Павло Тичина про тоталітарну владу і молодь

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:1998
Автор: Пригорницький, Ю.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 1998
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200743
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Павло Тичина про тоталітарну владу і молодь / Ю. Пригорницький // Сіверянський літопис. — 1998. — № 6. — С. 109-113. — Бібліогр.: 15 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-200743
record_format dspace
spelling irk-123456789-2007432024-12-21T19:44:05Z Павло Тичина про тоталітарну владу і молодь Пригорницький, Ю. Розвідки 1998 Article Павло Тичина про тоталітарну владу і молодь / Ю. Пригорницький // Сіверянський літопис. — 1998. — № 6. — С. 109-113. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200743 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Розвідки
Розвідки
spellingShingle Розвідки
Розвідки
Пригорницький, Ю.
Павло Тичина про тоталітарну владу і молодь
Сiверянський літопис
format Article
author Пригорницький, Ю.
author_facet Пригорницький, Ю.
author_sort Пригорницький, Ю.
title Павло Тичина про тоталітарну владу і молодь
title_short Павло Тичина про тоталітарну владу і молодь
title_full Павло Тичина про тоталітарну владу і молодь
title_fullStr Павло Тичина про тоталітарну владу і молодь
title_full_unstemmed Павло Тичина про тоталітарну владу і молодь
title_sort павло тичина про тоталітарну владу і молодь
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 1998
topic_facet Розвідки
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200743
citation_txt Павло Тичина про тоталітарну владу і молодь / Ю. Пригорницький // Сіверянський літопис. — 1998. — № 6. — С. 109-113. — Бібліогр.: 15 назв. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT prigornicʹkijû pavlotičinaprototalítarnuvladuímolodʹ
first_indexed 2025-02-05T04:07:41Z
last_indexed 2025-02-05T04:07:41Z
_version_ 1823188935402061824
fulltext Юрій Пригорницький ПАВЛО ТИЧИНА ПРО ТОТАЛІТАРНУ ВЛАДУ І МОЛОДЬ Серед творів П. Тичини є й такі, в яких він, спостерігаючи за ото- чуючим життям, роздумуючи над ним та описуючи його, показує зарод- ження, розвиток і майбутнє тоталітарної влади в Україні, як складовій частині Російської імперії, а потім СРСР, життя людей і молоді при ній. За твердженням І. Гавриленка, тоталітаризм (лат. totalitas — ці- лісність, повнота) — державний лад, здійснюючий абсолютний конт- роль над усіма сферами суспільного життя. ...У соціології, філософії термін «тоталітаризм» має давню наукову традицію і використовується для аналізу деспотичних політичних режи- мів, що утворилися у XX столітті (нацизм, «реальний соціалізм», іслам- ський фундаменталізм та ін.).»1 У філософському словнику читаємо: «Людство дуже важко звільняється від пут тоталітаризму, але осново- положною тенденцією розвитку людської цивілізації є еволюція до де- мократичного шляху розвитку і засвоєння всіх цінностей демократії.»2 Далі там же зустрічаємо й таке: «Влада — на відміну від фізичного насилля—є сила, яка впливає на тіло, душу і розум, пронизує їх, підко- ряє іншого своїй волі. ...