Гордість нашої педагогіки

Протягом тривалого часу Костянтина Дмитровича Ушинського вважали, перш за все, російським педагогом. Насправді ж вся його життєдіяльність нерозривно пов’язана з Україною, його батьківщиною. Ушинський називав себе українцем, любив Україну, як Вітчизну, пишався своїм народом, його культурою, традиціям...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:1996
Автор: Марценюк, С.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 1996
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200037
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Гордість нашої педагогіки / С. Марценюк // Сіверянський літопис. — 1996. — № 2-3. — С. 78-81. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-200037
record_format dspace
spelling irk-123456789-2000372024-11-12T13:26:27Z Гордість нашої педагогіки Марценюк, С. Розвідки Протягом тривалого часу Костянтина Дмитровича Ушинського вважали, перш за все, російським педагогом. Насправді ж вся його життєдіяльність нерозривно пов’язана з Україною, його батьківщиною. Ушинський називав себе українцем, любив Україну, як Вітчизну, пишався своїм народом, його культурою, традиціями. 1996 Article Гордість нашої педагогіки / С. Марценюк // Сіверянський літопис. — 1996. — № 2-3. — С. 78-81. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200037 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Розвідки
Розвідки
spellingShingle Розвідки
Розвідки
Марценюк, С.
Гордість нашої педагогіки
Сiверянський літопис
description Протягом тривалого часу Костянтина Дмитровича Ушинського вважали, перш за все, російським педагогом. Насправді ж вся його життєдіяльність нерозривно пов’язана з Україною, його батьківщиною. Ушинський називав себе українцем, любив Україну, як Вітчизну, пишався своїм народом, його культурою, традиціями.
format Article
author Марценюк, С.
author_facet Марценюк, С.
author_sort Марценюк, С.
title Гордість нашої педагогіки
title_short Гордість нашої педагогіки
title_full Гордість нашої педагогіки
title_fullStr Гордість нашої педагогіки
title_full_unstemmed Гордість нашої педагогіки
title_sort гордість нашої педагогіки
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 1996
topic_facet Розвідки
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200037
citation_txt Гордість нашої педагогіки / С. Марценюк // Сіверянський літопис. — 1996. — № 2-3. — С. 78-81. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT marcenûks gordístʹnašoípedagogíki
first_indexed 2024-11-17T08:25:56Z
last_indexed 2024-11-17T08:25:56Z
_version_ 1818523721778855936
fulltext Степан Марценюк ГОРДІСТЬ НАШОЇ ПЕДАГОГІКИ Протягом тривалого часу Костянтина Дмитровича Ушинського вва- жали, перш за все, російським педагогом. Насправді ж вся його життє- діяльність нерозривно пов’язана з Україною, його батьківщиною. Ушин- ський називав себе українцем, любив Україну, як Вітчизну, пишався своїм народом, його культурою, традиціями. У енциклопедичному довіднику «Чернігівщина» читаємо, що Ушин- ський — російський педагог-демократ народився в Тулі.1 Подібне зуст- річаємо і в інших джерелах. Професори С. X. Чавдаров і М. Ф. Даден- ков2 відзначають, що Ушинський народився 3 березня (18 лютого за ст. ст.) 1824 р. у Богданці поблизу Новгорода-Сіверського в родині дрібно- маєткового дворянина, садиба якого була розташована на високому бе- резі Десни. Переважають думки авторів енциклопедій про народження Ушинського в Тулі (точна дата народження за ст. ст. 19 лютого), де його батько ветеран Вітчизняної війни 1812 року, працював у казенній палаті. Раннє дитинство його минуло в с. Богданці, тоді Новгород-Сі- верського повіту, куди переїхала сім’я. Зараз цей населений пункт на- лежить до Шосткинського району Сумської області. Початкову освіту дістав дома у своєї матері — Любові Степанівни, яка померла, коли синові ще не минуло й