Українська пісня в живописі Антона Монастирського
Збережено в:
Дата: | 2003 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2003
|
Назва видання: | Народна творчість та етнографія |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201049 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Українська пісня в живописі Антона Монастирського / М. Новосад // Народна творчість та етнографія. — 2003. — № 1-2. — С. 46-49. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-201049 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-2010492024-12-31T20:31:56Z Українська пісня в живописі Антона Монастирського Новосад, М. Митець і народна творчість 2003 Article Українська пісня в живописі Антона Монастирського / М. Новосад // Народна творчість та етнографія. — 2003. — № 1-2. — С. 46-49. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. 0130-6936 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201049 uk Народна творчість та етнографія Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Митець і народна творчість Митець і народна творчість |
spellingShingle |
Митець і народна творчість Митець і народна творчість Новосад, М. Українська пісня в живописі Антона Монастирського Народна творчість та етнографія |
format |
Article |
author |
Новосад, М. |
author_facet |
Новосад, М. |
author_sort |
Новосад, М. |
title |
Українська пісня в живописі Антона Монастирського |
title_short |
Українська пісня в живописі Антона Монастирського |
title_full |
Українська пісня в живописі Антона Монастирського |
title_fullStr |
Українська пісня в живописі Антона Монастирського |
title_full_unstemmed |
Українська пісня в живописі Антона Монастирського |
title_sort |
українська пісня в живописі антона монастирського |
publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
publishDate |
2003 |
topic_facet |
Митець і народна творчість |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201049 |
citation_txt |
Українська пісня в живописі Антона Монастирського / М. Новосад // Народна творчість та етнографія. — 2003. — № 1-2. — С. 46-49. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. |
series |
Народна творчість та етнографія |
work_keys_str_mv |
AT novosadm ukraínsʹkapísnâvživopisíantonamonastirsʹkogo |
first_indexed |
2025-02-09T04:14:45Z |
last_indexed |
2025-02-09T04:14:45Z |
_version_ |
1823551767731765248 |
fulltext |
44446666
Êóëüòóðó ð³çíèõ ÷àñ³â ðåïðåçåíòóþòü ïå-
ðåâàæíî ìèñòåöüê³ äîñÿãíåííÿ. Ñàìå ìèñòåö-
òâî íàéá³ëüø ïîâíî àêóìóëþº äóõîâíèé äîñ-
â³ä ïîêîë³íü — òå, ùî íèìè ïåðåæèòå,
ïðîäóìàíå, â³ä÷óòå, âèñòðàæäàíå. Ùå ñâîãî
÷àñó â³äîìèé É.Ãåðäåð âèñóâàâ òåçó, ùî ïî-
÷àòêè ³ñòî𳿠ìèñòåöòâà ñë³ä øóêàòè â ñåðåäî-
âèù³ ïðîñòîãî íàðîäó: “ íàðîäí³é ï³ñí³, ïî-
å糿 çàêëàäåíà äóøà íàðîäó”. Íà äóìêó
É.Ãåðäåðà, “÷èì áëèæ÷å äî ïðèðîäè ñòî¿òü
íàðîä, òèì âèùà ³ ö³íí³øà éîãî ï³ñíÿ”1. Â
äðóã³é ïîëîâèí³ ìèíóëîãî ñòîë³òòÿ ç íàðîäíî-
ï³ñåííîþ òâîð÷³ñòþ ïîºäíàâ ñâîþ ìàéñòåð-
í³ñòü ãàëèöüêèé õóäîæíèê À.².Ìàíàñòèð-
ñüêèé (1878-1969). Ñàì õóäîæíèê ïèñàâ:
“Âñå æèòòÿ ÿ ìð³ÿâ, ùîá äóìè ìî¿, ÿê³ ÿ âò³-
ëþâàâ ó ñâî¿õ êàðòèíàõ, áóëè áëèçüê³ ³ çðî-
çóì³ë³ íàðîäîâ³”2. Ó ñâî¿õ ïîåòè÷íèõ êàðòèíàõ
çà ìîòèâàìè íàðîäíèõ ï³ñåíü À.Ìàíàñòèð-
ñüêèé âèÿâèâ ñåáå òàëàíîâèòèì õóäîæíèêîì.
Íà çâåðíåííÿ ².Ôðàíêà äî ìèòö³â: “Ìà-
ëþéòå õàðàêòåðíå äëÿ íàøî¿ Ñõ³äíî¿ Ãàëè÷è-
íè, ùî äàâàëî á ïîíÿòòÿ ïðî íàøå ãàëèöüêå
ñåëî, ãàëèöüêî-ðóñüê³ õàòè, âèãîíè, òîëîêè,
äîðîãè, ïîëÿ...”3, À.Ìàíàñòèðñüêèé ïèñàâ:
“Ìåíå íå çàõîïëþâàëè ìîäåðí³ñòè÷í³ øòóêè.
