2025-02-21T08:32:48-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: Query fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201492%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T08:32:48-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: => GET http://localhost:8983/solr/biblio/select?fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201492%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T08:32:48-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: <= 200 OK
2025-02-21T08:32:48-05:00 DEBUG: Deserialized SOLR response

Основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства

В статті досліджені теоретичні та прикладні аспекти підвищення ефективності управління зовнішньоекономічною діяльністю (ЗЕД) підприємств в сучасних геополітичних умовах. Розкриті види та механізм державного регулювання ЗЕД, основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Гатілов, А.Ю.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут економіки промисловості НАН України 2024
Series:Економічний вісник Донбасу
Subjects:
Online Access:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201492
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id irk-123456789-201492
record_format dspace
spelling irk-123456789-2014922025-01-20T18:17:13Z Основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства Гатілов, А.Ю. Менеджмент інновацій В статті досліджені теоретичні та прикладні аспекти підвищення ефективності управління зовнішньоекономічною діяльністю (ЗЕД) підприємств в сучасних геополітичних умовах. Розкриті види та механізм державного регулювання ЗЕД, основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства (системний, ситуаційний, процесний, функціональний, проектний, маркетинговий, відтворювальний, безпеко-орієнтований), запропонована модель організаційно–економічного механізму стратегічного управління зовнішньоекономічною діяльністю на рівні підприємства, яка включає 8 блоків. Розглянуті методи стратегічного аналізу зовнішньоекономічної діяльності підприємства та доведено, що економічне обґрунтування прийнятих рішень щодо ефективного управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства здійснюється шляхом розрахунку економічних показників ефективності. The article explores theoretical and applied aspects of increasing the efficiency of managing the foreign economic activity (FEA) of enterprises in modern geopolitical conditions. The types and mechanism of state regulation of FEA are disclosed, the main approaches to managing the foreign economic activity of an enterprise (systemic, situational, process, functional, project, marketing, reproducible, security-oriented) are developed, a model of the organizational and economic mechanism of strategic management of foreign economic activity at the enterprise level is proposed, which includes 8 blocks. Methods of strategic analysis of the enterprise's foreign economic activity are considered and it is proven that the economic justification of decisions made regarding the effective management of the enterprise's foreign economic activity is carried out by calculating economic efficiency indicators. 2024 Article Основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства / А.Ю. Гатілов // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 3 (77). — С. 149-159. — Бібліогр.: 30 назв. — укр. 1817-3772 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-149-159 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201492 339.9:658 uk Економічний вісник Донбасу Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Менеджмент інновацій
Менеджмент інновацій
spellingShingle Менеджмент інновацій
Менеджмент інновацій
Гатілов, А.Ю.
Основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства
Економічний вісник Донбасу
description В статті досліджені теоретичні та прикладні аспекти підвищення ефективності управління зовнішньоекономічною діяльністю (ЗЕД) підприємств в сучасних геополітичних умовах. Розкриті види та механізм державного регулювання ЗЕД, основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства (системний, ситуаційний, процесний, функціональний, проектний, маркетинговий, відтворювальний, безпеко-орієнтований), запропонована модель організаційно–економічного механізму стратегічного управління зовнішньоекономічною діяльністю на рівні підприємства, яка включає 8 блоків. Розглянуті методи стратегічного аналізу зовнішньоекономічної діяльності підприємства та доведено, що економічне обґрунтування прийнятих рішень щодо ефективного управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства здійснюється шляхом розрахунку економічних показників ефективності.
format Article
author Гатілов, А.Ю.
author_facet Гатілов, А.Ю.
author_sort Гатілов, А.Ю.
title Основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства
title_short Основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства
title_full Основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства
title_fullStr Основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства
title_full_unstemmed Основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства
title_sort основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2024
topic_facet Менеджмент інновацій
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201492
citation_txt Основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства / А.Ю. Гатілов // Економічний вісник Донбасу. — 2024. — № 3 (77). — С. 149-159. — Бібліогр.: 30 назв. — укр.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT gatílovaû osnovnípídhodidoupravlínnâzovníšnʹoekonomíčnoûdíâlʹnístûpídpriêmstva
first_indexed 2025-02-09T04:32:31Z
last_indexed 2025-02-09T04:32:31Z
_version_ 1823552885628076032
fulltext А. Ю. Гатілов 149 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-149-159 УДК 339.9:658 А. Ю. Гатілов, аспірант, ORCID 0009-0005-9674-2889, e-mail: gatilov.a16@gmail.com, ДННУ «Академія фінансового управління», м. Київ ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО УПРАВЛІННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА Актуальність дослідження. У сучасних умо- вах глобалізації та інтеграції світової економіки кон- курентні переваги в процесі зовнішньоекономічної діяльності одержують ті країни, які здатні забезпе- чити високі темпи інноваційного зростання, пропо- нувати на світовому ринку товари і послуги високої якості, створювати сприятливі умови для взаємови- гідної взаємодії із зарубіжними партнерами та залу- чення інвестицій, гарантувати стабільність законо- давчої бази та нормативних вимог в процесі зовніш- ньоекономічних відносин. На сьогодні у сфері зовнішньоекономічної дія- льності України варто відзначити її недостатню ефективність, сировинну орієнтацію вітчизняного експорту, відсутність дієвої політики сприяння роз- витку міжнародних економічних відносин. Низька якість продукції і послуг, застаріла матеріально- технічна база багатьох суб’єктів господарювання, відсутність фінансових ресурсів для оновлення тех- ніки і технологій призводять до стагнації у сфері зовнішньої торгівлі, недостатньої конкурентоспро- можності цих суб’єктів на світових ринках. Вивчення теоретичних і практичних аспектів управління зовнішньо-економічною діяльністю, аналіз факторів, що впливають на її ефективність, розробка рекомендацій щодо вдосконалення меха- нізмів управління є актуальними завданнями сучас- ної науки та практики. Військові дії на території України фактично па- ралізували значну частину бізнесів через моральний та психологічний стрес, економічний