Село Красилівка (підготовка до друку і передмова О. Коваленка та В. Шевченка)

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:1996
Автор: Яворницький, Д.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 1996
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200154
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Село Красилівка (підготовка до друку і передмова О. Коваленка та В. Шевченка) / Д. Яворницький // Сіверянський літопис. — 1996. — № 5. — С. 114-116. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-200154
record_format dspace
spelling irk-123456789-2001542024-11-19T14:27:43Z Село Красилівка (підготовка до друку і передмова О. Коваленка та В. Шевченка) Яворницький, Д. З історіографічної спадщини 1996 Article Село Красилівка (підготовка до друку і передмова О. Коваленка та В. Шевченка) / Д. Яворницький // Сіверянський літопис. — 1996. — № 5. — С. 114-116. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200154 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic З історіографічної спадщини
З історіографічної спадщини
spellingShingle З історіографічної спадщини
З історіографічної спадщини
Яворницький, Д.
Село Красилівка (підготовка до друку і передмова О. Коваленка та В. Шевченка)
Сiверянський літопис
format Article
author Яворницький, Д.
author_facet Яворницький, Д.
author_sort Яворницький, Д.
title Село Красилівка (підготовка до друку і передмова О. Коваленка та В. Шевченка)
title_short Село Красилівка (підготовка до друку і передмова О. Коваленка та В. Шевченка)
title_full Село Красилівка (підготовка до друку і передмова О. Коваленка та В. Шевченка)
title_fullStr Село Красилівка (підготовка до друку і передмова О. Коваленка та В. Шевченка)
title_full_unstemmed Село Красилівка (підготовка до друку і передмова О. Коваленка та В. Шевченка)
title_sort село красилівка (підготовка до друку і передмова о. коваленка та в. шевченка)
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 1996
topic_facet З історіографічної спадщини
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200154
citation_txt Село Красилівка (підготовка до друку і передмова О. Коваленка та В. Шевченка) / Д. Яворницький // Сіверянський літопис. — 1996. — № 5. — С. 114-116. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT âvornicʹkijd selokrasilívkapídgotovkadodrukuíperedmovaokovalenkatavševčenka
first_indexed 2024-11-26T04:09:40Z
last_indexed 2024-11-26T04:09:40Z
_version_ 1818523969286832128
fulltext З ІСТОРІОГРАФІЧНОЇ СПАДЩИНИ Дмитро Яворницький СЕЛО КРАСИЛІВКА (Підготовка до друку і передмова ОЛЕКСАНДРА КОВАЛЕНКА та ВІКТОРА ШЕВЧЕНКА) «Нестор» Запоріжжя Дмитро Іванович Яворницький (1855—1940) увійшов у історію вітчизняної культури передусім як знавець минув- шини українського козацтва. Однак діапазон його інтересів та уподо- бань був набагато ширшим. Він плідно займався історією та археоло- гією, етнографією і мовознавством, успішно пробував сили на ниві кра- сного письменства. Багато років учений очолював історичний музей у Катеринославі (нині Дніпропетровськ), який тепер носить його ім’я. Д. І. Яворницького неможливо уявити кабінетним дослідником. Непосидюча, енергійна людина, він багато мандрував по Україні й далеко за її межами. Маршрути невтомного збирача старожнтностей пролягали і Чернігівщиною1. Чи не уперше Д. І. Яворницький приїхав сюди влітку 1887 p., аби ознайомитись із колекцією В. В. Тарновського у Качанівці. Звідти гість і господар разом вирушили на Запоріжжя й відвідали місця, пов’язані з героїчною історією козацтва. Щойно опуб- ліковані спогади Д. І. Яворницького про В. В. Тарновського детально відтворюють перебіг цієї своєрідної «експедиції»2. У травні—червні 1896 р. Д. І. Яворницький знову завітав на Чер- нігівщину, вивчав місцеві архіви, записував пам’ятки фольклору, які згодом увійшли до упорядкованої дослідником, збірки українських на- родних пісень. Наслідком поїздки став, зокрема, історико-етнографіч- йий нарис «Село Красилівка», який побачив світ 15 липня 1896 р. на шпальтах «Новостей и биржевой газеты», то видавалася у Петербурзі, а за кілька днів, 20 липня, був передрукований газетою «Киевлянин». Цікаво, що на цю публікацію в «Киевлянине» звернув якнайпиль- нішу увагу видатний український композитор М. В. Лисенко, який са-ме тоді готував до видання народні обрядові пісні. 7 серпня 1896 р. він терміново написав листа Д. І. Яворницькому в Красилівку: «Як- що є змога мені добути тамечки особливо обрядового матеріалу (вес- нянки, купальські, обжинкові, весільні, колядки, щедрівки), то я б за- любки приїхав». Втім, лист не застав, адресата у Красилівці — Д. І. Яворницький одержав його 24 серпня в Херсоні3. Не виключено, проте, що М. В. Лисенко таки побував у Красилівці по «гарячих слі- дах» публікації Д. І. Яворницького, адже у цьому селі протягом дру- гої половини 80—90-х pp. XIX ст. щоліта жив і працював його добрий 114 Сіверянський літопис знайомий художник, архітектор і етнограф О. Г. Сластіон. До речі, якраз натоді у Красилівці було зведено й розписано (можливо, за участю О. Г. Сластіона) муровану Покровську церкву4. У всякому разі, «красилївський епізод» у біографії цих трьох діячів української куль- тури — Д. І. Яворницького, М. В. Лисенка і О. Г. Сластіона — заслу- говує на поглиблене вивчення. Текст, вельми колоритного нарису Д. І. Яворницького про село Красилївку (нині Козелецького району Чернігівської області) подаєть- ся за першодруком мовою оригіналу згідно з нормами сучасного росій- ського правопису із збереженням усіх лексичних та стилістичних особ- ливостей. Наприкінці гіарису згадано прізвище О. В. Шишацького-Іллі- ча, відомого фольклориста, етнографа і літератора середини XIX ст., який зібрав та оприлюднив чимало пам’яток усної народної творчості, що побутували на Чернігівщині. Джерела та література: 1. Див.: Коваленко О. Б. Д. І. Яворницький на Чернігівщині // Деснянська правда. — 1980. — 25 листопада. 