Забуте ім'я

Забуті імена. Одне з них − учителя малювання Родіона Корнійовича Музиченка-Цибульського. Людини доброї вдачі, вчителя, реставратора, художника, великого трудівника. У 1994 році виповнилось 160 років з дня народження цієї людини, яка понад 40 років свого життя віддала роботі в Ніжинській гімназії ви...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:1996
Автор: Уривалкіна, Т.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 1996
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200123
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Забуте ім'я / Т. Уривалкіна // Сіверянський літопис. — 1996. — № 4. — С. 99-100. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-200123
record_format dspace
spelling irk-123456789-2001232024-11-17T13:08:27Z Забуте ім'я Уривалкіна, Т. Краєзнавча мозаїка Забуті імена. Одне з них − учителя малювання Родіона Корнійовича Музиченка-Цибульського. Людини доброї вдачі, вчителя, реставратора, художника, великого трудівника. У 1994 році виповнилось 160 років з дня народження цієї людини, яка понад 40 років свого життя віддала роботі в Ніжинській гімназії вищих наук князя Безбородька. 1996 Article Забуте ім'я / Т. Уривалкіна // Сіверянський літопис. — 1996. — № 4. — С. 99-100. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200123 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Краєзнавча мозаїка
Краєзнавча мозаїка
spellingShingle Краєзнавча мозаїка
Краєзнавча мозаїка
Уривалкіна, Т.
Забуте ім'я
Сiверянський літопис
description Забуті імена. Одне з них − учителя малювання Родіона Корнійовича Музиченка-Цибульського. Людини доброї вдачі, вчителя, реставратора, художника, великого трудівника. У 1994 році виповнилось 160 років з дня народження цієї людини, яка понад 40 років свого життя віддала роботі в Ніжинській гімназії вищих наук князя Безбородька.
format Article
author Уривалкіна, Т.
author_facet Уривалкіна, Т.
author_sort Уривалкіна, Т.
title Забуте ім'я
title_short Забуте ім'я
title_full Забуте ім'я
title_fullStr Забуте ім'я
title_full_unstemmed Забуте ім'я
title_sort забуте ім'я
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 1996
topic_facet Краєзнавча мозаїка
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200123
citation_txt Забуте ім'я / Т. Уривалкіна // Сіверянський літопис. — 1996. — № 4. — С. 99-100. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT urivalkínat zabuteímâ
first_indexed 2024-11-26T04:08:38Z
last_indexed 2024-11-26T04:08:38Z
_version_ 1818523906353397760
fulltext КРАЄЗНАВЧА МОЗАЇКА ЗАБУТЕ ІМ’Я Забуті імена. Одне з них − учителя малювання Родіона Корнійовича Музичен- ка-Цибульського. Людини доброї вдачі, вчителя, реставратора, художника, великого трудівника. У 1994 році виповнилось 160 років з дня народження цієї людини, яка понад 40 років свого життя віддала роботі в Ніжинській гімназії вищих наук князя Безборо- дька, Уродженець міста Києва, син міщан Корнія Антоновича і Євдокії Олександрі- вни. Охрещений в Києво-Подільській Притиско-Миколаївській церкві 10 листопада 1834 року. Після закінчення училища, Родіон Музиченко-Цибульський вступає до Санкт-Петербурзької Академії Мистецтв. В Академії навчався малювання «з натури, в гіпсі, в фігурному і натурному класах».«...Завжди виділявся гарною поведінкою». З 30 листопада 1865 року, на 31 році життя, P. К. Музиченко-Цибульський почи- нає викладати в Ніжинській класичній гімназії. Уже в наступному з початку його тру- дової діяльності році пише для Свято-Олександрівської церкви велику ікону «Свя- того благовірного великого князя Олександра Невського». Написана ця ікона була на згадку чудесного спасіння життя імператора Олександра III. Як пише в книзі «Ін- ститутська Свято-Олександрівська церква в місті Ніжині» настоятель ліцейської цер- кви, магістр Київської духовної академії О. Хойнацький, «...