Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону

У сучасних умовах забезпечення фінансової стійкості бізнесу є вирішальним чинником для успішної діяльності підприємств. У цьому контексті імітаційне моделювання набуває дедалі більшого значення як інструмент управління фінансовими потоками. Основним завданням дослідження є впорядкування знань у цій...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2024
Автори: Мажара, Г.А., Пархомук, А.Р.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2024
Назва видання:Економіка промисловості
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201267
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону / Г.А. Мажара, А.Р. Пархомук // Економіка промисловості. — 2024. — № 4 (108). — С. 86-98. — Бібліогр.: 10 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-201267
record_format dspace
spelling irk-123456789-2012672025-01-10T18:59:50Z Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону Мажара, Г.А. Пархомук, А.Р. Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів У сучасних умовах забезпечення фінансової стійкості бізнесу є вирішальним чинником для успішної діяльності підприємств. У цьому контексті імітаційне моделювання набуває дедалі більшого значення як інструмент управління фінансовими потоками. Основним завданням дослідження є впорядкування знань у цій сфері та визначення оптимальних підходів до застосування імітаційних моделей у фінансовому менеджменті. Мета статті ‒ визначення ефективних стратегій управління фінансами за допомогою імітаційних моделей та оцінювання їх впливу на фінансову стабільність і прибутковість підприємства. Об'єктом дослідження є управління фінансовими потоками в організаціях різного типу та розміру. Результати дослідження можуть бути застосовані керівництвом автосалонів та інших підприємств, які оптимізують фінансові процеси. Використано методи математичного та економічного аналізу, такі як агентне моделювання, метод Монте-Карло та імітаційне моделювання. Розглянуто імітаційне моделювання як інструмент аналізу та прогнозу фінансів; описано його потенціал і можливості в контексті фінансового менеджменту. Визначено основні чинники та змінні, які впливають на фінансові потоки в організаціях, зокрема розглянуто вплив економічних, соціальних і технологічних чинників на фінансову стійкість підприємств. У рамках аналізу інструменту імітаційного моделювання для управління фінансовими потоками підприємства як приклад використано компанію, яка здійснює діяльність щодо купівлі електромобілів із Китаю та збуту в Україні. У системі враховано ймовірнісний розподіл випадкових чинників, які виникають при обробці замовлення, оформленні договору з клієнтом та безпосередніми замовленням і доставкою автомобіля з Китаю. Реалізовано практичні експерименти з імітаційною моделлю для оцінювання різних стратегій управління фінансами, що дозволило визначити ефективні стратегії в управлінні фінансовими ресурсами. Розглянута модель може використовуватися керівництвом автосалонів для полегшення прийняття управлінських рішень. Керівник автосалону, який здійснює закупівлю електромобілів із Китаю та їх продаж в Україні, приймає рішення щодо постачальників, обсягів закупівель, цінової політики та управління фінансовими потоками, враховуючи ризики та можливості. Оптимізаційний експеримент дозволяє обрати найкращу стратегію та досліджувати «шокові» ситуації. Продаж «китайських авто» в Україні є важливим кроком на шляху до локалізації виробництва в країні та створює реальні можливості для відродження автомобільної галузі, включаючи виробництво електрокарів. Такий досвід надасть потужного поштовху вітчизняним виробникам, стимулюючи розвиток технологій, створення нових робочих місць і зміцнення економіки країни. Подальша інтеграція у глобальний ринок та інноваційний підхід до виробництва можуть стати запорукою успіху національної автомобільної індустрії. Дістали подальшого розвитку методи імітаційного моделювання, що дозволяє більш точно аналізувати та прогнозувати фінансові потоки в бізнесі. Уперше сформовано та вирішено проблему доставки електрокарів із Китаю до України з урахуванням специфічних логістичних й економічних умов. Запропоновано підходи до оптимізації фінансового менеджменту в умовах невизначеності та ризиків, пов'язаних із міжнародними поставками. In today's business environment, ensuring financial sustainability is a crucial factor for the success of enterprises. In this context, simulation modeling is becoming increasingly important as a tool for managing financial flows. The main objective of this study is to organize the knowledge in this area and determine the optimal approaches to the use of simulation models in financial management. The study is aimed at improving the efficiency of financial management and developing evidence-based strategies. The purpose of the study is to determine effective financial management strategies through the use of simulation models and their impact on the financial stability and profitability of the enterprise. The object is the management of financial flows in organizations of various types and sizes. The results of the study can be useful for the management of car dealerships and other enterprises that optimize financial processes. The paper uses methods of mathematical and economic analysis, including agent-based modeling, Monte Carlo simulation, and simulation modeling. In the course of studying the problem of financial flows management, simulation modeling as a tool for analyzing and forecasting finances is investigated. Its potential and capabilities in the context of financial management are described. The main factors and variables that affect financial flows in organizations are identified, in particular, the impact of economic, social and technological factors on the financial sustainability of enterprises is considered. In order to analyze the simulation modeling tool for managing the financial flows of an enterprise, the article takes as an example a company that purchases electric vehicles from China and sells them in Ukraine. The system took into account the probability distributions of random factors that arise during order processing, execution of a contract with a client, and the direct ordering and delivery of a car from China. Practical experiments with the simulation model were carried out to evaluate various financial management strategies, which allowed us to identify effective strategies for managing financial resources. This model can be used by car dealership managers to facilitate management decision-making. The head of a car dealership that purchases electric vehicles from China and sells them in Ukraine makes decisions about suppliers, purchase volumes, pricing policy, and financial flow management, taking into account risks and opportunities. The optimization experiment implemented in the model allows choosing the best strategy and exploring “shock” situations. The sale of “Chinese cars” in Ukraine is an important step towards localizing production in the country. This creates real opportunities for the revival of the automotive industry, including the production of electric cars. We hope that this experience will give a powerful impetus to Ukrainian manufacturers, stimulating the development of technologies, creating new jobs and strengthening the country's economy. Further integration with global markets and an innovative approach to production can be the key to the success of the national automotive industry. In this study, simulation modeling methods have been further developed, allowing for more accurate analysis and forecasting of financial flows in business. For the first time, the problem of delivering electric cars from China to Ukraine was formulated and solved, taking into account specific logistical and economic conditions. This study demonstrates new approaches to optimizing financial management in the face of uncertainty and risks associated with international supply. The results can be useful for the management of car dealerships and other businesses seeking to improve the efficiency of their financial operations and ensure sustainability in a competitive market. 2024 Article Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону / Г.А. Мажара, А.Р. Пархомук // Економіка промисловості. — 2024. — № 4 (108). — С. 86-98. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. 1562-109Х DOI: http://doi.org/10.15407/econindustry2024.04.086 JEL: C63, D1 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201267 330.4:658.14+656 uk Економіка промисловості Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
spellingShingle Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
Мажара, Г.А.