Хто володіє владою, той одержимий нею. Тому влада в розумінні ортодоксального християнства при всіх обставинах грішна».3 Отже, тоталітарна влада, це така влада, яка не тільки впливає на людину, а й здійснює над нею та над суспільством, у якому людина жи- ве, абсолютний контроль. Вперше таку владу описав Платон у своїх творах «Про державу»4 та «Закони»,5 показуючи, на його думку, «абсолютну державу». Доклад- ну характеристику їй дав Карл Поппер6 та інші автори, такі як: Р. Арон, А. Арендт. Як уже говорилося, звертає увагу на це питання й П. Ти- чина. Так, у поемі-феєрії «Дзвінкоблакитне»7 він показує умови зарод- ження й виникнення тоталітарної влади. «Феєрія (фр. feerie, від fee -фея, чарівниця). — театральна або циркова вистава з казковим сюжетом, різними сценічними ефектами і трюками. Іноді цим терміном визначають жанрову своєрідність літературних творів, у яких діють казкові істоти та відбуваються незвичайні події».8 Жанр поеми-феєрії П. Тичина вибрав, мабуть, для того, щоб замас- кувати свої погляди, не привертати увагу державних ідеологів та й щоб обдурити цензуру. У ній показується життя, начебто, природи, діють, дійсно, казкові істоти: Душа Нив, Вітер, Дзвінкоблакитний Пан, Лісо- ві Дзвіночки та інші. Але насправді П. Тичина мав, звичайно ж, на ува- зі життя людей, а точніше — українську дійсність 1916—1917 p.p., бо саме тоді писалася поема. Головні персонажі поеми — це Душа Нив і Вітер. Вони молоді, ко- хають одне одного, але мають різний світогляд. У цьому — трагедія молодих людей. Душа Нив опікується всім живим: квітами, травами, колосочками. Але вони в’януть без дощу. Складається загрозлива неві- домість (як і в суспільстві того часу). Вітер може пригнати хмари, й тоді піде дощ. Але в нього інші плани. Він вважає за потрібне, щоб усе живе та зелене було спалене сонцем, як «міщанська краса» та «бруд Сіверянський літопис 109 віковий». А потім уже на новому місці (на згарищі?) будувати нове життя. Ну точно, як в комуністичному гімні «Інтернаціонал». Спочат- ку все «разрушить до основанья» разом з «миром насилья» (бо як же окремо?), а «затем» будувати й надіятись на побудову «нового мира». Як тепер ми вже побачили, це було ще однією утопією. Душа Нив не може сприйняти Вітрового рецепту перетворення суспіль- ства. Вона у напівпритомному стані, просить його відмовитися від таких жорстокостей, які він хоче фанатично здійснити, просить змилуватися над життям зелені, не залишати її на спалення сонцем, а пригнати їй хмари з дощем. Вітер же ультимативно вимагає від Душі Нив приєд- натися до нього й допомогти нищити, на його погляд, «міщанську кра- су» разом з усім, що зеленіє та цвіте, «якщо вона його любить». А інак- ше — їм не бути разом. Душа Нив, звичайно ж, не погоджується, і Ві- тер кидає її, летить все нищити й палити з іще більшою злістю. Душа Нив, утративши, таким чином, коханого — божеволіє. П. Тичина тут показує трагедію багатьох юнаків і дівчат, які під час соціальних ка- таклізмів опинялися по різні боки барикад. Вони не те, що не могли вже поєднати своїх доль через різний світогляд, а ставали ворогами, а то й вбивали одне одного. Так, Душа Нив є представницею і захисни- цею того світу, який хоче знищити Вітер — більшовик, розуміючи його, як «міщанську красу», а не красу природи. Душа Нив нізащо не погод- жується на спалення цієї краси. Отже, П. Тичина показує шкідливість вузькопартійних поглядів на життя, возведения їх в абсолют, показує їх антилюдськість. Сучасній молоді треба теж знати це. Далі, за поемою-феєрією «Дзвінкоблакитне», представники «зе- леного царства» збираються на лісовій галявині й починають молитися до свого Бога — Дзвінкоблакитного Пана, просячи в нього дощу. З’яв- ляються хмари. Всі радіють, що ось-ось упадуть на землю перші крап- лі, але тут, раптово, налітає Вітер, розганяє хмари й заявляє квітам та травам, що Дзвінкоблакитний Пан — то їхня вигадка, і все буде, як він захоче, тобто спалене сонцем. За цими картинами з життя природи яскраво проступають