ß â³ä ïðèðîäè áóâ ðåàë³ñòîì, ÿ çðîçóì³â, ùî
ðåàë³çì — öå íå ïðîñòî ôîòîãðàô³ÿ íàòóðè ³
ñóõà îá’ºêòèâíà ïåðåäà÷à, à ñåðöå õóäîæíèêà,
éîãî “ÿ”, ³íäèâ³äóàëüí³ñòü ³ òåìïåðàìåíò, êð³çü
ïðèçìó ÿêèõ â³í ìóñèòü ïåðåòâîðèòè îáðàç ç
íàòóðè. ß çðîçóì³â, ùî ðåàë³çì íàéá³ëüø
Ó Ê Ð À ¯ Í Ñ Ü Ê À Ï ² Ñ Í ß Â Æ È Â Î Ï È Ñ ²
À Í Ò Î Í À Ì À Í À Ñ Ò È Ð Ñ Ü Ê Î Ã Î
Марія НОВОСАД IM
FE
www.etnolog.org.ua
44447777
Митець і народна творчість
ïðàâäèâèé ó ìèñòåöòâ³. ² âèð³øèâ çàëèøèòèñü
â³ðíèì éîìó íà âñå æèòòÿ”4. Ó òâîð÷³é ñïàä-
ùèí³ õóäîæíèêà º ðÿä êàðòèí, áåçïîñåðåäíüî
ïîâ’ÿçàíèõ ç íàðîäíîþ ï³ñåíí³ñòþ. Âîíè ìà-
þòü íàçâè, âçÿò³ ç ðÿäê³â íàðîäíèõ ï³ñåíü.
Îñü, íàïðèêëàä: ïîëîòíà “Îé ï³ä ãàºì, ãàºì”,
“Îé îäíà, ÿ îäíà”, “Îé òàì, ï³ä ãîðîþ”,
“Çàñâ³ò âñòàëè êîçà÷åíüêè”, “Îé õîäèëà ä³â-
÷èíà áåðåæêîì” òîòîæí³ ç óêðà¿íñüêèìè ï³ñ-
íÿìè. Âèêîðèñòàííÿ íàðîäíîï³ñåííèõ ìîòèâ³â
ó õóäîæí³é òâîð÷îñò³ âèçíà÷ຠ³íäèâ³äóàëüíó
ìàíåðó ìèñòåöüêîãî ìèñëåííÿ À.Ìàíàñòèð-
ñüêîãî. Ó çãàäàíèõ êîìïîçèö³ÿõ âèðàæåí³ âè-
òîí÷åíà ïëàñòè÷í³ñòü, õóäîæí³é ðèòì, ïîåòè÷-
í³ñòü, ÿê³ â ìèñòåöòâ³ ñòâîðþþòüñÿ íå
êîï³þâàííÿì ï³ñåííî-ïîåòè÷íèõ îáðàç³â, à ïå-
ðåòâîðåííÿì ¿õ ó íîâó õóäîæíþ ö³ë³ñí³ñòü.
Âì³ííÿ çâè÷àéíó æàíðîâó êàðòèíó ï³äíåñòè äî
øèðîêîãî óçàãàëüíåííÿ, äî óîñîáëåííÿ â í³é
îáðàçó ³ º ò³ºþ ðèñîþ, ùî ï³äêðåñëþº íàðîä-
í³ñòü ó ïðîôåñ³éí³é òâîð÷îñò³ õóäîæíèêà. Ñêî-
ðèñòàºìîñü äóìêîþ Å.dzíãåðà: “Íàðîäí³ñòü º
íå ò³ëüêè âëàñòèâ³ñòþ îá’ºêòó çîáðàæåííÿ, àëå
é îñîáëèâ³ñòþ õóäîæíüîãî ìèñëåííÿ ³ ñïðèé-
íÿòòÿ, òîáòî º “ñóá’ºêòèâíîþ”, 䳺âîþ êàòåãî-
ð³ºþ, ùî é âèêëèêàº, â ñâîþ ÷åðãó, ïåâí³ çì³-
íè ó çì³ñò³ ³ ôîðì³ ìèñòåöòâà”5.
