Залучення екоіндустріальних парків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руйнації
Актуальність даного дослідження полягає в необхідності подолання економічної, екологічної та енергетичної криз України, що загрожує стійкості її економіки. Екоіндустріальні парки передбачають застосування інноваційного підходу до вирішення економіко-екологічних проблем. Мета статті ‒ дослідження рол...
Збережено в:
Дата: | 2024 |
---|---|
Автори: | , , |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут економіки промисловості НАН України
2024
|
Назва видання: | Економіка промисловості |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201264 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Залучення екоіндустріальних парків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руйнації / Д.О. Лазаренко, Я.В. Белінська, Д.О. Папук // Економіка промисловості. — 2024. — № 4 (108). — С. 34-48. — Бібліогр.: 43 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-201264 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-2012642025-01-10T18:58:44Z Залучення екоіндустріальних парків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руйнації Лазаренко, Д.О. Белінська, Я.В. Папук, Д.О. Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості Актуальність даного дослідження полягає в необхідності подолання економічної, екологічної та енергетичної криз України, що загрожує стійкості її економіки. Екоіндустріальні парки передбачають застосування інноваційного підходу до вирішення економіко-екологічних проблем. Мета статті ‒ дослідження ролі екоіндустріальних парків і визначення доцільності функціонування підприємств переробки будівельного сміття в Україні в контексті впровадження принципів циркулярної економіки та їх державної під-тримки. Предметом дослідження є екоіндустріальні парки, зокрема виробництва з переробки будівельного сміття. Використано загальнонаукові методи системного і порівняльного аналізу, статистичних розрахунків, метод узагальнень. Визначено переваги екоіндустріальних парків щодо: створення нових робочих місць у високотехнологічних секторах економіки; залучення інвестицій, оскільки вони дозволяють знизити виробничі витрати та підвищити конкурентоспроможність підприємств; зміцнення технологічної бази шляхом розвитку нових технологій та інновацій у сфері екологічно чистого виробництва; поліпшення екологічної ситуації через зменшення викидів шкідливих речовин в атмосферу, очищення водних ресурсів та збереження біорізноманіття; підвищення енергоефективності завдяки використанню відновлюваних джерел енергії та інших енергоефективних технологій, що дозволяє знизити залежність від традиційних енергоносіїв. Доведено, що одним із пріоритетних напрямів відбудови України відповідно до кращих світових стандартів і практик циркулярної економіки має стати переробка великої кількості будівельного сміття, що потребує розроблення відповідної стратегії. Аналіз практичних прикладів проєктів рециклінгу будівельних відходів із використанням міжнародного досвіду свідчить, що кожна гривня, вкладена в переробку будівельного сміття, може збільшити ВВП України на 6,25 грн за рахунок мультиплікативного ефекту (прямого і непрямого). Обґрунтовано необхідність розвитку в Україні екоіндустріальних парків. З цією метою уряд України запровадив такі заходи, як звільнення учасників парків від податку на прибуток, імпортного мита та податку на додану вартість на ввезення обладнання для виробництва в таких парках; надання пільг щодо сплати земельного податку та податків на нерухомість; надання коштів на безповоротній основі для облаштування та/або будівництва об’єктів суміжної інфраструктури індустріальних парків, компенсації відсоткової ставки за кредитами (позиками) на облаштування тощо. The relevance of this study lies in the need to solve the economic, environmental and energy crises in Ukraine, which threaten the stability of its economy. Eco-industrial parks offer an innovative approach to solving economic and environmental problems. The purpose of the article is to study the role of eco-industrial parks and study the expediency of the operation of construction waste processing enterprises in Ukraine in the context of the implementation of the principles of circular economy and their state support. The subject of the research is eco-industrial parks, in particular enterprises for the processing of construction waste. Common scientific methods of systematic and comparative analysis, statistical calculations, and the method of generalizations were used. Among the obtained results, the following should be noted: the advantages of EIP regarding the creation of new jobs in high-tech sectors of the economy were determined; attraction of investments, as they allow to reduce production costs and increase the competitiveness of enterprises; strengthening the technological base through the development of new technologies and innovations in the field of environmentally friendly production; improvement of the ecological situation through reduction of emissions of harmful substances into the atmosphere, purification of water resources and preservation of biodiversity; increasing energy efficiency through the use of renewable energy sources and other energy-efficient technologies, which allows for reducing dependence on traditional energy resources. It has been proven that one of the priority directions for the reconstruction of Ukraine in accordance with the best global standards and practices of the circular economy should be the processing of a large amount of construction waste, which requires the development of an appropriate strategy. The analysis of practical examples of construction waste recycling projects with the use of international experience provided grounds for asserting that each hryvnia invested in the processing of construction waste can increase the GDP of Ukraine by 6.25 hryvnias due to the multiplier effect (direct and indirect). Conclusions were made regarding the need for the development of eco-industrial parks in Ukraine, for which the government of Ukraine introduced measures such as exempting park participants of income tax, import duties and value added tax on importing equipment for production in such parks, granting land and real estate tax relief, provision of funds on an irrevocable basis for arrangement and/or construction of objects of adjacent infrastructure for industrial parks, compensation of interest rate on credits (loans) for facility planning, etc. 2024 Article Залучення екоіндустріальних парків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руйнації / Д.О. Лазаренко, Я.В. Белінська, Д.О. Папук // Економіка промисловості. — 2024. — № 4 (108). — С. 34-48. — Бібліогр.: 43 назв. — укр. 1562-109Х DOI: http://doi.org/10.15407/econindustry2024.04.034 JEL: Q53, L52 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201264 338.3:330.322.54 uk Економіка промисловості Інститут економіки промисловості НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості |
spellingShingle |
Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості Лазаренко, Д.О. Белінська, Я.В. Папук, Д.О. Залучення екоіндустріальних парків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руйнації Економіка промисловості |
description |
Актуальність даного дослідження полягає в необхідності подолання економічної, екологічної та енергетичної криз України, що загрожує стійкості її економіки. Екоіндустріальні парки передбачають застосування інноваційного підходу до вирішення економіко-екологічних проблем. Мета статті ‒ дослідження ролі екоіндустріальних парків і визначення доцільності функціонування підприємств переробки будівельного сміття в Україні в контексті впровадження принципів циркулярної економіки та їх державної під-тримки. Предметом дослідження є екоіндустріальні парки, зокрема виробництва з переробки будівельного сміття. Використано загальнонаукові методи системного і порівняльного аналізу, статистичних розрахунків, метод узагальнень. Визначено переваги екоіндустріальних парків щодо: створення нових робочих місць у високотехнологічних секторах економіки; залучення інвестицій, оскільки вони дозволяють знизити виробничі витрати та підвищити конкурентоспроможність підприємств; зміцнення технологічної бази шляхом розвитку нових технологій та інновацій у сфері екологічно чистого виробництва; поліпшення екологічної ситуації через зменшення викидів шкідливих речовин в атмосферу, очищення водних ресурсів та збереження біорізноманіття; підвищення енергоефективності завдяки використанню відновлюваних джерел енергії та інших енергоефективних технологій, що дозволяє знизити залежність від традиційних енергоносіїв. Доведено, що одним із пріоритетних напрямів відбудови України відповідно до кращих світових стандартів і практик циркулярної економіки має стати переробка великої кількості будівельного сміття, що потребує розроблення відповідної стратегії. Аналіз практичних прикладів проєктів рециклінгу будівельних відходів із використанням міжнародного досвіду свідчить, що кожна гривня, вкладена в переробку будівельного сміття, може збільшити ВВП України на 6,25 грн за рахунок мультиплікативного ефекту (прямого і непрямого). Обґрунтовано необхідність розвитку в Україні екоіндустріальних парків. З цією метою уряд України запровадив такі заходи, як звільнення учасників парків від податку на прибуток, імпортного мита та податку на додану вартість на ввезення обладнання для виробництва в таких парках; надання пільг щодо сплати земельного податку та податків на нерухомість; надання коштів на безповоротній основі для облаштування та/або будівництва об’єктів суміжної інфраструктури індустріальних парків, компенсації відсоткової ставки за кредитами (позиками) на облаштування тощо. |