дванадцяти років. Середню освіту здобув у Новгород-Сіверській гімназії, що тоді вважалася пре- стижним навчальним закладом. Очолював гімназію професор класич- них мов Тимковський, який запалював своїх вихованців передовими ідеями гуманізму і любов’ю до мовознавства. Саме тут у молодого Ушинського виник інтерес і потяг до наукової діяльності. У шістнадцять років він стає студентом юридичного факультету Московського університету, який закінчив 1844 року. Батько збіднів, і студент Ушинський приватними уроками заробляє на життя, створює суворий режим для навчання, а після закінчення його — для самоос- віти на звання магістра. З 1846 р. перебував на посаді професора з Ярославсько-Демидовському юридичному ліцеї, з якої звільнений 1849 р. «за шкідливий вплив». Переїхав до Петербурга, де кілька ро- ків працював дрібним урядовцем у департаменті Міністерства внутрі- шніх справ, наполегливо вивчав англійську мову, вдосконалював знан- ня німецької та французької. У цей час займається перекладами з іноземних мов для редакції «Современника», пише статті. Виснажлива праця, нічна робота підто- чили його здоров’я. Лише щасливий випадок — зустріч з колишнім ди- ректором Ярославського ліцею, тоді директором Гатчинського сирітсь- кого інституту — дав йому змогу 1854 р. вийти на педагогічну ниву: влаштувавшись викладачем, а згодом інспектором цього інституту. У 1859—62 роках працював інспектором Смольного інституту шляхетних дівчат, заснованого Катериною II. Тут здійснив ряд реформаторських перетворень, запровадив вивчення природознавства, фізики, географії, рідної мови. Наступні п’ять років К. Д. Ушинський перебував у Швей- царії, куди його відрядили для вивчення справи народної освіти і для лікування. Воно було науково-плідним, посилило його патріотизм. У Петербурзі, куди він повернувся, стан здоров’я погіршився. Ви- їхав до Австрії, звідки порадили переїхати до Криму, де пробув усю весну 1870 року. Оселився у Києві, де ще раніше думав жити остато- 78 Сіверянський літопис чно. Восени здоров’я знову погіршало. Їдучи до Криму, він тяжко за- хворів і вночі з 3 на 4 січня 1871 року (20 на 21 грудня 1870) в Одесі помер. Похований у Видубецькому монастирі над Дніпром. Наукова спадщина К. Д. Ушинського була і залишається предме- том суперечок, плюралістичних оцінок. Так, прихильники «європоцент- ризму» намагаються зобразити його педагогічні погляди як механічне повторення того, що дала Європа, котра нібито завжди була «центром цивілізації», науки і культури. Принижуючи заслуги, вони замовчують той факт, що Ушинський рішуче виступав проти схиляння перед Захо- дом, водночас високо цінував досягнення педагогіки Англії, Франції, Німеччини, Швейцарії, робив їх критичний аналіз. У статті «Одна з таємних сторін німецького виховання» Ушинський критикував педагогічні доктрини, що намагалися теоретично виправда- ти другосортність і убозтво тодішньої жіночої школи, рішуче відстою- вав рівноправність жінки не лише в освіті, а й в усіх галузях життя. У Німеччині тодішня жіноча освіта була досить застарілою, вимагала до- корінної перебудови. Педагог сподівався і вірив, що у нас «виробить- ся більш гуманний, більш християнський план жіночого виховання, ніж у Німеччині».3 Перу педагога належать такі твори: «Людина як предмет вихован- ня. Досвід педагогічної антропології», «Про користь педагогічної літе- ратури», «Про народність у суспільному вихованні», «Праця в її пси- хологічному і виховному значенні», підручники-хрестоматії «Дитячий світ» і «Рідне слово», «Керівництво до викладання за «рідним словом». У Швейцарії він активно працював над педагогічною антропологією, яка стала в Росії першою капітальною працею з проблем виховання. ПЕДАГОГ-НОВАТОР Новітні відомості4 свідчать, що Ушинський був педагогом-новато- ром. Ідеї вченого про народність освіти, демократичні принципи її ор- ганізації