2025-02-21T08:09:30-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: Query fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201483%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T08:09:30-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: => GET http://localhost:8983/solr/biblio/select?fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201483%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T08:09:30-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: <= 200 OK
2025-02-21T08:09:30-05:00 DEBUG: Deserialized SOLR response

Стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг

У статті розглянуто стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера для ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг. Підкреслено важливість створення кластерів як інструменту підвищення ефективності логістичних процесів, скорочення витрат, впровадження інновацій та підвищення кон...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Гриценко, С.І., Музика, В.В.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут економіки промисловості НАН України 2024
Series:Економічний вісник Донбасу
Subjects:
Online Access:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201483
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id irk-123456789-201483
record_format dspace
spelling irk-123456789-2014832025-01-20T18:13:31Z Стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг Гриценко, С.І. Музика, В.В. Маркетинг і логістика У статті розглянуто стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера для ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг. Підкреслено важливість створення кластерів як інструменту підвищення ефективності логістичних процесів, скорочення витрат, впровадження інновацій та підвищення конкурентоспроможності компаній. Особливу увагу приділено інтеграції ресурсів, координації учасників і розвитку спільної інфраструктури. Аналіз теоретичних і практичних аспектів формування транспортно-логістичних кластерів дозволив визначити ключові напрями для розвитку, серед яких: автоматизація процесів, інтеграція цифрових рішень, модернізація інфраструктури, а також розвиток партнерських відносин між учасниками ринку. У статті запропоновано потенційних партнерів для створення кластеру, серед яких провідні компанії: НП «Глобал», FM Logistic, ZAMMLER, DHL International Ukraine, Kuehne+Nagel та DB Schenker. Деталізовано їхню роль у формуванні кластеру та окреслено переваги співпраці для оптимізації транспортування, зберігання та управління вантажами. Також у статті наведено практичні рекомендації щодо впровадження стратегічного плану формування транспортнологістичного кластеру, зокрема щодо бюджетування. Розробка бюджету реалізації стратегічного плану охоплює детальний розподіл витрат на кожен етап реалізації проєкту, включаючи аудит поточних процесів, інтеграцію партнерських рішень, впровадження нових технологій і розвиток складської інфраструктури. Бюджет передбачає витрати на організацію переговорів, автоматизацію управління логістикою та фінансування проєктів державно-приватного партнерства. Оптимальне використання коштів сприятиме успішній реалізації плану та підвищенню ефективності всіх учасників кластеру. Обґрунтовано доцільність залучення державного та приватного фінансування, що дозволить створити стабільну платформу для реалізації проєкту. Особливу увагу приділено оцінці ефективності варіантів розподілу ризиків стратегічного плану формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС». Створення кластеру розглядається як важливий крок для зміцнення конкурентних позицій ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг та забезпечення довгострокового сталого розвитку. The article examines the strategic prospects for the formation of a transport and logistics cluster for LLC "MAK HAUS" in the logistics services market. The importance of creating clusters as a tool for enhancing the efficiency of logistics processes, reducing costs, implementing innovations, and improving companies' competitiveness is emphasized. Special attention is paid to resource integration, participant coordination, and the development of shared infrastructure. The analysis of theoretical and practical aspects of forming transport and logistics clusters identified key areas for development, including process automation, integration of digital solutions, infrastructure modernization, and fostering partnerships among market participants. The article proposes potential partners for cluster formation, including leading companies such as NP "Global," FM Logistic, ZAMMLER, DHL International Ukraine, Kuehne+Nagel, and DB Schenker. Their roles in cluster formation are detailed, highlighting the benefits of cooperation for optimizing transportation, storage, and cargo management. The article also provides practical recommendations for implementing the strategic plan for cluster formation, particularly regarding budgeting. The development of the strategic plan's implementation budget includes a detailed allocation of expenses for each project phase, such as auditing current processes, integrating partner solutions, implementing new technologies, and developing warehouse infrastructure. The budget accounts for expenditures on organizing negotiations, automating logistics management, and funding public-private partnership projects. Optimal use of resources will contribute to the successful implementation of the plan and enhance the efficiency of all cluster participants. The feasibility of attracting public and private funding is justified, as it will create a stable platform for project implementation. Special attention is given to assessing the effectiveness of risk-sharing options in the strategic plan for forming the transport and logistics cluster of LLC "MAK HAUS." Cluster creation is considered a significant step toward strengthening LLC "MAK HAUS’s" competitive position in the logistics services market and ensuring long-term sustainable development. 2024 Article Стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг / С.І. Гриценко, В.В. Музика // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 3 (77). — С. 74-82. — Бібліогр.: 18 назв. — укр. 1817-3772 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-74-82 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201483 338.47:658.8 uk Економічний вісник Донбасу Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Маркетинг і логістика
Маркетинг і логістика
spellingShingle Маркетинг і логістика
Маркетинг і логістика
Гриценко, С.І.
Музика, В.В.
Стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг
Економічний вісник Донбасу
description У статті розглянуто стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера для ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг. Підкреслено важливість створення кластерів як інструменту підвищення ефективності логістичних процесів, скорочення витрат, впровадження інновацій та підвищення конкурентоспроможності компаній. Особливу увагу приділено інтеграції ресурсів, координації учасників і розвитку спільної інфраструктури. Аналіз теоретичних і практичних аспектів формування транспортно-логістичних кластерів дозволив визначити ключові напрями для розвитку, серед яких: автоматизація процесів, інтеграція цифрових рішень, модернізація інфраструктури, а також розвиток партнерських відносин між учасниками ринку. У статті запропоновано потенційних партнерів для створення кластеру, серед яких провідні компанії: НП «Глобал», FM Logistic, ZAMMLER, DHL International Ukraine, Kuehne+Nagel та DB Schenker. Деталізовано їхню роль у формуванні кластеру та окреслено переваги співпраці для оптимізації транспортування, зберігання та управління вантажами. Також у статті наведено практичні рекомендації щодо впровадження стратегічного плану формування транспортнологістичного кластеру, зокрема щодо бюджетування. Розробка бюджету реалізації стратегічного плану охоплює детальний розподіл витрат на кожен етап реалізації проєкту, включаючи аудит поточних процесів, інтеграцію партнерських рішень, впровадження нових технологій і розвиток складської інфраструктури. Бюджет передбачає витрати на організацію переговорів, автоматизацію управління логістикою та фінансування проєктів державно-приватного партнерства. Оптимальне використання коштів сприятиме успішній реалізації плану та підвищенню ефективності всіх учасників кластеру. Обґрунтовано доцільність залучення державного та приватного фінансування, що дозволить створити стабільну платформу для реалізації проєкту. Особливу увагу приділено оцінці ефективності варіантів розподілу ризиків стратегічного плану формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС». Створення кластеру розглядається як важливий крок для зміцнення конкурентних позицій ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг та забезпечення довгострокового сталого розвитку.
format Article
author Гриценко, С.І.
