Світ між подивом і роздумом

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:1997
Автор: Соломаха, І.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 1997
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200423
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Світ між подивом і роздумом / І. Соломаха // Сіверянський літопис. — 1997. — № 5. — С. 153-154. — Бібліогр.: 27 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-200423
record_format dspace
spelling irk-123456789-2004232024-12-01T18:42:36Z Світ між подивом і роздумом Соломаха, І. Філософська скарбниця 1997 Article Світ між подивом і роздумом / І. Соломаха // Сіверянський літопис. — 1997. — № 5. — С. 153-154. — Бібліогр.: 27 назв. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200423 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Філософська скарбниця
Філософська скарбниця
spellingShingle Філософська скарбниця
Філософська скарбниця
Соломаха, І.
Світ між подивом і роздумом
Сiверянський літопис
format Article
author Соломаха, І.
author_facet Соломаха, І.
author_sort Соломаха, І.
title Світ між подивом і роздумом
title_short Світ між подивом і роздумом
title_full Світ між подивом і роздумом
title_fullStr Світ між подивом і роздумом
title_full_unstemmed Світ між подивом і роздумом
title_sort світ між подивом і роздумом
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 1997
topic_facet Філософська скарбниця
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200423
citation_txt Світ між подивом і роздумом / І. Соломаха // Сіверянський літопис. — 1997. — № 5. — С. 153-154. — Бібліогр.: 27 назв. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT solomahaí svítmížpodivomírozdumom
first_indexed 2024-12-03T04:16:38Z
last_indexed 2024-12-03T04:16:38Z
_version_ 1818524783764045824
fulltext Ірина Соломаха СВІТ МІЖ ПОДИВОМ І РОЗДУМОМ Звернення до «Повчання» Володимира Мономаха є відкриттям св і­ тоглядних основ української цивілізації. Істина для Мономаха була ес­ тетичним та етичним явищем. Сам світ для нього — це особлива сим­ воліка та емблематика. Велику роль у його творі відіграли образи — ідеї. Образи часто побутово заземлені, як, скажімо, образ зерна чи об­ раз глини. Але вони несуть у собі таке ідейне навантаження і таку ду­ ховну силу, що сприймаються як світоглядні символи, що побутували за доби Київської Русі. Міркування Мономаха про символи буття — це, насамперед, прояв гострої потреби в усвідомленні процесів нового типу існування: «уже не закалываем бесом друг друга», «лише правда потребная роду», «видя поля и леса земли нашей, удивляюсь щедрости земли и чуду рождения всего окружающего».24 Світ Мономаха, таким чином, не предмет, до якого треба пристосу­ ватись, а предмет здивування його ладністю, зв ’язком. Людина у світі, як це випливає із змісту «Повчання» Володимира, — працівник, який існує в тісному зв ’язку з природою. Ці ж питання та проблеми, але через певний час, вивчав Іоаникій Галятовський — один з яскравих представників Чернігівського літера- турно-філософського кола у XVII столітті. Важливе місце займає у творчості Галятовського людина й оточуючий її світ. Світ для Галятов- ського — це ніби сама людина. Вона одночасно й ключ його розумін­ ня, оскільки лише людина вбирає у себе всю масштабність процесів світу. Так людина і світ, з погляду Галятовського, поєднуються у єди­ ний ланцюг буття, основу якого утворюють чотири елементи: земля, во ­ да, повітря і вогонь. Концепція світобачення у І. Галятовського тісно пов’язана з язич­ ницьким розумінням світу — вони дуальні. Цей момент присутній і у Володимира Мономаха, але, на відміну від Галятовського, Мономах сприймає світ не як предмет роздуму, а як предмет подиву. Тобто для Мономаха більш характерні риси чуттєвого розгляду всіх явищ і їх причин, як в природі, так і в людських відносинах. У Галятовського світ теж цілісний, як і у Мономаха, але вже раціонально розчленова­ ний. Все у ньому має свій рівень буття, хоч у потенції ці ідеї є і у М о­ номаха. Світосприйняття Галятовського, отже, засвідчує перехід, кот­ рий