спад ділової активності та неможливість роботи підприємств, розташованих на території ведення бойових дій або в прифронтових зонах. Головне завдання вітчизняного бізнесу на сьо- годні – підтримувати економіку країни: продовжу- вати працювати, сплачувати податки, зберегти ро- бочі місця для українців. Тож актуальним є питання про ефективність стратегії і тактики роботи підпри- ємств, орієнтованих на здійснення зовнішньоеконо- мічної діяльності, в умовах воєнного стану. Аналіз останніх досліджень та публікацій. Проблемам формування організаційно-управлінсь- ких механізмів зовнішньоекономічної діяльності підприємства присвячено наукові дослідження зару- біжних та вітчизняних вчених: І. Багрової [1], І. Ба- лабанова [2], В. Васюренка [3], Л. Михайлової [4], М. Дідківського [5]. Разом з тим, існує доцільність постійного по- шуку комплексних шляхів удосконалення складо- вих механізму управління зовнішньоекономічною діяльністю, які б найбільш повно відповідали вимо- гам розвитку глобалізованого суспільства, форму- вання інноваційної моделі економіки під час стрім- кої цифровізації, забезпечували здатність підпри- ємств оперативно реагувати на зовнішні та внут- рішні зміни, зменшуючи ризики та оптимізуючи ре- сурси. Метою та завданнями є дослідження теоре- тичних та прикладних аспектів підвищення ефек- тивності управління зовнішньоекономічною діяль- ністю підприємств в сучасних геополітичних умо- вах. Виклад основного матеріалу. Згідно з Зако- ном України «Про зовнішньоекономічну діяль- ність» «Зовнішньоекономічна діяльність – діяль- ність суб’єктів господарської діяльності України та іноземних суб’єктів господарської діяльності, а та- кож діяльність державних замовників з оборонного замовлення у випадках, визначених законами Укра- їни, побудована на взаємовідносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її ме- жами» [6]. Зовнішньоекономічна діяльність (ЗЕД) може здійснюватися за такими основними напрямами [6]: • міжнародна торгівля (експортно-імпортні операції, включаючи реекспорт та реімпорт, опера- ції зустрічної торгівлі, торгові операції суперниць- кого типу); • міжнародний трансфер технологій (укладання ліцензійних і франчайзингових угод, інжиніринг, реінжиніринг, консалтинг тощо); • міжнародні інвестиції (створення спільних підприємств з іноземним капіталом, інвестиції в ме- жах вільних економічних зон). До видів зовнішньоекономічної діяльності, які здійснюють в Україні, належать [6]: – експорт та імпорт товарів, капіталів та робо- чої сили; © Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2024 © Видавець ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка", 2024 А. Ю. Гатілов 150 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 – надання суб'єктами зовнішньоекономічної ді- яльності України послуг іноземним суб'єктам гос- подарської діяльності, в тому числі: виробничих, транспортно-експедиційних, страхових, консульта- ційних, маркетингових, експортних, посередниць- ких, брокерських, агентських, консигнаційних, управлінських, облікових, аудиторських, юридич- них, туристських та ін., що прямо і виключно не за- боронені законами України; надання зазначених вище послуг іноземними суб'єктами господарської діяльності суб'єктам зовнішньоекономічної діяль- ності України; – наукова, науково-технічна, науково-вироб- нича, виробнича, навчальна та інша кооперація з іноземними суб'єктами господарської діяльності; навчання та підготовка спеціалістів на комерційній основі; – міжнародні фінансові операції та операції з цінними паперами у випадках, передбачених зако- нами України; – кредитні та розрахункові операції між суб'єк- тами зовнішньоекономічної діяльності та інозем- ними суб'єктами господарської діяльності; – спільна підприємницька діяльність між суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності та іно- земними суб'єктами господарської діяльності, що включає створення спільних підприємств різних ви- дів і форм, проведення спільних господарських опе- рацій та спільне володіння майном як на території України, так і за її межами; – підприємницька діяльність на території Укра- їни, пов'язана з наданням ліцензій, патентів, ноу- хау, торговельних марок та інших нематеріальних об'єктів власності з боку іноземних суб'єктів госпо- дарської діяльності; – організація та здійснення діяльності в галузі проведення виставок, аукціонів, торгів, конферен- цій, симпозіумів, семінарів та інших подібних захо- дів, що здійснюються на комерційній основі, за участю суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності; – організація та здійснення оптової, консигна- ційної та роздрібної торгівлі на території України за іноземну валюту у передбачених законами України випадках; – товарообмінні (бартерні) операції та інша ді- яльність, побудована на формах зустрічної торгівлі між суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності та іноземними суб'єктами господарської діяльності; – орендні, в тому числі лізингові, операції між суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності та іно- земними суб'єктами господарської діяльності; – операції з придбання, продажу та обміну ва- люти на валютних аукціонах, валютних біржах та на міжбанківському валютному ринку; – роботи на контрактній основі фізичних осіб України з іноземними суб'єктами господарської дія- льності як на території України, так і за її межами; – інші види зовнішньоекономічної діяльності, не заборонені прямо і у виключній формі законами України. Механізм державного регулювання передбачає створення і запровадження системи заходів законо- давчого, виконавчого, регулюючого і контролюю- чого характеру, спрямованих на удосконалення ЗЕД суб’єктів господарювання в інтересах національної економіки. Як засвідчує практика, метою держав- ного регулювання такої діяльності є захист інтересів вітчизняних виробників і національного підприєм- ництва, який держава здійснює за допомогою різних засобів і методів. Основні інструменти реалізації методів дер- жавного регулювання є адміністративні (повна забо- рона ЗЕД; ліцензування; квотування; специфічні ви- моги до імпорту і експорту товарів тощо) та еконо- мічні (митні тарифи, збори; імпортні депозити; піль- гові кредити експортерам; гарантії, субсидії; звіль- нення від сплати податків тощо). Управління та регулювання ЗЕД здійснюється через закони країни, акти тарифного та нетарифного регулювання, рішення недержавних органів управ- ління економікою, відповідно до їх статутних доку- ментів, договорів, які укладаються між суб’єктами ЗЕД. Законодавче та правове регулювання зовніш- ньоекономічних зв’язків включає розробку та прий- няття нормативно-правової бази, виконання норм міжнародного права, приєднання країни до міжна- родних організацій та конвенцій, укладання між- народних угод тощо. Основним законодавчим актом регулювання ді- яльності національних підприємств на зовнішніх ринках є Закон «Про зовнішньоекономічну діяль- ність» [6]. У відповідних сферах регулюючу роль відіграють й інші Закони України: «Про захист іно- земних інвестицій в Україні» [7], «Про міжнародні договори України» [8], «Про міжнародний комер- ційний арбітраж» [9], «Про режим іноземного ін- вестування» [10], «Про іноземні інвестиції» [11], «Про усунення дискримінації в оподаткуванні суб'єктів підприємницької діяльності, створених з використанням майна та коштів вітчизняного по- ходження» тощо [12]. Законодавчо закріплене право на здійснення самостійної зовнішньоекономічної ді- яльності на рівні підприємств було надано Законом України «Про підприємництво в Україні» [13]. До органів регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні відносяться: 1) Верховна Рада України: – приймає, змінює та скасовує закони, що сто- суються ЗЕД; – затверджує головні напрями зовнішньоеконо- мічної політики; – розглядає, затверджує та змінює структури органів державного регулювання зовнішньоеконо- мічної діяльності; – укладає міжнародні договори; А. Ю. Гатілов 151 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 – затверджує списки товарів, експорт та імпорт яких забороняється; приймає рішення про застосування заходів у відповідь на дискримінаційні та/або недружні дії ін- ших держав, митних союзів або економічних; позбавлення режиму найбільшого сприяння або пільгового спеціального режиму. 