Автографи дружби

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:1996
Автор: Пригоровський, В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 1996
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200048
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Автографи дружби / В. Пригоровський // Сіверянський літопис. — 1996. — № 2-3. — С. 134-136. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-200048
record_format dspace
spelling irk-123456789-2000482024-11-12T13:27:58Z Автографи дружби Пригоровський, В. Краєзнавча мозаїка 1996 Article Автографи дружби / В. Пригоровський // Сіверянський літопис. — 1996. — № 2-3. — С. 134-136. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200048 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Краєзнавча мозаїка
Краєзнавча мозаїка
spellingShingle Краєзнавча мозаїка
Краєзнавча мозаїка
Пригоровський, В.
Автографи дружби
Сiверянський літопис
format Article
author Пригоровський, В.
author_facet Пригоровський, В.
author_sort Пригоровський, В.
title Автографи дружби
title_short Автографи дружби
title_full Автографи дружби
title_fullStr Автографи дружби
title_full_unstemmed Автографи дружби
title_sort автографи дружби
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 1996
topic_facet Краєзнавча мозаїка
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200048
citation_txt Автографи дружби / В. Пригоровський // Сіверянський літопис. — 1996. — № 2-3. — С. 134-136. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT prigorovsʹkijv avtografidružbi
first_indexed 2024-11-17T08:26:20Z
last_indexed 2024-11-17T08:26:20Z
_version_ 1818523747673440256
fulltext Жив у селі Городищі малопомітний парубок Омелян, син Горілого Павла Якимо- вича. Коли настав час одружуватися, взяв він собі за дружину Марію Іллівну із роду Міщенків, що жила на суміжній вулиці. Більше двох років не мало подружжя дітей. І тоді був у сім’ї якийсь лад. А пішли малюки, почалися сварки. Батько сина не відділяє, бо ні з чого було виділити частку. Він мав п’ять десятин козачої (малопри- датної, бо з держзапасів) землі та кілька десятин, отриманих у посаг за дружиною. Ця земля і непогана, але після смерті тещі тітки пред’явили позов на дві третини. Що ж робити Омеляну? Він був батьком двох дітей, і сімейне становище все погір- шувалсь. На початку XX століття Росія будувала в Маньчжурії Східнокитайську заліз- ницю. Туди поїхало доволі сільчан на заробітки. Поїхав з ними і Омелян. Це було в 1905—1906 роках. Заробивши якісь там гроші, повернувся додому і придбав бід- няцьке обійстя в Басараба, що переселився в Томську губернію. Батько виділив йому 2,5 десятини малопридатного піщаного грунту — розживайся, сину! Але головніше, що привіз Омелян із заробітків — ідею створення торгової ко- операції, про яку в той час по селах ніхто, і гадки не мав. На будівництві залізниці були, мабуть, засланці-демократи, котрі навчали людей, як організовуватися в колек- тиви для боротьби з нестатками та несправедливістю, що творила тодішня, влада. Це був післяреволюційний період. З цією ідеєю познайомились й інші городиські заро- бітчани, тільки ніхто нею не скористався. Ось Омелян зі свояком Конопляним Кузьмою написали «прошеніє» у волость, щоб дозволено було відкрити торговельну кооперацію в селах, і описали принцип її організації — концепцію статуту. Довго ходила їхня «бомага». Мабуть, не тільки в повіті, а й у губернії побувала. Дуже вже начальство було налякане революцією. Аж ось майже через рік надійшов дозвіл. Тільки треба було зареєструвати в воло- сті статут і подати нове «прошеніє» за підписом ініціативної групи. Склали статут, як навчали їх демократи на будівництві дороги в Маньчжурії, написали «прошеніє» і дозвіл цього разу отримали набагато швидше. Тепер розпочалося найважче. До кого Омелян не звертався з пропозицією вступити у пайщики, ніхто не заперечував, а от гроші, хоч і малі, вкласти ніхто не поспішав. Тоді в селі торгувало до півтора