2025-02-21T09:14:31-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: Query fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201455%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T09:14:31-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: => GET http://localhost:8983/solr/biblio/select?fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201455%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T09:14:31-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: <= 200 OK
2025-02-21T09:14:31-05:00 DEBUG: Deserialized SOLR response

Інноваційно-інтегрований розвиток монопрофільних виробничих структур транспортного ринку національної економіки

У статті розглянуто розвиток монопрофільних підприємств транспортного ринку національної економіки та особливості транспортно-економічних утворень монопрофільних виробничих структур. Визначено, що формування монопрофільних підприємств залежить від низки факторів, провідне місце посідає транспорт, як...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Гуцалюк, О.М., Бондар, Ю.А., Бойко, О.В.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут економіки промисловості НАН України 2024
Series:Економічний вісник Донбасу
Subjects:
Online Access:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201455
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id irk-123456789-201455
record_format dspace
spelling irk-123456789-2014552025-01-20T13:16:14Z Інноваційно-інтегрований розвиток монопрофільних виробничих структур транспортного ринку національної економіки Гуцалюк, О.М. Бондар, Ю.А. Бойко, О.В. Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості У статті розглянуто розвиток монопрофільних підприємств транспортного ринку національної економіки та особливості транспортно-економічних утворень монопрофільних виробничих структур. Визначено, що формування монопрофільних підприємств залежить від низки факторів, провідне місце посідає транспорт, який формує інфраструктуру господарського комплексу країни, відображає розвиток та устрій виробництва та споживання, тобто формування, функціонування та розвиток сил виробництва. Проаналізовано взаємозв’язку транспортної інфраструктури в процесі виробництва продукції та визначено, що серед суб’єктів господарювання, що відображають всю складність політичних, економічних та соціальних перетворень є монопрофільні підприємства з місто утворюючим характером впливу, тобто ті підприємства, ефективність функціонування яких визначає розвиток переважної більшості населених пунктів країни. Формування, становлення та розвиток міжгалузевих комплексів регіональної економіки залежить як від держави, так і від монопрофільних підприємств, що мають місто утворюючий вплив, їх галузевої спрямованості, спеціалізації, форм власності, кадрового потенціалу, транспортної доступності та забезпеченості, що визначають специфіку, види і рівень їх розвитку. Розглянуто суб’єкти що визначають становлення та розвиток монопрофільних підприємств, основним з яких є держава, як основна політична організація суспільства, яка здійснює охорону економічної та соціальної структури на певній державній території, а також сукупність органів державної влади, що зосередили економічну владу, ухвалюють економічні рішення в державному масштабі, розпоряджаються державною власністю. Обґрунтовано, що результативність діяльності монопрофільних підприємств обумовлює потребу в розвитку додаткових послуг, які охоплюють різноманітні напрями діяльності, зокрема, пов’язані з наданням комплексу сервісних послуг, підготовкою кадрів нових професій, створенням нових видів продукції та нових видів бізнесу, що підвищує ефективність використання ресурсів та специфічних особливостей території їх розташування. The article considers the development of single-industry enterprises of the transport market of the national economy and the features of transport-economic formations of single-industry production structures. It has been determined that the formation of single-industry enterprises depends on a number of factors, the leading place is occupied by transport, which forms the infrastructure of the country's economic complex, reflects the development and arrangement of production and consumption, that is, the formation, functioning and development of production forces. The interrelations of transport infrastructure in the production process are analyzed and it is determined that among business entities that reflect the complexity of political, economic and social transformations, there are single-industry enterprises with a city-forming character of influence, that is, those enterprises whose performance determines the development of the vast majority of the country's settlements. The formation, formation and development of intersectoral complexes of the regional economy depends both on the state and on single-industry enterprises that have a formative influence on the city, their industry focus, specialization, ownership, human resources, transport accessibility and security, which determine the specifics, types and level of their development. The subjects that determine the formation and development of single-industry enterprises are considered, the main of which is the state as the main political organization of society, which protects the economic and social structure in a certain state territory, as well as a set of state authorities that have concentrated economic power, make economic decisions on a national scale, dispose state property. It has been substantiated that the performance of single-industry enterprises necessitates the development of additional services covering various areas of activity, in particular, those related to the provision of a range of services, training of new professions, the creation of new types of products and new types of business, which increases the efficiency of resource use. and specific features of the territory of their location. 2024 Article Інноваційно-інтегрований розвиток монопрофільних виробничих структур транспортного ринку національної економіки / О.М. Гуцалюк, Ю.А. Бондар, О.В. Бойко // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 3 (77). — С. 13-20. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. 1817-3772 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-13-20 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201455 330.341.1:338.47 uk Економічний вісник Донбасу Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості
Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості
spellingShingle Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості
Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості
Гуцалюк, О.М.
Бондар, Ю.А.
Бойко, О.В.
