Дослідження традиційного вбрання українців Поділля (історіографічний аспект)

Статтю присвячено аналізу відомих і маловідомих праць для висвітлення сучасного стану дослідження традиційного вбрання українців Поділля. У ній подано класифікацію, характеристику та наукову оцінку літературних джерел кінця ХХ – початку ХХІ ст., у яких викладено матеріал щодо характерних особливосте...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2015
Автор: Іваневич, Л.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2015
Назва видання:Народна творчість та етнологія
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201774
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Дослідження традиційного вбрання українців Поділля (історіографічний аспект) / Л. Іваневич // Народна творчість та етнологія. — 2015. — № 3. — С. 42-51. — Бібліогр.: 56 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-201774
record_format dspace
spelling irk-123456789-2017742025-01-31T10:48:55Z Дослідження традиційного вбрання українців Поділля (історіографічний аспект) Іваневич, Л. З історії та теорії науки Статтю присвячено аналізу відомих і маловідомих праць для висвітлення сучасного стану дослідження традиційного вбрання українців Поділля. У ній подано класифікацію, характеристику та наукову оцінку літературних джерел кінця ХХ – початку ХХІ ст., у яких викладено матеріал щодо характерних особливостей крою, оздоблення, носіння та поєднання в комплекси складових компонентів подільського народного костюма. Статья посвящена анализу известных и малоизвестных работ с целью отображения современного состояния исследования традиционной одежды украинцев Подолья. В ней подается классификация, характеристика и научная оценка литературных источников конца ХХ – начала ХХІ века, в которых изложен материал о характерных особенностях кроя, украшения, ношения и соединения в комплексы составляющих компонентов подольского народного костюма. The article deals with analyzing both famous and little-known works to enlighten the modern state of studying the traditional attire of the Podillia Ukrainians. The authoress gives a classification, description, and scientific evaluation of the literary sources of the late ХXth – early ХХІst centuries, which are dedicated to the materials about the peculiarities of cutting, embellishing, wearing, and combining of the components of the Podillia folk costume. 2015 Article Дослідження традиційного вбрання українців Поділля (історіографічний аспект) / Л. Іваневич // Народна творчість та етнологія. — 2015. — № 3. — С. 42-51. — Бібліогр.: 56 назв. — укр. 0130-6936 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201774 391(477.43/.44)“20” uk Народна творчість та етнологія Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic З історії та теорії науки
З історії та теорії науки
spellingShingle З історії та теорії науки
З історії та теорії науки
Іваневич, Л.
Дослідження традиційного вбрання українців Поділля (історіографічний аспект)
Народна творчість та етнологія
description Статтю присвячено аналізу відомих і маловідомих праць для висвітлення сучасного стану дослідження традиційного вбрання українців Поділля. У ній подано класифікацію, характеристику та наукову оцінку літературних джерел кінця ХХ – початку ХХІ ст., у яких викладено матеріал щодо характерних особливостей крою, оздоблення, носіння та поєднання в комплекси складових компонентів подільського народного костюма.
format Article
author Іваневич, Л.
author_facet Іваневич, Л.
author_sort Іваневич, Л.
title Дослідження традиційного вбрання українців Поділля (історіографічний аспект)
title_short Дослідження традиційного вбрання українців Поділля (історіографічний аспект)
title_full Дослідження традиційного вбрання українців Поділля (історіографічний аспект)
title_fullStr Дослідження традиційного вбрання українців Поділля (історіографічний аспект)
title_full_unstemmed Дослідження традиційного вбрання українців Поділля (історіографічний аспект)
title_sort дослідження традиційного вбрання українців поділля (історіографічний аспект)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2015
topic_facet З історії та теорії науки
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201774
citation_txt Дослідження традиційного вбрання українців Поділля (історіографічний аспект) / Л. Іваневич // Народна творчість та етнологія. — 2015. — № 3. — С. 42-51. — Бібліогр.: 56 назв. — укр.
series Народна творчість та етнологія
work_keys_str_mv AT ívanevičl doslídžennâtradicíjnogovbrannâukraíncívpodíllâístoríografíčnijaspekt
first_indexed 2025-02-09T04:47:37Z
last_indexed 2025-02-09T04:47:37Z
_version_ 1823553836093014016
fulltext 42 ISSN 01306936 * Народ На творчість та етНоЛоГія* 3/2015 дослідження традиційного вбрання українців Поділля (історіографічний аспект) Лілія Іваневич УДК 391(477.43/.44)“20” Статтю присвячено аналізу відомих і маловідомих праць для висвітлення сучасного стану дослідження традицій- ного вбрання українців Поділля. У ній подано класифікацію, характеристику та наукову оцінку літературних джерел  кінця ХХ – початку ХХІ ст., у яких викладено матеріал щодо характерних особливостей крою, оздоблення, носіння  та поєднання в комплекси складових компонентів подільського народного костюма. Ключові слова: українці Поділля, історіографія, сучасний стан, народний костюм, традиційний стрій, комплекс  вбрання, національна ноша, складові компоненти, сорочки, поясний, плечовий і верхній одяг, головні убори, взуття,  прикраси, пояси, крій, оздоблення, вишивка, орнамент. Статья  посвящена  анализу  известных  и  малоизвестных  работ  