“Троїсті музики” з барвистого “диво-саду”
20 серпня 1999 року виповнилося 100 років з дня народження Олександра Ферапонтовича Саєнка - відомого українського художника, нашого славного земляка (1899-1985).
Збережено в:
Дата: | 1999 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
1999
|
Назва видання: | Сiверянський літопис |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201202 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | “Троїсті музики” з барвистого “диво-саду” / В. Личковах // Сіверянський літопис. — 1999. — № 6. — С. 72-76. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-201202 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-2012022025-01-05T19:45:08Z “Троїсті музики” з барвистого “диво-саду” Личковах, В. Філософська скарбниця 20 серпня 1999 року виповнилося 100 років з дня народження Олександра Ферапонтовича Саєнка - відомого українського художника, нашого славного земляка (1899-1985). 1999 Article “Троїсті музики” з барвистого “диво-саду” / В. Личковах // Сіверянський літопис. — 1999. — № 6. — С. 72-76. — укр. 2518-7430 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201202 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Філософська скарбниця Філософська скарбниця |
spellingShingle |
Філософська скарбниця Філософська скарбниця Личковах, В. “Троїсті музики” з барвистого “диво-саду” Сiверянський літопис |
description |
20 серпня 1999 року виповнилося 100 років з дня народження Олександра Ферапонтовича Саєнка - відомого українського художника, нашого славного земляка (1899-1985). |
format |
Article |
author |
Личковах, В. |
author_facet |
Личковах, В. |
author_sort |
Личковах, В. |
title |
“Троїсті музики” з барвистого “диво-саду” |
title_short |
“Троїсті музики” з барвистого “диво-саду” |
title_full |
“Троїсті музики” з барвистого “диво-саду” |
title_fullStr |
“Троїсті музики” з барвистого “диво-саду” |
title_full_unstemmed |
“Троїсті музики” з барвистого “диво-саду” |
title_sort |
“троїсті музики” з барвистого “диво-саду” |
publisher |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
publishDate |
1999 |
topic_facet |
Філософська скарбниця |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201202 |
citation_txt |
“Троїсті музики” з барвистого “диво-саду” / В. Личковах // Сіверянський літопис. — 1999. — № 6. — С. 72-76. — укр. |
series |
Сiверянський літопис |
work_keys_str_mv |
AT ličkovahv troístímuzikizbarvistogodivosadu |
first_indexed |
2025-02-09T04:23:19Z |
last_indexed |
2025-02-09T04:23:19Z |
_version_ |
1823552307310100480 |
fulltext |
ФІЛОСОФСЬКА СКАРБНИЦЯ
Володимир Личковах
“ТРОЇСТІ МУЗИКИ” З БАРВИСТОГО “ДИВО-САДУ”
(мистецьке світовідношення родоводу Саєнків)
20 серпня 1999 року виповнилося 100 років з дня народження Олександра
Ферапонтовича Саєнка - відомого українського художника, нашого славного
земляка (1899-1985).1
Народився він у Борзні, де зараз знаходиться його музей-садиба, і все життя
духовно був пов’язаний з рідною чернігівською землею. Мистецьку освіту
дістав від знаного В. Кричевського, товаришував з бойчукістами, добре знав
традиційне народне мистецтво. Один з фундаторів українського декоративно-
ужиткового мистецтва, він працював у техніках живопису, аплікації соломою,
вибійки, розробляв ескізи керамічних виробів і килимів. Роботи Олександра
Саєнка сьогодні зберігаються у багатьох музеях України, зокрема в
Чернігівському історичному та Чернігівському художньому, а також в його
садибі-музеї у Борзні.
Донька Ніна Олександрівна Саєнко та онука Олена Майданець гідно
продовжують традиції свого батька і діда, працюючи в “саєнківських” жанрах
декоративно-ужиткового мистецтва, передовсім килимарстві (“гобеленова
нитка”), інкрустації соломою та батику. Роботи усіх трьох митців з роду
Саєнків можна було побачити на ювілейній виставці в Чернігівській художній
галереї “Пласт-Арт”. Виставка засвідчила існування самобутнього феномену
української культури - естетики саєнківського декоративізму.
Древо життя митців інколи відрізняється від “звичайних” генеалогій
естетичною спадковістю, коли наслідується талант і навіть образна манера.
