2025-02-21T08:26:40-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: Query fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201490%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T08:26:40-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: => GET http://localhost:8983/solr/biblio/select?fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201490%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T08:26:40-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: <= 200 OK
2025-02-21T08:26:40-05:00 DEBUG: Deserialized SOLR response

Стратегування діяльності підприємства: економічна аналітика та економіко-математичне моделювання

Розглянуто підхід до економічної аналітики та стратегування діяльності підприємств із використанням економіко-математичного моделювання та концепції збалансованої системи показників (BSC). Розроблено економіко-математичну багатофакторну регресійну модель для прогнозування результатів діяльності підп...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Турлакова, С.С., Бондар, Б.С.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут економіки промисловості НАН України 2024
Series:Економічний вісник Донбасу
Subjects:
Online Access:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201490
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id irk-123456789-201490
record_format dspace
spelling irk-123456789-2014902025-01-20T18:16:25Z Стратегування діяльності підприємства: економічна аналітика та економіко-математичне моделювання Турлакова, С.С. Бондар, Б.С. Менеджмент інновацій Розглянуто підхід до економічної аналітики та стратегування діяльності підприємств із використанням економіко-математичного моделювання та концепції збалансованої системи показників (BSC). Розроблено економіко-математичну багатофакторну регресійну модель для прогнозування результатів діяльності підприємства, що дозволяє оцінювати взаємозв’язки між ключовими показниками, такими як рентабельність, ліквідність, оборотність активів, інвестиції в інновації тощо відповідно напрямам стратегічного управління підприємством. Реалізація запропонованої моделі дозволить будувати та обирати оптимальні сценарії розвитку та надавати аналітично обґрунтовані практичні рекомендацій щодо стратегування діяльності підприємства. Результати дослідження можуть бути корисними для стратегічного планування, оптимізації діяльності та підвищення ефективності управління підприємством. The approach to economic analytics and enterprise strategy using economic and mathematical modeling and the concept of a balanced scorecard (BSC) is considered. An economic and mathematical multifactor regression model has been developed to forecast the results of an enterprise's activities, which allows assessing the relationships between key indicators, such as profitability, liquidity, asset turnover, investment in innovations, etc. in accordance with the directions of strategic management of the enterprise. The implementation of the proposed model will allow building and selecting optimal development scenarios and providing analytically substantiated practical recommendations for enterprise strategy. The results of the study can be useful for strategic planning, optimization of activities and increasing the efficiency of enterprise management. 2024 Article Стратегування діяльності підприємства: економічна аналітика та економіко-математичне моделювання / С.С. Турлакова, Б.С. Бондар // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 3 (77). — С. 140-148. — Бібліогр.: 21 назв. — укр. 1817-3772 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-140-148 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201490 330.3:330.4 uk Економічний вісник Донбасу Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Менеджмент інновацій
Менеджмент інновацій
spellingShingle Менеджмент інновацій
Менеджмент інновацій
Турлакова, С.С.
Бондар, Б.С.
Стратегування діяльності підприємства: економічна аналітика та економіко-математичне моделювання
Економічний вісник Донбасу
description Розглянуто підхід до економічної аналітики та стратегування діяльності підприємств із використанням економіко-математичного моделювання та концепції збалансованої системи показників (BSC). Розроблено економіко-математичну багатофакторну регресійну модель для прогнозування результатів діяльності підприємства, що дозволяє оцінювати взаємозв’язки між ключовими показниками, такими як рентабельність, ліквідність, оборотність активів, інвестиції в інновації тощо відповідно напрямам стратегічного управління підприємством. Реалізація запропонованої моделі дозволить будувати та обирати оптимальні сценарії розвитку та надавати аналітично обґрунтовані практичні рекомендацій щодо стратегування діяльності підприємства. Результати дослідження можуть бути корисними для стратегічного планування, оптимізації діяльності та підвищення ефективності управління підприємством.
format Article
author Турлакова, С.С.
Бондар, Б.С.
author_facet Турлакова, С.С.
Бондар, Б.С.
author_sort Турлакова, С.С.
title Стратегування діяльності підприємства: економічна аналітика та економіко-математичне моделювання
title_short Стратегування діяльності підприємства: економічна аналітика та економіко-математичне моделювання
title_full Стратегування діяльності підприємства: економічна аналітика та економіко-математичне моделювання
title_fullStr Стратегування діяльності підприємства: економічна аналітика та економіко-математичне моделювання
title_full_unstemmed Стратегування діяльності підприємства: економічна аналітика та економіко-математичне моделювання
title_sort стратегування діяльності підприємства: економічна аналітика та економіко-математичне моделювання
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2024
topic_facet Менеджмент інновацій
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201490
citation_txt Стратегування діяльності підприємства: економічна аналітика та економіко-математичне моделювання / С.С. Турлакова, Б.С. Бондар // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 3 (77). — С. 140-148. — Бібліогр.: 21 назв. — укр.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT turlakovass strateguvannâdíâlʹnostípídpriêmstvaekonomíčnaanalítikataekonomíkomatematičnemodelûvannâ
AT bondarbs strateguvannâdíâlʹnostípídpriêmstvaekonomíčnaanalítikataekonomíkomatematičnemodelûvannâ
first_indexed 2025-02-09T04:32:26Z
last_indexed 2025-02-09T04:32:26Z
_version_ 1823552880767926272
fulltext С. С. Турлакова, Б. С. Бондар 140 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-140-148 УДК 330.3:330.4 С. С. Турлакова, доктор економічних наук, доцент, ORCID 0000-0002-3954-8503, e-mail: svetlana.turlakova@gmail.com, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Інститут економіки промисловості НАН України, м. Київ, ТОВ «Технічний університет «Метінвест Політехніка», м. Запоріжжя, Б. С. Бондар, магістрант, ORCID 0009-0000-6205-319X, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» СТРАТЕГУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА: ЕКОНОМІЧНА АНАЛІТИКА ТА ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ Постановка проблеми. Підприємства сьогодні стикаються з необхідністю адаптуватися до постій- них змін у зовнішньому економічному середовищі, таких як зростання невизначеності, технологічні інновації, геополітичні виклики та зміна споживчих вподобань [1-5]. Для українських підприємств тема є надзвичайно актуальною в контексті економічної турбулентності, викликаної війною, інфляційними процесами та перебудовою ринкових відносин. У таких умовах економічна аналітика виступає інстру- ментом для прийняття обґрунтованих управлінсь- ких рішень, а стратегування – основою для віднов- лення і розвитку [6-9]. Актуальність цього дослі- дження обумовлена необхідністю застосування су- часних методів економічної аналітики та стратегу- вання для адаптації підприємства до змінюваного середовища та покращення його економічних по- казників. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Аналіз проблем і шляхів їх вирішення у контексті стратегування діяльності підприємств в умовах не- визначеності розглядали вчені, серед яких Р. Резні- ков [8], Н. Шевченко [9], Г. Шапиро [10], І. Мака- ренко [11], Л. Батченко, Л. Гончар, Є. Гуль [12] та інші. Вони досліджують методи оптимізації управ- лінського обліку та вдосконалення системи страте- гічного планування, використовуючи інноваційні підходи та новітні економіко-математичні моделі для прийняття ефективних управлінських рішень. Проте залишаються невирішеними завдання, пов’я- зані з адаптацією існуючих моделей до специфічних умов діяльності підприємств зі врахуванням факто- рів, що впливають на стійкість бізнесу в умовах не- визначеності. Подальші дослідження в цьому на- прямку можуть сприяти створенню універсальних інструментів стратегування, здатних підвищити конкурентоспроможність підприємств за рахунок комплексного підходу до планування і прогнозу- вання їхньої діяльності. Формулювання цілей статті. Метою статті є економічна аналітика показників діяльності підпри- ємства, розробка економіко-математичної моделі для прогнозування фінансових результатів та роз- робка та надання аналітично обґрунтованих прак- тичних рекомендації щодо стратегування його дія- льності. Виклад основного матеріалу. В умовах сучас- ної економічної невизначеності підприємства потре- бують нових підходів до управління діяльністю. Військовий стан та посилення зовнішніх факторів вимагають постійної адаптації і коригування діяль- ності організацій. Однією з важливих складових ус- пішної адаптації є вдосконалення системи оцінки ді- яльності підприємства, яка повинна бути здатною враховувати всі зміни в умовах непередбачуваності [10]. Така система повинна комплексно й адекватно відображати рух підприємства до досягнення своїх стратегічних цілей, оперативно діагностуючи зру- шення та зміни, що відбуваються всередині компа- нії. Основною проблемою сучасних підходів до оцінювання є те, що більшість авторів обмежуються лише кількісним аналізом та аналізом загальних по- казників ефективності, не враховуючи вплив зов- нішніх факторів та якісні аспекти, що значно звужує точність оцінки [11]. В економіці оцінювання має розглядатись як процес визначення і аналізу як кіль- кісних, так і якісних характеристик економічних об’єктів. Цей процес є важливим для ухвалення управлінських рішень на різних рівнях – оператив- © Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2024 © Видавець ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка", 2024 С. С. Турлакова, Б. С. Бондар 141 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 ному, тактичному та стратегічному, що дозволяє за- безпечити ефективне функціонування та розвиток підприємства. Для досягнення комплексності оцінки необ- хідно використовувати підходи комплексної аналі- тики та управління, що дозволяє системно оціню- вати діяльність підприємства в різних сферах, вра- ховуючи взаємозв'язок та баланс цих показників. Одним з таких інструментів є збалансована система показників (ЗСП, англ. Balanced Scorecard, BSC), оскільки забезпечує систематизацію та аналіз ін- формації, що необхідна для ухвалення управлінсь- ких рішень. Вона включає як фінансові, так і нефі- нансові показники, що дають змогу оцінювати не лише поточний стан підприємства, а й перспективи його розвитку в умовах нестабільності [11-12]. Розроблена Р. Капланом і Д. Нортоном управ- лінська концепція BSC дозволяє реалізувати ком- плексний підхід до оцінки діяльності підприємства, об’єднуючи фінансові та нефінансові показники, що відображають основні сфери діяльності [11]. Важли- вим аспектом є досягнення погодженості між різ- ними складовими: фінансовими, клієнтськими, внутрішніми бізнес-процесами та навчанням і роз- витком. Визначення короткострокових і довгостро- кових цілей, а також оптимізація інтересів працівни- ків, підприємства та клієнтів є важливими складо- вими для