format |
Article |
author |
Лазаренко, Д.О. Белінська, Я.В. Папук, Д.О. |
author_facet |
Лазаренко, Д.О. Белінська, Я.В. Папук, Д.О. |
author_sort |
Лазаренко, Д.О. |
title |
Залучення екоіндустріальних парків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руйнації |
title_short |
Залучення екоіндустріальних парків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руйнації |
title_full |
Залучення екоіндустріальних парків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руйнації |
title_fullStr |
Залучення екоіндустріальних парків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руйнації |
title_full_unstemmed |
Залучення екоіндустріальних парків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руйнації |
title_sort |
залучення екоіндустріальних парків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руйнації |
publisher |
Інститут економіки промисловості НАН України |
publishDate |
2024 |
topic_facet |
Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201264 |
citation_txt |
Залучення екоіндустріальних парків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руйнації / Д.О. Лазаренко, Я.В. Белінська, Д.О. Папук // Економіка промисловості. — 2024. — № 4 (108). — С. 34-48. — Бібліогр.: 43 назв. — укр. |
series |
Економіка промисловості |
work_keys_str_mv |
AT lazarenkodo zalučennâekoíndustríalʹnihparkívucirkulârnuekonomíkuderžavnapídtrimkapídpriêmstvízpererobkiproduktívrujnacíí AT belínsʹkaâv zalučennâekoíndustríalʹnihparkívucirkulârnuekonomíkuderžavnapídtrimkapídpriêmstvízpererobkiproduktívrujnacíí AT papukdo zalučennâekoíndustríalʹnihparkívucirkulârnuekonomíkuderžavnapídtrimkapídpriêmstvízpererobkiproduktívrujnacíí |
first_indexed |
2025-02-09T04:25:49Z |
last_indexed |
2025-02-09T04:25:49Z |
_version_ |
1823552464402513920 |
fulltext |
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
34 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 4 (108)
УДК 338.3:330.322.54 DOI: http://doi.org/10.15407/econindustry2024.04.034
Дмитро Олександрович Лазаренко,
доктор екон. наук, професор
Державний податковий університет України
вул. Університетська, 31, м. Ірпінь, 08201, Україна
E-mail: lazd77@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-9957-6311;
Яніна Василівна Белінська,
доктор екон. наук, професор
Державний податковий університет України
вул. Університетська, 31, м. Ірпінь, 08201, Україна
E-mail: 071065@ukr.net
https://orcid.org/0000-0002-9685-0434;
Дмитро Олександрович Папук,
аспірант
Інститут економіки промисловості НАН України,
вул. Марії Капніст, 2, м. Київ, 03057, Україна
E-mail: Dpgym@ukr.net
https://orcid.org/0009-0000-0409-8939
ЗАЛУЧЕННЯ ЕКОІНДУСТРІАЛЬНИХ ПАРКІВ У ЦИРКУЛЯРНУ ЕКОНОМІКУ:
ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА ПІДПРИЄМСТВ ІЗ ПЕРЕРОБКИ
ПРОДУКТІВ РУЙНАЦІЇ
Актуальність даного дослідження полягає в необхідності подолання економічної, еко-
логічної та енергетичної криз України, що загрожує стійкості її економіки. Екоіндустріальні
парки передбачають застосування інноваційного підходу до вирішення економіко-екологіч-
них проблем. Мета статті ‒ дослідження ролі екоіндустріальних парків і визначення доціль-
ності функціонування підприємств переробки будівельного сміття в Україні в контексті
впровадження принципів циркулярної економіки та їх державної підтримки. Предметом
дослідження є екоіндустріальні парки, зокрема виробництва з переробки будівельного
сміття. Використано загальнонаукові методи системного і порівняльного аналізу, статис-
тичних розрахунків, метод узагальнень. Визначено переваги екоіндустріальних парків щодо:
створення нових робочих місць у високотехнологічних секторах економіки; залучення інве-
стицій, оскільки вони дозволяють знизити виробничі витрати та підвищити конкурентоспро-
можність підприємств; зміцнення технологічної бази шляхом розвитку нових технологій та
інновацій у сфері екологічно чистого виробництва; поліпшення екологічної ситуації через
зменшення викидів шкідливих речовин в атмосферу, очищення водних ресурсів та збере-
ження біорізноманіття; підвищення енергоефективності завдяки використанню відновлюва-
них джерел енергії та інших енергоефективних технологій, що дозволяє знизити залежність
від традиційних енергоносіїв. Доведено, що одним із пріоритетних напрямів відбудови Ук-
раїни відповідно до кращих світових стандартів і практик циркулярної економіки має стати
переробка великої кількості будівельного сміття, що потребує розроблення відповідної стра-
тегії. Аналіз практичних прикладів проєктів рециклінгу будівельних відходів із використан-
ням міжнародного досвіду свідчить, що кожна гривня, вкладена в переробку будівельного
сміття, може збільшити ВВП України на 6,25 грн за рахунок мультиплікативного ефекту
(прямого і непрямого). Обґрунтовано необхідність розвитку в Україні екоіндустріальних
парків. З цією метою уряд України запровадив такі заходи, як звільнення учасників парків
від податку на прибуток, імпортного мита та податку на додану вартість на ввезення облад-
нання для виробництва в таких парках; надання пільг щодо сплати земельного податку та
© Видавець ВД «Академперіодика» НАН України, 2024
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 35
2024, № 4 (108)
податків на нерухомість; надання коштів на безповоротній основі для облаштування та/або
будівництва об’єктів суміжної інфраструктури індустріальних парків, компенсації відсотко-
вої ставки за кредитами (позиками) на облаштування тощо.
Ключові слова: екоіндустріальні парки, переробка будівельного сміття, відновлення
промислових підприємств, державна підтримка індустріальних парків, циркулярна еконо-
міка, рециклінг.
JEL: Q53, L52
На сучасному етапі розвитку Україна
має економічну, екологічну й енергетичну
кризи, що загрожує стійкості її економіки.
Водночас потреба в подоланні екологічної
кризи та необхідність «зеленого» переходу
до циркулярної економіки набуває все біль-
шої актуальності у світі. Зростання кіль-
кості населення та індустріалізація призво-
дять до виснаження природних ресурсів, за-
бруднення довкілля та зміни клімату. Це ак-
туалізує завдання пошуку нових, більш еко-
логічних моделей економічного розвитку
країн.
Екоіндустріальні парки (ЕІП) перед-
бачають застосування інноваційного під-
ходу до вирішення економіко-екологічних
проблем, оскільки вони об'єднують на одній
території різноманітні підприємства, що
взаємодіють між собою, використовуючи
відходи одних як сировину для інших. Цик-
лічність виробничих бізнес-процесів дозво-
ляє мінімізувати споживання ресурсів, змен-
шити кількість відходів і забруднень, а та-
кож підвищити енергоефективність вироб-
ництва.
Основу функціонування ЕІП станов-
лять принципи циркулярної економіки. На
відміну від лінійної економіки, заснованої
на моделі «видобуток-виробництво-спожи-
вання-утилізація», циркулярна передбачає
створення замкнутих циклів, де відходи ста-
ють ресурсами. Це дозволяє досягти більш
економного використання природних ресу-
рсів і зменшити тиск на довкілля.
Великі витрати на ЕІП роблять їх за-
надто ризикованими проєктами для приват-
них інвесторів, тому держава відіграє про-
відну роль у їх формуванні та підтримці, що
обумовлено необхідністю створення нових
робочих місць, залучення інвестицій, зміц-
нення технологічної бази та вирішення
екологічних проблем. Усе це посилює зна-
чення «зеленого» напряму в економіці.
Проблема розвитку екоіндустріаль-
них парків активно досліджується науков-
цями і практиками. Наукові праці вітчизня-
них учених, таких як О. Івашко, В. Галасюк,
Н. Шевчук, охоплюють широкий спектр пи-
тань: від теоретичних засад створення еко-
індустріальних парків до практичних аспек-
тів їх функціонування. Особлива увага при-
діляється аналізу міжнародного досвіду, ви-
явленню сильних і слабких сторін українсь-
кої моделі екоіндустріальних парків, а та-
кож розробленню рекомендацій щодо під-
вищення їх ефективності. Теоретичні та
практичні аспекти розвитку індустріальних
парків у системі інвестиційної безпеки дер-
жави проаналізував О. Івашко, що дозво-
лило йому «вписати» їх у цю систему, ви-
значити основні загрози, ризики та переваги
розвитку індустріальних парків для еконо-
мічної безпеки України (Ivashko, 2018). Сві-
товий досвід створення індустріальних пар-
ків, а також перспектив і можливостей в Ук-
раїні досліджують В. Галасюк (Halasiuk,
2018) та Н. Шевчук (Shevchuk, 2021). В. Бой-
ко розглядає індустріальні парки як меха-
нізм залучення інвестицій для відновлення
економіки у післявоєнний період, що ство-
рило теоретичні основи для практичних
рекомендацій щодо дій держави на поточ-
ному етапі (Boiko, 2023). О. Марчишинець
та С. Марчишинець визначають можливості
використання індустріальних парків як ін-
струмент залучення інвестицій у реальний
сектор економіки регіону (Marchyshynets,
2017). Акцент на регіональному аспекті
функціонування екоіндустріальних парків
дозволив розробити пропозиції щодо розмі-
щення парків по території України з макси-
мальним використанням потенціалу регіонів.
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
36 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 4 (108)
Мета статті ‒ дослідження ролі екоі-
ндустріальних парків і визначення доціль-
ності функціонування підприємств переро-
бки будівельного сміття в Україні в кон-
тексті впровадження принципів циркуляр-
ної економіки.