Між іншим, це одне з джерел неперервності традицій народного мистецтва,
етнокультурної трансляції фольклорного світовідношення й мистецького
досвіду. Родинна творчість, передача знань, навичок і професійних “таємниць”
від покоління до покоління забезпечує певну інваріантність образності, її сталу
національну визначеність. Особливо це стосується декоративно-ужиткового
мистецтва, де матеріал, форма й світоглядні лейтмотиви, як правило, мають
архетипний, духовно-генеалогічний субстанціонарний характер протягом
багатьох поколінь.
72 Сіверянський літопис
Закони спадковості та еволюції декоративних жанрів в образотворчому
мистецтві наочно простежуються у творчості роду Саєнків. Від знаного діда
Олександра, через його доньку Ніну, до онуки Лесі б’є неперестанний алгоритм
української декоративності, невгамовно пульсує сонячним сяйвом інкрустація
соломкою, світиться заквітчаною веселкою гобеленова нитка. Всі три гілки
мистецького роду, три шляхи єдиної мистецької долі доповнюють і підтримують
один одного, як ті “троїсті музики” на веселому святі, що відлунює музикою і
чарує око мереживом танців.
Це свято української образотворчості, де постійно генерується особливе
світовідношення нашого народу, можна б назвати СВЯТОвідношенням.
Мається на увазі сакральне ставлення до природи, землі, праці, одухотворене
сприйняття тварин і птахів, рослин і квітів, а головне - людини в її простій і
високій земній вдачі. Народне святовідношення успадковує язичницькі й
християнські цінності, поєднуючи святкове і сакральне, екофільне і релігійне,
утилітарне й естетичне. Все те є притаманним українській декоративності з
архаїчних часів Трипілля та Артанії, закарбовуючись у гончарстві,
килимництві, “полотняному фольклорі”, різьбленні тощо.
Зокрема, у мистецькому святовідношенні родоводу Саєнків на перший план
виступає прадідова правічна мрія про “диво-сад”, “райське” життя у
заквітчаному красою довкіллі. Про це мріяв ще батько майбутнього художника
Ферапонт Петрович, який у Борзні на Чернігівщині був вчителем і агрономом.
Його ідеї повсякденного буття у “квітковому раю” вплинули, безперечно, на
естетичні та екологічні ідеали нащадків. До того ж, і Мотрона Саєнко, мати
художника, була давнього козацького роду, з монастирською освітою, що
зумовило її високу духовність і шляхетність. Саме такою, у барвистому
вишиваному вбранні, в оточенні символічних квітів і дерев зобразив свою матір
Олександр у 1922 році. Живописний портрет Мотрони Саєнко, як і жіночі
портрети 1924-1925 років, що насичені українською орнаментикою, вже звернені
до декоративізму, святковості й сакральної урочистості зображення людини.
Тут з ’являється і характерний символізм, зображувальна умовність, що сягає
архаїки прадавніх цивілізацій, і не лише праслов’янських.
Особливості художньої мови Саєнків формувалися в умовах українського
ренесансу початку 20-х років. Це був зоряний час братів Кричевських і братів
Бойчуків, Георгія Нарбута і Ганни Собачко-Шостак. У традиціях неонаївізму,
сецесії та візантизму вони намагалися включити національне мистецтво у
світове, розширити культурно-історичну ауру української образотворчості.
Але, якщо Бойчуки йшли до іконописних методів Візантії, то Олександр
Саєнко занурився у візію Стародавньої Персії та Єгипту. На багатьох його
образах, від соломкових панно 20-х років до гобеленів 70-х років, лежить
печатка “єгиптизму”, східної фігуративності й орнаментики. Звичайно, це
лише стилізація орієнталізму, прагнення надати українським сюжетам
“класичного” звучання, наблизити фольклор до академізму. І такий
модерністський прийом виправдав себе, вводячи українську образотворчість
у світовий художній контекст. Водночас мелодії, ритми і гармонії саєнківських
образів залишилися етнонаціональними, бо за змістом і формою відтворювали
українську душу.
Зверненість “троїстих музик” до народних джерел, використання суто
фольклорних, міфологічних та історичних сюжетів можна побачити у творчості
Ніни Олександрівни Саєнко. Успадковуючи самобутні прийоми свого батька,
Сіверянський літопис 73
особливо у техніці інкрустації соломою та килимарства “українською ниткою”,
мисткиня додає свій “голос” у родинний “хорал”. Маючи (як і дід-садівник)
екологічні уподобання і біологічну освіту, поєднавши їх з мистецькою
енергетикою родоводу Саєнків, вона створює із соломи справжні зразки
українського декоративізму. Її “Купальська ніч”, “Синій птах”, “Орна
ментальна квітка” - це майже автентичні етнографічні витвори, які поєднали
в собі народне святовідношення і професійно виважену стилізацію. Є у Ніни
Олександрівни і розробка традиційних мотивів “диво-саду” роду Саєнків.
