2025-02-21T09:08:35-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: Query fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201372%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T09:08:35-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: => GET http://localhost:8983/solr/biblio/select?fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201372%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T09:08:35-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: <= 200 OK
2025-02-21T09:08:35-05:00 DEBUG: Deserialized SOLR response

З народознавчої спадщини Митрофана Дикарєва

У червні 2004 року виповнилось 150 літ від дня народження Митрофана Олексійовича Дикарєва — етнографа і фольклориста, подвижницька діяльність якого залишила помітний слід в історії вітчизняного народознавства. Ознайомлення з науковим доробком М.О. Дикарєва, з багатим архівом його кореспондентів знач...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Курочкін, О., Філіпова, І.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2004
Series:Народна творчість та етнографія
Subjects:
Online Access:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201372
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id irk-123456789-201372
record_format dspace
spelling irk-123456789-2013722025-01-16T16:22:57Z З народознавчої спадщини Митрофана Дикарєва Курочкін, О. Філіпова, І. Проблеми регіональних досліджень народної культури У червні 2004 року виповнилось 150 літ від дня народження Митрофана Олексійовича Дикарєва — етнографа і фольклориста, подвижницька діяльність якого залишила помітний слід в історії вітчизняного народознавства. Ознайомлення з науковим доробком М.О. Дикарєва, з багатим архівом його кореспондентів значно розширює уявлення про цього "надзвичайно енергічного", за висловом І. Франка, етнографа-самоука, що посів почесне місце серед прогресивних діячів в історії вітчизняного народознавства. 2004 Article З народознавчої спадщини Митрофана Дикарєва / О. Курочкін, І. Філіпова // Народна творчість та етнографія. — 2004. — № 4. — C. 43-45. — Бібліогр.: 13 назв. — укр. 0130-6936 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201372 uk Народна творчість та етнографія Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Проблеми регіональних досліджень народної культури
Проблеми регіональних досліджень народної культури
spellingShingle Проблеми регіональних досліджень народної культури
Проблеми регіональних досліджень народної культури
Курочкін, О.
Філіпова, І.
З народознавчої спадщини Митрофана Дикарєва
Народна творчість та етнографія
description У червні 2004 року виповнилось 150 літ від дня народження Митрофана Олексійовича Дикарєва — етнографа і фольклориста, подвижницька діяльність якого залишила помітний слід в історії вітчизняного народознавства. Ознайомлення з науковим доробком М.О. Дикарєва, з багатим архівом його кореспондентів значно розширює уявлення про цього "надзвичайно енергічного", за висловом І. Франка, етнографа-самоука, що посів почесне місце серед прогресивних діячів в історії вітчизняного народознавства.
format Article
author Курочкін, О.
Філіпова, І.
author_facet Курочкін, О.
Філіпова, І.
author_sort Курочкін, О.
title З народознавчої спадщини Митрофана Дикарєва
title_short З народознавчої спадщини Митрофана Дикарєва
title_full З народознавчої спадщини Митрофана Дикарєва
title_fullStr З народознавчої спадщини Митрофана Дикарєва
title_full_unstemmed З народознавчої спадщини Митрофана Дикарєва
title_sort з народознавчої спадщини митрофана дикарєва
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2004
topic_facet Проблеми регіональних досліджень народної культури
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201372
citation_txt З народознавчої спадщини Митрофана Дикарєва / О. Курочкін, І. Філіпова // Народна творчість та етнографія. — 2004. — № 4. — C. 43-45. — Бібліогр.: 13 назв. — укр.