Інноваційно-інтегрований розвиток монопрофільних виробничих структур транспортного ринку національної економіки
Економічний вісник Донбасу
description У статті розглянуто розвиток монопрофільних підприємств транспортного ринку національної економіки та особливості транспортно-економічних утворень монопрофільних виробничих структур. Визначено, що формування монопрофільних підприємств залежить від низки факторів, провідне місце посідає транспорт, який формує інфраструктуру господарського комплексу країни, відображає розвиток та устрій виробництва та споживання, тобто формування, функціонування та розвиток сил виробництва. Проаналізовано взаємозв’язку транспортної інфраструктури в процесі виробництва продукції та визначено, що серед суб’єктів господарювання, що відображають всю складність політичних, економічних та соціальних перетворень є монопрофільні підприємства з місто утворюючим характером впливу, тобто ті підприємства, ефективність функціонування яких визначає розвиток переважної більшості населених пунктів країни. Формування, становлення та розвиток міжгалузевих комплексів регіональної економіки залежить як від держави, так і від монопрофільних підприємств, що мають місто утворюючий вплив, їх галузевої спрямованості, спеціалізації, форм власності, кадрового потенціалу, транспортної доступності та забезпеченості, що визначають специфіку, види і рівень їх розвитку. Розглянуто суб’єкти що визначають становлення та розвиток монопрофільних підприємств, основним з яких є держава, як основна політична організація суспільства, яка здійснює охорону економічної та соціальної структури на певній державній території, а також сукупність органів державної влади, що зосередили економічну владу, ухвалюють економічні рішення в державному масштабі, розпоряджаються державною власністю. Обґрунтовано, що результативність діяльності монопрофільних підприємств обумовлює потребу в розвитку додаткових послуг, які охоплюють різноманітні напрями діяльності, зокрема, пов’язані з наданням комплексу сервісних послуг, підготовкою кадрів нових професій, створенням нових видів продукції та нових видів бізнесу, що підвищує ефективність використання ресурсів та специфічних особливостей території їх розташування.
format Article
author Гуцалюк, О.М.
Бондар, Ю.А.
Бойко, О.В.
author_facet Гуцалюк, О.М.
Бондар, Ю.А.
Бойко, О.В.
author_sort Гуцалюк, О.М.
title Інноваційно-інтегрований розвиток монопрофільних виробничих структур транспортного ринку національної економіки
title_short Інноваційно-інтегрований розвиток монопрофільних виробничих структур транспортного ринку національної економіки
title_full Інноваційно-інтегрований розвиток монопрофільних виробничих структур транспортного ринку національної економіки
title_fullStr Інноваційно-інтегрований розвиток монопрофільних виробничих структур транспортного ринку національної економіки
title_full_unstemmed Інноваційно-інтегрований розвиток монопрофільних виробничих структур транспортного ринку національної економіки
title_sort інноваційно-інтегрований розвиток монопрофільних виробничих структур транспортного ринку національної економіки
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2024
topic_facet Макроекономічні та регіональні проблеми розвитку промисловості
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201455
citation_txt Інноваційно-інтегрований розвиток монопрофільних виробничих структур транспортного ринку національної економіки / О.М. Гуцалюк, Ю.А. Бондар, О.В. Бойко // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 3 (77). — С. 13-20. — Бібліогр.: 14 назв. — укр.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT gucalûkom ínnovacíjnoíntegrovanijrozvitokmonoprofílʹnihvirobničihstrukturtransportnogorinkunacíonalʹnoíekonomíki
AT bondarûa ínnovacíjnoíntegrovanijrozvitokmonoprofílʹnihvirobničihstrukturtransportnogorinkunacíonalʹnoíekonomíki
AT bojkoov ínnovacíjnoíntegrovanijrozvitokmonoprofílʹnihvirobničihstrukturtransportnogorinkunacíonalʹnoíekonomíki
first_indexed 2025-02-09T04:29:53Z
last_indexed 2025-02-09T04:29:53Z
_version_ 1823552720328458240
fulltext О. М. Гуцалюк, Ю. А. Бондар, О. В. Бойко 13 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-13-20 УДК 330.341.1:338.47 О. М. Гуцалюк, академік АЕН України, доктор економічних наук, професор, ORCID 0000-0002-6541-4912, e-mail: alex-g.88@ukr.net, Приватний заклад вищої освіти «Східноєвропейський університет імені Рауфа Аблязова», м. Черкаси, Ю. А. Бондар, кандидат економічних наук, доцент, ORCID 0000-0003-2269-6208, e-mail: cooperjulia@ukr.net, Центральноукраїнський державний університет ім. В. Винниченка, м. Кропивницький, О. В. Бойко, доктор економічних наук, професор, ORCID 0000-0003-0719-8921, e-mail: lvbojko@yahoo.com, Приватний вищий навчальний заклад «Східноєвропейський університет імені Рауфа Аблязова», м. Черкаси ІННОВАЦІЙНО-ІНТЕГРОВАНИЙ РОЗВИТОК МОНОПРОФІЛЬНИХ ВИРОБНИЧИХ СТРУКТУР ТРАНСПОРТНОГО РИНКУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ Вступ. Ефективне функціонування всіх галузей господарсько-територіальних угруповань немож- ливо без сполучної ланки, такої як транспорт. Роз- виток ринку транспортних послуг поряд з фінансо- вими, інформаційними та іншими промисловими ринками, забезпечує стійкість функціонування еко- номічної системи. Тож стабілізація економіки дер- жави потребує вирішення проблем у транспортній сфері. Розвиток ринкових відносин ставлять перед собою завдання посилення взаємодії різних видів транспорту, що забезпечить ефективне викорис- тання технічних, економічних та екологічних пере- ваг, а також дотриманні національних інтересів, особливо щодо стосується скорочення імпорту на- дання транспортних послуг, тим самим сприяючи розширенню ринку збуту державних підприємств- перевізників, отримання додаткових переваг, а отже – зростання податкових надходжень бюджети платежів. Формування монопрофільних підприємств за- лежить від низки факторів, провідне місце посідає транспорт, який формує інфраструктуру господар- ського комплексу країни, відображає розвиток та устрій виробництва та споживання, тобто форму- вання, функціонування та розвиток сил вироб- ництва. Тому необхідно дослідити основні фактори, що призвели до формування та розвитку монопро- фільних підприємств, та виокремити транспортні складові в системі цих факторів. Саме це дозволить сформулювати умови ефективного транспорту- вання. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Ви- вчення літератури у сфері транспортного забезпе- чення монопрофільних підприємств показує, що не- достатньо висвітлені чинники розвитку транспорт- ної галузі конкретного суб'єкта, та навіть масштаби впливу цих чинників на національному та регіо- нальному рівнях. Монопрофільні підприємства в різних галузях народногосподарського комплексу країни утворю- ють транспортний комплекс, що включає внутріш- ньовиробничий транспорт і магістральний транс- порт. Процеси формування монопрофільних підпри- ємств на прикладі місто утворюючих знайшли відо- браження в наукових працях Б. Данілішина [4], Є. Сич [6-8], П. Ореховського А. [5], В. Широніна [5], О. Шишкіна [11] та інших, аналіз яких свідчить про недостатність відображення в сучасній еконо- мічній літературі та дослідженнях впливу різних суб’єктів економіки на їх розвиток. При цьому розвиток таких підприємств знач- ним чином визначається факторами зовнішнього се- редовища, які формують суб’єкти економіки різних Міжнародна та регіональна економіка © Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2024 © Видавець ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка", 2024 О. М. Гуцалюк, Ю. А. Бондар, О. В. Бойко 14 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 рівнів. Єдність та протиріччя потреб й інтересів цих економічних суб’єктів може як стимулювати, так і стримувати ефективне функціонування та подаль- ший розвиток монопрофільних підприємств. В наукових доробках як вітчизняних, так і іно- земних вчених ці аспекти проблеми не отримали до- статньої розробки. Саме тому постає завдання ви- значення суб’єктів економіки, роль яких в станов- ленні та розвитку монопрофільних підприємств є визначальною. Метою статті є дослідження розвитку моно- профільних підприємств транспортного ринку на- ціональної економіки. Основними завданнями є розгляд транспортно-економічного утворення моно- профільних виробничих структур та визначення взаємозв’язку транспортної інфраструктури в про- цесі виробництва продукції. Викладення основного матеріалу дослі- дження. Виникнення та становлення переважної більшості українських монопрофільних підпри- ємств відбувалося в умовах планової економіки, за якої вплив держави був визначним. Саме держава була реальним власником практично всіх економіч- них ресурсів, монополізуючи майже всі сфери та форми суспільного виробництва й надаючи певні специфічні риси господарському механізму. Це призвело до відсутності матеріальних і тру- дових ресурсів для задоволення потреб суспільства у випадку порушення збалансованості господар- ського комплексу країни, визначення структури суспільних потреб переважно центральними плано- вими органами, що по суті зводилося до мінімізації їх задоволення, централізованого (без участі вироб- ників і споживачів) розподілу матеріальних ресурсів тощо. Ці та інші чинники обумовили недієздатність адміністративно-командної системи управління економікою і суттєво загальмували проведення со- ціально-економічних перетворень. Серед суб’єктів господарювання, що відобра- жають всю складність політичних, економічних та соціальних перетворень є монопрофільні підприєм- ства з місто утворюючим характером впливу, тобто ті підприємства, ефективність функціонування яких визначає розвиток переважної більшості населених пунктів країни. Досліджуючи транспортне забезпечення моно- профільних підприємств та зважаючи на їх роль в економіці країни, перш за все, необхідно виявити за- кономірності взаємодії магістрального та внутріш- ньовиробничого транспорту та їх вплив на терито- ріальні утворення місцевого та регіонального рівня (рис. 1). Магістральний транспорт Внутрішньо-виробничий транспорт забезпечує: постачання факторів виробництва виробництво продукції монопрофільне під- приємство зв’язок з магістральним транспортом переміщення факторів ви- робництва населений пункт реалізацію готової продук- ції Рис. 1. Взаємозв’язок транспортної інфраструктури в процесі виробництва продукції Джерело: складено авторами. Сьогодні ці підприємства, незалежно від галу- зевої та територіальної приналежності, мають низку проблем, основні з яких полягають в недостатньому використанні економічного потенціалу, зокрема, рі- вень завантаження виробничих потужностей не до- сягає «зони безпеки», тобто є збитковим, утриманні соціальної інфраструктури – надлишковій зайня- тості у непрофільних секторах, внаслідок чого зрос- тає фінансове навантаження, а отже, витрати вироб- ництва тощо. Особливості створення та функціонування та- ких підприємств обумовили низку загроз та ризиків, котрі є визначальними і зараз, що потребує розробки зваженої програми розвитку, спрямованої на стабі- лізацію процесів економічного зростання, в якій були б задіяні суб’єкти економіки різних рівнів – держава, регіон, населений пункт і підприємство. Основним суб’єктом, що визначає становлення та розвиток монопрофільних підприємств, є дер- жава – «основна політична організація суспільства, яка здійснює охорону економічної та соціальної структури на певній державній території»; «сукуп- ність органів та осіб, що зосередили економічну владу, ухвалюють економічні рішення в держав- ному масштабі, розпоряджаються державною влас- ністю» (рис. 2). Кожна держава, незалежно від форми прав- ління або державного устрою, вирішує ряд осново- положних політичних, соціально-економічних й ін- ших задач. Держава виступає законодавчим орга- ном, який створює нормативно-правову базу, що є підґрунтям функціонування всіх суб’єктів націо- нальної економіки. О. М. Гуцалюк, Ю. А. Бондар, О. В. Бойко 15 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Рис. 2. Суб’єкти впливу з боку держави на розвиток монопрофільних підприємств Джерело: складено авторами на основі [6; 10]. Вплив з боку