Навчальний посібник для вчителів і учнів

Щойно побачила світ нова книга Володимира Івановича Кузьменка(це вже третя на рахунку автора) — «Словник літературознавчих термінів». Це навчальний посібник з літературознавства за оновленими програмами для вчителів та учнів середніх шкіл, професійних училищ, ліцеїв, гімназій. Видавництво «Украї...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:1997
Автор: Ткач, М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 1997
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200528
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Навчальний посібник для вчителів і учнів / М. Ткач // Сіверянський літопис. — 1997. — № 6. — С. 149-150. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-200528
record_format dspace
spelling irk-123456789-2005282024-12-05T14:48:26Z Навчальний посібник для вчителів і учнів Ткач, М. Придеснянська книжкова полиця Щойно побачила світ нова книга Володимира Івановича Кузьменка(це вже третя на рахунку автора) — «Словник літературознавчих термінів». Це навчальний посібник з літературознавства за оновленими програмами для вчителів та учнів середніх шкіл, професійних училищ, ліцеїв, гімназій. Видавництво «Український письменник», тираж 5000 примірників. 1997 Article Навчальний посібник для вчителів і учнів / М. Ткач // Сіверянський літопис. — 1997. — № 6. — С. 149-150. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200528 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Придеснянська книжкова полиця
Придеснянська книжкова полиця
spellingShingle Придеснянська книжкова полиця
Придеснянська книжкова полиця
Ткач, М.
Навчальний посібник для вчителів і учнів
Сiверянський літопис
description Щойно побачила світ нова книга Володимира Івановича Кузьменка(це вже третя на рахунку автора) — «Словник літературознавчих термінів». Це навчальний посібник з літературознавства за оновленими програмами для вчителів та учнів середніх шкіл, професійних училищ, ліцеїв, гімназій. Видавництво «Український письменник», тираж 5000 примірників.
format Article
author Ткач, М.
author_facet Ткач, М.
author_sort Ткач, М.
title Навчальний посібник для вчителів і учнів
title_short Навчальний посібник для вчителів і учнів
title_full Навчальний посібник для вчителів і учнів
title_fullStr Навчальний посібник для вчителів і учнів
title_full_unstemmed Навчальний посібник для вчителів і учнів
title_sort навчальний посібник для вчителів і учнів
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 1997
topic_facet Придеснянська книжкова полиця
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200528
citation_txt Навчальний посібник для вчителів і учнів / М. Ткач // Сіверянський літопис. — 1997. — № 6. — С. 149-150. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT tkačm navčalʹnijposíbnikdlâvčitelívíučnív
first_indexed 2024-12-15T16:36:35Z
last_indexed 2024-12-15T16:36:35Z
_version_ 1818525010421088256
fulltext ПРИДЕСНЯНСЬКАКНИЖКОВА ПОЛИЦЯ ДЕ НАВЧАЛЬНИН ПОСІБНИК ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ ТА УЧНІВ Як відомо, протягом багатьох століть наша національна освіта не мала нормального розвитку. Українська мова постійно гальмувалася московською владою. Особливо придушувалася мова літературна, нау­ кова. І зрозуміло чому. Просвітлення прийшло всього на кілька років тільки на початку 20-го століття, після революції 1917 року. Тоді поча­ ла діяти українська школа. А новостворені комісії, наукові товариства, інститути та окремі ентузіасти взялися за створення найрізноманітні - ших підручників, опрацювання наукової термінології, складання слов­ ників тощо. Але, на жаль, більшовицька влада, погравшись в україні­ зацію, розтоптала той бурхливий розвиток. І все напрацьоване пішло в небуття. Більшість підручників, мовні та термінологічні словники, створені науковцями за методологією національного погляду, були по- варварськи знищені, як такі, що «укладались на засадах націоналістич­ но-буржуазного мовознавства». Відтоді в умовах тоталітаризму, шові­ нізму іі ідеологічної заангажованості про національну освіту в нашій державі, а точніше в тодішній УРСР, не могло бути й мови. Сьогодні в незалежній Україні питання освіти стоїть чи не на пер­ шому місті. Але справа однак слабко просувається. Адже одне діло про­ голосити національну школу, інше — утверджувати, щось робити. При­ кро, що й досі нашим дітям доводиться користуватися підручниками, більшість з яких скопійована з російських видань. Отже, завдання нау­ ковців, письменників, вчителів — якнайшвидше