2025-02-21T08:15:13-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: Query fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201489%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T08:15:13-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: => GET http://localhost:8983/solr/biblio/select?fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201489%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T08:15:14-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: <= 200 OK
2025-02-21T08:15:14-05:00 DEBUG: Deserialized SOLR response

Особливості інформаційно-методичного забезпечення управління розвитком туристичної галузі

У статті розкривається важливість інформаційно-методичного забезпечення аналізу діяльності туристичної галузі на основі вдосконалення системи статистичних показників. Проаналізовано стан та проблеми подальшої систематизації та наближення до сучасних умов функціонування національного туристичного гос...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Кривецький, І.І.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут економіки промисловості НАН України 2024
Series:Економічний вісник Донбасу
Subjects:
Online Access:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201489
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id irk-123456789-201489
record_format dspace
spelling irk-123456789-2014892025-01-20T18:16:07Z Особливості інформаційно-методичного забезпечення управління розвитком туристичної галузі Кривецький, І.І. Менеджмент У статті розкривається важливість інформаційно-методичного забезпечення аналізу діяльності туристичної галузі на основі вдосконалення системи статистичних показників. Проаналізовано стан та проблеми подальшої систематизації та наближення до сучасних умов функціонування національного туристичного господарства. Метою статті є аналіз чинної системи оцінки ефективності функціонування туристичної сфери, а також систематизація та узагальнення системи показників для потреби статистичного аналізу стану та розвитку туризму в Україні. У процесі дослідження для розв’язання конкретних завдань використано загальнонаукові методи пізнання: діалектичний, системного аналізу, узагальнення, порівняння. Сформовано групи показників, які дають детальне та структуроване уявлення про параметри розвитку туристичної галузі та відображають вплив туризму на економіку країни. Виокремлено групи статистичних показників, які можуть бути використані для статистичного аналізу туристичної діяльності та забезпечення визначення економічної ролі туризму в житті країни чи туристичного регіону. Запропоновано подальше дослідження важелів зростання соціально-економічної цінності туризму через розроблення сателітних рахунків туризму як методологічної основи для визначення його впливу на економіку регіону. The article reveals the importance of information and methodological support of the analysis of tourism industry activity which is based on the improvement of statistical indicators. The state and problems for further systematization are analysed. The approximation of national tourism economy to modern conditions is shown. The article analyses the current evaluation system efficiency of the tourism industry, as well as ordering and generalization of metrics for statistical analysis of the needs of the state and development of tourism in Ukraine. The study uses general scientific methods of knowledge for solving specific problems: dialectical method, system analysis method, method of synthesis, method of comparison. The groups of indicators that give a detailed and structured overview of the development of the tourism industry and reflect the impact of tourism on the economy have been formed. The groups of statistical indicators that can be used for statistical analysis of tourism and providing economic definition of the role of tourism in life or tourist region have been separated. A further study of levers of growth of social and economic value of tourism by developing tourism satellite accounts as a methodology to determine its impact on the economy of the region is roposed. 2024 Article Особливості інформаційно-методичного забезпечення управління розвитком туристичної галузі / І.І. Кривецький // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 3 (77). — С. 111-115. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. 1817-3772 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-111-115 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201489 338.486:311.17 uk Економічний вісник Донбасу Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Менеджмент
Менеджмент
spellingShingle Менеджмент
Менеджмент
Кривецький, І.І.
Особливості інформаційно-методичного забезпечення управління розвитком туристичної галузі
Економічний вісник Донбасу
description У статті розкривається важливість інформаційно-методичного забезпечення аналізу діяльності туристичної галузі на основі вдосконалення системи статистичних показників. Проаналізовано стан та проблеми подальшої систематизації та наближення до сучасних умов функціонування національного туристичного господарства. Метою статті є аналіз чинної системи оцінки ефективності функціонування туристичної сфери, а також систематизація та узагальнення системи показників для потреби статистичного аналізу стану та розвитку туризму в Україні. У процесі дослідження для розв’язання конкретних завдань використано загальнонаукові методи пізнання: діалектичний, системного аналізу, узагальнення, порівняння. Сформовано групи показників, які дають детальне та структуроване уявлення про параметри розвитку туристичної галузі та відображають вплив туризму на економіку країни. Виокремлено групи статистичних показників, які можуть бути використані для статистичного аналізу туристичної діяльності та забезпечення визначення економічної ролі туризму в житті країни чи туристичного регіону. Запропоновано подальше дослідження важелів зростання соціально-економічної цінності туризму через розроблення сателітних рахунків туризму як методологічної основи для визначення його впливу на економіку регіону.