2) Кабінет Міністрів України: – вживання заходів до здійснення зовнішньо- економічної політики України; – здійснення координації діяльності мініс- терств, державних комітетів та відомств України по регулюванню зовнішньоекономічної діяльності, координує роботу торговельних представництв Ук- раїни в іноземних державах; – приймає нормативні акти управління з питань зовнішньоекономічної діяльності; – проводить переговори і укладає міжурядові договори України з питань зовнішньоекономічної діяльності; – забезпечує виконання міжнародних договорів України та залучає до їх виконання інші суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності на договірних за- садах; – вносить на розгляд ВРУ пропозиції про сис- тему міністерств, державних комітетів і відомств ор- ганів оперативного державного регулювання зов- нішньоекономічної діяльності; – забезпечує складання платіжного балансу, зведеного валютного плану України; – здійснює заходи щодо забезпечення раціо- нального використання коштів Державного валют- ного фонду України; – забезпечує виконання рішень Ради Безпеки ООН з питань ЗЕД; – приймає рішення про застосування заходів у відповідь на дискримінаційні та/або недружні дії ін- ших держав, митних союзів або економічних угру- повань шляхом запровадження режиму ліцензу- вання. 3) Національний банк України: – проводить регулювання зовнішньоекономіч- ної діяльності в країні шляхом здійснення збері- гання і використання золотовалютного резерву; – представлення інтересів України у відноси- нах з центральними банками інших держав, міжна- родними банками та іншими фінансово-кредитними установами та укладає відповідні міжбанківські угоди; – регулювання курсу національної валюти Ук- раїни до грошових одиниць інших держав; – здійснення обліку і розрахунків по наданих і одержаних державних кредитах і позиках, прова- дить операції з централізованими валютними ресур- сами, які виділяються з Державного валютного фонду України у розпорядження НБУ; – виступає гарантом кредитів, що надаються суб'єктам зовнішньоекономічної діяльності інозем- ними банками, фінансовими та іншими міжнарод- ними організаціями під заставу Державного валют- ного фонду та іншого державного майна України тощо. 4) Центральний орган виконавчої влади з пи- тань економічної політики (Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Ук- раїни (Мінекономрозвитку України)): – забезпечує проведення єдиної зовнішньоеко- номічної політики при здійсненні суб'єктами зов- нішньоекономічної діяльності виходу на зовнішній ринок, координацію їх ЗЕД; – здійснює контроль за додержанням всіма суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності чин- них законів України та умов міжнародних договорів України; – проводить антидемпінгові, антисубсидиційні та спеціальні розслідування. 5) Антимонопольний комітет України здійснює контроль за додержанням суб'єктами зовнішньоеко- номічної діяльності законодавства про захист еконо- мічної конкуренції. 6) Органи доходів і зборів здійснюють митний контроль в Україні згідно з чинними законами Ук- раїни. 7) Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі: – здійснює оперативне державне регулювання ЗЕД в Україні; – приймає рішення про порушення і прове- дення антидемпінгових, антисубсидиційних або спеціальних розслідувань та застосування відпо- відно антидемпінгових, компенсаційних або спе- ціальних заходів; – приймає рішення про застосування заходів у відповідь на дискримінаційні або недружні дії ін- ших держав, митних союзів або економічних угру- повань. Державне регулювання зовнішньоекономічної діяльності здійснюється за допомогою Митного кодексу України, законів України; актів тарифного і нетарифного регулювання; економічних заходів оперативного регулювання (валютно–фінансового, кредитного та іншого), рішень недержавних органів управління економікою та угод, що укладаються між суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності. Зовнішньоекономічна діяльність підприємств за зовнішньо-торговельною та виробничо-інвести- ційною моделями здійснюється на основі зовніш- ньоекономічного договору (контракту), який юри- дично закріплює відносини між партнерами, нада- ючи їм характер обов’язків, виконання яких захи- щено законом; визначає порядок, способи і послі- довність здійснення дій партнерами; передбачає способи забезпечення обов’язків. Забезпечення ефективного механізму здійс- нення зовнішньоекономічної діяльності підприєм- ством є одним з важливих аспектів на шляху наро- щення його конкурентоспроможності. Такий важіль діяльності потребує значних організаційних вкла- день та затрат часу для побудови ефективної сис- А. Ю. Гатілов 152 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 теми організації, управління і контролю. Ця система передбачає необхідність виконання підприємством багатьох важливих функцій, а саме: розробку стра- тегії зовнішньоекономічної діяльності, аналіз зов- нішніх та внутрішніх чинників, що впливають на здійснення зовнішньоекономічної діяльності під- приємством, оцінку ризиків, розробку послідовності дій, моніторинг і контроль, збір інформації, пере- вірку відповідності сучасним вимогам та тенден- ціям тощо. Грамотне управління зовнішньоекономічною діяльністю є запорукою прибутковості підприєм- ства. У практиці управління зовнішньоекономіч- ною діяльністю вітчизняних підприємств викорис- товуються різноманітні підходи до управління (табл. 1). Таблиця 1 Основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства [14; 15] № з/п Підхід Характеристика підходу 1 Системний Представлення зовнішньоекономічної діяльності підприємства як єдиної цілісної системи, що є складової системи "підприємство" 2 Ситуаційний Прийняття рішень щодо зовнішньоекономічної діяльності підприємства відповідно до си- туацій, що склалися в діяльності підприємства, в економці країни, на міжнародному ринку або ринку зарубіжної країни 3 Процесний Управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства розглядається як сукупність взаємопов'язаних і універсальних управлінських процесів 4 Функціональний Управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства розглядається як сукупність функціональних складових (імпорт, експорт, митні операції та ін.), кожна з яких однаково важлива для позитивного результату зовнішньоекономічної діяльності 5 Проектний Управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства розглядається як сукупність послідовно або паралельно виконуваних проектів, які створюються за видом продукції, за бізнес–партнерами тощо 6 Маркетинговий Управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства розглядається з маркетинго- вих позицій і орієнтовано на задоволення запитів зарубіжних бізнес–партнерів 7 Відтворювальний Управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства орієнтовано на