написана ікона учителем ніжинської гімназії, вправним художником P. К. Музиченком-Цибульським». Ікона була в широкій рамі, «улаштована старанням чиновників, наставників та вихованців ліцею і гімназії». Розташовувалась вона на лівій стіні храму серед ікон, більшість з яких надійшла з картинної галереї графа Безбородыка. Наприклад, ікона «Спаситель на хресті» школи Тінторетто, «Несіння Спасителем хреста» школи Ломбардської Ла- франко, або «Богородиця із Спасителем та Іоанном» Венеціанської школи першого майстра Іоанна Белліні. У притворі храму була розміщена ще одна ікона роботи викладача малювання P. К. Музиченко-Цибульського — «Великомучениця Варвара», написана у 1877 році. Розташована була поруч з іконами «Поклоніння пастирів» Венеціанської школи Кар- піоні, «Створення світу» Брегеля-батька, «Спаситель вручає ключі апостолу Петру» Н.Пуссена. Уже те, що роботи Музиченка-Цибульського були розміщені поряд з іконами роботи таких великих майстрів, свідчить про високий рівень художника. Ще у 1866 році, коли він написав свою першу ікону для інститутської церкви, О. Хойнацький відмітив, що написана вона вправним художником», що свідчить про майстерність автора, признану знавцями і цінувальниками. До переліку речей, що надходили у Свято-Олександрівську церкву після 1875 року, входить і «вишукана плащаниця для престолу», зроблена викладачем Ніжин- ської гімназії Р. Цибульським на полотні, оздоблена рожевим атласом». Неодноразово, у 1882,1883 та 1886 роках, ім’я Музиченка-Цибульського значить- ся в списках чиновників гімназії, які мають права на нагороду. I тільки 1 січня 1895 року він був нагороджений орденом Святого Станіслава III ступеня. На той час він займався реставрацією картинної галереї інституту. У договорі, який був складений 8 квітня 1894 року, зазначено, що художник P. К. Музиченко-Цибульський повинен реставрувати двадцять дві картини з інститутської картинної галереї до 1січня 1896 року. Декілька з них — безкоштовно. Серед реставрованих Музиченком-Цибульським картин були: «Святий Іеронім» і «Святий Франциск» Рібери, «Буря та вівці» Сальватора Рози, «Шлюб Богородиці» П. Рубенса, «Діана на полюванні», «Геркулес та німфи» школи Баттоні, «Свята Маг- даліна» школи Тіциана, «Моісей, спасений з води» Падованіо. Всі двадцять дві пере- лічені роботи були реставровані вчасно і за свідченнями сучасників, дуже якісно. А такі роботи, як «Від’їзд хазяїна» Девліба, «Тварини» Рози ді Тіволі, «Буря та вів- ці» Сальватора Рози, «Невіра Фоми» копія Тіциана, «Шлюб Богородиці» Рубенса, «Руїни, вкриті снігом» Франциска Манса, і зараз милують око в картинній галереї ін- ституту. Сіверянський літопис 99 18 листопада 1895 року, Р, К. Музиченку-Цибульському присвоєно чин Колезько- го Радника. Так адміністрацією інституту була оцінена реставраційна праця художни- ка — підвищенням з VIII на VI клас по Табелю про ранги. Але основною діяльністю Цибульського в гімназії було викладання малювання і креслення в початкових класах. Одним з тих, кого він навчав в гімназії, був М, Самокиш — в майбутньому ху- дожник-баталіст, академік Петербурзької Академії Мистецтв. У своїй книзі «Як я став художником» М. Самокиш пише про початковий етап своєї мистецької освіти: «З першого класу гімназії почались уроки малювання... Учитель малювання Р. Ци- бульський, побачивши мою любов до малювання, почав приділяти мені більше часу і звертати на мене увагу.