Музика, В.В.
author_facet Гриценко, С.І.
Музика, В.В.
author_sort Гриценко, С.І.
title Стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг
title_short Стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг
title_full Стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг
title_fullStr Стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг
title_full_unstemmed Стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг
title_sort стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера тов «мак хаус» на ринку логістичних послуг
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2024
topic_facet Маркетинг і логістика
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201483
citation_txt Стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг / С.І. Гриценко, В.В. Музика // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 3 (77). — С. 74-82. — Бібліогр.: 18 назв. — укр.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT gricenkosí strategíčníperspektiviformuvannâtransportnologístičnogoklasteratovmakhausnarinkulogístičnihposlug
AT muzikavv strategíčníperspektiviformuvannâtransportnologístičnogoklasteratovmakhausnarinkulogístičnihposlug
first_indexed 2025-02-09T04:30:11Z
last_indexed 2025-02-09T04:30:11Z
_version_ 1823552738928099328
fulltext С. І. Гриценко, В. В. Музика 74 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-74-82 УДК 338.47:658.8 С. І. Гриценко, доктор економічних наук, професор, академік АЕН України, ORCID 0000-0002-3322-3986, e-mail: sergiy.gritsenko@gmail.com, В. В. Музика, здобувач освітнього ступеня «Магістр», ORCID 0009-0000-1166-8071, e-mail: 6194633@stud.nau.edu.ua, Національний авіаційний інститут, м. Київ СТРАТЕГІЧНІ ПЕРСПЕКТИВИ ФОРМУВАННЯ ТРАНСПОРТНО-ЛОГІСТИЧНОГО КЛАСТЕРА ТОВ «МАК ХАУС» НА РИНКУ ЛОГІСТИЧНИХ ПОСЛУГ Постановка проблеми. Сучасний ринок логіс- тичних послуг характеризується високим рівнем конкуренції, глобалізацією бізнес-процесів та по- стійним розвитком технологій. Для забезпечення ефективної діяльності, компанії повинні шукати нові підходи до оптимізації логістичних процесів, скорочення витрат і покращення якості обслугову- вання клієнтів. Одним із перспективних рішень є створення транспортно-логістичних кластерів, які об’єднують зусилля учасників ринку задля досяг- нення синергії та формування конкурентних пере- ваг. Формування транспортно-логістичного клас- тера відкриває нові можливості для інтеграції ре- сурсів, координації дій між учасниками та впро- вадження інновацій. Це дозволяє розвивати спільну інфраструктуру, покращувати якість логістичних послуг і створювати гнучкі рішення для клієнтів. Однак, створення такого кластера потребує деталь- ного аналізу ринку, визначення ключових партнерів і розробки ефективних механізмів співпраці. Вирі- шення цих завдань є важливим етапом на шляху до підвищення конкурентоспроможності та сталого розвитку компаній у сфері логістики. Аналіз останніх досліджень і публікацій. До- слідженню теоретико-методичних питань розвитку та впровадженню ідей формування кластерів прис- вячені численні праці таких дослідників: В. Ляшен- ко, Н. Трушкіна [1]; К. Озарко, В. Челомбитько [2]; С. Гриценко, А. Гречковська, М. Кордяк, А. Тара- нич [3-7], Д. Лазаренко, В. Уткін [8], С. Соколенко [9]. Одночасно, визначаючи наукову цінність вка- заних авторів, слід визнати, що концептуальні за- сади формування транспортно-логістичних класте- рів в Україні залишаються недостатньо розробле- ними, що обумовлює актуальність теми дослі- дження. Метою статті є формування транспортно-ло- гістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг. Виклад основного матеріалу дослідження. Транспортно-логістичні кластери є формою добро- вільного об’єднання підприємств, наукових уста- нов, освітніх організацій, транспортних компаній і державних структур, які взаємодіють у межах спіль- ної території або галузі для підвищення ефективно- сті логістичних процесів. Вони створюються з ме- тою оптимізації роботи учасників, зменшення ви- трат на логістику, скорочення часу доставки товарів і забезпечення конкурентоспроможності регіону чи країни [10]. Основою функціонування транспортно–логіс- тичних кластерів є інтеграція різних видів транс- порту (автомобільного, залізничного, морського, авіаційного) та логістичних сервісів (зберігання, па- кування, обробка, перевезення). Це дозволяє забез- печувати безперервність постачання, підвищувати якість послуг і зменшувати екологічне наванта- ження. Кластери також орієнтовані на впро- вадження інновацій, зокрема цифрових рішень, автоматизації складів, екологічно чистих транспор- тних технологій. Важливою особливістю є партнер- ство між державою, бізнесом і науковими устано- вами, що сприяє спільному розвитку інфраструк- тури, підготовці кадрів і залученню інвестицій [11]. Завдяки своїй структурі, транспортно–логіс- тичні кластери забезпечують конкурентні переваги на ринку логістичних послуг. Вони підвищують еко- номічну ефективність, створюють нові робочі місця, розширюють можливості експорту та імпорту, а та- кож сприяють розвитку регіональної та міжнародної торгівлі [11]. Маркетинг і логістика © Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2024 © Видавець ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка", 2024 С. І. Гриценко, В. В. Музика 75 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Формування транспортно-логістичного клас- тера для ТОВ «МАК ХАУС» є стратегічним кроком, спрямованим на створення ефективної екосистеми взаємодії між провідними учасниками логістичного ринку. Такий кластер забезпечить інтеграцію ресур- сів, технологій та експертизи, сприяючи розвитку інноваційних рішень, оптимізації транспортних і ло- гістичних процесів, а також підвищенню конкурен- тоспроможності учасників. До потенційних партнерів у межах кластера мо- жуть увійти провідні компанії, зокрема НП «Гло- бал», FM Logistic, ZAMMLER, DHL International Ukraine, Kuehne+Nagel і DB Schenker. Їхній досвід і масштабовані можливості дозволять створити по- тужну мережу взаємодії, яка об'єднає різні напрями логістики – від транспортування й зберігання до митного оформлення та управління ланцюгами по- стачання. Створення такого кластера сприятиме не лише вдосконаленню операційних процесів, а й розвитку інфраструктури, впровадженню сучасних техноло- гій та створенню нових робочих місць. Це стане ос- новою для сталого розвитку та взаємовигідного партнерства між учасниками, які разом формувати- муть нові стандарти якості у сфері логістики. Для успішної реалізації стратегічного плану формування транспортно–логістичного кластера для ТОВ «МАК ХАУС» необхідно чітко визначити бюджетні витрати на кожному етапі. Цей процес включає інтеграцію інноваційних технологій, розви- ток інфраструктури, вибір партнерів і побудову ло- гістичних маршрутів. Представлений в табл. 1 бюджет реалізації стратегічного плану деталізує ос- новні категорії витрат, що дозволить ефективно пла- нувати та контролювати реалізацію цього