десят- ки єврейських сімей, і вони побачили в Омеляні страшного конкурента. Розпустили чутку, щоб ніхто його не підтримував, бо, мовляв, той злидяга збере гроші, роз- тринькає і кінці у воду. Навіть батько, Павло Якимович, засудив починання сина: люд- ські діти, мовляв, працюють, а ти ходиш з політуркою по селу, соромно й дивитись... Тоді Омелян за чиєюсь підказкою, а чи сам додумався, — звернувся до свяще- ника, учителя і пана Мельника, що ще доживав свій вік у Глодах. Священик благос- ловив починання і разом з учителем вступили в пайщики, внісши по 10 крб. Схвалив ідею і пан, але зі вступом не квапився. Після благословення сільчани з більшою до- вірою поставились до Омеляна. Стали записуватись у пайщики. Особливо родичі по дружині Марії, бо були заможнішими, та й рід великий, не те, що в Омеляна. А батько Омеляна в кооперацію не вступив і вже по відкритті торгівлі жодного разу не зайшов до крамниці. Так на весну 1908 року зібралося в кооперації близько п’ятдесяти чоловік, об- рали правління в складі голови, рахівника, скарбника, продавця і голови ревкомісії, орендували в Цюпира комору, що стояла на розі вулиць Журбівка і Шлях. Продав- цем був призначений Омелян, а скарбником Кузьма Конопляний. Торгівля пішла так успішно, що після першого поділу прибутків серед пайщиків у кінці 1908 року селяни побачили вигоду і стали поспішно вступати в кооперацію. Бо ціни в кооперації були нижчі, ніж у єврейських крамницях, а вибір товарів кра- щий, та й прибуток у кінці року. Тоді єврейська торгівля майже зовсім припинилась, і більшість їх виїхала з села. А кооперація процвітала. Незабаром було побудовано власне приміщення на майдані біля церкви. Так зародилась кооперативна торгівля в Городищї (тепер Бахмацького району Чернігівської області). Іван ГОРІЛИЙ. АВТОГРАФИ ДРУЖБИ Це було напередодні відкриття Сосницького літературно-меморіального музею О. Довженка. Багато письменників України вирішили подарувати свої кращі книги музеєві мудрого сина Десни. Одним із перших відгукнувся на це й наш великий земляк Павло Григорович Тичина. Як відомо, український поет завжди привітно ставився до Олександра Петровича, в різні періоди свого життя раз по раз зустрічався з ним, високо шанував його щед- рий талант. У свою чергу Довженко теж пильно стежив за неухильним літературним зростанням Павла Тичини. За спогадом автора книги «З берегів зачарованої Десни» О. С. Грищенка, Дов- 134 Сіверянський літопис женко ще в житомирські роки (1919—1920) чудово декламував напам’ять революційні вірші молодого Тичини, зокрема «На майдані» та «Як упав же він з коня». Ці полу- м'яні поезії натхненно читав з відкритої проти міського собору естради, активно вступивши в дискусію з місцевими поетами — представниками формалістично-футу- ристичного напрямку, і вже тоді ними полонив серця багатьох слухачів. Де та коли відбулося перше знайомство цих даровитих синів землі чернігівської? Найбільш ймовірно, що в тому ж Києві влітку 1920 року. Там одразу ж після ви- зволення міста від польської інтервенції їм обом довелось працювати в 1-ому Ук- раїнському драматичному театрі ім. Т. Г. Шевченка. Довженко виконував обов’язки комісара. Тичина завідував літературною частиною. Отже, не обходилось без взаємин. Дещо пізніше обидва опинилися в Харкові, куди приїхали в один і той же 1923 рік: Довженко — з Берліна, де перебував на дипломатичній службі; Тичина — з Києва. Тодішній Харків був центром літературного життя Радянської України, столицею молодої республіки. Працюючи художником-ілюстратором газети «Вісті ВУЦВК», Олександр Петрович досить швидко потрапляє у творчий столичний вир і в числен- ному ряді дружніх шаржів на своїх сучасників висловлює особисте ставлення до то- го чи іншого літературно-мистецького явища. Саме тоді такий шарж з’явився, до речі, й на Павла Григоровича в шостому но- мері газети «Література, наука, мистецтво». Цей малюнок несе в собі «позитивний сміховий заряд», засвідчує теплу, щиросерду