Державне регулювання виробництва та реалізації алкогольної продукції в Україні
Збережено в:
Дата: | 1999 |
---|---|
Автори: | , |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
1999
|
Назва видання: | Сiверянський літопис |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200796 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Державне регулювання виробництва та реалізації алкогольної продукції в Україні / В. Мовчаренко, Н. Жила // Сіверянський літопис. — 1999. — № 1. — С. 197-200. — Бібліогр.: 18 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-200796 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-2007962024-12-24T19:11:10Z Державне регулювання виробництва та реалізації алкогольної продукції в Україні Мовчаренко, В. Жила, Н. Економіка 1999 Article Державне регулювання виробництва та реалізації алкогольної продукції в Україні / В. Мовчаренко, Н. Жила // Сіверянський літопис. — 1999. — № 1. — С. 197-200. — Бібліогр.: 18 назв. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200796 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Економіка Економіка |
spellingShingle |
Економіка Економіка Мовчаренко, В. Жила, Н. Державне регулювання виробництва та реалізації алкогольної продукції в Україні Сiверянський літопис |
format |
Article |
author |
Мовчаренко, В. Жила, Н. |
author_facet |
Мовчаренко, В. Жила, Н. |
author_sort |
Мовчаренко, В. |
title |
Державне регулювання виробництва та реалізації алкогольної продукції в Україні |
title_short |
Державне регулювання виробництва та реалізації алкогольної продукції в Україні |
title_full |
Державне регулювання виробництва та реалізації алкогольної продукції в Україні |
title_fullStr |
Державне регулювання виробництва та реалізації алкогольної продукції в Україні |
title_full_unstemmed |
Державне регулювання виробництва та реалізації алкогольної продукції в Україні |
title_sort |
державне регулювання виробництва та реалізації алкогольної продукції в україні |
publisher |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
publishDate |
1999 |
topic_facet |
Економіка |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/200796 |
citation_txt |
Державне регулювання виробництва та реалізації алкогольної продукції в Україні / В. Мовчаренко, Н. Жила // Сіверянський літопис. — 1999. — № 1. — С. 197-200. — Бібліогр.: 18 назв. — укр. |
series |
Сiверянський літопис |
work_keys_str_mv |
AT movčarenkov deržavneregulûvannâvirobnictvatarealízacííalkogolʹnoíprodukcíívukraíní AT žilan deržavneregulûvannâvirobnictvatarealízacííalkogolʹnoíprodukcíívukraíní |
first_indexed |
2025-02-09T04:06:04Z |
last_indexed |
2025-02-09T04:06:04Z |
_version_ |
1823551221802205184 |
fulltext |
Валентина Мовчаренко, Наталія Жила
ДЕРЖАВНЕ РЕЕУЛЮВАННЯ ВИРОБНИЦТВА
ТА РЕАЛІЗАЦІЇ АЛКОГОЛЬНОЇ ПРОДУКЦІЇ В УКРАЇНІ
Увага до продукції «зеленого змія» у держави була завжди. І не
тільки тому, що вона задурманює народний розум, а переважно у зв'язку
з тим, що виробництво спирту та лікеро-горілчаних виробів є джерелом
поповнення держбюджету. У СРСР майже третину доходів до бюдже
ту давав етиловий спирт. Літр спирту собівартістю 8 копійок прино
сив до 10 карбованців. Та поступово надходження почали зменшувати
ся. В Україні вони знизились з 11,6% у 1990 р. до 1,12% у 1995 р. Дер-
жава втрачала монополію на виробництво спирту та лікеро-горілчаних
виробів. А як наслідок, позбувалась не тільки акцизу за використану
сировину, а й монопольного прибутку від реалізації алкогольних виро
бів за цінами, що регулюються державою.
А почалося все з постанови Верховної Ради України № 2109-XII
від 11.02.92 «Про зниження акцизного збору на спирт (горілку), вироб
лений із зерна колгоспів, радгоспів та селян на давальницьких умовах».
Вона надала уряду право здійснювати бартерні операції з спиртом, ви
робленим з Давальницької сировини, та звільняла колгоспи та радгос
пи від сплати акцизу. Потім була ще одна постанова від 21.02.92 р.