с  целью  отображения  современного  состояния  исследования традиционной одежды украинцев Подолья. В ней подается классификация, характеристика и научная  оценка литературных источников конца ХХ – начала ХХІ века, в которых изложен материал о характерных осо- бенностях кроя, украшения, ношения и соединения в комплексы составляющих компонентов подольского народного  костюма. Ключевые слова: украинцы Подолья, историография, современное состояние, народный костюм, традицион- ная  одежда,  комплекс  одежды,  национальный  наряд,  составляющие  компоненты,  сорочки,  поясная,  плечевая  и  верхняя одежда, головные уборы, обувь, украшения, пояса, крой, отделка, вышивка, орнамент. http://www.etnolog.org.ua 43 З історії та теорії науки Зацікавленість  учених,  етнографів,  істори- ків, мистецтвознавців та краєзнавців народним  вбранням  подолян  як  невід’ємної  та  яскравої  частини  матеріальної,  традиційно-побутової,  художньої і духовної культури української нації  виникла ще в ХІХ ст. та триває й досі. Підви- щений науковий інтерес до особливостей тради- ційного строю Буковинського, Західного, Схід- ного й Центрального Поділля проявився саме в  роки незалежності України. У цілому 90-і роки  ХХ  –  початок  ХХІ  ст.  вважають  періодом  ґрунтовного  аналізу  регіональних  і  локальних  рис  комплексів  убрання  всіх  історико-етно- графічних  регіонів  України  в  загальнонаціо- нальному контексті. На цьому тлі виділяється  зростання актуальності дослідження та популя- ризації народного костюма українців Поділля.  З  огляду  на  важливість  проблеми  окресленій  темі присвячується наша стаття. Варто  зазначити,  що  історіографія  питан- ня дослідження традиційної ноші подільських  українців містить монографії, дисертації, нау- кові праці, закордонні видання, навчальні по- сібники, підручники, довідники, енциклопедії,  словники,  альбоми,  комплекти  листівок,  на- уково-популярні статті та краєзнавчі розвідки.  Зупинимося передусім на аналізі вітчизняних  монографій, наукових праць і науково-популяр- них статей. Серед монографій, що стосуються темати- ки  подільського  національного  вбрання,  най- значимішою  є  робота  Л.  Булгакової-Ситник  «Подільська  народна  вишивка»  [6].  У  ній  уперше досліджується вишивка подолян у ге- нетичному взаємозв’язку матеріалу і техніки її  виконання, топографії та крою окремих компо- нентів натільного, поясного, плечового й верх- нього одягу. Л. Булгакова-Ситник визначила  типи та стилістичні особливості  технік, орна- ментальних мотивів і колірної гами подільської  вишивки. Ґрунтовно охарактеризувала їх спе- цифічні  ознаки  та  спільні  національні  риси  в  контексті  традиційної  української  вишивки,  на  основі  чого  склала  відповідні  карти-схеми  й  таблиці  з  графемами  композицій-мотивів.  Крім  того,  вона  вперше  подала  класифікацію  жіночих і чоловічих вишиванок подолян. Ана- лізуючи  конструктивні  та  декоративні  риси  подільських  сорочок,  Л.  Булгакова-Ситник  створила  основні  топокомплекси  вишивки  й  дослідила  орнаментальні  мотиви,  характерні  для  південних,  північних  і  центральних  ра- йонів Поділля. Однак авторка опирається на  експонати  подільських  вишивок,  що  входять  до  складу  колекцій  окремих  закордонних  та  вітчизняних обласних і столичних музеїв, оми- нувши  багатство  матеріалів  музеїв  місцевого  регіонального  значення.  Слід  зауважити,  що  дослідниця окреслила крайні межі локального  типу  подільської  вишивки  за  лінією  контурів  сучасних адміністративних кордонів Вінниць- кої, Тернопільської  і Хмельницької  областей,  хоча до Поділля ніколи не відносили всі райо- ни Тернопільської та Хмельницької областей.  Досить  вузькою  є  хронологічна  межа  зазна- ченої  теми  –  від  середини  до  кінця  ХІХ  ст.  Але  варто  віддати  належне  першій  науковій  спробі зведення  історичних  і джерелознавчих  матеріалів щодо специфіки крою й декоруван- ня жіночих та чоловічих вишиванок подолян в  єдину систематизовану роботу. Монографічне  дослідження  Р.  Захарчук- Чугай  «Народна  вишивка  Західної  України  ХІХ–ХХ ст.: (проблеми, традиції)» [15] міс- тить  у  собі  часткову  інформацію  про  регіо- нальні та локальні стилістичні відміни технік,  колірної  гами  й  орнаментів  вишивки  Буко- винського  і  Західного  Поділля.  Змістовним  The article deals with analyzing both famous and little known works in order to enlighten the modern state of studying  the traditional attire of the Podillia Ukrainians. The authoress gives classification, description and scientific evaluation of  the literary sources of the late ХXth – early ХХІst centuries, which are dedicated to the materials with reference to the  peculiarities of cutting, embellishing, wearing and combining of the components of the Podillia folk costume. Keywords: Podillia Ukrainians, historiography, modern state, folk costume, traditional attire, garments complex, national  attire, components, shirts, waist clothes, shoulder clothes, outerwear, headwear, footwear, adornments, belts, cut, embellish- ment, needlework, ornament. http://www.etnolog.org.ua 44 ISSN 01306936 * Народ На творчість та етНоЛоГія* 3/2015 є матеріал про сучасний стан збереження, по- пуляризації та розвитку народного досвіду ви- шивки українців. Велике  значення  для  вивчення  характер- них ознак і відмінностей традиційного вбран- ня українців Придністровського Поділля має  тритомна  монографія  Г.  Кожолянка  «Етно- графія  Буковини».  