постійне оновлення виробництва товару для задоволення потреб ринку з меншими витратами 8 Безпеко-орієнтований Спрямований на досягнення бажаного стану безпеки та ефективної (прибуткової) діяль- ності підприємства за наявності негативного впливу зовнішнього і внутрішнього середо- вищ, що забезпечується прийняттям управлінських рішень суб’єктами управління різних рівнів Якщо підприємство приймає рішення здійсню- вати зовнішньоекономічну діяльність, виходити на міжнародний ринок товарів, робіт, послуг, в процесі виробництва необхідно використовувати передові технології, а в управлінні процесами виробництва і обслуговуванні такої діяльності – сучасні прийоми менеджменту моделювання діяльності підприєм- ства. На підприємстві також має бути вихована ви- сокого рівня корпоративна культура, що орієнту- ється на положення теорії порівняльного менедж- менту (оцінювання та аналіз культурних особливос- тей, ментальність та мовні бар'єри) [16]. Від формування ефективного механізму управ- ління зовнішньоекономічною діяльністю підприєм- ства залежить отримання прибутку, диверсифікація ризиків діяльності виключно на локальних ринках, подальший стратегічний розвиток. Наразі, при фор- муванні механізму управління зовнішньоекономіч- ної діяльності необхідно враховувати ряд факторів впливу та послідовність чинників, пов’язаних з зов- нішньоекономічною діяльністю, що складається з наступних елементів: – визначення зовнішніх і внутрішніх чинників впливу на здійснення зовнішньоекономічної діяль- ності; – розробки стратегічних заходів для здійснення зовнішньоекономічної діяльності; – діагностики потенціалу зовнішньоекономіч- ної діяльності підприємства; – розробка напрямів здійснення зовнішньоеко- номічної діяльності; – оцінка ефективності управління зовнішньо- економічною діяльністю; – за відхиленнями фактичних показників зов- нішньоекономічної діяльності від нормативних, ре- гулювання якості реалізації зовнішньоекономічних напрямів; – прийняття управлінських рішень для нівелю- вання негативних відхилень з метою підвищення ефективності зовнішньоекономічної діяльності [17]. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства є найбільш успішною лише в тому випадку, коли ме- ханізм управління діяльністю буде не тільки добре продуманий, всебічно обґрунтований, але й випли- ватиме з довгострокових цілей. Отже, основне за- вдання механізму управління зовнішньоекономіч- ною діяльністю підприємства полягає у зміцненні і нарощуванні експортного потенціалу, підвищенні конкурентоспроможності його виробничо-госпо- дарської діяльності. Важливим етапом ефективного А. Ю. Гатілов 153 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 використання механізму управління зовнішньоеко- номічною діяльністю підприємства є організаційно- економічна реалізація конкурентної стратегії, що поєднує розробку та виконання тактичних планів функціонування в конкурентному середовищі, які відображають цілі діяльності підприємства в цілому [18]. Для покращення ефективності зовнішньоеко- номічної діяльності дуже важливо, щоб вся система управління працювала як єдиний механізм. Саме тому необхідний перегляд традиційних підходів до управління побудовою інноваційних механізмів си- стем управління, які будуть здатні підтримувати та розвивати конкурентні позиції на міжнародних рин- ках Для досягнення цієї мети доцільна розробка, по- будова та ефективне функціонування організа- ційно–економічного механізму управління зовніш- ньоекономічною діяльністю на рівні підприємств, як одного з конкурентних переваг в умовах міжна- родної конкуренції [19]. Організаційно–економічний механізм є систе- мою методів, способів та прийомів формування та регулювання відносин підприємств з макро- та мік- росередовищем, заснований на принципах інтегро- ваності та синергізму. Виходячи з цього, автором за- пропонована модель організаційно-економічного механізму стратегічного управління зовнішньоеко- номічною діяльністю на рівні підприємства. Організаційно–економічний механізм управ- ління зовнішньо-економічною діяльністю має вклю- чати 8 блоків, взаємозв'язок яких забезпечує здійс- нення ЗЕД, дозволяє підвищити її ефективність, є синергетичним функціонуванням системи управ- ління зовнішньоекономічної діяльності: 1. Блок планування та маркетингу зовнішньо- економічної діяльності реалізує функції маркетингу та аналізу ринків діяльності компанії, планування розміщення і реалізації ресурсу на експорт, плану- вання витрат, пов'язаних із здійсненням зовнішньо- економічної діяльності. 2. Блок управління виробничо–комерційними операціями зовнішньоекономічної діяльності, який забезпечує організацію та проведення зовнішньо- економічних операцій, маючи на увазі процедури від пошуку покупця і укладення контракту до офор- млення та обліку результатів операцій зовнішньо- економічної діяльності. 3. Блок управління соціальними, культурними та економічними відмінностями реалізує функції міжнародного менеджменту при управлінні у ком- панії, що має виробничі, збутові та представницькі структури в зарубіжних країнах. 4. Блок управління логістикою зовнішньоеко- номічних операцій реалізує оптимальне забезпе- чення матеріальними ресурсами і управління запа- сами. 5. Блок управління розрахунками здійснює ор- ганізацію розрахунків між контрагентами у зовніш- ньоекономічній діяльності та формування валютно- фінансових умов зовнішньоекономічних контрак- тів, а також здійснює організацію роботи з банком, забезпечення надходження валютної виручки, забез- печення системи обліку. 6. Блок управління ризиками зовнішньоеконо- мічної діяльності та аналізу зовнішніх і внутрішніх факторів робить аналіз видів ризиків, що виникають при зовнішньоекономічній діяльності, створює сис- тему моніторингу, аналізу та оцінки ризиків, формує політику управління ризиками, виробляє процедури управління ризиками. 7. Блок аналізу фінансово–економічної ефек- тивності операцій, показників зовнішньоекономіч- ної діяльності забезпечує розрахунок, аналіз і моні- торинг фінансово–економічних показників, що ха- рактеризують ефективність зовнішньоекономічної діяльності підприємства. 8. Блок інформаційного та правового забезпе- чення процесу управління зовнішньоекономічною діяльністю виконує функції інформаційного забез- печення системи управління ЗЕД підприємства че- рез створення баз даних по операціях із забезпечен- ням обміну даних між підрозділами і організацію правового забезпечення зовнішньоекономічної дія- льності [20; 21]. Кожен з блоків запропонованого механізму сприяє покращенню позицій підприємства на зов- нішніх ринках, реалізації мети, більшої адаптації до умов зовнішнього середовища, ефективного вико- ристання конкурентних переваг та одержання мак- симального прибутку. Ефективність управління зовнішньоекономіч- ною діяльністю підприємства полягає у відповід- ності запитам споживачів, врахуванні рівня еконо- мічного добробуту населення, ефективності збуто- вої діяльності на зовнішньому ринку. Відповідно, підвищення прибутковості зовнішньоекономічної діяльності підприємства залежить від удоскона- лення механізму управління зовнішньоекономічною діяльністю, забезпечення його своєчасного здійс- нення. Для забезпечення такої діяльності на підпри- ємстві, насамперед, вивчають та аналізують досвід партнерів, конкурентів, стимулюють працівників підприємства в одержанні прибутку від зовнішньо- економічної діяльності, використовуючи при цьому активно рекламні заходи впливу. Обов’язковою умовою прийняття рішення про ведення зовнішньоекономічної діяльності є її ефек- тивність, яка