Екоіндустріальний парк – це спіль-
нота виробників і постачальників послуг,
розташованих на спільній території. Учас-
ники цієї спільноти відкриті та співпрацю-
ють між собою з метою підвищення еконо-
мічних, екологічних і соціальних показни-
ків діяльності шляхом управління спіль-
ними ресурсами. На практиці це спеціальна
зона промислового призначення, яка сприяє
сталому розвитку в результаті забезпечення
соціальних, економічних й екологічних па-
раметрів у процесах вибору розташування,
планування, управління та повсякденного
функціонування із застосуванням цирку-
лярних технологій.
Ідея екоіндустріальних парків зароди-
лася на початку 1990-х років як відповідь на
проблему посилення впливу промисловості
на довкілля. Уперше концепцію екоіндуст-
ріальних парків винесли на обговорення у
1992 р. на конференції Організації Об’єдна-
них Націй з довкілля та розвитку у Ріо-де-
Жанейро. У 1990-х роках країни Європи,
США, Японія, Канада, Китай та Індія офі-
ційно прийняли концепції еко-індустріаль-
ного розвитку. Спочатку наголошувалося
на зменшенні відходів і забруднення. Проте
з часом концепція ЕІП еволюціонувала,
охопивши ширший спектр питань сталого
розвитку, включаючи економічні та соціа-
льні аспекти. Сьогодні ЕІП розглядаються
як інструмент для створення більш стійких
і конкурентоспроможних промислових кла-
стерів, де підприємства співпрацюють для
ефективного використання ресурсів і міні-
мізації негативного впливу на навколишнє
середовище. ЕІП надають можливість роз-
ташувати виробництва на майданчиках, які
забезпечені відповідною фізичною та соціа-
льною інфраструктурою, з адміністратив-
ною підтримкою менеджерської компанії та
можливостями співпрацювати з іншими за-
ради економії ресурсів, вартість на які пос-
тійно зростає в Україні, та вторинного вико-
ристання ресурсів через їх переробку. Кон-
цепція ЕІП передбачає застосування інтег-
рованого підходу до управління промисло-
вими зонами, спрямованого на мінімізацію
негативного впливу на довкілля та підви-
щення економічної ефективності. На від-
міну від традиційних індустріальних зон,
ЕІП сприяють співпраці між підприємст-
вами, обміну ресурсами та енергією, а та-
кож упровадженню інноваційних техноло-
гій.
Екоіндустріальні парки мають значні
переваги для розміщення підприємств, які
здійснюють утилізацію та переробку буді-
вельних відходів, а саме:
інтеграція ресурсів ‒ екоіндустріальні
парки створюють умови для обміну матері-
алами, енергією та відходами між підприєм-
ствами. Підприємства з переробки будіве-
льних відходів можуть використовувати за-
лишкові матеріали інших компаній, що зни-
жує витрати на сировину й енергію;
екологічна інфраструктура ‒ такі па-
рки забезпечені необхідною інфраструкту-
рою для технологічної обробки відходів, що
полегшує роботу з утилізацією та мінімізує
вплив на довкілля;
зниження витрат ‒ спільне викорис-
тання інфраструктури (дороги, комунікації,
переробні заводи) і логістичних ресурсів
скорочує операційні витрати для підпри-
ємств з утилізації будівельних відходів;
доступ до технологій ‒ екондустріа-
льні парки сприяють упровадженню іннова-
ційних технологій і процесів, що підвищу-
ють ефективність утилізації та переробки
відходів, дозволяючи підприємствам опти-
мізувати свої виробничі процеси;
підтримка циркулярної економіки ‒
розташування в екоіндустріальних парках
сприяє реалізації принципів циркулярної
економіки, де будівельні відходи можуть
бути перероблені та використані повторно в
будівництві або для інших цілей;
стимули від уряду ‒ багато країн нада-
ють фінансові або податкові пільги підпри-
ємствам, які працюють в екоіндустріальних
парках і впроваджують екологічні практи-
ки;
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 37
2024, № 4 (108)
«зелений» імідж ‒ розміщення в тако-
му парку поліпшує репутацію компанії, під-
креслюючи її відданість екологічним прин-
ципам і відповідальність перед суспільст-
вом.
Учасники індустріальних парків (ІП)
в Україні можуть одержати податкові пре-
ференції, передбачені законодавством для
стимулювання інвестицій у такі проєкти.
Основні податкові пільги включають:
1. Звільнення від податку на прибу-
ток. Учасники ЕІП можуть бути звільнені
від сплати податку на прибуток протягом
перших 10 років з моменту отримання при-
бутку від діяльності на території індустріа-
льного парку.
2. Звільнення від сплати ПДВ на ім-
порт обладнання. Учасники ЕІП звільня-
ються від сплати податку на додану вартість
(ПДВ) при ввезенні обладнання, що не ви-
робляється в Україні та буде використову-
ватися для виробничих потреб на території
індустріального парку.
3. Зниження податку на землю. Міс-
цеві органи влади можуть надавати знижки
або повне звільнення від сплати податку на
землю для учасників ЕІП на певний період.
Це може значно скоротити операційні ви-
трати компаній.
4. Звільнення від ввізного мита. Уча-
сники ІП можуть бути звільнені від ввізного
мита на обладнання та інші матеріали, які
використовуються для будівництва чи мо-
дернізації виробничих потужностей.
5. Прискорена амортизація основних
засобів. Підприємства, які працюють в інду-
стріальних парках, можуть скористатися
прискореною амортизацією основних засо-
бів, що дозволяє швидше списувати вар-
тість обладнання та інших інвестицій, зни-
жуючи податкове навантаження.
6. Пільги на місцеві податки та збори.
Місцеві органи влади можуть надавати до-
даткові пільги або звільнення від певних мі-
сцевих податків і зборів для учасників ЕІП,
що сприяє розвитку економічної активності
на регіональному рівні.
Незважаючи на переваги, досить ви-
сокі витрати на створення ЕІП роблять ці
проєкти занадто ризикованими для приват-
них інвесторів, що потребує державної під-
тримки. До повномасштабного вторгнення
в Україні була низка зареєстрованих індус-
тріальних парків, проте на практиці лише
одиниці з них ефективно працювали. Наразі
з урахуванням рекомендацій та за підтрим-
ки UNIDO Міністерство економіки України
працює над Національною стратегією інду-
стріальних парків, яка враховуватиме поло-
ження про екоіндустріальні парки. Пара-
лельно з цим бізнес уже може запроваджу-
вати сталі практики та налагоджувати спів-
працю, що відповідає критеріям екоіндуст-
ріальних парків, закріплених у Міжнарод-
них положеннях про екоіндустріальні пар-
ки.
Останнім часом процес створення ЕІП
активізувався. 15 березня 2024 р. Кабінет
Міністрів України ухвалив рішення про
включення до Реєстру індустріальних (про-
мислових) парків двох парків у двох облас-
тях на заході України. У Рівненській області
на площі 28,1 га створено індустріальний
парк «Форментор» зі спеціалізацією у сфе-
рах переробної промисловості, інформації
та телекомунікацій, альтернативної енерге-
тики, машинобудування, переробки та ути-
лізації відходів, науково-технічної діяль-
ності. Цей індустріальний парк, який спеці-
алізується на промисловій переробці, має
1400 робочих місць, а також інвестиції на
суму 1 млрд грн.
Індустріальний парк «ІнПарк Борис-
лав» буде створений на площі понад 20 га
на Львівщині. Спеціалізація – переробна
промисловість з акцентом на меблеву про-
мисловість і виробництво транспортних
засобів. Очікується створення більш ніж
2300 робочих місць і залучення інвестицій
на суму 2 млрд грн (Marchyshynets, 2017).
Для стимулювання індустріальних па-
рків урядом було запроваджено низку пре-
ференцій, зокрема звільнення учасників па-
рків від податку на прибуток, від імпорт-
ного мита та податку на додану вартість на
ввезення обладнання для виробництва в та-
ких парках, надання пільг щодо сплати зе-
мельного податку та податків на нерухо-
мість, надання коштів на безповоротній ос-
нові для облаштування та/або будівництва
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
38 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 4 (108)
об’єктів суміжної інфраструктури індустрі-
альних парків, компенсації відсоткової
ставки за кредитами (позиками) на облаш-
тування тощо (Стратегія розвитку, 2023).
У Стратегії розвитку індустріальних
парків на період до 2030 року розроблено
рекомендації для їх упровадження. На функ-
ціонування індустріальних парків позитив-
но впливатиме реалізація таких заходів:
створення умов для сталого розвитку
індустріальних парків на кшталт інвести-
ційних майданчиків, забезпечених необхід-
ною інженерно-транспортною інфраструк-
турою;
постійне стимулювання резидентів ін-
дустріальних парків;
розроблення планів регіональної стра-
тегії розвитку мережі індустріальних планів
із визначенням пріоритетності реалізації ві-
дповідних конкретних заходів;
створення умов для першочергового
забезпечення електроенергією майданчи-
ків, на яких планується створення індустрі-
альних парків, а також підключення їх до іс-
нуючих електричних мереж;
з метою запровадження моделі еко-ін-
дустріальних парків забезпечення підтри-
мки з боку державних органів програми
розвитку індустріальних парків шляхом фі-
нансування заходів щодо поліпшення еко-
номічних, енергетичних й екологічних по-
казників їх функціонування (Нordiichuk,
2022).
