З історії Сіверщини у складі московської держави
Однією із специфічних рис історичного розвитку Сіверщини є те, що вона, внаслідок переходу місцевих князів Семена Можайського та Василія Шем’ячича на службу до Івана III у 1500 p., першою з українських земель увійшла до складу Московської держави, де й залишалася до Деулінської угоди. Щоправда, вих...
Збережено в:
Дата: | 1996 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
1996
|
Назва видання: | Сiверянський літопис |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200026 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | З історії Сіверщини у складі московської держави / О. Русіна // Сіверянський літопис. — 1996. — № 2-3. — С. 18-26. — Бібліогр.: 54 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-200026 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-2000262024-11-12T13:21:55Z З історії Сіверщини у складі московської держави Русіна, О. У глиб віків Однією із специфічних рис історичного розвитку Сіверщини є те, що вона, внаслідок переходу місцевих князів Семена Можайського та Василія Шем’ячича на службу до Івана III у 1500 p., першою з українських земель увійшла до складу Московської держави, де й залишалася до Деулінської угоди. Щоправда, виходячи з сучасних реалій, цей регіон важко дефінувати як чисто український, оскільки сіверськими в XVI—XVII ст. вважалися не тільки Чернігів, Путивль, Любеч, Новгород-Сіверський, а й Брянськ, Стародуб, Рильськ, Гомель. Саме ж його населення виступає в джерелах XVI ст. як етнографічно однорідне, під назвою сіврюків, ареал розселення яких співпадає з ареалом розселення сіверян Начального літопису. Очевидно, саме ця етнографічна самобутність і визначила виділення даного регіону в особливу історико-географічну область, оскільки як до, так і після XVI ст. єдність Сіверської землі не підкріплювалася ніякими політико-адміністративними інститутами. 1996 Article З історії Сіверщини у складі московської держави / О. Русіна // Сіверянський літопис. — 1996. — № 2-3. — С. 18-26. — Бібліогр.: 54 назв. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200026 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
У глиб віків У глиб віків |
spellingShingle |
У глиб віків У глиб віків Русіна, О. З історії Сіверщини у складі московської держави Сiверянський літопис |
description |
Однією із специфічних рис історичного розвитку Сіверщини є те, що вона, внаслідок переходу місцевих князів Семена Можайського та Василія Шем’ячича на службу до Івана III у 1500 p., першою з українських земель увійшла до складу Московської держави, де й залишалася до Деулінської угоди.
Щоправда, виходячи з сучасних реалій, цей регіон важко дефінувати як чисто український, оскільки сіверськими в XVI—XVII ст. вважалися не тільки Чернігів, Путивль, Любеч, Новгород-Сіверський, а й Брянськ, Стародуб, Рильськ, Гомель. Саме ж його населення виступає в джерелах XVI ст. як етнографічно однорідне, під назвою сіврюків, ареал розселення яких співпадає з ареалом розселення сіверян Начального літопису. Очевидно, саме ця етнографічна самобутність і визначила виділення даного регіону в особливу історико-географічну область, оскільки як до, так і після XVI ст. єдність Сіверської землі не підкріплювалася ніякими політико-адміністративними інститутами. |
format |
Article |
author |
Русіна, О. |
author_facet |
Русіна, О. |
author_sort |
Русіна, О. |
title |
З історії Сіверщини у складі московської держави |
title_short |
З історії Сіверщини у складі московської держави |
title_full |
З історії Сіверщини у складі московської держави |
title_fullStr |
З історії Сіверщини у складі московської держави |
title_full_unstemmed |
З історії Сіверщини у складі московської держави |
title_sort |
з історії сіверщини у складі московської держави |
publisher |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
publishDate |
1996 |
topic_facet |
У глиб віків |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200026 |
citation_txt |
З історії Сіверщини у складі московської держави / О. Русіна // Сіверянський літопис. — 1996. — № 2-3. — С. 18-26. — Бібліогр.: 54 назв. — укр. |
series |
Сiверянський літопис |
work_keys_str_mv |
AT rusínao zístoríísíverŝiniuskladímoskovsʹkoíderžavi |
first_indexed |
2024-11-17T08:25:32Z |
last_indexed |
2024-11-17T08:25:32Z |
_version_ |
1818523698852790272 |
fulltext |
У ГЛИБ ВІКІВ
Олена Русіна
З ІСТОРІЇ СІВЕРЩИНИ
У СКЛАДІ МОСКОВСЬКОЇ ДЕРЖАВИ
Однією із специфічних рис історичного розвитку Сіверщини є те,
що вона, внаслідок переходу місцевих князів Семена Можайського та
Василія Шем’ячича на службу до Івана III у 1500 p., першою з україн-
ських земель увійшла до складу Московської держави, де й залишала-
ся до Деулінської угоди.
Щоправда, виходячи з сучасних реалій, цей регіон важко дефіну-
вати як чисто український, оскільки сіверськими в XVI—XVII ст. вва-
жалися не тільки Чернігів, Путивль, Любеч, Новгород-Сіверський, а й Брянськ,
Стародуб, Рильськ, Гомель.* Саме ж його населення виступає
в джерелах XVI ст. як етнографічно однорідне, під назвою сіврюків,
ареал розселення яких співпадає з ареалом розселення сіверян Нача-
льного літопису. Очевидно, саме ця етнографічна самобутність і визна-
чила виділення даного регіону в особливу історико-географічну область,
оскільки як до, так і після XVI ст. єдність Сіверської землі не підкріп-
лювалася ніякими політико-адміністративними інститутами.