не мали нічого спільного ні зі слов’янофільськими, ні із захід- ницькими поглядами, а відповідали загальному піднесенню Росії та України. Наслідуючи заклик М. І. Пирогова про перебудову ви- ховання й освіти, він став основоположником народної школи. В ціло- му йшов попереду світової педагогічної думки свого часу, обгрунтував ряд нових оригінальних педагогічних положень, котрі якісно відрізня- лись від західноєвропейських систем і принципів. Провідний його де- віз: «Принести якнайбільше користі моїй батьківщині — ось єдине зав- дання мого життя». Не копіював попередників і сучасників, а творив новації педагогічної думки. Девіз Коменського «Все повинно відбуватися природно, хай на- сильство буде відокремлене від діла» став провідною думкою його пе- дагогічних ідей. Дидактику вважав мистецтвом навчання, наголошував, що людину потрібно формувати цілеспрямовано, не віддавати дітей на самоплив, бо без виховання людина стає твариною. Школа — це май- стерня, у якій юні душі спрямовуються до добродіяння, учитель учить, діти навчаються. Його положення, щоб діти завжди були зайняті серйо- зною справою або розвагами, не віддавались бездіяльності, знайшли свій яскравий вияв у творі Ушинського «Праця в її психічному і вихо- вному значенні», бо в лакействі і бездіяльності «псується голова, серце і моральність», «бездіяльність є мати всіх пороків».5 Взагалі у педагогічних поглядах Ушинського багато спільного з поглядами Коменського, але вони самобутні, оригінально самостійні. Це насамперед гуманізація і демократизація освіти, навчання рідною мовою, загальність і народність освіти, класно-урочна система, дидак- тичні принципи тощо. Сіверянський літопис 79 Відносно світогляду педагога були різні точки зору. У період ста- лінізму писалось про його атеїстичні та матеріалістичні позиції, замо- вчувалась причетність до релігії. Парадокс полягає в тому, що він світ розумів як реальне буття, звертав увагу на унаочнення і живе спогля- дання у навчанні, але бога не відкидав, апелював до нього як до авто- ритета для віруючих. Тодішня релігійність обумовила те, що книги для дітей, посилаючись на релігійні тексти, писав у стилі віри, наголо- шував на моральному змісті. У листах про педагогічну подорож до Швейцарії (лист третій) від- значається, що релігія міститься не лише у катехизисі і святій історії, а й у «житті людини». Для дітей в оповіданнях із їх життя більше ре- лігії, ніж на сторінці катехизиса, який визубрюється напам’ять і ніяко- го сліду не залишає у серці. Суперечність світоглядних позицій відображена, зокрема, у підсум- ках другого тому «Людина як предмет виховання». Мислитель-педагог пише, що питання про душу залишилось нерозв’язаним, а саме понят- тя душі рівносильне поняттю матерії, як йото пряма і необхідна проти- лежність. Поверховість аналізу психофізичних явищ приводить або до ідеалістичного, або до матеріалістичного погляду на людину, а більш уважний підхід скрізь «вказує на двоякість нашої природи, на два вза- ємодіючих начала». А це не що інше як дуалізм, наслідування Декарта, бо далі зазначається, що не свідомість «становлять сутність душі, а по- годжене нею прагнення до діяльності, до життя, для якого і сама сві- домість служить лише одним із засобів». «Ідея щастя, як миру, і ідея спокою, як діяльності, до якої захоп- люється душа любов’ю, висловлювалась вперше у християнстві, і ви- словлювалась притому більше на практиці, ніж у теорії, в якій, навпа- ки, вона часто перекручувалась».6 Цю християнську ідею, пише педа- гог, ми беремо, але у формі, незалежно від її догматичного змісту, але вона виводиться із глибокого розуміння душі, її законів. Апелюючи до науки, крім фактичної, ми не знаємо, — підкреслює, — що вона стоїть поза будь-якою релігією, бо опирається на факти, а не на вірування... Історія не може бути історією без викладання історії