Актуальні проблеми соціального розвитку України
Збережено в:
Дата: | 1998 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
1998
|
Назва видання: | Сiверянський літопис |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200590 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Актуальні проблеми соціального розвитку України / І. Кичко // Сіверянський літопис. — 1998. — № 2. — С. 147-149. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-200590 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-2005902024-12-12T14:21:49Z Актуальні проблеми соціального розвитку України Кичко, І. Економіка 1998 Article Актуальні проблеми соціального розвитку України / І. Кичко // Сіверянський літопис. — 1998. — № 2. — С. 147-149. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200590 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Економіка Економіка |
spellingShingle |
Економіка Економіка Кичко, І. Актуальні проблеми соціального розвитку України Сiверянський літопис |
format |
Article |
author |
Кичко, І. |
author_facet |
Кичко, І. |
author_sort |
Кичко, І. |
title |
Актуальні проблеми соціального розвитку України |
title_short |
Актуальні проблеми соціального розвитку України |
title_full |
Актуальні проблеми соціального розвитку України |
title_fullStr |
Актуальні проблеми соціального розвитку України |
title_full_unstemmed |
Актуальні проблеми соціального розвитку України |
title_sort |
актуальні проблеми соціального розвитку україни |
publisher |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
publishDate |
1998 |
topic_facet |
Економіка |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200590 |
citation_txt |
Актуальні проблеми соціального розвитку України / І. Кичко // Сіверянський літопис. — 1998. — № 2. — С. 147-149. — укр. |
series |
Сiверянський літопис |
work_keys_str_mv |
AT kičkoí aktualʹníproblemisocíalʹnogorozvitkuukraíni |
first_indexed |
2024-12-15T16:38:47Z |
last_indexed |
2024-12-15T16:38:47Z |
_version_ |
1818525148872966144 |
fulltext |
Ірина Кичко
АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
УКРАЇНИ
У відповідності з Основними напрямками соціальної політики Ук-
Еаїни на 1997— 2000 роки основними її завданнями на цей період є: за-
езпечення стабілізації рівня життя населення, забезпечення конститу
ційних прав і гарантій населення, органічне поєднання політики фінан
сової стабілізації та економічного зростання з соціальною політикою,
орієнтація соціальної політики на збереження і відтворення трудового
потенціалу, утворення необхідної мотивації продуктивної праці, запобі
гання масовому безробіттю, підвищення якості правових норм і розроб
ка механізму дотримання пропорцій між рівнями доходів різних верств
населення, здійснення реформ у найважливіших напрямках соціальної політики,
збалансованість соціальних витрат бюджетів.
Але вищезгадані завдання можуть так і залишитись лише задекла
рованими, якщо не розробити конкретного механізму їх виконання та не
узгодити з реальним станом економічного розвитку країни.
Не є новиною той факт, що соціальна політика в останні роки здій
снюється в умовах погіршення економічної ситуації як в Україні, так і
в інших країнах СНД. У таких умовах неможливе зростання витрат на
соціальні потреби. У зв ’язку з цим рівень життя переважної більшості
населення різко погіршується. Особливо гостро стоїть проблема соціаль
ної захищеності таких верств населення, як пенсіонери, інваліди, бага
тодітні сім'ї, молодь. Красномовно свідчить про стан соціальної політи
ки співвідношення між реальною заробітною платою переважної біль
шості населення, пенсіями, стипендіями та рівнем цін на предмети пер
шої необхідності, комунальні послуги. У відповідності з даними Держ-
комстату України по Чернігівській області за перше півріччя 1997 року
середні доходи сім ’ї становлять 147 гривень. Із них: витрати на харчу
вання складають 52 гривні 40 копійок (34,55%), адже вартість набору з
22 найважливіших продуктів харчування в цінах торгівельної мережі
— 55,77 гривні; витрати на непродовольчі товари — 24,8%; оплата осо
бистих і виробничих послуг — 19,2%. Недоліком цих статистичних д а
них є їх усереднений рівень. До того ж тут не враховуються обороти
тіньової економіки.
Невпевненість у завтрашньому дні, зубожіле існування осіб похило -
го віку, зумовлене економічною ситуацією, виводить на перший план
проблеми зовсім іншого змісту — проблеми психологічної адаптації та
самореалізації. Фактори незахищеності, нереалізованості своїх можли
востей, впливають на психологічний стан населення, особливо престарі
лого, викликаючи зміни в психіці, стані здоров’я, (особливо серцево-су
динної системи). І як наслідок — збільшення витрат медичних та про
філактичних закладів, зростання витрат сімейних бюджетів на медичні
препарати, а при відсутності доходів — зростання смертності.
В Україні залишається актуальною проблема неплатежів, що при
зводить до тривалих (по п ’ять і більше місяців) затримок виплати за
робітної плати. Тобто порушуються Конституційні гарантії (ст. 43 Кон
ституції України) — «...Кожен має право на пращо, що включає мож
ливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає... Кожен
має право на заробітну плату не нижчу від визначеної законом».
До того ж середня заробітна плата робітників збільшується наба
гато повільніше офіційного розміру оплати праці. Але доходи керівни
Сіверянський літопис 147
ків підприємств, фірм продовжують зростати швидше, ніж оплата інших
працівників, що говорить про зростання дисбалансу в оплаті праці р із
них верств населення. Це ставить під сумнів політику держави на ство
рення середнього класу. В Україні намітилась тенденція до поляризації
доходів, що є підтвердженням хибності нинішнього курсу реформування
економіки.