Не становила вона адміністративного цілого і в період її перебу-
вання в складі Російської держави.** Територію Сіверщини було по-
ділено на повіти на чолі з воєводами,*** котрі заступили місцевих кня-
зів, чиї володіння, за визначенням О. О. Зиміна,1 являли собою дещо
середнє між уділами родичів великого князя московського і вотчина-
ми служилих князів. Ці володіння були ліквідовані на межі 1510—
1520-х pp., після того, як помер Василій Стародубський і був ув’язне-
ний Василій Шем’ячич. Останнього, як відомо, звинуватили у зраді —
однак, можливо, звинувачення було фальшивим і, висуваючи його, Ва-
силій ІІІ, згідно з версією Герберштейна,2 прагнув усунути з політичної
* Докладніше див.: Русіна. О. В. Формування і зміст топоніму «Сіверська земля»
// Укр. іст. журнал. — 1990. — № 6. — С. 80 — 87.
** Щоправда, в приказному діловодстві XVI—XVII ст. «северские города» (як, на-
приклад, і «замосковные», «рязанские», «украинные», «заоцкие») виділялися в окре-
мий округ («страну сиверских градов»; «во область Московскаго государьства, во гра-
ды северския». — Русская историческая библиотека. — СПб., 1891. — Т. 13. — Ст.
226, 569, 639), а поняття «Север», «Северская земля» входили до офіційної терміноло-
гії, Див.: Платонов С. Ф. Очерки по истории Смуты в Московском государстве XVI—
XVII вв.: (Опыт изучения общественного строя и сословных отношений в Смутное
время). — М., 1937. — С. 3 — 4.
*** Щодо їх особового складу див.: Зимин А. А. Список наместников Русского
государства первой половины XVI в. // Археографический ежегодник за 1960 год. —
М., 1962. — С. 27—42.
18 Сіверянський літопис
арени цього, впливового князя (з яким, зокрема, безпосередньо контак-
тував кримський хан).
На особливий інтерес заслуговує політика, що здійснювалася на
Сіверщині по відношенню до православної церкви, захист інтересів
якої декларували московські володарі на межі XV—XVI ст. Нам ві-
домо кілька жалуваних грамот місцевим монастирям (путивльському
Молчинському, брянському Свенському, новгород-сіверському Спасо-
Преображенському), котрі сягають 50-х pp. XVI — початку XVII ст.,
з докладним описом їх вотчин.3 Однак, що більш цікаво, московські
правителі опікувались і земельними інтересами зарубіжних, київських
монастирів — у першу чергу, Печерського.
Від 1540 р. до нас дійшли дві грамоти Сигізмунда І з дозволом на
відновлення збору печерськими ченцями «за границей», тобто на тери-
торії Московської держави, данини, що «с давных часов хоживала з
украинных северских городов, з Стародуба и з Новагородка, к тому
манастырю»; надходження цього «стародавнего доходу и пожитку ма-
настыра Печерского» припинилося з включенням Сіверщини до складу
Російської держави.4 Отриманий ченцями дозвіл «по дань до Москвы
посылати» у 1571 p., після інкорпорації Київщини Короною, був ствер-
джений, на прохання печерського архімандрита Іларіона Пясочинсько-
го, Сигізмундом-Августом;5 однак за умов Лівонської війни (1558—
1583 pp.) виплата данини фактично припинилася. Коли ж 1583 р. архі-
мандрит Мелетій (Хребтович) звернувся до Івана IV з питанням про
її надходження «по прежнему преданью и обычаю», з’ясувалося, що
«старые книги в пожар погорели, и на Москве сыскать того не мог-
ли»; тож думному дяку Андрію Щелкалову було наказано «послать
сыскать в те городы северские, ис которых городов в Киев к Пречистой
Богородице в Печерской монастырь наша милостыня давана».6 Іван
IV пообіцяв архімандриту після «сыску» видати «о той милостине указ
свой»; та смерть царя стала цьому на перешкоді.
Наведений актовий матеріал переконливо свідчить, що в усіх цих
випадках йшлося не про пожертви (як, наприклад, вважав, П. Г. Кле-
патський),7 а про регулярну данину Печерському монастирю; правда,
щодо походження і природи цієї данини в джерелах XV—XVI ст. не-
має ніякої інформації. Єдиний натяк на існування певного зв’язку між
сіверськими землями й Печерським монастирем містить потвердна гра-
мота патріарха Максима на ставропігію цьому монастирю, датована
1481 p., де останній фігурує разом з його «пределами» — київським
Микільсько-Пустинським монастирем і «трема монастыры Северское
земли, черниговский, бранский и Новгородка Сиверского».8 Втім, да-
ний документ, хоч інколи і розглядається в літературі як автентичний,9
є фальсифікатом початку 1590-х років, що в ньому відбилися історичні
реалії цього часу — передусім, намагання архімадрита Печерського
монастиря підкорити своїй владі сусідній Пустинський монастир (див.
королівський лист Мелетію Хребтовичу від 2 липня 1578 р. із заборо-
ною «без жадного права, над привилея и волность их, наданя и фун-
души... монастиру Пустинскому надание... в повинность владзи и по-
слушенства своего их мети»),10 а також характерна для політичної мен-
тальності XVI ст. відмова від остаточного визнання переходу Сіверсь-
кої землі під зверхність Москви і спроби офіційних кіл Польсько-Ли-
товської держави довести свої історичні права на цю територію.