створити достатню кіль­ кість навчальних посібників, словників, які б відповідали новим шкіль - ним програмам, утверджували національні та загально людські ціно- сті. Це пріоритетне завдання. Зрозуміло, створення повноцінної навчальної літератури, яка б від­ повідала вимогам часу, слугувала розбудові нашої освіти, — справа трудомістка й довготривала, потребує серйозних наукових, організацій - них, фінансових і кадрових затрат. І все ж, слід наголосити, що бага - то науковців вже взялися за цю справу. Приємно, що у цій царині плідно працює ї наш земляк (народився в селі Макишин Городнянського району), автор більше 50-ти наукових праць, кандидат філологічних наук, докторант Інституту літератури ім. Т. Шевченка НАН України Володимир Іванович Кузьменко. Щойно по­ бачила світ його нова книга (це вже третя на рахунку автора) — «Слов­ ник літературознавчих термінів». Це навчальний посібник з літерату­ рознавства за оновленими програмами для вчителів та учнів середніх шкіл, професійних училищ, ліцеїв, гімназій. Видавництво «Український письменник», тираж 5000 примірників. Сіверянський літопис 149 Що ж являє собою цей словник і посібник з літературознавства, чим приваблює насамперед? Передусім зазначу, що написана книга без усіляких упереджень, перекручень, з позиції істинної науковості, в ос - нові якої не класовий підхід, а загальнолюдські і національні прііори- тети. Вона має чотири розділи: літературознавство як наука, закономір- ності історичного розвитку літератури, словник літературознавчих тер­ мінів та покажчик літературознавчих термінів, до яких увійшли найха- рактерніші, найважливіші і в той же час найбільш необхідні для учнів поняття теорії літератури. У першому розділі автор дохідливо подає (ін- формацію про літературознавство, щй воно вивчає та його провідні і допоміжні галузі. У другому — іде мова про закономірності історичного розвитку світової літератури, її творчі методи, художні напрямки від епохи Відродження і класицизму до сучасних — модернізму і постмо­ дернізму. Причому автор висвітлює різні найпоширеніші точки зору на ті чи інші літературні явища, що, безумовно, полегшить сприйняття і розуміння їх учнями. У третьому розділі розглядається більше двохсот найвживаніших термінів. Ілюстративний матеріал для висвітлення літературних понять автор подає широко, не обмежуючи читача рамками вітчизняного пись­ менства. Простежує історію виникнення того чи іншого терміну, його трансформацію. Причому більшість із них для кращого засвоєння учня­ ми доповнюється прикладами. Слід сказати, що багато літературознавчих термінів вводиться до книги з новим прочитанням. Подає В. Кузьменко до реєстру і такі лі­ тературні поняття як бароко, цензура, утопія, антиуто- п і я та інші, про які за часів тоталітаризму говорити було не бажано. Добре, що до словника літературознавчих термінів введено статті про таке літературне поняття, як художній та авторський переклад. Адже вивчення рідної літератури, засвоєння її художніх явищ учнями має від­ буватися не ізольовано від інших літератур світу, а разом, шляхом по­ рівняння та художнього аналізу. Адресуючи свою книгу передусім учи - телям, учням середніх шкіл, які вивчають літературознавство у доступ­ ній їм формі, автор свідомо уникає розлогих теоретичних викладок, складних лінгвістичних термінів, але не спрощує матеріал, а подає його на основі наукових концепцій розвитку літератури. І насамкінець маю наголосити, що книга написана виважено, стис­ ло, живою народною мовою. А, це, враховуючи, що більшість навчаль­ них посібників хибує цим, має неабияке значення. Отож «Словник літературознавчих термінів» добре послужить нашій Школі. Він стане опорою для вчителів-філологів, учнів, для всіх, хто кохається в літера­ турознавстві, хто починає свій шлях у літературу. Він сприятиме духов - ному розвитку нашого підростаючого покоління, а це найголовніше. Ось як говорить сам автор, починаючи свою книгу: «йти за худож- ньою думкою та образами письменника — значить, розвивати почуття мови, розширювати свій світогляд, створювати свій власний стиль, вчи­ тись складному й нелегкому мистецтву слова. І тоді наука про худож - ню літературу, про поетичну мову поступово, а може, й непомітно для вас самих перетвориться на одну з найцікавіших і захоплюючих». Немає сумніву, що навчальний посібник з літературознавства В. Кузьменка дасть свої плоди, бо написаний він справжнім патріотом красного письменства, чутливою душею, з фаховим знанням і любов’ю. Михась ТКАЧ 150 Сіверянський літопис