format Article
author Кривецький, І.І.
author_facet Кривецький, І.І.
author_sort Кривецький, І.І.
title Особливості інформаційно-методичного забезпечення управління розвитком туристичної галузі
title_short Особливості інформаційно-методичного забезпечення управління розвитком туристичної галузі
title_full Особливості інформаційно-методичного забезпечення управління розвитком туристичної галузі
title_fullStr Особливості інформаційно-методичного забезпечення управління розвитком туристичної галузі
title_full_unstemmed Особливості інформаційно-методичного забезпечення управління розвитком туристичної галузі
title_sort особливості інформаційно-методичного забезпечення управління розвитком туристичної галузі
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2024
topic_facet Менеджмент
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201489
citation_txt Особливості інформаційно-методичного забезпечення управління розвитком туристичної галузі / І.І. Кривецький // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 3 (77). — С. 111-115. — Бібліогр.: 11 назв. — укр.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT krivecʹkijíí osoblivostíínformacíjnometodičnogozabezpečennâupravlínnârozvitkomturističnoígaluzí
first_indexed 2025-02-09T04:30:24Z
last_indexed 2025-02-09T04:30:24Z
_version_ 1823552752512401408
fulltext І. І. Кривецький 111 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-111-115 УДК 338.486:311.17 І. І. Кривецький, кандидат економічних наук, ORCID 0000-0001-8620-8360, e-mail: zdgal@ukr.net, Класичний приватний університет, м. Запоріжжя ОСОБЛИВОСТІ ІНФОРМАЦІЙНО-МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ТУРИСТИЧНОЇ ГАЛУЗІ Постановка проблеми. Сучасною тенденцією розвитку національної економіки є зростання частки туристичних послуг у структурі ВВП і споживання. У туристичну галузь інтенсивно інтегруються но- вітні інформаційно-комунікаційні технології, елект- ронна торгівля та інші ресурси інформаційної еко- номіки. Такі процеси зумовлюють пошук країнами з нижчою конкурентоспроможністю туристичної сфери нових механізмів з удосконалення управління туристичною галуззю та державної політики щодо розвитку туризму, формування туристичної інфра- структури країни відповідно до міжнародних стан- дартів, використання потенціалу туристичних ре- сурсів. Такі зміни стосуються, зокрема, й України. Ці механізми мають відповідати макроекономічній стратегії розвитку сфери туризму й тактики турис- тичної діяльності, а також обґрунтованим конкрет- ним заходам щодо впровадження інноваційних форм організації туристичної діяльності і принципів сталого розвитку економіки туристичної галузі. Актуальні умови господарювання вимагають пошуку шляхів підвищення ефективності діяльності окремих галузей національного господарства, регіо- нів і держави загалом. У цьому аспекті особливої уваги заслуговує сфера туризму, що є однією з най- більш перспективних, динамічних і прибуткових га- лузей світового господарства. Водночас зі зростан- ням популярності туризму як сучасного елемента якості життя, визнанням його однією з важливих сфер економіки зросла і потреба в статистичному за- безпеченні управління туристичної діяльності. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Сьогоденне конкурентне середовище вимагає нових підходів для оцінки соціально-економічної продук- тивної роботи об’єктів сфери туризму шляхом удо- сконалення системи статистичних показників [1, с. 291]. Саме тому важливе значення мають показ- ники статистики туризму, взаємозв’язки між ними та порядок їх розрахунку. Аналізуючи вітчизняні фахові джерела, можна зазначити, що О. Милашко виокремлює такі групи системи показників: іноземний туризм, внутрішній туризм, екскурсійна діяльність, зарубіжний туризм, туристична індустрія, зайнятість у туризмі, еконо- мічні показники туризму. У затвердженому Методологічному положенні зі статистики туризму 2011 року [2, с. 14-17] внесено показники щодо кількості колективних засобів роз- міщування (КЗР) / дитячих закладів оздоровлення та відпочинку із розподілом їх за типами, кількості розміщених осіб за окремими категоріями, разом із іноземцями, одноразової