³çüìåìî äëÿ ïðèêëàäó äîñèòü ïîøèðåíó
ï³ñíþ “Îé ï³ä âèøíåþ, ï³ä ÷åðåøíåþ...” ³äî-
ìî, ùî ¿¿ âèêîðèñòàâ ó ë³òåðàòóðíîìó òâîð³ “Íà-
òàëêà Ïîëòàâêà” ².Êîòëÿðåâñüêèé, ó äðàì³ “ijâ-
êà íà âèäàííþ, àáî Íà ìèëóâàííÿ íåìà
ñèëóâàííÿ” ².Îçàðêåâè÷, ó õóäîæíüîìó ïîëîòí³
“Îé ï³ä âèøíåþ, ï³ä ÷åðåøíåþ...” À.Ìàíàñòèð-
ñüêèé. Õóäîæíèê íà÷å âèõîïèâ ðÿäêè ç ï³ñí³:
Îé ï³ä âèøíåþ,
ϳä ÷åðåøíåþ
Ñòîÿâ ñòàðèé ç ìîëîäîþ,
ßê ³ç ÿãîäîþ6
³ ïåðåí³ñ ¿õ íà ïëîùèíó. Æâàâà çà ñâî¿ì
ìåëîä³éíèì õàðàêòåðîì ï³ñíÿ, ðîçêðèâຠñþæåò
êîìïîçèö³¿. Äîáðîäóøíèé ãóìîð àâòîð çáàãàòèâ
ïåéçàæíèì òëîì, ùî çàñâ³ä÷óº ãàðìîí³éíå ïî-
ºäíàííÿ ï³ñåííîñò³ ç ìèñòåöòâîì æèâîïèñó. Íà
äóìêó Ì.Ãîëóáöÿ: “ªäí³ñòü íàðîäíî¿ ïîå糿 ç
õóäîæíüîþ òâîð÷³ñòþ çóìîâëåíà ñï³ëüí³ñòþ
ïñèõîëîã³÷íîãî ñêëàäó, ³ñòîðè÷íî¿ äîë³ òà áåçïå-
ðåðâíîãî çâåðíåííÿ äî íàðîäíîãî æèòòÿ”7. Äî-
äàìî, ùî ò³ëüêè â áåçë³÷³ âàð³àíò³â òà ÷è ³íøà
òåìà íàðîäíîãî æèòòÿ, ÿêà ïîðîäèëà ï³ñíþ,
ðîçêðèâàºòüñÿ ïîâíî ³ ð³çíîá³÷íî, íåñó÷è íà ñî-
á³ â³äáèòîê óìîâ, ó ÿêèõ âîíà çàðîäèëàñÿ àáî
ïîøèðèëàñÿ. Òèì íå ìåíøå, æèâîïèñíèé ïîã-
ëÿä íà ï³ñíþ äຠÿê³ñíî íîâå ðîçóì³ííÿ îáðà-
çîòâîð÷îãî ìèñòåöòâà, çáëèæóº ñóòü ïîíÿòü ï³ñ-
íÿ-êàðòèíà ³ ö³ ð³çíîâèäè çâîäèòü äî ºäèíî¿ êà-
òåãî𳿠— õóäîæíüî¿ êóëüòóðè.
ϳñíÿ òà ïîåç³ÿ áóëè íåâè÷åðïíèì äæåðå-
ëîì íàòõíåííÿ À.Ìàíàñòèðñüêîãî, ïðî ùî
ñâ³ä÷àòü ÷èñëåíí³ òâîðè, ïîçíà÷åí³ âèðàçíèì
âïëèâîì íàðîäíîãî ìåëîñó. Éîãî ïîñò³éíå
çâåðíåííÿ äî íàðîäíî¿ òâîð÷îñò³ â³äçíà÷èëà ó
âñòóïí³é ñòàòò³ äî àëüáîìó õóäîæíèêà Õ.Ñà-
íîöüêà, ÷èòàºìî: “Òâîð÷³ñòü íàðîäíà áóëà äëÿ
õóäîæíèêà äæåðåëîì âèñîêèõ ìîðàëüíî-åñòå-
òè÷íèõ òà åòè÷íèõ ïðèíöèï³â ³ íîðì, ùî îïðî-
ì³íþâàëè âñ³ éîãî äîñÿãíåííÿ, ñòàâàëè âèçíà-
÷àëüíèìè ó ôîðìóâàíí³ ³íäèâ³äóàëüíîãî ñòèëþ
òà îáðàçíîãî ëàäó éîãî ÷èñëåííèõ æèâîïèñíèõ
òâîð³â”8. Äåÿê³ éîãî ïîëîòíà ñïðèéìàþòüñÿ ÿê
æèâîïèñí³ àíàëî㳿 íàðîäíèõ ï³ñåíü, ³íø³ íàãà-
äóþòü îêðåì³ ôðàãìåíòè ¿õ ñþæåò³â òà íàé÷àñ-
ò³øå õóäîæíèê â³äáèðຠâ íàðîäí³é òâîð÷îñò³
íàéòèïîâ³ø³ îáðàçè ³ êîìïîíóº ¿õ ó âëàñí³ ï³ñ-
í³-êàðòèíè, ùî çáåð³ãàþòü âñþ æèâó ïðèíàä-
í³ñòü ³ âèðàçíó òåìàòè÷íó òà íàñòðîºâó ñïîð³ä-
íåí³ñòü ç íàðîäíèìè ìîòèâàìè. Âèùå çãàäàíà
êàðòèíà “Îé ï³ä ãàºì, ãàºì”, ìåëîä³éí³ñòü
ÿêî¿ ï³äñèëþºòüñÿ êðàºâèäîì, ðåàë³ñòè÷íî â³ä-
òâîðþº îáñòàâèíè çîáðàæåíî¿ ïî䳿, ïîñèëþº
åìîö³éí³ñòü ñïðèéíÿòòÿ îáðàç³â. Êàðòèíà ïåðå-
ãóêóºòüñÿ ç íàðîäíîþ ï³ñíåþ “Îé ï³ä ãàºì,
ãàºì”, ÿêà ñòàëà ëåéòìîòèâîì êîìïîçèö³¿. Àëå
ñë³ä çàóâàæèòè, ùî çíà÷íó ðîëü òóò, ÿê ³ â ³í-
øèõ òâîðàõ ïîä³áíî¿ òåìàòèêè, â³ä³ãðຠíàðîä-
íèé îäÿã ïåðñîíàæ³â, ùî ñâî¿ìè áàðâàìè íà
òë³ ñîêîâèòî¿ çåëåí³ ðîáèòü êîëîðèò êàðòèíè
á³ëüø âèðàçíèì, ÿñêðàâî äåêîðàòèâíèì. Òîí-
êå â³ä÷óòòÿ êðàñè ð³äíî¿ ïðèðîäè, ë³ðè÷íà çà-
äóøåâí³ñòü — âñå öå ïðèéøëî ó ñâ³äîì³ñòü
ìèòöÿ çàâäÿêè íàðîäíèì ï³ñíÿì, ÿê³ íàâ÷èëè
éîãî âèñîêî¿ ïîå糿, îáðàçíîãî ìèñëåííÿ, ïðîñ-
òîòè ³ ùèðîñò³ ó â³äîáðàæåíí³ íàâêîëèøíüîãî
ñâ³òó. ͳõòî ç õóäîæíèê³â íå çóì³â òàê ãëèáî-
êî ïåðåéíÿòèñÿ óêðà¿íñüêîþ ï³ñåííîþ êóëüòó-
ðîþ ³ òàê ñàìîáóòíüî ïåðåòëóìà÷èòè ¿¿ ÿê
À.Ìàíàñòèðñüêèé.
