2025-02-21T09:39:44-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: Query fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201541%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T09:39:44-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: => GET http://localhost:8983/solr/biblio/select?fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201541%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T09:39:44-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: <= 200 OK
2025-02-21T09:39:44-05:00 DEBUG: Deserialized SOLR response

Передбачення статі дитини

There are a lot of acts that the Serbians used to predict the sex of a child during pregnancy. The most frequent signs of the practice of sorcery are found in monitoring the changes in the external image and behavior of a pregnant woman. The rules for decoding these signs are based on the mythical-m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Треб’єшанин, Ж.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2012
Series:Народна творчість та етнологія
Subjects:
Online Access:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201541
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id irk-123456789-201541
record_format dspace
spelling irk-123456789-2015412025-01-22T17:52:11Z Передбачення статі дитини Треб’єшанин, Ж. Фольклорний ентитет культури There are a lot of acts that the Serbians used to predict the sex of a child during pregnancy. The most frequent signs of the practice of sorcery are found in monitoring the changes in the external image and behavior of a pregnant woman. The rules for decoding these signs are based on the mythical-magic logic and the cultural tradition. Objects and parts of a body used to guess child sex, have the meaning of male/female symbols. Male symbols are: arms, knives, nose, etc; and female symbols are: scissors, mouth, etc. Attributes employed in the practice of sorcery of child sex are connected with opposition male/female. Males are: right up – vertical – long – pointy etc.; and females are: left–down–lay–round et. Постоји обиље поступака чији је циљ да се још у току трудноће одреди пол детета. Најчешће су то знакови прорицања засновани на посматрању спољашњег изгледа трудне жене. Правила декодирања ових знакова су основана на митско-магијско логици и културној традицији. Објекти и делови тела који се користе при прорицању пола детета имају значење мушких/женских симбола. Мушки симболи су: оружје, нож, нос, а женски су: маказе, уста и сл. Атрибути примењивани у гатању о полу детеета су повезани са опозицијом мушко/женско. Мушки су: десно – горе – усправно – дугачко – оштро, женски су лево – доле –положено – округло итд. 2012 Article Передбачення статі дитини / Ж. Треб’єшанин // Народна творчість та етнологія. — 2012. — № 2. — C. 75-77. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. 0130-6936 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201541 398.3 uk Народна творчість та етнологія Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Фольклорний ентитет культури
Фольклорний ентитет культури
spellingShingle Фольклорний ентитет культури
Фольклорний ентитет культури
Треб’єшанин, Ж.
Передбачення статі дитини
Народна творчість та етнологія
description There are a lot of acts that the Serbians used to predict the sex of a child during pregnancy. The most frequent signs of the practice of sorcery are found in monitoring the changes in the external image and behavior of a pregnant woman. The rules for decoding these signs are based on the mythical-magic logic and the cultural tradition. Objects and parts of a body used to guess child sex, have the meaning of male/female symbols. Male symbols are: arms, knives, nose, etc; and female symbols are: scissors, mouth, etc. Attributes employed in the practice of sorcery of child sex are connected with opposition male/female. Males are: right up – vertical – long – pointy etc.; and females are: left–down–lay–round et.
format Article
author Треб’єшанин, Ж.
author_facet Треб’єшанин, Ж.
author_sort Треб’єшанин, Ж.
title Передбачення статі дитини
title_short Передбачення статі дитини
title_full Передбачення статі дитини
title_fullStr Передбачення статі дитини
title_full_unstemmed Передбачення статі дитини
title_sort передбачення статі дитини
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2012
topic_facet Фольклорний ентитет культури
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201541
citation_txt Передбачення статі дитини / Ж. Треб’єшанин // Народна творчість та етнологія. — 2012. — № 2. — C. 75-77. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.
