До проблеми існування і наукового вивчення іконопису на Придесенні

Готуючи в 1996 р. науковий каталог колекції ікон художнього музею і вступну статтю до нього, довелось переглянути значну кількість літератури про місцевий іконопис. Підсумки привели до висновків: рукописні джерела з цієї проблематики у Чернігові відсутні, друковані, подекуди не несуть наукової ін...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:1997
Автор: Курач, C.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 1997
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200515
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:До проблеми існування і наукового вивчення іконопису на Придесенні / C. Курач // Сіверянський літопис. — 1997. — № 6. — С. 51-56. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-200515
record_format dspace
spelling irk-123456789-2005152024-12-05T14:46:43Z До проблеми існування і наукового вивчення іконопису на Придесенні Курач, C. Церковна старовина Готуючи в 1996 р. науковий каталог колекції ікон художнього музею і вступну статтю до нього, довелось переглянути значну кількість літератури про місцевий іконопис. Підсумки привели до висновків: рукописні джерела з цієї проблематики у Чернігові відсутні, друковані, подекуди не несуть наукової інформації. Так виникла думка про створення хоча б узагальненого матеріалу з проблем існування і наукового вивчення іконопису Чернігівщини. 1997 Article До проблеми існування і наукового вивчення іконопису на Придесенні / C. Курач // Сіверянський літопис. — 1997. — № 6. — С. 51-56. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200515 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Церковна старовина
Церковна старовина
spellingShingle Церковна старовина
Церковна старовина
Курач, C.
До проблеми існування і наукового вивчення іконопису на Придесенні
Сiверянський літопис
description Готуючи в 1996 р. науковий каталог колекції ікон художнього музею і вступну статтю до нього, довелось переглянути значну кількість літератури про місцевий іконопис. Підсумки привели до висновків: рукописні джерела з цієї проблематики у Чернігові відсутні, друковані, подекуди не несуть наукової інформації. Так виникла думка про створення хоча б узагальненого матеріалу з проблем існування і наукового вивчення іконопису Чернігівщини.
format Article
author Курач, C.
author_facet Курач, C.
author_sort Курач, C.
title До проблеми існування і наукового вивчення іконопису на Придесенні
title_short До проблеми існування і наукового вивчення іконопису на Придесенні
title_full До проблеми існування і наукового вивчення іконопису на Придесенні
title_fullStr До проблеми існування і наукового вивчення іконопису на Придесенні
title_full_unstemmed До проблеми існування і наукового вивчення іконопису на Придесенні
title_sort до проблеми існування і наукового вивчення іконопису на придесенні
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 1997
topic_facet Церковна старовина
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200515
citation_txt До проблеми існування і наукового вивчення іконопису на Придесенні / C. Курач // Сіверянський літопис. — 1997. — № 6. — С. 51-56. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT kuračc doproblemiísnuvannâínaukovogovivčennâíkonopisunapridesenní
first_indexed 2024-12-15T16:36:11Z
last_indexed 2024-12-15T16:36:11Z
_version_ 1818524984620875776