Перш за все це вітряк, який мисткиня називає “зачарованим”. На триптиху
із соломки він стоїть посеред квітучої природи, оздоблений символічним
зображенням дарів людської праці. Цей мотив бачимо і в батьківському
“Вітряку” (1972 р.), і в панно “Дума про хліб” (1973 р.), у композиційному
центрі якого знаходиться дід-вітряк із пшениці, що символізує багатий урожай.
По-друге, лейтмотивними у всіх Саєнків є стилізовані зображення птахів,
квітів, дерев. Вони притаманні художній ментальності українського народу,
позначаючи мрію про райське життя, про “диво-сад”. У Ніни Олександрівни
про це промовисто говорять гобеленові образи “Птахи” (1995 р.), “Райське
дерево” (1997 р.). А стилізовані зображення “дерев життя” у “Золотій осені”
(1996 р.) та інших творах нагадують ранні батьківські роботи, починаючи з
“Кіз під деревом” (1920 р.) і орнаментики на згадуваному портреті матері. Мало
які роботи Олександра Саєнка обходилися без символічного дерева (“Вівчар”,
“Збирання яблук”, “Козак Мамай”, “Реве та стогне Дніпр широкий” тощо).
Те ж саме сакральне розуміння “древа життя” бачимо і в Олени Саєнко
(Майданець). Проте улюблена тема в неї трансформується, проходячи
модернізацію з точки зору стилістики і семантичного наповнення. Стилістично
міфологічний символ вічності родового буття набуває умовних форм,
перетворюючись у знак, позначку світоглядних сенсів, у “фасцинацію”.
Семантично це означає розширення значення від архаїки “древа життя” до
його змістовного наповнення сучасними, а надто футуристичними сенсами.
Лесине “древо життя” стає лейтмотивом “Слов’янських мотивів”, домінує в
“Присвяті Олександру Саєнку”.
Семіотика, тобто знакова сфера Лесиних образів, імпонує поєднанням
традиційного і модерного в родоводі Саєнків. Олена Майданець створює
фактично нову декоративну знакову систему, переносячи сучасну художню
мову на гобелени, килими, тканину і навіть... писанки. Художні прийоми
народного мистецтва, творчі “техніки” свого уславленого діда онука
доповнює досягненнями українського авангарду, сучасними візуальними
схемами. На наших очах створюється нетрадиційна орнаментика, яка все ж
таки має етнонаціональний колорит, відтворюючи світоглядні й художні коди
українського декоративно-ужиткового мистецтва.
Ще один спільний мотив усіх Саєнків - це їх повага до слов’янських коренів
нашого народу. Йдеться не лише про безпосереднє звернення до слов’янських
сюжетів, як, наприклад, у “Декоративному сюжеті з фігурами” та жіночих
портретах Олександра Саєнка чи в “Трипільській легенді” та “Київській Русі”
його онучки. Всі троє з мистецького роду Саєнків наслідують давньо-
слов’янське святовідношення з його пантеїзмом, язичницьким поклонінням
Сонцю, Землі, усьому живому і квітучому. Естетичні особливості їхньої
декоративності народжуються із слов’янської душі праукраїнців, що
започаткована в орнаментальній культурі Мезинської стоянки, Артанії й
74 Сіверянський літопис
Трипілля. Мелодика і ритміка орнаментальних композицій Саєнків мають
найдавніші архаїчні джерела.
До речі, саме древня нонфігуративна орнаментика і традиційна опозиція
червоного-чорного виявляється в абстрактних образах Лесі - “Вічність” (1989
р.), “Червоне і чорне” (1990 р.), “Ритми часу” (1992 р.). Ці та інші роботи
“читаються” як вічні тексти культури, своєрідні філософські есе, в яких оповідь-
нарратив виголошується від імені Часу, для котрого минуле і майбутнє
зливаються у теперішньому. Може, тому сучасні авангардні писанки теж
сприймаються, як і завжди, в їх традиційному світоглядному значенні - як
символ життя, безперервного породження, безсмертя природи і народу.