Éîãî æèâîïèñíà ìîâà ïðîñòà, ëàêîí³÷íà
³ ðàçîì ç òèì íàäçâè÷àéíî âèðàçíà. Óêðà¿í-
ñüêà ï³ñíÿ äëÿ À.Ìàíàñòèðñüêîãî — öå í³áè
çãóñòîê ñàìîãî æèòòÿ, óçàãàëüíåííÿ äóõîâíî-
òâîð÷î¿ ïîòåíö³¿ ïîêîë³íü, çäàòíå íà àêòèâíå
âèâ³ëüíåííÿ é ðîçãîðòàííÿ âñå íîâèõ ³ íîâèõ
îáðàçíî-ñìèñëîâèõ íþàíñ³â, ùî îðãàí³çóþòü-
ñÿ ç âîë³ ìèòöÿ ó âèðàçîâî çàâåðøåíó ö³ë³ñòü,
ÿêà âò³ëþº âàãîìèé çì³ñò. Ñåðåä éîãî êàðòèí
áà÷èìî âåëèêó ê³ëüê³ñòü ñöåí ç êîçàöüêîãî
æèòòÿ. Êîçàöüê³ ï³ñí³ â³äçíà÷àþòüñÿ áàãàòîþ
IM
FE
www.etnolog.org.ua
44448888
ННААРРООДДННАА ТТВВООРРЧЧІІССТТЬЬ ТТАА ЕЕТТННООГГРРААФФІІЯЯ 11��22//22000033
*ISSN 0130�6936 *
ïàë³òðîþ õóäîæí³õ çàñîá³â, îñîáëèâîþ ìåëî-
ä³éí³ñòþ, óëþáëåíà ìåòàôîðà ÿêèõ — çóñòð³-
÷³ êîçàêà ç ä³â÷èíîþ. Òóò ³ ïåðø³ íåñì³ëèâ³
îñâ³ä÷åííÿ, ñöåíè ÿêèõ âèÿâëÿºìî â êàðòèíàõ
“Çóñòð³÷”, “Ëþáà ðîçìîâà”; ñàìîòí³ñòü, ã³ð-
êîòà ðîç÷àðóâàííÿ — “Çðàäæåíà”; ùàñòÿ
â³ðíîãî êîõàííÿ “Á³ëÿ êðèíèö³”; á³ëü ðîçëóêè
“Çàñâ³ò âñòàëè êîçà÷åíüêè”, “Ïðîùàííÿ”.
Âñ³ âîíè ñòâîðåí³ íà ï³ñåíí³ ìîòèâè, îñï³-
âóþòü ³ óòâåðäæóþòü äóøåâíó êðàñó é ìî-
ðàëüíó ÷èñòîòó ëþäåé.  îñíîâó êîìïîçèö³¿
“Çàñâ³ò âñòàëè êîçà÷åíüêè” ëÿãëè ðÿäêè ï³ñ-
í³ “Çàñâ³ò âñòàëè êîçà÷åíüêè”, ùî ðîçêðèâà-
þòü ñöåíó ïðîùàííÿ êîçàê³â ç ðîäèíîþ:
Ñòî¿òü ì³ñÿöü íàä ãîðîþ,
À ñîíöÿ íåìàº.
Ìàòè ñèíà â äîð³æåíüêó
Ñë³çíî ïðîâîäæàº:
“²äè, ³äè, ì³é ñèíî÷êó,
Òà íå çàáàðèñÿ,
Çà ÷îòèðè íåä³ëåíüêè
Äîäîìó âåðíèñÿ.
Ç åñòåòè÷íîãî ïîãëÿäó ïîä³áíîãî òèïó
ç³ñòàâëåííÿ ³ ïàðàëåë³ ñïðèÿþòü ñòâîðåííþ
ÿñêðàâèõ õóäîæí³õ îáðàç³â. Ç ïîãëÿäó êîìïî-
çèö³¿ êîæíà ç ÷àñòèí äàíîãî ïàðàëåë³çìó ³ñ-
íóº â ò³ñíîìó âçàºìîçâ’ÿçêó, ÿêèé ï³äñèëþº
ïåéçàæ, ùî âèñòóïຠòî â ãàðìîí³¿, òî â êîí-
òðàñò³ ³ç çîáðàæåíîþ ñöåíîþ.