fulltext ЦЕРКОВНА СТАРОВИНА Світлана Курач ДО ПРОБЛЕМ ІСНУВАННЯ І НАУКОВОГО ВИВЧЕННЯ ІКОНОПИСУ НА ПРИДЕСЕННІ Готуючи в 1996 р. науковий каталог колекції ікон художнього му­ зею і вступну статтю до нього, довелось переглянути значну кількість літератури про місцевий іконопис. Підсумки привели до висновків: ру- кописні джерела з цієї проблематики у Чернігові відсутні, друковані, подекуди не несуть наукової інформації. Так виникла-думка про ство­ рення хоча б узагальненого матеріалу з проблем існування і наукового вивчення іконопису Чернігівщини. Історично він мав два різновиди: привізні пам’ятки та ті, що ство­ рювались в краї. Привізні ікони побутували на чернігівській землі як результат по­ літичних, культурних відносин, внаслідок воєнних дій України з інши - ми державами, релігійних зв’язків з українськими центрами християн­ ства та поза її межами. Наприкінці XIX — поч. XX ст. ст. до цього до­ дається ще один шлях — торговельні зв’язки, торгівля іконною продук­ цією з різними регіонами України та Росії. Суто чернігівський іконопис розвивався за рахунок діяльності май­ стерень при монастирях єпархії, окремих малярів, центрів місцевого старообрядницького іконопису, в к. XIX — на поч. XX ст. ст. — приват­ них іконописних майстерень професійних живописців. Найдавніші ікони на Чернігівщині були привізними, здебільшого, з Візантії. З таких можна згадати образ Богородиці Смоленської Одигіт- рії, що певний час зберігався в чернігівському Спасо-Преображенсько- му соборі. Имовірно, що таким же, за походженням, був протограф Бо­ городиці Єлецької. Іконографія ж інших чудотворних богородичних ікон, уславлених в XVII—XVIII ст. ст. в краї, зокрема, Суражської, Чубківської, Мохнатинської, Баликінської, Дубовицької, Новодворської, виявляє їх родовід від католицьких джерел. У той же час в храмах з’являються списки з чудотворних образів російського походження (Богородиці Казанської, Курської), польсько­ го (Богородиці Ченстоховської), привезених з інших українських міст (Богородиці Почаївської, Охтирської, Бердичівської, Києво-Печер­ ської) . У багатьох випадках вони потрапляли до церков і монастирів як вклади українського козацтва чи представників духовенства. Привіз­ ною іконою Богородиці Новодворської в 1687 р. Лазар Баранович бла­ гословив новостворений Кам’янський Успенський монастир. Образ Бо­ Сіверянський літопис 51 городиці Корсунської (1725— 1731/1733?) пензля київського митрополи­ та Рафаїла Заборовського зберігався, як олтарний, в ніжинському Благовіщенському соборі. До того ж на Чернігівщині побутували твори з майстерень Почаївської, Києво-Печерської, Троїце-Сергієвої лавр, Оп- тиної пустині тощо. Розвиток світського мистецтва та система заказних творів, що скла - лась вже на поч. XVIII ст., вплинули іі на церковне малярство. Тому в деяких храмах Чернігівщини іконостас прикрашали роботи В. Борови- ковського, О, Корейського. На поч. XIX ст. церковні інтер’єри допов- нюють академічні копії творів релігійного змісту європейських митців X. Рібера, Рафаеля Сантіі, К. Дольчі т а ін. У різний час для чернігівських храмів писали ікони та робили роз­ пис приїжджі російські та українські майстри. 1682 р. в Батурині пра- цював росіянин, маляр Оружейної палати, з 1667 р. жалуваний іконо­ писець, Георгій Терентійович Зінов’єв (?— 1700). Українець Алімпїй Галик (бл. 1695— 1763) брав участь в розписах церкви с. Пакуля. З ім’ям живописця Григорія Андрійовича Стеценка (1710/1712— 1781) по­ в’язують створення ікон для козелецького собору Різдва Богородиці. Григорій Корнєєв, з брянських купців, розписував на поч. XIX ст. нов - город-сіверський Спаський собор, Іконостасний живопис ніжинського Миколаївського собору поновлював 1888 р. київський майстер Григорій Іванович Шатров. З різних джерел відомо багато імен іконописців та малярів, що своєю працею причетні до оздоблення церков краю, але неможливо по - ки визначити, чи були вони місцевими, чи працювали на запрошення, приїхавши здалеку. Серед них Григорій Устинов, архітектор і автор ікон та ієромонах Герман (1 пол. XVIII ст.), виконавець іконостасного живопису (1702:— 1716) ніжинського Благовіщенського собору; Василь