series Народна творчість та етнографія
work_keys_str_mv AT kuročkíno znarodoznavčoíspadŝinimitrofanadikarêva
AT fílípovaí znarodoznavčoíspadŝinimitrofanadikarêva
first_indexed 2025-02-09T04:28:56Z
last_indexed 2025-02-09T04:28:56Z
_version_ 1823552660249247744
fulltext З НАРОДОЗНАВЧОЇ СПАДЩИНИ МИТРОФАНА ДИКАРЄВА Олександр Курочкін, Інна Філіпова У червні 2004 року виповнилося 150 літ від дня народження Митрофана Олексійовича Дикарєва - етнографа і фольклориста, подвижницька діяльність якого залишила помітний слід в історії вітчизняного народознавства. Дитинство і юність М. О. Дикарєва минули у Воронезькій губернії. Ще в семінарії він виявив себе як "неблагонадійний", за що і був позбавлений можливості дальшого навчання. З 22 років розпочалась безпросвітна чиновницька служба М. Дикарєва - життя, що за висловом І. Франка, від початку до кінця проходило в злигоднях, у "невольницькій, убійчій праці на шматок хліба..."1 Всупереч тяжким умовам існування, виснажливим і нудним канцелярським будням, молодий різночинець палко мріяв про наукову роботу, намагаючись надолужити відсутність систематичних знань наполегливою самоосвітою і вдосконаленням. Важливу роль у становленні М. Дикарєва як українського патріота і свідомого трудівника на науковій ниві відіграв український професійний театр. Про цей визначальний емоційний поштовх згадував сам дослідник 21 листопада 1894 р. у листі до Олександра Кониського: "Року 1886 і 1887 приїздив до Вороніжа вперше з своєю трупою М. Л. Кропивницький: він, дай Боже йому здоровля! розбуркав мене від духовного спокою: я взявся працювати біля українського словаря, а далі вкинувся в етнографію і фонетику української мови. Життє моє, за тими-ж самими лихими обставинами, повеселішало, бо я бачив мету життя свого, побачив ту "суспільну діяльність", що за часів школи десь ховалася в далекім тумані; я побачив, що я можу зробити хоч крихту користи для рідної Матері-України, про котру я забув того часу, коли був у школі. Таким чином я уважаю Кропивницького своїм хрещеним батьком і до віку дякуватиму йому за своє духовне відродження"2. Перші етнографічні публікації М. Дикарєва з'явились у 80-х роках ХІХ століття. Але по- справжньому він заявив про себе в етнографічній науці 1891 року, коли вийшло з друку його найзначніше прижиттєве видання - "Воронежский этнографический сборник". У ньому увагу фахівців звернула на себе оригінальна етнолінгвістична студія "Очерки воронежского мещанского говора сравнительно с украино-русским наречием", а також значна за обсягом збірка народних приказок, прислів'їв, прикмет і повір'їв з Воронезької губернії (7219 зразків російською мовою і 492 - українською). Окрім власних записів, М. Дикарєв включив до збірника цілий ряд фольклорних матеріалів, що належали його кореспондентам та іншим збирачам. Так, зокрема, він використав матеріали з усної творчості, зібрані ще раніше в тому ж ареалі відомим російським поетом О. В. Кольцовим. Підкреслюючи етнографічну цінність приказок і прислів'їв, упорядник разом з тим вважав їх важливим джерелом для характеристики громадських і родинних взаємин, звичаєвого права, історії, фонетики, морфології, синтаксису, лексики та ін. Крім згаданих матеріалів, у "Воронезькому етнографічному збірнику" чималий науковий інтерес становить також докладний запис українського весілля на Слобожанщині. Сильною стороною М. Дикарєва-народознавця було вміння знаходити і науково подавати оригінальні польові матеріали. Щоб зібрати їх, дослідник здійснював власні експедиційні мандрівки, але найбільший ефект давала ретельно налагоджена робота мережі місцевих інформаторів. Кореспондентами М. Дикарєва були священики, вчителі, писарі й прості селяни, які отримували від нього певні завдання і програми. Щоб стимулювати активність своїх дописувачів, збирач користувався дієвим методом матеріального заохочення, витрачаючи на це значну частину власного, дуже скромного чиновничого заробітку. Така постійна "графа видатків" неодноразово фігурує у листуванні М. Дикарєва. Так, 10 листопада 1893 р. він писав до О. Кониського: "Недавно я дістав від кореспондента 60 писаних аркушів, усе казки. Ви не можете уявити собі, як я радію, одержуючи такі речі, а особливо коли в них є що таке з демонології, бо се моя idйe fixe. Я вже маю оповідання про бісів: польових, болотяних, домових; про