series Народна творчість та етнологія
work_keys_str_mv AT trebêšaninž peredbačennâstatíditini
first_indexed 2025-02-09T04:34:22Z
last_indexed 2025-02-09T04:34:22Z
_version_ 1823553002689003520
fulltext ISSN 01306936 / Народна творчість та етнологія / №2 2012 Усі люди намагаються передбачити, що їх чекає в майбутньому. Чоловік хоче знати, чи врожайним буде рік, дівчина – чи вийде заміж, старий – як близько його смерть і т. д. У сербському суспільстві існує безліч різних спосо- бів, метою яких є передбачити ще під час вагітності, хто народиться – дівчинка чи хлопчик. Зрозуміло, що ознаки, на основі яких прогнозується стать дитини, найчастіше стосуються певних змін у зовнішньому вигляді жінки. Правила дешифрування прикмет, за якими визначають стать ще не народженої дитини, хоча й можуть здаватися довільними, загадковими й дивними, насправді є строго детермінованими й засно- ваними на міцній міфічно-магічній логіці. А саме, і приклади це найкраще засвідчують, через різноманітні правила тлумачення «незрозумілих» ознак відкрива- ються певні основні опозиції: лівий–правий, округлий– загострений, внизу–вгорі, які символічно пов’язані з жіночим і чоловічим началом. Якщо у вагітної округлий живіт, народиться дівчин- ка, якщо ж опуклий і посередині загострений, тоді на світ з’явиться хлопчик, вірять у Болевачкому районі. Якщо дитина в лоні частіше й сильніше ворушиться з правого боку – буде хлопчик, якщо ж слабше й рідше з лівого боку – дівчинка 1. Більша верхня губа у вагітної свідчить про народження хлопчика, нижня – дівчин- ки 2. У Чорногорії вірять, «якщо вагітна жінка втрачає на вроді, народить хлопчика». А в Болевці кажуть: коли у вагітної рябе обличчя, народиться хлопчик, якщо ні – дівчинка 3. Проте подекуди вважають, що жінка, яка «спала» на лиці, носить дівчинку – це вона забрала в матері вроду 4. Якщо в жінки перед пологами болить поперек, найвірогідніше, народиться хлопчик, живіт – дівчинка. Якщо у вагітної набрякають ноги, а брови та вії опадають, тоді народиться дівчинка 5. Для передбачення статі майбутньої дитини дуже важ- ливо, коли й де вона вперше заворушилася в животі, тобто та мить, коли це відчула вагітна. Якщо жінка від- чує, що перший раз дитина «затанцює» з правого боку, народиться хлопчик, якщо з лівого – дівчинка. У Хомолі вірять: якщо вагітна відчує дитину в середу, п’ятницю, суботу чи неділю, буде дівчинка, якщо ж у понеділок, вівторок чи четвер – хлопчик. Вагітна вперше відчує дитину вдома – буде хлопчик, поза домом – дівчинка. Якщо дитина вперше поворухнеться в животі на четвер- тому місяці, вірять, що народиться дівчинка, а якщо це станеться на п’ятому місяці, то, імовірно, буде хлопчик 6. Крім зовнішнього вигляду, для передбачення статі дитини важливою є й поведінка вагітної. Якщо їй важко вставати, буде дівчинка, коли ж піднімається легко, без підтримки, – хлопчик, вірять у Поповці. Якщо вагітна до роботи неохоча, повільна, народиться дівчинка, якщо беручка буде хлопчик, вважають у Хомольському районі. У Плевській долині вірять: коли вагітна зазвичай спить на правому боці, народиться хлопчик, якщо на лівому – дівчинка. І навіть за тим, які сни вона бачить, можна з’ясувати стать дитини в лоні матері 7. Якщо вагітній сниться зброя, їй провіщають народження сина 8. Під час вагітності в жінки змінюються смакові від- чуття, і навіть це, за віруваннями, є ознакою статі дити- ни. У Чорногорії, де вважається, що коли вагітна жінка спротивила молоко, то з’явиться син, вагітні кажуть: «Мені молоко противне, наче це отрута» 9. За тим, як довго вагітна носить дитину в утробі, також можна вгадати, народиться хлопчик чи дівчинка. Люди в