2025-02-21T09:39:44-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: Query fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201541%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T09:39:44-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: => GET http://localhost:8983/solr/biblio/select?fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201541%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T09:39:44-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: <= 200 OK
2025-02-21T09:39:44-05:00 DEBUG: Deserialized SOLR response
Передбачення статі дитини
There are a lot of acts that the Serbians used to predict the sex of a child during pregnancy. The most frequent signs of the practice of sorcery are found in monitoring the changes in the external image and behavior of a pregnant woman. The rules for decoding these signs are based on the mythical-m...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Ukrainian |
Published: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2012
|
Series: | Народна творчість та етнологія |
Subjects: | |
Online Access: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201541 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
irk-123456789-201541 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-2015412025-01-22T17:52:11Z Передбачення статі дитини Треб’єшанин, Ж. Фольклорний ентитет культури There are a lot of acts that the Serbians used to predict the sex of a child during pregnancy. The most frequent signs of the practice of sorcery are found in monitoring the changes in the external image and behavior of a pregnant woman. The rules for decoding these signs are based on the mythical-magic logic and the cultural tradition. Objects and parts of a body used to guess child sex, have the meaning of male/female symbols. Male symbols are: arms, knives, nose, etc; and female symbols are: scissors, mouth, etc. Attributes employed in the practice of sorcery of child sex are connected with opposition male/female. Males are: right up – vertical – long – pointy etc.; and females are: left–down–lay–round et. Постоји обиље поступака чији је циљ да се још у току трудноће одреди пол детета. Најчешће су то знакови прорицања засновани на посматрању спољашњег изгледа трудне жене. Правила декодирања ових знакова су основана на митско-магијско логици и културној традицији. Објекти и делови тела који се користе при прорицању пола детета имају значење мушких/женских симбола. Мушки симболи су: оружје, нож, нос, а женски су: маказе, уста и сл. Атрибути примењивани у гатању о полу детеета су повезани са опозицијом мушко/женско. Мушки су: десно – горе – усправно – дугачко – оштро, женски су лево – доле –положено – округло итд. 2012 Article Передбачення статі дитини / Ж. Треб’єшанин // Народна творчість та етнологія. — 2012. — № 2. — C. 75-77. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. 0130-6936 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201541 398.3 uk Народна творчість та етнологія Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Фольклорний ентитет культури Фольклорний ентитет культури |
spellingShingle |
Фольклорний ентитет культури Фольклорний ентитет культури Треб’єшанин, Ж. Передбачення статі дитини Народна творчість та етнологія |
description |
There are a lot of acts that the Serbians used to predict the sex of a child during pregnancy. The most frequent signs of the practice of sorcery are found in monitoring the changes in the external image and behavior of a pregnant woman. The rules for decoding these signs are based on the mythical-magic logic and the cultural tradition. Objects and parts of a body used to guess child sex, have the meaning of male/female symbols. Male symbols are: arms, knives, nose, etc; and female symbols are: scissors, mouth, etc. Attributes employed in the practice of sorcery of child sex are connected with opposition male/female. Males are: right up – vertical – long – pointy etc.; and females are: left–down–lay–round et. |
format |
Article |
author |
Треб’єшанин, Ж. |
author_facet |
Треб’єшанин, Ж. |
author_sort |
Треб’єшанин, Ж. |
title |
Передбачення статі дитини |
title_short |
Передбачення статі дитини |
title_full |
Передбачення статі дитини |
title_fullStr |
Передбачення статі дитини |
title_full_unstemmed |
Передбачення статі дитини |
title_sort |
передбачення статі дитини |
publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
publishDate |
2012 |
topic_facet |
Фольклорний ентитет культури |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201541 |
citation_txt |
Передбачення статі дитини / Ж. Треб’єшанин // Народна творчість та етнологія. — 2012. — № 2. — C. 75-77. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. |
series |
Народна творчість та етнологія |
work_keys_str_mv |
AT trebêšaninž peredbačennâstatíditini |
first_indexed |
2025-02-09T04:34:22Z |
last_indexed |
2025-02-09T04:34:22Z |
_version_ |
1823553002689003520 |
fulltext |
ISSN 01306936 / Народна творчість та етнологія / №2 2012
Усі люди намагаються передбачити, що їх чекає в
майбутньому. Чоловік хоче знати, чи врожайним буде
рік, дівчина – чи вийде заміж, старий – як близько його
смерть і т. д.