бісів-зміїв: летючих, хрещених (чи чули ви, що є і хрещені біси!), про біса - шалапутського бога. Маю безліч оповідань про яретиків і яретиць. Мої кореспонденти - люде неосвічені і через те вони не виходять із народного світогляду. За кожен аркуш я плачу їм 25 коп."3 Останні роки М. Дикарєв жив у Катеринодарі (нині Краснодар), де він працював у Кубанському статистичному комітеті. Тут в 1894 році ним була розроблена і опублікована "Программа для этнографического исследования народной жизни в связи с голодом и холерою", що покликана була висвітлити народне ставлення до трагічних подій у Росії 1891-1892 років. На тлі тогочасної "академічної" науки ця праця вигідно відрізнялась як одна з небагатьох спроб наблизити етнографію до потреб життя. У 1896 році М. О. Дикарєва було обрано дійсним членом Наукового товариства ім. Шевченка у Львові, і з цього часу у виданнях Товариства з'являються його фольклорно- етнографічні праці. У першому томі "Етнографічного збірника" під псевдонімом М. Крамаренко була надрукована його стаття "Різдвяні святки в станиці Павлівській", у 2 томі - "Чорноморські народні казки й анекдоти", у 5-у - фольклорна збірка "Народна гутірка з поводу коронації". Передчасна смерть у розквіті творчих сил (26 листопада 1899 року) перервала наукову діяльність М. О. Дикарєва. Згідно заповіту, вся його рукописна спадщина перейшла до архіву НТШ у Львові. Частина цих матеріалів була надрукована у 1903 році окремою книгою "Посмертні писання Митрофана Дикарєва з поля фольклору й мітольогії", у підготовці якої взяли активну участь М. Павлик та І. Франко. Останній написав передмову, що містить короткий огляд рукописних творів етнографа-самоука й дає загальну оцінку його наукової діяльності. Вказуючи на значні методологічні хиби праць М. Дикарєва, наслідком яких часто-густо були необгрунтовані гіпотези й теоретичні висновки, І. Франко одночасно позитивно оцінював заслуги дослідника як збирача "коштовного матеріала". У передмові до "Посмертних писань..." він зазначав: "...ми не відмовимо свойого подиву тій бистроті погляду, з якою наш самоук уміє в величезній масі матеріалу віднайти цікаве та характерне, ані тій живості його вдачі, що далека від усякої заскорузлості й рутини раз у раз тисне наперед, шукає нових шляхів, не даючи імпонуватись ніяким авторитетам і тим висше будемо цінити ті золоті зерна дійсного наукового пізнання, що ними все таки богаті його праці".4 Матеріали про життя та збирацьку діяльність Митрофана Олексійовича Дикарєва є в архівах Львова, Воронежа, Києва. Порівняно недавно Валерій Старков вперше опублікував 2 з 23 листів М. Дикарєва до Ф. Вовка, що зберігаються в Науковому архіві Інституту археології НАН України.5 Частина епістолярної спадщини М. Дикарєва, яка засвідчує його наукові зв'язки з М. Драгомановим, М. Грушевським, І. Франком, О. Кониським, Бодуеном де Куртене, В. Лукичем, М. Комаровим та іншими діячами, передана у відділ рукописів Інституту літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України (ф. 3, 23, 61, 77)6. Як етнографа, організатора розгалуженої мережі кореспондентів- збирачів, насамперед з середовища селянства, М. О. Дикарєва характеризують понад 70 листів з відділу рукописних фондів Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. Ця епістолярна спадщина є цінним першоджерелом і становить значний науковий інтерес для етнографів, фольклористів, істориків, мовознавців. Залучення до збирацької діяльності значного числа інформаторів з Воронезької, Курської губерній, з Слобідської України і Кубані дало можливість Митрофану Дикарєву зібрати цікаві і різноманітні відомості про побут і народну творчість населення в зоні тісних українсько- російських етнокультурних контактів. Цей матеріал не втрачає свого значення і сьогодні, коли в гуманітарній науці дедалі більшого значення набуває вивчення етнодемографічних і етнолінгвістичних процесів. Кореспонденцію М. О. Дикарєва у фондах ІМФЕ за змістом можна поділити на певні групи: листи, що містять етнолексичний та фольклорний матеріал (сюди можна включити і листи, що стосуються перепису населення 1897 року, і листи, пов'язані із збиранням матеріалу про голод та холеру); листи до М. Дикарєва ділового характеру (з проханням допомогти, або дати юридичну консультацію); особисте листування. Слід відзначити, що