Слід зауважити, що фінансування ЕІП
на території України виведено з-під дії за-
кону «Про державну допомогу». У прин-
ципі таке положення суперечить міжнарод-
ним зобов’язанням за Угодою про асоціа-
цію з ЄС, що може стати джерелом проблем
у майбутньому, коли Україна стане повно-
цінним членом ЄС.
Згідно із законодавством індустріаль-
ний парк може отримати до 150 млн грн
(3,8 млн дол.) на умовах співфінансування
50/50. Для індустріальних парків на деоку-
пованих територіях держава покриває 80%
видатків (до 150 млн грн). Також пропону-
ється відшкодування 50% вартості приєд-
нання до електричних мереж (максимальна
сума становить 150 млн грн). Щоб отримати
фінансування, в індустріальному парку має
бути побудовано не менше 5000 м2 вироб-
ничих площ і залучено не менше двох учас-
ників протягом трьох років.
У 2024 р. в Україні створено повний
каталог індустріальних парків. Виключення
з меж дії Закону «Про державну допомогу»
бюджетної підтримки індустріальних пар-
ків не заважає уповноваженому органу з пи-
тань державної допомоги – Антимонополь-
ному комітету (АМК) оцінювати програми
державної підтримки індустріальних пар-
ків, як того вимагає Угода про асоціацію та
зазначено в роз’ясненнях комітету щодо дії
закону про державну допомогу під час во-
єнного стану.
Таким чином, державна підтримка
створення екоіндустріальних парків згідно з
принципами циркулярної економіки є важ-
ливим кроком у процесі переходу до сталого
розвитку та вирішення гострих енергетич-
них й екологічних проблем, коли відходи од-
них підприємств стають сировиною для ін-
ших. У руслі євроінтеграції уряд України
прагне змінити енергетичну політику, що пе-
редбачає впровадження «зеленої» енерге-
тики та вторинного використання ресурсів.
У результаті обстрілів в Україні загостри-
лися енергетичні проблеми, було зруйновано
значну частину промислового потенціалу та
накопичився значний обсяг будівельних від-
ходів. У даному контексті актуалізувалося
завдання переробки будівельних відходів
згідно з принципами циркулярної економіки.
В Україні станом на 2023 рік, за оцін-
ками ООН та інших міжнародних організа-
цій (Ministry of Environmental Protection and
Natural Resources of U kraine, 2023), через
велику кількість руйнувань накопичилося
багато вторинної будівельної сировини.
Наприклад, лише в Київській області обсяг
будівельних відходів становить понад
75,000 м3, і це лише початковий етап очи-
щення та розбирання завалів. Загальна пло-
ща пошкоджених або зруйнованих об’єктів
становить 83,1 млн м2, або 8,2% від загаль-
ної площі житлового фонду України. За да-
ними обласних військових адміністрацій
станом на 31.10.2023 р. найбільша кількість
відходів від руйнувань фіксується у Ки-
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 39
2024, № 4 (108)
ївській, Херсонській, Харківській, Микола-
ївській, Донецькій та Запорізькій областях
(див. рисунок). Від початку повномасш-
табного вторгнення РФ в Україні вже утво-
рилося понад 670 тис. т відходів руйнації.
Рисунок – Регіональний розподіл кількості зруйнованих або пошкоджених об’єктів
житлового фонду, тис. од.
Джерело: складено за (KSE Report on damages to infrastructure from the destruction caused by Russia's military
aggression against Ukraine as of January 2024. URL: https://kse.ua/wpcontent/uploads/2024/05/Eng_01.01.24_
Damages_Report.pdf).
Ступінь пошкоджень будівель і спо-
руд може бути різним. Звіт про прямі збитки
інфраструктури від руйнувань унаслідок во-
єнної агресії РФ проти України станом на
початок 2024 р. містить такі показники:
часткового пошкодження (ступінь
руйнування менше або дорівнює 10%) за-
знали 16,9 тис. житлових будівель (загальна
площа – 15,6 млн м2);
середніх пошкоджень (ступінь руйну-
вання – від 10 до 40%) зазнали 84,5 тис.
житлових будівель (загальна площа –
48,12 млн м2);
повністю зруйновано (ступінь руйну-
вання – понад 40%) зазнали 65,8 тис.
житлових будівель (загальна площа –
25,24 млн м2).
Таким чином, одним із пріоритетних
напрямів відбудови України відповідно до
кращих світових стандартів і практик цир-
кулярної економіки має стати переробка ве-
ликої кількості будівельного сміття. Це по-
требує розроблення стратегії поводження з
будівельними відходами, зокрема на рівні
громад. Доцільно розглянути декілька прак-
тичних прикладів з урахуванням міжнарод-
ного досвіду.
У табл. 1 наведено розрахунки проєк-
ту рециклінгу уламків сирійського міста
Алеппо, де внаслідок бойових дій утвори-
лося 15 млн т будівельного сміття.
У разі переробки сміття вартість його
транспортування на утилізацію та обсяги
шкідливих викидів зменшуються, створю-
ється цінність із переробленого матеріалу,
забезпечується зайнятість місцевого насе-
лення.
Ефективно вирішують завдання пере-
робки будівельного сміття спеціальні мобі-
льні установки (табл. 2). Високоякісні та ін-
новаційні рішення в галузі дробильного об-
ладнання розробляють провідні світові ви-
робники, насамперед Sandvik (Швеція) та
Metso Outotec (Фінляндія), які пропонують
потужні мобільні дробарки. Крім цього на
світовому ринку, зокрема в Україні, вигото-
вляють установки компактного класу з не
дуже високою продуктивністю.
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
40 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 4 (108)
Таблиця 1 – Варіанти утилізації будівельного сміття, яке утворилося в м. Алеппо
Показники
Вивезення
на звалище
Переробка
в межах міста
Переробка
в передмісті
Грошові витрати, млн дол. 253 133 112
Витрати часу, років 12,5 6,5 6,0
Сировина з відходів, млн т 15,0 5,5 6,0
Масштаби рециклінгу, % 0 63 61
Емісія CO2, млн т 73 27 26
Нові робочі місця, од. 2600 8000 5400
Джерело: складено авторами.
Таблиця 2 – Потужність мобільних установок для переробки будівельного сміття зару-
біжних і вітчизняних виробників
Виробник, країна Сировина
Продуктивність,
т/год.
Sandvik (Швеція) Знос і переробка відходів 440
Metso Outotec (Фінляндія) Тверда порода, бетонні відходи до 400
AIMIX (Китай) Бетонні відходи, цегляні відходи,
асфальтові відходи 100-500
Fabo (Туреччина) Твердий камінь 200-450
RUBBLE MASTER (Австрія) Будівельне сміття до 200
Арієс-Україна (Україна) Бетон, залізобетон, асфальтобетон 140-200
Ківшсервіс (Україна) Будівельне сміття 120-140
Джерело: складено за (Circularity Dataset Standardization, 2020).
Мобільні установки для переробки
будівельного сміття базуються на викорис-
танні рециклінгу і шеренгових принципів.
Загалом рециклінг передбачає перехід від
традиційної лінійної економіки, яка базу-
ється на принципі ланцюгів «видобуток-ви-
робництво-споживання-захоронення», до
економіки, в якій ресурси використову-
ються повторно і максимально ефективно, –
циркулярної. Непрямими позитивними на-
слідками рециклінгу є зменшення обсягів
захоронення відходів, зниження рівня за-
бруднення навколишнього середовища та
збереження природних ресурсів.
У рамках рециклінгу будівельні від-
ходи та будівельне сміття розглядаються як
фракції для цінних матеріальних ресурсів,
які можуть бути застосовані для виробниц-
тва нових будівельних матеріалів. Тому
продуктивне використання будівельних ві-
дходів і включення їх як матеріальної ос-
нови до нових будівельних виробів (сумі-
шей) передбачає продовження ланцюгів до-
даної вартості та потребує створення спеці-
алізованої лабораторії з дослідження фрак-
цій і подальшої переробки продуктів руйна-
ції та будівельних відходів у нові матеріали.
Проєкт створення такої лабораторії перед-
бачає використання принципів циркулярної
економіки і дозволяє врахувати соціальну,
екологічну і комерційну складові проблеми
«зеленого» відновлення.
Запропоновано такі етапи проєкту:
1. Перші два роки – запуск бізнес-
процесів сортування і подрібнення будівель-
ного сміття з використанням орендованого
(за принципами шерингової економіки) або
придбаного спецобладнання.
2. Запуск спеціалізованої лабораторії
з дослідження і подальшої переробки про-
дуктів руйнації та будівельних відходів. На
цьому етапі планується запуск виробничих
потужностей щодо переробки будівельного
сміття в готові будівельні матеріали.
3. Запуск бізнес-процесів із виробни-
цтва спецтехніки (передусім подрібнювачі)
(табл. 3).