Пархомук, А.Р.
Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
Економіка промисловості
description У сучасних умовах забезпечення фінансової стійкості бізнесу є вирішальним чинником для успішної діяльності підприємств. У цьому контексті імітаційне моделювання набуває дедалі більшого значення як інструмент управління фінансовими потоками. Основним завданням дослідження є впорядкування знань у цій сфері та визначення оптимальних підходів до застосування імітаційних моделей у фінансовому менеджменті. Мета статті ‒ визначення ефективних стратегій управління фінансами за допомогою імітаційних моделей та оцінювання їх впливу на фінансову стабільність і прибутковість підприємства. Об'єктом дослідження є управління фінансовими потоками в організаціях різного типу та розміру. Результати дослідження можуть бути застосовані керівництвом автосалонів та інших підприємств, які оптимізують фінансові процеси. Використано методи математичного та економічного аналізу, такі як агентне моделювання, метод Монте-Карло та імітаційне моделювання. Розглянуто імітаційне моделювання як інструмент аналізу та прогнозу фінансів; описано його потенціал і можливості в контексті фінансового менеджменту. Визначено основні чинники та змінні, які впливають на фінансові потоки в організаціях, зокрема розглянуто вплив економічних, соціальних і технологічних чинників на фінансову стійкість підприємств. У рамках аналізу інструменту імітаційного моделювання для управління фінансовими потоками підприємства як приклад використано компанію, яка здійснює діяльність щодо купівлі електромобілів із Китаю та збуту в Україні. У системі враховано ймовірнісний розподіл випадкових чинників, які виникають при обробці замовлення, оформленні договору з клієнтом та безпосередніми замовленням і доставкою автомобіля з Китаю. Реалізовано практичні експерименти з імітаційною моделлю для оцінювання різних стратегій управління фінансами, що дозволило визначити ефективні стратегії в управлінні фінансовими ресурсами. Розглянута модель може використовуватися керівництвом автосалонів для полегшення прийняття управлінських рішень. Керівник автосалону, який здійснює закупівлю електромобілів із Китаю та їх продаж в Україні, приймає рішення щодо постачальників, обсягів закупівель, цінової політики та управління фінансовими потоками, враховуючи ризики та можливості. Оптимізаційний експеримент дозволяє обрати найкращу стратегію та досліджувати «шокові» ситуації. Продаж «китайських авто» в Україні є важливим кроком на шляху до локалізації виробництва в країні та створює реальні можливості для відродження автомобільної галузі, включаючи виробництво електрокарів. Такий досвід надасть потужного поштовху вітчизняним виробникам, стимулюючи розвиток технологій, створення нових робочих місць і зміцнення економіки країни. Подальша інтеграція у глобальний ринок та інноваційний підхід до виробництва можуть стати запорукою успіху національної автомобільної індустрії. Дістали подальшого розвитку методи імітаційного моделювання, що дозволяє більш точно аналізувати та прогнозувати фінансові потоки в бізнесі. Уперше сформовано та вирішено проблему доставки електрокарів із Китаю до України з урахуванням специфічних логістичних й економічних умов. Запропоновано підходи до оптимізації фінансового менеджменту в умовах невизначеності та ризиків, пов'язаних із міжнародними поставками.
format Article
author Мажара, Г.А.
Пархомук, А.Р.
author_facet Мажара, Г.А.
Пархомук, А.Р.
author_sort Мажара, Г.А.
title Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
title_short Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
title_full Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
title_fullStr Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
title_full_unstemmed Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
title_sort імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2024
topic_facet Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201267
citation_txt Імітаційне моделювання фінансових потоків підприємства на прикладі автосалону / Г.А. Мажара, А.Р. Пархомук // Економіка промисловості. — 2024. — № 4 (108). — С. 86-98. — Бібліогр.: 10 назв. — укр.
series Економіка промисловості
work_keys_str_mv AT mažaraga ímítacíjnemodelûvannâfínansovihpotokívpídpriêmstvanaprikladíavtosalonu
AT parhomukar ímítacíjnemodelûvannâfínansovihpotokívpídpriêmstvanaprikladíavtosalonu
first_indexed 2025-02-09T04:25:57Z
last_indexed 2025-02-09T04:25:57Z
_version_ 1823552472778539008
fulltext –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– 86 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2024, № 4 (108) УДК 330.4:658.14+656 DOI: http://doi.org/10.15407/econindustry2024.04.086 Гліб Анатолійович Мажара, доктор філософії з екон., доцент Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського» Берестейський проспект 37, м. Київ, 03056, Україна e-mail: SkyDoor13@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-1860-756X; Аміна Русланівна Пархомук, студентка Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського» Берестейський проспект 37, м. Київ, 03056, Україна e-mail: aminaparhom2003@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-1470-4995 ІМІТАЦІЙНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ФІНАНСОВИХ ПОТОКІВ ПІДПРИЄМСТВА НА ПРИКЛАДІ АВТОСАЛОНУ У сучасних умовах забезпечення фінансової стійкості бізнесу є вирішальним чинником для успішної діяльності підприємств. У цьому контексті імітаційне моделювання набуває дедалі більшого значення як інструмент управління фінансовими потоками. Основним за- вданням дослідження є впорядкування знань у цій сфері та визначення оптимальних підходів до застосування імітаційних моделей у фінансовому менеджменті. Мета статті ‒ визначення ефективних стратегій управління фінансами за допомогою імітаційних моделей та оцінювання їх впливу на фінансову стабільність і прибутковість під- приємства. Об'єктом дослідження є управління фінансовими потоками в організаціях різного типу та розміру. Результати дослідження можуть бути застосовані керівництвом автосалонів та інших підприємств, які оптимізують фінансові процеси. Використано методи математич- ного та економічного аналізу, такі як агентне моделювання, метод Монте-Карло та іміта- ційне моделювання. Розглянуто імітаційне