У сербському суспільстві існує безліч різних спосо-
бів, метою яких є передбачити ще під час вагітності,
хто народиться – дівчинка чи хлопчик. Зрозуміло, що
ознаки, на основі яких прогнозується стать дитини,
найчастіше стосуються певних змін у зовнішньому
вигляді жінки. Правила дешифрування прикмет, за
якими визначають стать ще не народженої дитини,
хоча й можуть здаватися довільними, загадковими й
дивними, насправді є строго детермінованими й засно-
ваними на міцній міфічно-магічній логіці. А саме, і
приклади це найкраще засвідчують, через різноманітні
правила тлумачення «незрозумілих» ознак відкрива-
ються певні основні опозиції: лівий–правий, округлий–
загострений, внизу–вгорі, які символічно пов’язані з
жіночим і чоловічим началом.
Якщо у вагітної округлий живіт, народиться дівчин-
ка, якщо ж опуклий і посередині загострений, тоді на
світ з’явиться хлопчик, вірять у Болевачкому районі.
Якщо дитина в лоні частіше й сильніше ворушиться з
правого боку – буде хлопчик, якщо ж слабше й рідше з
лівого боку – дівчинка 1. Більша верхня губа у вагітної
свідчить про народження хлопчика, нижня – дівчин-
ки 2. У Чорногорії вірять, «якщо вагітна жінка втрачає
на вроді, народить хлопчика». А в Болевці кажуть: коли
у вагітної рябе обличчя, народиться хлопчик, якщо ні –
дівчинка 3. Проте подекуди вважають, що жінка, яка
«спала» на лиці, носить дівчинку – це вона забрала в
матері вроду 4. Якщо в жінки перед пологами болить
поперек, найвірогідніше, народиться хлопчик, живіт –
дівчинка. Якщо у вагітної набрякають ноги, а брови та
вії опадають, тоді народиться дівчинка 5.
Для передбачення статі майбутньої дитини дуже важ-
ливо, коли й де вона вперше заворушилася в животі,
тобто та мить, коли це відчула вагітна. Якщо жінка від-
чує, що перший раз дитина «затанцює» з правого боку,
народиться хлопчик, якщо з лівого – дівчинка. У Хомолі
вірять: якщо вагітна відчує дитину в середу, п’ятницю,
суботу чи неділю, буде дівчинка, якщо ж у понеділок,
вівторок чи четвер – хлопчик. Вагітна вперше відчує
дитину вдома – буде хлопчик, поза домом – дівчинка.
Якщо дитина вперше поворухнеться в животі на четвер-
тому місяці, вірять, що народиться дівчинка, а якщо це
станеться на п’ятому місяці, то, імовірно, буде хлопчик 6.
Крім зовнішнього вигляду, для передбачення статі
дитини важливою є й поведінка вагітної. Якщо їй важко
вставати, буде дівчинка, коли ж піднімається легко, без
підтримки, – хлопчик, вірять у Поповці. Якщо вагітна до
роботи неохоча, повільна, народиться дівчинка, якщо
беручка буде хлопчик, вважають у Хомольському районі.
У Плевській долині вірять: коли вагітна зазвичай спить
на правому боці, народиться хлопчик, якщо на лівому –
дівчинка. І навіть за тим, які сни вона бачить, можна
з’ясувати стать дитини в лоні матері 7. Якщо вагітній
сниться зброя, їй провіщають народження сина 8.
Під час вагітності в жінки змінюються смакові від-
чуття, і навіть це, за віруваннями, є ознакою статі дити-
ни. У Чорногорії, де вважається, що коли вагітна жінка
спротивила молоко, то з’явиться син, вагітні кажуть:
«Мені молоко противне, наче це отрута» 9.
За тим, як довго вагітна носить дитину в утробі, також
можна вгадати, народиться хлопчик чи дівчинка. Люди в
Герцеговині, Чорногорії, Кордуні та інших місцевостях
вірять, що дівчатка народжуються раніше, до настання
терміну, у той час як хлопчики переношуються.
Як зазначалося, стать дитини передвіщають за пев-
ними ознаками, що з’являються самі по собі, спонтан-
Передбачення статі дитини
Zharko Trebieshanyn. Practice of Sorcery about Sex of a Child. There are a lot of acts which the Serbians used to
predict the sex of a child during pregnancy. The most frequent signs for the practice of the sorcery are founded in monitor-
ing the changes in the external image and behavior of a pregnant woman. The rules for decoding of these signs are based
on the mythical-magic logic and the cultural tradition. Objects and parts of a body used to guess of child sex, have the
meaning of male/female symbols. Male symbols are: arms, knife, nose etc; and female symbols are: scissors, mouth etc.