Зокрема,  у  першому  томі  ґрунтовного  видання  він  проаналізував  істо- рію  становлення  народної  ноші  українського  населення Буковини, у тому числі й Буковин- ського Поділля. Автор також розкрив різно- маніття  матеріалів  і  технік  виготовлення  всіх  складових частин костюма та побіжно охарак- теризував локальні особливості їх оздоблення,  носіння й поєднання в комплекси [30]. Певну цінність становить колективна робо- та вітчизняних науковців «Українці: історико- етнографічна монографія у двох книгах» [53].  Особливо  цікавими  в  ній  є  дослідження  Т. Ніколаєвої – у сфері  історії та особливос- тей українського  строю ХІV–ХVІІІ  ст.  і  ре- гіональних комплексів національного вбрання  ХІХ  –  початку  ХХ  ст.,  Т.  Кари-Васильє- вої – у галузі вишивки і ткацтва, Г. Щербія й  Н. Гурошевої – про символіку народної ноші  та розвиток сучасного традиційного костюма.  Не  менш  вартісним  є  монографічне  до- слідження  О.  Никорак  «Українська  народна  тканина  ХІХ–ХХ  ст.  Типологія,  локаліза- ція, художні особливості» [40]. Авторка здій- снила систематизацію та розробила типологію  народних  тканих  виробів  ХІХ  –  середини  ХХ  ст.,  визначила  найхарактерніші  регіо- нальні  й  локальні  риси  традиційних  тканин  досліджуваної території. Крім того, вона оха- рактеризувала  сучасний  стан  ткацтва  та  до- повнила  книжку  значною  кількістю  якісного  фактологічного  матеріалу  у  вигляді  світлин  і  малюнків, окрема частина яких презентує За- хідне Поділля.  Дотичною до окресленої теми є монографія  Г.  Стельмащук  «Давнє  вбрання  на  Волині:  етнографічно-мистецтвознавче  досліджен- ня» [48], у якій подано характеристику скла- дових  елементів  і  комплексу  в  цілому  націо- нального строю регіону, що межує з Поділлям.  Завдяки  цьому  матеріали  видання  мають  особ ливу цінність для порівняльного аналізу. Важливе місце в історіографії заданої проб- лематики  займає  дисертація  В.  Косаківсько- го  «Етнокультурна  характеристика  населення  містечка  Чечельника  в  історичному  розвитку  (ХІХ  –  початок  ХХІ  століття)»  [33].  У  ній  дослідник здійснив комплексний аналіз тради- ційно-побутової культури української людності  містечка Чечельника XIX – початку XXI ст. в  контексті  етнокультурної  характеристики Пів- денно-Східного  Поділля.  Він  також  визначив  регіонально-специфічні  й  загальноукраїнські  риси  традиційних  господарських  занять  і  на- родної одежі південно-східних подолян. Безпосередньому  дослідженню  компонен- тів  подільського  народного  костюма  ХІХ  –  початку  ХХ  ст.  присвячено  й  низку  окремих  праць.  Так,  заслуговує  на  увагу  колективна  історико-етнографічна робота «Поділля»  [45]  під  редакцією  Л.  Артюх,  В.  Балушка  та  З.  Болтарович.  У  цьому  виданні  про  поділь- ський  край  найбільший  стосунок  до  нашої  теми  мають  наукові  статті  А.  Пономарьова  про  проблеми  регіо нальних  історико-етногра- фічних досліджень, Т. Ніколаєвої – історичні  передумови  формування  традиційного  строю  Поділля, Т. Кари-Васильєвої – художні особ- ливості  вишивки  подолян,  М.  Селівачова  –  орнаментальні мотиви вишивки українців По- ділля,  Г.  Щербія  –  проб леми  використання  народних традицій у сучасному одязі подолян,  Г. Горинь – подільське  мистецтво  художньої  обробки шкіри та О. Боряк – традиції ткацтва  на Поділлі.  Цінною є ґрунтовна праця вітчизняних на- уковців Є. та Т. Причепіїв «Вишивка Східно- го Поділля: альбом» (2007) [9]. Автори пода- ють характеристику крою натільного жіночого  й чоловічого одягу, особливості технік  і коло- ристики  вишивок  на  сорочках,  структури  й  семантики їх узорів. Також пропонують нову,  своєрідну за методологією класифікацію обра- зів  і сюжетів орнаментальних мотивів на під- ставі вивчення музейних експонатів Вінниць- http://www.etnolog.org.ua 45 З історії та теорії науки кої й Одеської областей та матеріалів власних  польових досліджень.  Загальний  аналіз  процесів  виникнення,  формування  й  трансформації  традиційного  строю  українців  у  цілому  та  всіх  історико- етно графічних регіонів зокрема, у тому числі  й Поділля, наведено в багатьох наукових ро- ботах.  Найпершою  з  них  в  історіографії  пе- ріоду  незалежності  стала  перевидана  праця  видатного українського етнолога O. Воропая  «Звичаї  нашого  народу.  Етнографічний  на- рис»  [10].  У  розділі  «Український  народний  одяг»  він  подав  характеристику  національ- ного  вбрання  українців,  насамперед  його  матеріалу, крою, оздоблення, носіння та кла- сифікацію  складових  елементів.  Крім  того,  висвітлив традиції, що пов’язані з різноманіт- ними предметами одіжі та дівочими, жіночи- ми й чоловічими зачісками. Однак регіональ- ні  риси  й  відміни  народного  костюма  автор  розглянув побіжно. Наступним  важливим  виданням  стало  комплексне  дослідження  «Українська  минув- шина:  ілюстрований  етнографічний  довід- ник» [52]. Дотичними до озвученої проблеми  є такі його підрозділи, як «Різновиди тради- ційного  одягу»  Т.  Ніколаєвої  –  про  особли- вості  компонентів  ансамблевого  комплексу  українського  строю та «Символіка народного  костюма»  Г.  Щербія  –  про  звичаї,  пов’язані  з  традиційним  убранням  українців,  спосо- би його декору та символіку його орнаментів.  Слід  зауважити,  що  ці  матеріали  відобража- ють загальнонаціональні ознаки ноші. Значимі  регіональні  фактологічні  джерела  містить наукова робота «Буковинський тради- ційний одяг» [31] Я. Кожолянко. Дослідниця  здійснила  аналіз  комплексу  народного  строю  буковинців  (як  українців,  так  і  молдаван),  класифікувала  його  складові  елементи,  опи- сала матеріали для їх виготовлення, різновиди  їх  крою,  шиття,  прикрашання  та  зодягання.  