ефективного використання BSC [13]. Для всебічної оцінки діяльності підприємства необхідно використовувати як кількісні, так і якісні дані, враховуючи різні види статистичних показни- ків і фактори, які впливають на досягнення страте- гічних цілей. Оцінка діяльності підприємства на ос- нові BSC передбачає застосування економіко-мате- матичних методів, таких як факторний аналіз, регре- сійний аналіз, методи нечіткої логіки, багатокрите- ріальні методи оптимізації тощо. Результати поєднання цих методів для вирі- шення завдань економічної аналітики та стратегу- вання діяльності підприємства дозволяють скорочу- вати багатовимірний простір ознак об’єктів, оціню- вати значущість різних факторів і побудувати ієрар- хічну систему показників для оцінки рівня діяльно- сті підприємства. Це дає змогу ухвалювати ефек- тивні управлінські рішення, спрямовані на покра- щення діяльності та реалізацію стратегії розвитку підприємства [14]. Моделювання діяльності підприємства є важ- ливим інструментом для аналізу його фінансового стану, виявлення проблемних аспектів діяльності та формулювання стратегії розвитку [6-9]. Базою до- слідження цього дослідження стало виробниче під- приємство ТОВ "Демі-мікс Україна", яке функціо- нує на ринку Україні. ТОВ "Демі-мікс Україна" – підприємство, що спеціалізується на створенні та реалізації сільськогосподарського обладнання. Його діяльність охоплює повний цикл виробничих проце- сів: від розробки і проектування техніки до її виго- товлення, продажу та обслуговування. Підприєм- ство працює у галузі машинобудування, зокрема у сегменті виготовлення машин і устаткування для сільського господарства (КВЕД 28.30). Для успіш- ного функціонування та зростання ТОВ "Демі-мікс Україна" необхідно запровадити та вдосконалити інструменти економічної аналітики, які дозволять своєчасно виявляти, прогнозувати та реагувати на виклики у різних аспектах діяльності. Для аналізу економічної діяльності підприєм- ства та стратегічного планування важливо обрати ключові показники, які охоплюють усі аспекти його функціонування. Використаємо збалансовану сис- тему показників BSC, яка дозволяє зосередитися на чотирьох стратегічних напрямках: фінанси, клієнти, внутрішні процеси, інновації та навчання [13]. Це забезпечить комплексний підхід до оцінки ефективності бізнесу, враховуючи не лише фінан- сові результати, але й інші критично важливі ас- пекти розвитку. На рис. 1 представлено стратегічну карту BSC та обрані метрики за кожним напрямом для ТОВ "Демі-мікс Україна". У фінансовому ас- пекті ключовими є рентабельність, коефіцієнт лік- відності, автономії, прибуток і капітал, які дозволя- ють оцінити фінансову стабільність і стійкість. Для визначення ефективності роботи з клієнтами вико- ристовуються показники рентабельності та оборот- ності активів, які демонструють ефективність ро- боти з ринком і спроможність задовольняти потреби споживачів. У внутрішніх процесах оцінюються кількість працівників і показник оборотності акти- вів, що відображає операційну ефективність. Напря- мок інновацій аналізуватимемо через витрати на на- вчання персоналу та кількість впроваджених нових продуктів. Для побудови моделі підприємства була обрана лінійна регресійна модель, оскільки вона проста у використанні, дає змогу чітко побачити залежності між ключовими показниками та прогнозувати їхній вплив на результати діяльності підприємства [15]. Отже, обрана багатофакторна регресійна мо- дель має вигляд [15]: = +∑ + , (1) де – залежна змінна; – незалежні змінні; – вільний член; – коефіцієнти регресії, що відображають силу впливу факторів; – випадкова похибка. Дослідження базується на наступних показни- ках: залежною змінною було обрано показник чис- того доходу від реалізації продукції. При цьому не- залежні змінні: кількість співробітників, чистий фі- нансовий результат, валовий прибуток, фондовід- дача, оборотність активів, рентабельність продажів, коефіцієнти ліквідності, автономії, оборотності за- пасів, власний капітал, основні засоби та їх частка в активах [16]. С. С. Турлакова, Б. С. Бондар 142 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Рис. 1. Обрані показники для збалансованої системи підприємства Складено Бондар Б. на ocнoвi даних підприємства. Подальша підготовка даних для моделювання включає перевірку їхньої повноти, коректності та релевантності до поставлених завдань. Пропуски в даних унеможливлюють коректне формування бази даних для моделювання. Тому для вирішення цієї проблеми потрібно звернутися до історичних даних, і на основі даних зі звітності підприємства запов- нити відсутні значення показників. Для виявлення взаємозв’язків між змінними проведено кореляційний аналіз між обраними по- казниками див. рис. 2. Це важливий етап, оскільки надмірно сильна кореляція між предикторами (мультиколінеарність) може негативно вплинути на точність прогнозної моделі та ускладнити інтерпре- тацію її результатів [17]. Рис. 2. Кореляційна матриця на основі обраних показників Складено Бондар Б. на ocнoвi попередньо проведених розрахунків. Для запобігання домінуванню змінних із вели- кими числовими значеннями також було проведене нормування даних [17]. Оцінки параметрів моделі, розраховано мето- дом найменших квадратів [15]: = ∗ ∗ ∗ , (2) С. С. Турлакова, Б. С. Бондар 143 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 де – матриця незалежних змінних; – вектор значень залежної змінної. Отже, отримана модель для даного підприєм- ства має вигляд: = 30.93 + 23.59 ∗ 1 + 3.58 ∗ 2 + +2.11 ∗ 3 + −0.2 ∗ 4 + −1.14 ∗ 5 + + −3.51 ∗ 6 + −11.17 ∗ 7 + + −30.39 ∗ , (3) Ця модель допоможе визначити закономірності в динаміці кожного показника підприємства та ство- рити прогнози на основі історичних даних див. рис. 3. Основні засоби і прибуток мають найбільший позитивний внесок у чистий дохід, що вказує на ключову роль інвестицій у виробничу інфраструк- туру та ефективне управління прибутком. Для опти- мізації діяльності підприємства слід звернути увагу