Attributes employed into the practice of sorcery of child sex are connected with opposition male/female. Male are: right-
up – vertical – long – pointy etc.; and female are: left–down–lay–round etc.
Key words: sex of a child, sign visions, pregnant women, cultural tradition.
Жарко Требјешанин. Гатање о полу детета. Постоји обиље поступака чији је циљ да се још у току трудноће
одреди пол детета. Најчешће су то знакови прорицања засновани на посматрању спољашњег изгледа трудне жене.
Правила декодирања ових знакова су основана на митско-магијско логици и културној традицији. Објекти и
делови тела који се користе при прорицању пола детета имају значење мушких/женских симбола. Мушки симболи
су: оружје, нож, нос, а женски су: маказе, уста и сл. Атрибути примењивани у гатању о полу детеета су повезани са
опозицијом мушко/женско. Мушки су: десно – горе – усправно – дугачко – оштро, женски су лево – доле –
положено – округло итд.
Кључне речи: пол детета, знакови прорицања, трудне жене, културнa традицијa.
Жарко Треб’єшанин
УДК 398.3
http://www.etnolog.org.ua
ІМ
ФЕ
ISSN 01306936 / Народна творчість та етнологія / №2 2012
76 77
ISSN 01306936 / Народна творчість та етнологія / №2 2012
Жарко Треб’єшанин. Передбачення статі дитиниФольклорний ентитет культури
но, але з метою віщування можна навмисно створити
ситуацію, яка стане своєрідним випробуванням. Це
означає, що допитливі вагітні або ж хтось з їхніх близь-
ких з метою розпізнавання статі ще не народженої
дитини проводять певні обряди, результат яких може
вказувати на хлопчика або дівчинку. Ось один з таких
обрядів, записаних Миличевичем: «Якщо вона (вагіт-
на) хоче дізнатися, носить хлопчика чи дівчинку, тоді
знаходить у саду дві довгі й однакові травинки, призна-
чає одну за хлопчика, а іншу за дівчинку, а потім під
корінь обидві відщипає. Коли наступного дня прихо-
дить, то яка виросте більшою – чоловіча чи жіноча –
такої статі й буде дитина» 10. У Косово вагітні просову-
ють яйце крізь сорочку й дивляться, як воно впаде на
землю: якщо на гострий край народиться хлопчик, а
якщо ні – дівчинка 11.
«Тестування» статі дитини подекуди відбувається ще
під час весілля. Наприклад, у Джевджелійській Казі, коли
свекор, танцюючи коло, входить у дім, той, хто б’є в
бубон, підкидає палицю й каже: «Серік вінчання – нарік
хрещення!» Якщо палиця падає «насторч» (вертикаль-
но), народиться хлопчик, якщо ж упаде горизонтально,
буде дівчинка 12. Коли хтось запитає, якої статі дитину
носить вагітна жінка в животі, і вона почервоніє, значить
дів чинку, якщо ж ні – хлопчика 13. У Чорногорії також
кидають риб’ячий міхур у вогонь: якщо він трісне, вва-
жають, що буде хлопчик, а якщо ні – дівчинка 14. У тому
ж краї вагітна собі ворожить, виливаючи розплавлене
олово на тарілку: якщо воно розіллється вздовж (у вигля-
ді змії) – буде хлопчик, ушир – народиться дівчинка 15.
Дуже часто на стать дитини ворожать так: «Коли
вагітна жінка вийде з кімнати на вулицю, хтось із
домашніх кине на лаву або ліжко під покривало або
килим з одного боку ніж, а з другого – ножиці, але так,
щоб вагітна про це не знала. Потім покличе її і попро-
сить сісти. Якщо вагітна жінка сяде на ніж, тоді за
повір’ям народиться хлопчик; якщо сяде на ножиці –
дівчинка». Тут також проводять і такий обряд: «Прийде
сусідка до вагітної жінки й непомітно кине їй трохи
солі на голову і спостерігає, за що схопиться вагітна – за
рота чи за носа. Якщо спершу схопиться за рота, наро-
диться дівчинка, якщо візьметься за носа – хлопчик» 16.
