2025-02-22T00:12:56-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: Query fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201425%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-22T00:12:56-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: => GET http://localhost:8983/solr/biblio/select?fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201425%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-22T00:12:56-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: <= 200 OK
2025-02-22T00:12:56-05:00 DEBUG: Deserialized SOLR response

Академія фінансового управління: етапи розвитку та завдання сьогодення (до 30-річчя створення установи)

Статтю присвячено деяким підсумкам 30-літньої діяльності Державної навчально-наукової установи «Академія фінансового управління», яка результатами своїх наукових досліджень та їх впровадженням у суспільну практику постійно підтверджує лідерські позиції в удосконаленні системи управління державним...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Єфименко, Т.І.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2023
Series:Вісник НАН України
Subjects:
Online Access:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201425
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id irk-123456789-201425
record_format dspace
spelling irk-123456789-2014252025-01-16T19:10:30Z Академія фінансового управління: етапи розвитку та завдання сьогодення (до 30-річчя створення установи) Єфименко, Т.І. Наукові напрями Статтю присвячено деяким підсумкам 30-літньої діяльності Державної навчально-наукової установи «Академія фінансового управління», яка результатами своїх наукових досліджень та їх впровадженням у суспільну практику постійно підтверджує лідерські позиції в удосконаленні системи управління державними фінансами України. The article focuses on the outcomes of the 30-year activity of the SESE «Academy of Financial Management», which continues to sustain its leading position in improving the Ukrainian public finance management system by implementing its research results into social practices. 2023 Article Академія фінансового управління: етапи розвитку та завдання сьогодення (до 30-річчя створення установи) / Т.І. Єфименко // Вісник Національної академії наук України. — 2023. — № 7. — С. 86-95. — укр. 1027-3239 DOI: doi.org/10.15407/visn2023.07.086 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201425 uk Вісник НАН України Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Наукові напрями
Наукові напрями
spellingShingle Наукові напрями
Наукові напрями
Єфименко, Т.І.
Академія фінансового управління: етапи розвитку та завдання сьогодення (до 30-річчя створення установи)
Вісник НАН України
description Статтю присвячено деяким підсумкам 30-літньої діяльності Державної навчально-наукової установи «Академія фінансового управління», яка результатами своїх наукових досліджень та їх впровадженням у суспільну практику постійно підтверджує лідерські позиції в удосконаленні системи управління державними фінансами України.
format Article
author Єфименко, Т.І.
author_facet Єфименко, Т.І.
author_sort Єфименко, Т.І.
title Академія фінансового управління: етапи розвитку та завдання сьогодення (до 30-річчя створення установи)
title_short Академія фінансового управління: етапи розвитку та завдання сьогодення (до 30-річчя створення установи)
title_full Академія фінансового управління: етапи розвитку та завдання сьогодення (до 30-річчя створення установи)
title_fullStr Академія фінансового управління: етапи розвитку та завдання сьогодення (до 30-річчя створення установи)
title_full_unstemmed Академія фінансового управління: етапи розвитку та завдання сьогодення (до 30-річчя створення установи)
title_sort академія фінансового управління: етапи розвитку та завдання сьогодення (до 30-річчя створення установи)
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2023
topic_facet Наукові напрями
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201425
citation_txt Академія фінансового управління: етапи розвитку та завдання сьогодення (до 30-річчя створення установи) / Т.І. Єфименко // Вісник Національної академії наук України. — 2023. — № 7. — С. 86-95. — укр.