Реклінський, що малював 1734 р. іконостас Миколаївського собору в Ніжині; Іван, Козачинський, автор іконостасного живопису для киїн - ської церкви (І пол. XVIII ст.); Воскобойников-маляр іконостасу Три- святительської церкви в Лемешах (60-ті p. p. XVIII ст.). Федір Вальце- ровський (II пол. XVIII ст.) писав іконостас собору в Острі, Іван Чай- ковський (Іі пол. XVIII ст.) — ікони для церкви графа К. Розумов- ського в Глухові. Василь Кондратов відомий як автор намісних ікон, датованих 1781 p., для Троїцької церкви Коропа, Кирило Баранов — автор іконостасного малювання для церкви Різдва Богородиці в с. Жук- лі (1785). Фома Кононов в 1852 р. переписував іконостас ніжинського Спаського (Преображенського?) собору, Лев Богаєвський в 1853 р. — новгород-сіверського Спаського собору. Один з образів для Покровської церкви с. Жуклі підписав 1899 р. своїм прізвищем Дмитро Захарович Моляр (Маляр?). Наприкінці XIX — поч. XX ст. ст. ікона стає товаром нарівні з ін­ шими церковними речами. Тому в Чернігові, як іі в іінших містах Украї­ ни, відкриваються магазини цього профілю московських фабрикантів (зокрема, К- Збрук), київських (власника І. Зотова), де можна було придбати продукцію на всі смаки, оптові склади привізних ікон. Робо - ти місцевих художників поступались якістю високопрофесійним привіз­ ним з Петербурга, іконних фабрик Палеха, Мстери, Холуя. Одночасно широке розповсюдження мали і ремісничі за характером зразки, що призначались для масового продажу покупцям з селянського середови­ ща — т. зв. краснушки, підокладниці чи підфолежниці в дешевих ок - ладах з латуні, міді чи фольги. Окрім привізних ікон, на Чернігівщині були поширені місцеві (за місцем створення). Серед них значна кількість «явлених» богородич- них, місцевих святих, ікони-портрети Феодосія Углицького. Д. Ростов­ 52 Сіверянський літопис ського тощо. Створення більшості з них пов’язано з монастирськими іконописними майстернями. Одна з найдавніших, поч. XVII ст., існува­ ла в Густинському Свято-Троїцькому монастирі, що залишилась навіть через сто років потому. Образ Богородиці Іржавецької поновлював на поч. XVIII ст. іконописець саме цього мрнастиря-Іієродиякон Венедикт. Ймовірно, що монахом чернігівського Іллінського монастиря був Ген - надій, лубенський маляр Григорій Костянтинович, який написав 1658 р. образ Іллінської Богородиці. З чудотворними чернігівськими іконами по­ в’язано ім’я гравера Іннокентія Щирського — автора списка з ікони Богородиці Любецької (1688?). У II пол. XIX ст. в майстерні Пустинно- Рихлівського монастиря працював Федір Адаменко, при чернігівсько­ му Троїцькому архієрейському домі — Терентій Шкляревський. Іконо­ писні осередки існували в чернігівському Єлецькому, ніжинському Вве- денському ( з 1863 р. ) монастирях. Серед представників нижчого духовенства, що мали невеликі па - рафії, теж були компетентні в цій справі особи. З таких можна згадати диякона Петра Мокревського (сер. XVIII ст.) з Великих Токалів на Стародубщині, «попівського сина» Степана Миколаїва (нар. 1752 р.) з с. Рохманів, там же. У ряді випадків вони займали досить високе становище: чернігів­ ський іконописець Григорій супроводжував Лазаря Барановича у скла - ді великої свити в подорожі до Москви, Василь Леонович Рябий (II пол. XVIII ст.) жив при дворі Федора Савича, генерального судді на Старо­ дубщині, в с. Кривцях. Але іконописцями були не тільки особи духов - ного сану. Відомо, що Іван Якимович Кисловський був сином новгород - сіверського сотника, стародубський маляр Іван Роговський (нар. бл. 1737 р.) був сином військового канцеляриста. Іван Дем’янович Веснін- ський, який 1767 р. розписував іконостас ніжинського Спаського собору, був значковим товаришем Ніжинського полку. Намісні образи Спаси - теля і Богородиці в седнівській