події в Україні 1917 p., а також передбачувані наступних років. Люди ждали кращого життя, як рослини дощу, а з’явилися озброєні загони більшо- виків, як Вітер, і розпалили так звану «революційну громадянську вій- ну», а насправді — придушення української волі. Закінчується поема-феєрія тим, що на ниви спускаються замість до- щу тумани, тобто морок і болотяна вогкість та задуха. Святе місце пус- тим не буває, як-то кажуть. Щось приходить. Це й була, у даному ви- падку, тоталітарна влада. Докладніше П. Тичина зображує її у наступній поемі-феєрії «Про- метей»,9 написаній у 1917—1923 pp. У ній він, начебто, заглядає в май- бутнє. Закінчилися «революційні» війни. Створено тоталітарну держа- ву з тираном на чолі, яка називається «два нулі». У ній все регламен- товано. Вночі, наприклад, заборонено ходити. Як і в платонівській «ідеальній державі», за порядком слідкують вартові, молоді сильні лю- ди. Вони бездумно виконують накази, сліпо бачачи у цьому своє покли- кання. На це варто звернути увагу сучасній молоді, бо сліпе підкорен- ня чужій волі також призводить до трагедій, губить молоді душі. Мо- лода людина, народившись, наприклад, у якійсь тоталітарній держа- ві, все одно, звичайно ж, сприймає її за Батьківщину і ладна виконати будь-які її накази, навіть злочинні, як потрібні й правильні. Адже мо- лодь не має досвіду і, набуваючи його, набуває те, що має в житті. Во- на навіть не задумується, в якій державі живе. А якщо задумається, то чи розуміє? Бо все велике краще бачиться на відстані, говорив Л. Фейхтвангер. А якщо зрозуміє, то що робити? Дуже просто. Треба завжди хоча б чинити по совісті. Правда, це нелегко, а інколи й смер- 110 Сіверянський літопис тельно небезпечно. Але, за Ісусом Христом, не треба боятися ворогів, бо вони можуть вбити лише тіло, а не душу. Саме душу треба берегти. Бо нащо людині світ, якщо вона занапастить душу. Нагорода чекає то- го, хто поступить по совісті, не жаліючи тіла свого, тобто життя тілес- ного, бо він здобуде життя вічне. Але кожен вільний вибирати, як йому чинити. Це право дає Бог. У поемі «Прометей» показано, як вартові б’ють перехожого, який наважився вночі не спати, а ходити й попався до них у руки. У державі «два нулі» проголошено волю, що «земля усім», що ніхто не має права нікого бить. Але це лише лозунги, й вартові або порушують їх, б’ючи перехожого, або й зовсім не знають. Перехожий, дитя цього ж тота- літаризму, намагається захищатися його ж методами та лозунгами. Він погрожує підняти криком (?) весь світ «проти гнобителів на бунт». П. Тичина показує, що в суспільстві, де щастя проголошується за пра- вилами можновладців, виконання яких дотримується силою вартових, людина відчуває себе пригнобленою. У державі «два нулі» державні службовці бояться «розколу», іна- кодумства. Всі повинні бути однаковими «стандартизованими індивіда- ми». Тиран, керівник держави, обіцяє підданим все, тільки б вони не бунтували й дотримувалися стандартів. У цій державі «красою стала точність, замість казок, розрахунок». У ній осміяно подвиг Прометея, як сплеск почуттів, а не розрахунку. Держава має «прапор кривавий» (дивно, як це весь час проходило через цензуру?). У ній Богом стала техніка, наука, а технізація — постійне явище. У людей замість імен та прізвищ —- порядкові номери: 1, 2, 3, 4 і т. д. Вони всі працюють, бо «кто не работает — тот не ест». Проводять в гори кабель, будують якусь аеростанцію, прокладають тунель. Державна ідеологія весь час їм товкмачить, що земля їхня цвіте і кожен у них ситий (як недавно в СРСР). Ідеологи та керівники держави