на показники з негативним впливом, особливо рен- табельність та ліквідність. Рис. 3. Результати прогнозування рівня чистого доходу підприємства за складеною моделлю Складено Бондар Б. на ocнoвi попередньо проведених розрахунків. Для перевірки якості моделі були розраховані коефіцієнт детермінації, який демонструє, наскільки точно модель описує варіацію залежної змінної, та корінь середньоквадратичної помилки, який дозво- ляє оцінити середню похибку прогнозів [15]. Отри- мане значення наближається до 1, що свідчить про хорошу відповідність моделі до даних. Корінь середньоквадратичної похибки RMSE склалав 1,77*10-11, що також свідчить про високу точність моделі. Таким чином, побудована модель є адекват- ним інструментом для прогнозування майбутніх ключових показників підприємства. Вона дозволяє в подальшому оцінювати фінансовий потенціал під- приємства, визначати пріоритетні напрямки та мо- делювати розмір доходу за різних сценаріїв. Сценарний аналіз є важливим інструментом стратегування діяльності підприємства для оцінки потенційних наслідків впровадження рекомендацій щодо розвитку підприємства. За допомогою цього методу ми можемо спрогнозувати, як різні зміни в умовах господарської діяльності впливатимуть на фінансові та операційні показники компанії [18]. Важливою складовою цього процесу є моделювання розвитку підприємства за трьома основними сцена- ріями – оптимістичним, реалістичним та песимісти- чним [19]. Для кожного з цих сценаріїв необхідно адапту- вати модель прогнозування доходів та інших фінан- сових результатів, враховуючи очікувані зміни в ключових показниках [160]. Кожен з цих сценаріїв відображає можливі зміни в економічному середо- вищі та внутрішніх умовах компанії, що можуть вплинути на її розвиток у найближчій перспективі. У процесі моделювання негативного сценарію було враховано вплив геополітичних ризиків, мак- роекономічних факторів, таких як інфляція, валютна нестабільність і подорожчання енергоресурсів, а та- кож соціальних і технологічних змін, які створюють додаткові виклики для бізнесу. Передбачувані зміни досліджуваних економічних показників діяльності підприємства щодо відповідних сценаріїв представ- лено в табл. 1. Негативний сценарій передбачає загострення проблем із забезпеченням робочої сили через мобі- С. С. Турлакова, Б. С. Бондар 144 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 лізаційні заходи, перебої з електропостачанням внаслідок обстрілів та пошкодження високовольт- них мереж. У цьому сценарії економічна ситуація значно погіршується. Інфляція та нестабільність ва- лютного курсу різко збільшують витрати на сиро- вину. Вартість енергоресурсів стрімко зростає, що підвищує собівартість продукції. У таких умовах ку- півельна спроможність клієнтів знижується, що не- гативно впливає на попит на продукцію. У конку- рентному середовищі спостерігатимемо посилення тиску, оскільки інші виробники також прагнуть утриматися на ринку, що ускладнює реалізацію про- дукції. Таблиця 1 Передбачувані зміни досліджуваних економічних показників діяльності ТОВ "Демі-мікс Україна" Показник Негативний сценарій Реалістичний сценарій Оптимістичний сценарій employees зменшення на 15–20% (з 12 до 10 осіб) залишиться стабільним або незначно зменшиться збільшення на 10–15% завдяки повер- ненню робочої сили та поліпшенню умов роботи profit зменшення на 10–20% через зни- ження попиту та підвищення собі- вартості збільшення на 5–10% з впроваджен- ням енергоефективних рішень зростання на 25–30% завдяки збіль- шенню попиту gross profit зменшення на 10–15% збереження поточного рівня або не- велике зростання зростання на 20–25% asset turnover зниження через зменшення ефек- тивності роботи зростання завдяки ефективнішим ін- вестиціям значне покращення через високу ефек- тивність profitabilit y зниження на 10–15% збереження поточного рівня збільшення на 15–20% liquidity ratio зниження через зменшення обіго- вих коштів збереження стабільного рівня покращення через зростання попиту autonomy зниження через високі витрати залишиться на прийнятному рівні збільшення через позитивні фінансові результати capital зменшення через зниження до- ходу збільшення завдяки адаптації до умов ринку зростання завдяки залученню інвести- цій fixed assets зниження через нестабільність на ринку зростання через інвестиції в енерго- ефективні технології значне зростання через інвестиції в нове обладнання та розширення вироб- ництва Прогнозо- вані зна- чення чис- того дохо- ду підпри- ємства Розроблено Бондар Б. на ocнoвi попередньо проведених розрахунків. Прогнозоване значення доходу підприємства на 2024-2028 роки показує значне зростання впро- довж цього періоду див. рис. 3. У рамках прогнозу отримано такі значення: у 2024 році прогнозований обсяг становить 25,032.69 тис. грн, у 2025 році очі- кується зростання до 35,956.12 тис. грн, у 2026 році прогнозний показник досягне 46,879.34 тис. грн, а у 2027 році передбачається подальше збільшення до 55,443.50 тис. грн. Згідно з реалістичним сценарієм, прогнозні показники демонструють поступове й стійке зростання фінансових результатів підприєм- ства протягом зазначеного періоду. Підприємство демонструє здатність адаптуватися до змінних еко- номічних умов і зберігати фінансову стійкість за- вдяки здатності впроваджувати інноваційні техно- логії та ефективно управляти ресурсами. В негативному сценарії найвпливовішими фак- торами стали зростання собівартості через подо- рожчання енергоресурсів та інфляцію, а також зни- ження чисельності працівників через мобілізаційні заходи, що спричинило погіршення ефективності операційної діяльності. Прогнозовані значення свідчать про стабільне зростання чистого доходу підприємства впродовж наступних п’яти років. В 2024 році чистий дохід складає 20,144.77 тис. грн, що є основою для по- дальшого зростання. Прогнозовані доходи в насту- пні роки зростають на 6-8% щорічно, досягнувши 21,363.14 тис. грн у 2025 році та 22,643.16 тис. грн у 2026 році. Далі