Ïèòàííÿ êîçàöüêèõ ï³ñåíü çíàõîäèëè â³ä-
ëóííÿ ³ çâó÷àëè îêðåìèìè ìåëîä³ÿìè â êàðòè-
íàõ “Ëþáà ðîçìîâà”, “Çóñòð³÷”, “Á³ëÿ êðèíè-
ö³”, “Ïðîùàííÿ”. Ñàìå â öèõ ïîëîòíàõ
À.Ìàíàñòèðñüêèé íàéá³ëüø îðãàí³÷íî ïåðåîñ-
ìèñëèâ ³ “ïåðåâ³â” íà ïðîôåñ³éíèé ð³âåíü êî-
çàöüê³ ï³ñí³ — “Ïóùó êîíÿ”, “Çåëåíèé äó-
áî÷êó”, “Äîáðèé âå÷³ð òîá³, çåëåíà ä³áðîâî”
òà ³í. Ãàìîþ êîëüîð³â, îáðàçîòâîð÷îþ ìîâîþ
õóäîæíèê äîïîìàãຠãëÿäà÷åâ³ êðàùå çðîçóì³-
òè ï³ñåíí³ îáðàçè, ïîâí³øå ðîçêðèòè ¿õ çì³ñò.
Àäæå çà íàðîäíèìè ï³ñíÿìè ìîæíà âèâ÷àòè
ïîáóò, ñòàâëåííÿ ãðîìàäè äî òèõ ÷è ³íøèõ
â÷èíê³â ¿¿ ïðåäñòàâíèê³â. Íåìຠòàêîãî ïîâî-
ðîòó ëþäñüêî¿ äîë³, ÿêèé áè íå çãàäóâàâñÿ â
óêðà¿íñüê³é íàðîäíîï³ñåíí³é òâîð÷îñò³.
Òåìà êîçà÷÷èíè äîñèòü øèðîêî âèðàæåíà
â ìèñòåöòâ³, äî íå¿ çâåðòàëèñÿ ïðåäñòàâíèêè
ð³çíèõ âèä³â ìèñòåöòâà. ßê áà÷èìî, íàé÷àñò³-
øå ïðèâàáëþâàëè À.Ìàíàñòèðñüêîãî ñöåíè ç
êîçàöüêîãî æèòòÿ. ²ç ï³ñåííèõ ìîòèâ³â ñòâîðå-
í³ êàðòèíè “Òóìàí ïîëÿ ïîêðèâດ, “Çàïîðî-
æåöü”, “Ñåðåä ñòåïó”, “Êîçàêè â ïîõîä³”. ˳-
ðî-åï³÷í³ îáðàçè ñïîâíåí³ âèñîêî¿ ëþáîâ³ äî
ð³äíîãî êðàþ, ãåðî¿÷í³ ëèöàðñüê³ ïîäâèãè, â³ð-
íà äðóæáà, — îñü õàðàêòåðí³ ðèñè êîçàöüêèõ
ï³ñåíü, ùî çíàéøëè ñâîº â³äòâîðåííÿ â õó-
äîæí³õ êàðòèíàõ À.Ìàíàñòèðñüêîãî, çîêðåìà
“Íà êóðãàí³”, “Òÿæêà âòðàòà”, “Ñìåðòü òîâà-
ðèøà”, “Á³ëÿ âîãíèùà”, “Ïîâåðíåííÿ íà
áàòüê³âùèíó”, “Êîçàöüêà øêîëà”. Íà âèñîêó
õóäîæí³ñòü íàçâàíèõ êîìïîçèö³é òà ìèñòåöü-
êó åðóäîâàí³ñòü À.Ìàíàñòèðñüêîãî âïëèíóëè
êîçàöüê³ ï³ñí³, ÿê³ áóëè ïîøèðåí³ ó Ãàëè÷èí³
é äðóêóâàëèñü ó çá³ðêàõ “Íàðîäí³ ï³ñí³”
(1883), “Íîâèé çá³ðíèê íàðîäíèõ ï³ñåíü”
(1883), “Ðóñüêèé ñï³âàíèê (1883), “Óêðà¿í-
ñüêèé ñï³âàíèê” (1912) òà ³í.9
Ðîçãëÿäàþ÷è êîæíå ÿâèùå, êîæíó ïîä³þ
êð³çü ïðèçìó íàðîäíî¿ ï³ñí³, ìèòåöü ñòâîðèâ
ÿñêðàâ³ îáðàçè. Îñîáëèâî ö³êàâà êàðòèíà
“Çàïîðîæåöü” — çíàìåííå ÿâèùå íå ò³ëüêè
â òâîð÷îñò³ À.Ìàíàñòèðñüêîãî, à é ó âñüîìó
çàõ³äíîóêðà¿íñüêîìó æèâîïèñ³.