series Вісник НАН України
work_keys_str_mv AT êfimenkotí akademíâfínansovogoupravlínnâetapirozvitkutazavdannâsʹogodennâdo30ríččâstvorennâustanovi
first_indexed 2025-02-09T04:31:09Z
last_indexed 2025-02-09T04:31:09Z
_version_ 1823552799737118720
fulltext 86 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2023. (7) АКАДЕМІЯ ФІНАНСОВОГО УПРАВЛІННЯ: ЕТАПИ РОЗВИТКУ ТА ЗАВДАННЯ СЬОГОДЕННЯ До 30-річчя створення установи Статтю присвячено деяким підсумкам 30-літньої діяльності Державної навчально-наукової установи «Академія фінансового управління», яка ре- зультатами своїх наукових досліджень та їх впровадженням у суспільну практику постійно підтверджує лідерські позиції в удосконаленні системи управління державними фінансами України. Перший етап в історії Академії фінансового управління по в’я за- ний зі створенням Науково-дослідного фінансового інституту при Міністерстві фінансів України відповідно до постанови Ка- бінету Міністрів України від 07.06.1993 № 424 (зі змінами, вне- сеними згідно з постановою КМУ № 596 від 29.08.1994) з метою організації проведення наукових досліджень та розроблення науково обґрунтованих рекомендацій з питань фінансово-бю- джетної, податкової та грошово-кредитної політики держави в умовах незалежності України. Інститут був першою науковою установою в країні у сфері фінансової політики держави, а та- кож центром підготовки наукових кадрів для фінансової систе- ми за спеціальністю «фінанси, грошовий обіг і кредит». Ініціатором створення Науково-дослідного фінансового інституту при Міністерстві фінансів України був перший Мі- ністр фінансів незалежної України, заслужений економіст України, професор Григорій Олександрович П’ятаченко. Саме у цей період активно відбувалися процеси інтеграції України до системи міжнародних фінансових організацій. У червні 1992 р. Верховна Рада України ухвалила Закон Украї- ни «Про вступ України до Міжнародного валютного фонду, Міжнародного банку реконструкції та розвитку, Міжнародної фінансової корпорації, Міжнародної асоціації розвитку та Ба- гатостороннього агентства по гарантіях інвестицій». Підписання Г.О. П’ятаченком Угоди з Міжнародним валют- ним фондом відбулося 3 вересня 1992 р. у Вашингтоні (США). Україна тоді стала 168-ю державою — членом Фонду, що від- ЄФИМЕНКО Тетяна Іванівна — академік НАН України, президент Державної навчально- наукової установи «Академія фінансового управління» Міністерства фінансів України doi: https://doi.org/10.15407/visn2023.07.086НАУКОВІНАУКОВІ НАПРЯМИНАПРЯМИ ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2023, № 7 87 НАУКОВІ НАПРЯМИ Директор-розпорядник Міжнародного валютного фонду Мішель Камдессю вітає Міністра фінансів України Григорія П’ятаченка зі вступом України до цієї організації. Штаб-квартира МВФ, Вашингтон, 3 вересня 1992 р. крило їй шлях до Міжнародного банку ре- конструкції та розвитку. А незабаром Україна отримала статус члена Європейського банку реконструкції та розвитку. Протягом 1992— 1994 рр. Григорій Олександрович П’ятаченко представляв нашу державу як керуючий від України в МВФ. Завдяки його виступам на щорічних зборах Фонду інтерес міжнародних фінансових організацій до нашої країни зна- чно зріс. Визнаний фахівець у галузі фінансів, людина з активною громадянською позицією, справжній патріот української держави, Гри- горій Олександрович зробив вагомий внесок у вирішення питань співробітництва нашої краї- ни з цими інституціями. Під керівництвом Григорія Олександровича П’ятаченка Науково-дослідний фінансовий ін- ститут став головною установою з координації науково-дослідних робіт у системі Міністер- ства фінансів. На той час одним з основних завдань українського державотворення було розроблення засад національної фінансової політики та закладення підвалин власної фі- нансової системи. Перебуваючи на посаді ди- ректора Інституту, Григорій Олександрович особисто сприяв проведенню в Києві Міжна- родної конференції з вивчення світового до- свіду здійснення грошових реформ, до участі в якій було запрошено представників відповід- них фахових структур США, Канади, Німеч- чини та інших країн. Конференція пройшла на високому рівні, і, як підсумок, було підго- товлено відповідні рекомендації для розгляду Президентом України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою України. На по- чатку вересня 1996 р. в Україні було здійснено грошову реформу. У науковому доробку провідного фінан- систа й відомого державного діяча професора Г.О. П’ятаченка — формування концептуаль- но-системного підходу до дослідження про- блем, пов’язаних з підвищенням ролі та пре- стижу Міністерства фінансів України. Широ- ко відомі його наукові праці з історії фінансів України, історії розвитку української фінансо- вої думки. Окремо слід згадати фундаменталь- ну монографію Г.О. П’ятаченка «Становлення та розвиток фінансів України. 1917—2003», на- писану у співавторстві з Л.