місткості та кількості но- мерів у КЗР / дитячих закладах оздоровлення та від- починку, тривалості перебування у КЗР / дитячих за- кладах оздоровлення та відпочинку, кількості тур- операторів та показники, які характеризують їх фі- нансово-господарську діяльність, а також відносні показники охоплення дітей оздоровленням, коефіці- єнт використання місткості, середньої місткості КЗР. Основні розробки систем показників статисти- чного аналізу туризму досліджувалися вітчизня- ними науковцями. Так О. Гуцалюком та О. Завору- євою [3] сформовано три групи показників: показ- ники моніторингу туристичного ринку, показники оцінки економічної ролі туризму та показники, які характеризують туристичні ресурси. Водночас Ю. Бондар та Н. Легінькова [4] виок- ремлюють показники оцінки ефективності трудових ресурсів, фінансових результатів туристичного під- приємства, економічної ефективності туризму, а та- кож макроекономічні показники, які визначаються на основі системи. Ці дослідження зробили вагомий внесок у ста- тистичне забезпечення туристичної діяльності, але водночас потребують систематизації та удоскона- лення відповідно до сучасних умов функціонування національної туристичної галузі. Метою статті є аналіз чинної системи оцінки ефективності функціонування туристичної сфери, а також систематизація та узагальнення системи по- казників для потреби статистичного аналізу стану та розвитку туризму в Україні. Для досягнення мети було сформульовано та вирішено такі завдання: – розкрити сутність і особливості функціону- вання туристичної галузі в сучасних умовах; – дослідити інформаційно-методичне забезпе- чення аналізу туристичної галузі; © Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2024 © Видавець ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка", 2024 І. І. Кривецький 112 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 – обґрунтувати систему показників для вико- ристання в статистичному аналізі туристичної дія- льності. Виклад основного матеріалу дослідження. Відповідно до Закону України «Про туризм» від 15.09.1995 р. № 324/95-ВР [5] та з урахуванням ре- комендацій зі статистики туризму Всесвітньої ту- ристичної організації в Україні розроблено Мето- дику розрахунку обсягів туристичної діяльності [6]. Вона визначає систему показників, єдиних за зміс- том та зіставним на всіх рівнях державного управ- ління в Україні та на міжнародному рівні, які харак- теризують обсяги туристичної діяльності та вплив туризму на економіку регіону. Але ця методика не охоплює всі аспекти туристичної сфери. Система показників статистики туризму – це сукупність взаємопов’язаних числових характерис- тик статистичних показників, які всебічно характе- ризують стан і розвиток процесів та явищ туристич- ного господарства у відповідних умовах часу та ре- гіону (світу, країни, області, міста тощо). На наш погляд, принципами для формування такої системи показників мають стати: – системний підхід, встановлення затвердже- ного переліку показників для різних рівнів господа- рювання й управління, переліку конкретних страте- гічних і тактичних цілей та відповідних їм показни- ків ефективності; – орієнтованість на соціально-економічну ефективність діяльності об’єктів сфери туризму. Розглянемо групи показників, які безпосеред- ньо впливають на розвиток туризму як складової економіки регіону. Будь-яке підприємство, в тому числі і туристичне, насамперед прагне отримати максимальний ефект від здійснення своїх господар- ських операцій. Ефективність підприємства турис- тичної сфери визначають як відношення результатів його діяльності до витрат, спрямованих на їх якісне досягнення (використання). Отже, значення групи показників ефективності туристичної діяльності зумовлено тим, що на їх ос- нові можна здійснювати аналіз доцільності капіта- ловкладень у сферу туризму, розробляти стратегію поведінки підприємства, проводити фінансовий ана- ліз туристичної діяльності. В інформації, яка отри- мується в результаті розрахунків цієї групи показни- ків, насамперед зацікавлені підприємства туризму та потенційні інвестори в туристичний бізнес. Показники, які відносяться до групи моніто- рингу, визначаються