При вирішенні складних економічних і соціальних проблем не мож
на розраховувати тільки на стихійні процеси і автоматизм ринкових
механізмів саморегулювання. Я к вірно відмітив В. О. Паламарчук, су
часна ринкова економіка не має нічого спільного з тією ринковою еко
номікою, яку намагається нав’язати Україні дехто з експертів та рад
ників. Високоорганізована ринкова економіка країн Європи, США, Я по
нії регулюється як законодавчою, так і виконавчою державною вла
дою за допомогою механізмів бюджетної, валютно-фінансової, подат
кової, митної, антимонопольної та регіональної політики.
У пошуках виходу із становища, що склалося, в Україні працюють
спеціалісти, науковці, органи законодавчої та виконавчої влади. 15
жовтня Верховна Рада України ухвалила Закон України про підвищен
ня вартості межі малозабезпеченості, починаючи з 1 січня 1998 року до
73 гривні 70 копійок. 22 жовтня 1997 року Президентом України було
підписано Закон про затвердження мінімальної пенсії на рівні 70 гри
вень 90 копійок. Для впровадження в життя вищ езгаданих норматив
них актів необхідно розробити відповідний механізм їх реалізації.
У зв ’язку з реформою соціального захисту в Україні і поетапним
введенням соціального страхування передбачається перекласти на ро
ботодавців вирішення деяких соціальних питань, наприклад, формуван
ня страхового фонду. Але при цьому потрібно враховувати, що при роз
витку недержавних форм власності звужується поле впливу держави
на соціальні процеси, та чимало соціальних функцій не можуть перехо
дити до нових власників. Це, перш за все, питання соціального страху
вання та соціального захисту.
Адміністративні методи регулювання праці мають бути замінені
системою договірних відносин між суб’єктами соціально-трудових пра
вовідносин. Але тут виникає нова проблема: на сьогодні в Україні прак
тично відсутній механізм відповідальності керівників підприємств за
дотримання трудових прав працівників.
Лише задекларованим залишається підвищення мотивації до праці.
Добросовісна, чесна праця стає, в масовій свідомості, непотрібною. На
противагу цьому культивується власність, багатство, здобуте у будь -
який спосіб. Це питання не вирішиться до того часу, поки буде існува
ти приховане безробіття (досвід країн Східної Європи та Південної
Америки показує, що скорочення виробництва на 25% призводить до
безробіття на рівні 12— 15%), заборгованість по заробітній платі, а за
собами масової інформації буде пропагуватись тенденційно деформова
ний, так званий «західний» спосіб життя.
Із вищесказаного варто зробити такі висновки:
по-перше, проблеми, які піднімаються в цій статті, є комплексними,
вирішення їх залежить від загальної економічної ситуації, бюджетної і
кредитної політики держави, від розвитку пріоритетних галузей еконо
міки, перш за все промисловості та сільського господарства України;
по-друге, соціальні негаразди в суспільстві досягли стадії потенцій -
но можливого соціального вибуху, що зумовлює необхідність розробки
механізму поліпшення рівня життя населення та надання йому певно
го рівня соціальних гарантій. Теорію, яка матиме важливі наслідки для
України, висуває у своїх роботах А. Москвин. Слушною думкою є та,
148 Сіверянський літопис
що для вивчення складних соціально-економічних процесів і розробки
більш досконалих і ефективних шляхів виходу з економічної кризи не
обхідна нова і прогресивна методологія соціографічного аналізу і прог
нозування виробничої, розподільничої, інвенстиційної та інших сфер
діяльності суспільства.
Вивчення досліджуваних процесів має базуватись на аналізі даних
статистики підприємств. Характерною рисою соціографії є поєднання
дослідження економічних процесів у поєднані з соціальними. Це дасть
змогу простежити тенденцію економічного росту чи спаду і створити ме
ханізм адаптації соціальної політики до можливих змін економічного
розвитку країни.
Для реформування трудових відносин, поліпшення соціального за
хисту населення необхідно:
— відновити оптимальні темпи розвитку вітчизняного виробництва
на основі максимально можливого залучення інвестицій, що дасть змо
гу здійснювати виплату заробітної плати населенню, закладе підгрунтя
для зростання соціальних платежів та виплат;
— законодавчо закріпити чітке розмежування повноважень між
діяльністю державних законодавчих і виконавчих органів та роботодав
ців в галузі соціального захисту та надання соціальних гарантій насе
ленню;
— у зв ’язку з тим, що актуальною проблемою соціального розвит
ку України є криза неплатежів, яка тягне за собою широкомасштабну
невиплату заробітної плати, необхідно вжити невідкладних заходів.
Виплата всієї заборгованності по заробітній платі вихлюпне на ринок
додаткові грошові ресурси, які в основній своїй масі нічим не забезпече
ні. Це призведе до порушення макроекономічної рівноваги і, перш за
все, до падіння курсу гривні. Як відомо, в Україні іде процес привати
зації прибуткових підприємств енергетики. Тому можливим є варіант
видачі заробітної плати акціями перспектиних підприємств за умови
згоди працівників;
— при реалізації нормативних актів про збільшення рівня пенсій
необхідно акцентувати увагу не на інтенсивних методах поповнення дер
жавного бюджету та Пенсійного фонду, а на екстенсивних, тобто за
рахунок виявлення неоподаткованих доходів, прихованих операцій «ті
ньової економіки».
Сіверянський літопис 149
|