В. Кухарець, у якій детально проаналізовано історичні періоди трансформації української державності та фі- нансової системи. Багато уваги Григорій Олександрович при- діляв підготовці наукових кадрів вищої квалі- фікації, підвищенню кваліфікації державних службовців, зокрема працівників Міністерства фінансів України, інших центральних органів виконавчої влади, та співробітників закладів вищої освіти й наукових установ країни. Його вихованці працювали і працюють на відпові- дальних посадах у міністерствах, центральних органах виконавчої влади, фінансових органах регіонального управління та місцевого само- врядування. Григорія Олександровича П’ятаченка (22.03.1932—27.03.2022) по праву можна вва- жати фундатором прикладної фінансової на- уки у сфері державних фінансів в Україні. На сьогодні колектив Академії фінансового управління є одним з визнаних лідерів у про- веденні системних досліджень у сфері дер- жавних фінансів України. Академія забезпе- чує інтеграцію в єдиному комплексі наукових досліджень, наукової фінансово-економічної 88 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2023. (7) НАУКОВІ НАПРЯМИ експертизи, впровадження результатів до- сліджень у практичну площину державного управління, надання освітніх послуг у галузі вищої освіти з метою підвищення кваліфіка- ції кадрів, підготовки наукових і науково-пе- дагогічних кадрів через аспірантуру та док- торантуру згідно з державним замовленням Міністерства фінансів України. Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти акредитовано освітньо-наукові програми під- готовки докторів філософії (PhD) за спеціаль- ностями 051 «Економіка», 071 «Облік і опо- даткування», 072 «Фінанси, банківська справа та страхування». Відповідно до Порядку організації та коор- динації роботи з перепідготовки та підвищен- ня кваліфікації спеціалістів з питань фінансо- вого моніторингу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2020 № 777, Академія має статус одного з двох ек- заменаційних центрів у країні для проведення іспиту (здійснення підсумкового контролю знань) відповідальних працівників, а також працівників, залучених до проведення фінан- сового моніторингу. Згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 31.05.2019 № 768 Академію відне- сено до першої класифікаційної групи науко- вих установ; включено до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави (свідоцтво від 05.12.2019 № 02798, свідоцтво від 09.01.2023 № 03157, серія ДР), та до Державного реєстру видавців, виготов- лювачів і розповсюджувачів видавничої про- дукції. Академія є засновником і видавцем провідного в Україні науково-теоретичного та інформаційно-практичного журналу у сфері фінансових досліджень «Фінанси України». Це видання, що виходить з 1995 р., внесено до Переліку наукових фахових видань України, воно індексується в міжнародних наукоме- тричних базах Index Copernicus ICI World of Journals, Google Scholar, Research Bible. Акаде- мія є також засновником і видавцем науково- го збірника Науково-дослідного фінансового інституту «Наукові праці НДФІ» (входить до Переліку наукових фахових видань України, індексується в міжнародних наукометричних базах Index Copernicus ICI World of Journals, Google Scholar, Research Bible). Початком якісно нового етапу розвитку та визнанням наукових і практичних здобутків Академії стало ухвалення постанови Кабіне- ту Міністрів України «Питання координа- ції діяльності деяких наукових установ» від 23.09.2014 № 473 (зі змінами, внесеними згід- но з постановою КМУ від 01.09.2021 № 924), ініційованої Міністерством фінансів Украї- ни та Національною академією наук України, щодо забезпечення НАН України організацій- но-методичного керівництва і координації на- укової діяльності Академії фінансового управ- ління стосовно розвитку, інтеграції, науко- во-організаційної координації та підвищення ефективності фундаментальних і прикладних наукових досліджень з найважливіших питань міжнародних фінансів і світової економіки з метою створення інноваційних знань у сфері державних і міжнародних фінансів, розвитку системи управління державними фінансами в умовах євроінтеграційних процесів, розро- блення пропозицій щодо внесення відповідних змін до законодавства. Академія організовує та проводить прикладні наукові дослідження у сфері державних і міжнародних фінансів ра- зом з установами НАН України з урахуванням завдань, виконання яких покладено на Мініс- терство фінансів України. Це дозволило істотно посилити практичну спрямованість наукових досліджень, забезпе- чити їх зв’язок з конкретними напрямами вдо- сконалення управління державними фінанса- ми, зміцнити і значно розширити співробітни- цтво з провідними інститутами НАН України економічного профілю задля спільного вирі- шення найактуальніших проблем фіскальної та монетарної політики в умовах євроінтегра- ційних прагнень України, розроблення кон- кретних рекомендацій щодо протидії загрозам фінансовій безпеці країни у період воєнного стану та забезпечення відновлення національ- ної економіки у повоєнний час. Науковці Академії брали активну участь у науковому супроводі та науковій експертизі ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2023, № 7 89 НАУКОВІ НАПРЯМИ положень Податкового і Бюджетного кодек- сів України (з їх наступною імплементацією), Стратегії розвитку системи управління дер- жавними фінансами, схваленої розпоряджен- ням Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 774-р, виконанні Плану заходів щодо її реа- лізації (зокрема, в напрямі нормативно-право- вого та методологічного забезпечення поліп- шення доступу громадськості до інформації з питань бюджету, удосконалення організацій- ного та методичного забезпечення діяльності громадської ради при Мінфіні; удосконален- ня національних положень (стандартів) бух- галтерського обліку в державному секторі у зв’язку зі змінами в міжнародних стандартах бухгалтерського обліку в державному секторі; проведення моніторингу імплементації наці- ональних положень (стандартів) бухгалтер- ського обліку в державному секторі; співпраці з Міжнародною федерацією бухгалтерів щодо перекладу міжнародних стандартів бухгалтер- ського обліку в державному секторі та їх опри- люднення; внесення змін до національних по- ложень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі; забезпечення бюджетно- податкової консолідації та фіскальної стабі- лізації; удосконалення нормативно-правової бази оподаткування з урахуванням відповід- них директив ЄС; удосконалення управління державним боргом). Результати науково-до- слідних робіт Академії фінансового управлін- ня впроваджено при розробленні Стратегії ре- формування системи управління державними фінансами на 2017—2020 роки, схваленої роз- порядженням Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 № 142-р, та Плану заходів з її реа- лізації, затвердженого розпорядженням Кабі- нету Міністрів України від 24.05.2017 № 415-р. Результати досліджень, які Академія прово- дила згідно з тематичними планами науково- дослідних робіт на 2021—2023 рр. (схваленими рішенням Бюро Відділення економіки НАН України), а також досвід участі у розробленні Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017—2020 роки, дозволили надати науково обґрунтовані про- позиції до Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2022— 2025 роки. Науково-дослідні роботи, що виконуються в Академії, сконцентровані на пріоритетних напрямах, які відповідають Стратегії рефор- мування системи управління державними фі- нансами на 2022—2025 роки та Плану заходів з її реалізації, Стратегії економічної безпеки України на період до 2025 року, таких як: • управління інституційними змінами в сис- темі державних фінансів; зменшення вразли- вості системи державних фінансів до негатив- ного впливу зовнішніх факторів; прозорість державних фінансів і суспільна довіра; • фіскальний простір економічних реформ і забезпечення стійкості державних фінан- сів; впровадження фіскальних правил та між- народних стандартів статистики державного боргу в систему управління державними фі- нансами України; вдосконалення регулюван- ня квазіфіскальних операцій, боргу сектору загального державного управління; бюджетна політика підтримки економічного зростання; місцеві фінанси та регіональний розвиток; • антикризове регулювання у сфері дер- жавних фінансів: розвиток фінансового сек- тору, стратегія управління державним боргом, оптимізація джерел фінансування дефіциту бюджету, управління ліквідністю державних фінансів, удосконалення методології фінан- сового обліку, контролю і фінансового моніто- рингу, фінансова безпека України; • бюджетно-податкова політика; оптимі- зація державних видатків; забезпечення мо- дернізації державної соціальної політики та ефективності державних інвестицій; фінансові механізми державно-приватного партнерства та сприяння дерегуляції; • моделювання, прогнозування та інфор- маційно-аналітичне забезпечення системи управління державними фінансами; актуаль- ні аспекти впровадження окремих складових Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2022—2025 роки; • розвиток наукових досліджень відповідно до евроінтеграційного курсу країни: обґрун- тування напрямів удосконалення управління 90 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2023. (7) НАУКОВІ НАПРЯМИ державними фінансами у зв’язку з наданням Україні статусу кандидата на вступ до Євро- пейського Союзу; імплементація норм управ- ління державними фінансами в ЄС до націо- нального законодавства; • розвиток наукових досліджень у сфері фі- нансової безпеки держави; особливості управ- ління державними фінансами в умовах воєн- ного стану та повоєнного відновлення еконо- міки України; фіскальна та монетарна безпека національної економіки в контексті реалізації Стратегії економічної безпеки України на пе- ріод до 2025 року. Згідно з рішенням засідання Кабінету Міні- стрів України (протокол № 40 від 24.03.2023, п. 4 «Щодо розроблення Національної страте- гії доходів») з метою забезпечення макроеко- номічної та фінансової стабільності в період воєнного стану та після його припинення чи скасування, збереження рівня мобілізації до- ходів у період воєнного стану та посилення їх мобілізації після його припинення чи скасу- вання, подальшого реформування податкової