З’ясувати питання про сіверську данину Печерському монастирю
дозволяють документи XVII ст. з фонду Посольського приказу. У спра-
ві про приїзд до Москви ченців Печерського монастиря в 1628 р. ци-
тується грамота Федора Іоанновича, згідно з якою 1586 р. цар, разом
із іншими грошовими сумами, надіслав архімандриту Мелетію «50руб-
лев за оброк, что шло в Печерской монастырь с тех сел, которые были
Сіверянський літопис 19
за монастырем в государевых в северских городех».11 Знята тоді ж ко-
пія даної грамоти, через розпорошення архівних фондів, опинилась у
складі іншої справи; однак і вона є доступною для дослідників.12
Таким чином, шляхом збирання данини реалізовувалося право Пе-
черського монастиря на села, розташовані поблизу Новгорода-Сіверсь-
кого і Стародуба. Можна, з певною обережністю, припустити, що ці
землі були пожалувані монастирю князями Можайськими (рід яких,
до речі, фігурує у печерському пом’янику)13 і Шем’ячичами, котрі про-
тягом другої половини XV ст. володіли даними містами. Принаймні, ці
князі відомі як донатори: існує грамота Сигізмунда І від 1509 р. на
право щорічного виїзду до Московщини священиків церкви св. Миколи
в Орші для збору данини з «земель бортных» у Гомелі, що їх було на-
дано церкві князем Семеном Можайським;14 князь Василь Іванович
Шем’ячич на початку XVI ст. пожалував бортні угіддя у Рильському
повіті місцевим церквам Миколи Чудотворця і Афанасія Олександрій-
ського.15 Втім, за відсутністю актів донацій і згадок про них у джере-
лах, дане припущення залишається в сфері гіпотез — адже відомості
про печерські маєтності сягають 2-ї половини XI ст.16
Як би там не було, фактом є те, що у XV ст. на Сіверщині існував-
ли земельні володіння Печерського монастиря; у XVI ст., із включенням
Сіверської землі до складу Московської держави, монастир зберіг пра-
ва на ці маєтності, котрі, таким чином, набрали інтерполітичного ха-
рактеру.* При цьому йшлося не про одиничне явище — що, крім на-
веденого епізоду з оршинськими священиками, засвідчує факт звернен-
ня до царя Михайла Федоровича в 1640 р. ігумена київського Микіль-
сько-Пустинського монастиря, котрий нагадав у своїй грамоті, що «от
прежних государей царей и великих князей Московского великого го-
сударства в уезде Путивльском некоторые отчины и земли на тот свя-
тый Пустынский наш монастырь грамотами печатными записаны суть,
с которых за войною и посямест ничто не приходит обители нашей; и
сего ради молим величества царствия твоего, пресветлый царю госуда-
рю, благоизволи любо той отчине и земле зде к монастырю нашему
Пустынскому, по прежних царей и государей грамотах, прилучити и
чрез многие лета задержанья, по своей благости царской, повели отда-
ти или в то место царским своим жалованьем нас, богомольцев своих,
ущедрити».17 На підтвердження своїх прав монастирем була представ-
лена «жаловалная грамота великого князя Василья Ивановича 7019
(1510/1511 — О. Р.) году, какова дана в киевской Николской Пустын-
ской монастырь игумену Мокарью с братьею на вотчинную землю в
Иовгородцком уезде Северском да в Путивльском уезде во многих ме-
стех».18 Грамота, на жаль, не збереглась, але в давньому, 1673 р., опису
архіву Посольського приказу її згадано (хоч і помилково) як «жало-
ванную грамоту великого князя Василья Ивановича Николского Пу-
тивльского (!) монастыря игумену Макарию з братьею на землю и на
угодья в Путивльском уезде 7019 году».19 Про те, що у першій полови-
ні XVI ст. монастир мав можливість здійснювати збір данини зі своїх
сіверських маєтностей, свідчить грамота Сигізмунда І київському воє-
воді Андрію Немировичу, виявлена нами в фондах Інституту рукопису
ЦНБ НАН України: «Присылали к нам игумен и вси старцы манасты-
ря святого Николы с Киева, чолом бьючи о том, штож которая дань
здавна ходит до того манастыря Пустынского с Путивля и з Новаго-
родка Сиверского; ино деи тыми разы оттоль к ним присылают, хотя-
чи им тую дань выдавати; нижли они без дозволенья нашого не смели
* Це змушує критично поставитися до зауваження Михалона Литвина про те, що
«князь московитів отримує щорічно значні прибутки з тих володінь цього (Печерсько-
го — О. Р.) монастиря, які відійшли до нього» і «не поспішає повернути їх» (Миха-
лон Литвин. О нравах татар, литовцев и москвитян. — М., J994. — С. 102).
