Постать гетьмана Д. Апостола в світлі різних історичних підходів

У даній статті ми зробили спробу проглянути історіософський підхід П. Куліша на прикладі осмислення діяльності Д. Апостола, виділивши як домінанту історіософії пошук історичного трагізму....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:1996
Автор: Ковальчук, О.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 1996
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200035
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Постать гетьмана Д. Апостола в світлі різних історичних підходів / О. Ковальчук // Сіверянський літопис. — 1996. — № 2-3. — С. 68-70. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-200035
record_format dspace
spelling irk-123456789-2000352024-11-12T13:26:07Z Постать гетьмана Д. Апостола в світлі різних історичних підходів Ковальчук, О. Розвідки У даній статті ми зробили спробу проглянути історіософський підхід П. Куліша на прикладі осмислення діяльності Д. Апостола, виділивши як домінанту історіософії пошук історичного трагізму. 1996 Article Постать гетьмана Д. Апостола в світлі різних історичних підходів / О. Ковальчук // Сіверянський літопис. — 1996. — № 2-3. — С. 68-70. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200035 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Розвідки
Розвідки
spellingShingle Розвідки
Розвідки
Ковальчук, О.
Постать гетьмана Д. Апостола в світлі різних історичних підходів
Сiверянський літопис
description У даній статті ми зробили спробу проглянути історіософський підхід П. Куліша на прикладі осмислення діяльності Д. Апостола, виділивши як домінанту історіософії пошук історичного трагізму.
format Article
author Ковальчук, О.
author_facet Ковальчук, О.
author_sort Ковальчук, О.
title Постать гетьмана Д. Апостола в світлі різних історичних підходів
title_short Постать гетьмана Д. Апостола в світлі різних історичних підходів
title_full Постать гетьмана Д. Апостола в світлі різних історичних підходів
title_fullStr Постать гетьмана Д. Апостола в світлі різних історичних підходів
title_full_unstemmed Постать гетьмана Д. Апостола в світлі різних історичних підходів
title_sort постать гетьмана д. апостола в світлі різних історичних підходів
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 1996
topic_facet Розвідки
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200035
citation_txt Постать гетьмана Д. Апостола в світлі різних історичних підходів / О. Ковальчук // Сіверянський літопис. — 1996. — № 2-3. — С. 68-70. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT kovalʹčuko postatʹgetʹmanadapostolavsvítlíríznihístoričnihpídhodív
first_indexed 2024-11-17T08:25:51Z
last_indexed 2024-11-17T08:25:51Z
_version_ 1818523718129811456
fulltext РОЗВІДКИ Оксана Ковальчук ПОСТАТЬ ГЕТЬМАНА Д. АПОСТОЛА В СВІТЛІ РІЗНИХ ІСТОРИЧНИХ ПІДХОДІВ (народження історіософії) Історія України як наука формувалася завдяки зусиллям вчених, які були родом із різних місцевостей України. Вагомий внесок зробив П. Куліш — наш земляк, який розглядав історичну спадщину українсь- кого народу в історіософському плані. Пік його творчої активності при- падає на 60—70-ті роки XIX ст. XIX століття було періодом розквіту української історичної думки. 30—40, 60—70-ті роки проходили під сильним впливом романтизму, але нова епоха принесла певні зміни. Своєрідну грань між двома поколіннями українських істориків проводить П. Куліш, зауважуючи, що в часи М. Гоголя неможливо бу- ло знати історію України глибше, ніж в його, П. Куліша, часи: «Мало того, і не можливе навіть завдання вивчати її з тих сторін, з яких ми, спадкоємці Гоголя, в самопізнанні, прагнемо з’ясувати для себе її жит- тя; минуле й сьогодення...».1 Таким чином історія є вже не тільки об’єктом пізнання, але й засобом («самопізнання» (П. Куліш), «пізнан- ня сучасності» (М. Драгоманов).2 З чогось мертвого, нерухомого, «об’єктного» історія перетворюєть- ся на живе, дійове, без чого неможливим є сам процес пізнання себе і світу. Таке переосмислення сенсу історії взагалі дає поштовх для роз- витку історіософського погляду в українській історичній науці: Тому в 60—70-х pp. XIX ст. співіснують історичний та історіософський погляди на історію. Хоча, як правило, вони тісно переплітаються між собою, але все ж можна виділити роботи, в яких і сторіософський підхід домінує. Це праці нового типу, в яких історія України моделюється як сим- волічний ряд, за яким криється істина. Історичні факти — це симво- ли, таємничі письмена, якими написана історія буття народу. Для