ще нездоланий між міфологічним світом і науково-раціональним. Галятовський сприймає світ, як предмет роздуму. Він розділяє світ на два — створений і нестворений, вважаючи, що речі зовнішнього св і­ ту вводяться в людське життя та набувають певних функцій за допомо­ гою образних фігур — слів людської мови. Завдяки поетичним фігурам слова, предмети і явища розкриваються по-новому, являють нам неві­ домі грані свого буття, стають не просто речами, а елементами культу­ ри. Водночас Галятовський використовує міфи, як приклади для дове­ дення вірності своєї думки. У цій манері є схожість з манерою тлума­ чення світу Володимиром Мономахом. По розкиданих в «Ключі розуміння» Іоаникія Галятовського та «Повчанні» Володимира Мономаха замітках про небесні світила, грім, землетруси, звірів, рослин, каміння, якості людської природи можливо аналізувати реальні знання в різні часи на Україні. Оригінальність Га- Сіверянський літопис 153 лятовського полягає в тому, що він прагне проаналізувати не тільки самі явища, а й причини всіх речей світу. У другому «Казанні на Благовіщення пресвятої Богородиці» знахо­ димо зауваження про одинадцять «небес»: 1) небо, на якому знаходи­ ться місяць, дає людині ріст; 2) небо, на якому знаходиться Меркурій, дає людині красномовство; 3) небо Венери робить людей милосердни­ ми; 4) небо Сонця — дає розум і почуття; 5) небо Марса — хороб­ рість; 6) небо Юпітера — силу; 7) небо Сатурна — рухливість; на 8) небі, твердому, знаходяться зорі; 9) прозоре кришталеве небо; 10) «перше рушаючеєся, повертається і інші небеса рухає», і 11) небо елемпірійське, де знаходиться трон Божий. Галятовський ототожнює сутність матеріальних речей із задумом, планом, що його кладе в осно­ ву буття. Туманні образи («зорі не хочуть розуміння»), неясні співстав- лення («зв’язки всеякії, як істина»), не завжди дають можливість зро­ зуміти грані синкретики його життєвої істини.25 Рослина у Галятовського — це не тільки флора. Вона втілює ритм народження, життя і смерті, животворну силу природи, яка, згасаючи у квітці, знову пробуджується у зерні — і так вічно пульсує. Рослина — це родючість, хліб, багатство, радість, таємниця буття.26 Галятовський не був оригінальним у подібному сприйнятті природи. Дуже схоже спри­ йняття її і у Володимира Мономаха: «Сонце, месяц и дождь рождают жизнь в стебле каждом».27 Загалом, аналізуючи «Повчання» Мономаха і твори Галятовського, маємо можливість простежити, як культурна ідентичність України збе­ рігається впродовж віків. Джерела та література: 1. Абрамович Дмитро. К иєво-Печерський патерик. — К., 1991. — С. 130. 2. П оучение Владимира М ономаха / / Библиотека всемирной литературы. — Серия 1, — М., 1969. — Т. 15. — С. 150. 3. Там же. — С. 149. 4. Там же. — С. 148. 5. Там же. — С. 154. 6. Там же. — С. 153. 7. Там же. 8. Там же. — С. 148. 9. Там же. — С. 153. 10. Там же. 11. Див.: Cursus totius philosophiae. — Чернігів, 1740— 1747 pp. — Арк. 6 9 — 70. 12. Див.: Там же. — Арк. 75. 13. Соловьев С. История России с древнейш их времен / Соч.: В 18 т. — М., 1988. — Т. 2. — Кн. 1. — С. 371. 14. Там же. — С. 380. 15. Там же. — С. 52. 16. Див.: Слово о полку Ігоревім. — К., 1986. — С. 19. 17. Ключевский В. С. Соч.: В 9 т. — М., 1988. — Т. 2. — С. 182. 18. Там же. — С. 184. 19. П оучение Владимира Мономаха. / / Там же. — С. 153. 20. Горский В. С., Крымский С. Б. София Киевская как памятник древнерусской д у ­ ховной культуры // Отечественная философская мысль X I — XVII вв. и греческая культура. — К., 1991. — С. 10. 21. Баранович Лазарь. Триодион. — Чернигов, 1685. — Арк. 290. 22. Нічик В. М. Філософські попередники Г. С. Сковороди. / / Філософська думка. — 1988. — № 2. — С. 70. 23. П оучение Владимира М ономаха / / Там же. — С. 1 6 7 — 168. 24. П оучение своим детям Владимира М ономаха / / Древняя Русь — М., 1990. — С. 164— 166. 25. Галятовський Іоаникій. Ключ розуміння. — К., 1985. — С. 29. 26. Див.: К истории ю ж но-русской литературы XVII века. — К., 1889. — С. 18. 27. П оучение своим детям Владимира М ономаха / / Там же. — С. 172. 154 Сіверянський літопис