20 Сіверянський літопис
по тую дань за границу там посилати и били нам чолом, абыхмо им
того дозволили. А про то абы твоя милость по тую дань к Путивлю и к
Новугородку Сиверскому им посылати не заборонял» (1528 p.).20
Втім, наприкінці XVI ст., за часів Федора Іоанновича, монастирю
було «отказано в вотчинной земле, что была вотчинная земля за тем
Николским монастырем в Путивле и в Новегородке».21 Можливо, тоді
ж втратив свої сіверські маєтності й Печерський монастир — при найм-
ні, їх немає у реєстрі його земельних володінь, укладеному 1593 p.. де
зафіксовано навіть права на «dan miodowu z siof hosudarskich».22 Оче-
видно, з 1586 p. цей монастир почав отримувати «за оброк» регулярну
царську субсидію: виданою того року грамотою гарантувався безпе-
решкодний проїзд печерських ченців до Москви за «милостинею», у
1588 р.23 Це й створило прецедент, на підставі якого монастир наполя-
гав на своїх правах на цю, компенсаційну за своєю природою, «мило-
стиню» у 2-ій чверті XVII ст., коли Сіверщина опинилась у складі Речі
Посполитої. Таким чином, ходіння київських ченців до Московщини у
XVII ст. спиралися на традицію попередніх часів, коли місцеві прави-
телі виділяли належну їм сіверську данину — що, безумовно, зміцню-
вало позиції Москви у середовищі православного духовенства.
Слід звернути увагу і на той факт, що перебування Сіверщини у
складі Російської держави, безсумнівно, позначилося на демографічних
та етнічних процесах у цьому регіоні. Щоправда, тут не практикували-
ся масові «виводи» місцевого населення, котрі, як відомо, мали місце
у новоприєднаних до Москви Новгороді, Пскові, Твері та Смолен-
ську;24 тривалий час не було тут і широкої роздачі земель «у помістя»
вихідцям з Моковщини.25 Однак наприкінці XVI ст., через окраїнне по-
ложення і близькість до Кримського ханства, Сіверщині (і, насампе-
ред, Путивльщині)26 було відведено важливу роль в організації москов-
ської сторожової служби — чим, у свою чергу, було спричинене роз-
міщення тут військово-служилого люду різних категорій. Про масшта-
би цього розміщення дає змогу судити опублікована Г. М. Анпілоговим
«отдельная» книга 1594 р.,27 котра свідчить про те, що з Російської дер-
жави на малозаселену Путивльщину вихлюпнула грандіозна міграцій-
на хвиля, певною мірою захлеснувши місцеве населення (невипадково
у XVII ст. згадки про сіврюків практично зникають з джерел).
До речі, в процесі розміщення кінних самопальників їм, як прави-
ло, роздавали «за пашню» бортні «ухожеи»*; при цьому бортні дере-
ва високо цінувалися — так що навіть із виділенням новому володарю
«паханых земель» його права обмежувались у такий спосіб: «...лес ему
по дуброве хоромной и дровяной сечь у своей пашни про себя, а не на
продажю. А бортей и дельнаго деревья, которые вперед в борти приго-
дятца, того ему не сечь». Це підкреслює ту особливість економіки Сі-
верщини, що її Н. Б. Шеламанова визначила як «більший розвиток
промислів — бортництва, рибальства, мисливства, — у порівнянні з
землеробством».28 Втім, ще М. В. Довнар-Запольський зауважив, що «в
XVI ст. переважаючим типом господарства тут було не землеробство,
а експлуатація ухожаїв».29 Однак лише в наш час цей феномен, «від-
значений у літературі, та для XVI ст. погано задокументований», дістав
джерельне підтвердження у вигляді московських «обидных списков»
1580 — 1590-х pp. з переліком шкод, завданих польсько-литовською сто-
* Гадаємо, що саме ці путивльські «ухожеи» згадуються в духовній грамоті Івана
IV (1572 p.), що дійшла до нас у пізній копії: «...Да сыну же моему Ивану даю го-
роды северские.., и волости, и села тех городов, со всеми северскими и полскими (тоб-
то тими, що знаходяться в Полі — О. Р.) угожьи и [пу]ти[в]лскими (прочитання на-
ше — О. Р.) угожеи» (Духовные и договорные грамоты великих и удельных князей
XIV — XVI вв. — М-Л., 1950. — № 104. — С. 437).
Сіверянський літопис 21
роною.30 За спостереженнями Н. В. Шеламанової, «якщо збитки погра-
бованих литовцями російських поселень у північно-західних і централь-
них районах визначалися, головно, кількістю вивезеного хліба, худоби,
сіна, то розорення на Сіверщині зазнавали борті, рибні ловлі, боброві
гони та коні. Населення цих областей у російських дипломатичних до-
кументах взагалі звалося «бортниками»; його повинності обчислювали-
ся «медвяным оброком».31
Продукти бортництва мали стабільний попит на ринках Московщи-
ни, де, за свідченням Д. Флетчера, Сіверська земля виступала як один
з головних постачальників меду та воску.32 Таким чином, у XVI — на
початку XVII ст. зберігалася традиційна структура економічної діяль-
ності місцевого населення, успадкована від попередньої, литовської,
доби.33
Це змушує прислухатися до спостережень К. В. Базилевича, котрий
вказував на «відсутність у зовнішній політиці Івана III безпосередньо-
го прагнення до здобування земель для екстенсивного розширення мос-
ковського землеволодіння».34 Тож, очевидно, має рацію Г. Л. Хорошке-
вич, припускаючи, що в боротьбі за Сіверщину головну роль відігра-
вали інтереси торгівлі — забезпечення безперешкодного пересування
московських купців дніпровським шляхом, котрий з’єднував Крим та
Північне Причорномор’я з Волго-Окським басейном.35 Від Таванського
перевозу в пониззі Дніпра купецькі каравани йшли «землею або во-
дою», тобто суходолом чи Дніпром, повз Черкаси та Канів, до Києва;
тут відкривалися річний та сухопутний шляхи на Чернігів і далі, уверх
Десною (судноплавною від верхів’я до устя*) на Новгород-Сіверський
(зв’язаний торговими шляхами з Рильськом і Путивлем) та Брянськ,
звідки через Бринь, Серенськ, Воротинськ, Калугу, Торусу, Серпухів і
Лопасню купці діставалися до Москви.36 У XVI ст. на цій «стародавній
і досить второваній дорозі»37 на відрізку від Москви до Новгорода-Сі-
верського були влаштовані так звані «ямы» — станції для переміни ко-
ней посланцями царя, які їхали в Крим і Туреччину з дипломатичними
й торговими дорученнями; вони також обслуговували послів і торгових
представників цих держав.38
Безперечно, відзначені моменти лише вкрай незначною мірою ха-
рактеризують політику Московської держави на Сіверщині — що зай-
вий раз свідчить про необхідність комплексного вивчення даного питан-
ня. На сьогодні єдиним спеціальним дослідженням, присвяченим цій
проблематиці, є розділ «Сіверська земля» в історико-географічній праці
М. М. Тихомирова «Росія у XVI столітті»,39 невеликий за обсягом і ма-
лоінформативний.