У Крушевацькому краї чоловік підсипає трохи солі
дружині під подушку, а вранці стежить, яке ім’я пер-
шим назве: якщо чоловіче, народить сина, якщо
жіноче – дочку. Крім вагітної та її чоловіка, у цьому
ворожінні значна роль належить і комусь із їхніх
дітей. Так, спостерігають, що дитя спершу скаже:
якщо мама, то отримає сестру, тато – брата.
У Чорногорії, «коли жінка вагітна, потрібно спитати
в дитини, хто народиться, як відповість, так, імовір-
но, і станеться». У Джевджелійській Казі дитині кла-
дуть у зуби прутик (який випадає, коли жінка дотче
полотно) і кажуть, щоб вона із заплющеними очима
вийшла надвір. Якщо, відкривши очі, дитина першим
побачила чоловіка, тоді вагітна, для якої проводять
це ворожіння, народить хлопчика, а якщо жінку –
дівчинку 17.
Цікавим є вірування в те, що за певними ознаками,
які примічають за чоловіком під час вагітності його
дружини, можна передбачити стать дитини. У Поповці
вірять, що якщо чоловік за період вагітності його дру-
жини погладшав, жінка матиме хлопчика, якщо ж схуд,
народить йому дівчинку. У чоловіка довші вуса справа –
народиться хлопчик, зліва – дівчинка 18.
Певні містичні зміни, що вказують на стать дитини,
відбуваються і з родичами вагітної. Скажімо, якщо в
когось із них вискочить ячмінь на верхній повіці, вагіт-
на народить хлопчика, а якщо на нижній – дівчинку 19.
Отже, виділивши опозиції, які є основою різноманіт-
них обрядів передбачення статі дитини, отримаємо два
види ознак як ключ до дешифрування. Чоловічі ознаки:
вправо–вгору–вертикально–вздовж–всередині (у домі),
товсто–загострено–неспокійно і т д.; жіночі: вліво–
знизу–горизонтально–широко–зовні (поза домом) –
округло–схудло–спокійно і т. д. 20 Предмети або частини
тіла, на основі яких відгадується стать, також мають
значення чоловічого чи відповідно жіночого символу.
Наприклад, чоловічі символи – зброя, ніж, ніс і т. д., а
жіночі – ножиці, рот тощо 21.
1 Беговић Н. Живот Срба граничара. –
Београд, 1986. – С. 193.
2 Радуловић И. Народна веровања у
Зети // ГЕМ. – 1936. – Књ. 11. – С. 59.
3 Врчевић В. Разна чваровања оли ти
сутке // Вукова грађа. – СЕЗб. – 1935. –
Књ. 50. – С. 32; Грбић С. Српски народни
обичаји из среза Бољевачког // СЕЗб. –
1909. – Књ. 14. – С. 105.
4 Особисте повідомлення Мілени
Шчурич (почуто від бабусі зі
Сокобанського краю).
5 Петровић В. Неколико листића из
народне педагогије // Учитељ. – 1897. –
Св. 3–4. – С. 233; Милосављевић С. Српски
народни обичаји из среза Хомољског //
СЕЗб. – 1914. – Књ. 19. – С. 89.
6 Грбић С. Српски народни обичаји из
среза Бољевачког. – С. 104;
Милосављевић С. Српски народни
обичаји из среза Хомољског // СЕЗб.–
1914. – ХІХ. – С. 89; Мићовић Љ. Живот
и обичаји Поповаца // СЕЗ. – Београд,
1952. – Књ. 65. – С. 248; Миодраговић Ј.
Народна педагогија у Срба или како
наш народ подиже пород свој /
задужбина Ил. М. Коларца. – Београд,
1914. – С. 40.
7 Мићовић Љ. Живот и обичаји
Поповаца. – С. 249; Милосављевић С.
Српски народни обичаји из среза
Хомољског // СЕЗб. – 1914. – ХІХ. –
С. 89; Шневајс Е. Обичаји о рођењу и
кршетњу у Пљеваљској долини //
Развитак. – Бања Лука, 1938. – С. 105.
8 Љубиша Ст. Причања Вука
Дојчевића // Дјела. – Цетиње, 1974. –
Т. 2. – С. 60.
9 Там само.
10 Милићeвић М. Живот Срба сељака. –
Београд, 1984. – С. 192.
11 Вукановић Т. Срби на Косову. – Врање,
1986. – Т. 2. – С. 214.
12 Тановић С. Српски народни обичаји у
Ђевђелијској Кази // СЕЗб. – 1927. –
Књ. 60. – С. 189.