держави (галузі), пов’язаний зі стратегічними та тактичними завданнями, охоплює матеріальну та нематеріальну сфери життя суспіль- ства, та їх спільну складову частину – сферу послуг, в розвитку яких, тим чи іншим чином задіяна вся сукупність суб’єктів економіки (підприємства, орга- нізації, установи), а також територіальних угрупу- вань (регіони, райони, населені пункти). Держава визначає форми та методи впливу, за- кріплюючи їх в нормативно-законодавчих актах, та- ких як – Конституція України, Цивільний та Госпо- дарський кодекси, закони, укази та постанови, а га- лузь розробляє науково-технічні і організаційно- економічні питання вирішення означених державою проблем. Внаслідок трансформаційних процесів остан- ніх десятиліть спостерігається поглиблення право- вого впливу на економічні процеси, розширення за- гальнодержавних програм розвитку, зміна влас- ності, демонополізація економіки, розвиток конку- ренції тощо. Сьогодні важливе значення приділяється по- шуку нових форм організації галузевих та територі- альних комплексів, стимулювання розвитку підпри- ємництва, науково-технічного прогресу, впро- вадженню інновацій. Ефективність цих впрова- джень залежить від створення зваженого правового поля. Саме тому в сучасних умовах зростає роль державного управління, оскільки держава в особі органів влади може здійснювати соціально-еконо- мічну політику, враховує інтереси всіх прошарків суспільства, стимулювати ринкову економіку, за- безпечувати ефективність її функціонування з одно- часним попередженням негативних наслідків госпо- дарської діяльності окремих власників (монополіс- тів, питома вага яких на вітчизняних товарних рин- ках певних видів продукції є високою, а відповідно їх вплив – вирішальним); гарантувати захист націо- нальних інтересів та внутрішнього ринку від зов- нішніх і внутрішніх ризиків; забезпечити підтримку національних виробників, що мають стратегічне значення для економіки України (серед яких виділя- ються промислові монофункціональні підприєм- ства), значний економічний, і в тому числі експорт- ний потенціал. Якщо розглядаються підприємства державної форми власності, то економічна діяльність держави виражається в безпосередньому господарському ке- •бере участь у здійсненні функцій, зумовлених змістом діяльності як держави, так і функцій «галузево-технологічних», владних функцій Верховна Рада •забезпечує стабільність грошової одиниці – ознаки економічного та політичного потенціалу держави, її незалежності, платіжного засобу, яку монофункціональні підприємства використовують в грошових розрахунках за всіма видами діяльності Національний банк України •сприяють міністерствам та уряду в цілому реалізації цієї політики шляхом виконання функцій державного управління, як правило, міжгалузевого чи між секторного характеру Державні комітети та фонди •готує пропозиції щодо формування державної промислової політики, розробляє механізми її реалізації; визначає напрями розвитку науково-технічного потенціалу галузево-спеціалізованого виробництв тощо Міністерство стратегічних галузей промистловості •сприяє найбільш повному, безпечному та якісному задоволенню потреб населення й суб’єктів економіки країни в транспортних послугах; розвитку телекомунікаційних мереж на базі передових новітніх технологій; забезпечує розвиток, взаємодію та координацію роботи автомобільного, авіаційного, залізничного, морського та річкового транспорту в процесі надання транспортних послуг тощо Міністерство інфраструктури України •виступає провідним органом у системі центральних органів виконавчої влади України, забезпечує реалізацію єдиної державної політики економічного і соціального регіонального розвитку та розвитку країни в цілому Міністерство економіки О. М. Гуцалюк, Ю. А. Бондар, О. В. Бойко 16 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 рівництві державним сектором економіки. Тут дер- жава виступає власником засобів виробництва, ма- теріальних благ та послуг, розпоряджається резуль- татами діяльності таких підприємств на власний розсуд. Низка монопрофільних підприємств, що мають стратегічне значення для української економіки, за- лишаються в державній власності, не підлягають приватизації, тобто є певною мірою захищеними від процесів рейдерства, внаслідок якого в останні роки втратила свій економічний потенціал значна кіль- кість підприємств колективної форми власності. Перед державою постає задача забезпечення соціальної захищеності всіх громадян країни; особ- ливо тих, хто знаходиться в економічно невигідному положенні та підпадає під вищеозначені задачі дер- жави (робітників монопрофільних підприємств та членів їх сімей, соціальний захист яких безпосеред- ньо залежить від фінансових можливостей таких підприємств, взаємодії їх з населеним пунктом сто- совно утримання соціальної інфраструктури (котра часто є спільною для вищеназваних суб’єктів еконо- міки), а також державного фінансування соціальної сфери та державних гарантій тощо. Результативність впливу держави на інші суб’єкти економіки та, зокрема, на монопрофільні підприємства залежить від якості прогнозування, планування, організації, мотивації, регулювання, координації, обліку, контролю й аудиту. Прогнозування, як наукове передбачення, сис- тематичне дослідження стану, структури, динаміки та перспектив управлінських дій та процесів, влас- тивих суб’єктам ринкової економіки. Необхідність в прогнозуванні обумовлена потребою держави вирі- шувати як повсякденні задачі, так і перспективні проблеми. А оскільки явища, на які впливає дер- жава, мають динамічний характер, то органам вико- навчої влади необхідно розробляти реальні про- гнози, управляти ними, вирішувати на їх підставі стратегічні задачі розвитку окремих територій. Планування полягає у визначенні мети, напря- мів, задач, способів реалізації тих або інших проце- сів (політичних, соціальних, економічних, культур- них й ін.), розробці програм, за допомогою яких по- винна бути досягнута сукупність поставлених дер- жавою соціально-економічних, екологічних та ін- ших цілей [2]. Організація пов'язана зі створенням організа- ційного