Нерозробленість у фаховій літературі проблем історичного розвит-
ку Сіверщини у XVI — на початку XVII ст. не в останню чергу є наслі-
дком того, що значну кількість джерел цієї доби ще й досі не запро-
ваджено до наукового обігу. У XIX — на початку XX ст. бурхлива ар-
хеографічна діяльність київської Тимчасової комісії для розгляду дав-
ніх актів практично не заторкнула територію Північного Лівобережжя;
що ж до чернігівських краєзнавців, то їх увага була зосереджена на
публікації пізніших за часом матеріалів.40 У радянській археографічній
практиці найпомітнішим явищем стало згадане вище видання Г. М. Ан-
пілогова.
* Значення цієї комунікаційної артерії підкреслював Р. Гейденштейн (1596 p.):
«(У Києві) є чимало купців, які займаються торгівлею з Москвою. Дуже вигідну тор-
гівлю здійснює Київ по Дніпру й Десні, що впадає в Дніпро за милю від Києва. Ту-
більці називають її другою половиною Дніпра, така вона глибока» (Сборник материа-
лов для исторической топографии Киева и его окрестностей. — К., 1874. — Отд. 2. —
№ 10. — С. 24).
22 Сіверянський літопис
Зрозуміло, що така ситуація потребує значного покращення — пе-
редусім, стосовно статистичних і описових джерел: адже якщо події
політичного життя на Сіверщині реконструюються за літописними да-
ними та дипломатичним листуванням, то вивчення економічних, соціаль-
них і демографічних процесів XVI — початку XVII ст. неможливе без
публікації репрезентативного документального матеріалу — насампе-
ред, писцевих та оброчних книг. Вони, хоч і дійшли до нас у досить
незначному обсязі й лише починаючи з 20-х pp. XVII ст.,41 мають істот-
ний інформаційний потенціал, засвідчений низкою публікацій.42 Завдя-
ки їм було досліджено особливості господарської діяльності служило-
го та міського населення Сіверщини; «а ось що відбувалось у величез-
них «починках», які мали на Півночі Лівобережжя монастирі... можна
лише гадати, виходячи з загальних закономірностей або праць з історії
інших регіонів Російської держави».43 Тож не випадково у спеціальній
літературі визнано за перспективний на сьогодні напрям археографіч-
ної діяльності обстеження приватних і монастирських фондів Російсь-
кого державного архіву давніх актів з метою виявлення та публікації
відповідних матеріалів.44
Зі свого боку зазначимо, що безумовний інтерес становить також
фонд Посольського приказу — зокрема, документи щодо розмежування
між Російською державою та Річчю Посполитою за умовами Поляиов-
ського миру, серед яких чимало поземельних актів XVI ст., у тому числі
й з описом монастирських маєтностей. Серед них — найраніший,
1638 p., список грамоти Івана IV новгород-сіверському Спасо-Преобра-
женському монастирю (1551 p.), який у 30-х pp. XVII ст. зберігався у
севському Новоспаському монастирі.45 Ця грамота є підтвердженням
двох жалуваних грамот батька Івана IV, Василія III; з них першу, з
описом монастирської вотчини, ченці пред’явили царю, а друга, за їх
словами, згоріла під час татарського нападу на Новгород-Сіверський
(очевидно, у 1542 p.). За формуляром грамота є типовою для москов-
ської канцелярії першої половини — середини XVI ст.; звертає на себе
увагу лише докладний опис монастирських володінь, що зближує її з
межовими актами.46
У фондах Посольського приказу зберігся й список грамоти, виданої
монастирю Борисом Годуновим у лютому 1602 р.47 За формою вона є
виписом з писцевих книг Новгорода-Сіверського 7093 (1584/85) р. і Пу-
тивля 7099 (1590/91) p., які не збереглися до нашого часу. Зрозуміло,
що вона істотно відрізняється від грамоти Івана IV, хоча й містить опис
одних і тих самих угідь. У комплексі ж обидві грамоти дають досить
повне уявлення про монастирську власність у середині — наприкінці
XVI ст.48
У формі випису збереглися в фонді Посольського приказу й дані
про земельні володіння путивльського Молчинського монастиря.49 Ви-
пис був зроблений з писцевих книг Путивля 7065 (1556/57) р. і став
підставою для пожалування Василія Шуйського у липні 1606 р. Цей до-
кумент, уперше виявлений на початку 1970-х рр.50 і досі не опублікова-
ний, не лише містить опис монастирської вотчини, а й дає чітке уявлен-
ня про характер і форми її господарської експлуатації; до того ж, він
розширює наші уявлення про тогочасну антропонімію і топонімію ре-
гіону, а також про номенклатуру знаків власності на бортних деревах
— так званих «знамен», що вже не раз ставали об’єктом історичних та
історико-лінгвістичних досліджень.51 У комплексі з пізнішими царськи-
ми грамотами52 цей випис дає можливість простежити поступове зрос-
тання маєтностей Молчинського монастиря, котрому протегували такі
різні особи, як Лжедмитрій І, Василій Шуйський та Михайло Рома-
нов, і який у першій половині XVII ст., за спостереженнями І. М. Мік-
Сіверянський літопис 23
лашевського,53 перетворився на найвизначнішого з-поміж землевласни-
ків південної «україни» Московської держави.