релігії. Суспільно-політичні погляди, які неподільні з педагогічними кон- цепціями і грунтуються на них, стосуються просвітительства, гуманіз- му, несумісні з феодально-кріпосницьким устроєм, а тому мають анти- феодальний зміст, пропагують широку освіту народних мас, рішуче за- суджують темряву і неуцтво. У статті «Загальний погляд на виникнен- ня наших народних шкіл», яка була надрукована 1870 року в журналі «Народная школа», уже тоді видатний педагог висловлює своє остаточ- не переконання, що організація початкової школи повинна бути дові- рена самому народові, а не бюрократії та верхівці духовенства. Звідси й випливав його висновок: «релігійна освіта сама по собі, а світська — сама по собі».7 Це актуально і в наші дні, коли шкільна справа органі- зовується народною демократичною державою. Положення Ушинського про зв’язок школи з життям, зокрема на орієнтацію школи на інтереси суспільства, народу, лишаються пріоритетними в утвердженні держав- ного суверенітету України. Проблема рідної мови пронизує ряд праць педагога. У статті «Рід- не слово» писав, що мова народу — «кращий, що ніколи не в’яне і ві- чно знову розпускається, цвіт усього його духовного життя, яке почина- ється далеко за границями історії. У мові одухотворяється весь народ і вся його батьківщина, в ній втілюється творчою силою народного ду- ху в думку, в картину і звук небо вітчизни, її повітря, її фізичні явища, її клімат, її поля, гори й долини, її ліси й ріки, її бурі й грози — весь 80 Сіверянський літопис той глибокий, повний думки і почуття, голос рідної природи, який лунає так гучно в любові до людини, до її іноді суворої батьківщини який відбивається так виразно в рідній пісні, в рідних мелодіях, в устах на- родних поетів».8 Краще сказати про рідну мову важко. Ці слова, як ніколи, актуально звучать у нас, утверджуючи роль і місце української мови в нашому житті. Рідна мова — чудовий народний педагог, який навчає всьому кращому, чим володіє народ. Поняття рідної мови Ущин- ський конкретизував у понятті вітчизняної мови, поєднував її вивчення з розвитком логічного мислення, розумової діяльності дітей. Народний просвітитель полум’яно прагнув, щоб у кожному селі України була на- родна школа, яку вважав основним видом, навчальних закладів. У та- кій школі діти повинні навчатись рідною мовою. Земська школа повин- на бути основою народної. Сміливо клопотався про переведення школи в рідній Богданці на рідну мову навчання, але попечитель Київської уч- бової округи цього не дозволив. Ідеї Ушинського були близькі Лесі Українці, їх високо цінував І. Франко, борючись за народну освіту в Галичині, що була під владою Австро-Угорщини. Визначним послідовником Ушинського був Т. Г. Лу- бенець (1855—1936) — автор численних педагогічних праць, підручни- ків, читанки для початкової школи. У сучасних читанках для учнів по- чаткових класів використані традиції Ушинського. Поет П. Г. Тичина свою повагу до К. Д. Ушинського висловив так: В роки царської сваволі Він жадав народу волі, Працював для Батьківщини, Душу розумів в дитині, Школу врятував з безодні, Став безсмертним він сьогодні! Ім’я К. Д. Ушинського — це ім’я невтомного лицаря педагогіки, класика світової педагогічної думки, українсько-російського, слов’янсь- кого просвітителя, народного вчителя. Воно навічно увійшло в скарбни- цю теорії і практики шкільної освіти. Література та джерела: 1 Чернігівщина. Енциклопедичний довідник. — Київ, 1990. — С. 826. 2 Чавдаров С. X., Даденко М. Ф. // К. Д. Ушинський. — К., 1945. 3 Ушинский К. Д. Избранные педагогические сочинения в двух томах — М., 1974. — Т. 1. — С. 226. 4 Див. Новое об Ушинском. — Ярославль, 1981. 5 Ушинский К. Д. // Избранные педагогические сочинения в двух томах. — М., 1974. — Т. 1. — С. 134. 6 Там же. — С. 544. 7 Там же. — Т. 2. — С. 231—232. 8 Там же. Т. 1. — С. 147. Сіверянський літопис 81