та митної системи, адаптації законодавства України до законодавства ЄС та забезпечення ефективної боротьби з корупцією Міністер- ству фінансів доручено розробити (за участю центральних органів виконавчої влади, екс- пертів технічної місії МВФ, Світового банку, ОЕСР та інших міжнародних партнерів) та подати в установленому порядку до 15 грудня 2023 р. Кабінету Міністрів проєкт Національ- ної стратегії доходів на 2024—2030 роки. На виконання рішення вченої ради колек- тив Академії розробляє пропозиції до дорож- ньої карти формування та реалізації зазна- ченої Стратегії відповідно до таких основних принципів: • забезпечення дотримання у період після припинення чи скасування воєнного стану принципу справедливості через використання розподільної ролі податків; • забезпечення цілісності податкової бази та її поступового розширення у період після при- пинення чи скасування воєнного стану; • максимального наближення податково- го та митного законодавства до вимог міжна- родних стандартів та забезпечення виконання зобов’язань, що випливають із членства Украї- ни у міжнародних організаціях; • недопущення проведення податкових ам- ністій та запровадження економічно необґрун- тованих податкових пільг, які у подальшому не передбачають забезпечення соціальної спра- ведливості або економічного зростання та роз- ширення податкової бази. Науковці Академії фінансового управління стали переможцями першого конкурсу Націо- нального фонду досліджень України й отрима- ли можливості для виконання грантового про- єкту 2020.01/0546 «Фіскальна та монетарна безпека національної економіки в умовах гло- бальних викликів і загроз, пов’язаних з панде- мією COVID-19». До проєкту залучені також науковці Інституту економіки та прогнозуван- ня НАН України, Київського національного економічного університету імені Вадима Геть- мана, секретаріату Ради Національного банку України, ГО «Growford Institute». Новизна проєкту визначається тим, що вперше запропоновано комплексне дослі- дження та наукове обґрунтування шляхів ви- рішення актуальної проблеми забезпечення фіскальної й монетарної безпеки національної економіки в умовах глобальних викликів і за- гроз, у тому числі з урахуванням необхіднос- ті координованих змін у сфері фіскальної та монетарної політики для подолання негатив- них наслідків пандемії COVID-19 та рецесії національної економіки. Зокрема, обґрун- товуються основні якісні характеристики та кількісні індикатори фіскальної й монетарної безпеки національної економіки, врахування яких при виробленні курсу фіскальної та мо- нетарної політик сприятиме запобіганню ма- крофіскальним і макрофінансовим ризикам, протидії загрозам фінансовому суверенітету країни; розкривається роль соціальної довіри до інститутів фіскальної та монетарної влади як чинника фіскальної й монетарної безпеки, що сприяє підвищенню їх інституціональної спроможності в кризових умовах, пов’язаних з наслідками пандемії COVID-19 та рецесії наці- ональної економіки; пропонуються методичні ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2023, № 7 91 НАУКОВІ НАПРЯМИ підходи до оцінки індикаторів фіскальної стій- кості та фіскальної вразливості (вразливості дохідної частини бюджету та ефективності фіскального менеджменту, показників цикліч- но скоригованого первинного балансу бюдже- ту та фіскального імпульсу, індикаторів обсягу і структури державного боргу, потреб у позич- ковому фінансуванні Уряду), що ґрунтуються на міжнародних стандартах, новітніх наукових розробках та рекомендаціях Міжнародного ва- лютного фонду, Світового банку; на цій основі передбачено проведення оцінки індикаторів фіскальної стійкості та фіскальної вразливості для України; обґрунтовуються методичні під- ходи до визначення адекватної облікової став- ки Національного банку, механізм довгостро- кового рефінансування комерційних банків як антикризового інструменту; визначаються оціночні показники звітності підприємств, на основі яких можуть бути ухвалені рішення про надання державної фінансової допомоги підприємствам для підтримки їх економіч- ної активності в умовах пандемії COVID-19; формулюються пропозиції щодо можливостей імплементації в Україні рекомендацій Міжна- родного валютного фонду та Світового бан- ку для інститутів банківського нагляду, які здійснюють заходи реагування на пандемію COVID-19; визначаються шляхи та захо- ди з імплементації фіскальних і монетарних правил у національну практику координації фіскальної та монетарної політики, напрями координованого фіскального та монетарного таргетування, розробляються пропозиції та рекомендації щодо забезпечення фіскальної й монетарної безпеки, в тому числі з урахуван- ням особливостей воєнного стану та завдань повоєнного відновлення економіки. На виконання Указу Президента України від 16.01.2017 № 8/2017 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 грудня 2016 року «Про удосконалення за- ходів забезпечення захисту об’єктів критичної інфраструктури» та відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2014 № 473, постанови Бюро Відділення