Цікаві наукові знахідки можливі й в фондах Розрядного приказу—
зокрема, акти XVI ст., подані разом із родоводами до Розряду пред-
ставниками служилих родин після скасування місництва у 1682 р. Де-
які з цих документів дають змогу реконструювати організацію сторо-
жової служби на Сіверщині та форми місцевого урядування.54 Безпе-
речно, дослідження цих фондів дозволить вписати цікаву сторінку в іс-
торію російсько-українських взаємин XVI ст.
Джерела та література, примітки.
І. Зимин А. А. Служилые князья в Русском государстве конца XV — первой тре-
ти XVI в. // Дворянство и крепостной строй России XVI—XVIII вв. —М., 1975. — С.
42—43; Зимин А. А. Формирование боярской аристократии в России во второй поло-
вине XV — первой трети XVI в. — М., 1988. — С. 137. Зауважимо, що володіння Ше-
м’ячичів та Можайських істотно зросли після 1500 р. — Іван III, виконуючи свою обі-
цянку, «придал им к тем их городом: князю Семену (Можайському — О. Р.) Почап,
да Мглин, да Дроков, да Попову Гору, князю Василью (Шем’ячичу — О. Р.) Пу-
тивль да Радогощ» (Ермолинская летопись. // ПСРЛ. — СПб., 1910. — Т. 23. С. 196).
Цій інформації протирічить звістка С. Герберштейна про те, що володарем Путивля
на початку XVI ст. був якийсь «государ Димитрій» (Герберштейн С. Записки о Моско-
вии. — М., 1988. — С. 140 — 141), особа якого не піддається ідентифікації.
2 Герберштейн С. Указ. соч. — С. 141.
3 Російський державний архів давніх актів (далі: РДАДА). — Ф. 79, oп. 1,
1636 p., спр. 6. — Арк. 137—143; Каштанов С. М., Назаров В. Д., Флоря Б. Н. Хроно-
логический перечень иммунитетных грамот XVI в. // Археографический ежегодник за
1966 г. — М., 1968. — № 1—511; Русіна О. В. Грамоти новгород-сіверському Спасо-
Преображенському монастирю (у копіях севського походження) // Укр. археограф.
щорічник. — К., 1993. — Вип. 2. — С. 138 —152.
4 Акты, относящиеся к истории Западной России (далі — Акты ЗР.). — СПб.,
1848. — Т. 2. — № 204. — С. 368—370.
5 Акты ЗР. — СПб., 1848. — Т. 3. — № 52. — С. 157—158.
6 Кулиш П. А. Материалы для истории воссоединения Руси. — М., 1877. — Т. 1.
— № 7. — С. 18—19. До речі, цей епізод був досить своєрідно інтерпретований П. О.
Кулішем: «Печерський монастир вказував, власне, на постійні пожертви московських
государів, а вона (Москва — О. Р.) перевела справу на сіверські міста, з яких йшла
«милостыня» в Київ до Пречистої Богородиці; та цар усе ж таки не відмовився від
допомоги Печерському монастирю. Грамота 1583 p., визнаючи за ним право на одер-
жання від царя милостині, пояснює численні ходіння ченців до Москви за милости-
нею. Якщо, з одного боку, Київ вважався «отчиною» московського государя, то, з
другого, на Москву дивилися як на пристановище у церковних потребах. Слова «дав-
ние часы», «прежнее предание и обычай» були для печерських ченців ніби ниттю, яка
не давала їм втратити слід до руської політичної єдності» (Там же. — С. 17—18).
7 Клепатский П. Г. Очерки по истории Киевской земли. — Одесса, 1912. — Т. 1:
Литовский период. — С. 83. Варта уваги й позиція К. В. Харламповича, котрий (оче-
видно, введений в оману джерельною лексикою) відзначав, що Печерський монастир
не тільки отримав від московських володарів право на збирання традиційної данини
з Новгорода-Сіверського та Стародуба, а й «домігся навіть більшого — певної що-
річної милостині» з цих же міст, наданої йому «предками Грозного» (Харлампович
К. В. Малороссийское влияние на великорусскую церковную жизнь. — Казань, 1914.—
Т. 1. — С. 12). Порівн.: Ульяновский В. И. Россия в начале Смуты: Очерки социально-
политической истории и источниковедения. — К, 1993. — Ч. 1. — С. 65 (Печерський
монастир «мав давні зв’язки з Москвою, традиційно отримуючи царську милостиню й
користуючись правом збирання данини в сіверських землях, які належали Росії»).