Підсвідомий рівень національної ментальності виявляється і у філософській
символіці гобеленів (“Світило”, “Український соняшник”), батику (“Миттє
вість”, “Чумацький шлях”), живопису (“Надія”). “Український стиль”, який
зароджувався у 20-х роках у майстерні діда та його друзів-бойчукістів, домінує
і в образах на сучасні моральні та екологічні теми (“Живуть тополі у мені”,
“Гармонія”).
З іншого боку, творчість Саєнків органічно увійшла в європейський
художній простір. І не тільки тому, що мати і донька є членами Європейської
текстильної асоціації, виставлялися у Польщі, Франції та інших західно
європейських країнах. Починаючи з діда, мистецький рід з Чернігівщини
звертається до пошуку певних паралелей між українським та світовим
мистецтвом. Міфологічні змісти та художні праформи, історичні сюжети та
світоглядні акценти роблять саєнківські образи близькими до європейської
культурної свідомості, викликають зацікавленість західноєвропейського
глядача східноєвропейським декоративізмом. Художні витвори Саєнків - це
своєрідний феномен, естетичний артефакт не лише української, але й
європейської культури в її поліетнічному багатстві, міжнаціональному полілозі.
Мистецьке світовідношення родоводу Саєнків просякнуте музикою
народного святовідношення. Воно має неповторну метрику, витончену ритміку
горизонталей і вертикалей, малюнка і тла, гармонійних композицій постатей
або символів. “Музичність” майстрів української декоративності є цікавою і з
точки зору особистісних біографій. Відомо, що Олександр Саєнко з дитинства
був глухонімим, що, мабуть, і викликало його психологічну перебудову в бік
“синестезії” - підсилення одних органів чуттів за рахунок інших в єдиному
естетичному полі. А онука Леся грає на бандурі й співає українських пісень -
теж не тільки голосом, а й своїми співучими образами. Поет Микола
Сингаївський, пишучи про “гобеленову нитку” живого родоводу Саєнків,
порівнює їхнє “ніжне шиття” з піснею, що квітне барвами: “то співає душа у
майстрині, то руками чаклує вона”.
Ми ж сприймаємо саєнківський ансамбль митців як “троїстих музик”
української декоративності, що творять свято народної душі у барвистому
“диво-саді”, мрія про який зародилася ще 100 років тому на Борзнянщині.
Мистецьке “древо життя” росте далі, стаючи деревом майбутнього, деревом
надії.
Джерела та література:
Докладніше про життєвий шлях і творчість О. Ф. Саєнка див.: Олександр Саєнко: Альбом /Вступ.
стаття Г. А. Мєстєчкіна; Упоряд. Н. О. Саєнко. - К., 1980. - 23 с. текст., 68 п. репродукцій; Саєнко Н.
Про мого батька // Наука і культура. Україна: Щорічник. - К., 1989. - Вип. 23. - С. 518-525; Ніна
Саєнко. Олеся Майданець: імена // Родовід. - 1994. - № 9. - С. 10, 93; Адруг А. Від рідної землі і сонця
// Чернігівські відомості. - 1994. - 19 серпня; Велігоцька Н. Самобутня палітра митця (О. Ф. Саєнко) //
Сіверянський літопис 75
Образотворче мистецтво. - 1984. - № 3. - С. 20-21; Жук А. К. Чисте золото барв. - Народна творчість та
етнографія. - 1975. - N° 1. - С. 75-79; Качкан В. “Торкнись зозулиного крила” // Київ. - 1983. - № 10. - С.
159-163; Куценко П. Знак Сонця - долі благовісний знак: Із урочистого відкриття худож.-меморіального
музею “Садиба народного художника України Олександра Саєнка” у Борзні // Деснянська правда. -
1996. - 12 листопада; Молочко Я. - Золоті стебла Олександра Саєнка // Гарт. - 1996. - 15 листопада;
Найден О. С. Виставка творів О. Ф. Саєнка // Народна творчість та етнографія - 1984. - № 4. - С. 89-91;
Невичерпність джерела // Ранок. - 1978. - № 7. - С. 12-13; Сіверська Н. Чарівний світ Саєнка // Урядовий
кур’єр. - 1999. - 21 серпня; Українські радянські художники: Довідник. - К., 1972; Федорук О. К. Шлях
поступу // Народна творчість та етнографія. - 1990. - № 7. - С. 74-78; Юхимович В. Струни і крила //
Україна. - 1975. - № 2. - С. 12; Искусство стран и народов мира. Архитектура. Живопись. Скульптура.
Графика. Декоративное искусство / Краткая художественная энциклопедия. - т. 4. - М.: 1978 та ін.
76 Сіверянський літопис
|