економіки НАН України Академія опрацьову- вала питання створення інноваційних механіз- мів фінансування критичної інфраструктури в рамках розроблення проєкту Концепції ство- рення державної системи захисту критичної інфраструктури України. Результати науково-дослідних робіт, ви- конаних Академією з проблематики фінансу- вання сфери науки і освіти, впроваджено в ді- яльність Міністерства освіти і науки України та Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти при розробленні змін до Закону України «Про вищу освіту», при ухваленні рі- шення виїзного засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти (м. Хар- ків, 13.02.2019), видано колективну моногра- фію «Механізми фінансування та фіскального стимулювання залучення інвестицій у науку і освіту» (2018), проведено серію аналітичних розрахунків для МОН України при розроблен- ні ним постанови Кабінету Міністрів України «Про розподіл видатків державного бюджету між закладами вищої освіти на основі показ- ників їх освітньої, наукової та міжнародної ді- яльності» від 24.12.2019 № 1146 (відповідно до п. 46 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, за- твердженого Законом України «Про внесен- ня змін до Бюджетного кодексу України» від 07.12.2017 № 2233-VIII). Науковці Академії у складі робочої групи Міністерства освіти і науки України розробили проєкт постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до постанови КМУ «Про за- твердження Типового положення з плануван- ня, обліку і калькулювання собівартості нау- ково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт» від 20.07.1996 № 830 (зі змінами). Пропозиції Академії, підготовлені за ре- зультатами наукових досліджень з питань бухгалтерського обліку та фінансової звітнос- ті, втілено в Законі України «Про бухгалтер- ський облік та фінансову звітність в Україні» (редакція від 01.01.2018); Національному по- ложенні (стандарті) бухгалтерського обліку в державному секторі 136 «Біологічні активи», затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 15.11.2017 № 943; Плані рахунків 92 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2023. (7) НАУКОВІ НАПРЯМИ бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2013 № 1203 (редакція від 28.07.2017 зі змінами, внесеними наказом від 13.06.2017 № 571); Порядку заповнення форм фінансової звітності в державному секторі та Змінах до Національного положення бухгал- терського обліку в державному секторі 101 «Подання фінансової звітності», затвердже- них наказом Міністерства фінансів України від 28.02.2017 № 307 (редакція від 29.11.2017 згідно з наказом № 976). Результати науково-дослідних робіт, вико- наних Академією, впроваджено в діяльність Ради Національного банку України та її Вищої експертної ради при розробленні «Основних засад грошово-кредитної політики на період воєнного стану», схвалених рішенням Ради Національного банку від 15.04.2022 № 4-рд. Відповідно до Меморандуму про співпра- цю між Академією, Національним інститутом стратегічних досліджень та Запорізькою об- ласною державною адміністрацією погоджено подальші напрями співпраці щодо наукових досліджень з питань регіональних ризиків та загроз економічній безпеці Запорізької області. На міжнародному рівні результати наукових досліджень та відповідні рекомендації Акаде- мії враховано Міжурядовою робочою групою експертів з питань міжнародних стандартів об- ліку та звітності Конференції ООН з питань торгівлі та розвитку (ISAR-UNCTAD). Зазна- чені пропозиції увійшли до видань UNCTAD: «Monitoring of Compliance and Enforcement for High-quality Corporate Reporting: Guid- ance on Good Practices» (2017); «Guidance on Core Indicators for Sustainability and SDG Im- pact Reporting» (2022); «Tackling the Sustain- ability Reporting Challenge» (2023). Роботи, проведені експертами Академії, були високо оцінені Секретаріатом UNCTAD та відзначені нагородами ISAR Honours. Отримано лист го- лови підприємницького напряму Конференції ООН з торгівлі та розвитку, в якому висловле- но подяку Академії за продуктивну співпрацю в галузі гармонізації фінансової звітності та підвищення порівнянності звітності компаній про їхній внесок у досягнення Цілей сталого розвитку ООН. Зазначено, що впровадження Концепції розвитку нефінансової звітності в Україні буде практично корисним для роботи UNCTAD, сприятиме узгодженості фінансової звітності та звітності зі сталого розвитку в дер- жавах-членах цієї міжнародної організації. Академія є організаційним членом Міжна- родного консорціуму з управління державни- ми фінансами (ICGFM — International Consor- tium on Governmental Financial Management), а президент Академії — членом Ради директорів та програмного комітету ICGFM. Укладено Меморандум про співпрацю між Академією та Консорціумом. Згідно з програмою Міжнародної конфе- ренції ICGFM, проведеної у 2022 р., президент Академії виступила на спеціальній сесії зазна- ченої конференції, присвяченій аналізу наслід- ків збройної агресії РФ проти України, з допо- віддю «Countering the challenges and threats of public