Ìèòåöü ñòâîðþº ñêëàäíèé îáðàç, â ÿêîìó
ïåðåäຠìóæíþ âäà÷ó êîçàêà — áîðöÿ çà íà-
ðîäíó âîëþ, éîãî ãîòîâí³ñòü äî áîðîòüáè ç âî-
ðîãàìè, âò³ëþþ÷è âîäíî÷àñ ã³ðê³ ðîçäóìè ïðî
³ñòîðè÷íó äîëþ áàòüê³âùèíè. Ç ìåòîþ ïîñèëåí-
íÿ åìîö³éíîãî çâó÷àííÿ êàðòèíè õóäîæíèê âäà-
ºòüñÿ äî óæå âèïðîáóâàíèõ ó ðÿä³ ïîïåðåäí³õ
òâîð³â õóäîæí³õ çàñîá³â: ð³çêèé êîíòóðíèé ðèñó-
íîê, ï³äêðåñëåíèé êîëîðèò, â ÿêîìó äîì³íóþòü
çåëåíî-ñèí³ òà áîðäîâèé êîëüîðè. Êîìïîçèö³ÿ
“Çàïîðîæåöü” â³äçíà÷àºòüñÿ ìîíóìåíòàëüí³ñòþ
òðàêòóâàííÿ ñþæåòó. Áîãàòèðñüêó ïîñòàòü êîçà-
êà ï³äñèëþþòü ãàðìîí³éí³ êîëüîðîâ³ ñïîëó÷åííÿ
â ïîºäíàíí³ ç ìàíåðîþ ïèñüìà. Õóäîæíèê äå-
òàëüíî âèïèñàâ ìàëüîâíè÷èé îäÿã òà îçäîáëåíèé
ïðèêðàñàìè åôåñ êîçàöüêî¿ øàáë³. Ìóæí³é âè-
ðàç îáëè÷÷ÿ ï³äêðåñëþº îñîáëèâó â³äâàãó ëþäè-
íè. Îáðàç êîçàêà â³äòâîðåíî â ³ñòîðè÷íèõ äóìàõ
“Ïðî Íå÷àÿ”, “Ïðî Áàéäó”, “Ïðî Ãîëîòó”,
“Ïðî Ìîðîçåíêà” òà ³í. Ìîæíà ñêàçàòè, ùî
íàçâàí³ õóäîæí³ ïîëîòíà ñòàëè ñâîºð³äíèìè
³ëþñòðàö³ÿìè ³ñòîðè÷íèõ ï³ñåíü òà íàðîäíèõ
äóì. Ëþáîâ äî ï³ñí³ õóäîæíèê ïðîí³ñ êð³çü óñå
æèòòÿ, ÿê çàçíà÷ຠÕ.Ñàíîöüêà, “ìàëþþ÷è ñâî¿
êàðòèíè íàñï³âóâàâ íàðîäí³ ìåëî䳿. À âòîìèâ-
øèñü â³ä ïðàö³ çà ìîëüáåðòîì, áðàâ ñòàðåíüêó
ñêðèïêó òà é ïî÷èíàâ ³ìïðîâ³çóâàòè, çãàäóþ÷è
îäíó çà îäíîþ ï³ñí³”8. Ðÿä ïîëîòåí ðîçêðèâà-
þòü çì³ñò ï³ñåíü ë³òåðàòóðíîãî ïîõîäæåííÿ, çîê-
ðåìà íà ïîåòè÷í³ òâîðè Ò.Øåâ÷åíêà, ².Ôðàíêà,
Â.Ñòåôàíèêà.
Êàðòèíà-³ëþñòðàö³ÿ “Ïî ä³áðîâ³ â³òåð
⳺” ÿê àñîíàíñ ïîøèðåíî¿ ï³ñí³ ç ïîå糿 “Òî-
ïîëÿ”. ¯¿ ì³íëèâà ìåëîä³éí³ñòü ïðîíèçóº êîì-
ïîçèö³þ, ç ÿêî¿ íåìîâ ëèíóòü ðÿäêè:
IM
FE
www.etnolog.org.ua
44449999
Ïî ä³áðîâ³ â³òåð ⳺,
Ãóëÿº ïî ïîëþ,
Êðàé äîðîãè ãíå òîïîëþ
Äî ñàìîãî äîëó.
Ñòàí âèñîêèé, ëèñò øèðîêèé —
Íàùî çåëåí³º?
Êðóãîì ïîëå, ÿê òå ìîðå
Øèðîêå, ñèí³º...10
...³òåð æåíå õìàðè, ùî êèäàþòü íà çåì-
ëþ òåìíó ò³íü. Âèº, øóìèòü ó çåëåíîìó ëèñ-
ò³ îäèíîêî¿ òîïîë³ áóðåâ³é, íàãèíàþ÷è ¿¿ äî
ñàìîãî äîëó. Íåùàñíà ñàìîòíÿ ä³â÷èíà ç ðîç-
ïëåòåíîþ êîñîþ ñòî¿òü ï³ä òîïîëåþ, íåìîâ
çëèâàºòüñÿ ç íåþ. Ïîñòàòü ä³â÷èíè ãóáèòüñÿ
ó âåëè÷í³é ñòèõ³¿.
Óì³ííÿ õóäîæíèêà ñïðèéìàòè é â³äòâî-
ðþâàòè ï³ñåíí³ ìîòèâè íà ïëîùèí³ ï³äêðåñ-
ëþº âíóòð³øíº éîãî ñï³ëêóâàííÿ ç “Êîáçà-
ðåì”. Çà ìîòèâàìè ïîå糿 “Ïåðåáåíäÿ”
âèêîíàíà êàðòèíà “Ë³ðíèê”.