проєкту. Таблиця 1 Бюджет реалізації стратегічного плану формування транспортно- логістичного кластера на ринку логістичних послуг № з/п Категорія витрат Опис Сума (тис. грн) 1 Аналіз поточних логістичних потреб Залучення консультантів, аудит логістичних процесів 500 2 Визначення партнерів та переговори Проведення переговорів, підписання угод з партнерами 200 3 Інтеграція інноваційних технологій Впровадження систем TMS, WMS, RFID, автоматизація про- цесів 2500 4 Розвиток інфраструктури Розширення складських потужностей та модернізація логіс- тичних хабів 5000 5 Створення єдиної логістичної плат- форми Розробка та впровадження цифрової платформи для управ- ління логістикою 3000 6 Фінансування та залучення інвести- цій Підготовка інвестиційних пропозицій та державно–приватне партнерство 300 7 Розвиток міжнародної співпраці Організація міжнародних переговорів, розвиток нових марш- рутів 1000 8 Моніторинг та оцінка ефективності Постійний аудит результатів, оцінка ефективності функціо- нування кластера 500 9 Резерв на непередбачені витрати Непередбачені витрати, що можуть виникнути під час реалі- зації проєкту 1000 Разом 14000 Джерело: систематизовано та сформовано авторами дослідження. Перший етап реалізації стратегічного плану передбачає проведення детального аналізу поточ- них логістичних потреб компанії. Це включає оцін- ку існуючої інфраструктури, транспортних маршру- тів, складських потужностей та взаємодії з партне- рами. Основна мета цього аналізу – визначення сильних і слабких сторін чинної системи, а також виявлення можливостей для її покращення. Залу- чення досвідчених консультантів дозволить про- вести об’єктивний аудит логістичних процесів, ви- користовуючи сучасні методики аналізу. Особливу увагу під час аналізу приділяють ефективності використання ресурсів, рівню автома- тизації процесів і організації роботи транспортної мережі. Оцінка таких аспектів, як продуктивність складів, надійність перевезень та швидкість до- ставки, дає змогу побудувати цілісну картину функ- ціонування логістичної системи. Отримані резуль- тати аудиту допоможуть виявити вузькі місця, які сповільнюють логістичні операції, та визначити ре- зерви для підвищення ефективності. Крім того, аналіз дозволяє виявити перспек- тивні можливості для впровадження інноваційних рішень. Наприклад, аудит може визначити потребу в інтеграції цифрових технологій, автоматизації уп- равління складом або модернізації транспортної ін- фраструктури. Таким чином, цей етап стає базисом для стратегічного планування і подальшої реалізації проєкту. Витрати на залучення консультантів є об- ґрунтованими, оскільки професійний аналіз гаран- тує високу якість і достовірність отриманих даних, що є основою для прийняття ефективних управлін- ських рішень. Визначення партнерів і проведення переговорів є наступним ключовим етапом реалізації стратегіч- ного плану. Для створення транспортно-логістич- С. І. Гриценко, В. В. Музика 76 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 ного кластера необхідно залучити до співпраці на- дійних партнерів, які спеціалізуються на різних аспектах логістики: від перевезень і складських опе- рацій до міжнародного транспортування. Цей етап передбачає ретельний відбір компаній, здатних за- безпечити якість і стабільність на всіх рівнях логіс- тичного ланцюга. Процес переговорів вимагає врахування інтере- сів усіх сторін і узгодження ключових аспектів спів- праці, таких як фінансові умови, розподіл відпові- дальності та строки виконання зобов’язань. Для цього важливо залучити професійних переговорни- ків, які мають досвід укладання угод у сфері логіс- тики. Узгодження умов співпраці допоможе уник- нути ризиків, пов’язаних із конфліктами або не- ефективною взаємодією між учасниками кластеру. Крім того, цей етап дозволяє зміцнити відно- сини з уже існуючими партнерами компанії. Завдяки переговорам можна оновити умови співпраці, впро- вадити нові формати роботи або розширити спектр послуг, що надаються. Укладання угод із партне- рами забезпечує прозорість і чіткість у відносинах, що є критично важливим для успішної діяльності кластера. Інвестиції в цей етап є обґрунтованими, оскільки правильний вибір партнерів значно впли- ває на ефективність функціонування всієї системи. Інтеграція інноваційних технологій є основою для оптимізації логістичних процесів і підвищення їх ефективності. Впровадження сучасних систем уп- равління транспортом (TMS), складом (WMS) та ідентифікації вантажів (RFID) дозволяє автоматизу- вати ключові операції, що значно скорочує витрати та час виконання завдань. Цифрові платформи за- безпечують точне планування маршрутів, контроль за рухом товарів і управління запасами в режимі реального часу. Одним із ключових напрямів є впровадження системи RFID, яка дозволяє значно підвищити точ- ність обліку товарів. Використання технологій ра- діочастотної ідентифікації забезпечує швидке та на- дійне відстеження товарів на всіх етапах логістич- ного ланцюга. Це знижує ризик втрат, покращує точність доставки та мінімізує людський фактор. Інвестиції в автоматизацію процесів також охоплюють створення цифрових платформ для інте- грації всіх учасників кластеру. Це дозволяє об’єд- нати постачальників, перевізників і замовників в єдину систему, що сприяє ефективній координації та зменшенню витрат. Висока вартість цього етапу є виправданою, оскільки впровадження інноваційних технологій забезпечує довгострокові переваги у ви- гляді зниження операційних витрат і підвищення якості послуг. Розвиток інфраструктури є ключовою складо- вою реалізації стратегічного плану формування транспортно–логістичного кластера. Цей етап вклю- чає розширення складських потужностей, модерні- зацію логістичних хабів та оновлення транспорт- ного парку. Складська інфраструктура відіграє важ- ливу роль у забезпеченні ефективності зберігання та обробки вантажів. Розширення складських площ до- зволить компанії обслуговувати більший обсяг за- мовлень, мінімізуючи затримки у виконанні опера- цій. Модернізація складських потужностей із впро- вадженням автоматизованих систем обробки ванта- жів підвищить продуктивність і зменшить витрати на операційні процеси. Модернізація логістичних хабів сприяє оптимі- зації транспортування між регіонами та забезпе- ченню безперебійного руху товарів. Удосконалення хабів включає обладнання зон для обробки ванта- жів, створення сучасних терміналів та впровад- ження автоматизованих рішень для обліку й управ- ління. Такий підхід значно підвищує точність і швидкість операцій, знижуючи ризик втрат або по- шкодження товарів. Крім того, модернізація транс- портної мережі між логістичними об’єктами дозво- ляє скоротити час перевезення та зменшити витрати. У рамках цього етапу також передбачено онов- лення транспортного парку. Включення сучасного транспорту, зокрема електричних та гібридних мо- делей, дозволить не тільки підвищити ефективність перевезень, а й знизити екологічне навантаження. Це особливо важливо у світлі