finance destabilization. Anti-crisis regula- tion under the conditions of martial law and post- war recovery in Ukraine». У контексті реаліза- ції Академією функцій організаційного члена ICGFM надано пропозиції щодо посилення зовнішньої консультативної та ресурсної до- помоги Україні, які підтримало керівництво Консорціуму. Отримано лист про підтримку діяльності Академії фінансового управління на ім’я Міністра фінансів України від керівництва ICGFM. За результатами виконання Меморан- думу про співпрацю керівництво Консорціуму надіслало листи Міністерству фінансів, Мініс- терству освіти і науки, Національній академії наук щодо позитивних результатів співпраці та доцільності продовження наукових досліджень з питань удосконалення управління державни- ми фінансами в Україні на базі Академії. Науковці Академії й Інституту економіки та прогнозування НАН України підготували про- позиції та рекомендації відповідно до завдань, визначених у рамках діяльності робочої групи з вивчення стану виконання Стратегії еконо- мічної безпеки України на період до 2025 року, створеної згідно з розпорядженням Секретаря Ради національної безпеки і оборони України ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2023, № 7 93 НАУКОВІ НАПРЯМИ Члени Ради директорів та учасники Між- народної конфе- ренції ICGFM, яка проходила з 19 по 23 вересня 2022 р. в м. Вашингтон, США від 28.06.2022 № 22. Зокрема, обґрунтовано про- позиції щодо необхідності розроблення оновле- ної методики оцінювання економічної та фінан- сової безпеки держави в умовах воєнного стану. Академія уклала Меморандум про співробітни- цтво з Бюро економічної безпеки України. Особливу увагу в науково-дослідних робо- тах Академії приділено податковій політиці в Україні в контексті сучасних викликів і загроз, а також наближенню національного податко- вого законодавства до директив Ради ЄС 1. З цією метою систематизовано нормативно-пра- вове забезпечення податкової сфери в Україні у воєнний час. Зроблено висновки, що імпле- ментація особливих умов сплати єдиного по- датку та зупинення реєстрації платників по- датку на додану вартість можуть спричинити відчутні втрати бюджету, тому рекомендовано скасувати ці пільги як неефективні, що вже ві- дображено у проєктах відповідних законодав- чих актів, а також рекомендаціях Міжнарод- 1 Тут і далі використано фрагменти статті Єфимен- ко Т.І. Управління державними фінансами в період воєнного стану та повоєнної відбудови України: нау- ковий супровід трансформацій. Фінанси України. 2023. № 1. C. 7—25. ного валютного фонду. Запропоновано шляхи гармонізації вітчизняного законодавства з наднаціональними нормами ЄС у сфері непря- мого оподаткування для майбутнього проєкту Дорожньої карти вступу України в ЄС. Ви- значення етапів і забезпечення послідовнос- ті, швидкості імплементації Директиви Ради 2003/96/ЄС від 27.10.2003 «Про реструкту- ризацію рамок Співтовариства щодо оподат- кування енергетичних продуктів та електро- енергії» в Україні, зокрема в період воєнного стану та повоєнного відновлення, пов’язані з урахуванням таких факторів: • пріоритет захисту вітчизняного енерго- ринку та відмова від енергопродуктів з країн- агресорів; • необхідність розвитку енерго- і ресурсое- фективних технологій у контексті приєднання до європейської енергосистеми ЕNТSО-Е; • повоєнне відновлення енергомереж і тран- спортних коридорів із постачання енергопро- дуктів; • екологізація виробництв електроенергії в напрямі розвитку зелених технологій; • забезпечення захисту споживачів енерго- продуктів та електроенергії; 94 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2023. (7) НАУКОВІ НАПРЯМИ • глобальні та національні ринкові цінові тренди на енергоносії в умовах післявоєнної відбудови; • потреби захисту довкілля від шкідливого виробництва електроенергії та використання енергоресурсів (декарбонізація економіки), а також наслідків воєнних руйнувань; • інфляційні очікування й девальвація наці- ональної грошової одиниці; • запобігання схемам ухилення від сплати податків при оподаткуванні енергопродуктів; • підвищення ефективності податкового ад- міністрування процесів справляння податків з енергопродуктів і електроенергії та ін. З урахуванням міжнародних зобов’язань на- шої держави визначено концептуальні підходи щодо розроблення універсального рішення для автоматизації процесів підготовки звіт- ності та податкового адміністрування з метою протидії розмиванню оподатковуваної бази й виведенню прибутку з-під оподаткування (Base Erosion and Profit Shifting, BEPS). Об- ґрунтовано середньострокові концептуальні засади вдосконалення податкового законо- давства в контексті імплементації настанов Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) з питань подолання по- даткових викликів, що виникають у зв’язку з цифровізацією економіки (Pillar 1, BEPS-2). Запропоновано розглянути перспективи впро- вадження найкращої практики інституціаліза- ції посилення прозорості фінансових потоків багатонаціональних підприємств для податко- вого адміністрування, оцінювання та вивчен- ня