Економічний ефект від функціону-
вання мережі таких переробних підпри-
ємств очікується на рівні 0,5-1,2% прямого
впливу на ВВП України щорічно, з ураху-
ванням податків та інших інвестицій у бю-
джет України та завдяки прямому і непря-
мому економічному ефекту їх діяльності.
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 41
2024, № 4 (108)
Таблиця 3 – Складові етапів реалізації проєкту
Складові
Етап 1.
Сортування і
подрібнення
будівельного
сміття
Етап 2. Лабора-
торне дослід-
ження і подальша
переробка про-
дуктів руйнації
та будівельних
відходів
Етап 3. Застосу-
вання шерингової
бізнес-моделі вико-
ристання спецтех-
ніки за стандартом
ISO/DIS 59020
(Гіпотеза)
Час реалізації етапу проєкту, років 2 2 2-5
Кількість інвестицій млн дол. США 3 5 30
Кількість задіяних громад 10 100 150
Кількість робочих місць на 1 ділянці 40 60 400
Продуктивність 500 тис. т
відходів
1 млн т
відходів
3 тис. дробарок
на рік
Середня вартість обладнання, дол.
США
70 тис. 1,5 млн 3 млн
Дохідність виробничого підприємс-
тва, млн дол. США / рік
0,5 1 10
Масштабування проєкту, млн т буді-
вельних відходів
до 1 до 5 до 10
Оцінка потенційної зайнятості:
загальна кількість працівників 450 1000 5500
Виробничий персонал 400 920 5000
Адміністративний персонал 50 80 500
Частка виробленої продукції за проє-
ктом, млн дол. США
1,2 7,5 21
Джерело: складено авторами.
Отже, при збільшенні потужності
проєкту до 1 млн т / рік, збереженні серед-
ньої норми рентабельності 20% і зменшенні
кількості адміністративного персоналу до
500 осіб частка виробленої продукції складе
приблизно 21 млн дол.
Щодо визначення мультиплікатив-
ного впливу для економіки від переробки
будівельного сміття, то потребують ураху-
вання декілька ключових чинників, а саме:
економічний вплив переробки ‒ зни-
ження витрат на захоронення відходів;
створення нових робочих місць у секторі
переробки та логістики; підвищення дохо-
дів у суміжних галузях (виробництво нових
матеріалів);
збільшення споживчих витрат ‒ за-
вдяки підвищенню доходів працівників, за-
йнятих у переробці будівельного сміття,
зростають споживчі витрати домогоспо-
дарств. Це сприяє підвищенню попиту на
товари та послуги в інших секторах еконо-
міки;
екологічні вигоди ‒ зниження забруд-
нення довкілля та покращення екологічного
стану регіонів, підвищення їх привабливо-
сті для інвесторів і туристів.
Підсумковий мультиплікативний
ефект для економіки від переробки сміття
можна розрахувати за формулою
ME=1/(1−MPC×k),
де ME – мультиплікативний ефект;
MPC – гранична схильність до спожи-
вання;
k – коефіцієнт, що відображає економіч-
ний вплив від переробки відходів.
Гранична схильність до споживання в
Україні становить приблизно 0,7 (тобто до-
могосподарства витрачають на споживання
70% доходів).
Коефіцієнт k для галузі переробки бу-
дівельного сміття може включати вплив на
зайнятість, зростання доходів та інші чин-
ники, які оцінюються на основі галузевих
даних. Якщо припустити, що k для цієї га-
лузі дорівнює 1,2 (наприклад, з урахуван-
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
42 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 4 (108)
ням інвестицій у нові технології, додатко-
вих витрат на збут продукції тощо), то
ME=1/(1−0,7×1,2)=6,25.
Це означає, що кожна гривня, вкла-
дена в переробку будівельного сміття, може
збільшити ВВП України на 6,25 грн за
рахунок мультиплікативного ефекту (пря-
мого і непрямого).
Приклад орієнтовних параметрів
проєкту переробки сміття в Україні наве-
дено в табл. 4.
Таблиця 4 – Розрахунок проєкту переробки сміття в реаліях України
Показники
Етап 1.
Сортування і
подрібнення бу-
дівельного
сміття
Етап 2.
Лабораторне дослід-
ження і подальша пе-
реробка продуктів
руйнації та будівель-
них відходів
Етап 3.
Виробництво
спецтехніки
Рік 2025 2026 2027 2028 2029 2030
Інвестиції, тис. євро 1500 1500 2000 2000 15000 15000
Кількість працівників, осіб 200 400 300 600 2000 5500
Очікувані результати
Валовий дохід заводу, тис. дол. США 1800 3600 4000 8000 100 000
Матеріальні витрати, тис. дол. США 400 800 800 1600 45 000
Витрати на оплату праці, тис. дол.
США
600 1200 1200 2400 5 000
Інші накладні витрати, тис. дол. США 150 300 300 600 12 000
Валовий прибуток, тис. дол. США 650 1300 1700 3400 38 000
Податок на прибуток (18%), тис.
дол. США
117 234 306 612 6840
Податок на землю (розрахунок
на 300 Га по 10 тис. дол. США),
тис. дол. США
15 15 25 25 30
Інші податки (транспортний, еколо-
гічний), тис. дол. США
40 60 50 70 130
Загальна сума сплачених податків,
тис. дол. США
172 309 381 707 7000
Курс грн./дол. США 40 41 42 43 44 45
ВВП України, млрд дол. США 121,79 122,3 123,0 123,8 124,6 125,5
Внесок у ВВП, % 0,05 0,1 0,0323 0,0625 0,9 1,2
Джерело: складено авторами.
У 2030 р. проєкт досягає пікового зна-
чення ‒ 1,2% внеску у ВВП, що є суттєвим
показником для окремого підприємства. Це
свідчить про те, що завод із переробки
сміття має високий потенціал щодо впливу
на економіку країни, особливо в умовах збі-
льшення масштабів виробництва і застосу-
вання новітніх технологій.
Окрім визначеної економічної ефек-
тивності для економіки завдяки мультиплі-
кативному ефекту, проєкти переробки сміт-
тя в Україні відповідають важливим міжна-
родним трендам і зобов'язанням, пов'язаним
із циркулярною економікою та «зеленим»
відновленням, насамперед таким цілям ста-
лого розвитку (ЦСР) ООН (Bellantuono at
al., 2017; Nuhu at al., 2022; Zhang at al.,
2023):
Ціль 11. Стійкі міста та громади: реа-
лізація проєкту сприятиме зменшенню об-
сягу захоронення відходів і забруднення до-
вкілля, роблячи міста та громади більш
стійкими.
Ціль 12. Відповідальне споживання та
виробництво: зменшення використання пе-
рвинних ресурсів стимулює повторне
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 43
2024, № 4 (108)
використання та переробку матеріалів, що
відповідає принципам відповідального спо-
живання та виробництва.
Ціль 13. Заходи щодо боротьби зі змі-
ною клімату: зменшення викидів парнико-
вих газів, пов'язаних із видобутком та ви-
робництвом будівельних матеріалів, що
здійснює внесок у боротьбу зі зміною клі-
мату.
На поточному етапі Україна має всі
можливості для реалізації проєктів пере-
робки сміття згідно з принципами цирку-
лярної економіки, до яких можна віднести:
наявність ресурсів/сировини;
наявність передових технологічних
рішень/розробок;
високі логістичні можливості;
значний зовнішній ринок і низька кон-
куренція;
низька собівартість виробництва в
Україні порівняно з іншими країнами.
З урахуванням наявних можливостей,
економічних вигід і відповідності міжнаро-
дним трендам розбудова ЕІП, їх державна
підтримка та розвиток підприємств із пере-
робки будівельного сміття є перспектив-
ними напрямами державної підтримки як на
поточному етапі, так і в період повоєнної
розбудови.
Висновки. Розвиток мережі моделі
екоіндустріальних парків є актуальним
завданням держави на поточному етапі.
Його виконання відповідає міжнародним
зобов’язанням України та сприяє вирішен-
ню соціальних, економічних й екологічних
проблем.
Причиною підвищеної уваги держави
до розвитку ЕІП є такі їх переваги:
екологічні стандарти ЕІП сприяти-
муть забезпеченню відповідності вітчизня-
ної продукції міжнародним стандартам і
підвищенню її конкурентоспроможності на
світовому ринку;
згідно з міжнародними положеннями
про екоіндустріальні парки вони є приваб-
ливими для прямих міжнародних інвесто-
рів, зацікавлених у сталому й інклюзивному
розвитку;
ЕІП забезпечують ресурсоефектив-
ність, чисте виробництво, зменшення вики-
дів вуглецю, що відповідає вимогам полі-
тики ЄС;
індустріальний симбіоз, передбаче-
ний концепцією екоіндустріальних парків і
відзначений у європейській політиці «зеле-
ного переходу» як інструмент досягнення
вуглецевої нейтральності;
соціальна складова екоіндустріальних
парків сприяє не лише відновленню діяль-
ності релокованих підприємств, але і забез-
печує їх працівників якісною соціальною
інфраструктурою;
екоіндустріальні парки передбачають
створення нових робочих місць із високими
стандартами праці, що є надважливим для
України.
