Любеч-град. Яке любе місто! Любава. Малуша. Заступництво від голоду та мору. Любецька ікона «Чудотворна»

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:1997
Автор: Дем’яненко, Р.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 1997
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200253
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Любеч-град. Яке любе місто! Любава. Малуша. Заступництво від голоду та мору. Любецька ікона «Чудотворна» / Р. Дем’яненко // Сіверянський літопис. — 1997. — № 1-2. — С. 96-99. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-200253
record_format dspace
spelling irk-123456789-2002532024-11-23T14:05:47Z Любеч-град. Яке любе місто! Любава. Малуша. Заступництво від голоду та мору. Любецька ікона «Чудотворна» Дем’яненко, Р. Славутицький оберіг 1997 Article Любеч-град. Яке любе місто! Любава. Малуша. Заступництво від голоду та мору. Любецька ікона «Чудотворна» / Р. Дем’яненко // Сіверянський літопис. — 1997. — № 1-2. — С. 96-99. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200253 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Славутицький оберіг
Славутицький оберіг
spellingShingle Славутицький оберіг
Славутицький оберіг
Дем’яненко, Р.
Любеч-град. Яке любе місто! Любава. Малуша. Заступництво від голоду та мору. Любецька ікона «Чудотворна»
Сiверянський літопис
format Article
author Дем’яненко, Р.
author_facet Дем’яненко, Р.
author_sort Дем’яненко, Р.
title Любеч-град. Яке любе місто! Любава. Малуша. Заступництво від голоду та мору. Любецька ікона «Чудотворна»
title_short Любеч-град. Яке любе місто! Любава. Малуша. Заступництво від голоду та мору. Любецька ікона «Чудотворна»
title_full Любеч-град. Яке любе місто! Любава. Малуша. Заступництво від голоду та мору. Любецька ікона «Чудотворна»
title_fullStr Любеч-град. Яке любе місто! Любава. Малуша. Заступництво від голоду та мору. Любецька ікона «Чудотворна»
title_full_unstemmed Любеч-град. Яке любе місто! Любава. Малуша. Заступництво від голоду та мору. Любецька ікона «Чудотворна»
title_sort любеч-град. яке любе місто! любава. малуша. заступництво від голоду та мору. любецька ікона «чудотворна»
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 1997
topic_facet Славутицький оберіг
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200253
citation_txt Любеч-град. Яке любе місто! Любава. Малуша. Заступництво від голоду та мору. Любецька ікона «Чудотворна» / Р. Дем’яненко // Сіверянський літопис. — 1997. — № 1-2. — С. 96-99. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT demânenkor lûbečgradâkelûbemístolûbavamalušazastupnictvovídgolodutamorulûbecʹkaíkonačudotvorna
first_indexed 2024-11-26T04:12:58Z
last_indexed 2024-11-26T04:12:58Z
_version_ 1818524169873129472
fulltext Римма Демьяненко ЛЮБЕЧ-ГРАД Древнє місто Любеч... Перша згадка про нього датується в літопи­ су 882 роком. Розташований біля р. Дніпра у природно укріпленому пагорбами та болотами місці, він у минулому відігравав визначну роль у житті всієї Київської Русі. Протягом віків — це південний форпост від набі­ гів кочовиків на Київ, на землі русичів. У Любечі відбувалися доленосні для країни з’їзди князів. Так, щоб уникнути міжусобиць, у 1097 р. тут на з’їзді князі вирішили: «Каж- до держить очьчину свою». Щоправда, узаконений розпад єдиної держави був не найкращим рішенням для подальшої долі держави, тільки на втіху її ворогам... Про Любеч, розташований на торговому шляху «Із варягів у гре­ ки», як про визначне торгове місто з пристанню, згадує у 949 р. візан­ тійський імператор Константин VII