Герцеговині, Чорногорії, Кордуні та інших місцевостях вірять, що дівчатка народжуються раніше, до настання терміну, у той час як хлопчики переношуються. Як зазначалося, стать дитини передвіщають за пев- ними ознаками, що з’являються самі по собі, спонтан- Передбачення статі дитини Zharko Trebieshanyn. Practice of Sorcery about Sex of a Child. There are a lot of acts which the Serbians used to predict the sex of a child during pregnancy. The most frequent signs for the practice of the sorcery are founded in monitor- ing the changes in the external image and behavior of a pregnant woman. The rules for decoding of these signs are based on the mythical-magic logic and the cultural tradition. Objects and parts of a body used to guess of child sex, have the meaning of male/female symbols. Male symbols are: arms, knife, nose etc; and female symbols are: scissors, mouth etc. Attributes employed into the practice of sorcery of child sex are connected with opposition male/female. Male are: right- up – vertical – long – pointy etc.; and female are: left–down–lay–round etc. Key words: sex of a child, sign visions, pregnant women, cultural tradition. Жарко Требјешанин. Гатање о полу детета. Постоји обиље поступака чији је циљ да се још у току трудноће одреди пол детета. Најчешће су то знакови прорицања засновани на посматрању спољашњег изгледа трудне жене. Правила декодирања ових знакова су основана на митско-магијско логици и културној традицији. Објекти и делови тела који се користе при прорицању пола детета имају значење мушких/женских симбола. Мушки симболи су: оружје, нож, нос, а женски су: маказе, уста и сл. Атрибути примењивани у гатању о полу детеета су повезани са опозицијом мушко/женско. Мушки су: десно – горе – усправно – дугачко – оштро, женски су лево – доле – положено – округло итд. Кључне речи: пол детета, знакови прорицања, трудне жене, културнa традицијa. Жарко Треб’єшанин УДК 398.3 http://www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ ISSN 01306936 / Народна творчість та етнологія / №2 2012 76 77 ISSN 01306936 / Народна творчість та етнологія / №2 2012 Жарко Треб’єшанин. Передбачення статі дитиниФольклорний ентитет культури но, але з метою віщування можна навмисно створити ситуацію, яка стане своєрідним випробуванням. Це означає, що допитливі вагітні або ж хтось з їхніх близь- ких з метою розпізнавання статі ще не народженої дитини проводять певні обряди, результат яких може вказувати на хлопчика або дівчинку. Ось один з таких обрядів, записаних Миличевичем: «Якщо вона (вагіт- на) хоче дізнатися, носить хлопчика чи дівчинку, тоді знаходить у саду дві довгі й однакові травинки, призна- чає одну за хлопчика, а іншу за дівчинку, а потім під корінь обидві відщипає. Коли наступного дня прихо- дить, то яка виросте більшою – чоловіча чи жіноча – такої статі й буде дитина» 10. У Косово вагітні просову- ють яйце крізь сорочку й дивляться, як воно впаде на землю: якщо на гострий край народиться хлопчик, а якщо ні – дівчинка 11. «Тестування» статі дитини подекуди відбувається ще під час весілля. Наприклад, у Джевджелійській Казі, коли свекор, танцюючи коло, входить у дім, той, хто б’є в бубон, підкидає палицю й каже: «Серік вінчання – нарік хрещення!» Якщо палиця падає «насторч» (вертикаль- но), народиться хлопчик, якщо ж упаде горизонтально, буде дівчинка 12. Коли хтось запитає, якої статі дитину носить вагітна жінка в животі, і вона почервоніє, значить дів чинку, якщо ж ні – хлопчика 13. У Чорногорії також кидають риб’ячий міхур у вогонь: якщо він трісне, вва- жають, що буде хлопчик, а якщо ні – дівчинка 14. У тому ж краї вагітна собі ворожить, виливаючи розплавлене