механізму, мета якого – сформувати управ- ляючі та керовані системи, а також зв'язки і відно- сини між ними. Зміст організації включає створення органів управління, побудову структури апарату уп- равління, формування управлінських підрозділів, ланок, розробку положень, встановлення взаємо- зв'язків між структурами, підбір і розстановку кад- рів та ін. Організація означає також реорганізацію та ліквідацію малоефективних органів державного уп- равління, підприємств, установ тощо [11]. Відомо, що будь-яку діяльність необхідно мо- тивувати. Держава може мотивувати дії суб’єктів ринкової економіки різними методами: – юридичними нормами (забороняючи чи до- зволяючи певні види діяльності); – адміністративними санкціями (штрафами технічних і протипожежних інспекцій тощо); – податковою політикою, встановленням нор- мативів, лімітів, а також іншими засобами заохо- чення. Завдяки регулюванню досягається необхідний стан впорядкування та стійкості системи управ- ління. Регулювання охоплює головним чином по- точні заходи щодо будь-яких відхилень від постав- лених задач і заданих програм. За допомогою регу- лювання здійснюються безпосереднє керівництво, корегування поведінки та розвиток керованих об'єк- тів. Під впливом регулювання процеси управління монофункціональними підприємствами відбува- ються в заданому напрямі і відповідно до встановле- ної програми державного розвитку. Результатом на- лежної організації регулювання є здатність управ- лінської системи, суб’єктів господарювання збері- гати рівновагу в умовах мінливого внутрішнього й зовнішнього середовища. Координація забезпечує узгодження діяльності систем управління національною економікою в ці- лому та окремими підгалузями, територіями, суб’єк- тами господарювання зокрема. Облік пов'язаний зі збором, передачею, збері- ганням і обробкою даних, реєстрацією та групуван- ням відомостей про розвиток національної еконо- міки в цілому, на регіональному, місцевому та галу- зевому рівнях. Облік є передумовою контролю, який покликаний постійно представляти інформацію про дійсний стан справ щодо виконання стратегічних і тактичних цілей і задач. Узагальнюючи вищенаведене, необхідно заува- жити, що основними факторами визначення впливу держави на регіональний розвиток монопрофільних підприємств відображені на рис. 3. Держава впливає на розвиток монопрофільних підприємств як безпосередньо, так й опосередко- вано через міжгалузеві комплекси регіональної рин- кової економіки. В роботах українських науковців міжгалузевий комплекс розглядається як сукупність економічно взаємопов’язаних галузей виробничої або невиробничої сфери, що формується в конкрет- них соціально-економічних умовах внаслідок ко- операції й інтеграції підприємств (організацій, уста- нов) різних галузей економіки [4]. Виділення регіональних міжгалузевих комп- лексів базується на системі політичних, соціальних, економічних, управлінських й інших факторів, в ре- зультаті дії яких взаємопов’язуються окремі галузі. В межах кожного регіону функціонують широко спеціалізовані комплекси (паливно-енергетичний, машинобудівний, агропромисловий, транспортний та ін.), котрі мають великий набір взаємопов’язаних О. М. Гуцалюк, Ю. А. Бондар, О. В. Бойко 17 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Рис. 3. Перелік факторів впливу держави на регіональний розвиток монопрофільних підприємств Джерело: складено авторами на основі [8; 10]. ланок виробництв та вузькоспеціалізовані – лісови- робничий, будівельний, рибопромисловий та ін. Ре- гіон при цьому розглядається як сукупність всіх вза- ємопов’язаних структурних комплексів, розташова- них на його території. Міжгалузеві комплекси формуються на основі галузей, що виступають в якості комплексоутворю- ючих, спрямовані на досягнення стратегічних і так- тичних цілей розвитку держави, на розв’язання ос- новних загальнодержавних проблем. Серед таких галузей виділяється транспортна, котра виступає ос- новою формування транспортно-дорожнього ком- плексу, що поєднує в собі залізничний, автомобіль- ний, водний й інші їх види, забезпечуючи функціо- нування окремих суб’єктів господарювання на мікро-, мезо- та макрорівні. Формування, становлення та розвиток міжгалу- зевих комплексів регіональної економіки залежить як від держави, так і від монопрофільних підпри- ємств, що мають місто утворюючий вплив, їх галу- зевої спрямованості, спеціалізації, форм власності, кадрового потенціалу, транспортної доступності та забезпеченості, що визначають специфіку, види і рі- вень їх розвитку (рис. 4). Держава Монопрофільні підприємства Рис. 4. Місце монопрофільних підприємств в економічному просторі держави Джерело: складено авторами. політичні •визначають правову базу створення таких підприємств соціальні •спрямовані на розв’язання соціальних проблем населення, в тому числі й тих, що вирішуються моно профільними підприємствами у взаємодії з населеними пунктами управлінські • за рахунок яких держава досягає стратегічних цілей і тактичних задач розвитку економічні •створюють умови для проведення зваженої економічної політики на національному і міжнародному рівнях за рахунок раціонального використання техніко-економічного потенціалу монопрофільних підприємств інші •передбачають транспортне обслуговування, енергопостачання суб’єктів економіки на національному і загальнодержавному рівнях економіка країни, національні інте- реси, законодавча база, транспортне обслуговування виробництво, обсяги переве- зень, ринки збуту, галузева спрямованість, транспортна доступність тощо міжгалузеві комплекси регіональ- ної економіки (в. т.