Багрянородний. Звідси походженням сам Київський князь Володимир Святославич... Любеч пережив свій зоряний час і час розбрату, занепаду, наруги. На­ щадки пишаються своїми славними пращурами, історією свого міста. Доброзичливо показують дорогу, якою в далекі часи прямували князі до Дніпра, на гору, де стояв знаменитий замок, фортеця. Протягом віків вороги все робили, щоб навіть в пам’ять народній не залишились славні сторінки історії міста — нема сьогодні ні замка, ні фортеці... Тільки вітер гуляє на тому місці. Але невмируща пам’ять народу. Меш­ канці міста знають — ще до Кия, Щека і Хорива у полян «...були інші князі — Чернь і Люб. Се коли алани ішли на нас...». І місто носить ім’я свого князя — Люба. «Любеч — град од нього ж». Література: 1. Історія міст і сіл Української РСР: Чернігівська область. Любеч. — К., 1972. — С. 572, 573. 2. Іванченко Р. Гнів Перуна: Романи і повісті. — К., — 1986. — С. 79, 177. ЯКЕ ЛЮБЕ МІСТО! У сиву давнину у Києві на княжому престолі правили два брати Аскольд і Дир. Вирушили брати у подорож по Дніпру. Пливуть по річці, а перед очима постають дивні краєвиди, один одного кращий. Не можуть на­ любуватись побаченим, мовби знаходяться у зачарованому царстві. Здавалось, вже ніщо не зможе здивувати їх уяву! Пливуть так вони, пливуть і раптом... що це? Невже й справді опинилися в казці? Їх пог­ лядам відкрилось дивної краси місто. Навіть очей не можуть відвести від нього. — Яке красне місто! Яке любе! — одночасно вихопилось з вуст братів-князів. Чутка про враження князів від побаченого міста вмить розлетілась по всій державі. І стали люди називати відтоді місто Любечем — від слова любе. (Записано з вуст краєзнавця, вчителя з Любеча А. А. Федорченка). 96 Сіверянський літопис ЛЮБАВА З давніх-давен славились вродою дівчата містечка, що розташова­ но біля могутньої річки Дніпра-Славутича. Кажуть, жила там княжна незвичайної вроди. Звали дівчину — княжну Любавою. Перед її чарівною красою ніхто з чоловіків не міг встояти; з першого погляду закохувались безоглядно. З усіх куточків країни поспішали до містечка юнаки, щоб пересвідчитись, чи справед­ ливі чутки, а, може, й щастя свого спробувати. Любаву люди любили не тільки за вроду, а й за доброту до людей, чемність, щирість, лагід­ ність. Можливо, як дехто запевняє, пращури і назвали своє місто її ім’ям — Любава — Любеч? (Записано з вуст вчителя з Любеча А. А. Федорченка). МАЛУША Рогніда Полоцька у відповідь на сватання Володимира, князя Нов­ городського, сина Малуші, сказала: «Не хочю розути робичича, но Ярополка хочю», — тобто «Не хочу йти заміж за сина рабині, а хочу за Ярополка». («Повесть временных лет», ст. 980 р.) Жила Малуша в Любечі. У місті її знали як доньку Мала Любе- чанина і сестру Добрині. За переказами, Малуша була чаклункою і її побоювались люди. За становищем вона була ключницею княгині Ольги. Порівнюючи з су­ часною посадою — міністр фінансів. Малуша — мати Володимира Святославича. І досі точаться супе­ речки поміж дослідниками — як сталося, що Володимир був сином ра­ бині Малуші і князя Святослава? Чи-то Володимир незаконний його син, бастард князя? Багато дослідників переконані, що Малуша не бу­ ла рабинею за правом юридичним, а рабинею за правом війни, тобто у полон може потрапити й князь. Вчені вважають, що Мал Любечанин з’явився у Любечі тоді, як після жорстоких боїв загадково зник з Коростеня князь древлян — Малк.2 Як свідчить літопис, після битви «...