Особливе місце посідає питання пере-
робки будівельного сміття. Згідно з викона-
ними розрахунками проєкти щодо такої ді-
яльності можуть бути достатньо продуктив-
ними та сприяти вирішенню гострої для Ук-
раїни проблеми щодо накопичення величе-
зних запасів будівельних відходів. Ефекти-
вність таких проєктів пов’язана з:
використанням місцевих будівельних
відходів, що зменшує витрати на імпорт си-
ровини;
створенням нових робочих місць, що
сприяє економічному розвитку регіонів;
екологічною корисністю, оскільки
зменшення обсягів захоронення відходів
знижує навантаження на довкілля;
використанням вторинної сировини,
що знижує потребу у видобутку природних
ресурсів;
поліпшенням добробуту і підвищен-
ням якості життя населення;
зниженням рівня безробіття;
розвитком міжнародного співробітни-
цтва.
У 2030 р. кожна гривня інвестицій у
проєкт забезпечуватиме значний економіч-
ний ефект, генеруючи понад 6,67 грн вало-
вого доходу. Такий високий коефіцієнт рен-
табельності свідчить про те, що інвестиції в
переробку будівельних відходів є високое-
фективними та здатні суттєво впливати на
економічний розвиток України.
З урахуванням позитивних результа-
тів розвитку ЕІП ухвалено нормативно-
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
44 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 4 (108)
законодавчі акти, де містяться такі заходи
щодо їх підтримки: звільнення учасників
парків від податку на прибуток, імпортного
мита та податку на додану вартість на вве-
зення обладнання для виробництва в таких
парках; надання пільг щодо сплати земель-
ного податку та податків на нерухомість;
надання коштів на безповоротній основі для
облаштування та/або будівництва об’єктів
суміжної інфраструктури індустріальних па-
рків; компенсація відсоткової ставки за кре-
дитами (позиками) на облаштування тощо.
Література
Бойко В. О. (2023). Індустріальні парки –
ефективний інструмент залучення інвес-
тицій для відновлення економіки у після-
воєнний період. Економіка та суспільс-
тво. № 49. URL: https://economyandso ci-
ety.in.ua/index.php/journal/article/view/
2306/2227 (дата звернення: 09.09.2024).
Галасюк В. В. (2018). Індустріальні парки:
світовий досвід та перспективи ство-
рення в Україні. Економічний аналіз: зб.
наук. праць. Т 28. № 1. С. 40-50. URL:
http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/31649
7/33691/1/7.pdf (дата звернення: 09.09.
2024).
Гнап А., Міронова Н. (2024). Рекомендації
щодо впровадження міжнародних стан-
дартів та відкритих даних для підтримки
переходу України до низьковуглецевої
та циркулярної економіки: звіт ТОВ
«Вейст Юкрейн Аналітікс» у межах про-
єкту «Прозорість та підзвітність у держа-
вному управлінні та послугах / TAPAS»,
що реалізується МБО «Фонд Східна Єв-
ропа» за сприяння Міністерства цифро-
вої трансформації України. URL:
https://tapas.org.ua/wp-content/uploads/20
24/02/Rekomendatsii_shchodo_vprovadzhe
nnia.pdf (дата звернення: 09.09.2024).
Гордійчук Д. (2022, 21 червня). Індустріа-
льні парки отримають митні та
податкові пільги – Рада ухвалила за-
кони. Економічна правда. URL:
https://www.epravda.com.ua/news/2022/06
/21/687312/ (дата звернення: 09.09.2024).
Івашко О. (2018). Індустріальні парки в сис-
темі інвестиційної безпеки держави: тео-
рія та практика. Економічний часопис
Східноєвропейського національного уні-
верситету імені Лесі Українки. Вип. 4.
С. 32-40. URL: https://journals.indexcoper
nicus.com/api/file/viewByFileId/431482.pdf
(дата звернення: 09.09.2024).
Кабмін України створив два індустріальні
парки у Львівській і Рівненській облас-
тях з інвестиціями більше ніж 3 млрд грн
(2023). Gordonua. URL: https://gordonua.
com/news/money/kabmin-ukrainy-sozdal-
dva-industrialnykh-parka-vo-lvovskoj-i-ro
venskoj-oblastjakh-s-investitsijami-bolee-
3-mlrd-hrn-170 1056.html (дата звер-
нення: 09.09.2024).
Марчишинець О. В., Марчишинець С. М.
(2017). Індустріальні парки як інст-
румент залучення інвестицій у реаль-
ний сектор економіки регіону. Економі-
ка і суспільство. № 9. С. 16-22. URL:
https://economyandsociety.in.ua/journals/9
_ukr/3.pdf (дата звернення: 09.09.2024).
Міністерство захисту довкілля та природ-
них ресурсів України (2023, 10 листо-
пада). Від початку повномасштабного
вторгнення рф в Україні вже утворилося
понад 670 тисяч тонн відходів руйнації.
URL: https://mepr.gov.ua/vid-pochatku-
povnomasshtabnogo-vtorgnennya-rf-v-ukra
yini-vzhe-utvorylosya-ponad-670-tysyach-
tonn-vidhodiv-rujnatsiyi/ (дата звернення:
09.09.2024).
Про ЕІП (еко-індустріальні парки). Глоба-
льна програма еко-індустріальних пар-
ків в Україні: реалізація на місцевому
рівні. Проект GEIPP Ukraine. URL:
https://geipp-ukraine.org/pro-eip/ (дата
звернення: 09.09.2024).
Стратегія розвитку індустріальних парків
на період до 2030 року (2023): Розпоряд-
ження Кабінету Міністрів України від
24 лютого 2023 р. № 176-р. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/176-20
23-%D1%80#n9 (дата звернення: 09.09.
2024).
Шевчук Н. (2021). Світовий досвід розвитку
індустріальних парків та їхні перева-
ги для розвитку економіки України.
Проблеми і перспективи економіки та
управління. № 4 (28). С. 68-74. URL:
http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/262444/2
58872 (дата звернення: 09.09.2024).
http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/33691/1/7.pdf
http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/33691/1/7.pdf
https://www.epravda.com.ua/authors/60ddd5a21fdb7/
https://www.epravda.com.ua/news/2022/06/21/687312/
https://www.epravda.com.ua/news/2022/06/21/687312/
https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/3.pdf
https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/3.pdf
https://mepr.gov.ua/vid-pochatku-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-rf-v-ukra%20yini-vzhe-utvorylosya-ponad-670-tysyach-tonn-vidhodiv-rujnatsiyi/
https://mepr.gov.ua/vid-pochatku-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-rf-v-ukra%20yini-vzhe-utvorylosya-ponad-670-tysyach-tonn-vidhodiv-rujnatsiyi/
https://mepr.gov.ua/vid-pochatku-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-rf-v-ukra%20yini-vzhe-utvorylosya-ponad-670-tysyach-tonn-vidhodiv-rujnatsiyi/
https://mepr.gov.ua/vid-pochatku-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-rf-v-ukra%20yini-vzhe-utvorylosya-ponad-670-tysyach-tonn-vidhodiv-rujnatsiyi/
https://geipp-ukraine.org/pro-eip/
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 45
2024, № 4 (108)
Anastasovski A. (2023). What is needed for
transformation of industrial parks into
potential positive energy industrial parks?
A review. Energy Policy. Vol. 173.
Art. 113400. DOI: https://doi.org/10.1016/j.
enpol.2022.113400
Bellantuono N., Carbonara N., Pontrandolfo P.
(2017). The organization of eco-industrial
parks and their sustainable practices.
Journal of Cleaner Production. Vol. 161.
pp. 362-375. DOI: https://doi.org/10.1016/
j.jclepro.2017.05.082
International Telecommunication Union
(2012). Recommendation ITU-T L.1100
«Procedure for recycling rare metals in
information and communication technolo-
gy goods» URL: https://www.itu.int/ITU-T/
recommendations/rec.aspx?rec=11428
International Telecommunication Union
(2019). Recommendation ITU-T L.1022
«Circular economy: Definitions and con-
cepts for material efficiency for information
and communication technology». URL:
https://www.itu.int/ITU-T/recommendati
ons/rec.aspx?rec=13962 (дата звернення:
09.09.2024).
ISO (2024a). ISO/CD 59004 Circular Econo-
my – Terminology, Principles and Guidan-
ce for Implementation. URL: https://www.iso.
org/standard/80648.html?browse=tc (дата
звернення: 09.09.2024).
ISO (2024b). ISO/CD 59020 Circular Eco-
nomy – Measuring and assessing circula-
rity. Edition 1. URL: https://www.iso.org/
standard/80650.html?browse=tc (дата звер-
нення: 09.09.2024).
ISO (2024c). ISO/CD TR 59031 Circular econ-
omy – Performance-based approach – Anal-
ysis of cases studies. Under development
URL: https://www.iso.org/standard/81183.
html?browse=tc (дата звернення: 09.09.