ч. транспортний комплекс) О. М. Гуцалюк, Ю. А. Бондар, О. В. Бойко 18 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Серед факторів, що відіграють в цих процесах провідну роль, можна виділити й обґрунтувати транспортний. Дослідження історико-економічних аспектів виникнення міст та розвитку монопрофіль- них підприємств дозволило виділити основні шляхи їх створення за участю транспорту, а саме: виник- нення нових населених пунктів та розвиток вироб- ництва впродовж транспортних артерій, як природ- них (ріки, моря, океани), так і штучно створених шляхів (автомобільні, залізниці тощо); новий напря- мок розвитку існуючих населених пунктів в резуль- таті винайдення природних ресурсів чи удоскона- лення їх сфери прикладення в традиційних або но- вих галузях господарського комплексу країни [7-8]. При створенні монопрофільних підприємств необхідно враховувати цілу низку факторів, що ви- значають придатність певної території для розмі- щення конкретних об’єктів. Передусім це: еконо- міко-географічне, транспортне положення, кількіс- ний й якісний склад природних ресурсів, умови та технології їх використання, наявність дешевих дже- рел палива, електричної енергії, близькість ринків збуту, забезпеченість трудовими ресурсами, вплив сезонних факторів, стан виробничої та соціальної ін- фраструктури, вартість капіталовкладень, строки будівництва тощо. Ці фактори обумовлюють галу- зеву спрямованість підприємств, визначають спеці- алізацію та розмір, кадровий склад трудових ресур- сів, транспортну доступність й обсяги перевезень. Вплив кожного фактора не є тотожним і визна- чається мінливим зовнішнім середовищем та внут- рішніми можливостями підприємства адаптуватись до трансформації навколишнього оточення. В сис- темі факторів впливу є провідні (домінуючі, клю- чові) та супроводжуючі. Транспортний фактор являється ключовим при формуванні галузевого виробництва, забезпечує транспортування сировини, матеріалів, комплекту- ючих та ін. спочатку у будівництві, а потім і у ви- робничому процесі (цехові та міжцехові переве- зення вантажів), транспортування продукції до спо- живачів тощо, визначає ефективність формування, функціонування та розвитку монопрофільних під- приємств. Ефективна діяльність монопрофільних підпри- ємств, масштаби виробництва та реалізації продук- ції, підтримка конкурентоспроможності її виготов- ляння сприяють постійному та своєчасному над- ходженню платежів в бюджет, а отже – фінансу- ванню соціальної сфери населеного пункту (соці- ально-побутових, культурних та інших установ, житлово-комунального господарства, закладів освіти і охорони здоров’я, науки і наукового обслу- говування тощо). Більшість жителів малих та середніх населених пунктів пов’язані з монопрофільними підприєм- ствами, які забезпечують населення робочими міс- тами. Рівень доходів робітників підприємства знач- ним чином обумовлює реалізацію та задоволення потреб та інтересів як його робітників, так і членів їх сімей; характеризує споживчу властивість і є ін- дикатором соціальної напруги. Результативність діяльності монопрофільних підприємств обумовлює потребу в розвитку додат- кових послуг, які охоплюють різноманітні напрями діяльності, зокрема, пов’язані з наданням комплексу сервісних послуг, підготовкою кадрів нових профе- сій, створенням нових видів продукції та нових ви- дів бізнесу, що підвищує ефективність викорис- тання ресурсів та специфічних особливостей тери- торії їх розташування. Таким чином, на макро-, мезо- та мікрорівні формується система взаємопов’язаних факторів формування, функціонування та розвитку монопро- фільних підприємств. Висновки. Таким чином, провівши дослі- дження виявлено, що існуючі проблеми монопрофі- льних підприємств обумовлені особливостями роз- міщення, що сформувались за часів планової еконо- міки. Незважаючи на те, що такі підприємства були важливими центрами регіонального економічного розвитку, не мали достатнього фінансування для розвитку інфраструктури виробництва, капітало- вкладення в засоби виробництва часто ігнорувались, а нестача інвестицій призвела до різкого зниження ефективності виробничих потужностей, конкурен- тоспроможності продукції, яке відобразилось на ре- зультатах діяльності підприємств та життєдіяльно- сті міста (якісному або кількісному складі матеріа- льних, трудових, інформаційних, фінансових ресур- сів, місто утворюючої та місто обслуговуючої скла- дових інфраструктури, на які впливає монопро- фільне підприємство тощо). Отже, галузева спрямованість та спеціалізація таких підприємств в національній ринковій еконо- міці суттєво впливає на рівень розвитку населеного пункту, регіону, держави, оскільки саме тут форму- ються вантажопотоки, які обумовлюють викорис- тання різних видів транспорту окремо та у взаємодії, що визначає величину доходів суб’єктів регіональ- ної економіки. Література 1. Бойко О. В., Томарева-Патлахова В. В., Бондар Ю. А., Карпуніна М. С. Методичний підхід до забезпечення кластерно- логістичного розвитку ринку послуг транспортних систем України. Економічні інновації. 2020. Т. 22. Вип. 4 (77). С. 29-39. DOI: https://doi.org/10.31520/ei.2020.22.4(77).29-38. 2. Гуцалюк О. М., Бондар Ю. А. Управління стратегічним розвитком транспортної інфраструктури національної еконо- міки. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти та газу. 2021. Вип. 1(23). С. 98- 107. DOI: https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-1(23)-98-107. О. М. Гуцалюк, Ю. А. Бондар, О. В. Бойко 19 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 3. Гуцалюк О. М., Ремзіна Н. А. Методичні основи формування єдиного наскрізного тарифу мультимодальних переве- зень. Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. 2020. Вип. 4 (37). С. 169-176. DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2020.4(37).169-176. 4. Данилишин Б. М., Чернюк Л. Г., Фащевський М. І. Соціально-економічні проблеми розвитку регіонів: методологія і практика: монографія. Черкаси: ЧДТУ, 2006. 315 с. 5. Ореховський П. А., Широнін В. М. Роль містоутворюючих підприємств у розвитку малого бізнесу та муніципальної економіки. URL: http://lab.obninsk.ru/public/articles.php?htmlfile=orekhovsky–12.htm. 6. Сич Є. М., Бойко О. В., Шишкіна О. В. Розвиток монопрофільних виробничих структур ринку: транспортно-еконо- мічний аспект: монографія. Київ: Логос, 2011. 220 с. 7. Сич Є. М., Шишкіна О. В. Концепція розвитку містоутворюючих підприємств регіону. Чернігів : ЧДТУ, 2009. 28 с. 8. Сич Є. М., Шишкіна О. В. Монопольне становище суб’єктів господарювання на національному ринку товарів і послуг. Вісник Чернігівського технологічного університету: збірник. Чернігів: ЧДТУ, 2005. Вип. № 23. С.16 – 27. 