церкві Різдва Богородиці мальовано по­ міщиком Андрієм Івановичем Лизогубом ( 1804— 1864 ). Багато іконописців навчалось мистецтву розписувати храми і пи - сати ікони в майстернях великих монастирів, зокрема, Києво-Печер­ ської лаври. її школу пройшли Павло Василів (нар. 1706 р.) з с. Нові Млини Чернігівського полку, ієромонах Давидів (нар. 1735 р.) з м. Бе- резного, Гнат Шаровський (нар. 1737 р.) з с. Самсонівці Ніжинського полку, Микита Григоріїв (нар. 1739 р.) з с. Облисечів, Павло Ціхов- ський, в чернецтві Пуд (нар. в І пол. XVIII ст.) з м. Кролевця, Вісса- ріон (1755— 1826) з Ніжина, тощо. Навчання в цій малярні, студіювання її вихованців у чернігів - ських монастирях та у окремих, художників сприяло тому, що на Чер - нігівщині поступово сформувались свої центри іконописання в Черні­ гові, Глухові, Стародубі, Ніжині. На півночі краю — в Городнянському, Стародубському, Суражсько- му повітах з кін. XVII — на поч. XVIII ст. ст. існував великий осередок старообрядницьких поселень ііз іконописним промислом у Злинці, Ново- зибкові, Добрянці, слободах Воронок, Радуль та ін. Набуті знання і досвід давали змогу майстерно писати св. образи і розписувати церковні інтер’єри, як це робив чернігівець Яким Глин- ський (II пол. XVII— 1731), виконавець іконостасного живопису в со­ борі Гамаліївського монастиря; ніжинський маляр Гаврило Прокопо­ вич Словицький, автор ікони (1743) з церкви с. Бирин неподалік Нов - тород-Сіверського; борзенський священик Тимофій Мизько, що 1793 р. малював Ікони для чернігівського Спас°-Преображенського собору; ні­ жинські малярі Яків Левенець і Ціхановський, які 1816 р. розписували Благовіщенський собор в Ніжині. Сіверянський літопис 53 Працювали чернігівські художники і за межами краю. В різний час у оздобленні Лаврських церков Києва відзначились Яким Глинський, Григорій Євстафійович Голуб (поч. XVIII — 1769) з м. Кролевець-Сло- бідка, Іван Павловський з Конотопа, ієромонах Адам (Олексій Фили- повський, 1741 — 1814). Василь Герасимович Бібиков, в чернецтві Во­ лодимир (1735 р. н.) з с. Сорокошичі в 1755— 1756 p.p. розписував По- кровську церкву в Брянську, в 1756— 1759 р. р. — собор Антонія та Фе­ одосія у Василькові. У II пол. XIX ст. поряд з традиційним іконописом, що зазнав де­ яких змін в результаті реформ св. Синоду російської православної церкви, починають свою діяльність місцеві непрофесійні осередки. Один з різновидів їх продукції — т. зв. єрусалимські ікони, писані тушшю на фользі, в лубочних рамах. Таких виробів було багато на хуторах Ро- гозинських Городнянського повіту, інший — селянські ікони, писані олі­ єю на дереві, з квітковим декором тла. У останній чверті XIX — на поч. XX ст. ст. до мистецтва іконопису звертаються професійні живописці. В Чернігові починають працювати приватні малярні місцевих майстрів, що набули академічну освіту, зо­ крема, Миколи Зеньковича. Різноманітність стилів, різний професійний підхід, велика кількість неканонічних і заборонених сюжетів ікон, поширених в II пол. XIX ст., потребували контролю з боку офіційних церковних властей. З цією ме­ тою на поч. XX ст. на Чернігівщині було створено єпархіальний цензур - ний комітет на зразок Комітету піклування про російський іконопис в Петербурзі. Але реальних змін в цю справу він не вніс, оскільки теоре­ тичні засади, на які повинен був спиратись, затверджено і впроваджено в життя не було. Зацікавленість іконописом, як складовою частиною вітчизняного мистецтва, захоплення старовиною, що входило в моду, в II пол. XIX ст. призводить до того, що багато творів стали об’єктами збирання для приватних колекціонерів, музеїв краю. Цінителем і знавцем української ікони XVII—XVIII ст. ст. був відомий колекціонер і громадський діяч В. В. Тарновський. Ці ж пам’ятки збирали в Чернігові