сучасних вимог до сталого розвитку та екологічної відповідальності. Значні інвестиції у розвиток інфраструктури є ви- правданими, оскільки вони забезпечують основу для довгострокового розвитку кластеру та підви- щення його конкурентоспроможності на ринку. Єдина логістична платформа є невід’ємним елементом ефективного функціонування транс- портно-логістичного кластера. Вона забезпечує ін- теграцію всіх учасників кластеру – від постачальни- ків і перевізників до кінцевих клієнтів – в єдину ін- формаційну систему. Така платформа дозволяє здій- снювати моніторинг усіх логістичних процесів у реальному часі, відстежувати статус замовлень, координувати дії учасників та оперативно реагувати на зміни. Основною перевагою створення єдиної плат- форми є прозорість і точність даних, що доступні для всіх учасників кластеру. Це дозволяє уникати дублювання операцій, знижувати ймовірність поми- лок та покращувати взаємодію між усіма ланками логістичного ланцюга. Крім того, цифрові інстру- менти, інтегровані в платформу, сприяють автома- тизації процесів, таких як управління запасами, пла- нування маршрутів та обробка документів. Інвестиції у створення платформи мають знач- ний вплив на конкурентоспроможність кластеру. Вони не тільки підвищують ефективність внутріш- ніх процесів, але й дозволяють забезпечити високий рівень обслуговування клієнтів. Швидке надання ін- формації про замовлення, оптимізація логістичних маршрутів і зменшення часу на обробку замовлень сприяють формуванню позитивного іміджу компа- нії та зміцненню її позицій на ринку. С. І. Гриценко, В. В. Музика 77 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Фінансування та залучення інвестицій є важли- вим етапом, який забезпечує стабільність і перспек- тивність розвитку кластеру. Для реалізації масштаб- них проєктів, таких як транспортно-логістичний кластер, необхідне залучення значних фінансових ресурсів. Одним із основних інструментів є підго- товка інвестиційних пропозицій, які мають демон- струвати переваги проєкту, очікувані результати та можливості повернення інвестицій. Державно-приватне партнерство є ще одним ефективним механізмом залучення коштів. Участь держави у фінансуванні кластеру сприяє створенню довіри з боку інвесторів, оскільки забезпечує ста- більність та передбачуваність умов реалізації про- єкту. Участь приватних інвесторів дозволяє розподі- лити фінансове навантаження, зменшуючи ризики для окремих учасників кластеру. Витрати на підготовку інвестиційних пропози- цій та налагодження державно–приватного партнер- ства є обґрунтованими, оскільки залучені кошти значно розширюють можливості для розвитку. Вони дозволяють фінансувати інноваційні рішення, мо- дернізувати інфраструктуру та забезпечити конку- рентоспроможність кластеру в довгостроковій пер- спективі. Розвиток міжнародної співпраці є ключовим аспектом інтеграції транспортно-логістичного клас- теру у глобальні мережі. Цей етап передбачає укла- дання угод із міжнародними логістичними компані- ями, організацію переговорів, а також розвиток но- вих транзитних маршрутів. Участь у міжнародних логістичних ланцюгах відкриває доступ до нових ринків, що сприяє розширенню можливостей збуту та зміцненню позицій компанії на глобальному ринку. Організація міжнародних переговорів дозволяє встановлювати взаємовигідні партнерства з компа- ніями, які мають значний досвід у сфері міжнарод- них перевезень. Така співпраця забезпечує доступ до сучасних технологій, знань і кращих практик, що підвищує ефективність логістичних операцій. Крім того, вона сприяє налагодженню безперебійного транспортування товарів між країнами, зменшуючи витрати на перевезення та прискорюючи процеси доставки. Інвестиції у розвиток міжнародної співпраці та- кож сприяють зростанню транзитного потенціалу країни. Використання кластеру як логістичного хабу для міжнародних перевезень зміцнює його страте- гічну важливість, приваблюючи нових партнерів і клієнтів. Це дозволяє формувати довгострокову конкурентну перевагу та закріплювати позиції ком- панії в міжнародних ланцюгах постачання. Моніторинг та оцінка ефективності є завер- шальним, але надзвичайно важливим етапом страте- гічного плану формування транспортно-логістич- ного кластера. Цей процес дозволяє забезпечити контроль над реалізацією проєкту, виявити недоліки та вчасно коригувати стратегію для досягнення максимальної ефективності. Постійний аудит ре- зультатів функціонування кластера передбачає оцінку таких ключових показників, як швидкість об- робки замовлень, обсяги перевезень, рівень витрат та задоволеність клієнтів. Моніторинг ефективності також включає вико- ристання спеціалізованих програмних рішень, які дозволяють автоматизувати процес збору даних та аналізувати їх у режимі реального часу. Це забезпе- чує своєчасне виявлення проблемних зон, напри- клад, перевантаження складів чи затримки в до- ставці товарів. Завдяки цьому керівництво кластеру має можливість оперативно реагувати на зміни та ухвалювати обґрунтовані рішення щодо вдоскона- лення операцій. Оцінка ефективності також враховує досяг- нення довгострокових цілей, зокрема, підвищення рентабельності, зміцнення позицій на ринку та по- кращення репутації кластера. Результати моніто- рингу стають основою для формування нових стра- тегічних планів, що дозволяє кластеру залишатися конкурентоспроможним і динамічним. Інвестиції у цей етап обґрунтовані, оскільки вони забезпечують зворотний зв’язок щодо ефективності вкладених ре- сурсів і є інструментом для підвищення продуктив- ності у майбутньому. Резерв на непередбачені витрати є обов’язко- вою складовою бюджету реалізації стратегічного плану, оскільки у процесі впровадження проєкту мо- жуть виникнути несподівані ситуації. Цей резерв до- зволяє швидко реагувати на зміну умов ринку, до- даткові витрати на модернізацію чи впровадження нових технологій, які можуть знадобитися внаслі- док зовнішніх чи внутрішніх факторів. Розподіл витрат за статтями бюджету страте- гічного плану формування транспортно–логістич- ного кластера є логічно обґрунтованим і враховує всі основні аспекти реалізації проєкту. Кожен етап, від аналізу потреб до моніторингу результатів, спря- мований на досягнення максимальної ефективності, конкурентоспроможності та сталого розвитку клас- теру. Витрати на резерв створюють фінансову гнуч- кість для вирішення непередбачених ситуацій, що є важливим елементом стратегії управління ризи- ками. Реалізація цього бюджету дозволить забезпе- чити стабільне функціонування кластеру, його інте- грацію в міжнародні ланцюги постачань та ство- рення економічної доданої вартості для всіх учасни- ків. В табл. 2 представлено оцінку ефективності ва- ріантів розподілу ризиків стратегічного плану фор- мування транспортно–логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС». Співпраця з НП «Глобал» є стратегічно важли- вим елементом у формуванні транспортно-логістич- ного кластера ТОВ «МАК ХАУС», оскільки забез- печує ефективну доставку продукції по