специфікою предмета дослі- дження, метою і завданнями аналізу. У міжнародній туристичній методології прийнято, що туризм ро- бить не тільки прямий внесок у розвиток економіки (отримання доходу підприємствами індустрії ту- ризму), а й непрямий (залучення в туристичну дія- льність супутніх галузей). Тому ЮНВТО рекомен- дує до застосування якісного універсального показ- ника непрямого впливу туризму на економіку кра- їни або туристичного мультиплікатора [7]. Непрямий вплив здійснюється за рахунок повторних витрат, зроблених туристом у певному регіоні. Засоби, які турист витрачає в місці призна- чення, утворюють дохід, що спричиняє ланцюгову реакцію «витрати – дохід – витрати». Отже, дохід, одержуваний від одного туриста, перевищує суму, витрачену ним у певному місці призначення. Це зу- мовлено ефектом мультиплікації. Основними джерелами доходу від туризму слу- гують: фінансові ресурси, витрачені туристами на оплату готелів, харчування, транспорту, розваг та ін.; податки, стягнуті з туристів і з доходів комерцій- них підприємств; мито; оренда; гроші від продажу сувенірів як місцевого виробництва, так і імпорто- ваних; прибуток від продажу товарів, необхідних як у подорожі, так і для використання в «домашніх умовах» [8, с. 136-142]. Гроші туристів починають повністю «працювати» на економіку регіону, коли туристичне підприємство купує місцеві товари і по- слуги. Дотепер туристичний мультиплікатор офі- ційно не застосовувався в міжнародній статистиці як обов'язковий показник, а використовується в де- яких країнах як експериментальний. Елементи туристичних ресурсів забезпечують перебування туристів у певній місцевості та ознайо- млення з її багатством і неповторністю. Стан турис- тичного потенціалу та їх удосконалення визнача- ється рівнем розвитку туристичної галузі. Рівень розвитку цієї галузі залежить від державної полі- тики з питань власності, підприємництва, оподатку- вання, а також від існуючого попиту та кон’юнктури ринку. Фінансово-економічне забезпечення туристич- ної галузі є системою взаємовідносин, що визначає принципи, джерела і форми фінансування суб’єктів господарювання, діяльність яких спрямована на створення комплексного туристичного продукту та задоволення потреб населення у туристичних послу- гах. Таким чином, основною метою фінансового за- безпечення туристичної галузі є створення сприят- ливого середовища щодо виокремлення, розподілу та залучення фінансових ресурсів для ефективного і збалансованого розвитку туризму. Ще одним фі- нансовим аспектом функціонування туристичної га- лузі є забезпечення фінансовими ресурсами турис- тичних підприємств, більшість із яких – малі, де іс- нують проблеми із власними фінансовими ресур- сами. Вплив туризму на національний економічний розвиток виявляється у підвищенні ділової активно- сті та розширенні виробництва товарів і послуг у ре- зультаті збільшення платоспроможного попиту за рахунок іноземних та місцевих екскурсантів. З еко- номічної точки зору, привабливість туризму як га- лузі, що надає послуги, полягає у більш швидкій окупності вкладених коштів та отриманні доходу у вільноконвертованій валюті. І. І. Кривецький 113 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 У багатьох країнах туризм входить у першу трійку провідних галузей держави, розвивається швидкими темпами і відіграє важливе соціальне та економічне значення, оскільки він: збільшує місцеві доходи; створює нові робочі місця; розвиває всі га- лузі, пов'язані з виробництвом туристичних послуг; розвиває соціальну та виробничу інфраструктури у туристичних центрах; активізує діяльність народних промислів і розвиток культури; забезпечує зрос- тання рівня життя місцевого населення; збільшує ва- лютні надходження. Систематизуючи все вищесказане та для харак- теристики розвитку туризму в Україні, наголосимо, що дуже важливе значення має визначення системи показників у цій сфері, взаємозв’язків між ними та порядку їх розрахунку. Всю сукупність цих показників, на нашу думку, можна поділити на наступні групи: 1 група: показники, які характеризують турис- тичні ресурси; 2 група: показники фінансово-економічної дія- льності суб’єктів