2. Яворницький Д. І. В. В. Тарновський // Хроніка — 2000 — К., 1996. — Вип. 16 — С. 139—172. 3. Хандрос Б. Н. Всматриваясь в лица: Художественно-документальное повествова- ние. — К., 1981. — С. 152—161. Автор помилково стверджує, що нарис Д. І. Явор- ницького газета «Киевлянин» передрукувала з «Черниговских губернских ведомо- стей». 4. Чернігівщина: Енциклопедичний довідник. — К., 1990. — С. 365, 640. Редко можно найти в настоящее время такое село в археологиче- ском и этнографическом отношениях, как село Красиловка, Чернигов- ской губернии, Козелецького уезда. Здесь старухи и до сих пор ходят в старийных повязках, «намытках»; диды в летнее время носят высо- кие барашковые шапки, а дядьки и парубки — белые и черные пояр- ковые и соломенные «брыли», т. е. шляпы. Речь у всех прекрасная, ма- лорусская с заменою О в У (вместо вол — вул, вместо конь — кунь и т. п.). Тут, что ни день и что ни праздник, то поверье и обычай. Так, на праздник Рождества Христова «хлопци» водят козу. Вы видите пе- ред собою сделанную из соломы и из шерсти козу с рогами, хвостом, четырьмя ногами, и высокаго журавля с длинной шеей, на высоких но- гах, с острым клювом, пляшущих и подпрыгивающих под удары бубен и под пение оригинальной стариннейшаго мотива песни: «Пане госпо- дарю, Господь з тобою, Господь з тобою, идем з козою... Дурная коза нерозумная, своим деточкам не господыня»... При этом комизма, сме- ха и веселья без конца!.. На второй день после праздника Пасхи в Красиловке празднуются так называемый «блыскавыци» («блыскав- ка» значит молния). «Э, завтра мы не робым, бо завтра «блыскавы- ци», — обыкновенно говорят крестьяне тем, которые нанимают их под такой день. День Преполовения у красиловцев известен под именем переплавной середы: «Святая середа переправляется с одного берега Десны на другой». В день св. Юрия, т. е. 23-го апреля, каждый хозяин старется выгнать свій скот на молодое жито, т. е. на поле, на котором поднялась молодая рожь, в надежде, что это принесет здоровье скоту и счастье хозяину. На «зелену недилю», т. е. на Троицу, всякий молит- ся и просит Бога, чтобы ему не умереть в это время: «Як-бы мени, Гос- поды, на зелену недилю не вмерты». Это — время русалок, и поэтому люди боятся умирать в такие дни. Во всю «зелену недилю» происходят различный «мороки»: идет человек по полю и видит, будто вдали голые мужики косят траву, а оно Сіверянський літопис 115 в действительности не мужики, а бусолы, т. е. аисты шагают по по- лю. В четверг на «зелену недилю» все русалки выходят из воды и су- шатся на солнце. Поэтому в этот день всякий хозяин и хозяйка ста- раются вынести свою одежду, для просушки, на воздух. Понедельник после «зеленой недели» называется «розыгры». В этот день собирают- ся за селом «дивчата», ставят там, в каком-нибудь месте, тонкую «елы- ну» (ель), на «елыну» надевают колесо, вокруг «елыны» кладут соло- му и все это поджигают огнем, после чего становятся в круг, поют пес- ни и танцуют. Это называется провожать русалок за село. В июле ме- сяце, когда хозяин привозит первый воз хлеба с поля до клуни (риги), то он не сразу кладет его в стог, а берет сперва меры против мышей: для этого достается из коморы «святый хрин из зубыв порося», кото- рое обыкновенно святится, вместе с куличем, на первый день празд- ника Пасхи и держит в своих зубах корешки хрена; два корешка та- кого хрена кладутся попеременно до восхода солнца, крест-на-крест, под первый сноп ржи, и после того уже ввозится в ток остальной хлеб, которого не посмеет тронуть ни одна мышь. В августе месяце, после окончательной уборки хлеба, красиловцы празднуют «обжинки» и за- вязывают на поле «бороду»: для «бороды» оставляется лучший куст жита (ржи) и складывается крестом; в середину «бороды» кладется большой кусок печеного хлеба. В декабре месяце, на св. Спиридона, 12 числа, выгоняют из хат тараканов. Для этого берут в посуду воды, обходят три раза («трейчы») хату, брызгают на нее водой, стараясь лить «од себе», и приговаривают: «святый Спиридон, выгоняй всяку нечисть вон!»... Кроме всего этого, в селе Краеиловке изредка можно видеть слеп- цов с кобзами, а близ Красиловки живет и мастер, который делает та- кие кобзы. Песен, сказок, пословиц, присловьев, повестей о разных про- делках чертей — записывай в Краеиловке на обе руки. Для южнорус- ского этнографа село Красиловка достойно внимания еще и в том от- ношении, что в ней з аписана Шишацким-Ильичем древнейшая песня о боге Посвистоце, в свое время наделавшая много шума и заподозрен- ная в чисто-народном происхождении. К сожалению, мы не можем сказать ни за, ни против Шишацкого, так как старуха, от которой он якобы записал песню языческих времен, несколько лет тому назад скончалась. 116 Сіверянський літопис