всій терито- рії України. Розгалужена мережа пунктів доставки, яку має НП «Глобал», дозволяє швидко та якісно С. І. Гриценко, В. В. Музика 78 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Таблиця 2 Оцінка ефективності варіантів розподілу ризиків стратегічного плану формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» № з/п Компанія- партнер Варіант розподілу ризиків Переваги для ТОВ «МАК ХАУС» Можливі недоліки Оцінка ефективності 1 НП «Глобал» Основні ризики по- в'язані з операцій- ною логістикою (за- тримки доставки, обробка замовлень) – покриття всієї терито- рії України; – підвищення швидкості доставки; – мінімізація витрат – можливі переван- таження мережі до- ставки; – залежність від опе- раційної ефектив- ності партнера Висока за умови ефек- тивної комуні- кації 2 FM Logistic Ризики, пов’язані з управлінням склад- ськими запасами та їх обробкою – скорочення витрат на складські операції; – можливість масштабу- вання під час зростання попиту – можливі затримки у відвантаженні; – потреба у постій- ному моніторингу процесів партнера Середня, по- требує чіткої координації 3 ZAMMLER Ризики, пов’язані з ефективністю 3PL– послуг (транспорту- вання, зберігання, обробка вантажів) – оптимізація витрат на логістику; – комплексність послуг; – зменшення операцій- ного навантаження – можливе зниження контролю над проце- сами; – вплив зовнішніх факторів, таких як ціни на паливо Висока за- вдяки досвіду компанії 4 DHL International Ukraine Ризики міжнародних перевезень: за- тримки, зміни мит- ного регулювання, глобальні затримки – доступ до міжнарод- них ринків; – підвищення надійності міжнародної логістики – висока вартість по- слуг; – залежність від гло- бальних логістичних процесів Висока для міжнародної торгівлі 5 Kuehne+Nagel Ризики, пов’язані з транспортуванням великих обсягів ван- тажів і міжнародною логістикою – інтеграція у глобальні логістичні ланцюги; – підвищення надійності транспортування – можливі ризики пе- ревантаження мереж; – вплив глобальних економічних криз Висока, особ- ливо для масштабних проєктів 6 DB Schenker Ризики перевезення великогабаритного обладнання та спеці- альних проєктів – спеціалізовані рішення для складних переве- зень; – мінімізація ризику по- шкоджень вантажу – висока вартість по- слуг; – складність коорди- нації великих проєк- тів Висока для ве- ликих і склад- них переве- зень Джерело: складено на основі [12-18]. охоплювати навіть найвіддаленіші регіони, що є критичним для задоволення потреб клієнтів. За- вдяки цьому компанія може оперативно реагувати на запити ринку, скорочувати час доставки та забез- печувати високу якість обслуговування. Це особ- ливо важливо в умовах високої конкуренції на ло- гістичному ринку, де швидкість і надійність є клю- човими показниками успіху. Однак співпраця з таким великим логістичним партнером, як НП «Глобал», пов’язана з ризиками, основним із яких є можливе перевантаження мережі доставки. Через високе навантаження на інфра- структуру або зростання обсягів замовлень можуть виникати затримки в обробці або транспортуванні вантажів. Для мінімізації цих ризиків необхідно за- безпечити чітку комунікацію та ефективну коорди- націю між партнерами. Це включає використання сучасних інформаційних систем для моніторингу доставки, впровадження резервних маршрутів і адаптацію до коливань попиту. Завдяки такому під- ходу можна зменшити ймовірність збоїв і забезпе- чити безперебійну роботу логістичної мережі. Попри можливі виклики, переваги співпраці з НП «Глобал» значно перевищують потенційні ризи- ки. Завдяки партнерству ТОВ «МАК ХАУС» отри- мує змогу знизити витрати на організацію логістич- них процесів і зосередитися на своїй основній діяль- ності. Широке охоплення мережі та швидкість до- ставки сприяють підвищенню рівня задоволеності клієнтів, що позитивно впливає на репутацію компа- нії та стимулює зростання клієнтської бази. Умови співпраці також дозволяють оптимізувати логіс- тичні операції, що робить ТОВ «МАК ХАУС» більш конкурентоспроможним на внутрішньому ринку та відкриває перспективи для подальшого розвитку. Партнерство з FM Logistic є ключовим для ефективного управління складськими запасами ТОВ «МАК ХАУС». Ця компанія має значний досвід у наданні комплексних складських послуг, що вклю- чають зберігання, обробку та управління ванта- жами. Завдяки використанню сучасних технологій і оптимізованих складських процесів, співпраця з FM Logistic дозволяє значно зменшити витрати на складські операції. Це особливо важливо в умовах постійного зростання обсягів продукції, оскільки за- безпечує збереження якості послуг навіть за умов підвищеного попиту. С. І. Гриценко, В. В. Музика 79 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Однією з найбільших переваг партнерства є можливість масштабування складських послуг у відповідь на зміну ринкових умов. FM Logistic має інфраструктуру, яка дозволяє оперативно збільшу- вати обсяги обробки вантажів під час сезонних коливань або збільшення обсягів замовлень. Така гнучкість сприяє підтриманню стабільності в логіс- тичному ланцюгу та дає змогу ТОВ «МАК ХАУС» адаптуватися до змін без додаткових капіталовкла- день у розвиток власних складських потужностей. Це робить співпрацю з FM Logistic стратегічно ви- гідною та економічно обґрунтованою. Однак, для досягнення максимальної ефектив- ності, необхідно забезпечити постійний моніторинг складських процесів і чітку координацію з партне- ром. Затримки у відвантаженні або недоліки в уп- равлінні запасами можуть вплинути на загальний рі- вень обслуговування клієнтів і створити ризики для дотримання строків поставок. Використання сучас- них інформаційних систем для контролю логістич- них процесів дозволить мінімізувати ці ризики. У підсумку, партнерство з FM Logistic забезпечує ТОВ «МАК ХАУС» стабільність і гнучкість у логістич- них операціях, що створює конкурентні переваги на ринку та сприяє довгостроковому розвитку. Співпраця з компанією ZAMMLER відкриває ТОВ «МАК ХАУС» значні можливості завдяки ком- плексним 3PL-послугам, які включають транспорту- вання, зберігання та обробку вантажів. Така інтегра- ція дозволяє оптимізувати логістичні витрати, змен- шуючи необхідність утримання власного автопарку, складських приміщень і додаткового персоналу. У результаті компанія знижує операційне наванта- ження та може зосередитися на своїй основній дія- льності. Партнерство з ZAMMLER стає особливо цінним у контексті зростання обсягів замовлень, адже забезпечує високу гнучкість у реагуванні на зміни ринкового попиту. Попри численні переваги, співпраця з ZAMMLER пов’язана з певними ризиками, зокрема зниженням рівня контролю над логістичними про- цесами. Передача функцій транспортування та скла- дування на аутсорсинг може створити складнощі у випадку невідповідності послуг встановленим стан- дартам або термінам. Також компанія може зазнати впливу зовнішніх факторів, таких як зростання цін на паливо, що напряму впливає на вартість послуг ZAMMLER. Для мінімізації