мріють зв’язати «на однім рин- ку громаду «В» й громаду «С» (як у недавній РЕВ). Вони милуються штучними творіннями людських рук, які руйнуються згодом природою, бо не вписуються в неї, побудовані всупереч їй, а в наш час викличуть екологічну катастрофу. П. Тичина, як бачимо, передбачав це. Країну «два нулі», в якій живуть ці люди, вони колись підкорили (чим не аналогія з підкореними Росією республіками в СРСР). У них, як і в платонівській «ідеальній державі», немає навіть «самого... слова батько», бо всіх дітей виховують разом, і вони не знають чиїх батьків є діти. «До чого це» — кажуть керівники держави. Дивлячись на муки Прометея, жителі країни «два нулі» лише жал- кують, що поміж них не виявилося на даний момент художника, щоб змалювати його, чи археолога й психіатра, щоб дослідити. Бо Прометея вони сприймають, як цікавого дивака, прикутого антикварними лан- цюгами до скелі. Тичина цим показує, до чого призводить відкидання міфів і казок, традицій, що робилося на той час в СРСР. Він проти за- борони казок і міфів у радянських школах на той час, бо вважає, що саме казка веде людськість у житті, «окриляє дух в борні, світить у тьмі віків, як весна цвіте, кличе до життя, до правди», яку топчуть самі ж люди. Поет жахається від «правди» держави «два нулі». Загальнолюдська правда там «порожній звук». У ній своя правда, яку проголошує один з її керівників: «Коли на півдні суша і люд не може впоратись із цим— ми тисячі туди перекидаєм робочих рук». Отже, люди не належать са- мі собі. Вони «одержавлені», знаходяться під жорстоким адміністратив- ним контролем. Оце і є правда. Але далі вона ще жахливіша: Коли заслабне хто хочби й з талантом, і знаєм ми, що він лиш буде вить, Сіверянський літопис 111 а не співать, і що вже ми від нього корисного нічого не візьмем — такого ми вбиваєм. Це в нас правда. Бо правда те, що вимага земля. Бо правда те, що нам диктує людськість і дисципліна — вищий пункт її.10 Звичайно ж, це ніяка не правда, її не диктує ні земля, ні людськість, а патологічна уява творців тоталітарної влади, які змушені це робити для виживання суспільства, над яким панують. Це те, до чого приво- дить «точність і розрахунок», «замість казок» — до нелюдського праг- матизму, раціоналізму й до звичайних убивств. Але керівники держави «два нулі» вважають, що в їхньому суспільстві нема жорстокості, вод- ночас вони не люблять і «дурного співчуття». Вбивають людину, яка стала «не корисною», електрикою — «без болю і без крові». Це навіть не є карою у їхньому розумінні. Карають же рідко, як виняток, за зра- ду, «з громади проганяючи». Але так вважати, за людськими мірками, це є просто психічною неповноцінністю. За П. Тичиною все в тоталітар- ній державі ненормальне, нелюдське. Але творці тоталітаризму думають інакше. Вони мріють про здійс- нення своїх утопій. Так, у них уже нема ні бідних, ні крадіжок, ні ца- рів, ні Бога (майже як в СРСР). Нема нужди, голодних. Головне тепер для них «в своїх руках тримати всю землю, тобто, здійснювати диктату- ру правлячої меншості над пригнобленою більшістю руками самої ж більшості, при допомозі ідеологічної демагогічної брехні. Тут «зникли войни, але війна на кожнім кроці», бо ворогом є кожен для творців «то- талітаризму», «хто мислить у куточку... є дисонанс». Вони не мають і са- мі щастя в своїй державі, бо: Що значить «щастя», коли тремтиш за кожну тую мить, що хтось повстане десь в якійсь громаді або прорветься думка десь своя, для нас шкодлива.11 Щастя для творців тоталітарної держави настало б тоді, за П. Тичи- ною, коли б усі