9. Трушкіна Н. В. Організаційні форми партнерства та співробітництва Польщі та України у сфері транспортної логіс- тики в умовах війни. International Partnership and Cooperation of Ukraine in Wartime: Collective monograph / edited by D. Nascimento, G. Starchenko. Portugal - Chernihiv: REICST, 2022. Р. 30-42. DOI: https://doi.org/10.54929/monograph-02-2022-01- 03. 10. Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/rada- z-pitan-ekonomichnogo-rozvitku. 11. Шишкіна О. В. Економіко-математичне моделювання ефективності різних видів транспорту при формуванні місто- утворюючих підприємств. Вісник Чернігівського технологічного університету: збірник. Чернігів: ЧДТУ, 2010. Вип. 41. С. 56- 68. 12. Гуцалюк О. М., Бондар Ю. А. Безпековий менеджмент авіаційного транспорту в контексті сталого розвитку націо- нальної економіки. Управління економікою: теорія та практика. Чумаченківські читання. 2020. № 9. С. 82-94. DOI: https://doi.org/10.37405/2221-1187.2020.82-94. 13. Bondar Iuliia, Boiko Olena, Havrylova Natalia, Slobodianiuk Olga. Financial provision of cjnditions for the development by multimodal transport infrastructure of Ukraine. New challenges in the development of future specialists: collective monograph. Galaţi: Galaţi University Press, 2021. Р. 112-126. 14. Trushkina N., Buhaieva M., Skoptsov K. Modernization of Transport Infrastructure in the Context of Sustainable Develop- ment of the National Economy: European Practice and Ukrainian Realities. Innovations for Achieving the Sustainable Development Goals: Science, Education and Economics: collective monograph. Ljubljana: Ljubljana School of Business, 2022. Р. 242-264. Referensces 1. Boiko, O. V., Tomareva-Patlakhova, V. В., Bondar, Yu. A., Karpunina, M. S. (2020). Metodychnyi pidkhid do zabezpechennia klasterno-lohistychnoho rozvytku rynku posluh transportnykh system Ukrainy [A methodical approach to ensuring the cluster-logistic development of the transport system services market of Ukraine]. Ekonomichni innovatsii – Economic innovations, 4 (77), рр. 29-39. DOI: https://doi.org/10.31520/ei.2020.22.4(77).29-38 [in Ukrainian]. 2. Hutsaliuk, O. M., Bondar, Iu. A. (2021). Upravlinnia stratehichnym rozvytkom transportnoi infrastruktury natsionalnoi ekonomiky [Management of the strategic development of the transport infrastructure of the national economy]. Naukovyi visnyk Ivano- Frankivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu nafty i hazu. Seriia: Ekonomika ta upravlinnia v naftovii i hazovii promyslovosti – Scientific Bulletin of the Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas. Series: Economics and man- agement in the oil and gas industry, 1 (23), рр. 98-107. DOI: https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-1(23)-98-107 [in Ukrainian]. 3. Hutsaliuk, O. M., Remzina, N. A. (2020). Metodychni osnovy formuvannia yedynoho naskriznoho taryfu multymodalnykh perevezen [Methodical Bases of Formation of the Multimodal Transportation`s Single Tariff]. Tsentralnoukrainskyi naukovyi visnyk. Ekonomichni nauky – Central Ukrainian scientific bulletin. Economic sciences, 4 (37), рр. 169-176. DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2020.4(37).169-176 [in Ukrainian]. 4. Danylyshyn, B. M., Cherniuk, L. H., Fashchevskyi, M. I. (2006). Sotsialno-ekonomichni problemy rozvytku rehioniv: metod- olohiia i praktyka [Socio-economic problems of regional development: methodology and practice]. Cherkasy, ChDTU. 315 p. [in Ukrainian]. 5. Orekhovskyi, P. A., Shyronin, V. M. Rol mistoutvoriuiuchykh pidpryiemstv u rozvytku maloho biznesu ta munitsypalnoi ekonomiky [The role of city-forming enterprises in the development of small business and municipal economy]. Retrieved from http://lab.obninsk.ru/public/articles.php?htmlfile=orekhovsky–12.htm [in Ukrainian]. 6. Sych, Ye. M., Boiko, O. V., Shyshkina, O. V. (2011). Rozvytok mono profilnykh vyrobnychykh struktur rynku: transportno- ekonomichnyi aspekt [Development of mono-profile production structures of the market: transport and economic aspect]. Kyiv, Lohos. 220 p [in Ukrainian]. 7. Sych, Ye. M., Shyshkina, O. V. (2009). Kontseptsiia rozvytku mistoutvoriuiuchykh pidpryiemstv rehionu [Concept of deve- lopment of city-forming enterprises of the region]. Chernihiv, ChDTU. 28 p. [in Ukrainian]. 8. Sych, Ye. M., Shyshkina, O. V. (2005). Monopolne stanovyshche subiektiv hospodariuvannia na natsionalnomu rynku tovariv i posluh [Monopolistic position of business entities on the national market of goods and services]. Visnyk Chernihivskoho tekhnolo- hichnoho universytetu – Bulletin of the Chernihiv University of Technology, 23, pp.16-27 [in Ukrainian]. 9. Trushkina, N. V. (2022). Orhanizatsiyni formy partnerstva ta spivrobitnytstva Polʹshchi ta Ukrayiny u sferi transportnoyi lo- histyky v umovakh viyny [Organizational forms of partnership and cooperation between Poland and Ukraine in the field of transport logistics in wartime conditions]. International Partnership and Cooperation of Ukraine in Wartime: Collective monograph. (pp. 30- 42). Portugal - Chernihiv, REICST. DOI: https://doi.org/10.54929/monograph-02-2022-01-03 [in Ukrainian]. 10. Yedynyi veb-portal orhaniv vykonavchoi vlady Ukrainy [The single web portal of the executive authorities of Ukraine]. Uriadovyi portal. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/rada-z-pitan-ekonomichnogo-rozvitku [in Ukrainian]. 11. Shishkina, O. V. (2010). Ekonomiko-matematychne modeliuvannia efektyvnosti riznykh vydiv transportu pry formuvanni mistoutvoriuiuchykh pidpryiemstv [Economic-mathematical modeling of the efficiency of various types of transport in the formation of city-forming enterprises]. Visnyk Chernihivskoho tekhnolohichnoho universytetu – Bulletin of the Chernihiv University of Technol- ogy, 41, pp. 56-68 [in Ukrainian]. О. М. Гуцалюк, Ю. А. Бондар, О. В. Бойко 20 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 12. Hutsaliuk, O. M., Bondar, Iu. A. (2020). Bezpekovyi menedzhment aviatsiinoho transportu v konteksti staloho rozvytku natsionalnoi ekonomiky [Safety Management of Aviation Transport in the Context of Sustainable Development of the National Econ- omy]. Upravlinnia ekonomikoiu: teoriia ta praktyka. Chumachenkivski chytannia – Management of Economy: Theory and Practice. Chumachenko’s Annals, pp. 82-94. DOI: https://doi.org/10.37405/2221-1187.2020.82-94 [in Ukrainian]. 