моделювання як інструмент аналізу та прогнозу фінансів; опи- сано його потенціал і можливості в контексті фінансового менеджменту. Визначено основні чинники та змінні, які впливають на фінансові потоки в організа- ціях, зокрема розглянуто вплив економічних, соціальних і технологічних чинників на фінан- сову стійкість підприємств. У рамках аналізу інструменту імітаційного моделювання для управління фінансовими потоками підприємства як приклад використано компанію, яка здійснює діяльність щодо ку- півлі електромобілів із Китаю та збуту в Україні. У системі враховано ймовірнісний розподіл випадкових чинників, які виникають при обробці замовлення, оформленні договору з клієн- том та безпосередніми замовленням і доставкою автомобіля з Китаю. Реалізовано практичні експерименти з імітаційною моделлю для оцінювання різних стратегій управління фінансами, що дозволило визначити ефективні стратегії в управлінні фінансовими ресурсами. Розглянута модель може використовуватися керівництвом автосалонів для полег- шення прийняття управлінських рішень. Керівник автосалону, який здійснює закупівлю ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ І ВИРОБНИЧИХ КОМПЛЕКСІВ © Видавець ВД «Академперіодика» НАН України, 2024 mailto:SkyDoor13@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-1860-756X –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 87 2024, № 4 (108) електромобілів із Китаю та їх продаж в Україні, приймає рішення щодо постачальників, об- сягів закупівель, цінової політики та управління фінансовими потоками, враховуючи ризики та можливості. Оптимізаційний експеримент дозволяє обрати найкращу стратегію та дослі- джувати «шокові» ситуації. Продаж «китайських авто» в Україні є важливим кроком на шляху до локалізації виро- бництва в країні та створює реальні можливості для відродження автомобільної галузі, вклю- чаючи виробництво електрокарів. Такий досвід надасть потужного поштовху вітчизняним виробникам, стимулюючи розвиток технологій, створення нових робочих місць і зміцнення економіки країни. Подальша інтеграція у глобальний ринок та інноваційний підхід до виро- бництва можуть стати запорукою успіху національної автомобільної індустрії. Дістали подальшого розвитку методи імітаційного моделювання, що дозволяє більш точно аналізувати та прогнозувати фінансові потоки в бізнесі. Уперше сформовано та вирі- шено проблему доставки електрокарів із Китаю до України з урахуванням специфічних ло- гістичних й економічних умов. Запропоновано підходи до оптимізації фінансового менедж- менту в умовах невизначеності та ризиків, пов'язаних із міжнародними поставками. Ключові слова: економіка підприємства, імітаційне моделювання, фінансовий менедж- мент, стратегії управління, економічні чинники, електромобілі, управлінські рішення. JEL: C63, D1 У сучасних умовах забезпечення фі- нансової стійкості бізнесу є вирішальним чинником для успішної діяльності підпри- ємств. У цьому контексті імітаційне моде- лювання набуває дедалі більшого значення як інструмент управління фінансовими по- токами. Основним завданням дослідження є впорядкування знань у цій сфері та визна- чення оптимальних підходів до застосу- вання імітаційних моделей у фінансовому менеджменті. Мета статті полягає у визначенні ефе- ктивних стратегій управління фінансами за допомогою імітаційних моделей та оціню- ванні їх впливу на фінансову стабільність і прибутковість підприємства. Об'єктом дос- лідження є управління фінансовими пото- ками в організаціях різного типу та розміру. Імітаційне моделювання може допо- могти визначити оптимальні стратегії ціно- утворення та продажів для електромобілів в умовах мінливого попиту, конкуренції тощо. Аналіз таких стратегій дозволить ви- явити найбільш прибуткові шляхи розвитку бізнесу та оптимальні рішення щодо управ- ління запасами й постачанням компонентів для виробництва електромобілів. Це дасть змогу уникнути браку або надмірних за- пасів продукції, що може вплинути на фі- нансові результати компанії; здійснювати прогнозування фінансових результатів на основі різних стратегій управління та з ура- хуванням зовнішніх чинників. У рамках дослідження розглянуто імі- таційне моделювання як інструмент для аналізу та прогнозу фінансових потоків; ви- значено основні чинники та змінні, які впливають на фінансові потоки в організа- ціях; досліджено імітаційні моделі, що до- зволяють відтворювати та аналізувати фі- нансові потоки на підприємстві; проведено експерименти з імітаційною моделлю для оцінювання різних стратегій управління фі- нансами; визначено переваги та обмеження використання імітаційного моделювання в управлінні фінансовими потоками. Зазначена проблематика привертає увагу багатьох дослідників, що свідчить про його важливість та актуальність у сучас- ному світі. Слід відзначити статтю С. Бра- тушки, у якій детально розглянуто загальну структуру імітаційної моделі та підкреслено важливість її використання у процесі управ- ління і прийняття рішень у сфері бізнесу (Братушка, 2009). У роботах О. Коцюрби, М. Грешнікової, О. Майбороди, К. Мельни- кової висвітлено класифікацію та методи управління й аналізу фінансових потоків підприємства за допомогою імітаційного моделювання. Внесок науковців полягає у –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– 88 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2024, № 4 (108) створенні систематизованого підходу до ро- зуміння та використання цього інструменту (Коцюрба, Грешнікова, 2012; Майборода, 2006; Мельникова, 2015). В. Неруш та В. Курдеча досліджують як теоретичні, так і прикладні методи вико- ристання імітаційного моделювання. Особ- лива увага приділяється таким аспектам, як статичні моделі виробничого процесу, аген- тне моделювання, а також використання моделі експоненціального потоку; розкрито нові можливості та перспективи імітацій- ного моделювання, його потенціал у вирі- шенні різноманітних завдань управління та аналізу в бізнесі (Неруш, Курдеча, 2012). О. Велика, С. Лясковська, О. Смотр, М. Бойко розглядають принципи та можли- вості імітаційного моделювання, підкрес- люючи значущість застосування інструмен- тальних засобів для комп’ютерного моде- лювання функціонування складних соціа- льно-економічних систем. Вони наголошу- ють на важливості моделювання виробни- чих процесів для підвищення