прогнозується значне зростання до- ходу на рівні 11–15% річно, що досягає 25,246.17 тис. грн у 2027 році та 29,237.58 тис. грн у 2028 році. Отже, прогноз на 2024-2028 роки демонструє посту- пове зростання чистого доходу підприємства навіть за негативного сценарію. С. С. Турлакова, Б. С. Бондар 145 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Прогнозоване зростання свідчить про пози- тивні наслідки від адаптації підприємства до змін у зовнішньому середовищі та внутрішніх процесах, що дозволяють максимально ефективно використо- вувати наявні ресурси навіть на перший погляд за несприятливих умов. Розробка реалістичного сценарію була зумов- лена необхідністю врахувати поточні економічні та соціальні виклики, зокрема нестабільність електро- постачання та дефіцит робочої сили. Це дозволяє створити більш точну картину розвитку подій в умо- вах війни. У реалістичному сценарії війна переходить у затяжну фазу, що створює ситуацію, близьку до по- точної: зберігаються труднощі з постачанням елект- роенергії та брак робочої сили, але без погіршення показників. Вартість ресурсів буде поступово зрос- тати, однак компанія зможе компенсувати ці ви- трати завдяки впровадженню енергоефективних рі- шень. Враховуючи ці умови, підприємство може розраховувати на поступове відновлення попиту на свою продукцію та збереження поточного рівня прибутковості. До реалістичного сценарію модель була адап- тована шляхом врахування стабілізації ситуації з електропостачанням та робочою силою, впровад- ження енергоефективних рішень, що дозволяє збе- регти поточний рівень прибутковості та поступово відновлювати попит. Для розроблення оптимістичного сценарію були враховані можливі позитивні зміни в зовніш- ньому середовищі, зокрема завершення війни, стабі- лізація політичної ситуації. За оптимістичного сценарію передбачається сприятливий розвиток зовнішніх економічних умов, низький рівень інфляції та стабільний валютний курс, що дасть можливість зберегти прийнятний рі- вень витрат на ресурси й сировину. Наприклад, за- вершення війни та початок активного відновлення економіки призведуть до зростання попиту на про- дукцію підприємства, особливо в період відбудови пошкодженої інфраструктури та виробничих під- приємств. При цьому очікується, що на ринку праці з’являться нові працівники з лав зсу, що дозволить розширити виробництво та підвищити продуктив- ність. Рівень платоспроможності клієнтів зросте, що підтримає високий попит на продукцію компанії. У оптимістичному сценарії економічна ситуація пок- ращується це створює сприятливі умови для роз- витку компанії в наступні роки, що дозволяє значно поліпшити фінансові показники та забезпечити ста- більний економічний ріст. Завершення війни та початок активного відно- влення економіки призведуть до значного зростання попиту на продукцію підприємства. Особливо в пе- ріод відбудови пошкодженої інфраструктури та ви- робничих підприємств. Це позитивно позначиться на обсягах продажу та допоможе компанії зайняти лідируючі позиції на ринку. Прогнозовані значення для доходу в 2024-2028 роках свідчать про значне зростання прибутку, що обумовлене як зростанням попиту на продукцію, так і зниженням витрат за- вдяки сприятливим зовнішнім економічним умовам. У рамках прогнозу отримано такі значення: у 2024 році прогнозований обсяг становить 29,281.65 тис. грн, у 2025 році очікується зростання до 42,564.56 тис. грн, у 2026 році прогнозний показник досягне 55,847.26 тис. грн, у 2027 році передбачається по- дальше збільшення до 69,129.96 тис. грн, а у 2028 році прогнозується максимальний показник за пе- ріод у розмірі 82,412.31 тис. грн. Згідно з оптиміс- тичним сценарієм, підприємство демонструє знач- ний потенціал зростання, що свідчить про можли- вість успішної реалізації стратегій, спрямованих на активний розвиток, а також ефективність викорис- тання ресурсів. Підприємство здатне досягти високих резуль- татів завдяки стратегічним інвестиціям та адаптації до сприятливих зовнішніх економічних умов, що за- безпечить йому високий рівень фінансової стійкості та розвитку. Методологія очікуваного грошового обсягу (ОГО) дозволяє оцінити можливі фінансові резуль- тати, що базується на розрахунку середньозваже- ного виграшу (або прибутку) з урахуванням ймовір- ностей настання різних сценаріїв. Цей метод вико- ристовується в управлінських рішеннях, фінансо- вому аналізі та оцінці ризиків для прогнозування до- ходів чи витрат за невизначених умов [200]. У кожному сценарії визначають можливі ре- зультати (виграші чи втрати) залежно від того, як розвиватимуться події. Наприклад, сприятливий чи несприятливий стан ринку. Для кожного сценарію встановлюють ймовірність його настання за допо- могою статистики, експертних оцінок чи аналізу ринку [0]. Розрахунок очікуваного грошового обсягу мо- жна провести за формулою [15]: ОГО = 1 ⋅ 1 + 2 ⋅ 2 +⋯+ ⋅ , (4) де – ймовірність настання i-го сценарію; – грошовий виграш або збиток у i-му сцена- рії; – кількість сценаріїв. Для кожного сценарію було виконано розраху- нок ОГО, враховуючи ймовірності настання сприят- ливого і несприятливого прогнозів, а також виграші в цих умовах (табл. 2). Результати розрахунків свідчать, що: Негативний сценарій демонструє найнижчий очікуваний грошовий обсяг (20,852.63 тис. грн). Хоча ймовірність несприятливих умов є високою (62%), очікуваний виграш обмежений через значні обмеження, пов'язані з мобілізацією, інфляцією та дефіцитом енергоресурсів. Оптимістичний сценарій має найвищий ОГО (40,202.46 тис. грн), однак ймовірність сприятливих С. С. Турлакова, Б. С. Бондар 146 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 умов (12%) є значно нижчою. Це свідчить про ви- соку невизначеність і ризикованість прогнозу.  