Розглянула жіночий  і чоловічий костюми всіх  локальних зон Буковини ХІХ – першої поло- вини ХХ ст., серед них  і Буковинського По- ділля.  Варто  зауважити,  що  авторка  окремо  дала  оцінку дитячому одягу  окресленої  тери- торії України. Цікавою за змістом є праця М. Костише- ної «Український народний костюм Північної  Буковини. Традиції  і сучасність» [35]. Вона,  спираючись на масивну джерелознавчу базу,  висвітлила загальнонаціональні, регіонально- локальні  ознаки  й  відміни  традиційного  бу- ковинського  строю  ХІХ  –  початку  ХХ  ст.  Значну  увагу  приділила  характеристиці  на- родної  ноші  українців  Буковинського  По- ділля  та  популяризації  народних  традицій  у  сучасному одязі буковинців. Особливу  нішу  у  вивченні  досліджува- ної теми займає робота T. Ніколаєвої «Історія  українського  костюма»  [41]  та  її  розширене  перевидання  «Український  костюм.  Надія  на  ренесанс» [42]. У роботі ґрунтовно вивчається  історія появи, розвитку та сучасних змін у тра- диційному  строї  українців  різноманітних  соці- альних прошарків. Проте найбільше місце в  її  працях відведено класифікації одіжі ХІХ – по- чатку ХХ ст., аналізу матеріалу її компонентів  і  виокремленню  регіональних  ознак  традицій- ної ноші, у тому числі й Поділля. До того ж у  вбранні  подолян  Т.  Ніколаєва  виділила  три  комплекси: північно-західний, східний і наддні- стрянський. Водночас вона визначила художні  особливості  українського  костюма,  зокрема,  прийоми формоутворення його складових, спо- соби  нанесення  й  розміщення  декору  на  них  і  формування їх в ансамблі. Варто наголосити на  насиченості другого видання значною кількістю  раритетних світлин та художніх реконструкцій. Найвагомішим  науковим  дослідженням  із  питань  термінології  предметів  національно- го  строю  вважаємо  «Український  народний  одяг» [38] К. Матейко. Авторці вдалося зіб- рати  й  проаналізувати  чималий  обсяг  інфор- мації  щодо  загальноукраїнської,  регіональної  та локальної специфіки назв  і трактувань ма- теріалів  для  вбрання,  натільного,  поясного,  плечового  й  верхнього  жіночого  і  чоловічого  одягу, зачісок, головних уборів, взуття, поясів,  прикрас та доповнень до одягу. Своєю працею  К. Матейко вкотре довела багатоваріантність  http://www.etnolog.org.ua 46 ISSN 01306936 * Народ На творчість та етНоЛоГія* 3/2015 українського говору в позначенні назв тради- ційної ноші зокрема та багатство народно-по- бутової лексики загалом, а також широкі етно- культурні взаємозв’язки українців, серед них і  подолян, із сусідніми народами й етносами. Примітним є наукове дослідження «Укра- їнський  стрій»  (2000,  перевидання  2011)  [1]  М. Білан  і Г. Стельмащук. Автори розгляда- ють  особливості  матеріалів,  народного  крою,  шиття,  декорування  та  символізм  народної  ноші  ХІХ  –  початку  ХХ  ст.  в  цілому.  Ви- світлюють  ансамблеві  комплекси  вбрання  всіх етно графічних регіонів  і районів України.  Наводять  характеристику  локальних  відмін- ностей  подільського  костюма,  проте  тільки  західного й східного. Важливим доповненням  є опис регіональних і локальних особливостей  весільного строю. Крім того, укладено словник  термінів  українського  строю  та  представлено  сучасні моделі одягу з народними мотивами. Важливе місце в  історіографії займає дво- томна наукова робота З. Васіної «Український  літопис вбрання...» [7; 8]. На масивному дже- рельному  й  фактологічному  матеріалах  вона  відобразила  закладення  основ  специфіки  на- ціональної  ноші,  шляхи  її  формування  в  різ- ні  історичні  періоди,  а  також  трансформацію  костюма  до  початку  ХХ  ст.  У  другому  томі  про аналізувала традиційний стрій українців у  цілому й окремих регіонів (побіжно – Захід- ного, Східного й Центрального Поділля). По- дала класифікацію одягу, розкрила різновиди  крою  й  оздоблення  його  складників,  форму- вання  їх  у  комплекси.  Дослідження  насичене  значною кількістю світлин убрання із церков- них  стародруків  і  літописів,  світлин  окремих  матеріалів  і  компонентів  костюма  з  музейних  фондів,  давніх  світлин  українських  родин  та  власних  художніх  реконструкцій.  Вагомість  видань підсилює застосування порівняльного  методу викладу інформації. Слід  виокремити  праці  «Кептарі  укра- їнських  Карпат»  [29]  І.  Карпинець  та  «Сорочка-вышиванка:  конец  ХІХ  –  начало  ХХ  вв.»  [37]  Л.  Лиганової.  Перша  робота  присвячена  особ ливостям  формоутворення  й  пошиття,  способам  нанесення  та  розміщення  декору,  різновидам  орнаментальних  мотивів  і  колориту оздоблення кептарів гірських районів  Карпат, а також подільських кептарів Букови- ни. Друга – висвітлює спільні й відмінні риси  натільного жіночого й чоловічого одягу Доне- цької  області  та  їх  чіткі  класифікації,  основи  яких мають загальнонаціональні ознаки.  Для  обраної  теми  становить  зацікавлення  ґрунтовна  робота  «Україна  й  українці.  Гали- чина.  Буковина.  За  репродукціями  І.  Гонча- ра» [51]. У ній відображено регіональні ознаки  різноманітних складових народного вбрання й  існуючих  способів  його  прикрашання  двох  іс- торичних  територій  –  Галичини  та  Буковини  (у  тому  числі  –  подільської  локальної  зони).  Багатоваріантність  комплексів  традиційної  ноші зазначених теренів і неповторність їх ко- лірного вирішення  та оздоблення підтверджу- ють понад 500 оригіналів і репродукцій світлин  та  близько  200  особистих  малюнків  відомого  вітчизняного  етнографа  Івана  Гончара.  