ефективності та оптимізації ресурсів підприємства (Ве- лика, Лясковська, Смотр та ін., 2021). В. Дубовой та М. Юхимчук акценту- ють увагу на теоретичних основах імітацій- ного моделювання та їх практичному засто- суванні в умовах невизначеності та ризиків, зокрема у фінансовому менеджменті. Їхні дослідження зосереджені на використанні системи SCILAB/XCOS для моделювання фінансових процесів та оптимізації управ- лінських рішень (Дубовой, Юхимчук, 2018). Л. Уривський, А. Мошинська, С. Оси- пчук описують методи імітаційного моде- лювання для аналізу та прогнозування фі- нансових потоків у бізнесі, а також розгля- дають застосування цих методів для аналізу фінансових ризиків та оцінювання ефектив- ності різних управлінських стратегій (Урив- ський, Мошинська, Осипчук, 2022). У рамках вирішення завдання оптимі- зації управління фінансовими потоками під- приємства як приклад використано бізнес- модель компанії, що спеціалізується на про- дажу електромобілів. Діяльність автосало- ну пов’язана з продажем автомобілів та об- слуговуванням клієнтів. Доцільним є аналіз прибутковості компанії, яка здійснює збут електроавтомобілів в Україні, купуючи їх безпосередньо в Китаї, з урахуванням впливу різноманітних внутрішніх і зовніш- ніх факторів на фінансовий результат. Роз- рахунки виконано на основі введених кори- стувачем даних й нечітких множин. Вихо- дячи з одержаних результатів керівництво матиме можливість приймати рішення про те, чи варто закуповувати машини. У схемі фінансових потоків моделі (рис. 1) наведено різні категорії (розрахун- ковий рахунок, склади товарів, виробниц- тво, ринок товарів, роздрібний збут, зага- льні й адміністративні витрати), що взаємо- діють між собою через фінансові потоки. Розрахунковий рахунок є централізованим рахунком для фінансових операцій компа- нії. Кошти на цей рахунок можуть надхо- дити від клієнтів, через касу або з інших ра- хунків. Склади товарів розподілені на зовні- шні та внутрішні. Зовнішніми є склади у Китаї та Польщі ‒ це місця зберігання това- рів, вироблених за межами України, де здій- снюється управління логістикою в Європі. Внутрішній розташований у межах України та виконує функцію автосалону, де товари зберігаються перед їх розподілом по Укра- їні. Виробництво товарів відбувається за межами України, що забезпечує постачання продукції для подальшого розподілу. Ринок товарів: товари пропонуються споживачам на українському ринку, а роздрібний збут забезпечує процес продажу кінцевим спо- живачам. Загальні й адміністративні ви- трати: оренда, реклама, заробітна плата, бо- нуси від продажів. Взаємодія між блоками включає фі- нансові потоки від розрахункового рахунку до складу товарів у межах України, фінан- сування виробництва товарів за кордоном, а також переміщення товарів зі складу через ринок до роздрібного збуту. Кошти, отри- мані від продажів, надходять на розрахун- ковий рахунок. –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 89 2024, № 4 (108) Рисунок 1 – Схема фінансових потоків компанії Джерело: розроблено авторами. Функціональна модель бізнесу компа- нії з продажу електромобілів може мати та- кий вигляд. Клієнт в автосалоні замовляє електромобіль. Компанія має вісім моделей таких автомобілів і залежно від вибору за- мовляє продукт із Китаю. У цей час клієнт оформлює договір із компанією, де зазна- чено фіксовану ціну на автомобіль, вартість доставки із Китаю до Польщі, з Польщі до України й величину акцизного податку (від- повідно до законодавства України (Верхо- вна Рада України, 2018) з митних податків власники електромобілів сплачують лише акцизний, що розраховується як добуток ставки акцизного податку на кіловати на го- дини автомобіля). Для компаній існують різні типи пос- тавок згідно з Incoterms: FOB, EXW, CFR, FCA, CIF тощо. Умови поставки FOB (Free On Board) є найбільш прибутковими та менш ризикованими. У моделі договір ком- панії з постачальником укладається на умо- вах FOB. Це означає, що китайський вироб- ник зазнає витрат і ризиків до моменту зава- нтаження товару на борт судна в порту від- правлення. Це дозволяє компанії мінімізу- вати витрати на логістику та знизити ри- зики, пов'язані з транспортуванням товару, забезпечуючи таким чином ефективне уп- равління фінансовими потоками. Елементами невизначеності є затри- мки у виробництві та доставці, зміна подат- ків. Якщо вони обчислюються як випадкові змінні, які не враховано в договорі, то їх сплачує компанія. За кожен день затримки доставки компанія сплачує за вантажне мі- сце, а за кожен день затримки виробництва компанія сплачує за вантажне місце для обох доставок (з Китаю та Польщі). Також щомісяця компанія витрачає гроші на пос- тійні витрати, наприклад рекламні послуги, оренда автосалону, ставки менеджерів та ін. Компанія отримує прибуток, який є відсот- ком від доходу з продажу автомобіля за його закупівельною вартістю, а менеджер отримує бонус за продаж автомобіля ‒ від- соток від вартості проданого автомобіля (з урахуванням собівартості та відсотка чис- того доходу компанії). У процесі використання моделі кори- стувач має можливість всі змінні вводити власноруч, проте елементи невизначеності є стохастичними, тому встановлюються сис- темою випадковим чином із попередньо за- даним інтервалом значень. Вартість ванта- жного місця у випадку затримки на вироб- ництві чи доставки є статичною, тому зазда- легідь встановлена в коді системи. Отже, модель матиме такий вигляд: 𝑃𝑅 = 𝑇𝑅 − 𝐹𝐶 − 𝐶𝑃 − ЗП − 𝑉𝐶 → max, де PR – чистий прибуток підприємства на місяць; TR – загальний дохід підприємства; FC – постійні витрати; CP – собівартість автомобілів, привезе- них із Китаю; Склад товарів у Китаї (зовнішній) Склад товарів у Польщі (зовнішній) Склад товарів у межах України – автосалон (внутрішній) Ринок товарів (внутрішній) Роздрібний збут Розрахунковий рахунок Виробництво товарів (зовнішнє) Загальні та адміністративні витрати - оренда; - реклама; - заробітна плата та бонуси від продажів –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– 90 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2024, № 4 (108) ЗП – витрати на зарплати менеджерам; VC – невизначені витрати. 