«Про ставки акцизного збору на окремі товари». Згідно з нею звільняв
ся від сплати акцизного збору спирт з давальницької сировини, вироб
леної колгоспами та радгоспами понад держзамовлення. А в довер
шення — Декрет Кабінету Міністрів України від 31.12.92 р. «Про дер
жавне регулювання виробництва, торгівлі, експорту спирту, напоїв з
його використанням та продажу тютюнових виробів», який дозволив
здійснювати виробництво спирту етилового, горілчаних, лікерних та ін
ших напоїв не лише на державних підприємствах, а й на підприємствах
інших форм власності.
До 1995 року були завантажені потужності майже всіх державних
підприємств. Це були роки заможного тихого життя. Підприємствам
не потрібно було турбуватися про сировину та збут готової продукції.
Замість них це робили «давальники». У 1995 р. виробництво етилового
харчового спирту досягло рекордного за останні 7 років рівня і стано
вило 55,12 млн. дал (понад 10 літрів алкоголю на душу населення Ук
раїни), причому 90,3% загального обсягу виробництва припадало на
продукцію, виготовлену з давальницької сировини. На Чернігівському
лікеро-горілчаному заводі обсяг виробництва досяг також рекордної
позначки— 1114,9 тис. дал.
Одночасно число виробників горілки, що одержали ліцензію на
розлив, зросло до 450. Цікаво й те, що виробництво на державних під
приємствах падало і відповідно зростало на комерційних гуральнях, де
порушувалася не лише технологія. Використовувався контрабандний
спирт, а продукція, природно, приховувалася від оподаткування та реа
лізувалася через кіоски. Середня рентабельність схеми для «давальців»
досягла мінімум 300—400%. Навіть приблизні підрахунки свідчать, що
щомісячно бюджет недораховував не менше 15 млн. грн. лише з ак
цизного збору. За 1994—1995 роки держава втратила, за підрахунка
ми фахівців, близько 2,5 млрд. доларів США. Про справжні масштаби
збитків для держави можна лише здогадуватися, їх важко підрахувати.
Сіверянський літопис 197
Крім давальницьких схем, було легалізоване самогоноваріння, на
дані пільги на імпорт алкоголю для різних фондів і доброчинних орга
нізацій.
По суті, держава на декілька років самоусунулась від контролю на
цьому важливому ринку. Були створені всі умови для його нелегального
існування.
Лише з грудня 1995 р. почалася поступова заборона виробництва
та торгівлі спиртом етиловим та алкогольними напоями на давальни
цьких умовах (в грудні 1995 році Верховна Рада України прийняла За
кон «Про державне регулювання виробництва та торгівлю спиртом ети
ловим, коньячним та плодовим, алкогольними напоями та тютюновими
виробами»). Остаточно пільги були скасовані лише 11 липня 1996 р.
Законом України № 312/96-ВР. Після заборони використання даваль
ницьких схем, обсяг виробництва горілки на Чернігівському лікеро-го
рілчаному заводі скоротився на 13%.
У 1996 р. уряд України вжив заходів щодо впорядкування вироб
ництва такої продукції, аби повернути державі належні їй функції шля
хом прийняття цілої низки постанов у червні-вересні, а саме:
♦ запровадження марок акцизного збору на алкогольні напої вітчизня
ного виробництва з 1 вересня 1996 р.;
♦ затвердження тимчасових інструкцій про порядок видачі ліцензій на
імпорт, експорт спирту етилового, коньячного та плодового, алко
гольних напоїв; оптової торгівлі спиртом, алкогольними напоями; на
здійснення роздрібної торгівлі цими виробами;
♦ затвердження порядку проведення атестації виробництва спирту ети
лового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв;
♦ посилення відповідальності за незаконні дії щодо використання ак
цизних марок, за їх підробку;
♦ обкладання акцизним збором спирту етилового, який використовує
ться для виготовлення різних товарів, продуктів;
♦ порядок надання державним підприємствам дозволу на експорт, ім
порт та оптову торгівлю спиртом;
♦ посилення контролю за якістю лікеро-горілчаних виробів, що імпор
туються в Україну;
♦ затвердження нових правил роздрібної торгівлі алкогольними напо
ями;
♦ затвердження порядку видачі спеціального дозволу (ліцензії) суб’єк
там підприємницької діяльності на виробництво спирту, алкогольних
напоїв;
♦ припинення прийому та переробки давальницької сировини для ви
робництва спирту, лікеро-горілчаних виробів з 1 вересня 1996 р. та
порядок обкладання їх акцизним збором.