13. Bondar, Iuliia, Boiko, Olena, Havrylova, Natalia, Slobodianiuk, Olga. (2021). Financial provision of cjnditions for the de- velopment by multimodal transport infrastructure of Ukraine. New challenges in the development of future specialists: collective monograph. (рр. 112-126). Galaţi, Galaţi University Press. 14. Trushkina, N., Buhaieva, M., Skoptsov, K. (2022). Modernization of Transport Infrastructure in the Context of Sustainable Development of the National Economy: European Practice and Ukrainian Realities. Innovations for Achieving the Sustainable Deve- lopment Goals: Science, Education and Economics: collective monograph. (рр. 242-264). Ljubljana, Ljubljana School of Business, Гуцалюк О. М., Бондар Ю. А., Бойко О. В. Інноваційно-інтегрований розвиток монопрофільних виробничих структур транспортного ринку національної економіки У статті розглянуто розвиток монопрофільних підприємств транспортного ринку національної економіки та особливості транспортно-економічних утворень монопрофільних виробничих структур. Визначено, що формування монопрофільних під- приємств залежить від низки факторів, провідне місце посідає транспорт, який формує інфраструктуру господарського ком- плексу країни, відображає розвиток та устрій виробництва та споживання, тобто формування, функціонування та розвиток сил виробництва. Проаналізовано взаємозв’язку транспортної інфраструктури в процесі виробництва продукції та визначено, що серед суб’єктів господарювання, що відображають всю складність політичних, економічних та соціальних перетворень є монопро- фільні підприємства з місто утворюючим характером впливу, тобто ті підприємства, ефективність функціонування яких ви- значає розвиток переважної більшості населених пунктів країни. Формування, становлення та розвиток міжгалузевих ком- плексів регіональної економіки залежить як від держави, так і від монопрофільних підприємств, що мають місто утворюючий вплив, їх галузевої спрямованості, спеціалізації, форм власності, кадрового потенціалу, транспортної доступності та забезпе- ченості, що визначають специфіку, види і рівень їх розвитку. Розглянуто суб’єкти що визначають становлення та розвиток монопрофільних підприємств, основним з яких є держава, як основна політична організація суспільства, яка здійснює охорону економічної та соціальної структури на певній державній території, а також сукупність органів державної влади, що зосередили економічну владу, ухвалюють економічні рішення в державному масштабі, розпоряджаються державною власністю. Обґрунтовано, що результативність діяльності монопрофільних підприємств обумовлює потребу в розвитку додаткових послуг, які охоплюють різноманітні напрями діяльності, зокрема, пов’язані з наданням комплексу сервісних послуг, підго- товкою кадрів нових професій, створенням нових видів продукції та нових видів бізнесу, що підвищує ефективність вико- ристання ресурсів та специфічних особливостей території їх розташування. Ключові слова: монопрофільні підприємства, транспорт, транспортна інфраструктура, міжгалузеві комплекси, комплекс інновацій, інтегровані ланцюги. Hutsaliuk O., Bondar Iu., Boiko O. Innovative and Integrated Development of Single-Industry Production Structures of the Transport Market of the National Economy The article considers the development of single-industry enterprises of the transport market of the national economy and the features of transport-economic formations of single-industry production structures. It has been determined that the formation of single- industry enterprises depends on a number of factors, the leading place is occupied by transport, which forms the infrastructure of the country's economic complex, reflects the development and arrangement of production and consumption, that is, the formation, functioning and development of production forces. The interrelations of transport infrastructure in the production process are analyzed and it is determined that among business entities that reflect the complexity of political, economic and social transformations, there are single-industry enterprises with a city- forming character of influence, that is, those enterprises whose performance determines the development of the vast majority of the country's settlements. The formation, formation and development of intersectoral complexes of the regional economy depends both on the state and on single-industry enterprises that have a formative influence on the city, their industry focus, specialization, ownership, human resources, transport accessibility and security, which determine the specifics, types and level of their development. The subjects that determine the formation and development of single-industry enterprises are considered, the main of which is the state as the main political organization of society, which protects the economic and social structure in a certain state territory, as well as a set of state authorities that have concentrated economic power, make economic decisions on a national scale, dispose state property. It has been substantiated that the performance of single-industry enterprises necessitates the development of additional services covering various areas of activity, in particular, those related to the provision of a range of services, training of new professions, the creation of new types of products and new types of business, which increases the efficiency of resource use. and specific features of the territory of their location. Keywords: mono-professional enterprises, transport, transport infrastructure, inter-industry complexes, complex of innovations, integrated chains. Стаття надійшла до редакції 12.08.2024