Пред- ставлені матеріали широко репрезентують на- родну одіж як невід’ємну частину матеріальної  й духовної культури українців. Помітне місце в історіографії проблеми посі- дає двотомне видання O. Косміної «Традиційне  вбрання українців». Дослідженню українсько- го національного строю кінця ХІХ – початку  ХХ ст. етнографічних макрорегіонів Лісостепу  і Степу [34] присвячено перший том. Варто за- уважити,  що  О.  Косміна  продемонструвала  багатство, розмаїття та регіональні відмінності  комплексів української народної ноші на основі  оригінальних зразків  із приватних колекцій та  багатьох музеїв України, представлених безпо- середньо на працівниках цих музеїв. Роботу до- повнено словничком термінів. Авторка окремо  дала  оцінку  локальним  рисам  костюмів  Буко- винського, Західного та Східного Поділля. Од- нак традиційний стрій подолян вона дослідила  лише на основі фондових збірок музеїв Вінниці,  Києва та Львова, без урахування матеріалів по- дільських районних і окремих обласних музеїв.  Змістовною  з  погляду  локальних  дослі- джень є праця «Борщівські сорочки з колекції  http://www.etnolog.org.ua 47 З історії та теорії науки Віри Матковської» [5] Л. Булгакової-Ситник.  Вона на основі аналізу експонатів із приватної  колекції відомого тернопільського колекціоне- ра здійснила спробу вдосконалити класифіка- цію жіночих і чоловічих вишиванок славетно- го  Борщівського  району  Західного  Поділля.  По-новому  розглянула  розмаїття  способів  крою,  технік  прикрашання,  розміщень  ви- шивки,  колористики  й  орнаментальних  мо- тивів  борщівських  сорочок  кінця  ХІХ  ст.  та  другої  половини  ХХ  ст.  Продовженням  до- сліджуваної  тематики  стало  видання  «Жі- ноча  сорочка  Борщівсько-Заставнівського  Придністров’я»  [14].  Науковці,  опираючись  на матеріали з приватних і музейних колекцій,  розкрили характерні риси та локальні відміни  крою,  а  також  технік,  узорів  і  колірної  гами  декорування жіночих святкових сорочок Бор- щівського  району  Західного  Поділля  й  За- ставнівського району Буковинського Поділля  кінця ХІХ – початку ХХ ст.  Детальній  характеристиці  народних  голов- них уборів України, зокрема й  Поділля, присвя- чено наукові праці Г. Стельмащук «Традиційні  головні  убори  українців»  [49]  та  «Українські  народні головні убори» [50]. Авторка дослідила  історію розвитку чоловічих  і жіночих головних  уборів та зачісок від найдавніших часів до су- часності.  Окрім  того,  вона  розкрила  функції  та  значення  національних  головних  уборів  у  звичаях  українців,  роль  символів  в  обрядових  голов них уборах, а також подала класифікацію  традиційних головних уборів і висвітлила їх го- ловні загальноукраїнські, регіональні, а подеку- ди й локальні схожості та відміни.  Історія процесу виготовлення виробів із бісе- ру на теренах України від зародження, давньо- руського періоду й до початку ХХ ст. глибоко  досліджена в праці О. Федорчук «Українські  народні  прикраси  з  бісеру»  [54],  яка  вийшла  згодом після захисту нею дисертації «Народні  прикраси  з  бісеру  Західної  Украї ни  XIX  –  першої пол. ХХ століття (історія, технологія,  типологія,  художні  особливості)».  Науковець   проаналізувала  різноманіття  матеріалів,  тех- нік виконання й композиційно-художні ознаки  цих оздоб,  зокрема орнаментальні  сюжети та  колорит  за  регіональною  належністю.  Цін- ність роботи посилює запропонована нею ти- пологія  українських  прикрас  зі  скла  й  бісеру  ХІХ  –  першої  половини  ХХ  ст.  і  наявність  відповідного  ілюстративного  фактологічного  та порівняльного матеріалу.  Найширшу класифікацію традиційних при- крас українок залежно від структури матеріалу,  з якого вони виготовлені, подала Г. Врочинська  в  ґрунтовній  науковій  роботі  «Українські  на- родні жіночі прикраси ХІХ – поч. ХХ ст.» [11] як  результат  захисту  дисертації  «Народ- ні  жіночі  прикраси  на  Україні  XIX  –  поч.  XX ст.» (1994). Вона також розкрила історичні  аспекти  виникнення  та  розвитку  виробництва  прикрас  у  домашніх,  а  пізніше  –  фабричних  умовах. Крім цього, проаналізувала розмаїття  технологій створення традиційних прикрас та їх  характерні  національні,  регіональні  й  локальні  особливості.  Праця  насичена  багатими  ілю- стративними  зображеннями  з музейних  і  при- ватних колекцій України. Аналізу  виникнення,  розповсюдження,  класифікації  та  сучасним  тенденціям  у  роз- витку виробництва одного з поширених типів  народних жіночих оздоб присвятив свою пра- цю «Українські дукачі» краєзнавець М. Сам- ков [46]. Автор коротко описав дукати та ду- качі,  характерні й для українських подолян у  XIX – на початку XX ст. Суттєвим внеском у процес пізнання регіо- нально-локальних ознак мистецтва створення  традиційного строю стали праці В. Косаківсь- кого  «Ремесла,  промисли  та  народні  майс- три»  і  «Термінологічний  словник  та  словник  імен»  та  Л.  Пономар  «Традиційний  одяг  (кі- нець ХІХ – середина ХХ ст.)» у досліджен- ні  «Одвічна  Русава  (етнографія  та  фольк лор  с.  Стіна  на  Поділлі)»  [43].  Остання  книжка  є  результатом  Всеукраїнської  фольк лорно- етнографічної  експедиції,  проведеної  в  лип- ні  –  серпні  2000  року  вченими  з  Вінниці  й  Києва  та  фольклорної  експедиції  К.  Смаля.  Наслідком  наступних  п’яти  наукових  експе- дицій  2006–2007  років  стала  колективна  http://www.etnolog.org.ua 48 ISSN 01306936 * Народ На творчість та етНоЛоГія* 3/2015 робота  дослідників  знову  ж  таки  Вінниці  й  Києва «Легенди з-над сивого Бужка: приро- да, археологія, історія, етнографія та фольклор  сіл Митинці, Хотьківці, Вереміївка і Заруддя  Красилівського  р-ну  на  Хмельниччині»  [36].  