𝑇𝑅 = ∑ 𝑎𝑚 𝑛 ∗ (𝑃𝑚 ∗ (1 + 𝑘) + 𝐷𝐶1 + 𝐷𝐶2) 𝑛 𝑖=1 , де 𝑛 – кількість клієнтів на місяць; 𝑎𝑚 𝑛 – вірогідність купівлі автомобіля мо- делі m для кожного клієнта n; 𝑃𝑚 – закупівельна вартість автомобіля моделі т; 𝑚, 𝑘 – відсоток прибутку компанії від продажу авто; 𝐷𝐶1 – вартість доставки із Китаю до Польщі; 𝐷𝐶2 – вартість доставки із Польщі до Ук- раїни. 𝐹𝐶 = 𝐴 + 𝑅, де 𝐴 – сума коштів, витрачених на рекламу щомісячно; 𝑅 – вартість оренди приміщення на мі- сяць. Розрахунок собівартості автомобіля, привезеного з Китаю: 𝐶𝑃 = ∑ 𝑎𝑚 ∗ (𝑃𝑚 + 𝐷𝐶1 + 𝐷𝐶2). 𝑛 𝑖=1 Витрати на заробітну плату менедже- рам розраховується за формулою ЗП = ∑ 𝑀𝐵(𝑚) 𝑑 𝑖=1 + N ∗ L ∗ wd, де 𝑀𝐵(𝑚) – загальний бонус менеджера за проданий автомобіль моделі m, d – кількість проданих автомобілів; 𝑁 – кількість менеджерів; 𝐿 – ставка менеджера за робочий день; 𝑤𝑑 – кількість робочих днів. Бонус менеджера за проданий окре- мий автомобіль: 𝑀𝐵(𝑚) = 𝑠 ∗ 𝑎𝑚 𝑛 ∗ 𝑃𝑚 ∗ (1 + 𝑘), де s – відсоток доходу менеджера від ціни проданого автомобіля. Невизначені витрати розраховуються за такою формулою: 𝑉𝐶 = ∑ 𝑎𝑚 𝑛 ∗ (𝐷𝐷1𝑚 ∗ 𝐶𝐷1𝑚 + 𝐷𝐷2𝑚 ∗ 𝐶𝐷2𝑚 + +(𝐸′ − 𝐸) ∗ 𝑘𝑊𝑚 + 𝐷𝑃𝑚 ∗ ∗ (𝐶𝐷1𝑚 + 𝐶𝐷2𝑚) 𝑛 𝑖=0 де 𝐷𝐷1𝑚 – кількість днів, на які затримано автомобіль моделі m на шляху з Китаю до Польщі; 𝐷𝐷2𝑚 – кількість днів, на які затримано автомобіль моделі m на шляху з Польщі до України; 𝐶𝐷1𝑚 – вартість одного дня затримки ав- томобіля на шляху з Китаю до Польщі, який сплачується компанією за вантажне місце для автомобіля, яке не було враховане в до- говорі між компанією та клієнтом; 𝐶𝐷2𝑚 – вартість одного дня затримки ав- томобіля на шляху з Польщі до Китаю; 𝐸′ – податок на акциз, який встановлю- ється на період проведення експерименту й розраховується для кожного сценарію; 𝐸 – ставка податку на акциз, що встанов- люється користувачем, у розрахунку на таку ставку на період розрахунків; 𝑘𝑊𝑚– кВт·год. автомобіля моделі m; 𝐷𝑃𝑚– кількість днів, на які було затри- мано виробництво автомобіля моделі m на заводі в Китаї. Загальна модель має такий вигляд: 𝑃𝑅 = (∑ 𝑎𝑚 ∗ (𝑃𝑚 ∗ (1 + 𝑘) + 𝐷𝐶1 + 𝐷𝐶2) 𝑛 𝑖=1 − 𝑎𝑚 ∗ (𝑃𝑚 + 𝐷𝐶1 + 𝐷𝐶2) − 𝑀𝐵(𝑚) − 𝑎𝑚 ∗ ∗ (𝐷𝐷1𝑚 ∗ 𝐶𝐷1𝑚 + 𝐷𝐷2𝑚 ∗ 𝐶𝐷2𝑚 + (𝐸′ − 𝐸) ∗ 𝑘𝑊𝑚 + 𝐷𝑃𝑚 ∗ (𝐶𝐷1𝑚 + 𝐶𝐷2𝑚 )) − −𝐴 − 𝑅 − N ∗ L ∗ wd . Користувач спочатку зазначає такі дані: закупівельна вартість автомобіля мо- делі 1-8, діапазон нечіткої величини – ці- нове коливання, кВт·год. автомобіля, віро- гідність продажу авто (у відсотках); відсоток чистого прибутку компанії від продажу автомобіля (розраховується від собівартості); вартість доставки з Китаю до Польщі та з Польщі до України та можливі коли- вання ціни; наявність податку на акциз (якщо на- тискається галочка – то податок на акциз –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 91 2024, № 4 (108) ураховується в розрахунках, далі з’явля- ється додаткове вікно, де користувач може ввести ставку податку на акциз); ставка менеджера за робочий день; кількість робочих днів у місяці та мо- жливі коливання; вартість оренди приміщення на мі- сяць, можливі коливання; витрати на рекламу на місяць, мож- ливі коливання; кількість менеджерів на місяць, мож- ливі коливання; середня кількість клієнтів на місяць, можливі коливання; відсоток бонусу менеджера від про- дажу автомобіля. Після введення даних система генерує значення змінних «вартість доставки з Ки- таю до Польщі», «вартість доставки з Польщі до України», «кількість робочих днів у місяці», «вартість оренди примі- щення на місяць», «витрати на рекламу на місяць», «кількість менеджерів на місяць», «середня кількість клієнтів на місяць» ок- ремо для кожного сценарію, і вони є випад- ковими в межах коливання. Змінна «податок на акциз» становить число у множині [1..2], «затримка на вироб- ництві у Китаї» – [0..5], «затримка доставки з Китаю до Польщі» – [0..10], «затримка до- ставки з Польщі до України» – [0..5]. Після генерації даних для певного сценарію система розраховує прибуток компанії із заданими числовими значен- нями за формулами, наведеними вище. У процесі розрахунку місячного прибутку ви- користовується агентне моделювання. Для цього виконується розрахунок для кожного клієнта з його параметрами (із згенерованої величини «середня кількість клієнтів на мі- сяць») і вірогідність того, що клієнт придбає автомобіль (на основі інформації про вірогі- дність продажу автомобіля випадкової мо- делі). Якщо клієнт купує автомобіль, то ро- зраховується відсоток компанії від її закупі- вельної ціни, загальний бонус менеджера за проданий автомобіль і вартість доставки, а також витрати компанії на випадки інци- дентів: кількість днів затримки доставки з Китаю до Польщі, з Польщі до України, під- вищення ставки акцизного податку – усі ри- зики, не передбачені в договорі із клієнтом. Якщо користувач не врахував акцизний по- даток при введенні даних, то система не буде враховувати його зміну при розраху- нку витрат на інциденти. Змінні «закупівельна ціна», «бонус менеджера», «кВт·год.» та «вірогідність продажу автомобіля» визначаються за кож- ним автомобілем окремо для кожного сце- нарію. Проте «інцидентні» змінні (кількість днів затримки доставки з Китаю до Польщі, з Польщі до України, підвищення ставки ак- цизного податку) й доставка (вартість дос- тавки до України) визначаються окремо для кожного сценарію, але не генеруються ок- ремо за кожним автомобілем у сценарії. Тобто визначається одне число, яке викори- стовуються для всіх автомобілів у сценарії для цих змінних. Із суми розрахунків витрат і доходів від кожного проданого автомобіля розрахо- вуються загальні місячні витрати та доходи. Фіксовані витрати також охоплюють ви- трати на оренду та рекламу. Згідно з наведеним алгоритмом розра- ховуються 100 окремих сценаріїв, для яких будуть змінюватися величини змінних і, як наслідок, доходи й витрати. Побудована модель і програмний до- даток можуть бути застосовані будь-яким автосалоном із продажу електроавтомобі- лів, оскільки дозволяють задавати гнучкі параметри моделювання. Дані щодо моде- лювання для подальшого розв’язку наве- дено в таблиці. Розв’язок задачі на основі наведених даних має такий вигляд. Автосалон відвідує приблизно 30±10 клієнтів на місяць. У разі продажу менеджер (працює 6±1 менеджерів на місяць), який продав автомобіль, отри- мує бонус ‒ 3% від ціни автомобіля, зазна- ченої в договорі клієнта з компанією. У той же час компанія отримує відсоток від продажу автомобіля ‒ 10% від його заку- півельної вартості. У договорі також зазна- чена вартість доставки з Китаю до Польщі –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– 92 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2024, № 4 (108) Таблиця ‒ Вихідні дані щодо моделювання Модель автомобіля Закупівельна ціна, дол. США кВт·год. Вірогідність продажу, % Kia EV5 Land 24 650±700 64,2 68 Mercedez-Benz EQE SUV Matic 61 200±2 000 90 53 Honda MN-V 20 000±500 58,69 72 Volkswagen ID3 18 900±400 52,8 75 BMW iX1 XDrive30L M Sport 36 450±1 000 66,45 60 Toyota Bz3 Long Range Pro 23 700±800 65,3 66 Nissan ARIYA 2WD Top 25 800±900 90 74 Audi Q4 50 E-tron Quattro 37 200±1 200 84,8 60 (2 000±500 дол.) з Польщі до України (1 000±100 дол.) – за умовами договору цю суму повинен сплатити клієнт, так само як і податок на акциз, що розраховується як до- буток кіловат на годину обраного автомо- біля та ставки податку на акциз (1 дол.). Ставка менеджера становить 30 дол. за 8-го- динний робочий день, у місяці 25±1 робо- чих днів. Також компанія орендує автоса- лон за 4 000±500 дол. / місяць і витрачає 1 000±100 дол. на рекламу. Необхідно визначити, чи є рентабель- ним бізнес, якщо компанія за умовами дого- вору має сплатити всі витрати, які не були передбачені в договорі з клієнтом: ставка податку на акциз (варіюється від 1 до 2 дол.), кількість днів затримки доставки до України, кількість днів затримки на вироб- ництві в Китаї. Вартість одного дня затри- мки доставки з Китаю до Польщі становить 50 дол., з Польщі до України – 10, а на ви- робництві в Китаї – 60 дол. (як сума одного дня затримки доставки з Китаю до Польщі й з Польщі до України). Різницю між став- ками податку на акциз також сплачує ком- панія. Після запуску програми з’являється вікно для введення даних (рис. 2, 3). Рисунок 2 – Вікно введення даних Джерело: розроблено авторами. –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 93 2024, № 4 (108) Рисунок 3 – Вікно введення даних (продовження) Джерело: розроблено авторами. Якщо обрати наявність податку в роз- рахунках, то також з’являється вікно для введення ставки податку (рис. 4). Рисунок 4 – Вікно введення ставки акциз- ного податку Джерело: розроблено авторами. Після введення ставки акцизного по- датку необхідно натиснути кнопку «Ок», і тоді будуть виведені згенеровані системою змінні для кожного сценарію на основі вве- дених даних (рис. 5). Для одержання ще більш точних да- них визначається середнє та медіана за 100 моделювань у таблиці. На основі саме цих результатів рекомендовано приймати управлінське рішення щодо наймання мене- джерів (рис. 6). Отже, за наявності вищенаведених вхідних даних компанія в середньому отри- має 72 629,79 дол. чистого прибутку (pro- fits) при середніх доходах 666 858,42 дол. (income) та загальних витратах 594 228,63 дол. (total_costs). При цьому із 28 клієнтів (Number_of_clients) тільки 19 (number_ of_purchases) придбали автомобіль, серед- ня ціна якого становила 29 074,44 дол. (avr_purchase_cost). Середній бонус мене- джера за місяць становив 959,46 дол. (avr_manager_bonus_all) за умови середньої кількості менеджерів 5 осіб (Amount_ managers) та 24 робочих днів (Working_ days). Також компанія в середньому витра- тила 3 952,81 дол. на орендну плату (Rent) та 995,59 дол. на рекламу (Advertisement). Автомобілі було затримано на 4 дні під час доставки з Китаю до Польщі (Delivery ChinaToPolandDays), на 2 дні ‒ з Польщі до України (DeliveryPolandToUkraineDays) та на 2 дні ‒ на виробництві в Китаї (Delay InChinaProd). Ставка податку на акциз зросла в се- редньому до 1,46 дол. (ExciseTaxRate) за кВт·год. автомобіля. Доставка до Польщі з Китаю коштувала 2 051,36 дол. (Delivery ChinaToPolandCost), а до України з Поль- щі – 1 001,34 дол. (DeliveryPolandToUkraine Cost). –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– 94 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2024, № 4 (108) Рисунок 5 – Вікно результатів щодо згенерованих системою змінних Джерело: розроблено авторами. Рисунок 6 – Вікно результатів розрахунків Джерело: розроблено авторами. Зміну прибутку і витрат залежно від сценарію (наборів невизначених чисел) ві- дображено на рис. 7. Згідно з результатами моделювання встановлено, що компанія за умови наведе- них вхідних параметрів одержує середній чистий прибуток 72 629,79 дол. при серед- ніх доходах 666 858,42 дол. Це вказує на високий рівень рентабельності такого ви- ду діяльності, як продаж електромобілів. –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 95 2024, № 4 (108) Рисунок 7 – Візуалізація одержаних результатів Джерело: розроблено авторами. Значний вплив на прибуток мають кількість клієнтів і цінова політика, що свідчить про важливість правильного позиціонування продукту на ринку та маркетингових стра- тегій. Детальний аналіз сценаріїв, з ураху- ванням змін у кількості клієнтів, ціні авто- мобілів та інших чинників, дозволяє про- гнозувати можливий економічний вплив рі- зних стратегій. Таким чином, визначено оптимальні шляхи розвитку бізнесу. Зокрема, виявлено, що зростання кількості клієнтів або оптимі- зація цінової політики може значною мірою поліпшити фінансові показники компанії. Запропонований програмний додаток до- зволяє аналізувати різні стратегії та вносити зміни до параметрів моделі для максимізації прибутковості й оптимізації витрат. Це сві- дчить не лише про технічну зрілість розро- бленої системи, але і про її конкретний вне- сок у фінансовий успіх компанії в умовах високої конкуренції на ринку електромобі- лів. Висновки. Досліджено імітаційне мо- делювання як інструмент аналізу та прог- нозу фінансів. Описано його потенціал та можливості в контексті фінансового мене- джменту. Визначено основні чинники та змінні, які впливають на фінансові потоки в органі- заціях, зокрема розглянуто вплив еконо- мічних, соціальних та технологічних чин- ників на фінансову стійкість підприємств. З метою аналізу інструменту імітацій- ного моделювання для управління фінансо- вими потоками підприємства як приклад ви- користано компанію, яка здійснює купівлю електромобілів із Китаю та збут в Україні. У системі враховано ймовірнісні розподіли випадкових чинників, які виникають при обробленні замовлення, оформленні дого- вору з клієнтом і безпосереднім замовлен- ням і доставкою автомобіля з Китаю. Реалізовано практичні експерименти з імітаційною моделлю для оцінювання різ- них стратегій управління фінансами, що