визначається шляхом зіставлення до- сягнутого економічного результату з витратами, яких зазнало підприємство. В умовах інтернаціоналізації бізнесу та неста- більності економічного зростання успішний розви- ток зовнішньоекономічної діяльності підприємства визначається вирішенням завдань точної оцінки ре- зультативності такої діяльності та підвищення її ефективності. Оцінка ефективності управління ЗЕД – це складна категорія, яка поєднує у собі параметри, що А. Ю. Гатілов 154 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 характеризують розвиток внутрішнього та зовніш- нього ринків. Завдяки комплексному підходу до ви- бору показників ефективності зовнішньоекономіч- них операцій, здійснюється об’єктивна оцінка стану діяльності підприємства, обирається правильна стратегія, яка дозволяє підвищити конкурентоспро- можність [22]. Оцінювання результативності зовнішньоеконо- мічної діяльності підприємства повинно проводи- тись за всіма напрямами, кожен з яких оцінює ефек- тивність поставленої мети: 1. Оцінювання ефективності діяльності підпри- ємства з метою забезпечення оптимальної стратегії управління ним. У межах цього напрямку досліджу- ється, насамперед, ефективність використання ре- сурсів підприємства. 2. Оцінювання ефективності зовнішньоеконо- мічної діяльності підприємства з метою визначення його привабливості як потенційного об’єкту інвес- тування. Таке оцінювання може здійснюватися са- мим підприємством або потенційним інвестором. 3. Оцінювання ефективності механізму управ- ління на макрорівні з боку держави [23]. Розглянемо різноманітність методів стратегіч- ного аналізу зовнішньоекономічної діяльності під- приємства, представлених в табл. 2. Таблиця 2 Методи стратегічного аналізу зовнішньоекономічної діяльності підприємства [24-25] № з/п Методичний інстру- ментарій Основні параметри методу Результат використання методу 1 SWOT–аналіз Визначення сильних і слабких сторін під- приємства та його ринкової позиції Визначення сильних та слабких сторін підпри- ємства для визначення можливих напрямів розвитку, в тому числі і ЗЕД 2 АВС–аналіз, XYZ– аналіз Групування об’єктів за ступенем впливу на загальний результат Оптимізація асортиментного портфелю ЗЕД 3 Діловий комплексний аналіз (PIMS–Profit Impactof Market Strategy) Визначення найбільш значущих факторів впливу на прибуток Встановлення кількісних закономірностей впливу факторів виробництва та ринку на дов- гострокову прибутковість в ЗЕД 4 Матриця GE/McKinsey Групування об’єктів за привабливістю ринку товару та відносними перевагами на ринку Оцінка стану конкретного міжнародного ринку товару 5 Матриця І. Ансоффа Аналіз конкурентної позиції через харак- теристики товару та ринку Визначення можливих стратегій розвитку ЗЕД в умовах ринку, що зростає 6 Конкурентні стратегії Ф. Котлера Визначення місця підприємства, залежно від його ролі на цільовому ринку Визначення оптимальної для підприємства стратегічної альтернативи 7 Модель «Три ціннісних кри- терії» Аналіз товару та визначення напрямів по- кращення його характеристик через визна- чення ставлення споживачів Вибір найбільш привабливого для підприєм- ства цільового сегменту зовнішнього ринку 8 Методика стратегіч- ного аналізу витрат (SCA) Формування ланцюга утворення вартості Визначення собівартості товару на зовніш- ньому ринку, встановлення цінової стратегії 9 Аналіз трьох «К» (3 C’sanalysis) Аналіз внутрішнього та зовнішнього сере- довища Визначення взаємодії з майбутніми ринками, переваг конкурентів та потенційних можли- востей підприємства 10 Мережа (ланцюг) цін- ностей (Value Net) Визначення сильних сторін підприємства, що мають значення для ринку Визначення ступеню привабливості ринку для підприємства Досліджувані методи дозволяють здійснити ідентифікацію стратегічного потенціалу підприєм- ства, оцінити стратегічну позицію та привабливість ринку, проаналізувати місію та цілі щодо про- вадження зовнішньоекономічної діяльності підпри- ємства [25]. Важливим етапом управління зовнішньоеконо- мічною діяльністю підприємства є обґрунтування набору показників ефективності функціонування зовнішньоекономічної діяльності (табл. 3). Таблиця 3 Показники ефективності функціонування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві № з/п Показники ефективності функціонування зовнішньоекономічної діяльності 1 2 1 Показники інтегрованості країн до світової системи Експортна квота Імпортна квота Зовнішньоторговельна квота 2 Показники структури зовнішньо-економічних зв’язків Товарна структура Географічна структура Інституціональна структура 3 Показники динаміки зовнішньо-економічних відносин Темпи росту Темпи приросту А. Ю. Гатілов 155 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Закінчення табл. 3 1 2 4 Показники обсягу зовнішньоекономічних зв’язків Обсяг експорту та імпорту Зовнішньоторговельний оборот Генеральна торгівля Обсяги зовнішніх інвестицій Офіційні валютні резерви Реекспорт та реімпорт 5 Показники результативності зовнішньо-економічної ді- яльності Платіжний баланс Експорт на душу населення Імпорт на душу населення Іноземні інвестиції на душу населення Зовнішньоторговельний оборот на душу населення Зовнішній борг країни * Джерело: складено автором на основі [26; 27]. Економічне обґрунтування прийнятих рішень щодо управління зовнішньоекономічною діяль- ністю підприємства здійснюється шляхом розраху- нку різноманітних економічних показників ефек- тивності. Конкретний розрахунок показників ефек- тивності залежить значною мірою від виду зовніш- ньоторговельної операції, її мети, умов та інших особливостей і конкретної угоди у межах зовніш- ньоекономічної діяльності, здійснюваної на підпри- ємстві (табл. 4). Таблиця 4 Економічні показники ефективності зовнішньоекономічної діяльності [1; 6; 21; 27-30] № з/п Група показників Характеристика показників 1 2 3 1 Показники інтегрованості 1.1. Експортна квота – це кількісний показник, який характеризує значимість експорту для економіки в цілому і окремих галузей із тих чи інших видів продукції. У рамках усього національного господарства вона розраховується як співвідношення вартості екс- порту (Е) до вартості валового внутрішнього продукту (ВВП) за відповідний період у від- сотках: Ке = (Е /ВВП) х 100% 1.2. Імпортна квота – це кількісний показник, що характеризує значимість імпорту для економіки країни і окремих галузей із різноманітних видів продукції. У рамках усього національного господарства імпортна квота розраховується як співвідношення вартості імпорту (І) до вартості ВВП: Кі = (І / ВВП) х 100% 1.3. Зовнішньоторговельна квота визначається як співвідношення сукупної вартості екс- порту й імпорту, діленої навпіл, до вартості ВВП у відсотках: Кз = 1/2 (Е+1) ВВП х 100% 2 Показники обсягів 2.1. Обсяг експорту товарів – вивезення товарів із країни 2.2. Обсяг імпорту товарів – ввезення товарів у країну 2.3. Зовнішньоторговельний оборот – сукупний об'єм експорту–імпорту товарів за визна- чений період часу (як правило за рік). Має два виміри: вартісний та фізичний обсяг. Вар- тісний обсяг розраховується за певний період часу в поточних цінах відповідних років із використанням поточних валютних курсів. Фізичний обсяг розраховується у фіксованих цінах і дає змогу робити зіставлення і визначати реальну динаміку зовнішньої торгівлі 2.4. Генеральна торгівля – вартість зовнішньоторговельного обороту та вартість транзит- них товарів 2.5. Спеціальна торгівля – чистий зовнішньоторговельний оборот, тобто продукція, заве- зена в країну або вивезена з неї 2.6. Реекспорт – вивезення раніше завезеного товару 2.7. Реімпорт – вивезення раніше вивезених товарів 2.8. Офіційні валютні резерви – перебувають у розпорядженні центрального банку країни і використовуються для регулювання незбалансованості платіжного балансу по поточних операціях та руху капіталу 3 Показники структури зовнішньоекономіч- них зв'язків 3.1. Товарна структура - показники розподілу експорту й імпорту за основними товар- ними позиціями. Даний показник дозволяє виявити ступінь розвитку економіки країни. Так, якщо в товарному експорті країни домінують готові вироби, то функціонування еко- номічної системи вважається ефективним або країна на інтенсивному шляху розвитку. Якщо ж переважає сировина чи напівфабрикати, то фактично країна йде екстенсивним шляхом розвитку, тобто живе за рахунок майбутніх поколінь, використовуючи природні надра. 