повідомлення, які надходили до М. Дикарєва з місць, часто паралельно з відомостями фольклорно-етнографічного характеру містили документальні, життєві факти з яскраво вираженим соціальним звучанням. З них вимальовується реалістична картина капіталістичних відносин на селі з класовими конфліктами і суперечностями. Кореспонденція з місць цікава насамперед як своєрідний "звіт" збирачів-інформаторів перед своїм науковим наставником. У листах першої групи інтерес становлять повідомлення вчителя Г. Яковлева від 1888 року з слоб. Сагуни, що містять словниковий матеріал; лист з Катеринодара від І. Ф. Давидова 1896 року, в якому автор намагається пояснити походження окремих забобонів; записи прислів'їв, приказок, анекдотів у листі від невідомого7 та в листі 1895 року від А. Півня з м. Ставрополя.8 Розповіді селян про пошуки скарбів та відомості з народної медицини, надіслані Ю. Сизовим у 1893 році9; народні прикмети та повір'я, зафіксовані в 1896-1898 роках селянином А. Суботою10 та ін. У цих листах селяни-кореспонденти звертаються до Дикарєва як до свого порадника і захисника від сваволі сільської верхівки і царських чиновників. Про суддів-хабарників довідуємося із листа колишнього солдата К. Лісовцева (лист без дати), який просить М. Дикарєва допомогти порадою при розподілі землі. Зажерливість одного із духовних пастирів, що не соромиться здерти з свого ближнього-селянина 50 копійок, коли той спізнюється на сповідь, засвідчує лист А. А. Суботи з слобідки Попасної Воронезької губернії. В листопаді 1898 року той же Антон Субота, висловлюючи обурення громади свого села діями багатіїв-мироїдів, які неправильно розподіляли землю, звертається до Митрофана Олексійовича як до вірного та доброзичливого посередника між безправною сільською масою і ліберальною пресою з надією, що він, можливо, "...отпечатаєть моє пісьмо і об"явить нашу шайку мироїдів по всій Росії..."11. Наївні мрії і сподівання селянства на поліпшення умов життя у зв'язку з обіцянками щойно коронованого Миколи ІІ розкриває лист А. Суботи від 1896 року: "Іще прошу вас, Митрофан Олексійович, пропишіть про маніфест, що оце читали після коронованія - чи простив государь недоїмку. У нас тут за це бунт, не кладуть податі. А вони правлять, та така бузовка до бою доходить, то я вас прошу убедительно, будьте вірним другом, розкажіть, нас два буде знати, что тайне. А я вам напишу, як у нас говорять про панів і про землю, і про царя... Я вам напишу, що у нас думають мужики, почему не платять податі..."12 Яскраві життєві спостереження й фактичний матеріал у листах кореспондентів М. О. Дикарєва свого часу зацікавили І. Я. Франка, який поруч із зазначенням потреби упорядкування та систематизації спадщини М. Дикарєва недарма вирізняє поміж інших кореспондентів і вищезгаданого адресата: "...особливо визначаються тут записки К. Тарасевського та селян Субот..."13 Третя, досить численна група листів, торкається сфери родинних взаємин, містячи часом фольклорно-етнографічний матеріал, - це листи Петра, Павла, Тихона Тарасевських, написані у 1892-1898 роках. Ознайомлення з науковим доробком М. О. Дикарєва, з багатим архівом його кореспондентів значно розширює уявлення про цього "надзвичайно енергічного", за висловом І. Франка, етнографа-самоука, що посів почесне місце серед прогресивних діячів в історії вітчизняного народознавства. Київ 1 Посмертні писання Митрофана Дикарєва з поля фольклору й мітольогії // Збірник філологічної секції НТШ. - Т. VІ. - Львів, 1903. - С. VІІ. 2 Кониський О. Я. До життєпису М. О. Дикарєва // Літературно-науковий вістник. - Т. ХІ. - Кн. Х. - Львів, 1900. - С. 26. 3 Там само. - С. 28. 4 Посмертні писання Митрофана Дикарєва... - С. VIII. 5 Старков Валерій. Митрофан Дикарів - повпред нації // Берегиня. - 1999. - Число 4. - С. 5-20. 6 Див.: Путівник по фондах відділу рукописів Інституту літератури. - К., 1999. 7 Рукописні фонди ІМФЕ. - ф. 28, од. зб. 1. 8 Там само. - ф. 28, од. зб. 6. 9 Там само. - ф. 28, од. зб. 2. 10 Там само. - ф. 28, од. зб. 7. 11 Там само. 12 Там само. 13 Посмертні писання Митрофана Дикарєва... - С. VІ. До речі, фольклорно-етнографічні матеріали А. А. Суботи зберігаються також у Відділі рукописів ІМФЕ під шифром: ф. 28, од. зб. 155, 163: матеріали Т. А. Суботи - ф. 28, од. зб. 173. З НАРОДОЗНАВЧОЇ СПАДЩИНИ МИТРОФАНА ДИКАРЄВА