П. М. Добро- вольський, Є. К. Андрієвський, в Новгороді - Сіверському В. Д. Голіцин. Близько 100 робіт XVIII — поч. XIX ст. ст. нараховував в своїх фон­ дах музей чернігівської губернської вченої архівної комісії. Розуміння того, що церковні речі, зокрема, твори іконопису мають не лише куль - тове, а і велике історичне, мистецьке значення, стало приводом для їх збирання профільним музеєм—єпархіальним древлесховищем (заснова­ но 1900 p.). Серед його збірок було майже 200 зразків українського письма, хоч подекуди вирізнялись екземпляри, привезені з Греції, ори­ гінальні та копійні твори західноєвропейського релігійного мистецтва. Багато цінних зразків зберігалось в ризницях чернігівського Єле- цького монастиря, Троїцького архієрейського дому. Поповнення музейних колекцій провадилось за рахунок купівлі та дарунків приватних осіб, передач із закритих церков і монастирів Чер - нігівщини, експедицій по обстеженню діючих храмів та монастирських комплексів. Деякі з них експонувались в дореволюційний час на виставках: на ювілейній виставці пам’яті Д. Ростовського (Чернігів, 1909) , на вистав - ці «Церковна старовина поч. XI—XVII ст. ст.», присвяченій візиту до Чернігова імператора Миколи II (1911). Але найбагатшою за кількістю предметів та мистецьким значенням була виставка до XIV археологіч­ ного з’їзду в Чернігові (1908). Подальша робота в цьому напрямку бу­ ла згорнута у зв'язку з початком І світової війни, а новий реальний крок зроблено лише навесні 1919 p., коли за умов радянської влади по- 54 Сіверянський літопис чав працювати комітет, пізніше секція по охороні пам’яток мистецтва і старовини, а восени того ж року — музейна секція Губкопмису. Зба­ гаченню музейних збірок Чернігова (тоді вже п’яти музеїв) та повітів губернії сприяла діяльність комісії по вилученню з церков і монасти­ рів Чернігівщини різних коштовностей, яка була створена згідно з дек - ретом «Про відокремлення церкви від держави і школи від церкви» (1919). За її допомогою до музеїв потрапила велика кількість іконопис - них творів вітчизняних і європейських майстрів в оригіналах і копіях з багатьох храмів, монастирів краю. У довоєнні часи вони нечасто експонувались в музейних залах міс­ та. Виключенням була організація краєзнавчим музеєм в 1924 р. вели - кої антирелігійної виставки «Релігія чи наука»1 та експонування в 2-х його залах протягом 1925— 1932 р. р. зразків українського і російсько­ го іконопису, окремо символічних ікон. Під час Великої Вітчизняної війни майже все музейне зібрання цих творів (близько 2,5 тисячі) загинуло при бомбардуванні в кінці серп - ня — у вересні 1941 р. в приміщенні Борисоглібського собору, куди бу­ ло сховано разом з етнографічним. Тож після визволення міста комп- лектування колекції музейним працівникам довелося починати заново. З 1967 р. ще одним центром по збиранню і вивченню місцевого іко­ нопису став Чернігвський архітектурно-історичний заповідник, в 1984 р. — новостворений обласний художній музей. Певний вклад в цю справу вносять і районні краєзнавчі музеї. Наукове вивчення чернігівського іконопису майже відсутнє. В XIX ст. воно здійснювалось в дуже вузьких межах через брак фахівців, хоч деякі спроби було зроблено у вигляді музейної каталогізації. Каталоги своїх збірок, до яких входили ці роботи, в 1904— 1905 та 1915 р. р. ви­ дав музей архівної комісії,2 в 1908 р. — єпархіальне древлесховище.3 Ще до передачі збірки В. В. Тарновського чернігівському земству було підготовлено друкований каталог, до якого увійшли всі його іікони. 4 Трохи раніше було опубліковано пам’ятки двох чернігівських ризниць. 