повагу молодого художника до свого музично-ніжного земляка з Пісок. Шарж «Павло Тичина до «Космічного оркестру» («Сонячний кларнетист») є, крім усього, ще й своєрідним взірцем вдалого творчого обігрування як прізвища поета, так і назви його ліричної книги «Сонячні кларнети». Графічний портрет поета Довженко з любов’ю виконав для літературного альма- наху «Гарт», який видано в Харкові 1925 року. Тонку заглибленість П. Г. Тичини в життя, його схвильованість революційними змі- нами, переконливу віру у велич людського духу Олександр Петрович майстерно пе- редав у створеному ним же образі співця нового світу. Цей світ, як показав Дов- женко, молодий поет бачить у нестримному русі, в постійному радісному оновлен- ні. Перед Тичиною — могутній розмах індустрії, величезні сучасні споруди. І зво- дяться вони на місці звалених церковних дзвіниць, котрі символізують собою сумну дореволюційну дійсність. 1935 року (напередодні Першотравня) О. П. Довженко, П. Г. Тичина і ще ряд відомих митців спільно гостюють у родині тодішнього секретаря Київського обкому та міськкому партії П. П. Постишева. А наступного року обидва входять до складу Українського комітету по відзначенню 100-річчя з дня смерті О. С. Пушкіна. Разом бачимо їх і в грізні дні Великої Вітчизняної війни. Перебуваючи в Сарато- ві, влітку 1942 року обидва земляки сфотографувалися з М. Т. Рильським. На одній з фотографій, що її було подаровано Максиму Тадейовичу, Довженко лишив жар- тівливий запис: «Павло Тичина і я коло пам’ятника великому українському поету Максиму Рильському на Волзі». На передньому плані фото зафіксовано величне, майже монументальне зображення М. Рильського, а далі — у військовій формі Дов- женко і з ним Тичина. Словом, земляцька дружба міцніла. У кінці серпня Довженко й Тичина знову в Саратові. Вони беруть активну участь у Другому антифашистському мітингу представників українського народу. А через деякий час разом виступають у Москві на великому літературному вечорі письмен- ників і діячів мистецтв України, організованому для збору коштів у фонд оборони країни. Весною 1943 року в Москві готується до друку здвоєний номер щойно віднов- леного тоді літературно-громадського ілюстративного журналу «Україна», Довженко й Тичина увійшли до складу його редколегії; і це ще раз засвідчує, що творчі зв’язки між поетом і майстром кіно не поривалися. Пам’ятним був для Довженка 1955 рік. На його адресу в Москву сипались те- леграми, у зв’язку з відзначенням шістдесятирічного ювілею надходило безліч со- нячних привітань. Під текстом одного з них поміж іншими стояло й знайоме прізви- ще поета... А коли в 1959 році готувався збірник статей і спогадів про митця, Павло Гри- горович написав передмову. «І як це міг народ, якого душили капіталісти, поміщики й царі, такого могутньо- го народити? І як це міг вічнозамріяний лісостеп такого пружного і до звершення діл найтрудніших завжди поспішаючого, гарячого появити!» — дивувався Тичина, починаючи свої роздуми. Сіверянський літопис 135 Ось чому, даруючи для музею кіномитця особисті книги і згадуючи при цьому дружні мистецькі зустрічі та розмоми з Довженком, Павло Григорович зробив на одній із них власноручний напис, який і став єдиною реліквією земляка-поета в се- лянській хаті співця людської краси: «13/VI-59 До бібліотеки музею О. П. Довженка від П. Тичини. «...Рішучість випромінюва- лась з його високого чола й передавалась і на тебе, його співбесідника. Сила волі була у нього залізна. Сила волі — полководця. Дивлячись на обличчя Олександра Петровича, думалось, можливо, отаке обличчя було у співця Мітуси легендарного або ж Бояна із «Слова о полку Ігоревім». Воно ж було у Довженка і скупчено оду- хотворене і разом з тим строге, суворе. ...Ми любили його, зараз любимо й цінуємо — і саме ж за те, що він, наш слав- ний Олександр Петрович, не жаліючи сил своїх, велику брав участь у формуванні нових людей...». Віталій ПРИГОРОВСЬКИЙ. 136 Сіверянський літопис