Реалістичний сценарій забезпечує збалансо- ваний результат із ОГО на рівні 30,494.41 тис. грн, що є оптимальним вибором з точки зору співвідно- шення ймовірностей сприятливих та несприятливих умов. Ймовірність Pспр. = 0,5 відображає поточні ринкові реалії та стабільність показників. Таблиця 2 Очікувані результати ТОВ "Демі-мікс Україна" за кожним сценарієм із врахуванням ймовірності сприятливих та несприятливих прогнозів середовища Негативний сценарій Реалістичний сценарій Оптимістичний сценарій Ймовірність сприятливого прогнозу 0,38 0,5 0,12 Ймовірність несприятливого прогнозу 0,62 0,5 0,78 Виграш у разі сприятливого прогнозу 20144.77 грн 25032.69 грн 29281.65 грн Виграш у разі несприятливого прогнозу 21363.14 грн 35956.12 грн 42564.56 грн Очікуваний Грошовий Обсяг 20852.63 грн 30494.41 грн 40202.46 грн Таким чином, враховуючи отримані результати рекомендаційної аналітики, реалістичний сценарій доцільно обрати як базовий для стратегування дія- льності ТОВ "Демі-мікс Україна". Він дозволяє ефективно врахувати як можливі виклики, так і по- мірно сприятливі умови, забезпечуючи стабільність та прогнозованість результатів. Такий вибір сприяє зменшенню ризиків і прийняттю обґрунтованих управлінських рішень. Тож, стратегічний розвиток підприємства на найближчі 5 років має базуватися на ряді ключових факторів: стабілізація фінансового становища, мо- дернізація виробничих потужностей, збільшення попиту на продукцію в умовах післявоєнної відбу- дови, а також розширення ринків збуту та інвести- цій у технології. Висновки. У сучасних умовах економічної не- стабільності, спричиненої війною, інфляційними процесами та трансформацією ринкових відносин економічна аналітика виступає ключовим інструме- нтом для обґрунтованого прийняття управлінських рішень, а стратегування діяльності вітчизняних під- приємств стає базисом для стабілізації, відновлення та подальшого розвитку бізнесу. Відбудова еконо- міки України в післявоєнний період вимагає інтег- рації сучасних стратегічних підходів, здатних вра- хувати локальні особливості бізнес-середовища, од- ночасно адаптуючись до глобальних тенденцій і ви- кликів. Реалізація розробленої економіко-математич- ної моделі прогнозування результатів діяльності підприємства, яка інтегрує ключові економічні по- казники в контексті збалансованої системи показни- ків, дозволяє формувати й обирати оптимальні сце- нарії розвитку підприємства, а також надавати об- ґрунтовані практичні рекомендації щодо стратегіч- ного управління, що сприяє підвищенню ефективно- сті діяльності та конкурентоспроможності підпри- ємства. Вдосконалення процесу формулювання страте- гії, зокрема щодо врахування ризиків та можливих коливань ринку із використанням методів сценар- ного аналізу та прогнозування дозволить підприєм- ству ґнучко реагувати на зміни в зовнішньому сере- довищі та мінімізувати негативні наслідки від мож- ливих економічних криз чи несприятливих ситу- ацій. На основі розроблених аналітичних підходів і практичних рекомендацій підприємство отримує можливість оптимізувати свою стратегію, покра- щити ефективність управлінських процесів і забез- печити зростання конкурентоспроможності на рин- ку, що визначає практичну значущість виконаного дослідження для підприємств. Загалом, результати дослідження підтверджу- ють необхідність інтеграції сучасних методів еконо- мічного аналізу, таких як ЗСП та сценарний аналіз, у систему управлінського обліку для підвищення ефективності стратегічного планування і оптиміза- ції діяльності підприємств, особливо в умовах еко- номічної невизначеності. Тому для підприємств, які прагнуть досягти довгострокової конкурентоспро- можності, важливим є впровадження цих інстру- ментів для аналізу, прогнозування та прийняття об- ґрунтованих стратегічних рішень. Перспективним напрямом дослідження є розробка адаптивних моде- лей стратегування, які інтегрують інструменти еко- номічної аналітики, для побудови стратегій, здатних враховувати локальні особливості бізнес-середо- вища, а також глобальні виклики та тенденції в умо- вах економічної нестабільності. Література 1. Індустріальне майбутнє України: передбачення методами математичного моделювання / В. П. Вишневський, А. Ф. Дасів, О. О. Охтень, С. С. Турлакова; за ред. В. П. Вишневського; НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2022. 170 c. 2. Смарт-промисловість: напрями становлення, проблеми і рішення: монографія / В. П. Вишневський, О. В. Вієцька, О. А. Вієцький, О. А. Воргач, О. М. Гаркушенко, А. Ф. Дасів, М. Ю. Заніздра, Л. О. Збаразська, С. І. Князєв, С. І. Кравченко, Д. В. Липницький, А. А. Мадих, Ю. О. Мазур, В. А. Нікіфорова, О. О. Охтень, О. В. Соколовська, С. С. Турлакова, В. Д. Че- кіна, Г. З. Шевцова, Т. В. Щетілова; за ред. В. П. Вишневського; НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2019. 464 c. С. С. Турлакова, Б. С. Бондар 147 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 3. Турлакова С. С. Дослідження математичних методів і моделей довгострокового розвитку промисловості. Економіка промисловості. 2022. № 4(100). С. 53–77. DOI: https://doi.org/10.15407/econindustry2022.04.053. 4. The Future of Behavioral Economics: AI Tools in the Digital Space / S. Turlakova, Ya. Shumilo, B. Lohvinenko; Eds. S. Turlakova; National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of Industrial Economics of the NAS of Ukraine. Kyiv: Akademperiodyka, 2024. 170 p. DOI: https://doi.org/10.15407/akademperiodyka.515.170. 5. Turlakova S., Lohvinenko B. Artificial Intelligence Tools for Managing the Behavior Economic Agents at Micro Level. Neuro- Fuzzy Modeling Techniques in Economics. 2023. №12. Р. 3-39. DOI: https://doi.org/10.33111/nfmte.2023.003. 6. Reznikov R., Turlakova S. Data science methods and models in modern economy. Economic Scope. 2024. №191. P. 104-113. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-19. 7. Reznikov R., Turlakova S. Importance of Machine Learning and Data Science in Modern Business. Ефективна економіка. 2024. №5. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.5.13. 8. Reznikov R. Leveraging Generative Ai: Strategic Adoption Patterns For Enterprises. Modeling The Development Of The Economic Systems. 2024. №1. 