уніфікувались, стали жити й думати однаково, «покроє- ні одним аршином». Але це неможливо, бо антиприродно по своїй суті. Для них «Прометей, який розуміє все, як єсть», «шкодливий» їм. (Як в СРСР). Вони не звільняють Прометея з ланцюгів, залишають його далі мучитись. Бо мета їхньої діяльності Узять у ланцюги всю землю і людину, добро і форми, всі думки, чуття...12 Ну, зовсім тобі недавні більшовицькі мрії про світову революцію та єд- нання пролетарів усіх країн. П. Тичина вустами Прометея називає людськість «дуплом трухля- вим» і запитує, чц не доведеться знову вогонь той Прометею «красти, боротись, однімать», тільки вже не в богів, а в лихих людей? Для ньо- го тоталітарна влада — це пекло на землі. Бо «щастя» при ній казенне і мова рабства «чується навкруги». Так мучивсь Прометей»,13 підсумо- вує поет, маючи на увазі життя при тоталітаризмі. Бо за щастя вистав- ляються якісь тлінні матеріальні блага, а в духовному житті панує «мерзость і покора», «сила і деспотизм». Люди в такому суспільстві, на- справді навіть забули, страждаючи, що таке страждання, що печаль. Силу у своїх перемогах, вони отупіли. Казка і дійсність завжди в ворожнечі.14 112 Сіверянський літопис Отже, як бачимо, поема-феєрія «Прометей» П. Тичини — це перед- бачення ним у 1923 р. радянського тоталітаризму. Багато чого повчального є і в інших творах П. Тичини, в тому числі й для сучасної молоді. Наприклад, у вірші «Зустріли комсомольців обу- рених украй ізнову шкідництво викрито»,15 із збірки «Чернігів», надру- кованій у 1931 p., показано комсомольську молодь того часу, як заляка- ну жертву державної ідеології, агітації та пропаганди. Комсомольці не живуть нормальним життям, бо преса щодня сповіщає про викриття шкідництва, вимагає цього й від комсомольців як помічників партії. А комсомольці бігають, як вівці, шукають шкідництво, лають старе, яке часто «негадано проходить» як «своє», не розуміючи, що воно ніяке не старе, а їхнє сьогодення. Знищуючи начебто «старе», вони нищать своїх сучасників, об’являючи їх носіями старого. Це трагедія для молоді, яка підпадає під чийсь вплив, втрачаючи можливість самостійно вибирати шляхи в житті, мету життя. Трагедія тут ще й у тому, що комсомольці впевнені були в науковості своїх дій і хотіли, щоб «наукою пронизано все було життя». Для них, як і для старших їхніх керівників, комуністів, наука стала Богом. Та згодом виявилося, що вона ніякий не Бог, а об- межене творіння обмеженої фізично й розумово людини, схильної до возведення навіть своїх помилок до рівня догми й істини. Отже, в П. Тичини є чому повчитися як молоді, так і старшим по- колінням. Бо не всі бачать речі такими, якими вони є, а коли й бачать, то не можуть пояснити П. Тичина ж дивився, бачив і пояснював. Джерела та література: 1. Соціальна філософія: Короткий Енциклопедичний словник (Загальна редакція і ук- ладання: В. П. Андрущенко, М. І. Горлач). — Київ — Харків, 1997. — С. 359—360. 2. Философский энциклопедический словарь. — М.: — 1997. — С. 458. 3. Там само. — С. 70. 4. Платон. Сочинения в 3-х т. — М., 1968—1971. — Т. 1. 5. Там само. — Т. 3. 6. Поппер Карл. Відкрите суспільство та його вороги. У 2-х т. — К, 1994. 7. Тичина П. Г. Зібрання творів. У 12 т. Художні твори: Т.1. — К, 1983. — С. 318 —321. 8. Лесин В. М. Літературознавчі терміни. — К., 1985. — С. 235. 9. Тичина П. Г.Зібрання творів. У 12 т. Художні тори: Т. 1. — К., 1983. — С. 463— 489. 10. Там само. — С. 475. 11. Там само. — С. 476. 12. Там само. — С. 477. 13. Там само. — С. 478. 14. Там само. — С. 479. 15. Там само. — С. 228. Сіверянський літопис 113