13 Миодраговић Ј. Народна педагогија у
Срба или како наш народ подиже пород
свој / задужбина Ил. М. Коларца. –
Београд, 1914. – С. 40.
14 Јовићевић . Црногорски прилози из
Глухог Дола у Црмничкој нахији //
Примітки
1. Беговић Н. Живот Срба граничара. –
Београд, 1986.
2. Врчевић В. Народно сујевјерије //
Србадија. – Беч, 1876–1877. – Св. 111/6.
3. Врчевић В. Разна чваровања оли ти
сутуке // СЕЗб. – 1935. – Књ. 50. –
С. 25–36.
4. Вукова грађа // СЕЗб. – 1934. –
Књ. 50.
5. Грбић С. Српски народни обичаји из
среза Бољевачког // СЕЗб. – 1909. –
Књ. 14.
6. Љубиша Ст. Причања Вука
Дојчевића // Дјела. – Цетиње, 1974. –
Т. 2.
7. Мијатовић С. Из народне педагогије –
«ваља се» и «не ваља се» у домаћем
васпитању // Учитељ. – Београд,
1899. – Св. 6.
8. Милићевић М. Живот Срба сељака. –
Београд, 1984.
9. Милосављевић С. Српски народни
обичаји из среза Хомољског // СЕЗб. –
1914. – XIX.
10. Миодраговић Ј. Народна педагогија
у Срба или како наш народ подиже
пород свој / задужбина
Ил. М. Коларца. – Београд, 1914.
11. Мићовић Љ. Живот и обичаји
Поповаца // СЕЗб. – 1952. – LXV.
12. Петровић В. Неколико листића из
народне педагогије // Учитељ. –
Београд, 1897. – Св. 3–4.
13. Раденковић Љ. Симболика света у
народној магији Јужних Словена. –
Ниш ; Београд, 1996.
14. Радуловић И. Народна веровања у
Зети // ГЕМ. – 1936. – Књ. 11.
15. Тановић С. Српски народни обичаји
у Ђевђелијској Кази // СЕЗб. – 1927. –
Књ. 40.
16. Толстој Н. И. Језик словенске
културе. – Ниш, 1995.
17. Фројд С. Тумачење снова // Матица
српска. – Нови Сад, 1984.
18. Шневајс Е. Обичаји о рођењу и
крштeњу у Пљеваљској долини //
Развитак. – Бања Лука,1938.
19. Јовићевић . Црногорски прилози из
Глухог Дола у Црмничкој нахији //
ZNŽO. – 1896. – Т. 1. – С. 63–88.
20. Вукановић Т. Срби на Косову. –
Врање, 1986. – Т. 2. – С. 214.
Література
ZNŽO. – 1896. – Т. 1. – С. 64.
15 Врчевић В. Народно сујевјерије //
Србадија. – Беч, 1876–1877. –
Св. 111/6. – С. 47.
16 Грбић С. Српски народни обичаји из
среза Бољевачког // СЕЗб. – 1909. –
XIV. – С. 105.
17 Вукова грађа // СЕЗб. – 1934. –
Књ. 50. – С. 10.
18 Мићовић Љ. Живот и обичаји
Поповаца // СЕЗб. – 1952. – LXV. –
С. 249; Мијатовић С. Из народне
педагогије – ‘ваља се’ и ‘не ваља се’ у
домаћем васпитању // Учитељ. –
Београд, 1899. – Св. 6. – С. 500.
19 Вукова грађа. – С. 10.
20 Ці дані співвідносні з даними інших
сучасних дослідників семантичної
парадигми, засвідченої за сербським
етнографічним і фольк лористичним
матеріалом (Раденковић В. Симболика
света у народној магији Јужних
Словена. – Ниш ; Београд, 1996. – С. 17,
23; Толстој Н. И. Језик словенске
културе. – Ниш, 1995. – С. 116–117).
21 Цікаво, що таке саме значення, як і в
народному віруванні, усі ці предмети
мають у психоаналітичному тлумаченні
символів уві сні (Фројд С. Тумачење
снова // Матица српска. – Нови Сад,
1984. – С. VI–VII).
ГЕМ – Гласник Етнографског музеја у
Београду
СЕЗб – Српски етнографски зборник,
Београд
ZNŽO – Zbornik za narodni život i običaje
Južnih Slavena, Zagreb
Скорочення
переклад із сербської Людмили Маркевич
http://www.etnolog.org.ua
ІМ
ФЕ
|