201-207. DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2024-11-29. 9. Шевченко Н. Ю., Турлакова С. С., Латишева О. В. Корпоративні інформаційні ERP- ТА MES-системи в стратегічному розвитку та підвищенні операційної ефективності підприємств. Вісник економічної науки України. 2022. № 2 (43). С. 79-84. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2022.2(43).79-84. 10. Шапиро Г. Б. Стратегічне управління: концепції, методи, інструменти. Київ: Освіта України, 2019. 240 с. 11. Макаренко І. І. Збалансована система показників: теорія і практика застосування. Одеса: ОНУ, 2018. 290 с. 12. Батченко Л. В., Гончар Л. О., Гуль Є. А. Особливості економічного стратегування підприємств у сфері гостинності. Економіка та суспільство. 2022. №45. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-86. 13. Porter M. E. How competitive forces shape strategy. Macmillan Education UK, 1989. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1- 349-20317-8_10. 14. Інноваційний розвиток діяльності суб’єктів господарювання в умовах воєнного та повоєнного стану : теорія, прак- тика, аналітика / В. С. Пономаренко, Л. М. Малярець, Н. М. Внукова та ін.; за заг. ред. В. С. Пономаренка. Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2023. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/33198. 15. Чепелюк М. І. Інструментарій стратегічного управління в контексті сучасних концепцій та трендів світового еконо- мічного розвитку : монографія. Харків : ФОП Лібуркіна Л. М., 2021. 396 с. 16. Чайка Т. Ю. Експрес-діагностика рентабельності: проблема відбору та інтерпретації ключових коефіцієнтів. Еконо- мічні інновації в економіці, проблеми розвитку цифрової економіки. 2021. № 6. С. 544-545. 17. Вершигора В. Г. Економіко-математична модель ефективної фінансової стратегії стабільності підприємства. Вісник Чернівецького торговельноекономічного інституту. Економічні науки. 2013. № 2. С. 352. 18. Ігнатьєва І. А., Гавриленко Т. В. Операційна ефективність в стратегічному управлінні промисловими підприємст- вами. Соціально-економічний розвиток регіонів в контексті міжнародної інтеграції. 2018. № 28(18). С. 56–60. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/15757/Ihnatieva_Operatsiina_efektyvnist_v_stratehichnomu_upravlinni.pdf. 19. Черноусова Ж. Т., Бондар Б. С. Застосування моделей кейнсіанського та неокласичного типу для моделювання еко- номіко-виробничих процесів підприємств. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2023. № 26. С. 161-166. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5651.26.2023.287423. 20. Малярець Л. М. Збалансована система показників в оцінці діяльності підприємства: монографія. Харків: ХНЕУ, 2008. 179 с. 21. Олійник О. В. Стан економічного аналізу в Україні: проблеми адаптивності до інституційних запитів. Міжнародний збірник наукових праць. 2010. № 1 (16). С. 158–169. URL: https://eztuir.ztu.edu.ua/handle/123456789/5108. References 1. Vyshnevskyi, V. P., Dasiv, A. F., Okhten, O. O., & Turlakova, S. S. (2022). Industrialne maibutnie Ukrainy: peredbachennia metodamy matematychnoho modeliuvannia [The industrial future of Ukraine: Forecasting with mathematical modeling methods]., Kyiv, ІІЕ of NAS of Ukraine [in Ukrainian]. 2. Vyshnevskyi, V. P., Viietska, O. V. et al. (2019). Smart-promyslovist: napriamy stanovlennia, problemy i rishennia [Smart industry: Development directions, challenges, and solutions]. Kyiv, ІІЕ of NAS of Ukraine [in Ukrainian]. 3. Turlakova, S. S. (2022). Doslidzhennia matematychnykh metodiv i modelei dovhostrokovoho rozvytku promyslovosti [Re- search on mathematical methods and models for long-term industrial development]. Econ. promisl., 4(100), рр. 53–77. DOI: https://doi.org/10.15407/econindustry2022.04.053 [in Ukrainian]. 4. Turlakova, S., Shumilo, Ya., & Lohvinenko, B. (2024). The future of behavioral economics: AI tools in the digital space. Kyiv, Akademperiodyka. 170 р. DOI: https://doi.org/10.15407/akademperiodyka.515.170. 5. Turlakova, S., & Lohvinenko, B. (2023). Artificial intelligence tools for managing the behavior of economic agents at the micro level. Neuro-Fuzzy Modeling Techniques in Economics, 12, рр. 3–39. DOI: https://doi.org/10.33111/nfmte.2023.003. 6. Reznikov, R., & Turlakova, S. (2024). Data science methods and models in the modern economy. Economic Scope, 191, рр. 104–113. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-19. 7. Reznikov, R., & Turlakova, S. (2024). Importance of machine learning and data science in modern business. Efektyvna ekonomika – Efficient Economy, 5. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.5.13. 8. Reznikov, R. (2024). Leveraging generative AI: Strategic adoption patterns for enterprises. Modeling the Development of Economic Systems, 1, рр. 201–207. DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2024-11-29 [in Ukrainian]. 9. Shevchenko, N. Yu., Turlakova, S. S., & Latysheva, O. V. (2022). Korporatyvni informatsiini ERP- TA MES-systemy v stratehichnomu rozvytku ta pidvyshchenni operatsiinoi efektyvnosti pidpryiemstv [Corporate ERP and MES information systems in strategic development and operational efficiency enhancement]. isnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2 (43), рр. 79-84. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2022.2(43).79-84 [in Ukrainian]. 10. Shapiro, H. B. (2019). Strategic management: Concepts, methods, tools. Kyiv, Osvita Ukrainy [in Ukrainian]. 11. Makarenko, I. I. (2018). Balanced scorecard: Theory and practice of application. Odessa, Odesa National University [in Ukrainian]. С. С. Турлакова, Б. С. Бондар 148 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 12. Batchenko, L. V., Honchar, L. O., & Hul, Y. A. (2022). Osoblyvosti ekonomichnoho stratehuvannia pidpryiemstv u sferi hostynnosti [Features of economic strategic management of enterprises in the hospitality industry]. Ekonomika ta suspilstvo – Economics and Society, 45. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-86 [in Ukrainian]. 13. Porter, M. E. (1989). How competitive forces shape strategy. Macmillan Education UK. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1- 349-20317-8_10. 14. Ponomarenko, V. S., Malyarets, L. M., Vnukova, N. M., et al. (2023). Innovatsiinyi rozvytok diialnosti subiektiv hospodari- uvannia v umovakh voiennoho ta povoiennoho stanu : teoriia, praktyka, analityka [Innovative development of business entities in wartime and post-war conditions: Theory, practice, analytics]. Kharkiv, Kharkiv National Economic University. Retrieved from http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/33198 [in Ukrainian]. 15. Chepelyuk, M. I. (2021). Instrumentarii stratehichnoho upravlinnia v konteksti suchasnykh kontseptsii ta trendiv svitovoho ekonomichnoho rozvytku [Strategic management toolkit in the context of modern concepts and trends in global economic development]. Kharkiv, FOP Liburkina L. M. [in Ukrainian]. 16. Chaika, T. Y. (2021). Ekspres-diahnostyka rentabelnosti: problema vidboru ta interpretatsii kliuchovykh koefitsiientiv [Ex- press diagnostics of profitability: The problem of selection and interpretation of key ratios]. Ekonomichni innovatsii v ekonomitsi, problemy rozvytku tsyfrovoi ekonomiky – Economic Innovations in Economics, Issues of Digital Economy Development, 6, рр. 544– 545 [in Ukrainian]. 17. Vershyhora, V. H. (2013). Ekonomiko-matematychna model efektyvnoi finansovoi stratehii stabilnosti pidpryiemstva [Eco- nomico-mathematical model of an effective financial strategy for enterprise stability]. Visnyk Chernivetskoho torhovelnoekonomich- noho instytutu. Ekonomichni nauky – Bulletin of the Chernivtsi Trade and Economic Institute. Economic Sciences, 2, рр. 352 [in Ukrainian]. 18. Ihnatieva, I. A., & Havrylenko, T. V. (2018). Operatsiina efektyvnist v stratehichnomu upravlinni promyslovymy pidpryiemstvamy [Operational efficiency in strategic management of industrial enterprises]. Sotsialno-ekonomichnyi rozvytok rehioniv v konteksti mizhnarodnoi intehratsii – Socio-Economic Development of Regions in the Context of International Integration, 28 (8), рр. 56–60. Retrieved from http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/15757/Ihnatieva_Operatsiina_efektyvnist_v_ stratehichnomu_upravlinni.pdf [in Ukrainian]. 19. Chernousova, Z. T., & Bondar, B. S. (2023). Zastosuvannia modelei keinsianskoho ta neoklasychnoho typu dlia modeliuvannia ekonomiko-vyrobnychykh protsesiv pidpryiemstv [Application of Keynesian and neoclassical models for modeling economic-production processes of enterprises]. Ekonomichnyi visnyk NTUU «Kyivskyi politekhnichnyi instytut» – Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute", 26, рр. 161–166. DOI: https://doi.org/10.20535/2307- 5651.26.2023.287423 [in Ukrainian]. 20. Malіarets, L. M. (2008). Zbalansovana systema pokaznykiv v otsintsi diialnosti pidpryiemstva [Balanced scorecard in enterprise performance evaluation]. Kharkiv, Kharkiv National Economic University [in Ukrainian]. 21. Oliynyk, O. V. (2010). Stan ekonomichnoho analizu v Ukraini: problemy adaptyvnosti do instytutsiinykh zapytiv [The state of economic analysis in Ukraine: Problems of adaptability to institutional demands]. Mizhnarodnyi zbirnyk naukovykh prats – International Collection of Scientific Papers, 1 (16), рр. 158–169. Retrieved from https://eztuir.ztu.edu.ua/handle/123456789/5108 [in Ukrainian]. Турлакова С. С., Бондар Б. С. Стратегування діяльності підприємства: економічна аналітика та економіко-ма- тематичне моделювання Розглянуто підхід до економічної аналітики та стратегування діяльності підприємств із використанням економіко-мате- матичного моделювання та концепції збалансованої системи показників (BSC). Розроблено економіко-математичну багато- факторну регресійну модель для прогнозування результатів діяльності підприємства, що дозволяє оцінювати взаємозв’язки між ключовими показниками, такими як рентабельність, ліквідність, оборотність активів, інвестиції в інновації тощо відпо- відно напрямам стратегічного управління підприємством. Реалізація запропонованої моделі дозволить будувати та обирати оптимальні сценарії розвитку та надавати аналітично обґрунтовані практичні рекомендацій щодо стратегування діяльності підприємства. Результати дослідження можуть бути корисними для стратегічного планування, оптимізації діяльності та під- вищення ефективності управління підприємством. Ключові слова: економічна аналітика, збалансована система показників (BSC), економіко-математичне моделювання, багатофакторна регресійна модель, прогнозування, моделювання діяльності підприємства, сценарний аналіз, стратегування діяльності підприємства. Turlakova S., Bondar B. Enterprise Activity Strategizing: Economic Analytics and Mathematical Modeling The approach to economic analytics and enterprise strategy using economic and mathematical modeling and the concept of a balanced scorecard (BSC) is considered. An economic and mathematical multifactor regression model has been developed to forecast the results of an enterprise's activities, which allows assessing the relationships between key indicators, such as profitability, liquidity, asset turnover, investment in innovations, etc. in accordance with the directions of strategic management of the enterprise. The imple- mentation of the proposed model will allow building and selecting optimal development scenarios and providing analytically substan- tiated practical recommendations for enterprise strategy. The results of the study can be useful for strategic planning, optimization of activities and increasing the efficiency of enterprise management. Keywords: economic analytics, balanced scorecard (BSC), economic and mathematical modeling, multifactor regression model, forecasting, enterprise activity modeling, scenario analysis, enterprise activity strategizing. Стаття надійшла до редакції 02.09.2024