8 Архив Юго-Западной России, издаваемый Временною комиссиею для разбора
древних актов (далі: Архив ЮЗР). — К, 1859. — Ч. 1. — Т. 1. — № 1. — С. 1. Заз-
начимо, що на підставі цієї грамоти брянський Свенський монастир був підпорядко-
ваний Печерській Лаврі у 1681 р. (Петров Н. И. Историко-археологический очерк
г. Брянска, Орловской губ., и его отношение к Киеву // Труды Киевской духовной
академии. — 1901. — № 1. — С. 26).
9 Пашуто В. Т., Флоря Б. Н., Хорошкевич А. Л. Древнерусское наследие и исто-
рические судьбы восточного славянства. — М., 1982. — С. 72, 145; Хорошкевич А. Л.
24 Сіверянський літопис
Сословное землевладение украинских и белорусских земель XIV — начала XVI в. и
древнерусские традиции // Исследования по истории и историографии средневековья.
— М., 1982. — С. 208; Ричка В. М. Про джерела та, основні етапи формування цер-
ковно-монастирського землеволодіння у Південній Русі (друга половина XI—XVI ст.)
// Феодалізм на Україні. — К., 1990. — С. 7.
10 Архив ЮЗР. — К., 1883. — Ч. 1. — Т. 6. — № 31. — С. 63—64; № 36. —
С. 73 (королівський лист М. Хребтовичу від 22 березня 1581 р. із забороною чинити
утиски ченцям і підданим Пустинського монастиря).
11 РДАДА. — Ф. 124, oп. 1628 р., спр. 1. — Арк. 38, 45.
12 Там же. — Ф. 124, oп. 1586 р., спр. 1. — Арк. 1—3.
13 Голубев С. Т. Древний помянник Киево-Печерской Лавры (конца XV и начала
XVI столетия) // Чтения в Историческом обществе Нестора-летописца. — 1892. — Кн.
6. — Приложение. — С. 56.
14 Акты ЗР. — Т. 2. — № 48.- — С. 59—60. У 1541 р., після повернення Гомель-
щини до складу Литовської держави, право оршинських священиків на цю медову
данину було ще раз підтверджене Сигізмундом І (Там же. — № 208. — С. 373).
15 Анпилогов Г. Н. Бортные знамена как исторические источники (по путивльским
и рыльским переписным материалам конца XVI и 20-х гг. XVII в.) // Советская ар-
хеология. — 1964. — № 4. — С. 156.
16 Толочко П. П. Древнерусский феодальный город. — К., 1989. — С. 94—96; Рич-
ка В. М. Про джерела та основні етапи... — С. 4—5.
17 Акты ЮЗР. — СПб., 1861. — Т. 3. — № 21. — С. 32.
18 Там же. — № 17. — С. 26.
19 Опись архива Посольского приказа 1673 года. — М., 1990. — Ч. 1. — С. 213.
20 ЦНБ НАНУ. — IP, ф. 301. № 595 (П.). — Арк. 186.
21 Акты ЮЗР. — Т. 3. — № 17. — С. 26.
22 Архив ЮЗР. — Ч. 1. — Т. I. — № 91 — С. 386—388.
23 РДАДА. — Ф. 124, оп. 1586 р., спр. 1. — Арк. 4—5.
24 Веселовский С. Б. Феодальное землевладение в Северо-Восточной Руси. — М.;
Л., 1947. — С. 86—87.
25 Кром М. М. Меж Русью и Литвой. — М., 1995. — С. 223—224.
26 Загоровский В. П. История вхождения Центрального Черноземья в состав
Российского государства в XVI веке. — Воронеж, 1991. — С. 77, 81, 110.
27 Анпилогов Г. Н. Новые документы о России конца XVI — начала XVII века.
— М., 1967. — С. 130—306.
28 Шеламанова Н. Б. Состав документов Посольского приказа и их значение для
исторической географии России XVI века: (По материалам фонда Сношений России
с Польшей ЦГАДА) // Археографический ежегодник за 1964 г. — М., 1965. — С. 49.
29 Довнар-Запольский М. В. Государственное хозяйство Великого княжества Ли-
товского при Ягеллонах. — К., 1901. — Т. 1. — С. 722.
30 Частково опубліковані: Анпилогов Г. Н. Новые документы... — С. 78 — 109.
31 Шеламанова Н. Б. Состав документов... — С. 49.
32 Флетчер Д. О государстве Русском. — СПб., 1905. — С. 12. Сіверський мед ку-
пували навіть новгородці («...Купил чашник, старец Макарей, у Ждана, Данилова сы-
на, серьпуховитина... меду сиверьского 75 пуд; дано 45 руб.» (1600 р.). — Греков
И. Б. Очерки по истории хозяйства Новгородского Софийского Дома XVI—XVII вв. //
Греков И. Б. Избранные труды. — М., 1960. — Т. 3. — С. 95).
33 Докладніше див.: Русіна О. В. Демографічні та соціально-економічні процеси
на Сіверщині у XIV—XV ст. // Український історичний збірник. — К., 1995 (друкує-
ться).
34 Базилевич К. В. Внешняя политика Русского централизованного государства:
вторая половина XV века. — М., 1952. — С. 61.