у туризмі; 3 група: показники моніторингу туристичного ринку; 4 група: показники ефективності туристичної діяльності; 5 група: показники впливу на національну еко- номіку. Показники, які характеризують туристичні ре- сурси, охоплюють: – кількість природних об’єктів: ландшафтні, бальнеологічні (лікувальні грязі, мінеральні води); – кількість історико-культурних об’єктів: ар- хеологічні, архітектурні, техногенні; – кількість об’єктів туристичної інфраструк- тури: туристичні підприємства, колективні засоби розміщення, транспортні перевезення, харчові за- клади. До групи показників фінансово-економічної ді- яльності туристичних суб’єктів належать такі, як: – обсяг реалізованих послуг або виручка від реалізації послуг туризму; – показники використання робочої сили (про- дуктивність праці, рівень витрат на оплату праці); – показники використання виробничих фондів (фондовіддача, оборотність оборотних засобів); – собівартість послуг туризму; – прибуток; – рентабельність; – фінансові показники (платоспроможність, ліквідність, фінансова стійкість, валютна самоокуп- ність). До показників моніторингу туристичного рин- ку відносять: – об’єм туристичного потоку (кількість інозем- них туристів, громадяни України, які виїжджали за кордон, внутрішні туристи); – туристичні витрати (сума коштів, витрачених туристами в період поїздки на території країни, ре- гіону); – обсяг платних послуг, що надається підпри- ємствами туріндустрії; – інші показники моніторингу (розмір серед- ньої заробітної плати в різних галузях туріндустрії, зайнятість, обсяг інвестицій у сферу туризму). Показники ефективності туристичної діяльно- сті охоплюють: – кількість працюючих у сфері туризму; – кількість суб’єктів туристичної діяльності; – кількість туристів, обслуговуваних суб’єк- тами туристичної діяльності; – показники роботи суб’єктів туристичної дія- льності; – витрати суб’єктів туристичної діяльності на послуги сторонніх організацій, що використову- ються при виробництві туристичного продукту; – чистий прибуток суб’єктів туристичної діяль- ності; – коефіцієнт покриття витрат; – коефіцієнт окупності витрат. Показники впливу на національну економіку містять: – використання сателітних рахунків (проміжне споживання, валова додана вартість, витрати на кін- цеве споживання, ВВП); – експорт та імпорт товарів, пов’язаних з ту- ризмом; – вплив показників на платіжний баланс; – наявність та рух основного капіталу; – туристичний мультиплікатор. Слід зазначити, що використання показників вищенаведених груп дає детальне та структуроване уявлення про параметри розвитку туристичної га- лузі та відображає вплив туризму на економіку кра- їни. Слід зазначити, що Всесвітньою туристичною організацією (ВТО) рекомендується розраховувати економічну роль у галузі туризму за допомогою са- телітних рахунків. За методологічними поясненнями ВТО [9], са- телітні рахунки туризму – це структура виміру, за- снована на концепціях, визначеннях та класифіка- ціях системи національних рахунків, що розвинена з метою забезпечення визначення ймовірного сту- пеня економічного внеску сектору туризму. Висновки та перспективи подальших розві- док. На основі проведеного дослідження виокрем- лено п’ять основних груп показників, які можуть ви- користовуватися для статистичного аналізу турис- тичної діяльності та забезпечать визначення еконо- мічної ролі туризму в житті країни чи туристичного регіону. Подальша робота спрямовуватиметься на ви- значення важелів зростання соціально-економічної цінності туризму через розроблення сателітних ра- хунків як методологічної основи для визначення його впливу на економіку регіонів. Для розроблення І. І. Кривецький 114 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 сателітних рахунків туризму важливим є визна- чення міцності зв'язку між кожним виокремленим видом діяльності і туризмом. Вирішення завдання базується на формуванні міжгалузевого балансу, який нині розраховується за обмеженою кількістю галузей і на цьому етапі не може слугувати основою побудови сателітних ра- хунків туризму. Визначення системи показників його статистики дозволить ідентифікувати та аналі- зувати міжгалузеві зв'язки, які впливають на розви- ток туристичної інфраструктури і супутніх видів ді- яльності. Література 1. Манцуров І. Г., Єріна А. М., Мазуренко О. К. та ін. Економічна статистика: підручник: у 2 ч. – Ч. 1. Макроекономічна статистика / за наук. ред. чл. -кор. НАНУ І. Г. Манцурова. Київ: КНЕУ, 2013. 