2024).
ISO (2024d). ISO/WD 59040.2 Circular Econ-
omy – Product Circularity Data Sheet. Edi-
tion 1. URL: https://www.iso.org/stand-
ard/82339.html?browse=tc (дата звер-
нення: 09.09.2024).
KSE (2024, квітень). Звіт про прямі збитки
інфраструктури від руйнувань внаслідок
військової агресії Росії проти Украї-
ни станом на початок 2024 року. URL:
https://kse.ua/wp-content/uploads/2024/04/
01.01.24_Damages_Report.pdf (дата звер-
нення: 09.09.2024).
Ministry of the Economy of Luxembourg
(2023). Product Circularity Data Sheet
(PCDS) v3.2s. URL: https://pcds.lu/wp-
content/uploads/2020/11/20200214_Light_
PCDS_v3.2s_FORM.pdf (дата звернення:
09.09.2024).
Nuhu S. K., Manan Z., Wan Alwi Sh. R., Re-
ba M. N. (2022). Integrated modelling ap-
proach for an eco-industrial park site se-
lection. Journal of Cleaner Production.
Vol. 368. Art. 133141. DOI: https://doi.org/
10.1016/j.jclepro.2022.133141
Zhang В., Lan Yu L., Chuanwang Sun Ch.
(2023). How do the National Eco-Industri-
al Demonstration Parks affect urban
total factor energy efficiency? Evidence
from a quasi-natural experiment. Energy
Economics, Vol. 26. Art. 107018. DOI:
https://doi.org/10.1016/j.eneco.2023.107018
References
Boiko, V. O. (2023). Industrial parks are an ef-
fective tool for attracting investments for
economic recovery in the post-war period.
Economika ta suspilstvo, 49. Retrieved from
https://economyandsociety.in.ua/index.php/
journal/article/view/2306/2227 [in Ukraini-
an].
Halasiuk, V. V. (2018) Industrial parks: world
experience and prospects for creation in
Ukraine. Economichnyi analiz: collection of
scientific papers, 28 (1), pp. 40-50. Re-
trieved from http://dspace.wunu.edu.ua/bit-
stream/316497/33691/1/7.pdf [in Ukrainian].
Hnap A., Myronova N. (2024) Recommendati-
ons for the implementation of international
standards and recommendations for the
preparation of Ukraine's transition to a low-
carbon and circular economy. Report of
LLC "West Ukraine Analytics" in the inter-
project "Transparency and Accountability
in Government Management and Services /
TAPAS", which is implemented by the
MBO "Eastern Europe Foundation" for the
assistance of the Ministry of Digital
Transformation of Ukraine. Retrieved from
https://tapas.org.ua/wp-content/uploads/20
https://doi.org/10.1016/j.%20enpol.2022.113400
https://doi.org/10.1016/j.%20enpol.2022.113400
https://doi.org/10.1016/%20j.jclepro.2017.05.082
https://doi.org/10.1016/%20j.jclepro.2017.05.082
http://www.itu.int/ITU-T/%20recommendations/rec.aspx?rec=11428
http://www.itu.int/ITU-T/%20recommendations/rec.aspx?rec=11428
https://www.itu.int/ITU-T/recommendati%20ons/rec.aspx?rec=13962
https://www.itu.int/ITU-T/recommendati%20ons/rec.aspx?rec=13962
https://www.iso.org/standard/81183.%20html?browse=tc
https://www.iso.org/standard/81183.%20html?browse=tc
https://www.iso.org/standard/82339.html?browse=tc
https://www.iso.org/standard/82339.html?browse=tc
https://kse.ua/wp-content/uploads/2024/04/%2001.01.24_Damages_Report.pdf
https://kse.ua/wp-content/uploads/2024/04/%2001.01.24_Damages_Report.pdf
https://pcds.lu/wp-content/uploads/2020/11/20200214_Lig
https://pcds.lu/wp-content/uploads/2020/11/20200214_Lig
https://doi.org/10.1016/j.eneco.2023.107018
https://economyandsociety.in.ua/index.php/%20journal/article/view/2306/2227
https://economyandsociety.in.ua/index.php/%20journal/article/view/2306/2227
http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/33691/1/7.pdf
http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/33691/1/7.pdf
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
46 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 4 (108)
24/02/Rekomendatsii_shchodo_vprovad
zhennia.pdf [in Ukrainian].
Нordiichuk, D. (2022, June 21). The Cabinet of
Ministers of Ukraine created two industrial
parks in the Lviv and Rivne regions with in-
vestments of more than UAH 3 billion.
Economichna pravda. Retrieved from
https://www.epravda.com.ua/news/2022/06
/21/687312/ [in Ukrainian].
Ivashko, O. (2018). Industrial parks in the state
investment security system: theory and
practice. Ekonomichnyi chasopys Skhidno-
ievropeyskoho natsionalnoho universytetu
imeni Lesi Ukraiinky, 4, pp 32-40. Retrieved
from https://journals.indexcopernicus.com/
api/file/viewByFileId/431482.pdf [in Ukra-
inian].
The Cabinet of Ministers of Ukraine created
two industrial parks in the Lviv and Rivne
regions with investments of more than UAH
3 billion (2023). Gordonua. Retrieved from
https://gordonua.com/news/money/kabmin-
ukrainy-sozdal-dva-industrialnykh-parka-
vo-lvovskoj-i-rovenskoj-oblastjakh-s-in-
vestitsijami-bolee-3-mlrd-hrn-1701056.
html [in Ukrainian].
Marchyshynets, O. V., & Marchyshynets, S. M.
(2017). Industrial parks as tools for attract-
ting investments in the real sector of the re-
gional economy. Economika i suspilstvo, 9,
pp. 16-22. Retrieved from https://economy
andsociety.in.ua/journals/9_ukr/3.pdf [in
Ukrainian].
Ministry of Environmental Protection and Na-
tural Resources of Ukraine (2023, Novem-
ber 10). Since the beginning of the full-scale
invasion of the Russian Federation, more
than 670,000 tons of destruction waste
have already been generated in Ukraine.
Retrieved from https://mepr.gov.ua/vid-
pochatku-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-
rf-v-ukrayini-vzhe-utvorylosya-ponad-670-
tysyach-tonn-vidhodiv-rujnatsiyi/ [in Ukra-
inian].
About EIP (eco-industrial parks). Global pro-
gram of eco-industrial parks in Ukraine:
implementation at the local level. Pro-
ect GEIPP Ukraine. Retrieved from
https://geipp-ukraine.org/pro-eip/ [in Ukra-
inian].
Strategy development of industrial parks for
2023-2030 (2023). Order of February, 24,
No 176. Retrieved from https://zakon.rada.
gov.ua/laws/show/176-2023-%D1%80#n9
[in Ukrainian].
Shevchuk, N. (2021). The world experience of
the development of industrial parks and
their advantages for the development of the
economy of Ukraine. Problemy i perspec-
tyvy economiky ta upravlinnya, 4 (28),
pp. 68-74. Retrieved from http://ppeu.stu.
cn.ua/article/view/262444/258872 [in Uk-
rainian].
Anastasovski, A. (2023). A. What is needed for
transformation of industrial parks into po-
tential positive energy industrial parks? A
review. Energy Policy, 173, 113400. DOI:
https://doi.org/10.1016/j.enpol.2022.113400
Bellantuono, N., Carbonara, N., & Pontrandol-
fo, P. (2017). The organization of eco-in-
dustrial parks and their sustainable prac-
tices. Journal of Cleaner Production, 161,
pp. 362-375. DOI: https://doi.org/10.1016/
j.jclepro.2017.05.082
International Telecommunication Union (2012).
Recommendation ITU-T L.1100 «Proce-
dure for recycling rare metals in information
and communication technology goods».
Retrieved from https://www.itu.int/ITU-
T/recommendations/rec.aspx?rec=114 28
International Telecommunication Union (2019).
Recommendation ITU-T L.1022 «Circular
economy: Definitions and concepts for ma-
terial efficiency for information and com-
munication technology». Retrieved from
https://www.itu.int/ITU-T/recommenda-
tions/rec.aspx?rec=13962
ISO (2024a). ISO/CD 59004 Circular Econo-
my – Terminology, Principles and Guid-
ance for Implementation. Retrieved from
https://www.iso.org/standard/80648.html?
browse=tc
ISO (2024b). ISO/CD 59020 Circular Econ-
omy – Measuring and assessing circularity.
Edition 1. Retrieved from https://www.iso.
org/standard/80650.html?browse=tc (
ISO (2024c). ISO/CD TR 59031 Circular econ-
omy – Performance-based approach – Ana-
lysis of cases studies. Under development.