5 Велика кількість рукописних джерел різних установ, насамперед кон­ систорії, яку опрацьовували церковні діячі, місцеві краєзнавцї-аматори, музейні працівники, ще в минулому столітті дала змогу видати такі праці на місцевому матеріалі, як «Историко-статистическое описание Черниговской епархии»,6 «Черниговский историко-археологический от­ рывной календарь на 1906 г.» (Чернигов, 1905), «Картины церковной жизни Черниговской епархии из IX-вековой ее истории» (К., 1911), де містились відомості про найбільш вшановані в краї ікони. Наукові роз- відки про деякі пам’ятки окремими відбитками, в центральній («Киев­ ская старина»), місцевій пресі («Черниговская земская неделя», «Черни­ говские губернские ведомости», «Прибавления к Черниговским епархи - альным известиям» (виходили з-під пера знавців місцевої церковної старовини П. М. Добровольського, К. Карпинського, Т. Стефановського, Г. Милорадовича, А. Хойнацького, А. Єфімова, П. Шангіна.7 Дослідження іконопису Чернігівщини в перші роки радянської вла - ди також не велось. Певний доробок було внесено В. Л. Модзалев- ським,8 місцевим краєзнавцем С. Г. Баран-Бутовичем (наукова робота «Про ікону Божої Матері Єлецької Чернігівської», 1925), столичними вченими Д. Щербаківським,9 Н. Коцюбинською,10 які в своїх публікаціях робили узагальнення особливостей українського іконопису до XIX ст., спроби систематизації окремих сюжетів, зокрема, на зразках чернігів - ських музеїв. Специфіка теми взагалі, тогочасне замовчування всього національного, офіційне відношення держави до релігії були не єди - ними причинами, через які фундаментальних праць, присвячених місце­ вим іконописним центрам, їх майстрам, створено тоді не було. Сіверянський літопис 55 У післявоєнний час вивченню цієї проблематики допомагають ви - дання з питань образотворчого мистецтва України XVI—XVIII ст. ст., зокрема, П. Жолтовського,11 публікація окремих пам’яток в науковій пе­ ріодиці, різних альбомах.12 Але пошуки нових джерел і підготовка до друку повного дослідницького матеріалу — попереду. Джерела та література: 1. Дроздов В. Виставка «Релігія чи наука». 1924 — 1927. — Чернігів, 1928. 2. Описание исторического музея Черниговской губернской ученой комиссии, под ред. П. М. Добровольского. — Чернигов, 1904 — 1905. — Труды Черниговской губерн­ Ской ученой архивной комиссии. — Вып. 6. — Чернигов, 1905; Черниговский со­ единенный исторический музей городской и ученой архивной комиссии в память 1000-летия летописного существования Чернигова. Каталог музея. — Чернигов, 1915. 3. Описание вещественных и письменных источников Черниговского епархиального древлехранилища. // Прибавления к Черниговским епархиальным известиям (Чер­ нигов). — 1908. — №№ 13 — 15. 4. Каталог украинских древностей коллекции В. В. Тарновского. — К, 1898. 5. Опись ризницы и библиотеки Черниговского Елецкого У спенского монастыря. Сост. А. Филоновский. — Прибавления к Черниговским епархиальным известиям ( Чернигов ). — 1893. — № 16; Козминский Д. Описание ризницы и библиотеки Черниговского архиерейского дома // Прибавления к Черниговским епархиальным известиям (Чернигов). — 1893. — №№ 11 — 15. 6. Филарет ( Гумилевский ). Историко - статистическое описание Черниговской епархии. — Кн. 1 — 7. — Чернигов, 1873 — 1886. 7. Див. « З історії Чернігівської єпархії » (бібл. покажчик). Скл. Л. Студьонова. — Чернігів, 1993. 8. Модзалевский В. Л., Савицкий П. Н. Очерки искусства Старой Украины. Чернигов. — Чернігівська старовина. Зб. праць, приев. 1300 - річчю Чернігова. — Чернігів, 1992. 9. Щербаківський Д. Символіка в українському мистецтві. Виноградна лоза. — Зб. секції мистецтв ВУ АН. К., 1921, вип. 1. 10. Коцюбинська Н. Пелікан в українському мистецтві. — Записки БУАН. К, 1926. — Кн. 9. 11. Жолтовський П. М. Художнє життя на Україні в XVI — XVIII ст. ст. — К. 1983. 12. Українське народне малярство XIH — XX ст . ст. Альбом. Авт. — упор. В. І. Свєн- ціцька, В. П. Откович. — К., 1991. 56 Сіверянський літопис