325 с. 2. Милашко О. Г. Статистика туризму: навчальний посібник. Одеса: ОДЕУ, 2010. 168 с. 3. Гуцалюк О. М., Речиць О. С. Туризм як стратегічна галузь національної економіки в управлінні бізнес-процесами. Business process management in tourism: collective monograph. Poznan: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogoki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, 2020. P. 33-44. 4. Бондар Ю. А., Легінькова Н. І. Organizational-economic mechanism of ecological tourism development. Вісник післяди- пломної освіти «Серія «Соціальні та поведінкові науки». 2021. № 18 (47). С. 162-180. DOI: https://doi.org/10.32405/2522-9931- 2021-18(47)-162-180. 5. Про туризм: Закон України від 18 листопада 2003 р. № 1282. Відомості Верховної Ради України. 2004. № 13 Ст. 180. 6. Методологічні положення зі статистики туризму: Наказ Державного комітету статистики України від 23.12.2011 р. № 372. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/. 7. Світова туристична організація UNWTO. URL: http://www.unwto.org/. 8. Мальська М. П., Рутинський М. Й., Білоус С. В., Мандюк Н. Економіка туризму: теорія та практика: підручник. Київ: «Центр учбової літератури», 2014. 544 с. 9. Всесвітня туристична організація. URL: http://www.world-tourism.org. 10. Hutsaliuk O., Bondar Iu., Sereda N., Babych О., Shchoholieva I. Organization and management of the development of eco- logical tourism in a circular economy. E3S Web of Conferences. 2021. Vol. 255. Art. 01026. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202125501026. 11. Hutsaliuk O., Smutchak Z., Sytnyk O., Krasnozhon N., Puhachenko O., Zarubina A. Mass labour migration in the vector of international tourism as a determinant sign of modern globalization. Turismo: Estudos & Práticas (UERN), Mossoró/RN, Caderno Suplementar. 2020. Vol. 3. URL: https://geplat.com/rtep/index.php/tourism/article/view/517. References 1. Mantsurov, I. H., Yerina, A. M., Mazurenko, O. K. et al. (2013). Ekonomichna statystyka: pidruchnyk: u 2 ch. – Ch. 1. Makroekonomichna statystyka [Economic statistics: textbook: in 2 parts – Part 1. Macroeconomic statistics]. Kyiv, KNEU [in Ukrainian]. 2. Mylashko, O. H. (2010). Statystyka turyzmu [Tourism statistics]. Odesa, ODEU [in Ukrainian]. 3. Hutsaliuk, O. M., Rechyts, O. S. (2020). Turyzm yak stratehichna haluz natsionalnoi ekonomiky v upravlinni biznes- protsesamy [Tourism as a strategic sector of the national economy in business process management]. Business process management in tourism: collective monograph. (рр. 33-44). Poznan, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogoki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu [in Ukrainian]. 4. Bondar, Іu. A., Lehinkova N. I. (2021). Organizational-economic mechanism of ecological tourism development. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia «Sotsialni ta povedinkovi nauky» – Bulletin of Postgraduate education. Social and Behavioral Sciences Series, 18 (47), рр. 162-180. DOI: https://doi.org/10.32405/2522-9931-2021-18(47)-162-180. 5. Pro turyzm: Zakon Ukrainy vid 18 lystopada 2003 r. № 1282 [On tourism: Law of Ukraine dated November 18, 2003 No. 1282]. (2004). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy – Information of the Verkhovna Rada of Ukraine, 13, Art. 180 [in Ukrainian]. 6. Metodolohichni polozhennia zi statystyky turyzmu: Nakaz Derzhavnoho komitetu statystyky Ukrainy vid 23.12.2011 r. № 372 [Methodological provisions on tourism statistics: Order of the State Statistics Committee of Ukraine dated 23.12.2011 No. 372]. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian]. 7. Svitova turystychna orhanizatsiia UNWTO [World Tourism Organization UNWTO]. (n.d.). Retrieved from http://www.unwto.org [in Ukrainian]. 