цих ризиків важливим є встановлення чітких домовленостей щодо якості по- слуг, регулярний моніторинг виконання угод і опе- ративна комунікація між партнерами. Висока експертиза ZAMMLER у наданні 3PL- послуг значно компенсує можливі недоліки спів- праці. Компанія має сучасну інфраструктуру, яка дозволяє надавати високоякісні послуги навіть за умов збільшення обсягів операцій. Її досвід у логіс- тичній галузі забезпечує точність і надійність вико- нання замовлень, що створює додаткові переваги для ТОВ «МАК ХАУС». Таким чином, партнерство з ZAMMLER є ефективним і стратегічно вигідним рішенням для оптимізації логістичних процесів, зниження витрат і підвищення конкурентоспромож- ності компанії на ринку. Співпраця з DHL International Ukraine є страте- гічно важливим кроком для ТОВ «МАК ХАУС» у розширенні своєї присутності на міжнародних рин- ках. Завдяки розгалуженій глобальній мережі DHL забезпечує ефективну інтеграцію компанії у світові логістичні ланцюги, що є критичним для здійснення експортних операцій. Висока надійність та швид- кість доставки, які пропонує DHL, дозволяють міні- мізувати затримки, забезпечувати стабільність по- ставок і підвищувати рівень задоволеності клієнтів у різних країнах. Це створює для ТОВ «МАК ХАУС» конкурентну перевагу, сприяючи форму- ванню позитивного іміджу компанії на глобальному ринку. Основним викликом співпраці є висока вар- тість послуг DHL International Ukraine, що може збільшити загальні витрати на логістику. Однак ця вартість виправдана якістю сервісу, який включає відстеження вантажів у режимі реального часу, опе- ративне вирішення проблем та відповідність міжна- родним стандартам. Ще одним ризиком є залежність від глобальних логістичних процесів, зокрема мож- ливі затримки через зміни в митному регулюванні або порушення ланцюгів постачання. Для мініміза- ції цих ризиків ТОВ «МАК ХАУС» необхідно роз- робити резервні плани та підтримувати постійну ко- мунікацію з DHL для швидкого реагування на мож- ливі труднощі. Міжнародна експертиза DHL International Ukraine є важливим активом для ТОВ «МАК ХАУС» у реалізації експортного потенціалу. За- вдяки високим стандартам якості, глобальному охопленню та гнучкому підходу до логістики, парт- нерство з DHL сприяє ефективному виходу на нові ринки та збільшенню обсягів міжнародної торгівлі. Незважаючи на певні ризики, співпраця є страте- гічно вигідною, оскільки дозволяє компанії не лише зміцнити свої позиції на зовнішніх ринках, але й ін- тегруватися в глобальні економічні процеси, підви- щуючи свою конкурентоспроможність і прибутко- вість. Співпраця з Kuehne+Nagel відкриває для ТОВ «МАК ХАУС» унікальні можливості інтеграції у глобальні ланцюги постачання, що є важливим фак- тором для масштабних проєктів. Завдяки своєму досвіду та широкій мережі представництв по всьому світу, Kuehne+Nagel забезпечує високий рівень на- дійності та оперативності транспортування великих обсягів вантажів. Це дозволяє ТОВ «МАК ХАУС» ефективно виконувати міжнародні поставки, дотри- муючись строків і мінімізуючи ризики, пов’язані з логістичними процесами. Можливість користува- тися міжнародними маршрутами сприяє розши- ренню географії діяльності компанії, зміцненню її С. І. Гриценко, В. В. Музика 80 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 позицій на зовнішніх ринках та підвищенню її кон- курентоспроможності. Проте співпраця з Kuehne+Nagel має і певні ри- зики, серед яких можливе перевантаження мереж через великий обсяг замовлень. Це може спричи- нити затримки у доставці, що впливає на задоволе- ність клієнтів. Крім того, глобальні економічні кризи або зміни у міжнародній торгівлі можуть поз- начитися на ефективності логістичних операцій. Для мінімізації цих ризиків важливо розробляти ре- зервні плани, проводити регулярний моніторинг стану ланцюгів постачання та підтримувати від- криту комунікацію з Kuehne+Nagel. Завдяки страте- гічному управлінню партнерськими відносинами ці виклики можна перетворити на нові можливості для вдосконалення логістичних процесів. Переваги співпраці з Kuehne+Nagel, які вклю- чають доступ до масштабних міжнародних маршру- тів, оптимізацію транспортування та підвищення на- дійності поставок, значно перевищують можливі не- доліки. Їхній досвід у сфері міжнародної логістики, інноваційні рішення та адаптивність до змін ринку роблять цю співпрацю критично важливою для ус- пішної реалізації масштабних проектів ТОВ «МАК ХАУС». Інтеграція у глобальні логістичні мережі дозволяє не лише підвищити ефективність операцій, але й сприяє зміцненню довгострокової конкурент- ної позиції компанії. Партнерство з DB Schenker є важливим еле- ментом реалізації логістичної стратегії ТОВ «МАК ХАУС», особливо у сфері транспортування велико- габаритного обладнання. Компанія DB Schenker має значний досвід і репутацію у забезпеченні спеціалі- зованих логістичних рішень, що гарантує надійність перевезень навіть у складних умовах. Для ТОВ «МАК ХАУС» це є ключовим фактором у виконанні масштабних індустріальних проєктів, які потребу- ють ретельного планування і відповідності високим стандартам якості доставки. Використання послуг DB Schenker дозволяє звести до мінімуму ризик по- шкоджень вантажу, що є критичним для збереження капітальних інвестицій у поліграфічне та інше об- ладнання. Попри переваги, співпраця з DB Schenker су- проводжується певними викликами, серед яких ви- сока вартість послуг і складність координації вели- ких проєктів. Значні фінансові витрати можуть впливати на загальну рентабельність окремих за- мовлень, тоді як масштабність і багатокомпонент- ність перевезень потребують глибокої координації між усіма сторонами. Для мінімізації цих ризиків важливо забезпечити чітке планування логістичних процесів, узгодження графіків доставки та викорис- тання сучасних інформаційних систем для моніто- рингу всіх етапів транспортування. Переваги співпраці з DB Schenker, такі як спе- ціалізація на складних логістичних рішеннях, висо- кий рівень сервісу та гарантія безпеки вантажу, значно перевищують можливі труднощі. Ця спів- праця дозволяє ТОВ «МАК ХАУС» реалізовувати масштабні проєкти з мінімальними ризиками, підви- щуючи ефективність і надійність своїх логістичних операцій. У довгостроковій перспективі партнер- ство з DB Schenker сприяє посиленню конкуренто- спроможності компанії на ринку індустріальної ло- гістики, забезпечуючи стабільність і якість вико- нання навіть найскладніших замовлень. Проведений аналіз варіантів розподілу ризиків у рамках формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» підтверджує високу ефективність партнерства з провідними логістич- ними компаніями, такими як НП «Глобал», FM Logistic, ZAMMLER, DHL International Ukraine, Kuehne+Nagel та DB Schenker. Кожен із партнерів виконує важливу функцію в оптимізації логістичних процесів, зниженні витрат та забезпеченні доступу до національних і міжнародних ринків. Хоча спів- праця супроводжується певними ризиками, зокрема перевантаженням