3.2. Географічна структура - розподіл зовнішньоекономічних операцій за групами країн та регіонами. Даний показник не тільки характеризує ступінь розвитку зовнішньоеконо- мічних відносин держави з іншими країнами світу, а й показує певну залежність держави від взаємовідносин з тією чи іншою країною А. Ю. Гатілов 156 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Закінчення табл. 4 1 2 3 3.3. Інституціональна структура – це розподіл зовнішньоекономічних зв'язків за суб'єк- тами та методами товарного обміну. Досить характерний показник для визначення ефек- тивності умов функціонування зовнішньоекономічного комплексу країни. Так, збіль- шення частки товарообмінних операцій чи угод про застосування давальницьких схем показує рівень тінізації економічних взаємовідносин у даній сфері діяльності 4 Показники динаміки зовнішньоекономіч- них відносин: 4.1. Темпи росту: 4.1.1.Темпи росту експорту: Тре = (Езв.р / Еб.р) х 100%, де Тре – темпи росту експорту; Езв.р – обсяг експорту в звітному році; Еб.р – обсяг експорту в базисному році. 4.1.2. Темпи росту імпорту: Трі = Ізв.р Іб.р х 100%, де Трі – темпи росту імпорту; Ізв.р – обсяг імпорту у звітному році; Іб.р – обсяг імпорту в базисному році. 4.1.3. Темпи росту зовнішньоторговельного обороту: Тр. зт. об = (ЗТОзв.р / ЗТОб.р) х 100%, де Тр зт.об – темпи росту зовнішньо-торговельного обороту; ЗТОз.вр – обсяг зовнішньо-торговельного обороту в звітному році; ЗТОб.р – обсяг зовнішньо-торговельного обороту в базисному році 4.2. Темпи приросту: темпи приросту експорту, темпи приросту імпорту, темпи приросту зовнішньоторговельного обороту [30] 5 Показники результативності 5.1. Платіжний баланс країни 5.2. Торговельний баланс 5.3. Баланс послуг і некомерційних платежів 5.4. Поточний платіжний баланс 5.5. Баланс руху капіталів 5.6. Офіційні валютні резерви країни Аналіз оцінки ефективності зовнішньоеконо- мічної діяльності підприємства дозволяє раціональ- но обґрунтувати найоптимальніші пропозиції щодо реалізації товару, уникнути можливості збитків че- рез недостатнє аргументування економічної ефек- тивності зовнішньоекономічних операцій, обсягу реалізації продукції, її асортименту чи ціни через зміну валютних курсів. Найголовнішим критерієм, що характеризує ефективність ЗЕД підприємства є прибуток від збуту продукції при можливих мінімальних затратах з боку підприємства, тому аналіз ЗЕД дозволяє нау- ково обґрунтувати плани, управлінські рішення та проконтролювати їх виконання, а також оцінити до- сягнуті результати діяльності підприємства. Таким чином, показники ефективності ЗЕД під- приємства та їх аналіз дозволяють виявити доціль- ність та вигідність зовнішньоекономічних операцій та розробити заходи щодо вдосконалення основ- них підходів до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства. Висновки. Завдяки комплексному підходу до вибору показників ефективності зовнішньоеконо- мічних операцій здійснюється об’єктивна оцінка стану діяльності підприємства, формується пра- вильна стратегія щодо управління зовнішньоеконо- мічною діяльністю, яка дозволяє підвищити конку- рентоспроможність підприємства в складних геопо- літичних умовах сьогодення. Література 1. Зовнішньоекономічна діяльність підприємств: [підручник для вузів] / [І. В. Багрова, Н. І. Редіна, В. Є. Власюк, О. О. Гетьман]; за ред. д.е.н., проф. І. В. Багрової. Київ: Центр навчальної літератури, 2004. 580 с. 2. Балабанов И. Т. Основы финансового менеджмента: учеб. пособ. М.: Финансы и статистика, 2000. 528 с. 3. Васюренко В. О. Міжнародна економіка [Текст]: конспект лекцій / Харк. нац. екон. ун-т. Харків: Вид. ХНЕУ, 2011. 86 с. 4. Михайлова Л. І. Міжнародні економічні відносини країни та зовнішньоекономічні орієнтири вітчизняних підприємств. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія : Економіка і менеджмент. 2017. Вип. 4. С. 3- 9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsna_ekon_2017_4_2. 5. Дідківський М. І. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства [Текст]: навч. посібник. Київ: Знання, 2006. 462 с. 6. Про зовнішньоекономічну діяльність: Закон України від 16.04.1991 р. № 959-XII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/959-12. 7. Про захист іноземних інвестицій в Україні: .Закон України від 10 вересня 1991 року № 1540а-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1540а-12#Text. 8. Про міжнародні договори України: Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1906-15#Text. 9. Про міжнародний комерційний арбітраж: Закон України від 24 лютого 1994 року № 4002-XII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4002-12. А. Ю. Гатілов 157 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 10. Про режим іноземного інвестування: Закон України від 19 березня 1996 року № 93/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/93/96-вр. 11. Про іноземні івестиції: Закон України від 13 березня 1992 року № 2198-XII. URL: https://za- kon.rada.gov.ua/laws/show/2198-12#Text. 12. Про усунення дискримінації в оподаткуванні суб'єктів підприємницької діяльності, створених з використанням майна та коштів вітчизняного походження: Закон України від 17 лютого 2000 року № 1457-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1457-14#Text. 13. Про підприємництво: Закон України від 7 лютого 1991 року № 698-XII. URL: https://ips.ligazakon.net/document/view/t069800?an=1&ed=2000_06_08. 14. Ганін В. І., Борох С. В. Стратегічні аспекти управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства. Економіч- ний аналіз. 2018. Вип. 3. С. 162–169. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2018.03.162. 15. Гобела В. В. Управління зовнішньоекономічною діяльністю: навч. посібник. Львів: ДУВС, 2021. 244 с. 16. Бойко Д. О. Фактори, які впливають на процес прийняття та реалізацію рішень у сфері зовнішньоекономічної діяль- ності підприємства. Вісник студентського наукового товариства «ВАТРА» Вінницького торговельно– економічного інсти- туту ДТЕУ. 2022. Вип. 143. С. 54–62. 17. Дергачова Г. М., Огінський О. С., Щемур В. Ю. Роль управлінських факторів в концепції стратегії диверсифікації зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Науковий погляд: економіка та управління. 2022. Вип. 4. С. 54–62. 18. Дзеніс О. О. Формування стратегії управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства. Конкурентоспро- можність та інновації: проблеми науки та практики: матеріали XVІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет- конференції (25 листо- пада 2022 року). Харків, 2022. С. 756–760. 19. Клепікова С. В., Другова О. С., Яцина М. Г. Особливості управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємств. Економіка. Фінанси. Право. 2021. Вип. 11. С. 18–22. DOI: https://doi.org/10.37634/efp.2021.11.3. 