олово на тарілку: якщо воно розіллється вздовж (у вигля- ді змії) – буде хлопчик, ушир – народиться дівчинка 15. Дуже часто на стать дитини ворожать так: «Коли вагітна жінка вийде з кімнати на вулицю, хтось із домашніх кине на лаву або ліжко під покривало або килим з одного боку ніж, а з другого – ножиці, але так, щоб вагітна про це не знала. Потім покличе її і попро- сить сісти. Якщо вагітна жінка сяде на ніж, тоді за повір’ям народиться хлопчик; якщо сяде на ножиці – дівчинка». Тут також проводять і такий обряд: «Прийде сусідка до вагітної жінки й непомітно кине їй трохи солі на голову і спостерігає, за що схопиться вагітна – за рота чи за носа. Якщо спершу схопиться за рота, наро- диться дівчинка, якщо візьметься за носа – хлопчик» 16. У Крушевацькому краї чоловік підсипає трохи солі дружині під подушку, а вранці стежить, яке ім’я пер- шим назве: якщо чоловіче, народить сина, якщо жіноче – дочку. Крім вагітної та її чоловіка, у цьому ворожінні значна роль належить і комусь із їхніх дітей. Так, спостерігають, що дитя спершу скаже: якщо мама, то отримає сестру, тато – брата. У Чорногорії, «коли жінка вагітна, потрібно спитати в дитини, хто народиться, як відповість, так, імовір- но, і станеться». У Джевджелійській Казі дитині кла- дуть у зуби прутик (який випадає, коли жінка дотче полотно) і кажуть, щоб вона із заплющеними очима вийшла надвір. Якщо, відкривши очі, дитина першим побачила чоловіка, тоді вагітна, для якої проводять це ворожіння, народить хлопчика, а якщо жінку – дівчинку 17. Цікавим є вірування в те, що за певними ознаками, які примічають за чоловіком під час вагітності його дружини, можна передбачити стать дитини. У Поповці вірять, що якщо чоловік за період вагітності його дру- жини погладшав, жінка матиме хлопчика, якщо ж схуд, народить йому дівчинку. У чоловіка довші вуса справа – народиться хлопчик, зліва – дівчинка 18. Певні містичні зміни, що вказують на стать дитини, відбуваються і з родичами вагітної. Скажімо, якщо в когось із них вискочить ячмінь на верхній повіці, вагіт- на народить хлопчика, а якщо на нижній – дівчинку 19. Отже, виділивши опозиції, які є основою різноманіт- них обрядів передбачення статі дитини, отримаємо два види ознак як ключ до дешифрування. Чоловічі ознаки: вправо–вгору–вертикально–вздовж–всередині (у домі), товсто–загострено–неспокійно і т д.; жіночі: вліво– знизу–горизонтально–широко–зовні (поза домом) – округло–схудло–спокійно і т. д. 20 Предмети або частини тіла, на основі яких відгадується стать, також мають значення чоловічого чи відповідно жіночого символу. Наприклад, чоловічі символи – зброя, ніж, ніс і т. д., а жіночі – ножиці, рот тощо 21. 1 Беговић Н. Живот Срба граничара. – Београд, 1986. – С. 193. 2 Радуловић И. Народна веровања у Зети // ГЕМ. – 1936. – Књ. 11. – С. 59. 3 Врчевић В. Разна чваровања оли ти сутке // Вукова грађа. – СЕЗб. – 1935. – Књ. 50. – С. 32; Грбић С. Српски народни обичаји из среза Бољевачког // СЕЗб. – 1909. – Књ. 14. – С. 105. 4 Особисте повідомлення Мілени Шчурич (почуто від бабусі зі Сокобанського краю). 5 Петровић В. Неколико листића из народне педагогије // Учитељ. – 1897. – Св. 3–4. – С. 233; Милосављевић С. Српски народни обичаји из среза Хомољског // СЕЗб. – 1914. – Књ. 19. – С. 89. 6 Грбић С. Српски народни обичаји из среза Бољевачког. – С. 104; Милосављевић С. Српски народни обичаји из среза Хомољског // СЕЗб.– 1914. – ХІХ. – С. 89; Мићовић Љ. Живот и обичаји Поповаца // СЕЗ. – Београд, 1952. – Књ. 65. – С. 248; Миодраговић Ј. Народна педагогија у Срба или како наш народ подиже пород свој / задужбина Ил. М. Коларца. – Београд, 1914. – С. 40. 