Видання  містить  цікаві,  на  наш  погляд,  роз- відки  В.  Косаківського  («Ремесла,  промисли  та народні майстри») та Л. Пономар («Народ- ний  одяг»),  що  значно  розширюють  діапазон  знань про локальні особливості одіжі подолян.   Художньо-стильові  особливості  комплек- сів  національної  ноші  українців  Поділля,  а  та- кож  орнаментика  й  колористика  подільської  вишивки  в  загальному  розкриті  в  краєзнавчих  роботах  Г.  Медведчук  «Краса  подільської  на- родної вишивки» [39] та «Берегиня скарбів на- родних...» [2]. У першій авторка подала стислий  аналіз  поширених  на  Поділлі  технік  вишиван- ня,  їх  колірної  гами  й  орнаментальних  мотивів  на  основі  матеріалів  Хмельницького  обласного  краєзнавчого музею, Державного історико-куль- турного заповідника «Межибіж» та матеріалів,  зібраних нею власноруч у деяких селах Вінниць- кої і Хмельницької областей під час експедицій.  Друга містить кілька аналітичних статей, присвя- чених  характеристиці  регіональних  і  локальних  рис народного костюма переважно Західного й  Східного Поділля та використання в сучасному  жіночому одязі предметів традиційного вбрання. Для  глибокого  історичного  вивчення  й  порівняльної  оцінки  всіх  складових  декору  національної ноші, насамперед вишивки як ху- дожнього явища, використано теоретичний та  практичний  досвід  досліджень  різноманітних  сфер традиційно-побутової культури українсь- кого народу, зокрема, таких ґрунтовних праць:  «Українська  народна  вишивка»    T.  Кари-Ва- сильєвої й A. Заволокіної – про особливості  традиційної  вишивки,  її  місцеві  характерис- тики  різних  областей,  головні  техніки  шиття;  «Мистецтво  української  вишивки:  техніка  і  технологія»  О.  Кулинич-Стахурської  –  про  науково-дослідницьку  роботу  з  відновлення  давно  забутих  швів  української  народної  ви- шивки;  «Українська  вишивка»  Т.  Кари-Ва- сильєвої  та  А.  Чорноморець  –  про  історію  самобутньої  української  вишивки  від  X  до  XX  ст.,  її  локальні  особливості  та  відміни,  основні  техніки,  колористику  й  характерні  взори  [21,  с.  206–207];  «Історія  української  вишивки...»  [27]  Т.  Кари-Васильєвої  –  про  зародження  й  еволюцію  мистецтва  вишивки,  її загальнонаціональні, регіональні та локальні  характерні риси й відмінності в усіх аспектах. Інші сучасні наукові дослідження містять ін- формацію щодо семантики архаїчних символів і  сюжетів орнаментів народної вишивки України,  у тому числі й Поділля, та їх філософське, худож- нє, міфологічно-релігійне та побутове значення.  Дотичними до означеної проблематики є роботи:  М. Селівачова «Лексикон української орнамен- тики  (іконографія,  номінація,  стилістика,  типо- логія)», А. Кульчицької «Орнамент трипільської  культури: українська вишивка ХХ ст.», K. Су- сак і H. Стеф’юк «Українське народне вишиван- ня» [21, с. 206–207]. У працях проведено пара- лелі  із  символічними системами  інших народів,  показано функціонування українських символів  у релігії, фольклорі та літературі.  Висвітленню  народних  композиційних  методів  створення  комплексів  подільського  традиційного строю присвятили свої науково-  популярні  статті  Т.  Гончарук  і  Л.  Дяк  [25,  с.  127],  Л.  Іваневич  [18;  23;  24;  25],  Є.  Ко- саківська  [32],  В.  Косаківський  [26,  с.  141],  В. Ластюк і Ю. Чеботар [19, с. 195], Т. Мар- ченко і Г. Савка [24, с. 1072].  Характеристику  способів  крою,  шиття  і  декорування  натільного  одягу  українців  у  ці- лому й подолян різних локальних зон зокрема  розкрили  у  своїх  наукових  статтях  Л.  Булга- кова і Н. Николин [24, с. 1071–1072], Л. Іва- невич  [17; 22] та Ж. Карбовська  [28]. Аналіз  особливостей  плечового  та  поясного  одя- гу  українців  Поділля  подали  у  своїх  статтях  Л. Булгакова [3] та І. Свйонтек [47]; верхнього  вбрання – Л. Булгакова [4]; головних уборів –  Л. Гальчевська [26, с. 141], Г. Кожолянко [19,  с. 195], Л. Іваневич [26] та М. Юкальчук [56];  прикрас – М. Дмитрієнко [13]; взуття, поясів і  доповнень до одягу – Н. Баранська, Г. Кожо- лянко [19, с. 195] та Л. Іваневич [19]. Інформа- http://www.etnolog.org.ua 49 З історії та теорії науки цію про виготовлення матеріалів для складових  компонентів ноші подолян відобразили Л. Іва- невич [20] і Т. Пірус [44]. Безпосередньому  дослідженню  подільсь- кої  народної  вишивки  присвятили  свої  робо- ти  І.  Батирєва,  Л.  Булгакова,  O.  Ільїнська  й  A.  Пісклова,  Є.  Причепій,  П.  Синьогірний,  М.  Шот  [21,  с.  206–207],  Т.  Зузяк  [16]  і  Л. Іваневич [21]. Головні тенденції сучасної ін- терпретації традиційного подільського вбран- ня висвітлили у своїх статтях І. Грицюк [12] та  Г. Щербій [55]. Історіографічний аналіз монографій, науко- вих  праць  та  науково-популярних  статей  про  народний стрій подільських українців  засвід- чує, що розглядувана тема розкрита не повною  мірою.  Значна  кількість  матеріалів  потребує  детальної  систематизації,  оцінки  та  глибоко- го  наукового  переосмислення.  Не  викликає  сумніву  необхідність  і  доцільність  вивчення  порушеної  проблеми,  створення  узагальненої  характеристики  розвитку  художньо-стильо- вих особливостей традиційної ноші подолян та  її сучасної інтерпретації. Тому ми й проводимо  дослідження, щоб повернути історичній науці  надбання  українців  Буковинського,  Західно- го, Східного та Центрального Поділля в галузі  мистецтва  виготовлення  й  оздоблення  народ- ного вбрання та поєднання його в самобутні й  оригінальні ансамблеві комплекси. 