Коли я набув певного досвіду в техніці копіювання,учитель показав мені способи малювання аквареллю». Музиченко-Цибульський, сам вихованець Академії Мистецтв, навчав гімназистів основних прийомів малювання, давав їм грунтовну підготовку з свого предмета. І як тільки на цей благодатний грунт потрапив справжній талант — він розвинувся, розцвів всіма барвами. М. Самокиш був прийнятий в Академію Мистецтв у 1879 ро- ці. Його робота на вступних іспитах була визнана одною з кращих. Якщо судити з архівних документів, на 34, 37 і 40 році своєї трудової діяльності в гімназії Музиченко-Цибульський представляє роботи ще двадцяти своїх учнів в Канцелярію Імператорської Академії Мистецтв на конкурси 1900, 1903 та 1906 років. Життя викладача малювання було не дуже легким. Платня за уроки була неви- сокою, а художник мав велику родину.Та й здоров’я у Родіона Корнійовича було не богатирське. Тільки за 1884 рік він двічі: в січні і в грудні звертається до дирек- ції інституту з проханням про видачу матеріальної допомоги «з приводу моєї хворо- бй», та «з приводу тяжкої хвороби жінки та п’ятьох моїх дітей». Можливо, й через матеріальні нестатки доводилось багато працювати: то в іконописній школі при жі- ночому монастирі «для навчання Сестер христових, здібних до цього мистецтва», то в гімназії ім. П. І. Кушакевич. Крім цього, P. К. Цибульського, згідно з циркуляром начальника учбових закладів Київського учбового округу, неодноразово запрошували для «судової експертизи» в Ніжинський окружний суд. Про нестатки в сім’ї свідчить і такий архівний документ, як Прохання Голові Ніжинського Окружного Суду від «сина вчителя Володимира Музиченка-Цибульського: Будучи змушений по домашніх обставинах звільнитися з IV класу Ніжинської гімназії і не бажаючи бути тягарем моєму батькові і так обтяженому великою родиною, маю честь просити прийняти мене писарем по найму в канцелярію Ніжинського окружного суду». Тобто, життя у талановитої і працелюбної людини було не дуже легким. Та Родіон Корнійович був не тільки талановитою, а й дуже доброю людиною. О. М. Лазоренко, колишній його учень, в своїх спогадах про Ніжин пише і про викладачів гімназії: «Декотрих з них, наприклад, учителя чистописання і малювання Родіона Корнійовича Цибульського — любили». Згадує про нього в своєму листі і І.Качуровський: «Це вчитель моєї матері (в гімназії Кушакевич). Про нього треба більш написати: попри всі валуевські циркуляри і емські укази, він говорив і викла- дав виключно українською мовою». Родіон Корнійович викладав малювання і чисто- писання також і в чоловічій гімназії. В нього вчився малювати і художник Васильків- ський. Ім’я цієї людини незаслужено забуте нащадками. І лише скромний пам’ятник на Троїцькому кладовищі м. Ніжина нагадує про минуле Життя. Лаконічний напис, до речі, російською мовою, на темному граніті свідчить: «Тут покоится прах художника Родиона Корнеевича Музыченко-Цыбульского. Родился 10 ноября 1834 года — умер 22 января 1912 года. Дорогому мужу от любящей жены. Спи спокойно до Божьего суда». Чоловік, батько. Це земний шлях багатьох і багатьох. І лише одиниці наділені талантом, талантом художника, майстра з великої літери. Тетяна УРИВАЛКІНА, науковий співробітник Ніжинського краєзнавчого музею. ЛІСКОВИЦЬКИЙ ЛІТОПИСЕЦЬ Якщо мене спитають, що нового я прочитав останнім часом, найперше назву кни- гу чернігівця Юрія Антоновича Григоровича. Щоправда, книга ця лише в одному примірнику, в рукопису, що становить більше десяти товстих і тонких зошитів, густо помережаних дбайливим почерком. Це не лише життєпис його дитячих та юнацьких літ, а й літопис його рідного Чернігова, його отчої Лісковиці. На жаль, автора цієї незвичайної книги уже нема серед нас, він пішов із життя три роки тому, а руко- пис зберігає його донька Олена Якименко. 100 Сіверянський літопис