старшій не страчено, але взя­ то в полон, не роздано їх мужам у роботу, а потрапили вони у владу княгині. Тобто Малуша — дочка полоненого князя. Невипадково її брат Добриня «належав до вищої аристократії» того часу, а син Воло­ димир став Новгородським, а згодом і Київським князем. Література: 1. Студьонова Л. Володимир И. Н. був від Малуши. // Семья - семь я (Чер­ нігів) — 1996. — 9 авг. — С. 3. 2. Кузьмин А. Падение Перуна. — М., — 1988. — С. 9. ЗАСТУПНИЦТВО ВІД ГОЛОДУ ТА МОРУ Фактичний засновник Києво-Печерської лаври, якій протягом ві­ ків судилося бути провідним монастирем у всій Східній Слов’янщині, один з найвизначніших релігійних діячів часів Київської Руси Антоній, мирське ім’я Антип, народився 982 року в місті Любечі. Схильний до Сіверянський літопис 97 релігійного екстазу, любив усамітнюватись. У себе на батьківщині ви­ рив у горі печеру, писав літопис, за що зазнавав гоніння. У молодому віці пішов на Атос, де прийняв постриг в одному з міс­ цевих монастирів. На настійне прохання атосвкого ігумена Антоній повернувся до Ки­ ївської Руси для поширення, сприяння розвитку чернечого життя. Прибувши до Києва, оселився в печері, що викопав Іларіон. І по­ чав збирати однодумців. Він був суворий вдачею, непримеренний до зла, несправедливості, послідовний у своїх релігійних переконаннях. Активна пропаганда ре­ лігійних канонів принесла Антонію авторитет, всесвітню славу, при­ хильність народу. За переказами, саме в цей час Антоній пообіцяв своїм краянам заступництво від голоду та мору, дякуючи їм за допомогу в скрутний для нього час — коли ще був невідомий, жив у Любечі і зазнавав го­ ніння, Знайшлися тоді земляки, які переховували його від пересліду­ вачів. Існують і інші перекази, що свідчать: Антоній — свята людина, то­ му простив своїх гонителів, кривдників і обіцяв всім мешканцям міста Любеча заступництво. Любечани вважають, що у страшний рік голодомору — 1933-й — вони не зазнали нищівних людських втрат завдяки заступництву Анто- нія. Чорнобильська трагедія також дещо пом’якшено торкнулася Любе- ча, хоча Чорнобиль розташований майже поруч з їх містом. Помер Антоній Печерський 10 липня 1073 року. Похований у Лав­ рській печері, що згодом стала зватися Ближньою або Антонієвою. Довічне царство Небесне, заступнику Любеча! Література: 1. Брайчевський М. Антоній Печерський. // Пам’ятники України. — 1990. — № 2. — 4 обкладинка. 2. Розповідь вчителя школи м. Любеча Федорченка А. А. та Чух Н. П., М. Чернігова, родичі якої проживають в Любечі. ЛЮБЕЦЬКА ІКОНА «ЧУДОТВОРНА» Жив у Любечі купець, дехто каже ремісник. Мав сім’ю: жінку і двох діточок. Поїхав він якось у своїх справах. Дома залишилась жін­ ка з дітьми. Сталося так, що мати вийшла з хати, а дітки бавилися поміж со­ бою в кімнаті. Гралися-гралися та й залізли в димар. Повернулася ма­ ти до хати, затопила пічку. Дітки враз і задихнулися там від диму. Ко­ ли мати здогадалася, що за біда сталася — злякалася кари від чолові­ ка й сама стратила себе. Приїхав чоловік додому й побачив, що вся сім’я померла. Пішов до церкви, став на коліна, просить Богоматір, щоб змилува­ лася над сім’єю. Чує: — Поспішай додому. Підходить до хати, його зустрічають жінка й діточки. Є що один переказ про ікону. 98 Сіверянський літопис Коли загинули від диму діти, то чоловік повернувся додому й убив жінку, що не доглядала дітей. У відчаї иішов до річки, сів у човен, по­ плив по Дніпру, від втоми заснув. Уві сні прийшла до нього Богоматір і сказала, що вся сім’я його жива й чекає батька. Повернувся він додому, аж в хаті жінка й Діти живі. З тих пір ікону Богоматері вважають Чудотворною. Щорічно 19 травня святкують День Любецької Богоматері. (За переказами мешканців Любеча). Сіверянський літопис 99