Виконання прийнятих урядом України рішень, що мали на меті
впорядкувати державне регулювання виробництва та реалізації спирту,
лікеро-горілчаної продукції, привело до того, що надходження до бюд
жету від підприємств галузі становили 73,5 трлн. крб. за липень-сер
пень, за перший тиждень вересня — 7 трлн, крб., у той час, як за пер
ше півріччя 1996 р. до бюджету держави надійшло лише 37 трлн. крб.
У цілому після урядових рішень 1995— 1996 рр. надходження кош
тів від підакцизних товарів, до яких відноситься горілка, збільшились
в 3,5 раза.
1997 рік ознаменувався виходом листа ДЦА від 09.09.97 р. № 16- 1221/10-
7232. ДПАУ неочікувано для всіх змінила раніше існуючий по
рядок утримання акцизного збору. Згідно з цим документом акциз по
винен був відраховуватися виробником до бюджету з дня відвантажен
ня продукції для подальшої переробки або реалізації. Тобто авансом.
198 Сіверянський літопис
Між тим, лист ДПАУ від 09.09.97 р. № 16-1221/10-7232 суперечив
Конституції та іншим нормативним актам, зокрема: Закону України
«Про систему оподаткування», Закону України «Про акцизний збір на
алкогольні та тютюнові вироби».
І хоча дія документа була неправомірною — акциз утримувався,
а підприємства, що наважилися недотримуватися його норм, підлягали
штрафним санкціям, у середині 1998 року деякі підприємства, що бу
ли притягнуті до відповідальності, подали заяви до суду, і він визнав
рішення ДПА незаконним.
Звернення концерну з вимогами відізвати лист не знайшли відповідних
дій. Більше того, за несплату акцизного збору у вказаний у листі строк
підприємства були «посаджені» на картотеку і до них застосовувалося
примусове списання. Майже всі обігові кошти тоді пішли на сплату ак
цизного збору, а держава отримала 5% надходжень до бюджету.
1998 рік — був урожайний на прийняття державних рішень.
8 травня 1998 року побачив світ Указ Президента України «Про
заходи щодо врегулювання реалізації спирту етилового та алкогольних
напоїв» № 443 та 11 травня 1998 року — «Про платників та порядок
сплати акцизного збору» № 453.
Згідно з останнім Указом акциз буде братися не з кінцевого про
дукту — лікеро-горілчаних виробів, а з спирту. Датою виникнення по
даткових зобов’язань при продажу підакцизних товарів вважається да
та, що випадає на податковий період, протягом якого відбулося пере
рахування коштів на розрахунковий рахунок за реалізацію даного під
акцизного товару або його відвантаження.
Виникнення податкових зобов’язань із сплати акцизного збору не
гайно після відвантаження продукції — в принципі, цілком логічна ви
мога. Але лише за умови застосовування її як абстрактної норми опо
даткування. Закупівля спирту, його транспортування, безпосереднє ви
робництво продукції, її реалізація та отримання грошових коштів —
процес тривалий. Виходить, що до повернення коштів, витрачених на
сплату акцизного збору на його початку, проходить три-чотири місяці.
Таким чином, якщо не передбачити деякий механізм відстрочки
сплати акцизу за даний період, неможливо уникнути заморожування
значних грошових коштів. В Указі № 453 передбачено надання Мінфі
ном відстрочки сплати акцизного збору на один місяць. Виробників ал
когольних напоїв це не рятує. Спеціалісти концерну «Укрспирт» пропо
нували для відстрочки сплати акцизного збору введення податкового
векселя терміном на 90 днів. Але ця пропозиція врахована в Указі не
була.
Отже, сплатити акцизний збір при закупівлі спирту можливо лише
за рахунок додатково відізваних обігових коштів. З цього виходить, що
підприємствам необхідно збільшити обігові кошти більш ніж у 16 разів,
оскільки сума акцизу перевищує вартість спирту в 5—6 разів).
22 липня 1998 року № 806/98 Указом Президента України «Про
державну монополію на виробництво та оборот спирту, алкогольних на
поїв та тютюнових виробів» було створено комітет з монополії на ви
робництво та оборот спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
Комітет повинен забезпечувати проведення державної політики в галу
зі виробництва, експорту, імпорту, зберігання, транспортування та реа
лізації спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів. На нього та
кож покладено підготовку законів та постанов з вдосконалення систе
ми утримання акцизів, участь в контролі за цими утриманнями.