до- зволило визначити ефективні стратегії в уп- равлінні фінансовими ресурсами. Запропонована модель може викорис- товуватися керівництвом автосалонів для полегшення прийняття управлінських рі- шень. Керівник автосалону, який здійснює закупівлю електромобілів із Китаю та їх продаж в Україні, приймає рішення щодо постачальників, обсягів закупівель, цінової політики та управління фінансовими пото- ками, враховуючи ризики та можливості. Оптимізаційний експеримент, реалізований у рамках моделі, дозволяє обрати найкращу стратегію та дослідити «шокові» ситуації. Продаж «китайських авто» в Україні є важливим кроком на шляху до локалізації виробництва в країні, що створює реальні –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– 96 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2024, № 4 (108) можливості для відродження автомобільної галузі, включаючи виробництво електрока- рів. Такий досвід надасть потужний по- штовх вітчизняним виробникам, стимулю- ючи розвиток технологій, створення нових робочих місць і зміцнення економіки кра- їни. Подальша інтеграція з глобальним рин- ком та інноваційний підхід до виробництва можуть стати запорукою успіху національ- ної автомобільної індустрії. Дістали подальшого розвитку методи імітаційного моделювання, що дозволяє більш точно аналізувати та прогнозувати фінансові потоки в бізнесі. Це дослідження демонструє нові підходи до оптимізації фі- нансового менеджменту в умовах невизна- ченості та ризиків, пов'язаних із міжнарод- ними поставками. Література Верховна Рада України (2018). Про вне- сення змін до Податкового кодексу Ук- раїни щодо оподаткування акцизним по- датком легкових транспортних засобів: Закон України від 08.11.2018 р. № 2611- VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2611-19#Text (дата звернення: 22.06.2024). Братушка С. (2009). Імітаційне моделю- вання як інструмент дослідження склад- них економічних систем. Вісник Укра- їнської академії банківської справи. № 2 (27). С. 113–118. URL: http://essuir. sumdu.edu.ua/handle/123456789/55242 (да- та звернення: 22.06.2024). Велика О.Т., Лясковська С.Є., Смотр О.О., Бойко М.В. (2021). Імітаційне моделю- вання технологічного процесу виготов- лення виробів у середовищі FlexSim. На- уковий вісник НЛТУ України. № 31 (2). С. 108–113. DOI: https://doi.org/10.36930/ 40310218 Дубовой В.М., Юхимчук М.С. (2018). Іміта- ційне моделювання в системі SCILAB/ XCOS: Е-посібник. Вінницький нац. тех. ун-т. URL: https://web.posibnyky.vntu. edu.ua/fksa/10dubovyj_imitacijne_modely uvannya_v_systemi_Scilab-Xcos/ (дата звернення: 22.06. 2024). Коцюрба О. Ю. (2012). Фінансові потоки підприємства: сутність, класифікація та шляхи оптимізації. Наукові записки. № 12. С. 88–92. Майборода О. В. (2006). Управління фінан- совими потоками підприємства: автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.04.01. Укра- їнська академія банківської справи. Суми. 22 с. Мельникова К. В. (2015). Фінансові потоки в логістичних системах: конспект лекцій. ХНЕУ імені Семена Кузнеця. Харків. URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstre am/123456789/11143/1/2015%20%D0%9 C%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD %D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2% D0%B0%20%D0%9A.%D0%92.pdf (дата звернення: 22.06.2024). Неруш В. Б., Курдеча В. В. (2012). Іміта- ційне моделювання систем та процесів: конспект лекцій. Київ: Національний те- хнічний університет України «Київський політехнічний інститут». 115 с. URL: https://ela.kpi.ua/items/29886d33-e657-453 c-a4a8-9ebff59301a3 (дата звернення: 22.06.2024). Уривський Л. О., Мошинська А. В., Осип- чук С. О. (2022). Імітаційне моделю- вання систем і процесів у телекомуніка- ціях: навчальний посібник. Київ: Націо- нальний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». 202 с. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/48473 (дата звернення: 22.06.2024). Черевко В. О. (2006). Методологія форму- вання та управління фінансовими пото- ками регіону: автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.10.0. Українська академія банківської справи. Суми. 22 с. References Verkhovna Rada of Ukraine (2018). On amendments to the Tax Code of Ukraine regarding excise tax on passenger vehi- cles: Law of Ukraine dated November, 11 No 2611-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2611- 19#Text [in Ukrainian]. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A6%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9_%D1%96%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8%D1%84%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80_%D0%BE%D0%B1%27%D1%94%D0%BA%D1%82%D0%B0 –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 97 2024, № 4 (108) Bratushka, S. (2009). Simulation modeling as a tool for studying complex economic sys- tems. Visnyk Ukrainskoi akademii ban- kivskoi spravy, 2 (27), pp. 113–118. Retri- eved from http://essuir.sumdu.edu.ua/han- dle/123456789/55242 [in Ukrainian]. Velyka, O. T., Liaskovska, S. E., Smotr, O. O., & Boiko, M. V. (2021). Simulation mode- ling of the technological process of manu- facturing products in the FlexSim environ- ment. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, 31(2), pp. 108–113. DOI: https://doi.org/10. 36930/40310218 [in Ukrainian]. Dubovoy, V.M., & Yukhimchuk, M.S. (2018). Simulation modeling in the SCILAB/XCOS system: E-book. Vinnytsia National Technical University. Retrieved from https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/fksa/10 dubovyj_imitacijne_modelyuvannya_v_sys temi_Scilab-Xcos/ [in Ukrainian]. Kotsiurba, O. Yu. (2012). Financial flows of the enterprise: essence, classification and ways of optimization. Naukovi zapysky, 12, pp. 88-92 [in Ukrainian]. Maiboroda, O. V. (2006). Management of fi- nancial flows of the enterprise (Extended abstract of candidate thesis). Ukrainian Academy of Banking. Sumy [in Ukrainian]. Melnykova, K. V. (2015). Financial flows in logistics systems: lecture notes. Kharkiv National Economic University Named After Semen Kuznets. Retrieved from http://re- pository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/ 11143/1/2015%20%D0%9C%D0%B5%D 0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0 %BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20% D0%9A.