Retrieved from https://www.iso.org/stand-
ard/81183. html?browse=tc
https://www.epravda.com.ua/news/2022/06/21/687312/
https://www.epravda.com.ua/news/2022/06/21/687312/
https://journals.indexcopernicus.com/%20api/file/viewByFileId/431482.pdf
https://journals.indexcopernicus.com/%20api/file/viewByFileId/431482.pdf
https://gordonua.com/news/money/kabmin-ukrainy-sozdal-dva-industrialnykh-parka-vo-lvovskoj-i-rovenskoj-oblastjakh-s-investitsijami-bolee-3-mlrd-hrn-1701056.%20html
https://gordonua.com/news/money/kabmin-ukrainy-sozdal-dva-industrialnykh-parka-vo-lvovskoj-i-rovenskoj-oblastjakh-s-investitsijami-bolee-3-mlrd-hrn-1701056.%20html
https://gordonua.com/news/money/kabmin-ukrainy-sozdal-dva-industrialnykh-parka-vo-lvovskoj-i-rovenskoj-oblastjakh-s-investitsijami-bolee-3-mlrd-hrn-1701056.%20html
https://gordonua.com/news/money/kabmin-ukrainy-sozdal-dva-industrialnykh-parka-vo-lvovskoj-i-rovenskoj-oblastjakh-s-investitsijami-bolee-3-mlrd-hrn-1701056.%20html
https://gordonua.com/news/money/kabmin-ukrainy-sozdal-dva-industrialnykh-parka-vo-lvovskoj-i-rovenskoj-oblastjakh-s-investitsijami-bolee-3-mlrd-hrn-1701056.%20html
https://mepr.gov.ua/vid-pochatku-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-rf-v-ukrayini-vzhe-utvorylosya-ponad-670-tysyach-tonn-vidhodiv-rujnatsiyi/
https://mepr.gov.ua/vid-pochatku-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-rf-v-ukrayini-vzhe-utvorylosya-ponad-670-tysyach-tonn-vidhodiv-rujnatsiyi/
https://mepr.gov.ua/vid-pochatku-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-rf-v-ukrayini-vzhe-utvorylosya-ponad-670-tysyach-tonn-vidhodiv-rujnatsiyi/
https://mepr.gov.ua/vid-pochatku-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-rf-v-ukrayini-vzhe-utvorylosya-ponad-670-tysyach-tonn-vidhodiv-rujnatsiyi/
https://geipp-ukraine.org/pro-eip/
http://ppeu.stu.cn.ua/%20article/view/262444/258872
http://ppeu.stu.cn.ua/%20article/view/262444/258872
https://doi.org/10.1016/j.enpol.2022.113400
https://doi.org/10.1016/%20j.jclepro.2017.05.082
https://doi.org/10.1016/%20j.jclepro.2017.05.082
https://www.itu.int/
https://www.itu.int/ITU-T/recommendations/rec.aspx?rec=13962
https://www.itu.int/ITU-T/recommendations/rec.aspx?rec=13962
https://www.iso.org/standard/80648.html?%20browse=tc
https://www.iso.org/standard/80648.html?%20browse=tc
https://www.iso.org/standard/81183.%20html?browse=tc
https://www.iso.org/standard/81183.%20html?browse=tc
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
ISSN 1562-109X Econ. promisl. 47
2024, № 4 (108)
ISO (2024d). ISO/WD 59040.2 Circular Econ-
omy – Product Circularity Data Sheet. Edi-
tion 1. Retrieved from https://www.iso.
org/standard/82339.html?browse=tc
KSE (2024, April). Report on direct damage to
infrastructure from destruction as a result of
Russia's military aggression against Ukraine
as of the beginning of 2024. Retrieved from
https://kse.ua/wp-content/uploads/2024/04/
01.01.24_Damages_Report.pdf
Ministry of the Economy of Luxembourg
(2023). Circularity Dataset Standardiza-
tion – An initiative of the Ministry of the
Economy of Luxembourg. Retrieved from
https://pcds.lu/wp-content/uploads/2020/11/
20200214_Light_PCDS_v3.2s_FORM.pdf
Nuhu, S. K., Manan, Z., Wan Alwi, Sh. R., &
Reba, M. N. (2022). Integrated modelling
approach for an eco-industrial park site se-
lection. Journal of Cleaner Production,
368, 133141. DOI: https://doi.org/10.1016/
j.jclepro.2022.133141
Zhang, В., Lan Yu, L., & Chuanwang Sun, Ch.
(2023). How do the National Eco-Industrial
Demonstration Parks affect urban total fac-
tor energy efficiency? Evidence from a
quasi-natural experiment. Energy Econo-
mics, 26, 107018. DOI: https://doi.org/10.
1016/j.eneco.2023.107018
Dmytro O. Lazarenko,
Doctor of Economic Sciences, professor
State Tax University of Ukraine
31 University Street, Irpin, 08201, Ukraine
E-mail: lazd77@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-9957-6311;
Yanina V. Belinska,
Doctor of Economic Sciences, professor State
Tax University of Ukraine
31 University Street, Irpin, 08201, Ukraine
E-mail: 071065@ukr.net
https://orcid.org/0000-0002-9685-0434;
Dmytro O. Papuk,
graduate student
Institute of Industrial Economics of the NAS of Ukraine,
2 Maria Kapnist Street, Kyiv, 03057, Ukraine
Institute of Industrial Economics, Kyiv, Ukraine
E-mail: Dpgym@ukr.net
https://orcid.org/0009-0000-0409-8939
ENGAGEMENT OF ECO-INDUSTRIAL PARKS IN THE CIRCULAR ECONOMY:
STATE SUPPORT FOR ENTERPRISES PROCESSING CONSTRUCTION
WASTE PRODUCTS
The relevance of this study lies in the need to solve the economic, environmental and energy
crises in Ukraine, which threaten the stability of its economy. Eco-industrial parks offer an innova-
tive approach to solving economic and environmental problems. The purpose of the article is to
study the role of eco-industrial parks and study the expediency of the operation of construction
waste processing enterprises in Ukraine in the context of the implementation of the principles of
circular economy and their state support. The subject of the research is eco-industrial parks, in par-
ticular enterprises for the processing of construction waste. Common scientific methods of system-
atic and comparative analysis, statistical calculations, and the method of generalizations were used.
Among the obtained results, the following should be noted: the advantages of EIP regarding the
creation of new jobs in high-tech sectors of the economy were determined; attraction of investments,
as they allow to reduce production costs and increase the competitiveness of enterprises; strength-
ening the technological base through the development of new technologies and innovations in the
field of environmentally friendly production; improvement of the ecological situation through
https://kse.ua/wp-content/uploads/2024/04/%2001.01.24_Damages_Report.pdf
https://kse.ua/wp-content/uploads/2024/04/%2001.01.24_Damages_Report.pdf
https://pcds.lu/wp-content/uploads/2020/11/%202020
https://pcds.lu/wp-content/uploads/2020/11/%202020
https://doi.org/10.1016/%20j.jclepro.2022.133141
https://doi.org/10.1016/%20j.jclepro.2022.133141
https://doi.org/10.%201016/j.eneco.2023.107018
https://doi.org/10.%201016/j.eneco.2023.107018
–––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry ––––––––––––––––––––––––––––––
48 ISSN 1562-109X Econ. promisl.
2024, № 4 (108)
reduction of emissions of harmful substances into the atmosphere, purification of water resources
and preservation of biodiversity; increasing energy efficiency through the use of renewable energy
sources and other energy-efficient technologies, which allows for reducing dependence on tradi-
tional energy resources. It has been proven that one of the priority directions for the reconstruction
of Ukraine in accordance with the best global standards and practices of the circular economy
should be the processing of a large amount of construction waste, which requires the development
of an appropriate strategy. The analysis of practical examples of construction waste recycling pro-
jects with the use of international experience provided grounds for asserting that each hryvnia in-
vested in the processing of construction waste can increase the GDP of Ukraine by 6.25 hryvnias
due to the multiplier effect (direct and indirect). Conclusions were made regarding the need for the
development of eco-industrial parks in Ukraine, for which the government of Ukraine introduced
measures such as exempting park participants of income tax, import duties and value added tax on
importing equipment for production in such parks, granting land and real estate tax relief, provision
of funds on an irrevocable basis for arrangement and/or construction of objects of adjacent infra-
structure for industrial parks, compensation of interest rate on credits (loans) for facility planning,
etc.
Keywords: eco-industrial parks, processing of construction waste, restoration of industrial
enterprises, state support for the creation of industrial parks, circular economy, recycling.
JEL: Q53, L52
Формат цитування:
Лазаренко Д. О., Белінська Я. В., Папук Д. О. (2024). Залучення екоіндустріальних пар-
ків у циркулярну економіку: державна підтримка підприємств із переробки продуктів руй-
нації. Економіка промисловості. № 4 (108). С. 34-48. DOI: http://doi.org/10.15407/econindus-
try.2024.04.034
Lazarenko, D. O., Belinska Yа. V., & Papuk, D. O. (2024). Engagement of eco-industrial
parks in the circular economy: state support for enterprises processing construction waste products.
Econ. promisl., 4 (108), рр. 34-48. DOI: http://doi.org/10.15407/econindustry2024.04.034
Надійшла до редакції 07.10.2024 р.
|