З серпня 1998 року була прийнята постанова Кабінету Міністрів
України № 1200, згідно з якою з 6 серпня 1998 р. ставка акцизного
збору на спирт та міцні спиртні напої встановлювалась в розмірі
Сіверянський літопис 199
ECU7 за 1 л абсолютного алкоголю (стара ставка акцизного збору
ECU3). Цією постановою уряд сприяв підвищенню рентабельності ви
робництва підпільної горілки до 1000%. Хоча нелегали підняли ціни не
так високо, як офіційні, для них з’явилася можливість отримання до
даткової маржі. А більшість підприємств галузі взагалі зупинилася.
Виробництво підприємств, що продовжували працювати, значно впало.
Якщо на Чернігівському лікеро-горілчаному заводі обсяг виробництва
продукції за; місяць складав 60 тис. дал. продукції, то у серпні він зни
зився до 24 тис. дал., а у вересні — до 2,8 тис. дал. У бюджет було не
додано 3 млн. 618 тис. грн. акцизного збору за непридбаний спирт. В
цілому вплив даної постанови на роботу підприємств концерну «Укр-
спирт» та бюджетних надходжень від реалізації горілки наведено в
таблиці.
Таблиця
Обсяг реалізації горілки та середньодобове надходження від акцизного
збору у серпні-вересні 1998 року
Період Реалізація горілки,
тис. дал.
Залишки продукції
на кінець періоду,
тис. дал.
Середньодобове надходження
акцизного збору в бюджет
від реалізації горілки,
тис. грн.
1-5 серпня 203 385 969,7
6-18 серпня 111 391 709
19-31 серпня 203 390 839
1-8 вересня 51 379 286
9-15 вересня 52 391 228
16-22 вересня 49 422 428
Щоб виробництво алкогольної продукції взагалі не зупинилося, Ка
бінет Міністрів України у вересні знизив ставки акцизного збору у два
рази до 3,5 ECU, але було вже пізно. Курс ECU виріс, а разом з ним
гривневі платежі та ціни. Остання зміна у 1998 році — це ще одне зни
ження ставки акцизного збору на спирт з 3,5 ECU ДО 2 ECU, згідно із
законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо
ставок акцизного збору та ввізного мита та порядку сплати акцизного
збору» від 11.12.98 р. №311-XIV. Що це дасть державі — покаже час.
Джерела та література:
1. Базаров Н. Бюджет получит только дым // Бизнес. — 1998. — № 32. — С. 45.
2. Волченко А. Зеленого змия — да в хорошие руки // Бизнес. — 1998 — № 24 —
С. 36
3. Волченко А. Хмельные деньги кружат голову // Бизнес. — 1998. — №1. — С. 11.
4. Іващенко В. Хто у нас й за що горілку любить? // Голос України від 11.12.97.
5. Коньяк «Три свеклочки» II Бизнес. — 1998. —№ 39. — С. 32.
6. Кравчук 3., Ковальчук В., Гогеман І., Олійник С. За оцінками дегустаторів // Хар
чова і переробна промисловість. 1997. — № 5.
7. Львов Д. Акцизные войны в степях Украины // Бизнес. — 1998. — № 31. —
С. 14—15.
8. Нерчук В. Ни один грамм спирта не двинется и на сантиметр без ведома госу
дарства // Бизнес. — 1998. — № 30. — С. 43.
9. Николайчук О. Кабмину больше не наливать! // Бизнес. -— 1998. — № 45. —С. 51.
10. Павлов А. На горло собственной песне // Бизнес. — 1997. — № 15.
11. Павлов А. Сальдо — не мортале // Бизнес. — 1998. — № 15. — С. 75—77.
12. Серов В. Нам ввели // Бизнес. — 1998. — № 33. — С. 29.
13. Серов В. Пляшите моно-польку // Бизнес. — 1998. —№ 40. — С. 29.
14 Тіньова економіка //Голос України від 11.12.97.
15. Уздемир Ю. В горле пересохнет // Бизнес. —- 1997. —- № 39.
16. Укрспирт или Укрводка // Бизнес. — 1997. — № 46.
17. Чебуркина Г. Акциз поперек горлышка // Бизнес. — 1998. — № 22. — С. 52.
18. Ягольник А. «Спрут» жиреет на спирте // Труд от 29.01.98.
200 Сіверянський літопис
|