%D0%92..pdf [in Ukrainian]. Nerush, V. B., & Kurdecha, V. V. (2012). Si- mulation modeling of systems and pro- cesses: lecture notes. Kyiv: National Tech- nical University of Ukraine «Kyiv Polytech- nic Institute». Retrieved from https://ela. kpi.ua/items/29886d33-e657-453c-a4a8- 9ebff593 01a3 [in Ukrainian]. Uryvskyi, L. O., Moshynska, A. V. & Osyp- chuk, S. O. (2022). Simulation modeling of systems and processes in telecommunica- tions. Kyiv: National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute» [in Ukrainian]. Cherevko, V. O. (2006). Methodology of for- mation and management of financial flows in the region (Extended abstract of candi- date thesis). Ukrainian Academy of Ban- king. Sumy [in Ukrainian]. Glib A. Mazhara, Phd in Economics National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute» 37 Beresteyskyi prospect, Kyiv, 03056, Ukraine E-mail: SkyDoor13@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-1860-756X; Amina R. Parkhomuk, student National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute» 37 Beresteyskyi prospect, Kyiv, 03056, Ukraine E-mail: aminaparhom2003@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-1470-4995 ENTERPRISE FINANCIAL FLOWS SIMULATION ON A CAR DEALERSHIP EXAMPLE In today's business environment, ensuring financial sustainability is a crucial factor for the success of enterprises. In this context, simulation modeling is becoming increasingly important as a tool for managing financial flows. The main objective of this study is to organize the knowledge in this area and determine the optimal approaches to the use of simulation models in financial management. The study is aimed at improving the efficiency of financial management and devel- oping evidence-based strategies. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A6%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9_%D1%96%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8%D1%84%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80_%D0%BE%D0%B1%27%D1%94%D0%BA%D1%82%D0%B0 mailto:SkyDoor13@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-1860-756X –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– 98 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2024, № 4 (108) The purpose of the study is to determine effective financial management strategies through the use of simulation models and their impact on the financial stability and profitability of the en- terprise. The object is the management of financial flows in organizations of various types and sizes. The results of the study can be useful for the management of car dealerships and other enterprises that optimize financial processes. The paper uses methods of mathematical and economic analysis, including agent-based modeling, Monte Carlo simulation, and simulation modeling. In the course of studying the problem of financial flows management, simulation modeling as a tool for analyzing and forecasting finances is investigated. Its potential and capabilities in the context of financial management are described. The main factors and variables that affect financial flows in organizations are identified, in particular, the impact of economic, social and technological factors on the financial sustainability of enterprises is considered. In order to analyze the simulation modeling tool for managing the financial flows of an en- terprise, the article takes as an example a company that purchases electric vehicles from China and sells them in Ukraine. The system took into account the probability distributions of random factors that arise during order processing, execution of a contract with a client, and the direct ordering and delivery of a car from China. Practical experiments with the simulation model were carried out to evaluate various financial management strategies, which allowed us to identify effective strategies for managing financial resources. This model can be used by car dealership managers to facilitate management decision-mak- ing. The head of a car dealership that purchases electric vehicles from China and sells them in Ukraine makes decisions about suppliers, purchase volumes, pricing policy, and financial flow man- agement, taking into account risks and opportunities. The optimization experiment implemented in the model allows choosing the best strategy and exploring “shock” situations. The sale of “Chinese cars” in Ukraine is an important step towards localizing production in the country. This creates real opportunities for the revival of the automotive industry, including the production of electric cars. We hope that this experience will give a powerful impetus to Ukrainian manufacturers, stimulating the development of technologies, creating new jobs and strengthening the country's economy. Further integration with global markets and an innovative approach to pro- duction can be the key to the success of the national automotive industry. In this study, simulation modeling methods have been further developed, allowing for more accurate analysis and forecasting of financial flows in business. For the first time, the problem of delivering electric cars from China to Ukraine was formulated and solved, taking into account spe- cific logistical and economic conditions. This study demonstrates new approaches to optimizing financial management in the face of uncertainty and risks associated with international supply. The results can be useful for the management of car dealerships and other businesses seeking to improve the efficiency of their financial operations and ensure sustainability in a competitive market. Keywords: enterprise economy, simulation modeling, financial management, management strategies, economic factors, electric vehicles, management decisions. JEL: C63, D1 Формат цитування: Мажара Г. А, Пархомук А. Р. (2024). Імітаційне моделювання фінансових потоків підпри- ємства на прикладі автосалону. Економіка промисловості. № 4 (108). С. 86–98. DOI: http://doi.org/10.15407/econindustry.2024.04.086 Mazhara, G. A., & Parkhomuk, A. R. (2024). Enterprise financial flows simulation on a car dealership example. Econ. promisl., 4 (108), рр. 86–98. DOI: http://doi.org/10.15407/econindustry 2024.04.086 Надійшла до редакції 09.10.2024 р.