20. Кривда О. В., Кириченко С. О., Дубенець В. П. Концептуальні засади стратегічного управління зовнішньоекономіч- ною діяльністю підприємства. Ефективна економіка. 2019. Вип. 5. С. 81–85. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.5.31. 21. Павлов О. І., Самофатова В. А., Кулаковська Т. А. Зовнішньоекономічна діяльність України в системі глобальних конкурентних відносин: монографія. Одеса: Астропринт, 2019. 512 с. 22. Семенова Т. В. Методичні підходи щодо оцінки ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Су- часні тенденції розвитку фінансових та інноваційно–інвестиційних процесів в Україні: матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф (12 березня 2021 року). Вінниця, 2021. С. 643–645. 23. Небава М. І., Ратушняк О. Г. Менеджмент організацій і адміністрування. Частина 2: навчальний посібник. Вінниця: ВНТУ, 2012. 108 с. 24. Дибач І. Л., Туманян Е. А. Аналіз методів оцінки міжнародної конкурентоспроможності підприємств. Science, Theory and Ways to Improve Methods: Proceedings of the XVII International Scientific and Practical Conference. London: Great Britain, 2023. Р. 61-63. 25. Федотова Ю. В., Ольховська Н. С., Федотова Ю. В., Ольховська Н. С. Методи оцінювання ефективності зовнішньо- економічної діяльності підприємства. Вісник ХНУМГ ім. О.М. Бекетова. 2022. Вип. 12. С. 5–7. 26. Гринько П. О. Формування системи показників діагностики ефективності експортно–імпортної діяльності підприєм- ства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Вип. 20. С. 122–125. 27. Концеба С. М., Ліщук Р. І. Використання методів Data Mining для прогнозування показників зовнішньоекономічної діяльності. Вісник ХНТУ. Серія: Інформаційні технології. 2022. Вип. 4 (83). С. 56–61. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078- 4481.2022.4.7. 28. Мельник О. Г., Передало Х. С., Горошко Ю. В. Оцінювання результативності управління зовнішньоекономічною діяльністю на основі цільових показників. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми ро- звитку. 2021. Вип. 2 (6). С. 72–81. DOI: https://doi.org/10.23939/smeu2021.02.072. 29. Мінеєв С. В. Основні показники економічної ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Актуальні проблеми розвитку українського суспільства. 2019. Вип. 1. С. 107–111. DOI: doi.org/10.20998/2227-6890.2019.01.19. 30. Гринько П. О. Формування системи показників діагностики ефективності експортно–імпортної діяльності підприєм- ства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Вип. 20. С. 122–125. References 1. Bahrova, I. V., Redina, N. I., Vlasiuk, V. Ie., Hetman, O. O. (2004). Zovnishnoekonomichna diialnist pidpryiemstv [Foreign economic activity of enterprises]. Kyiv, Center for Educational Literature. 580 p. [in Ukrainian]. 2. Balabanov, I. T. (2000). Osnovyi finansovogo menedjmenta [Fundamentals of financial management]. Мoscow, Finance and statistics. 528 p. [in Russian]. 3. Vasiurenko, V. O. (2011). Mizhnarodna ekonomika [International economics: lecture notes]. Kharkiv, Kharkiv National Economic University. 86 p. [in Ukrainian]. 4. Mykhailova, L. I. (2017). Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny krainy ta zovnishnoekonomichni oriientyry vitchyznianykh pidpryiemstv [International economic relations of the country and foreign economic orientations of domestic enterprises. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriia : Ekonomika i menedzhment – Bulletin of the Sumy National Agrarian University. Series: Economics and Management, Issue 4, рр. 3-9. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsna_ekon_2017_4_2 [in Ukrainian]. 5. Didkivskyi, M. I. (2006). Zovnishnoekonomichna diialnist pidpryiemstva [Foreign economic activity of the enterprise]. Kyiv, Znannia. 462 p. [in Ukrainian]. 6. Pro zovnishnoekonomichnu diialnist: Zakon Ukrainy vid 16.04.1991 r. № 959-XII [On foreign economic activity: Law of Ukraine No. 959-XII of April 16, 1991]. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/959-12 [in Ukrainian]. 7. Pro zakhyst inozemnykh investytsii v Ukraini: .Zakon Ukrainy vid 10 veresnia 1991 roku № 1540a-XII [On the protection of foreign investments in Ukraine: Law of Ukraine dated September 10, 1991 No. 1540a-XII]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1540а-12#Text [in Ukrainian]. А. Ю. Гатілов 158 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 8. Pro mizhnarodni dohovory Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 29 chervnia 2004 roku № 1906-IV [On international treaties of Ukraine: Law of Ukraine No. 1906-IV of June 29, 2004]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1906-15#Text [in Ukrainian]. 9. Pro mizhnarodnyi komertsiinyi arbitrazh: Zakon Ukrainy vid 24 liutoho 1994 roku № 4002-XII [On International Commercial Arbitration: Law of Ukraine of February 24, 1994 No. 4002-XII]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4002-12 [in Ukrainian]. 10. Pro rezhym inozemnoho investuvannia: Zakon Ukrainy vid 19 bereznia 1996 roku № 93/96-VR [On the foreign investment regime: Law of Ukraine No. 93/96-VR of March 19, 1996]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/93/96-вр [in Ukrain- ian]. 11. Pro inozemni ivestytsii: Zakon Ukrainy vid 13 bereznia 1992 roku № 2198-XII [On foreign investments: Law of Ukraine of March 13, 1992 No. 2198-XII]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2198-12#Text [in Ukrainian]. 12. Pro usunennia dyskryminatsii v opodatkuvanni subiektiv pidpryiemnytskoi diialnosti, stvorenykh z vykorystanniam maina ta koshtiv vitchyznianoho pokhodzhennia: Zakon Ukrainy vid 17 liutoho 2000 roku № 1457-III [On the Elimination of Discrimination in Taxation of Business Entities Created Using Property and Funds of Domestic Origin: Law of Ukraine of February 17, 2000 No. 1457-III]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1457-14#Text [in Ukrainian]. 13. Pro pidpryiemnytstvo: Zakon Ukrainy vid 7 liutoho 1991 roku № 698-XII [On Entrepreneurship: Law of Ukraine of February 7, 1991 No. 698-XII]. Retrieved from https://ips.ligazakon.net/document/view/t069800?an=1&ed=2000_06_08 [in Ukrainian]. 14. Hanin, V.I., Borokh, S.V. (2018). Stratehichni aspekty upravlinnia zovnishnoekonomichnoiu diialnistiu pidpryiemstva [Stra- tegic Aspects of Managing Foreign Economic Activity of an Enterprise]. Ekonomichnyi analiz – Economic Analysis, Issue 3, рр. 162– 169. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2018.03.162 [in Ukrainian]. 15. Hobela, V. V. (2021). Upravlinnia zovnishnoekonomichnoiu diialnistiu [Managing Foreign Economic Activity]. Lviv, State Department of Internal Affairs. 244 p. [in Ukrainian]. 16. Boiko, D. O. (2022). Faktory, yaki vplyvaiut na protses pryiniattia ta realizatsiiu rishen u sferi zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstva [Factors that influence the process of making and implementing decisions in the field of foreign economic activity of an enterprise]. Visnyk studentskoho naukovoho tovarystva «VATRA» Vinnytskoho torhovelno– ekonomichnoho instytutu DTEU – Bulletin of the Student Scientific Society "VATRA" of the Vinnytsia Trade and Economic Institute of DTEU, Issue 143, рр. 54– 62 [in Ukrainian]. 17. Derhachova, H. M., Ohinskyi, O. S., Shchemur, V. Iu. (2022). Rol upravlinskykh faktoriv v kontseptsii stratehii dyversyfikatsii zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstva [The role of management factors in the concept of a strategy for diversifying the enterprise's foreign economic activity]. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia – Scientific view: economics and management, Issue 4, рр. 54–62 [in Ukrainian]. 18. Dzenis, O. O. (2022). Formuvannia stratehii upravlinnia zovnishnoekonomichnoiu diialnistiu pidpryiemstva [Formation of a strategy for managing the enterprise's foreign economic activity. Konkurentospromozhnist ta innovatsii: problemy nauky ta praktyky [Competitiveness and innovation: problems of science and practice]: Proceedings of the XVII International Scientific and Practical Internet Conference. (рр. 756–760). Kharkiv [in Ukrainian]. 19. Klepikova, S. V., Druhova, O. S., Yatsyna, M. H. (2021). Osoblyvosti upravlinnia zovnishnoekonomichnoiu diialnistiu pidpryiemstv [Peculiarities of management of foreign economic activity of enterprises]. Ekonomika. Finansy. Pravo – Economics. Finance. Law, Issue 11, рр 18–22. DOI: https://doi.org/10.37634/efp.2021.11.3 [in Ukrainian]. 20. Kryvda, O. V., Kyrychenko, S. O., Dubenets, V. P. (2019). Kontseptualni zasady stratehichnoho upravlinnia zovnishnoekonomichnoiu diialnistiu pidpryiemstva [Conceptual principles of strategic management of foreign economic activity of an enterprise]. Efektyvna ekonomika, Issue 5, рр. 81–85. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.5.31 [in Ukrainian]. 21. Pavlov, O. I., Samofatova, V. A., Kulakovska, T. A. (2019). Zovnishnoekonomichna diialnist Ukrainy v systemi hlobalnykh konkurentnykh vidnosyn [Foreign economic activity of Ukraine in the system of global competitive relations]. Odesa, Astroprint. 512 p. [in Ukrainian]. 22. Semenova, T. V. (2021). Metodychni pidkhody shchodo otsinky efektyvnosti zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstva [Methodological approaches to assessing the effectiveness of foreign economic activity of an enterprise]. Suchasni tendentsii rozvytku finansovykh ta innovatsiino–investytsiinykh protsesiv v Ukraini [Current trends in the development of financial and innovation-investment processes in Ukraine]: Proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference. (рр. 643–645). Vinnytsia [in Ukrainian]. 23. Nebava, M. I. (2012). Menedzhment orhanizatsii i administruvannia. Chastyna 2 [Management of organizations and administration. Part 2]. Vinnytsia, VNTU. 108 p. [in Ukrainian]. 24. Dybach, I. L., Tumanian, E. A. (2023). Analiz metodiv otsinky mizhnarodnoi konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Analysis of methods for assessing the international competitiveness of enterprises. Science, Theory and Ways to Improve Methods: Proceedings of the XVII International Scientific and Practical Conference. (рр. 61-63). London, Great Britain [in Ukrainian]. 25. Fedotova, Yu. V., Olkhovska, N. S. (2022). Metody otsiniuvannia efektyvnosti zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstva [Methods for assessing the effectiveness of the enterprise's foreign economic activity]. Visnyk KhNUMH im. O. M. Beketova – Bulletin of KhNUMG named after O. M. Beketov, Issue 12, рр. 5–7 [in Ukrainian]. 26. Hrynko, P. O. (2018). Formuvannia systemy pokaznykiv diahnostyky efektyvnosti eksportno–importnoi diialnosti pidpryiemstva [Formation of a system of indicators for diagnosing the efficiency of export-import activities of an enterprise]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu – Scientific Bulletin of Uzhgorod National University. Issue 20, рр. 122–125 [in Ukrainian]. 27. Kontseba, S. M., Lishchuk, R. I. (2022). Vykorystannia metodiv Data Mining dlia prohnozuvannia pokaznykiv zovnishnoekonomichnoi diialnosti [Using Data Mining methods to predict indicators of foreign economic activity]. Visnyk KhNTU. Seriia: Informatsiini tekhnolohii – Bulletin of KhNTU. Series: Information technologies, Issue 4 (83), рр. 56–61. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.4.7 [in Ukrainian]. 28. Melnyk, O. H., Peredalo, Kh. S., Horoshko, Yu. V. (2021). Otsiniuvannia rezultatyvnosti upravlinnia zovnishnoekonomichnoiu diialnistiu na osnovi tsilovykh pokaznykiv [Assessment of the effectiveness of foreign economic activity management based on target indicators]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku – А. Ю. Гатілов 159 Економічний вісник Донбасу № 3 (77), 2024 Management and Entrepreneurship in Ukraine: Stages of Formation and Development Problems, Issue 2 (6), рр. 72–81. DOI: https://doi.org/10.23939/smeu2021.02.072 [in Ukrainian]. 29. Mineiev, S. V. (2019). Osnovni pokaznyky ekonomichnoi efektyvnosti zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstv [Main indicators of economic efficiency of foreign economic activity of enterprises]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI». Seriia: Aktualni problemy rozvytku ukrainskoho suspilstva – Bulletin of the National Technical University "KhPI". Series: Current problems of development of Ukrainian society, Issue 1, рр. 107–111. DOI: doi.org/10.20998/2227-6890.2019.01.19 [in Ukrainian]. 30. Hrynko, P. O. (2018). Formuvannia systemy pokaznykiv diahnostyky efektyvnosti eksportno–importnoi diialnosti pidpryiemstva [Formation of a system of indicators for diagnosing the efficiency of export-import activity of an enterprise]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University, Issue 20, рр. 122–125 [in Ukrainian]. Гатілов А. Ю. Основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства В статті досліджені теоретичні та прикладні аспекти підвищення ефективності управління зовнішньоекономічною дія- льністю (ЗЕД) підприємств в сучасних геополітичних умовах. Розкриті види та механізм державного регулювання ЗЕД, основні підходи до управління зовнішньоекономічною діяль- ністю підприємства (системний, ситуаційний, процесний, функціональний, проектний, маркетинговий, відтворювальний, без- пеко-орієнтований), запропонована модель організаційно–економічного механізму стратегічного управління зовнішньо- економічною діяльністю на рівні підприємства, яка включає 8 блоків. Розглянуті методи стратегічного аналізу зовнішньоекономічної діяльності підприємства та доведено, що економічне обґрунтування прийнятих рішень щодо ефективного управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства здійсню- ється шляхом розрахунку економічних показників ефективності. Ключові слова: зовнішньоекономічна діяльність, управління, регулювання, методи стратегічного аналізу, економічні по- казники ефективності. Gatilov A. Basic Approaches to Managing the Foreign Economic Activity of an Enterprise The article explores theoretical and applied aspects of increasing the efficiency of managing the foreign economic activity (FEA) of enterprises in modern geopolitical conditions. The types and mechanism of state regulation of FEA are disclosed, the main approaches to managing the foreign economic activity of an enterprise (systemic, situational, process, functional, project, marketing, reproducible, security-oriented) are developed, a model of the organizational and economic mechanism of strategic management of foreign economic activity at the enterprise level is proposed, which includes 8 blocks. Methods of strategic analysis of the enterprise's foreign economic activity are considered and it is proven that the economic justification of decisions made regarding the effective management of the enterprise's foreign economic activity is carried out by cal- culating economic efficiency indicators. Keywords: foreign economic activity, management, regulation, methods of strategic analysis, economic performance indicators. Стаття надійшла до редакції 03.09.2024