1. Білан М. С., Стельмащук Г. Г. Український стрій / М. С. Білан, Г. Г. Стельмащук. – Львів : Фе- нікс, 2000. – 328 с. : іл. 2. Берегиня скарбів народних... / [упоряд. А. М. Трембіцький, О. Г. Погорілець]. – Хмель- ницький ; Меджибіж : ПП Мельник А. А., 2010. – 179 с. : іл. 3. Булгакова Л. Особливості хутряних безру- кавок Поділля / Л. Булгакова // Наукові записки. – Тернопіль, 1997. – Чис. 2. – С. 310–321. 4. Булгакова  Л. Традиційний хутряний одяг Борщівщини / Л. Булгакова // Літопис Борщів- щини : науково-краєзнавчий збірник. – Борщів, 1996. – Вип. 8. – С. 54–57. 5. Булгакова­Ситник  Л. Борщівські сорочки з колекції Віри Матковської / Л. Булгакова-Сит- ник. – Львів : Укрпол, 2008. – 255 с. : іл. 6. Булгакова­Ситник  Л. Подільська народна вишивка (Етнографічний аспект) / Л. Булгакова- Ситник ; [ред. О. М. Козакевич]. – Львів : Ін-т на- родознавства НАНУ, 2005. – 328 с. 7. Васіна  З.  О. Український літопис вбран- ня : наук.-худ. реконструкції. Т. 1. 11 000 років до н. е. – ХІІІ ст. н. е. / Зінаїда Васіна. – Київ : Мистец тво, 2003. – 448 c. : іл. 8. Васіна  З.  О. Український літопис вбрання : наук.-худ. реконструкції. Т. 2. ХІІІ – поч. ХХ ст. / Зі- наїда Васіна. – Київ : Мистец тво, 2006. – 448 c. : іл. 9. Вишивка Східного Поділля : альбом / авто- ри: Є. М. Причепій, Т. І. Причепій, керівник проек- ту: Л. П. Лихач. – Київ : Родовід, 2007. – 344 с. : іл. 10. Воропай О. Звичаї нашого народу. Етногра- фічний нарис / Олекса Воропай. – [Перевидання 1966 р. (Мюнхен)]. – Київ : Оберіг, 1993. – 592 с. 11. Врочинська  Г. Українські народні жіночі прикраси ХІХ – початку ХХ ст. / Ганна Врочин- ська. – Київ : Родовід, 2008. – 230 с. : кольор. іл. 12. Грицюк І. Національні риси ноші подолян у сучасному художньому трикотажі / І. Грицюк // Культура Поділля: історія і сучасність. Матеріали другої наук.-практ. конф., присвяченої 500-річчю м. Хмельницького. – Хмельницький : Поділля, 1993. – С. 154–156. 13. Дмитрієнко М. Дивовижний світ червоних коралів. Добре намисто у спадщину / М. Дмитрі- єнко // Подільська старовина : зб. наук. пр. / [відп. ред. В. А. Косаківський]. – Вінниця, 1993. – С. 419–422. 14. Жіноча сорочка Борщівсько-Заставнівсько- го Придністров’я : альбом / [упоряд. Л. Булгакова- Ситник, Т. Лозинський]. – Львів : Ін-т колекціонер- ства українських мистецьких пам’яток при НТШ, 2013. – 336 с. – (Серія «Українське народне мист- во»). 15. Захарчук­Чугай Р. Народна вишивка Захід- ної України ХІХ–ХХ ст.: (проблеми, традиції) : дис. д-ра мистецтвознавства : 17.00.06 / Р. Захар- чук-Чугай ; НАН України, Ін-т народознавства. – Львів, 1995. – 397 с. 16. Зузяк Т. Особливості народної вишивки по- дільських сорочок кінця ХІХ – початку ХХ сто- літь / Т. Зузяк // МІСТ (мистецтво, історія, сучас- ність, теорія) : зб. наук. пр. з мистецтвознавства і культурології. Ін-т проблем сучасного мист-ва АМУ / [редкол.: В. Сидоренко (гол.) та ін.]. – Київ : Інтертехнологія, 2009. – № 6. – С. 108–117. 17. Іваневич  Л. До особливостей класифіка- ції жіночого натільного одягу українців Поді- http://www.etnolog.org.ua 50 ISSN 01306936 * Народ На творчість та етНоЛоГія* 3/2015 лля / Л. Іваневич // Народна творчість та етно- логія / [голов. ред. Г. Скрипник] ; НАНУ, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. – Київ, 2013. – № 3. – С. 91–98. 18. Іваневич  Л. Історико-географічні та істо- рико-етнографічні межі дослідження народного вбрання українців Поділля / Л. Іваневич // Народ- на творчість та етнологія / [голов. ред. Г. Скрип- ник] ; НАНУ, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. – Київ, 2013. – № 5. – С. 88–100. 19. Іваневич  Л.  А. Локальні аспекти класифі- кації традиційних взуття, поясів і доповнень до одягу українців Поділля / Л. А. Іваневич // Науко- ві записки Вінницького державного педагогічно- го університету ім. М. Коцюбинського. Вип. 23. Серія : Історія : зб. наук. пр. / [за заг. ред. проф. О. А. Мельничука]. – Вінниця : Державна карто- графічна фабрика, 2015. – С. 189–196. 20. Іваневич Л. Матеріали для виготовлення й декорування народного вбрання українців Поді- лля: класифікація та особливості / Л. Іваневич // Народна творчість та етнологія / [голов. ред. Г. Скрипник] ; НАНУ, ІМФЕ ім. М. Т. Рильсько- го. – Київ, 2014. – № 5. – С. 42–54. 21. Іваневич Л. Народна вишивка українців По- ділля: наукова розробка проблеми / Л. Іваневич // Питання історії України : зб. наук. праць. – Чер- нівці : Технодрук, 2010. – Т. 13. – С. 201–207. 22. Іваневич Л. Натільний одяг українців Схід- ного Поділля: особливості класифікації / Л. Іва- невич // Матеріали Першої Шаргородської наук. історико-краєзнавчої конф. 17–18 жовтня 2014 р., м. Шаргород Вінницької обл. / [ред. колегія: С. Д. Гальчак (голова), Ю. А. Зінько (співголова), А. В. Войнаровський (відп. секретар) та ін.]. – Він- ниця : ПП Балюк І. Б., 2014. – С. 242–248. 23. Іваневич  Л.  А. Особливості класифікації складових народного костюма українців Поділля ХІХ – початку ХХ століття / Л. А. Іваневич // Осві- та, наука і культура на Поділлі : зб. наук. праць. – Кам’янець-Подільський, 2013. – Т. 20. – С. 489–501. 24. Іваневич  Л. Традиційне вбрання укра- їнців Західного Поділля: особливості класи- фікації / Л. Іваневич // Народознавчі зошити. – Львів, 2014. – № 5 (119). – С. 1062–1072. 25. Іваневич Л. А. Узагальнена типологія тра- диційного комплексу вбрання українців Східного Поділля ХІХ – початку ХХ століття / Л. А. Іване- вич // Наук. записки Вінницького державного пе- дагогічного ун-ту ім. М. Коцюбинського. Вип. 22. Серія : Історія : зб. наук. праць / [за заг. ред. проф. О. А. Мельничука]. – Вінниця : Держ. картогра- фічна фабрика, 2014. – С. 123–129. 