мереж, високою вартістю послуг або залежністю від глобальних процесів, ці виклики компенсуються перевагами, такими як надійність перевезень, спеціалізовані рішення для складних проєктів і масштабованість логістичних операцій. Загалом, обрані партнерства сприяють підвищенню конкурентоспроможності ТОВ «МАК ХАУС», за- безпечуючи стабільність і довгострокову ефектив- ність функціонування транспортно-логістичного кластера. Висновки. Проведене дослідження підтвер- дило важливість формування транспортно-логістич- них кластерів як стратегічного інструменту для під- вищення ефективності логістичних процесів, скоро- чення витрат і впровадження інноваційних техноло- гій. Створення такого кластеру для ТОВ «МАК ХАУС» сприятиме інтеграції ресурсів, розвитку партнерських відносин і підвищенню конкуренто- спроможності компанії на ринку логістичних по- слуг. Запропоновані практичні рекомендації щодо вибору партнерів, розподілу ризиків та оптимізації витрат дозволяють забезпечити системний підхід до реалізації проєкту. Перспективи подальших досліджень у цьому напрямі включають глибший аналіз механізмів інте- грації цифрових технологій у логістичні процеси, зокрема автоматизації управління транспортом і складськими запасами. Також важливим є вивчення можливостей залучення додаткових джерел фінан- сування, зокрема міжнародних інвестицій і програм державно-приватного партнерства. Подальші роз- відки мають враховувати динаміку розвитку гло- бальних логістичних мереж і вплив сучасних еколо- гічних вимог на формування інфраструктури клас- теру. Це дозволить адаптувати стратегію форму- вання транспортно-логістичного кластеру до сучас- них викликів і забезпечити його стійкість та ефек- тивність у довгостроковій перспективі. С. І. Гриценко, В. В. Музика 81 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Література 1. Liashenko V.,Trushkina N. Cluster component of sustainable regional development: romanian practice and ukrainian realities. Економічний вічник Донбасу. 2021. № 4(66). С. 11-18. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2021-4(66)-11-18. 2. Ozarko K., Chelombytko V. Problems of management risks of informative providing of realization of innovations. Економічний вічник Донбасу. 2022. № 4(70). С. 105-109. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2022-4(70)-105-109. 3. Гриценко С. І., Таранич А. В. Стратегія зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень в інформаційній еко- номіці: монографія. Донецьк: ДонНУ, 2010. 227 с. 4. Hrytsenko S. I. Моделювання системи цінностей еколанцюга постачань як домінанта транспортно-логістичних кластерів. Вісник економічної науки України. 2019. № 1. С. 31-34. 5. Hrytsenko S. I. Formation of environmentally oriented activities of transport and logistics clusters using innovative intellectual technologies. Cluster Policy of Innovative Development of the National Economy: Integration and Infrastructure Aspects: collective monograph. Poznań: Wydawnictwo naukowe WSPIA, 2020. Р. 335-351. 6. Гриценко, С. І. Моделювання стійкого розвитку економіки регіонів на основі транспортно-логістичних систем. Еко- номічний вісник Донбасу. 2013. № 2 (32). С. 69-74. 7. Grytsenko S., Hrechkovska A., Kordyak M. Potential Areas of Application of the Cluster Approach to Recovery of the Ukrain- ian Economy. Економічний вічник Донбасу. 2022. № 4(70). С. 5-9. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2022-4(70)-5-9. 8. Lazarenko D. O., Utkin V. P. Synergistic points of potential integration of multifunctional cluster systems. Економічний вічник Донбасу. 2022. No. 2(68). С. 59-65. DOI: https://doi.org/10.129 58/1817-3772-2022-2(68)-59-65. 9. Соколенко С. І. Кластери в глобальній економіці. Київ: Логос, 2004. 848 с. 10. Гриценко С. І. Стратегія розвитку екологічно спрямованих транспортно–логістичних кластерів блакитного океану. Вісник економічної науки України. 2019. № 2. С. 151-156. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2019.2(37).151-156. 11. Гриценко С. І., Рябчун А. М. Використання інструментарію транспортно–логістичних кластерів у повоєнному відновленні економіки України. Вісник економічної науки України. 2023. № 2 (45). С. 169-176. DOІ: https://doі.org/10.37405/1729–7206.2023.2(45).169–176. 12. Офіційний сайт ТОВ «МАК ХАУС». URL: https://machouse.ua/. 13. Офіційний сайт НП «Глобал». URL: https://novaposhtaglobal.ua/. 14. Офіційний сайт FM Logistic. URL: https://www.fmlogistic.com.ua/. 15. Офіційний сайт ZAMMLER. URL: https://www.zammler.com.ua/. 16. Офіційний сайт DHL International Ukraine. URL: https://www.dhl.com/ua-uk/home/ship-now.html. 17. Офіційний сайт Kuehne+Nagel. URL: https://ua.kuehne-nagel.com/uk/. 18. Офіційний сайт DB Schenker. URL: https://www.dbschenker.com/ua-uk. References 1. Liashenko, V.,Trushkina, N. (2021). Cluster component of sustainable regional development: romanian practice and ukrainian realities. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, 4(66), pp. 11-18. DOI: https://doi.org/10.12958/1817- 3772-2021-4(66)-11-18. 2. Ozarko, K., Chelombytko, V. (2022). Problems of management risks of informative providing of realization of innovations. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, 4(70), pp. 105-109. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2022- 4(70)-105-109. 3. Hrytsenko, S. I., Taranych, A. V. (2010). Stratehiia zovnishnoekonomichnoi diialnosti klasternykh utvoren v informatsiinii ekonomitsi [Strategy of foreign economic activity of cluster entities in the information economy]. Donetsk, DonNU. 227 р. [in Ukrainian]. 4. Hrytsenko, S. I. (2019). Modeliuvannia systemy tsinnostei ekolantsiuha postachan yak dominanta transportno-lohistychnykh klasteriv [Modeling the value system of the eco-supply chain as a dominant transport and logistics cluster]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 1, рр. 31-34 [in Ukrainian]. 5. Hrytsenko, S. I. (2020). Formation of environmentally oriented activities of transport and logistics clusters using innovative intellectual technologies. Cluster Policy of Innovative Development of the National Economy: Integration and Infrastructure Aspects: collective monograph. (pp. 335-351). Poznań, Wydawnictwo naukowe WSPIA. 6. Grytsenko, S. I. (2013). Modeliuvannia stiikoho rozvytku ekonomiky rehioniv na osnovi transportno-lohistychnykh system [Modeling Sustainable Economic Development of Regions on the Basis of Transport and Logistics Systems]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, 2 (32), рр. 69-74 [in Ukrainian]. 7. Grytsenko, S., Hrechkovska, A., Kordyak, M. (2022). Potential Areas of Application of the Cluster Approach to Recovery of the Ukrainian Economy. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, 4(70), pp. 5-9. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2022-4(70)-5-9. 8. Lazarenko, D. O., Utkin, V. P. (2022). Synergistic points of potential integration of multifunctional cluster systems. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, 2(68), рр. 59-65. DOI: https://doi.org/10.129 58/1817-3772-2022- 2(68)-59-65 [in Ukrainian]. 9. Sokolenko, S. I. (2004). Klastery v hlobalnii ekonomitsi [Clusters in the global economy]. Kyiv, Loghos. 848 р. [in Ukrainian]. 10. Gritsenko, S. І. (2019). Stratehiia rozvytku ekolohichno spriamovanykh transportno-lohistychnykh klasteriv blakytnoho okeanu [Development strategy for environmentally-oriented transport and logistics clusters of the blue ocean]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2 (37), рр. 151-156. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2019.2(37).151-156 [in Ukrainian]. 11. Grytsenko, S. І., Rіabchun, A. М. (2023). Vykorystannia instrumentariiu transportno–lohistychnykh klasteriv u povoiennomu vidnovlenni ekonomiky Ukrainy [Usіng the Tools of Transport and Logіstіcs Clusters іn the Post-War Economіc Recovery of Ukraіne]. Vіsnyk ekonomіchnoі nauky Ukraіny, 2 (45), рр. 169-176. DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2023.2(45).169-176 [in Ukrainian]. 12. TOV «MAK KhAUS» [LLC "MAK HOUSE"]. Retrieved from https://machouse.ua/ [in Ukrainian]. 13. NP «Ghlobal». Retrieved from https://novaposhtaglobal.ua/ [in Ukrainian]. 14. FM Logistic. Retrieved from https://www.fmlogistic.com.ua/ [in Ukrainian]. 15. ZAMMLER. Retrieved from https://www.zammler.com.ua/ [in Ukrainian]. С. І. Гриценко, В. В. Музика 82 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 16. DHL International Ukraine. Retrieved from https://www.dhl.com/ua-uk/home/ship-now.html [in Ukrainian]. 17. Kuehne+Nagel. Retrieved from https://ua.kuehne-nagel.com/uk/ [in Ukrainian]. 18. DB Schenker. Retrieved from https://www.dbschenker.com/ua-uk [in Ukrainian]. Гриценко С. І., Музика В. В. Стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг У статті розглянуто стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера для ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг. Підкреслено важливість створення кластерів як інструменту підвищення ефективності логіс- тичних процесів, скорочення витрат, впровадження інновацій та підвищення конкурентоспроможності компаній. Особливу увагу приділено інтеграції ресурсів, координації учасників і розвитку спільної інфраструктури. Аналіз теоретичних і практи- чних аспектів формування транспортно-логістичних кластерів дозволив визначити ключові напрями для розвитку, серед яких: автоматизація процесів, інтеграція цифрових рішень, модернізація інфраструктури, а також розвиток партнерських відносин між учасниками ринку. У статті запропоновано потенційних партнерів для створення кластеру, серед яких провідні компанії: НП «Глобал», FM Logistic, ZAMMLER, DHL International Ukraine, Kuehne+Nagel та DB Schenker. Деталізовано їхню роль у формуванні кластеру та окреслено переваги співпраці для оптимізації транспортування, зберігання та управління вантажами. Також у статті наведено практичні рекомендації щодо впровадження стратегічного плану формування транспортно- логістичного кластеру, зокрема щодо бюджетування. Розробка бюджету реалізації стратегічного плану охоплює детальний розподіл витрат на кожен етап реалізації проєкту, включаючи аудит поточних процесів, інтеграцію партнерських рішень, впровадження нових технологій і розвиток складської інфраструктури. Бюджет передбачає витрати на організацію перегово- рів, автоматизацію управління логістикою та фінансування проєктів державно-приватного партнерства. Оптимальне вико- ристання коштів сприятиме успішній реалізації плану та підвищенню ефективності всіх учасників кластеру. Обґрунтовано доцільність залучення державного та приватного фінансування, що дозволить створити стабільну платформу для реалізації проєкту. Особливу увагу приділено оцінці ефективності варіантів розподілу ризиків стратегічного плану формування транс- портно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС». Створення кластеру розглядається як важливий крок для зміцнення кон- курентних позицій ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг та забезпечення довгострокового сталого розвитку. Ключові слова: транспортно-логістичний кластер, оптимізація логістики, інноваційні технології, партнерство, конкурен- тоспроможність, автоматизація процесів, інфраструктура, логістичні послуги. Grytsenko S., Musyka V. Strategic Prospects for the Formation of a Transport and Logistics Cluster of LLC "MAK HAUS" in the Logistics Services Market The article examines the strategic prospects for the formation of a transport and logistics cluster for LLC "MAK HAUS" in the logistics services market. The importance of creating clusters as a tool for enhancing the efficiency of logistics processes, reducing costs, implementing innovations, and improving companies' competitiveness is emphasized. Special attention is paid to resource inte- gration, participant coordination, and the development of shared infrastructure. The analysis of theoretical and practical aspects of forming transport and logistics clusters identified key areas for development, including process automation, integration of digital solu- tions, infrastructure modernization, and fostering partnerships among market participants. The article proposes potential partners for cluster formation, including leading companies such as NP "Global," FM Logistic, ZAMMLER, DHL International Ukraine, Kuehne+Nagel, and DB Schenker. Their roles in cluster formation are detailed, highlighting the benefits of cooperation for optimizing transportation, storage, and cargo management. The article also provides practical recommendations for implementing the strategic plan for cluster formation, particularly regarding budgeting. The development of the strategic plan's implementation budget includes a detailed allocation of expenses for each project phase, such as auditing current processes, integrating partner solutions, implementing new technologies, and developing warehouse infrastructure. The budget accounts for expenditures on organizing negotiations, auto- mating logistics management, and funding public-private partnership projects. Optimal use of resources will contribute to the successful implementation of the plan and enhance the efficiency of all cluster participants. The feasibility of attracting public and private funding is justified, as it will create a stable platform for project implementation. Special attention is given to assessing the effectiveness of risk-sharing options in the strategic plan for forming the transport and logistics cluster of LLC "MAK HAUS." Cluster creation is considered a significant step toward strengthening LLC "MAK HAUS’s" competitive position in the logistics services market and ensuring long-term sustainable development. Keywords: transport and logistics cluster, logistics optimization, innovative technologies, partnership, competitiveness, process automation, infrastructure, logistics services. Стаття надійшла до редакції 29.08.2024