8. Malska, M. P., Rutynskyi, M. Y., Bilous, S. V., Mandiuk, N. (2014). Ekonomika turyzmu: teoriia ta praktyka [Tourism Economics: Theory and Practice]. Kyiv, Center for Educational Literature. 544 р. [in Ukrainian]. 9. Vsesvitnia turystychna orhanizatsiia [World Tourism Organization]. Retrieved from: http://www.world-tourism.org [in Ukrainian]. 10. Hutsaliuk, O., Bondar, Iu., Sereda, N., Babych, О., Shchoholieva, I. (2021). Organization and management of the develop- ment of ecological tourism in a circular economy. E3S Web of Conferences, 255, Art. no. 01026. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202125501026. 11. Hutsaliuk, O., Smutchak, Z., Sytnyk, O., Krasnozhon, N., Puhachenko, O., Zarubina, A. (2020). Mass labour migration in the vector of international tourism as a determinant sign of modern globalization. Turismo: Estudos & Práticas (UERN), Mossoró/RN, Caderno Suplementar, 3. Retrieved from https://geplat.com/rtep/index.php/tourism/article/view/517. Кривецький І. І. Особливості інформаційно-методичного забезпечення управління розвитком туристичної галузі У статті розкривається важливість інформаційно-методичного забезпечення аналізу діяльності туристичної галузі на основі вдосконалення системи статистичних показників. Проаналізовано стан та проблеми подальшої систематизації та на- ближення до сучасних умов функціонування національного туристичного господарства. Метою статті є аналіз чинної системи оцінки ефективності функціонування туристичної сфери, а також систематизація та узагальнення системи показників для потреби статистичного аналізу стану та розвитку туризму в Україні. І. І. Кривецький 115 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 У процесі дослідження для розв’язання конкретних завдань використано загальнонаукові методи пізнання: діалектич- ний, системного аналізу, узагальнення, порівняння. Сформовано групи показників, які дають детальне та структуроване уявлення про параметри розвитку туристичної га- лузі та відображають вплив туризму на економіку країни. Виокремлено групи статистичних показників, які можуть бути ви- користані для статистичного аналізу туристичної діяльності та забезпечення визначення економічної ролі туризму в житті країни чи туристичного регіону. Запропоновано подальше дослідження важелів зростання соціально-економічної цінності туризму через розроблення сателітних рахунків туризму як методологічної основи для визначення його впливу на економіку регіону. Ключові слова: система показників; інформаційно-методичне забезпечення; розвиток туризму; туристична галузь; ста- тистичний аналіз; управління туризмом. Kryvetskyi I. Peculiarities of Informational and Methodical Support for Managing the Development of the Tourism In- dustry The article reveals the importance of information and methodological support of the analysis of tourism industry activity which is based on the improvement of statistical indicators. The state and problems for further systematization are analysed. The approxima- tion of national tourism economy to modern conditions is shown. The article analyses the current evaluation system efficiency of the tourism industry, as well as ordering and generalization of metrics for statistical analysis of the needs of the state and development of tourism in Ukraine. The study uses general scientific methods of knowledge for solving specific problems: dialectical method, system analysis method, method of synthesis, method of comparison. The groups of indicators that give a detailed and structured overview of the development of the tourism industry and reflect the impact of tourism on the economy have been formed. The groups of statistical indicators that can be used for statistical analysis of tourism and providing economic definition of the role of tourism in life or tourist region have been separated. A further study of levers of growth of social and economic value of tourism by developing tourism satellite accounts as a methodology to determine its impact on the economy of the region is roposed. Keywords: system performance; informational and methodical support; tourism development; tourism industry; statistical analysis; tourism management. Стаття надійшла до редакції 21.08.2024