ризиків трансфертного ціноутворення. З урахуванням міжнародного досвіду як один із перших кроків рекомендовано подавати зміст форми звіту за стандартом CRS 2 і змінити по- 2 Common Standard on Reporting and Due Diligence for Financial Account Information (CRS) — Загальний стандарт звітності та належної перевірки інформації про фінансові рахунки — міжнародний документ ОЕСР (схвалений 15.07.2014), що вимагає від країн здійснювати збір інформації від фінансових установ про фінансові рахунки власників рахунків і щороку на автоматичній основі обмінюватися такою інфор- мацією з юрисдикціями — партнерами з обміну в рамках Багатосторонньої угоди компетентних орга- рядок його заповнення. Цей напрям наукових досліджень дасть змогу створити прозору базу даних для протидії удаваним операціям та ді- яльності тіньового сектору економіки. У контексті евроінтеграційного вектора на- шої держави та послідовної гармонізації віт- чизняних норм та правил з європейськими наднаціональними настановами обґрунтовано, що реалізація концепції податкових витрат має стати одним із напрямів антикризового відновлення економіки завдяки оптиміза- ції структури й обсягів надання податкових пільг. У перспективі для України доцільним видається перехід до квазібюджетної моделі адміністрування податкових витрат із вико- ристанням досвіду Канади, що допоможе отри- мувати докладну регулярну інформацію щодо результативності пільг на основі сформованих еталонних показників фіскальної системи. У подальшому передбачено: гармонізувати ме- тодологію ідентифікації податкових витрат в Україні, а також алгоритми розрахунку втрат бюджету від пільгового оподаткування; унор- мувати належні функції відповідальних струк- турних підрозділів органів виконавчої влади; запровадити загальноприйняту термінологію («податкові витрати», «еталонна (базова) по- даткова система» та ін.); імплементувати звіти про податкові витрати в бюджетний процес, усунути ризики інформаційної асиметрії сто- совно сум отриманих пільг та втрат бюджету від їх надання (обсяг податкових пільг, згідно з внутрішньою податковою статистикою, пере- вищує порівняно невеликий український по- казник за інтернаціональними базами даних); запобігати ризикам неналежного контролю за податковими витратами, запровадити система- тичний аналіз витрат і вигід, забезпечити регу- лярний аудит результативності й ефективності використання податкових пільг, зокрема у во- єнний час та у період повоєнного відновлення. У 2023 р. та у середньостроковій перспек- тиві відкриваються нові напрями управління змінами в національному фіскальному про- сторі на основі виконання зобов’язань Укра- нів про автоматичний обмін інформацією про фінан- сові рахунки (MCAA CRS). ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2023, № 7 95 НАУКОВІ НАПРЯМИ Tetiana I. Iefymenko State Educational-Scientific Establishment “The Academy of Financial Management” ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9163-3959 THE ACADEMY OF FINANCIAL MANAGEMENT: STAGES OF DEVELOPMENT AND TASKS OF THE PRESENT To the 30th anniversary of the institution The article focuses on the outcomes of the 30-year activity of the SESE «Academy of Financial Management», which continues to sustain its leading position in improving the Ukrainian public finance management system by implementing its research results into social practices. Cite this article: Iefymenko T.І. The Academy of Financial Management: stages of development and tasks of the present. To the 30th anniversary of the institution. Visn. Nac. Akad. Nauk Ukr. 2023. (7): 86—95. https://doi.org/10.15407/ visn2023.07.086 їни відповідно до Меморандуму з МВФ. При використанні коштів на відбудову країни з метою гарантування фіскальної стійкості всіх складових соціально-економічної системи слід посилити функції контролю й адмініструван- ня, зміцнити комплаєнс норм оподаткування, ґрунтуючись на принципах транспарентності, підзвітності тощо. У цьому контексті необхідні подальші зміни в оподаткуванні сімейного, ма- лого і середнього бізнесу. Не менш важливим видається подальше унормування оподатку- вання майна та інвестиційних операцій згідно з найкращою практикою країн єврозони з ура- хуванням принципів прозорості, справедли- вості, партнерства та довіри. Набуття Україною статусу кандидата в члени Європейського Союзу, сучасні реалії реконструкції державності й національної економіки, коли спостерігаються ознаки фун- даментальних потрясінь світового економіч- ного простору, потребують істотних змін в управлінні державними фінансами. Обсяги зовнішньої фінансової підтримки залежати- муть від того, чи будуть заходи з удосконален- ня управління державними фінансами в пері- од воєнного стану і повоєнного відродження взаємо по в’я заними, субординованими та ко- ординованими. Трансформації у фіскальній сфері мають бути спрямовані на перемогу у війні, збереження територіальної цілісності держави, підтримку економічного сувере- нітету та протидію корупції, стимулювання інвестиційних процесів під час повоєнної відбудови.