іс- торика необхідно їх розшифрувати, щоб з розуміти вищу істину. Для історіософського напрямку не так важлива емпірична правда М. Максимовича, як Костомарівсько-Кулішівський пошук наскрізної ідеї — сенсу буття народу, що є своєрідною віссю, яка поєднує мину- ле, сьогодення і майбутнє в єдине ціле. 68 Сіверянський літопис За словами Д. Чижевсъкого, «Куліш шукає противенство між «внутрішнім» та «зовнішнім» не лише в людині, а й у світі, і в історії».3 Пошук сенсу буття, розкриття його трагізму в конфлікті «народ світ» — це головна ознака української історіософської думки, а зреш- тою, і всієї історіософії XIX ст.: «Історіософією не передбачається до- слідження причинного з’єднання подій, яке орієнтоване на раціональ- не знання. Тут на перший план виходить трагедійність історичного роз- витку».4 Особливість історіософського погляду яскраво проглядається у процесі зіставлення його з історичним. Предметом своєрідної дискусії між П. Кулішем і М. Максимовичем стала опублікована описна книга гетьманських маєтків, зроблена після смерті Д. Апостола. П. Куліш на основі цього матеріалу робить такий висновок: «З Матеріалів для вітчизняної історії, виданих у Києві Г. Су- дієнком, видно, як гетьмани наші, користуючись своєю владою й мов- чазною згодою хижаків-старшин, набрали собі «на булаву» земель по всій Малоросії».5 П. Куліш драматизує ситуацію, сприймаючи її як процес «обдиран- ня» гетьманом і старшиною «покірних земляків своїх». В історичному матеріалі він перш за все шукає драми. Факти слугують підтверджен- ням авторської ідеї, тому інколи їх історична вірогідність розходиться з реальністю, за що М. Максимович неодноразово критикував П. Кулі- ша й М. Костомарова. Зовсім іншим на описну книгу є погляд М. Максимовича. Досвід- чений історик «вирваний» П. Кулішем факт повертає в історичний кон- текст. Такий підхід позбавляє матеріал драматичної напруги, оскільки дає повніше відчуття епохи. Тоді виявляється, що наявність гетьмана — це важливий елемент життя українського суспільства XVIII століття (що дає М. Максимовичу підстави говорити про Д. Апостола як про «одно- го з найзаслуженіших і найдоблесніших мужів гетьманщини...»): «На це (говорить М. Максимович —О. К.) я скажу вам: великому кораб- лю — велике й плавання! Гетьману, як правителю й представнику Ма- лоросії, і потрібно було так багато маєтностей. Для того-то рангові маєтності на гетьманську булаву були набагато більшими, ніж для про- стих старшин. Але гетьманські рангові маєтності були законно відме- жовані з загальних чи військових земель Малоросії, — які були за- твержені царськими грамотами й не складали спадкової власності гетьмана — до кінця гетьманщини».6 Наявність гетьмана не тільки не шкодить добробуту народу, але навпаки — захищає його від зазіхань чужинців: «подивіться, в згада- ному описі гетьманських володінь: скільки там значиться млинів, які до 1728 року «за Малороссійской Коллегіи» віддавали данину; а, від гетьмана Апостола, отримали «делиберацію» — і, звичайно ж, не в при- буток, а в ущерб його гетьманському доходу».7 Оцінюючи творчість П. Куліша, Д. Багалій зазначав, що в своїх історіософських поглядах «він високо піднявся над поглядами»,8 що па- нували в тодішній українській історичній науці. У даній статті ми зробили спробу проглянути історіософський під- хід П. Куліша на прикладі осмислення діяльності Д. Апостола, виді- ливши як домінанту історіософії пошук історичного трагізму. Сіверянський літопис 69 У дискусії П. Куліша і М. Максимовича не варто розставляти усі оціночні крапки, доводити чиюсь перемогу. Так, М. Максимович фак- тографічно точніший, але в «укрупненні» проблематики, виділенні тра- гічного начала в історії українського народу П. Кулішем теж є свій сенс, про що в свій час так глибоко сказав Д. Багалій. Джерела та література. 1. Максимович М. Собрание сочинений... — К., 1876. — Т. 1. — С. 523. 2. Драгоманов М. Літературно-публіцистичні праці: В 11-х т. — К., 1970. — Т. 1. — С. 123. 3. Чижевський Д. Українська філософія // Українська культура. Лекції за редакцією Дмитра Антоновича. — К., 1993. — С. 183. 4. Лоскутов В., Семочкина М. Русская историософия: история и мистика духа (к про- блеме формирования национального менталитета) // Человек, бытие, культура. — К. — Переяслав-Хмельницкий, 1991. — Ч. ІІ. — С. 57. 5. Максимович М. Собрание сочинений. — К., 1876. — Т. 1. — С. 558. 6. Там же. 7. Там же. — С. 560. же. 8. Багалій Д. Нарис історії України на соціально-економічному грунті. — Харків, 1928. — С. 79. 70 Сіверянський літопис