 åñòåòè÷í³é ïîâíîçâó÷íîñò³ öüîãî òâîðó
âàæëèâó ðîëü â³ä³ãðຠæèâîïèñíà ìàíåðà õó-
äîæíèêà, êóëüòóðà ìàçêà, âèøóêàíà ôàêòóðà
ïîêëàäåíèõ íà ïîëîòíî ôàðá. Éîãî òâîðàì, ÿê
çàçíà÷èâ ìèñòåöòâîçíàâåöü À.Æàáîðþê, “âëàñ-
òèâ³ ïðîñòîòà é ÿñí³ñòü êîìïîçèö³éíîãî âèð³-
øåííÿ, çàìð³ÿíèé, íåð³äêî åëåã³éíèé íàñòð³é,
îïòèì³ñòè÷íå çâó÷àííÿ”11. Ñêàæ³ìî, êàðòèíà
“Êàòåðèíà” çà ìîòèâàìè “Êîõàéòåñÿ, ÷îðíîá-
ðèâ³...” ïðîéíÿòà ë³ðî-åï³÷íèì íàñòðîºì, ïðîòå
òóò ïåðåâàæàþòü ñóìí³ ìîòèâè, ïîâ’ÿçàí³ ç îñî-
áèñòèì â³ä÷óòòÿì ñêëàäíîãî ³ íåâåñåëîãî æèòòÿ
ñåëÿí. Éäó÷è çà Ò.Øåâ÷åíêîì, âäîâè, ñèðîòè,
ïîêðèòêè, íåâ³ëüíèêè íà ïîëîòíàõ õóäîæíèêà
âò³ëþþòü ñï³âó÷³ñòü ïîåç³é ïîåòà, ëþäñüêèé
á³ëü, ðîçïà÷, æàãó÷èé ïðîòåñò ³ ìàòåðèíñüêó
ëþáîâ. Õóäîæíèê îáðàâ íå òàê ðåàëüíî-ïðåä-
ìåòíèé ïðèíöèï ó çîáðàæåíí³ ãåðî¿â “Êîáçà-
ðÿ”, òðàêòóâàíí³ ïðîñòîðó, ÿê àñîö³àòèâíèé.
Ñêëàäíó êîë³ðíó ðåæèñóðó ìຠêàðòèíà
“Áàáóñåíüêî ð³äíåñåíüêà, ñêàæè ìåí³, íåíüêî”
àáî “Ó âîðîæêè”. Íåñïîê³é, òðèâîãà, íàïðóæå-
í³ñòü ñóïðîâîäæóþòü ìîëîäó ä³â÷èíó, ÿêà õî÷å
äîâ³äàòèñü ïðî ñâîº ìàéáóòíº ó âîðîæêè. Çì³-
íþºòüñÿ õóäîæíÿ ìîâà: õîëîäíå ì³ñÿ÷íå ñÿéâî,
ÿêå îñâ³òëþº ä³â÷èíó, êîíòðàñòóº ç òåïëèì â³ä-
áëèñêîì âîãíèêà ó õàò³. Òàêå êîë³ðíå âèð³øåí-
íÿ êàðòèíè ïåðåäຠëþäñüê³ ïåðåæèâàííÿ.
Ó ïëàí³ æèâîïèñíî¿ ìàéñòåðíîñò³ ö³êàâå
ïîëîòíî À.Ìàíàñòèðñüêîãî “Ïî ñåëàõ” çà ìî-
òèâàìè â³ðø³â ².Ôðàíêà. Âäàëà ðåæèñóðà ñöå-
íè, äîáðå çãàðìîí³çîâàí³ ³ íàñè÷åí³ ñâ³òëîì îá-
ðàçè ïîãëèáëþþòü ïîåòè÷í³ñòü êàðòèíè.
Íåîáõ³äíî çóïèíèòèñÿ òàêîæ íà áàãàòîô³-
ãóðíèõ êîìïîçèö³ÿõ Àíòîíà Ìàíàñòèðñüêîãî,
â îñíîâ³ ÿêèõ ëåæàòü ìîòèâè ÷óìàöüêèõ, êî-
çàöüêèõ, ³ñòîðè÷íèõ ï³ñåíü. Ìîæíà ïðèïóñòè-
òè, ùî â îñíîâó êîìïîçèö³¿ “×óìàêè â äîðî-
ç³” áóëî ïîêëàäåíî ÷óìàöüê³ ï³ñí³ “Ãåé ³øëè
íàø³ ÷óìàêè â äîðîãó”, “×óìà÷å, ÷óìà÷å, ÷î-
ãî çàæóðèâñÿ” òà ³í. Îñíîâí³ ¿õ ìîòèâè —
íåâëàøòîâàí³ñòü ïîáóòó, íåáåçïåêà âîðîæèõ
íàïàä³â, äîâãèé øëÿõ, çëèäí³, ùî â îñíîâíî-
ìó é çíàéøëè ñâîº âò³ëåííÿ â äàí³é êîìïîçè-
ö³¿. Òàê ñàìî õóäîæíèê ì³ã ïîñèëàòèñÿ íà â³ð-
ø³ Ò.Øåâ÷åíêà: “Íåíà÷å ñòåïîì ÷óìàêè”, “Ó
íåä³ëþ íå ãóëÿëà”, “Îé íå ï’þòüñÿ ïèâà-ìå-
äè”, ÿê³ çãîäîì ñòàëè ï³ñíÿìè. Äî áàãàòîô³-
ãóðíèõ êîìïîçèö³é íàëåæàòü “ϳñíÿ ïðî â³-
ùîãî Îëåãà”, “Íà ×îðíîìó ìîð³”, “Øâåäè
á³ëÿ ìóð³â Ëüâîâà”, “Âòå÷à â³ä òàòàð”, “ßð-
ìàðîê”. Ö³ òâîðè äîñèòü ñêëàäí³, âèð³øåííÿ
ñöåí óçàãàëüíåíå, àëå ïðè öüîìó íå âòðà÷åí³
îáðàçí³ñòü ³ ö³ëüí³ñòü ó ðîçêðèòò³ ñþæåòó, ïå-
ðåäàíî õàðàêòåð åïîõè, ïðî ÿêó éäåòüñÿ.