35 Хорошкевич А. Л. Россия и мирове торговые пути концу XV в. // Феодаль-
ная Россия во всемирно-историческом процессе. — М., 1972. — С. 34, 37; Сидорен-
ко О. Ф. Українські землі у міжнародній торгівлі (IX — середина XVlI ст.). — К.,
1992. — С. 114. До речі, про зацікавленість «русинів великого князя московського» у
розвитку цієї торгівлі у 70-х pp. XV ст. інформували свою метрополію, Геную, кафин-
ські купці (Грушевський М. С. Козаки в 1470-х pp. // Записки Наукового Товариства
ім. Шевченка 1903. — Кн. 6. — С. 2.
Сіверянський літопис 25
36 Акты ЗР. — Т. 2 — № 60. — С. 74; Архив ЮЗР. — К., 1886. — Ч. 7. — Т.
1. — С. 82—83, 96, 112, 595; Архив ЮЗР. — К., 1907. — Ч. 8. — Т. 5. — № 84. —
С. 187 — 189; Герберштейн С Указ. соч. — С. 140.
37 Литвин М. Указ. соч. — С. 100.
38 Фехнер.М. В Торговля Русского государства со странами Востока в XVI ве-
ке, — М., 1956. — С. 15—16.
39 Тихомиров М. Н. Россия в XVI столетии. — М., 1962. — С. 407—414.
40 Малиневская В. М. Развитие исторического краеведения на Черниговщине в
конце XIX — начале XX в.: Автореф. дисс. ... канд. ист. наук. — К., 1990. — С. 10.
41 Милов Л. В., Булгаков М. Б., Гарскова И. М. Тенденции аграрного развития
России первой половины XVII ст. — М., 1986. — С. 148—155, 162—164.
42 Эрнст Н. Л. Путивль и его посад в первуй половине XVII-ro века. // Юбилей-
ный сборник статей студенческого историко-этнографического кружка при имп. универ-
ситете св. Владимира. К., 1914. — С. 57—79; Булгаков М. Б. Бортничество служи-
лых людей Северской земли в первой трети XVII в. // Крестьяне и сельское хозяйство
России в XIV—XVIII веках. — М., 1989. — С. 125—144; Булгаков М. Б. О некото-
рых сторонах хозяйственной деятельности посадских людей г. Путивля в первой по-
ловине XVII в // Город и горожане России в XVII — первой половине XIX в. —
М., 1991. — С. 74—93.
43 Балабушевич Т. А. До питання про публікацію джерел з соціально-економічної
історії малодосліджених регіонів України // Українська археографія: сучасний стаи та
перспективи розвитку. — К., 1988. — С. 139.
44 Там само.
45 РДАДА. — Ф. 79, оп. 1638 p., спр. 9, ч. 2. — Арк. 296—306.
46 Боряк Г. В. Административно-территориальное устройство украинских земель в
конце XV — середине XVI в.: Анализ документальных источников: Дисс... канд. ист.
наук. — К., 1987. — С. 43.
47 РДАДА. — Ф. 79, оп. 1638 р., спр. 9, ч. 2. — Арк. 307—311.
48 Обидві пам’ятки опубліковано: Русіна О. В. Грамоти... — С. 142—152.
49 РДАДА. — Ф. 79, on. 1, 1636 p., спр. 6. — Арк. 137—143.
50 Шеламанова Н. Б. Документа государственных межеваний 30—40-х годов
XVII в. // Археографический ежегодник за 1971 г. — М., 1972. — С. 170.
51 Коткова Н. С. Названия руських бортних знамен — историко-лингвистический
источник // Исследования по лингвистическому источниковедению. — М., 1963. — С.
120—133; Анпилогов Г. Н. Бортные знамена... — С. 151—169; Булгаков М. Б. Бортни-
чество служилих людей... — С. 141—142.
52 Опубл.: Труды Курского губернского статистического комитета. — Курск,
1863. — Вып. 1. — С. 562—578; Палладий. Историко-статистическое описание Молчин-
ской Рождество-Богородицкой Печерской мужской Софрониевой пустыни. — М., 1895.
— С. 14—15; Актовые и летописные материалы о восстании И. И. Болотникова / Пуб-
ликацию подготовил В. И. Корецкий // Советские архивы. — 1976. — № 5. — С. 57—
58. На початку століття списки цих грамот зберігалися в архівах Молчинського мона-
стиря і Молчинської Софронієвої пустині (Лебедев А. С. Сведения о некоторых архи-
вах духовного ведомства в губерниях Курской и Харьковской // Труды Харьковского
предварительного комитета по устройству XII Археологического съезда (= Сборник
Харьковского историко-филологического общества. — Т. 13). — Харьков, 1902. — Т.
2. — Ч. 1. — С. 166, 179). Див. також: Памятники южновеликорусского наречия. Ко-
нец XVI — начало XVII в. — М., 1990. — № 57. — С. 66—67 (оброчний випис
1601 p.).
53 Миклашевский И. Н. К истории хозяйственного быта Московского государства.
— М., 1894. — Ч. 1: Заселение и сельское хозяйство южной окраины XVII в. — С.
132—133. Порівн.: Багалей Д. И. Очерки из истории колонизации степной окраины
Московского государства. — М., 1887. — С. 119—120.
54 Див. їх вибіркову публікацію: Юшков А. И. Акты XIII—XVIII вв., представ-
ленные в Разрядный приказ представителями служилых фамилий после отмены мест-
ничества. — М., 1898. — № 131, 201, 226, 227, 238 тощо.
26 Сіверянський літопис
|