7 Мићовић Љ. Живот и обичаји Поповаца. – С. 249; Милосављевић С. Српски народни обичаји из среза Хомољског // СЕЗб. – 1914. – ХІХ. – С. 89; Шневајс Е. Обичаји о рођењу и кршетњу у Пљеваљској долини // Развитак. – Бања Лука, 1938. – С. 105. 8 Љубиша Ст. Причања Вука Дојчевића // Дјела. – Цетиње, 1974. – Т. 2. – С. 60. 9 Там само. 10 Милићeвић М. Живот Срба сељака. – Београд, 1984. – С. 192. 11 Вукановић Т. Срби на Косову. – Врање, 1986. – Т. 2. – С. 214. 12 Тановић С. Српски народни обичаји у Ђевђелијској Кази // СЕЗб. – 1927. – Књ. 60. – С. 189. 13 Миодраговић Ј. Народна педагогија у Срба или како наш народ подиже пород свој / задужбина Ил. М. Коларца. – Београд, 1914. – С. 40. 14 Јовићевић . Црногорски прилози из Глухог Дола у Црмничкој нахији // Примітки 1. Беговић Н. Живот Срба граничара. – Београд, 1986. 2. Врчевић В. Народно сујевјерије // Србадија. – Беч, 1876–1877. – Св. 111/6. 3. Врчевић В. Разна чваровања оли ти сутуке // СЕЗб. – 1935. – Књ. 50. – С. 25–36. 4. Вукова грађа // СЕЗб. – 1934. – Књ. 50. 5. Грбић С. Српски народни обичаји из среза Бољевачког // СЕЗб. – 1909. – Књ. 14. 6. Љубиша Ст. Причања Вука Дојчевића // Дјела. – Цетиње, 1974. – Т. 2. 7. Мијатовић С. Из народне педагогије – «ваља се» и «не ваља се» у домаћем васпитању // Учитељ. – Београд, 1899. – Св. 6. 8. Милићевић М. Живот Срба сељака. – Београд, 1984. 9. Милосављевић С. Српски народни обичаји из среза Хомољског // СЕЗб. – 1914. – XIX. 10. Миодраговић Ј. Народна педагогија у Срба или како наш народ подиже пород свој / задужбина Ил. М. Коларца. – Београд, 1914. 11. Мићовић Љ. Живот и обичаји Поповаца // СЕЗб. – 1952. – LXV. 12. Петровић В. Неколико листића из народне педагогије // Учитељ. – Београд, 1897. – Св. 3–4. 13. Раденковић Љ. Симболика света у народној магији Јужних Словена. – Ниш ; Београд, 1996. 14. Радуловић И. Народна веровања у Зети // ГЕМ. – 1936. – Књ. 11. 15. Тановић С. Српски народни обичаји у Ђевђелијској Кази // СЕЗб. – 1927. – Књ. 40. 16. Толстој Н. И. Језик словенске културе. – Ниш, 1995. 17. Фројд С. Тумачење снова // Матица српска. – Нови Сад, 1984. 18. Шневајс Е. Обичаји о рођењу и крштeњу у Пљеваљској долини // Развитак. – Бања Лука,1938. 19. Јовићевић . Црногорски прилози из Глухог Дола у Црмничкој нахији // ZNŽO. – 1896. – Т. 1. – С. 63–88. 20. Вукановић Т. Срби на Косову. – Врање, 1986. – Т. 2. – С. 214. Література ZNŽO. – 1896. – Т. 1. – С. 64. 15 Врчевић В. Народно сујевјерије // Србадија. – Беч, 1876–1877. – Св. 111/6. – С. 47. 16 Грбић С. Српски народни обичаји из среза Бољевачког // СЕЗб. – 1909. – XIV. – С. 105. 17 Вукова грађа // СЕЗб. – 1934. – Књ. 50. – С. 10. 18 Мићовић Љ. Живот и обичаји Поповаца // СЕЗб. – 1952. – LXV. – С. 249; Мијатовић С. Из народне педагогије – ‘ваља се’ и ‘не ваља се’ у домаћем васпитању // Учитељ. – Београд, 1899. – Св. 6. – С. 500. 19 Вукова грађа. – С. 10. 20 Ці дані співвідносні з даними інших сучасних дослідників семантичної парадигми, засвідченої за сербським етнографічним і фольк лористичним матеріалом (Раденковић В. Симболика света у народној магији Јужних Словена. – Ниш ; Београд, 1996. – С. 17, 23; Толстој Н. И. Језик словенске културе. – Ниш, 1995. – С. 116–117). 21 Цікаво, що таке саме значення, як і в народному віруванні, усі ці предмети мають у психоаналітичному тлумаченні символів уві сні (Фројд С. Тумачење снова // Матица српска. – Нови Сад, 1984. – С. VI–VII). ГЕМ – Гласник Етнографског музеја у Београду СЕЗб – Српски етнографски зборник, Београд ZNŽO – Zbornik za narodni život i običaje Južnih Slavena, Zagreb Скорочення переклад із сербської Людмили Маркевич http://www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