyk ekonomіchnoі nauky Ukraіny, 1 (46), рр. 131-138. DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2024.1(46).131-138