Ñë³ä â³äçíà÷èòè òîíêå â³ä÷óòòÿ êîëüîðó,
ìàëÿðñüêèé õèñò òà âèøóêàí³ñòü ôîðìè, ùî
ñòàþòü äæåðåëîì åñòåòè÷íî¿ íàñîëîäè, ãëèáî-
êî¿ äóõîâíî¿ ðåôëåêñ³¿ ìèòöÿ. Éîãî êîìïîçè-
ö³¿ ñï³âçâó÷í³ ç ìóçèêîþ.
Äîñÿãíåííÿ ï³ñåííî¿ êóëüòóðè À.Ìàíàñ-
òèðñüêèé ïåðåîñìèñëþº íà ñâ³é ëàä (“Âòå÷à â³ä
òàòàð”, “Íà ×îðíîìó ìîð³”). Íàçâàí³ ïîëîòíà
ñïîâíåí³ ñóìó ³ òðàãå䳿, âîíè âèðàæàþòü íàé-
ãëèáø³ ³ íàéïîòàºìí³ø³ ïåðåæèâàííÿ õóäîæíè-
êà. Ïåíçåëü ìàéñòðà íå ñïëóòàºø ç ÷è¿ìîñü ³í-
øèì, ïàë³òðà éîãî ìèñòåöüêèõ òâîð³â íå äóæå
áàãàòà – çäåá³ëüøîãî äîì³íóþòü çåëåíèé, ô³î-
ëåòîâèé, êîðè÷íåâèé êîëüîðè. Òà òâîðè À.Ìà-
íàñòèðñüêîãî àêòóàëüí³ é ñüîãîäí³. Âîíè äàþòü
ìîæëèâ³ñòü ÷åðåç õóäîæí³ îáðàçè ï³çíàòè æèò-
òÿ óêðà¿íñüêîãî íàðîäó òà ñâîºð³äíî â³äòâîðè-
òè áàãàòó ï³ñåííó òâîð÷³ñòü ìèíóëîãî.
1 Ãåðäåð É. ²äå¿ äî ³ñòî𳿠ëþäñòâà // ²äå¿ ô³ëîñîô³¿
ëþäñòâà. — Ê., 1965. — 224 ñ.
2 Ìàíàñòèðñüêèé À. Òâîðèòè äëÿ íàðîäó // ³ëüíà Óê-
ðà¿íà. — 1952. — 25 òðàâíÿ.
3 Ôðàíêî ². Ìàëþíêè ².Òðóøà // ˳ò.-íàóê. â³ñíèê. —
Ëüâ³â, 1900. — Ò.²Õ. — 47-63 ñ.
4 Ìàíàñòèðñüêèé À. Òâîðèòè äëÿ íàðîäó. — 27 òðàâíÿ.
5 Çèíãåð Å. Ïëàñòèêà è íàðîäíîñòü // Òâîð÷åñòâî. —
1967. — ¹ 5. — 6-12 ñ.
6 Çàêóâàëà çîçóëåíüêà / Àíòîëîã³ÿ óêðà¿íñüêî¿ íàðîä-
íî¿ òâîð÷îñò³. — Ê., 1989. — 480 ñ.
7 Ãîëóáåöü Ì. Óêðà¿íñüêå ìèñòåöòâî / Âñòóï äî ³ñòîð³¿.
— Ëüâ³â, 1918. — Ñ. 1-17.
8 Ñàíîöüêà Õ.². Àíòîí Ìàíàñòèðñüêèé: Àëüáîì /
Âñòóïíà ñòàòòÿ ³ ñêëàäàííÿ Õ.Ñàíîöüêî¿. — Ê., 1980. — 72 ñ.
9 Âèäàííÿ “Ïðîñâ³ò” Ãàëè÷èíè: êíèãè òà àðêóøåâà
ïðîäóêö³ÿ (1868-1939): Á³áë³îãðàô³÷íèé ïîêàæ÷èê. — Ê.,
1999. — 248 ñ.
10 Ñóðìà / Âåëèêèé çá³ðíèê óêðà¿íñüêèõ ï³ñåíü. — Íüþ-
Éîðê, 1931. — 780 ñ.
11 Æàáîðþê À.À. Óêðà¿íñüêèé æèâîïèñ. — Ê., 1990. — 370 ñ.
IM
FE
www.etnolog.org.ua
Митець і народна творчість
|