26. Іваневич Л. Характерні особливості кла- сифікації головних уборів українців Поділля ХІХ – першої половини ХХ століття / Л. Іва- невич // Матеріали ХХV Всеукраїнської наук. історико-крає знавчої конф. «Вінниччина: мину- ле та сьогодення. Крає знавчі дослідження». – Ві- нниця, 2013. – С. 129–141. 27. Історія української вишивки = Hіstory of Ukrainian embroideri / Т. Кара-Васильєва. – Київ : Мистецтво, 2008. – 463 с. : іл. 28. Карбовська  Ж. Жіночі сорочки кінця ХІХ – початку ХХ ст. у колекції Кам’янець- Подільського державного історичного музею- заповідника / Ж. Карбовська // Проблеми етно- логії, фольклористики, мистецтва Поділля та Південно-Східної Волині: історія і сучасність : наук. зб. – Кам’янець-Подільський : Абетка-НО- ВА, 2002. – С. 127–132. 29. Карпинець І. Кептарі українських Карпат / І. Карпинець. – Львів : Панорама, 2003. – 55 с. : іл. 30. Кожолянко Г. Етнографія Буковини : моно- графія / Г. Кожолянко. – Чернівці : Золоті литав- ри, 1999. – Т. 1. – 384 с. : іл. 31. Кожолянко  Я. Буковинський традицій- ний одяг / Я. Кожолянко. – Чернівці ; Саскатун, 1994. – 262 с. : іл. 32. Косаківська Є. М. Народний одяг в колек- ціях Вінницьких музеїв [Електронний ресурс] / Є. М. Косаківська. – Режим доступу : http://www. info-library.com.ua/books-text-11178.html. 33. Косаківський  В. Етнокультурна характе- ристика населення містечка Чечельника в істо- ричному розвитку (ХІХ – початок ХХІ століття) : автореф. дис. канд. іст. наук : 07.00.05 / В. Коса- ківський ; НАН України. Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильсько- го. – Київ, 2013. – 20 с. 34. Косміна  О. Традиційне вбрання україн- ців / О. Косміна. – Київ : Балтія-Друк, 2008. – Т. 1. Лісо степ. – 160 с. : іл. 35. Костишена М. Український народний кос- тюм Північної Буковини. Традиції і сучасність / М. Костишена. – Чернівці : Рута, 1996. – 190 с. 36. Легенди з-над сивого Бужка: приро- да, археологія, історія, етнографія та фольклор сіл Митинці, Хотьківці, Вереміївка і Заруддя Красилівського р-ну на Хмельниччині / [ред.: В. А. Косаківський, А. В. Гудзевич, З. С. Гудчен- ко, С. О. Гусєв та ін.]. – Київ : Майстерня книги, 2010. – 343 с. : іл. 37. Лыганова Л. А. Сорочка-вышиванка: конец ХІХ – начало ХХ вв. / Л. А. Лыганова. – Донецк : ДОКМ, 2003. – 76 с. : ил. 38. Матейко К. Український народний одяг : етнографічний словник / К. Матейко. – Київ : Нау кова думка, 1996. – 196 с. http://www.etnolog.org.ua 51 З історії та теорії науки 39. Медведчук  Г. Краса подільської народної вишивки / Г. Медведчук. – Хмельницький : Поді- лля, 1993. – 32 с. 40. Никорак  О. Українська народна ткани- на ХІХ–ХХ ст. Типологія, локалізація, художні особливості / О. Никорак. – Львів, 2004. – Ч. 1. Інтер’єрні тканини (за матеріалами західних об- ластей України). – 583 с. : іл. 41. Ніколаєва Т. Історія українського костюма / Т. Ніколаєва / [іл. З. Васіної, Л. Міненко, Т. Ніко- лаєвої, О. Слінчак, М. Старовойт]. – Київ : Либідь, 1996. – 176 с. : іл. 42. Ніколаєва Т. Український костюм. Надія на ренесанс / Т. Ніколаєва. – Київ : Дніпро, 2005. – 320 с. : іл. 43. Одвічна Русава (етнографія та фольклор с. Стіна на Поділлі) / [наук. ред. В. А. Косаківський, відп. ред. Т. О. Цвігун]. – Вінниця : Вінницький обл. центр народної творчості, 2003. – 224 с. : іл. 44. Пірус  Т. Традиційне ткацтво с. Рахни-Лі- сові (Шаргородський район Вінницької області) / Т. Пірус // Подільське традиційне ткацтво : ма- теріали Всеукраїнської науково-практичної конф., м. Вінниця, 30 вересня – 1 жовтня 2008 р. / [ред. кол.: Т. О. Цвігун, В. А. Косаківський (наук. ред.), О. І. На- зарець]. – Вінниця : Нова книга, 2009. – С. 97–102. 45. Поділля / [під ред. Артюх Л. Ф., Балуш- ка В. Г., Болтарович З. Є. та ін.]. – Київ : Доля, 1994. – 505 c. : іл. 46. Самков О. Українські дукачі / О. Самков. – Черкаси : Задруга, 2013. – 134 с. : іл. 47. Свйонтек  І. Покутські рукав’янки / І. Свйонтек // Народне мистецтво. – Київ, 2003. – № 3–4. – С. 55–57. 48. Стельмащук Г. Давнє вбрання на Волині : етнографічно-мистецтвознавче дослідження : моно графія / Галина Стельмащук. – Луцьк : Во- лин. обл. друк., 2006. – 280 с. 49. Стельмащук  Г. Традиційні головні убори українців / Г. Стельмащук. – Київ : Наукова думка, 1993. – 240 с. 50. Стельмащук  Г. Українські народні головні убори / Г. Стельмащук. – Львів : Апріорі, 2013. – 276 с. 51. Україна й українці. Галичина. Буковина. За репродукціями Івана Гончара [Текст] / І. Гончар. – Київ : УЦНК «Музей І. Гончара», ПФ «Оранта», 2007 – 304 с. 52. Українська минувшина: ілюстрований етно графічний довідник / [ред.: А. П. Пономарьов, Л. Ф. Артюх, Т. В. Косміна та ін.]. – Київ : Либідь, 1993. – 544 с. : іл. 53. Українці. Історико-етнографічна моногра- фія у двох книгах. Кн. 2 / за наук. редакцією д-ра іст. наук А. Пономарьова. – Опішне : Вид-во Дер- жавного музею-заповідника українського гон- чарства в Опішному, 1999. – 544 с. : іл. – (Серія «Українські етнологічні студії», вип. 2). 54. Федорчук О. Українські народні прикраси з бісеру / О. Федорчук. – Львів : Свічадо, 2007. – 119 с. : іл. 55. Щербій Г. Стійкість функціонування тра- дицій в сучасному одязі українців Поділля / Г. Щербій // Проблеми етнографії, фольклору і со- ціальної географії Поділля : наук. зб. – Кам’янець- Подільський, 1992. – С. 63–64. 56. Юкальчук  М. Традиційні головні убори подільських українців та їх роль у весільній обря- довості (ХІХ–ХХ ст.) / М. Юкальчук // Подільсь- ка старовина : наук. зб. Ювілейний випуск до 80-річчя з часу заснування музею. – Вінниця, 1998. – С. 127–141. http://www.etnolog.org.ua